سال ۹۴، سال رکود واردات خودرو. آیا در ۹۵ باید منتظر روزهای خوب بود؟
بهاری نو دمیده است و جهان ما از نو تازه شده. گلهای خوشعطر بنفش در درههای زیبا، درختان ارغوان را جلوهای دیگر دادهاند و نسیمی نو گیاه و ماکیان و انسان را نوازش میدهد. باید شاد بود و از موهبت زندگی نهایت استفاده را برد، زندگی در بهار به ما لبخند میزند، در تابستان ما را به تماشای شوق میبرد، در پاییز و فراق به افسانهی مهر و رنگ دعوتمان میکند و در زمستان و رنج و سوز، از صبر میگوید. زندگی هیچ چیز جز همین فراز و نشیب نیست، همین مرگ و حیات دوباره طبیعت به گونهای دیگر در جایجای زندگی شخصی ما نهان است، همین جریان همیشگی و پویا که با برآمدن روزها و لحظات، سیری دوار دارد و جان مارا به ضیافت غم و شادی میبرد.
بااینهمه نه شادی و نه غم را دوامی ابدی نیست و هرگز نمیتوان سیر پایداری برای زندگی تصویر کرد. زندگی در سیر یکنواخت یعنی مرگ. باید دل از تنآسودگی و خوشخیالی گرفت و به زندگی پرداخت، هم برای خود و هم با دیگران. در این مسیر چه خوب است که سعی ما در راستای صعود شخصیت و توانمندیهای خود، و همکاری و مهربانی با دیگران تنظیم گردد. اینگونه شاید کام دل برآید و زیستی شرافتمندانه را برای خود رغم بزنیم. ما نیز در سایت پدال به سیاق سخن شاعر پارسیگو حافظ شیرازی که میگوید” نوبهار است دران کوش که خوشدل باشی” شما را به لذت بردن از لحظهلحظه زندگیتان، با وجود همه رنجها، همه مرگها، همه خوشیها و همه عشقها دعوت میکنیم. باشد که در سایه این اندیشه نیک که شادمانیهای کوچک را با همه وجود در آغوش بگیریم، بتوانیم زندگی فردی و اجتماعی بهتری رقم بزنیم.
اما سال ۱۳۹۵ در حالی آغاز شد که گزارشهای ابتدایی از نزول وضعیت تجاری ایران در سال ۱۳۹۴ و کاهش حجم مبادلات تجاری با کشورهای مختلف خبر میدهد و نکته جالب کاهش میزان واردات خودرو در این سال بوده است به طوری که بر اساس آمار گمرک در سال ۱۳۹۴ بیش از ۵۱ هزار و ۵۲۲ دستگاه خودروی سواری به ایران وارد شده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۵۰.۴ درصد کاهش یافته است. میزان وزن و ارزش این تعداد خودرو بیش از ۱۱۶ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۳ از نظر وزنی ۲۷.۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۲.۸ درصد کاهش داشته است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در گزارش آمار مقدماتی تجارت خارجی طی ۱۲ ماه سال ۱۳۹۴ که از سوی گمرک ایران اعلام شد، درمجموع ۹۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار از کشور صادر شد که ازنظر وزنی ۷ درصد کاهش و از نظر ارزشی ۱۶ درصد کاهش نسبت به سال قبل نشان میدهد. کشورهای عمده مقصد برای صادرات غیرنفتی ایران شامل چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بودهاند. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ایران در سال گذشته ۴۶۱ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۲۲ درصد افزایش نشان میدهد که این امر لزوم حرکت به سمت صادرات کالای با ارزش افزوده بیشتر را یادآور میشود.
طبق این گزارش در سال ۱۳۹۴ درمجموع ۳۵ میلیون و ۷۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۱ میلیارد و ۴۹۹ میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۱۸.۴ درصد کاهش و ازنظر دلاری ۲۲.۵ درصد کاهش نشان میدهد کشورهای عمده طرف معامله برای واردات در سال گذشته شامل چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه، سوئیس و سایر کشورها بودهاند. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک هزار و ۱۸۳ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۴.۹ درصدی در ارزش دلاری داشته است.
بنا بر آمار منتشر شده گمرک، ۱۰۲۶۸۳ خودرو بهصورت قطعی در سال ۹۳ به کشور وارد شده بود که این رقم در مقایسه با واردات ۷۸۸۳۷ دستگاهی سال ۹۲، ۳۰ درصد افزایش داشت. ارزش واردات قطعی خودرو در سال ۹۳، ۲ میلیارد ۱۲۸ میلیون ۶۲۶ هزار و ۳۹۶ دلار بوده که این رقم در مقایسه با رقم یک میلیارد ۶۲۱ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۴۱۸ دلار سال ۹۲ رشد ۳۱ درصدی داشته است.
درباره سیاست دولت در حوزه خودرو، در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران آمده است: ” در سال گذشته یکی از موفقترین سیاستهای دولت در جلوگیری از واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی یا لوکس پیاده شد، به نحوی که در سال ۱۳۹۴ با اجرایی شدن این سیاست و چشمپوشی دولت از درآمدهای حاصل از محل واردات خودرو به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۰ ۲۵۰ سیسی، واردات خودرو بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت.”
بر این اساس ما شاهد افزایش میانگین قیمت کالاهای صادرات کشورمان در سال گذشته بودیم که از کاهش نسبتاً محسوس خامفروشی حکایت دارد بهطوریکه متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی کشورمان در سال گذشته به ۴۶۱ دلار رسید و یک و ۲۲ صدم درصد افزایش یافت. بااینحال به نظر میرسد جدا از بحث رکود اقتصادی حاکم بر کشور، یکی از دلایل عدم اقبال به بازار خودروی کشور، سیاستهای دولت در حوزه خودرو است، سیاستهایی که در آن چندان به رقابت روی خوشی نشان داده نشده و ضمن حفظ تعرفههای تجاری سنگین، راه را برای یکهتازی سازندگان داخلی از جمله ایرانخودرو و سایپا باز نموده است.
خبرهای تازه از قصد آکورا برای سرمایهگذاری در ساخت یک کارخانه جدید خبر میدهد. آکورا اعلام نموده در راستای افزایش فروش و توسعه برنامههایش قصد دارد کارخانه جدیدی در شهر لینکلن ایالت آلاباما بسازد. این کارخانه قرار است پس از افتتاح و در نخستین گام به تولید مدلهایی همچون آکورا MDX بپردازد که هماکنون در کارخانه قدیمی آلاباما در کنار محصولاتی همچون نسل جدید هوندا ریجلاین، هوندا اودیسه و هوندا پیلوت مونتاژ میگردند. این سایت جدید قرار است با سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلاری در کنار کارخانه قدیمی تا سال ۲۰۱۷ ساخته شود.
ناتان دل فرماندار ایالت جورجیا درباره حضور کیاموتورز در این ایالت و فعالیتهای اقتصادیش گفته است: “کیاموتورز و جورجیا با موفقیت توانستهاند در همکاری و تعامل مناسب باهمدیگر به شهرت خوبی دست پیدا کنند” کیاموتورز برای ساخت و تجهیز این کارخانه ۱ میلیارد دلار در جورجیا سرمایهگذاری نموده است و برطبق ادعای دین فرماندار ایالت جورجیا، کیا با این سرمایهگذاری توانسته است اقتصاد جورجیا را متحول نماید. او گفته است ما کماکان از کیا و سرمایهگذاریهایش در این ایالت حمایت میکنیم
هیونگ جون شین رییس و مدیرعامل کارخانه جورجیای کیاموتورز در این باره گفته است: ” این میزان تولید که پس از ۷ سال از افتتاح نخستین کارخانه کیاموتورز در خاک آمریکا بهدست آمده، در نوع خود یک موفقیت قابلاعتنا محسوب میگردد و مایه غرور و مباهات هریک از اعضای تیم ماست.
و سرانجام اینکه خودروی تویوتا پریوس جدید توانسته است در آزمایشهای سختگیرانه موسسه امنیت و سلامت بزرگراههای آمریکا بالاترین نمره امنیتی یا (Top Safety Pick Plus) را بهدست آورد. این موفقیت به لطف مهندسی دقیق تویوتا و استفاده از سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) بهدست آمده و به کمک این سیستم، تویوتا پریوس از تصادف با دیواره در سرعتهای ۱۲ و ۲۵ مایل در ساعت اجتناب نموده است. نسل جدید تویوتا پریوس علاوه بر امنیت بالا، از لامپهایهای LED، طراحی اسپرت بدنه، مصرف سوخت کمتر و تجهیزات داخلی بیشتر سود میبرد که این روند نشان از تلاش تویوتا برای عرضه یک خودروی عالی به مشتریان همیشگی پریوس دارد.
منابع: سایت گمرک ایران، روزنامه دنیای اقتصاد-automoblog-leftlanenews-carscoops
بهنام طیبی
۱۴ فروردین ۱۳۹۵تویوتا در تصادفات فوق العاده مقاومت بالایی داره.من مستند ساخت خودروهای کمپلنی تویوتا دیدم واقعا عالی بود.
بهنام طیبی
۱۴ فروردین ۱۳۹۵نمیدونم چرا محصولات کادیلاک به دل مردم چین نشسته.خیلی فروش خوبی داشته
محمدرضا
۱۴ فروردین ۱۳۹۵در اینکه آرزوی ماست که تعرفه واردات خودرو روزی صفر بشه هیچ شکی نیست . با نگاه واقع بینانه تو این اوضاع پریشان اقتصادی بهترین اقدام دولت همین بود که ورود خودروهای بالای 2500 سی سی فعلا ممنوع بشه ، اما در مقابل باید دولت تعرفه خودروهای الکتریکی و هیبریدی را به میزان خیلی پایین در نظر میگرفت که این اتفاق بخاطر حمایت از آشغال سازای داخلی صورت نمیگیره این حمایت بی چون و چرای دولت از گاری سازای داخلی منتج میشه به قریب 400 کشته در طول 13 روز تعطیلات نوروز :(
بهنام طیبی
۱۴ فروردین ۱۳۹۵محمدرضا عزیز حق با شماست ولی تعرفه عمرا صفرکنن.
بیشتر میشه که کمتر نمیشه
سیاوش
۱۴ فروردین ۱۳۹۵چقدر این پورشه خوبه
بهنام طیبی
۱۴ فروردین ۱۳۹۵پورشه خوب پورشه سلطان رخ.
پورشه پانامرا و کاین توربو سواربشی لذت سواری میفهمی چیه سیاوش عزیز
moein
۱۴ فروردین ۱۳۹۵سال 94، سال رکود واردات خودرو. آیا در 95 باید منتظر روزهای خوب بود؟
جواب سوالت پدال جان میشه که با همین فرمون بریم جلو شانس آوردیم
محمدحسین شاوردی
۱۴ فروردین ۱۳۹۵میشه توضیح بدی در مورد کامنتت
یعنی سال 95 رو دقیقا چه جوری میبینی؟
moein
۱۴ فروردین ۱۳۹۵سال 95 هیچ دستاورد شگفی که سنعت خودروی ایران رو به تور فاحشی متحول کنه قطعا دیده نمی شه فقط خدا کنه همین کیفیت های خراب .خراب تر نشه و قیمت ها از اینی که هس بیشتر نشه چون آمار نشون داره که خودرو ها بعد از سال جدید افزایش قیمت رو داشتن
منظورم این بود
نوید جهرمی
۱۵ فروردین ۱۳۹۵این برجام که معلوم نیس چی هس. امسال با رکود شروع میشه و بعدش تازه از خواب بیرون میان که بابا چیزی عوض نشده و باید ی تکونی ب اقتصاد بدیم. که دو حالت داره. یا باید پول بریزن تو دست مردم و بدی هاشون رو ب پیمانکارا و کارمندا بدن که بعیده امسال موفق ب چنین چیزی اتفاق بیفته. یا این که باید رکود رو با تورم مهارکنن.که اینم با اهداف دولت همخوانی نداره(اگر دولت قبل بود همین کارو میکرد)
پس فعلا دور هم خوشیم. ب فکر سلامتیتون باشین و از دنیا لذت ببرید. هر چه حرص کم تر بخورین عمرتون بیشتر میشه.
ب قول اونوریا Take it easy
سعید
۱۴ فروردین ۱۳۹۵چقدر دلم برای میز خبر تنگ شده بود
مرسی اقای شاوردی!
محمدحسین شاوردی
۱۴ فروردین ۱۳۹۵و من چقدر دلم برای دوستانم در پدال تنگ شده بود
ارادت داریم سعید جان :-)
عذرمیخام از دوستان که مدتی نبودم و نتونستم میز خبر رو مهیا کنم
دوستان کسی از میلاد، زیگما، احمد، صادق و رضا خبری نداره؟
شاهین
۱۴ فروردین ۱۳۹۵سلام محمدحسین جان!
آقا سال جدیدت مبارک!
همه خوبن و سلام دارن خدمتت
میلاد که مشغوله،زیگما هم کم و بیش هست،احمدم هست باهاش در ارتباطم،صادق و رضا هم همینطور.
در کل همه جویای احوالت هستن.اگه تونستی بهم یه پیام بده بیشتر در ارتباط باشی با دوستان :)
محمدحسین شاوردی
۱۴ فروردین ۱۳۹۵سلام و درودشاهین جان
خیلی مخلصیم برادر
چشم … بهم یه ایمیل بزن
mh.shaverdi@gmail.com
نوید جهرمی
۱۵ فروردین ۱۳۹۵بچه ها ی گروه تلگرامی چیزی را بندازیم؟
نظرتون چیه
از سردبیر هم میخوام که چنل اینجا رو فعال کنه اگ امکانش هس.
محمدحسین شاوردی
۱۵ فروردین ۱۳۹۵موافقم
احسان(احسان سابق)
۱۴ فروردین ۱۳۹۵سال 95 مهمترین سال برای روحانی هست.چون عملا اخرین سالی هست که به عنوان رئیس جمهور فعالیت می کنه و با توجه به لغو تحریم ها انتظار میره اقتصاد کشور بهتر بشه و از رکود دربیاد(البته در صورتی که ***).انتخاب مجدد روحانی در سال 96 بستگی به عملکردش در سال 95 داره
احمد باقری
۱۴ فروردین ۱۳۹۵نوش جون اونایی که میتونن بخرن.