میز خبر: عقد پژو و ایران‌خودرو، استاندارد پراید و رکود صنعت خودرو

سه‌شنبه 12 آبان 1394 - 12:46
مطالعه 12 دقیقه
cartoon-04
در هفته‌ای که گذشت یکی از مسئولان سازمان استاندارد ایران اظهار نظر جالبی نمود و با اشاره به اینکه استاندارد و کیفیت دو مفهوم جدا از هم هستند،...
تبلیغات

در هفته‌ای که گذشت یکی از مسئولان سازمان استاندارد ایران اظهار نظر جالبی نمود و با اشاره به اینکه استاندارد و کیفیت دو مفهوم جدا از هم هستند، اظهار کرد: استاندارد در داخل خود کیفیت را تعریف می‌کند اما این کیفیت ممکن است که باب میل همه مصرف‌کنندگان آن کالا نباشد. معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران ضمن بیان اینکه پراید برای راننده غیرعصبی می‌تواند ماشین مناسبی باشد، اعلام کرد: پراید یک خودروی استاندارد است، ولی کیفیت لازم را ندارد؛ چراکه سرعت 120 کیلومتر برای این وسیله نقلیه طراحی شده اما نمی‌تواند با این سرعت حرکت کند. نکته جالب اما کامنت های اعتراضی بازدیدکنندگان بود که از صد مورد فراتر رفته بود و در همه آنها انتقاد شدیدی به گفته این مقام مسئول وارد آمده بود.

همچنین شرکت ایران خودرو که پس از توافق غرب و ایران بر سر برجام دست به کار شده تا با بزرگان صنعت خودروی جهان شراکت نماید سرانجام با شرکت پژو به توافق رسید. هفته گذشته در شرایطی جنگ لفظی میان ایران‌خودرو و پژو در رسانه‌های ایران و فرانسه درگرفت که دو طرف حالا مواضع نرم‌تری در قبال یکدیگر اتخاذ کرده و حتی از روند مثبت مذاکرات، صحبت به میان می‌آورند. جرقه این جنگ لفظی را پایگاه خبری چلنج فرانسه با حمله به ایران‌خودرو زد و مدعی شد پژو می‌خواهد به اقدامات تحریک‌آمیز این شرکت (ایران‌خودرو) پایان دهد. به فاصله کوتاهی از این اتفاق، مدیرعامل ایران‌خودرو پاسخ فرانسوی‌ها را داد و تأکید کرد که پژو به‌دلیل آنکه هنوز نتوانسته فعالیت دوباره‌اش در ایران را آغاز کند، از سوی سهامداران خود تحت‌فشار بوده و از همین رو چنین موضعی را علیه ایران‌خودرو گرفته است. هرچند با توجه به مواضع دو طرف، گمان می‌رفت ایران‌خودرو و پژو از یکدیگر دور شوند، اما با توجه به اظهارات جدید مقامات این دو شرکت، به‌نظر می‌رسد فضای مذاکرات تلطیف شده است. آن‌طور که روزنامه فیگارو فرانسه به نقل از ژان فیلپ کمار، معاون مدیر منطقه آفریقا و خاورمیانه گروه پژوسیتروئن عنوان کرده، پژو امیدوار است دوباره به بازار ایران بازگردد و در حال حاضر نیز آمادگی لازم برای امضای توافق با ایران‌خودرو را دارد.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری از عرضه کامیون شش تن آرنا در آینده نزدیک به بازار خبر داد که این محصول هم‌اکنون در حال طی مراحل آزمون‌های کیفی خود است. به گزارش ایکو پرس، غلامرضا رزازی همچنین در ادامه با اشاره به مذاکرات انجام شده با شرکت مرسدس بنز از عرضه نسل جدید کامیون کشنده اکتروس در سال آینده به بازار و حضوران در نمایشگاه‌های آتی این شرکت خبر داد. وی در خصوص مراحل مذاکرات این شرکت با مرسدس بنز نیز خاطرنشان ساخت که روابط ما با این شرکت به‌سرعت در حال بهبود و پیشرفت است و در آینده نزدیک شاهد ورود چند محصول جدید از این شرکت به سبد محصولات ایران‌خودرو دیزل خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای استفاده از فناوری و دانش فنی روز شرکت مرسدس بنز در محصولات شرکت ایران‌خودرو دیزل از توافق صورت گرفته برای استفاده از موتور جدید سری 900 مرسدس بنز بر روی کامیونت آرنا خبر داد که هم‌اکنون این محصول در حال طی مراحل آزمون کیفی خود است. وی افزود: موتور جدید سری 900 مرسدس بنز که از توان و استاندارد بالاتری نسبت به موتورهای موجود برخوردار است، قرار است در شرکت ایدم به تولید رسیده و در مینی‌بوس آرین نیز جایگزین موتور فعلی شود. غلامرضا رزازی همچنین از طراحی مینی‌بوس هفت متری دو در جدید با ظرفیت بیشتر مسافر خبر داد و تأکید کرد که اتوبوس شهری 12 متری و 18 متری طراحی شده توسط کارشناسان شرکت ایران‌خودرو دیزل هم‌اکنون نمونه‌سازی شده و در مرحله آزمون است. وی افزود: دولت به‌کارگیری تولید 17 هزار دستگاه اتوبوس گازسوز را در خطوط اتوبوس‌رانی کشور در دست اجرا دارد و قرار است موتور جدید سری 936 مرسدس بنز که پایه گازسوز است بر روی این اتوبوس‌ها نصب شود که تا دو ماه آینده آزمون‌های آن انجام خواهد شد.

خبر جالب دیگری که به وضعیت فساد در حوزه خودرو ابعاد تازه‌ای افزود پرده برداری از فساد جدیدی بود که گویا توسط مدیران دولت دهم و با سوءاستفاده از رانت‌های اداری و سیاسی صورت گرفته بود. دراین‌باره رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو جزییات جدیدی از واردات خودرو با ارز دارو در سال 1391 مطرح و از صدور کیفرخواست این پرونده در دادسرای قضایی کارکنان دولت خبر داد. میثم رضایی در نشستی خبری اظهار کرد: موضوع واردات خودرو با ارز دارو موضوعی سیاسی است. در یک مقطع سه یا چهار ماهه در سال 1391 این اتفاق افتاد که البته جلویش را گرفتند. وی در پاسخ به این‌که واردات خودرو با استفاده از ارز دارو از سوی نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو صورت گرفت یا واردکنندگان غیررسمی اظهار کرد: به یک عده خاصی این ارز را دادند که هم شامل نمایندگی‌های رسمی و هم واردکنندگان غیررسمی شد. وی با بیان این‌که پرونده این موضوع در دادسرای قضایی کارکنان دولت مطرح شده است، خاطرنشان کرد: کیفرخواست این پرونده نیز صادر شده است و می‌توانیم جزییات آن را از دادسرای قضایی کارکنان دولت پیگیری کنیم. رضایی در پاسخ به این‌که چرا پرونده در دادسرای قضایی کارکنان دولت مطرح شده است، اظهار کرد: تخلف از سوی تعدادی از کارکنان دولت بوده که ارز دارو را به واردات خودرو اختصاص داده بودند. مرضیه دستجردی - وزیر وقت بهداشت و درمان - در سال 1391 از تخلف صورت گرفته مبنی بر واردات خودرو با استفاده از ارز دارو خبر داده بود. به‌تازگی نیز با صدور کیفرخواست پرونده واردات خودرو با ارز دارو، شرکت‌های واردکننده خودرو متخلف در یک قدمی محاکمه قرار گرفته‌اند.

تولید انواع کامیون در شهریورماه امسال در سه خودروساز به صفر رسید. به گزارش ایسنا، شهریور امسال تولید انواع کامیون در ارس خودرو دیزل از 163 دستگاه در شهریور پارسال به صفر رسید. در این مدت تولید انواع کامیون در شرکت رایان فن گستر دیزل نیز از 18 دستگاه در شهریور 1393 به صفر کاهش یافت. شهریور ماه امسال همچنین تولید انواع کامیون در شرکت ماموت از 70 دستگاه در شهریور پارسال به صفر رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه درزمینه خودرو با شرکای سابق از فرانسه و همچنین شرکت فولکس‌واگن آلمان و فیات ایتالیا در حال مذاکره هستیم گفت: علاقه‌مندیم شرکت‌های خودروساز ژاپنی نیز در این زمینه با ایران همکاری اساسی داشته باشند. پیش‌تر وزیر صنعت به شرکت‌های ژاپنی گفته بود: توصیه می‌کنم که حداقل یک یا دو شرکت خودروساز ژاپنی به‌صورت فعال در زمینه ساخت عمده قطعات در ایران و برای تعداد بالا مثلاً بالای 70 هزار خودرو در سال با ایران مشارکت کنند. بنابراین امیدواریم در غالب سیاست صنعتی ایران بتوانیم فعالانه شرکت کنید و نگران تحریم‌ها نیز نباشید که ازلحاظ ما و ژاپن این تحریم‌ها تمام شده است و توافق نهایی در یکی دو ماه آینده حاصل می‌شود.

در طول هفته‌های گذشته خبرهای متعددی از افزایش تولید و فروش خودرو در اروپا و امریکا مخابره شد با این حال در چین که یکی از بزرگترین بازارهای فروش خودرو در جهان است اوضاع چندان بر وفق مراد نیست. به‌تازگی خبر رسیده درپی کاهش تقاضا، فروش خودروهای سواری در چین با کندترین آهنگ از سال ۲۰۱۲ تاکنون رشد کرد. این مسئله دولت را وادار کرده است به‌منظور تحریک تقاضا در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، مالیات بر خرید خودرو را کاهش دهد. به گزارش دنیای اقتصاد، فروش خودروهای شاسی‌بلند، سواری و چندمنظوره، در دوره ژانویه تا سپتامبر 5.8 درصد رشد کرده و به 14.4 میلیون دستگاه رسیده است. به این ترتیب کندترین رشد فروش طی سه سال گذشته رقم خورده است. براساس این گزارش فروش خودرو در ماه سپتامبر 2.5 درصد رشد کرده است. در ماه سپتامبر خودروهای شاسی‌بلند تنها گروه از خودروهایی بودند که با رشد فروش روبه‌رو شدند. فروش این خودروها 60 درصد جهش کرد و به 548 هزار و 508 دستگاه رسید. اما فروش خودروهای سدان، خودروهای چندمنظوره و خودروهای تجاری سبک همگی دچار کاهش شدند. فروش جنرال موتورز در چین در ماه سپتامبر برای پنجمین ماه طی شش ماه گذشته کاهش یافت، اما فروش این شرکت طی 9 ماه امسال 6 درصد افزایش یافت. در روزهای گذشته در سایت پدال اخباری مبنی بر بهبود شرایط فروش خودرو در امریکا و اروپا داشتیم. گویا اوضاع اقتصاد چین چندان مناسب نیست و برخلاف افق مناسب برای اقتصادهای غربی، کشورهایی همچون چین از وضعیت ناپایداری در حوزه اقتصادی برخوردارند.

فورد موتور برای تصاحب سهم بیشتری از بزرگترین بازار خودروی جهان، ظرف پنج سال آینده برای توسعه تحقیقات و توسعه در چین ۱۱.۴ میلیارد یوان (۱.۸ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری خواهد کرد. به گزارش ایسنا، این خودروساز آمریکایی در چند سال گذشته با تلاش برای در نظر گرفتن سلیقه مشتریان چینی در خودروهایی که در چین به فروش می‌رساند، به سرعت سهم بازارش را افزایش داده است. فورد موتورز پنجمین خودروساز خارجی بزرگ در چین پس از جنرال موتورز، فولکس‌واگن، هیوندای موتور و نیسان موتور است. مارک فیلدز، مدیرعامل فورد در رویدادی در شانگهای اظهار کرد: این شرکت پلاگین هیبریدی "سی مکس" و مدل هیبریدی "موندئو" را سال آینده در چین معرفی خواهد کرد. وی گفت: این شرکت تا سال 2020 به مشتریان چینی خود انواع مدل‌های هیبریدی، پلاگین هیبریدی و برقی را عرضه خواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز، پکن برای مبارزه با آلودگی هوا در تلاش برای ترویج استفاده از خودروهای برقی بیشتر است اما پیشرفت در این زمینه به دلیل نبود زیرساخت به‌کندی انجام می‌گیرد.

همچنین شرکت فورد از کمبود صندلی‌های موردنیاز برای تولید مدل f150 خبر داده و گفته درحال تلاش است تا با اضافه کردن به خط تولید یا مذاکره با تولیدکنندگان جدید، این مشکل را برطرف نماید. با به وجود آمدن این مشکل، فورد در حال برنامه‌ریزی در راستای تأمین قطعات تراک‌های پرطرفدار خود است. مشکل اصلی در این راستا قاب صندلی‌هاست که به گفته برخی منابع فورد در حال مذاکره با تأمین کنندگان جدیدی است که گویا فعلاً نهایی نشده است. همچنین قرار است با اضافه‌شدن ساعات بیشتری به خط تولید، برخی از مشکلات مرتفع گردد. فورد اعلام نموده هنوز نتوانسته بر کمبود قطعه در این زمینه فائق آید. فروش سری F150 به دلیل مشکلات موجود در مسیر تولید در طول 8 ماهه نخست سال به نسبت مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته اما گویا از سپتامبر و با حل شدن برخی از این مشکلات فروش این مدل از نو افزایش یافته و تا 16 درصد رشد داشته است.

شرکت آلمانی پورشه به دلیل نقص در سیستم سوخت‌رسانی برخی مدل‌های ماکان اقدام به فراخوان برخی از گونه‌ها از جمله مدل S و توربو S ماکان نموده است. پورشه اعلام نموده تعداد خودروهای این فراخوان در سرتاسر جهان 59 هزار دستگاه است. این شرکت هشدار داده نقص فنی در سیستم سوخت‌رسانی ممکن است باعث نقص در نحوه کارکرد موتور شود. سیستم سوخت‌رسانی جدید ماکان مشکل افت فشار دارد و این نقص موتور 3 لیتری و نوع توربو آن را دچار مشکل نموده است. شرکت در بیانیه‌ای که توسط یکی از مسئولان پورشه خوانده شده اعلام نموده:

" این اقدام کاملاً احتیاطی است، تاکنون هیچ گزارشی از حادثه و یا صدمه به سرنشینان یا خودروهای موردنظر به‌عنوان یک نتیجه از این نگرانی گزارش نشده است "

گرچه پورشه رسماً اعلام نکرده چه خطری مدل‌های ماکان را تهدید می‌کند اما نشت سیستم سوخت‌رسانی ممکن است به آتش‌سوزی یا خطرهای مشابه منجر گردد. پیش از این مدل ماکان برای نقص در سیستم ترمز و بوسترهای ترمز عقب به کارخانه فراخوان شده بود. این نقص به سرعت کشف شد و همه 2500 عدد ماکان دارای ایراد تعمیر و به مشتریان تحویل گردید.

همچنین اتحادیه کارگران صنعت خودرو آمریکا از برنامه جنرال موتورز برای بستن کارخانه‌های تولید SUV از جمله کارخانه جینسویل در ویسکانسین برنامه دارد. پایگاه خبری اتوموتیو نیوز این سند را افشا نموده و از این حرکت جنرال‌موتورز ابراز شگفتی نموده است. تعطیلی این کارخانه باعث اخلالی بزرگ در روند زندگی 64000 نفر از ساکنان جینسویل که عمده‌شان از کارکنان این کارخانه هستند، می‌شود. پایگاه خبری اتوموتیو نیوز اعلام نموده مشخص نیست چرا جنرال‌موتورز می‌خواهد این کارخانه را که 96 سال سابقه تولید خودرو دارد ببندد. این کارخانه نخستین بار محل تولید تراکتور بود و بعدها و در سال 2008 محل تولید دو شاسی‌بلند فول‌سایز جمس یوکان و شورولت تاهو شد. جنرال‌موتورز اعلام نموده به‌دلیل افزایش سرسام‌آور در قیمت گاز مجبور به تعطیل کردن این کارخانه است و چون توان کافی برای مدرن سازی این کارخانه و رساندنان به استانداردهای روز را ندارد فعلاً این کارخانه را می‌بندد.

و دست آخر اینکه با وجود گذشت 62 سال از کودتای تلخ 28 مرداد 1332 که به سقوط مردمی‌ترین دولت تاریخ معاصر ایران به رهبری دکتر محمد مصدق منجر شد، هنوز هم اخبار مربوط به ان دوره و شخص دکتر مصدق بسیار مورد پیگیری است. به‌تازگی عکسی توسط سایت تاریخ ایرانی منتشر شده که خودروی مورد استفاده دکتر مصدق را در وضعیتی اسفناک نشان می‌دهد. خودرویی که علاوه بر ارزش تاریخی، هویت و اعتبار بالایی از صاحبش به ارث برده است. گویا پس از انقلاب برخی افراد با مشاهده این خودرو دست به کار شده و این پونتیاک 1948 را از نو بازسازی نموده‌اند. با درود به روح بلند دکتر محمد مصدق شما را به دیدن این تصاویر دعوت می‌کنیم.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.