درحالیکه جنجالهای جدید تولیدکنندگان داخلی از آب معدنی دماوند تا آبلیموهای شیمیایی و آبمیوههای تقلبی باعث شده تا مردم و رسانهها واکنش شدیدی علیه این حرکت نشان دهند صنعت خودروی داخلی در وضعیتی نامعین به سر میرود و این روزها کمتر خبری که نشان از بهبود و توسعه دارد از این بخش مهم اقتصادی شنیده میشود. این واقعیت است و خیلی هم عجیب نیست. اقتصاد ایران روزهای بدی را سپری میکند و علیرغم چشمانداز مثبت پیش رو هنوز هم نمیتوان با قاطعیت گفت اقتصاد ایران،سالم از بحرانهای پیش رو خواهد گذشت. صنعت خودروی ایران نیز که یکی از موتورهای رشد اقتصادی ایران در طول دورههای مختلف زمانی بوده امروزه با وضعیت بدی روبرو است و در عین تحریم از جانب مردم و خریداران، از سوی فنّاوریهای نوین، شرکتهای توانمند، شرکای خارجی، مدلهای تازه و سیاستگذاری صحیح نیز تحریم شده است! کمپین هم قوز خودروسازان را بالاقوز کرده و در سایتها و رسانههای مجازی به مخالفی تمامعیار برای این صنعت تبدیل شده است و در غیاب عزم جدی برای اصلاح شرایط حاضر تنها سرمایه ملی و عمر ملت است که بر باد میرود.
در این هفته اعلام افزایش نرخ بیکاری از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نشان داد اقتصاد ایران در چه وضعیت شکنندهای قرار دارد. این خبر از آنجا مهم است که با رکود ایجاد شده در بخش صنعت خودرو، یکی از موتورهای رشد اقتصادی جامعه از کارافتاده است. اکونیوز در گزارش خود پیرامون وضعیت اقتصاد ایران از قول وزارت کار از افزایش یک درصدی نرخ بیکاری و درعینحال رشد مقرریبگیران بیکاری، کاهش صادرات و افت تولید بیشتر در کالاهای صنعتی و معدنی خبر داد.
به نظر میرسد صنعت خودرو نیز که علاوه بر چالشهای پیشرو با گسل خودساخته کمپین تحریم خودروهای داخلی روبرو است یکی از عمده عوامل افزایش نرخ بیکاری در کشور است. به گزارش دنیای اقتصاد و بنا به گفته نمایشگاهداران پایتخت، رکود تقاضا در صنعت خودرو از ابتدای تابستان منجر به کاهش تولید خودروهای داخلی شده، و این رکود در ابعاد دیگر تعطیلی نمایشگاههای خودرو را بهدنبال داشته است. رکود در بازار خودرو که موجب کسادی کسبوکار نمایشگاههای خودرو شده است، نمایشگاهداران خودرو را مجاب به تعطیلی یا تغییر شغل کرده است. این موضوع در حالی است که نشانههایی مبنیبر تغییر نظر مشتریان نسبت به خریدوفروش در بازار خودرو دیده نمیشود. بنا به گفته کارشناسان بازار، درصورتیکه رکود در بازار خودرو در ماههای آتی نیز ادامهدار باشد، نمایشگاهداران بیشتری تصمیم به تعطیلی یا تغییر شغل خواهند گرفت.
البته پایگاه خبری بلومبرگ و روزنامه گاردین با چاپ گزارشهایی درباره اقتصاد ایران و با توجه به سفر رئیسجمهور روحانی به نیویورک چشمانداز اقتصاد ایران را روشن عنوان کردند. اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ با اشاره به پیشی گرفتن درآمد مالیاتی دولت نسبت به درآمد نفتی این حرکت دولت را نشانهای امیدبخش برای اقتصاد ایران قلمداد کرد. گاردین نیز در گزارشی چشمانداز اقتصاد ایران را مثبت ارزیابی کرد با ارائه آمارهایی از قول شانتا دیواراجان، اقتصاددان ارشد بانک جهانی نوشت:
“همانطور که تشدید تحریمها در سال ۲۰۱۲ به کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران و دو سال رشد اقتصادی منفی این کشور منجر شد، برداشته شدن تحریمها صادرات ایران را افزایش خواهد داد و اقتصاد این کشور را احیا میکند. درنتیجه برداشته شدن تحریمها، هزینه تجارت ایران کاهش پیدا میکند و علاوه بر حجم، ارزش تجارت نفتی و غیرنفتی این کشور افزایش خواهد یافت. در گزارش بانک جهانی برآورد شده بود که صادرات از ایران حدود ۱۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که برابر با حدود ۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. انگلیس، چین، هند، ترکیه و عربستان سعودی احتمالاً ازجمله کشورهایی خواهند بود که در دوران پساتحریم شاهد بزرگترین افزایش در تجارت با ایران خواهند بود. سرمایهگذاری مستقیم خارجی در این کشور هم احتمالاً به حدود سه میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت که دو برابر نرخ کنونی خواهد بود اما همچنان پایینتر از رکورد سال ۲۰۰۳ باقی میماند.”
گفته میشود بخش عمده سرمایهگذاری خارجی که قرار است به ایران وارد شود در دو بخش خودرو و انرژی خواهد بود و در این بین دو شرکت ایرانخودرو و سایپا تکاپوی بسیاری برای غلبه بر شرایط حاضر از خود نشان میدهند.
همچنین صبح امروز رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز در جلسهای بهمنظور بررسی مشکلات خودروسازان کشور به شرکت ایرانخودرو رفتند. به گزارش مهر، محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت معدن و تجارت و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور صبح امروز بهمنظور بازدید از خط تولید و برگزاری جلسهای بهمنظور بررسی مشکلات صنعت خودرو به ایرانخودرو رفتند. نوبخت در این جلسه ضمن اشاره به خواست مردم بهعنوان مصرفکنندگان محصولات صنایع خودروسازی کشور و انتظار آنها برای داشتن خودروهایی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسبتر گفت: با توجه به اینکه توسعه کشور با توسعه صنعت خودرو همبستگی دارد به همین جهت دولت خواست عمومی را در خصوص این صنعت پیگیری میکند.
نوبخت و نعمت زاده در پایان این جلسه مصوب کردند برای تحرکبخشی و افزایش تولید مبلغ دویست میلیارد تومان یارانه تولید، و به هر یک از دو خودروساز بزرگ ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود! طنز تلخ ماجرا اینجاست که مردم حاضر نیستند بابت این خودروهای معیوب، ناامن، پرمصرف، بیکیفیت و از ردهخارج پولی پرداخت کنند و دولت اینک از جیب همین مردم، مبالغ کلانی را به صورت یارانه و در اصل باج به خودروسازان پرداخت کرده است. چه چیزی غیر از دهنکجی به این حرکت میتوان نام داد؟ البته خودروسازان نیز همانند تمام دفعات قبل و زمانهای دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات، قول دادهاند که کیفیت محصولات خود را افزایش دهند!
سایپا نیز که این روزها بهشدت در تکاپو است تا وضعیت فروش خود را بهبود بخشد دست به تحرکات جدیدی زده است. بهتازگی سایت خبری اقتصادآنلاین از قول مدیرعامل شرکت بازرگانی سایپا از مذاکرات با شرکت سیتروئن برای ازسرگیری تولید یک خودروی فرانسوی در ایران خبرداده است. طاهری گفته بهزودی طرح تعویض خودروهای دستدوم با نو و نیز فروش با گارانتی خودروهای دستدوم آغاز میشود. با توجه به اینکه برخی مشتریان بهخصوص در شهرستانها، برای فروش خودروهای دستدوم خود، مشکلات عمدهای دارند و نمیتوانند خودروی خود را با قیمت مناسب به فروش رسانده و خودروی نو بخرند، طرح ویژهای طراحی شده است که بر مبنای آن، سایپا اقدام به ارزیابی کارشناسی خودروهای فرسوده با سن بالای ده سال و به نرخ روز بازار کرده و با ارائه تسهیلات به متقاضی، خودروی وی را با خودروی نو گروه سایپا جایگزین خواهد کرد.
مورد دیگری که در هفته گذشته جنجال بسیاری به پا کرد بحث برقراری تعرفه ۱۰۰۰ درصدی بر واردات خودروهای خارجی بود. نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز ضمن گلایه از پوشش ناصحیح رسانهها از طرح وی برای وضع تعرفه ۱۰۰۰ درصدی بر بازار خودروی کشور نوشت: اگر خودرو خارجی با برند جهانی در داخل تولید شود و تا ۷۰ درصد آن تولید داخل باشد، تعرفه آن صفر میشود. بهعنوان مثال خودروسازان داخلی اگر برند خودروهای با کیفیت خارجی چون تویوتا، بنز و … را با ظرفیت ۷۰ درصد تولید داخل، در داخل تولید کنند، تعرفه آنها صفر خواهد شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی برای جلوگیری از واردات خودروهای چینی و هفت میلیاردی به داخل کشور خبر داد و گفت: اظهارات اینجانب در خصوص طرح مذکور بهدرستی منتشر نشده است. نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصر خبر با اشاره به درج خبری از قول وی در رسانهها مبنی بر «طرح دو فوریتی مجلس برای افزایش ۱۰۰۰ درصدی تعرفه خودرو وارداتی» گفت: متأسفانه اظهارات اینجانب به درستی منتشر نشده و آنچه گفتم با آنچه منتشر شده، فرق دارد. وی با بیان اینکه نام این طرح، «طرح حمایت از تولید داخلی، کارگران و مصرفکنندگان داخلی است، گفت: این طرح دو فوریتی یک ماده و سه تبصره دارد که به امضای ۲۷ نماینده مجلس هم رسیده است.
خبرگزاری تسنیم نیز با چاپ گزارشی با عنوان”حیفومیل در صنعت خودروسازی” نوشت: اگر انتظار از عملکرد سایپا و ایرانخودرو آن اندازه باشد که فقط از پس سود بانکی داراییهای خود بر بیایند، باید سالانه رقمی حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان سود خالص داشته باشند. همچنین تطبیق این شرکتها با همنوعان خارجیشان، نشان داد که یک خودروساز با ابعاد فروش خودروسازان ایرانی، بهصورت استاندارد سالانه حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان سود کسب میکند. حالآنکه جمع زیان سال ۹۱ دو خودروساز بزرگ ایران رقمی معادل ۹۰۰ میلیارد تومان را نشان میدهد، و برای سالهای بعد از آن نیز آمار قابل اتکایی در دست نیست.
این خبرگزاری با اشاره سیاسی بودن مدیریت در خودروسازیها در ادامه مینویسد: سیاسی بودن مدیریت یکی از مهمترین عوامل – بلکه مهمترین عامل – مشکلات خودروسازی است. در این صنعت عزل و نصبها در سطوح بالایی و میانی، بهشدت با گرایشهای سیاسی آمیخته است؛ همچنین کیفیت عملکردها و نیز نظارت، بهشدت صبغه سیاسی دارد.
مطرح شدن مدیریت سیاسی و دخالتهای غیر کارشناسی در روند کار خودروسازان درحال صورت میگیرد است برای مثال شرکت ایرانخودرو، سهامداران خرد و کلان بسیاری دارد و قاعده بر این است که تصمیم سهامداران و صاحبان شرکت اصلیترین عامل در شکلگیری اهداف این شرکت باشد.
اخبار خارجی این بخش با خبر اوجگیری جنجالها بر سر چندوچون دیزل گیت و رسوایی فولکسواگن ادامه مییابد. درحالیکه انتظار میرفت با استعفای وینترکورن از مدیریت فولکس و جانشینی مولر حواشی پیرامون این شرکت کاهش یابد، از آمریکا و اروپا خبر میرسد که شکایتها و مجازاتهای جدیدی برای این شرکت آلمانی درنظر گرفته شده است. دادگاهی در آمریکا فولکسواگن را به تقلب متهم کرده است و پس از کشور سوئیس بهتازگی دو کشور بلژیک و ایتالیا نیز، فروش مدلهای جدید شرکت فولکسواگن را ممنوع اعلام کردهاند. البته این کار در ایتالیا فعلاً بهصورت محدودی انجام گرفته است ولی در سوئیس حدود ۱۸۰ هزار دستگاه از محصولات فولکس را شامل میشود. رسوایی دستکاری در سیستمهای نرمافزاری خودرو برای نشان دادن سطح آلودگی کمتر از سطح واقعی، برای این شرکت بزرگ خودروسازی اروپایی دردسرساز شده است. کریس پیترز، وزیر اقتصاد بلژیک میگوید: «قطعاً این مشکل در بلژیک هم وجود دارد. ما معتقدیم که حداکثر ۵۰۰ هزار خودرو با این شرایط در بلژیک فروخته شدهاند. شمار دقیق آنها مشخص نیست زیرا مشخص نشده چه تعداد از خودروها دارای این نرمافزارند.
دراین خصوص یک روزنامه آلمانی نیز با اشاره هشدارهایی به فولکس درباره تقلب در نشان دادن میزان واقعی آلایندگی خودروهایش گفته است: یکی از مهندسان شرکت خودروسازی فولکسواگن در سال ۲۰۱۱ میلادی درباره تقلب در نشان دادن میزان واقعی آلایندگی در بعضی از خودروها به این شرکت هشدار داده بود. گفته شده که این رسوایی به بعضی از موتورهای دیزل تولید فولکسواگن مربوط است. روزنامه بیلد ام زونتاگ، یکی دیگر از روزنامههای پرتیراژ آلمان هم در گزارشی جداگانه گفته است که براساس تحقیقات داخلی که در جریان است کمپانی بوش که تأمینکننده نرمافزار برای شرکت خودروسازی فولکسواگن است در اوایل سال ۲۰۰۷ میلادی به این شرکت نسبت به استفاده غیرقانونی از این نرمافزارها هشدار داده بود. این ممنوعیت برای آن دسته از خودروهایی از فولکس است که از استاندارد یورو ۶ برخوردار نیستند. همچنین این ممنوعیت شامل خودروهای خریداریشده یا پیشخرید شده نمیشود. استاندارد یورو ۶ از امسال بر بازارهای اروپایی اعمال شده است و سوئیس انتظار دارد حدود ۱۸۰ هزار دستگاه در این ممنوعیت قربانی شوند. گرچه فولکسواگن برای بهبود نگاه افکار عمومی نسبت به ماهیت این شرکت اقدام به عذرخواهی رسمی، تغییر کادر مدیریتی و راهاندازی سایت ویژهای که به مردم امکان میدهد برای گزارشگری محصولات معیوب اقدام نمایند کرده اما هنوز هم موج گستردهای از نارضایتی و اعتراض به حرکت غیراخلاقی فولکسواگن در کشورهای مختلف وجود دارد.
تصویر منتشر شده در وب سایتهای خودرویی انگلستان از قصد شرکت آستون مارتین برای ارائه مدل لاگوندا حکایت میکند. این مدل که سال گذشته و به صورت یک مدل مفهومی در معرض دید عموم قرار گرفت این روزها به نظر شرایط آزمایشی را پشت سر میگذارد تا در صورت مثبت بودن نتایج، به جرگه محصولات آستون مارتین در کارخانه گایدون در وارویک شایر بپیوندد. گمانه زنی وب سایتها از قیمت این مدل حاکی از آن است که لاگوندا قیمتی بیش از ۷۰۰ هزار یورو خواهد داشت و جایگزین مدل زیبای راپید نیز نخواهد شد.
و سرانجام اینکه یک دستگاه بنتلی که در وضعیت بسیار مناسبی نگهداری شده در وب سایتهای خودرویی داخلی به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان به فروش میرسد. این خودرو که مدل ۱۹۵۴ و متعلق به ۶۱ سال پیش است از نمونههای بسیار سالم این خودرو کلاسیک در کشور است. با توجه به اطلاعات اندکی که از این خودرو در دسترس است نمیتوان به نوع و مدل آن اشاره دقیقی داشت اما به نظر میرسد این خودرو از گونه مولینر تایپ آر کانتیننتال باشد که در فاصله سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۵ ساخته شد.
فورد
۷ مهر ۱۳۹۴این وام هیچ کمکی به کیفیت نمیکنه مشکل خودرو سازی ما مدیران بی سواد هستن که فقط به دلایل سیاسی اونا هستن و هیچ چیزی از صنعت خودرو و مشتریان نمی دونن
احسان(احسان)
۷ مهر ۱۳۹۴تاییدیه های امریکا:سازمان حفاظت از محیط زیست.اداره ایمنی بزرگ راهها.سازمان حمایت از مصرف کنندگان.مصرف سوخت پایین خودرو . اداره مالیات . سازمان نظارت بر کیفیت محصولات و خدمات . نظارت دائمی دادگاههای ایالتی و فدرال بر تولید کننده برای جلوگیری از تخلف و …
تاییدیه های ایران:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.سازمان اوقاف . دفتر نمایندگی ائمه جمعه .سازمان حج و زیارت.سازمان حمایت از امور مستضعفین.جهاد سازندگی. اداره گمرک. اداره مالیات.دفتر نمایندگی فرماندار و نمایندگی استان و شهردار و اعضای شورای شهر . ارائه مدارکی دال بر قدیمی بودن محصول تولید شده (حداقل 30 سال از تولید نمونه اصلی ان گذشته باشد) و بی کیفیت بودن نمونه اصلی و اولیه آن و …
تبصره:در صورت لزوم برای دریافت کلیه تاییدیه ها در ایران می توانید از حساب بانکی خود مایه بگذارید
امیر مرادی
۷ مهر ۱۳۹۴مردم باس مقاومت کنن.نخرید آقا
علیرضا رحیقی
۷ مهر ۱۳۹۴قطعا دولت اجازه نمیده که خودروساز های بزرگ آسیب ببینن. چون در این صورت مشکلات زیادی توی بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اتفاق میفته. همونطور که دولت اوباما جلوی نابودی جنرال موتورز، فورد و کرایسلر رو گرفت.
امیر سابق
۷ مهر ۱۳۹۴آخه داداش باید جلوی ورشکستگی ابرکارخانه هایی مثل کرایسلر فورد گرفته میشد. ولی اینو راست میگم اگه سایپا و ایرانخودرو ورشکست بشن خودم اولین آدمی هستم که نمازشکر خونده و خوشحال میشم.
فقیر
۷ مهر ۱۳۹۴اقای حقیقی شما خودرو بندازان ایرانی را با خودروسازان معظم و باوجدان امریکا که سرحوله کارشون توجه و تمرکز بر مشتری مداریست مقایسه میکنید..متاسفم
mohsen
۷ مهر ۱۳۹۴مدل ما ایرانی هاست فکر میکنیم هر کاریکه اونا میکنن باید ما هم بکنیم ولی نمیدونیم 200 سال با هم فاصله داریم
shhain
۸ مهر ۱۳۹۴جنرال موتور به علت قیمت بالا و بهران مالی به مرز ورشکستگی رسید.
دولت با آمریکا با کمک کردن به یکی از بزرگترین و بهتین تولید کنندگان خودرو جهان در حقیقت یک نماد رو نجات داد. در کشوری که اگه اراده کنی می تونی یک کمپانی خودرو سازی باز کنی .
در ایران حمایت کور کورانه از 2 شرکتی که در طی سال ها بی کفایتی خودشئن و ثابت کردن و مدل های 10-20 سال پیش رو به مردم بی چاره ایرانی با شرایط بد و قیمت های نجومی قالب می کنند و البته به قول خودشو ن هر سال هم از سال قبل بیشتر ضرر می کنند منتقیه؟
اگه نگرانه کارگرانند بهتره کارخانه های رو به شرکت های خارجی بفروشن.و
kevin7360
۸ مهر ۱۳۹۴تو رو خدا باعث خنده نشین جنرال موتور با فرغون سازان مقایسه میکنید ؟؟
amirali
۷ مهر ۱۳۹۴واقعا در این شرایط کمک دولت به خودروسازان یعنی دهن کجی به مردم. مردمی که به همین دولت رای داده اند . به راستی تفسیر دولت از شعار امسال که ” همدلی و هم زبانی دولت و ملت ” است این گونه است ؟ ایا در اتخابات بعدی ریاست جمهوری مردم هم همین تفسیر را باید بکار گیرند ؟ چگونه است که دولت به حق مردم احترام نمی گذارد و حمایت یکجانبه و غیر منطقی از این دو شرکت می کند ؟ اگر به خواسته ناحق این دو شرکت تمکین میکند پس باید به خواسته به حق مردم و اجرای قانون مبنی بر کاهش 5 درصدی تعرفه واردات به صورت سالیانه نیز تمکین کند درغیر اینصورت این دولت است که باید تا انتهای این مسیر هزینه بی کفایتی افراد به اصطلاح مدیر نظیر ن.ب و امثالهم را بپردازد .
AliZeus
۷ مهر ۱۳۹۴یه خورده دقت کنیم میفهمیم که کمپین نه با خودروساز ها ، بلکه در اصل با دولت درگیره…حمایت های بیجایی که سال های سال انجام شده بخاطر سود کلانی که عاید سارمان ها و ارگان های مختلف میشه..مسئله ای که صرفا محدود به بخش خودرو سازی نیست و ماجرایی که سر دراز دارد…
علی
۷ مهر ۱۳۹۴طنز تلخ ماجرا اینجاست که مردم حاضر نیستند بابت این خودروهای معیوب، ناامن، پرمصرف، بیکیفیت و از ردهخارج پولی پرداخت کنند و دولت اینک از جیب همین مردم، مبالغ کلانی را به صورت یارانه و در اصل باج به خودروسازان پرداخت کرده است. چه چیزی غیر از دهنکجی به این حرکت میتوان نام داد؟ البته خودروسازان نیز همانند تمام دفعات قبل و زمانهای دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات، قول دادهاند که کیفیت محصولات خود را افزایش دهند!
این قسمت واقعا عالی بود خوشم اومد :-)
احسان(احسان)
۷ مهر ۱۳۹۴متاسفانه این کشتی سوراخ دست نا خدایان بدکار افتاده و و چنان از ساحل پیروزی دور شده که حتی خدایان هم توان بازگرداندن اون رو ندارن
مصطفی
۷ مهر ۱۳۹۴واقعاً از فولکس واگن بعید بود چنین کاری بکنه.
Erfan
۷ مهر ۱۳۹۴چی بگم. گویا عزمشون رو جزم کردن کمپین و مردم رو به زانو در بیارن. ما هم که در خفقان به سر میبریم…
امیر سابق
۷ مهر ۱۳۹۴مردم چقدر باید *** باشند که اجازه بدند افراد بی سوادی مثل خودروسازان داخلی اونارو به زانو دربیارن؟ پس کو غیرت ایرانی که میگفتن؟
اگر صبر کنید به خدا درست میشه چون اینو تجربه ها نشون داده
امیر سابق
۷ مهر ۱۳۹۴آخه این چه وضعشه پدال جان عزیز؟
کلمه غیرت سانسور کردن داره آخه شورشو دراوردین دیگه ینی چی منظورتون چیه؟ می خوایین ادعا کنید خیلی با ادب هستید؟ سایت خودرو بانک در خودرو و زومیت در تکنولوژی که رتبه الکساشون بالاست هر چی کامنت کاربرا میزارن مستقیم تایید می کنند.
آخه با این کاراتون چیرو می خوایید اثبات کنید؟
فرزاد
۷ مهر ۱۳۹۴اینجا ایران است جایی که مردمانش دعا میکنند که صنعت خودروسازیش از بین برود!
amir
۷ مهر ۱۳۹۴این دفعه به جای دعا عمل می کنیم
یه پسر
۷ مهر ۱۳۹۴خبرگزاری تسنیم به معنی واقعی آلزایمر داره / نوشته :
“سیاسی بودن مدیریت یکی از مهمترین عوامل – بلکه مهمترین عامل – مشکلات خودروسازی است. در این صنعت عزل و نصبها در سطوح بالایی و میانی، بهشدت با گرایشهای سیاسی آمیخته است؛ همچنین کیفیت عملکردها و نیز نظارت، بهشدت صبغه سیاسی دارد.”
ماهی گرفتن از آب گل هم حدی داره ؛ یعنی می فرمایید مدیران و عواملی که در دوره قبل سبب کشیده شدن اوضاع به بحران شدن رو عزل نکرد !!!!
یا مگه در دوره قبل که یه زمانی بذرپاش مدیر عامل سایپا بود و تو سایپا خیلی ها فامیلاشون رو عوض کرده بودن که شبیه به هم نباشه کار سیاسی انجام نشده بود !!!
من کار به مدیران الان و عملکرد دولت ندارم اما دیگه سنگ پا هم همچین رویی نداره والا !
ali ayat
۷ مهر ۱۳۹۴من رشته مکانیک خودرو هستم الان پنج ساله دارم راجب ماشین از هر جهت مطلب میخونم ولی با این سیستم آموزشی ضعیف و مزخرف ایران هیچ چیز راجب خودرو نمیدانم و فقط ادعا دارم ولی اگه الان آمریکا بودم توی شش ماه تمام این مطالبو جمع آوری میکردم حالا فرض کنید من با مدرکم استخدام ایران خودرو یا سایپا بشم واقعا کشوری که مهندسی مثل من داشته باشه از لحاظ سواد و شعور واقعا همون پراید باید سوار بشه کاش مسئولین میخواستن و این صنعتو از ریشه که سیستم دانشگاهی هست اصلاح میکردن واقعا برای خودم و این دولت متاسفم امیدوارم با خاک یکسان شوند
mohsen
۷ مهر ۱۳۹۴کدوم دانشگاه میخونی؟
نیما
۸ مهر ۱۳۹۴داداش تو هیچ رشته ای مطلب کامل و دقیق به زبان فارسی نداریم! برو زبان یاد بگیر زبان اصلی بخون خیلی چیزا دستت میاد . من خودم ارشد هستم که دارم بهت می گم. خودت برو پی اش رو بگیر
mds
۷ مهر ۱۳۹۴حتی اگر ورود خودروهای خارجی آزاد و تعرفه انها به صفر برسه بازم بی فایدس، ورود و یا مونتاژ خودرو چه فایده ای داره وقتی بیکاری یکی از مشکلات اصلی قشر جوان جامعه هست، در واقع خریدن هر نوع خودرو برای ما امکان پذیر نیست شغل که نداشته باشی مسلما قدرت خریدی هم وجود نداره ، یه جوونی مثل من که حتی نمیتونه شکمشو به راحتی سیر کنه چطور میتونه به خریدن خودرو فکر کنه!
احمد باقری
۷ مهر ۱۳۹۴فقط میگن مشکل بیکاری. وقتی ماشین با کیفیت و به روز تولید بشه، هیچ مشکل بیکاری و اخراجی پیش نمیاد.
mohsen
۷ مهر ۱۳۹۴واقعا راه حل قانع کننده ای بود واسه چرخه اقتصاد پیشرفت باید در همه زمینه ها اونم حدالامکان خودی باشه وگرنه نمیشه که مثل اینکه موتور اونتادورو بزارن جلو شما به چه دردی میخوره؟
mds
۷ مهر ۱۳۹۴آقای محمدحسین شاوردی این عکس پروفایلت کبوتره چقدر چاقه سهم چند نفر رو خورده، حکایتش مثل خودروسازان خوش خور داخلی میمونه..
محمدحسین شاوردی
۱۱ مهر ۱۳۹۴کبوتر نیست … یه گونه خاص از قرقاوله از نوع امریکاییش دوست خوبم :-)
sunmartin
۷ مهر ۱۳۹۴از کاسه همان برون طراوت که در اوست..ایران درست بشو نیست..روز به روز قوانین سخت تر زندگی سخت تر آلودگی هوا خشک سالی و مرگ و میر و بی کاری و طلاق و زنان خیابانی و مردان لاعلاج و افراد بی هویت و بی انگیزه و ورود کالاهای بنجل چینی و دادن چرخ اقتصاد بدست چین و چینی و حمایت از خودروسازان (آهن پاره سازان ) ادامه داره و دارد
تا وقتی دست دولت در جیب ملته اوضاع همینه خود دولت به گفته خودش عمل نمیکنه کو وام خودرو کجاست وام کم بهره مسکن کدوم کار آفرینی کجاست احیای دریاچه ها مگه قول ندادت تعرفه واردات طی 5 سال به صفر برسونن عملا الان تعرفه 145 درصده یکی بهم گفت دنبال چی هستی از چی حرف میزنی از ورود خودروهای پاک با آلودگی کمتر؟یا برابری دستمزد و تورم؟نگرد نیست . امسال 17 درصد حقوق ها افزایش پیدا کرد فقط لبنیات 35 درصد تو 3 ماه گرون تر شد بنزین شد 1000 تازه قراره سال بعد 10 درصد حقوق ها افزایش پیدا کنه و عملا قشر کارگر و کارمند به زیر خط صفر میرسه چون به تعریف خط فقر باید در آمد بک خانواده بالای یک و نیم ملیون باشه از کجا میشه خودرو فرسوده تعویض کرد از کدام درآمد از کدام خزانه؟خیلی صرفه جویی کنیم از گرسنگی نمیریم و بانک چوب حراج به وسایل خانه نزنه واسه اقساط ..بی خیال من فقط این صحبت ها را کفتم بدونین وگرنه سلامتی باللترین نعمته که اونو دارن ازمون میگیرن با این آلودگی هوا سونامی سرطان و ام اس راه افتاده خواهشا لااقل کمی بفکر محیط زیست باشید داریم نابود میشیم
محمد
۷ مهر ۱۳۹۴این کار دولت چیزی جز حماقت نبود
۲۰۰ میلیارد که میشه حدودا ۵۷ میلیون دلار
این پول میتونست سرمایه ی خوبی برای احیای دریاچه ی ارومیه یا کمک به بچه های کار یا پروژه های عمرانی دولت که سال هاست خوابیدن باشه
هی خدا توروخدا ببینین چجوری پول ملت رو حیف میکنند
گویا کمپین فقط با خودروسازان طرف نیست…
امیدوارم روز خوبی بیاد که مشکلات کشور حل شده باشه
تحریم خودروی ایرانی جهاد در راه خداست
۷ مهر ۱۳۹۴یه نصیحت برادرانه، خواهشا به این اقدامات توجه نکنید هم افسردگی میگیرید هم مقاومت تون رو از دست میدید اگه به نخریدن ادامه دهید همه چی درست میشه. وقتی لگنهاشونو نخرید بذار بازم تولید کنند میخوان چیکارشو کنندمگه؟
محمد
۷ مهر ۱۳۹۴این پول مال بت الماله من بشخصه وبعنوان یک ایرانی اصلا ن راضی نیستم . مشکل خودرو سازی ما نبود پول و سرمایه نیست نبود افراد بالیاقت ومدیره
RAYAN
۷ مهر ۱۳۹۴با این ولخرجی ها فقط صنعت خودرو مفت خورتر و بی خاصیت تر میشه……اصلا مردم راضی ان که دولت 200 میلیارد پول مفت بده به اینا؟؟ این پول مردمه که دارن میریزن پای این فرغون سازا
وحید
۷ مهر ۱۳۹۴آقای شاوردی ممنون از مقاله خوبتون بخصوص خبرها ی دست اول
با این وضعیت حالا حالا کمر اینا شکسته نمی شه اینقدر انباشت کردن
RETOLEX
۷ مهر ۱۳۹۴بله بله به دلایل سیاسیییییییی کامنت بنده قبول نمیشه
mohsen
۷ مهر ۱۳۹۴استغفار کن برادر کامنت 30یا 30 نده
حسین
۷ مهر ۱۳۹۴بنزین و برق و آب و نان مردم را گران میکنند که یارانه ۲۰۰ میلیاردی هدیه بدهند به خودروسازان تا بین آقا زاده هایی که فرمایشی استخدام کرده اند تقسیم شود !!!!خودشان کم خون ملت را میمکند که دولت نیز به آنها کمک میکند !!! این مردم هستند که مورد ظلم قرار گرفته اند نه مدیران گردن کلفت خودرو سازان .
Archi KHAN
۷ مهر ۱۳۹۴دولت این 200 میلیارد را از کجاش آورده ؟؟!
که تصمیم میگیره یارانه بده به این 2 کارخونه بنجل ساز؟؟!!
sina
۸ مهر ۱۳۹۴امثال این کمپین خیلی وقت پیش باید ایجاد میشد ولی بازم جای شکر داره
ارمان
۸ مهر ۱۳۹۴خب جالب شد با دادن این وام تیر خلاص دیگه دست ما ملت ایرانه اگه باز هم نخریم بعد این همه پولو وقت دیگه دوزاریشون میوفته که اقا ایران خودرو خودرو بساز نیست.
ضمن اینکه نظر به اقای نماینده مجلس ارومیه دادش بنز هم بیاری 70% محصولاتش بشن داخلی که اخرش ما میمونیم و همین 405 ( حسنی و حوضش )
تا صبح پول بدید مردم نخرید از دست این دیفتری خلاص بشیم
اشکان
۸ مهر ۱۳۹۴صنعت خودرو در ایران حدود صد هزار نفر به صورت مستقیم و حدود سیصد هزار نفر رو بن صورت غیر مستقیم صاحب شغل کرده . تعطیلی ایران خودرو و سایپا یعنی تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد کشور ک دودش در نهایت باز هم به چشم مردم خودمون میره . حالا بیاید زیر این کامنت دیس لایک بذارین . واقعیت عوض نمیشه . ایران خودرو و سایپا رو باید اصلاح کرد نه تعطیل . کسی که حرف از تعطیلی میزنه تا نوک دماغشو بیشتر نمیبینه
شرمنده
۸ مهر ۱۳۹۴بعضی وقتا میگم ایکاش به دنیا نیومده بودم که همچین خیانتی در حق ملت ایران رو نمیدیدم این ادما که اینجوری دارن سرمایه این مملکت رو نابود میکنن کجایی هستن؟ ایرانی هستن؟ هرچی خبری جدید رو میخونم خونم به جوش میاد. واقعا اینهمه اصرار برای حمایت از خودرو سازان چیه اخه؟ مگه پول علف خرسه که همین جوری دود میکنید بره هوا. این ملت برا دولت خون داده و خواهد داد. این رسمش نیست بابا. دیواری که پی سستی داره که طلا هم پاش بریزی اخرشم میریزه پایین. اینهمه توهین. تحقیر بی احترامی و بی حرمتی به مردم آخر عاقبت نداره به خدا. 30 ساله مردم از خودرو سازا حمایت کردن الان هم میکنن، کدوم ایران راضیه ایران رو ورشکسته ببینه. اینهمه سو استفاده نکنید از حسن نیت مردم. مگه اقتصاد فقط ماشینه؟ این پولارو خرج کشاورزی بکنید، هزار برابر منفعت نصیب دولت و مردم میشه. آگه آقا خامنهای وارد این موضوع بشه مردم همیشه در صحنه رو نجات میده. ایکاش برسه به گوش ایشون درد ملت.
==ARASH==1987==MITSUBISHI===
۸ مهر ۱۳۹۴سلام جناب آقای نوبخت درود بر درک و شعور شما درود بر صنعت خودرو ایران!!!!!
مردم میبینید کمترین حق خواهی شما چطور پاسخ داده میشود چهرها هر روز آشکارتر میشود اینان همانهایی هستند که سخرانی میکنند شعار مردم ولی نعمتند میدهند پول از من و تو میگیرند برای کشتنمان سرمایه گذاری میکنند چگونه آمریکا و غیره را متهم میکنند به کمک به داعش یا اروپا را وقتی خودشان پول میدهند تا سلاح کشتار خودروسازی قویتر شود آیا من از بیگانه توهم افکار آقایون بترسم یا قاتل خودی … خودرو سازان خبر ندارید شما همانند عقربی که دورش را آتش زده باشند میمانید ما ایستاده ایم
سعید
۸ مهر ۱۳۹۴من تعجب می کنم کی گفته باید کیفیت رو بالا ببرید ؟ آخه سمند و پژو و پراید خودشون چی هستن که کیفیتشون باشن … اگه به حرف من باشه که میگم تعطیلش کنید و کل خط تولید رو ببرید بریزید توی دریا که دست هیچ بنی بشری بهش نرسه
MjM
۸ مهر ۱۳۹۴افزایش کیفت میخوان چیکار کنن؟؟؟؟ 12 تا ایربگ بذارن برای پراید؟؟ کل داخل ماشینو چرم کنن؟؟ بدنشونو از فولاد بسازن؟؟!! لوازم لوکس اضافه کنن؟؟
واقعا خنده داره
MjM
۸ مهر ۱۳۹۴این پولی که از جیب مردم بهشون میدن نه تنها قیمت رو پایین نمیاره بلکه باعث بالا رفتنش هم میشه…عملا افزایش کیفیتی هم نخواهد بود…مدت گارانتی ماشین رو افزایش میدن بعد میگن کیفیت رفته بالا که افزایش دادیم..حالا اگه ماشین خراب بشه ببری گارانتی هزارتا بابمبول سر هم میکنن تا….. این ازین….یا میانآنتن ماشینو 1 سانت بلند میکنن و میگن کیفیت افزایش پیدا کرد پس قیمت باید بره بالا….ولی با همه اینا..اگه مردم هنوز هم ب نخریدم ادامه بدن و مقاومت کنن…این خودرو سازها هستن که شکست میخورن
به امید نابودی این دوتا مونتاژکار…..