گویا رژه چینیها برای قبضه بازار خودروهای الکتریکی ایران بیدلیل نبود و طیف گستردهای از رقبا چشم به حضور در این بخش جدید بازار دارند. بهتازگی خبری از قول مدیرعامل ایرانخودرو منتشر شده که از قصد این شرکت برای تولید خودروهای الکتریکی با همکاری شرکت الجی کره جنوبی خبر میدهد. الجی قرار است به کمک ایرانخودرو بشتابد تا برای برقیسازی ۶۰ هزار خودرو در ایران در یک بازه زمانی ۷ ساله همکاری نماید. بلومبرگ اعلام کرده ایرانخودرو با شرکت الجی کره برای برقیسازی ۶۰ هزار خودرو تا سال ۲۰۲۳ قرارداد امضاء میکتد.
در اینباره هاشمی یکهزارع مدیرعامل ایرانخودرو گفته است مذاکرات در حال انجام بوده و ممکن است اجرای این قرارداد از پاییز آغاز شود. شرکت بینالمللی الجی قرار است باطری و دیگر قطعات مورد نیاز را برای این شرکت خودروساز تأمین کند و نیز ایستگاههای شارژ برق را برای نصب در سطح شهرهای ایران تولید نماید و ایرانخودرو نیز، خودروها را مونتاژ میکند. بنابر آنچه سخنگوی این شرکت اعلام کرده:
ال جی در حال حاضر نقشه توسعه وسایل نقلیه برقی و احداث زیربناهای شارژ برقی را در ایران انجام میدهد.
سخنگوی این شرکت اما از ارائه جزئیات بیشتری پرهیز نموده است. علی ایزدی نجفآبادی تحلیلگر در بخش مالی انرژی بلومبرگ نیز دراینباره گفته:
ایران قطعاً از برقیسازی خودرو در بخش حملونقل منتفع خواهد شد چراکه باعث کاهش تقاضا برای بنزین و نیز کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانهای میشود.
به گفته وی بهرغم منابع طبیعی فراوان ایران، ظرفیت پالایشگاهی داخلی برای پاسخ به تقاضای بنزین در کشور اندک است و ایران هماکنون نیز متکی به واردات بنزین است.
اما خبر دیگر به چارچوبهای اقتصادی صنعت خودروسازی ایران برمیگردد. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، در حال حاضر ۱۵ میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور در حال تردد است و نزدیک به ۸۸۵ هزار نفر در بخش تولید و خدمات صنعت خودرو ایران مشغول به کارند به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، در حال حاضر ۱۵ میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور در حال تردد است و نزدیک به ۸۸۵ هزار نفر در بخش تولید و خدمات صنعت خودرو ایران مشغول به کارند.
این گزارش حاکی از آن است که ۱۲۲ هزار نفر از این تعداد در شرکتهای خودروساز مشغول کارند که نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر از این تعداد در دو گروه بزرگ خودروسازی ایرانخودرو و سایپا کار میکنند و ماهانه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان دریافت حقوق و مزایا دارند. آمار تولید خودرو نشان میدهد که روزانه بیش از ۵ هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید میرسد که نشان میدهد هر نفر شاغل در صنعت خودرو کشور، ماهانه ۱.۳ خودرو به تولید میرساند.
بر اساس آماری که انجمن خودروسازان ایران در اختیار اقتصادنیوز قرار داده، ۲۶۵ هزار نفر هماکنون در واحدهای قطعهسازی فعالیت دارند که بیشتر آنان حقوق و مزایای خود را از بخش خصوصی دریافت میکنند. صنعت قطعهسازی کشور این روزها به دلیل تکنولوژی پایین از کارگران بیشتری بهره میبرد که در صورت ارتقای تکنولوژی علاوه بر کیفیسازی محصولات، از تعداد کارگران این صنعت کاسته خواهد شد.
کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که یا خودروسازان با روش بهینه و بر اساس ارتقای بهرهوری باید به فعالیت خود ادامه دهند یا اینکه با همین تعداد کارگر و تکنولوژی کنونی به تولید خودرو بپردازند که در این صورت از رؤیای دستیابی به بازارهای جهانی ناکام خواهند ماند. بر اساس اعلام انجمن خودروسازان ایران، کارخانههای خودرو کشور در سال ۸۹ با نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر کارگر، اقدام به تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو کردهاند، اما درحال حاضر با توجه به استخدامهای بیرویه در دولت قبل با ۱۲۲ هزار پرسنل، تولیدی کمتر از یک میلیون دستگاه در سال دارد.
از نظر سیاستگذاران صنعت خودرو کشور، بهتر است تا دولت مجوز تعدیل نیروی چند ده هزار نفری کارکنان صنعت خودرو را صادر کند تا آنان با بهرهوری بالاتری به تولید پرداخته و حقوق و مزایایی که به طور اضافه به کارگران مازاد پرداخت میشود را صرف ورود تکنولوژیهای جدید کنند.
آمار انجمن خودروسازان بیانگر آن است که در بخش صنعت قطعهسازی و خودرو درمجموع ۳۹۰ هزار نفر، در بخش تأمین مواد اولیه خودرو، ۳۸۰ هزار نفر و در بخش نمایندگی خودروسازان و خدمات پس از فروش حدود ۸۵ هزار نفر مشغول کارند که این تعداد درنهایت مؤید آن است کل اشتغال ایجاد شده از سوی صنعت خودرو ایران، ۸۵۵ هزار نفر است.
اما در روزهایی که گرمای تجارت و اقتصاد یخهای روابط ایران و آمریکا را آب میکنند، وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری جالب گفته است:
نظر واشنگتن نسبت به ایرانِ حامی تروریسم عوض نشده ولی «بیمعنی» است که واشنگتن مذاکره کند و کارگران فرانسوی ایرباس بهجای کارگران آمریکایی بوئینگ از ثمر آن بهرهمند شوند!
به گزارش فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبهای به نحوه استفاده از تجارت برای ایجاد تغییرات دلخواه در ایران و انگیزههای مالی پشت مذاکرات ایران و ۱+۵ پرداخته است و در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه چشمپوشی آمریکا از حمایتهای ایران از گروههای تروریستی و اجازه به بوئینگ برای فروش ۲۵ میلیارد دلار هواپیما به این کشور میگوید: “سؤال خوبی است؛ در نوع نگاه من و رئیسجمهور (اوباما) نسبت به ایران، تفاوتی ایجاد نشده است ولی این را در نظر بگیرید که حدود ۶۰ درصد مردم ایران زیر سی سال سن دارند؛ کسانی که به تهران رفتهاند میگویند این شهر جایی است که جوانانش در کافه مینشینند و درباره آینده صحبت میکنند، آنها در کشورهای خارجی تحصیل کردهاند و به دنبال (ساختن) شهری جدید هستند”.
اما محمدرضا نجفیمنش در گفتوگو با اقتصادنیوز درباره حواشی برخی رسانهها در خصوص قراردادهای صنعت خودرو توضیحاتی داد و خاطرنشان کرد: اخیراً برخی رسانهها عنوان کردهاند که در قراردادهایی خودرویی کشور تبصرهای به نام «بند آمریکایی» لحاظ شده و بر اساس آن خودروسازان طرف قرارداد با ایران، شرط گذاشتهاند که ادامه همکاریشان با خودروسازان کشورمان منوط به مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سیاست سکانداران جدید این کشور است که چنین موضوعی صحت ندارد. او افزود: در انعقاد قرارداد با طرفهای خارجی به این بلوغ رسیدهایم که زیر بار چنین تبصرههایی نرویم و طبیعتاً انتساب بندهایی اینچنینی به قراردادهای خودرویی از اساس بیپایه است.
عضو هیئتمدیره انجمن قطعه سازان گفت:
دو شرکت رنو و پژو قراردادهای خود با خودروسازان کشورمان را اجرایی کردهاند و بهزودی چند خودروساز دیگر نظیر سیتروئن نیز به این جمع اضافه میشوند تا برای بازار ایران و برخی بازارهای صادراتی به تولید محصول بپردازند.
نجفیمنش افزود:
قراردادهای جدید صنعت خودرو بهگونهای تنظیم شده که فقط ۶۰ درصد از نظر تأمین قطعات به این خودروسازان وابسته باشیم و هر خودرو جدیدی که در ایران تولید میشود حداقل باید ۴۰ درصد آن از سوی قطعهسازان داخلی ما تأمین شود.
او یادآور شد:
با اجرایی شدن این قراردادها انقلاب بزرگی در صنعت قطعهسازی ایران رخ خواهد داد؛ بهگونهای که قطعهسازان ما با قطعه سازان اروپایی جوینت خواهند شد و قطعاتی را به تولید میرسانند که از طریق شبکه صادراتی این خودروسازان قابل عرضه در تمامی بازارهای صادراتی باشند.
همچنین در خبری مسرتبخش، عضو هیئتعلمی و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی هیدروژن و پیل سوختی دانشگاه علم و صنعت به دلیل تحقیقات گسترده در حوزه پیل سوختی و الکتروشیمی از سوی موسسه تامسون رویترز بهعنوان یک درصد دانشمندان برتر جهان معرفی شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر سوسن روشنضمیر، دانشآموخته مقطع دکتری مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و زمینه کاری وی انرژی و محیطزیست است. این محقق از دی ماه سال ۷۸ بهعنوان عضو هیئتعلمی در دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول به فعالیت شد و در حال حاضر بهعنوان دانشیار دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه مشغول به فعالیت است. حوزه تحقیقاتی وی مهندسی الکتروشیمی است و فعالیتهای علمی تحقیقاتی که از ۱۰ سال قبل تاکنون انجام داده است، این دانشیار دانشگاه علم و صنعت را در زمره دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار داده است.
الکتروشیمی، در فرآیندهای شیمیایی که جریان الکتریسیته وجود داشته باشد بکار گرفته میشود. این سیستمهای الکتروشیمیایی را میتوان در باتریها، خوردگی فلزات، آبکاری و الکترولیز آب مشاهده کرد؛ چراکه وجه مشترک همه این سیستمها وجود جریان الکتریکی و انتقال ذرات باردار (یون و الکترون) است. فناوری پیل سوختی، تصفیه آب و پساب، گوگردزدایی از سوختهای فسیلی و نمکزدایی از آب به روشهای الکتروشیمیایی زمینههای تحقیقاتی این محقق به شمار میرود. روشنضمیر در گفتوگو با خبرنگار علمی ایسنا، فناوری پیل سوختی را تکنولوژی دوستدار محیطزیست توصیف کرد و یادآور شد: این فناوری میتواند با کمترین میزان آلودگی جریان الکتریسیته را با راندمان بالا تولید کند. مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی هیدروژن و پیل سوختی دانشگاه علم و صنعت ایران با تأکید بر این که هزینههای تکنولوژی پیل سوختی در ۱۵ سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است اما هنوز گران است، یادآور شد: جدیدترین خودرو پیل سوختی ” هیوندای توسان Fuel Cell ” از شرکت هیوندا با قیمت لیزینگ خودرو ۵۰.۸۷۵ دلار و بهصورت اقساط ۴۹۹ دلار در ماه است.
همچنین گروه خودروسازی فولکسواگن آلمان از فراخوانی کوچک برای محصولاتی همچون گلف، جتا و پاسات واریانت ۲۰۱۶ به دلیل نقص در سرسیلندر خودرو خبر داده است و اعلام نموده این نقص مربوط به خودروهایی با پیشرانه ۱.۸ لیتری بنزینی و توربوشارژ است و لازم است دارندگان این مدلها با تحویل خودروها به فرایند رفع نقص کمک نمایند. گویا این نقص به دلیل اشکال در مونتاژ سرسیلندر خودرو که در کارخانه فولکسواگن واقع در مکزیک رخ داده، ایجاد شده است و پیش از فراگیر شدن این نقص در سطح گسترده، توسط مهندسین این شرکت مشخص و از مرحله تولید حذف شده است.
اما این روزها فراخوانها دامنگیر بزرگان صنعت خودروسازی است و در موردی دیگر فوردموتورز آمریکا اقدام به فراخوانی سهگانه برای بازگشت ۴ مدل از محصولاتش ازجمله اف ۱۵۰ و گونه الکتریکی فوکوس نموده است. فورد ترانزیت که یک ون بزرگ شهری است و اکسپلورر که یک اسیووی فولسایز است دیگر محصولات شرکت فورد هستند که به دلیل نقص فنی باید به کارخانه بازگردند. فورد در پاسخ به علت اعلام این فراخوان، نقص در نحوه جوش و پرچ صندلیهای این خودروها را عامل اصلی دانسته و اعلام نموده این نقص ممکن است در تصادفات به خطرهای جانی برای سرنشینان منجر گردد و ریسک مرگ و میر را افزایش داده است.
آئودی خودروساز برجسته آلمانی نیز به دلیل نقص در سامانه کنترل بالشتکهای ایمنی مجبور به اعلام فراخوان برای مدلهای A4، A5 و Q5 شده است. آئودی اعلام نموده ماژول کیسه هوا که توسط شرکت کانتیننتال تولیدشده دارای ایراد اساسی است و مستعد شکستگی در مواقع خطر است که در این صورت ممکن است در تصادفات موجب شود کیسه هوا هرگز باز نگردد. آئودی اعلام نموده این امر به بالا رفتن خطر مرگ و میر سرنشینان میانجامد از اینرو محصولات مذکور که همگی جزو مدلهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ هستند باید برای رفع نقص به کارخانه بازگردند.
منابع:
automoblog
autocar
leftlanenews
اقتصادنیوز
ایسنا
یو اس اس اینترپرایز
۱۲ تیر ۱۳۹۵باتشکر از دوست عزیزمون اقای شاوردی عزیز و گرامی
سعید
۱۳ تیر ۱۳۹۵یعنی پراید و 405 برقی هم قراره ببینیم!!!!!
عجبا
خدایا این شادی ها رو از ما نگیر…
احمد باقری
۱۲ تیر ۱۳۹۵باز هم یه تصمیم دیگه و این بار تولید خودروی برقی.
علیرضا4225
۱۲ تیر ۱۳۹۵باز هم شتر گاو پلنگ دیگری از ویران خودرو مانند پژو اردی پژو وانت و ……
hdkaka
۱۲ تیر ۱۳۹۵قراره این دفعه همه رو برق بگیره.
kaveh
۱۳ تیر ۱۳۹۵چندسال پیش جی ال ایکسا اتیش میگرفت همه میفهمیدن
برق بگیره خشک میشیم پشت فرمون هیشکی هم نمیفهمه مردیم یا زنده ایم
خدابدادمون برسه
Behzad power active
۱۲ تیر ۱۳۹۵خیلی خنده داره !!!
وحید
۱۲ تیر ۱۳۹۵بی صبرانه منتظر پراید برقی هستم ( :
Alirankhodro
۱۲ تیر ۱۳۹۵اینبار مطمئن هستم ایرانخودرو موفق میشه . میخواد یه جوری جون آدما رو بگیره که زیاد درد نکشن.
Nima
۱۲ تیر ۱۳۹۵آقاى شاوردى دست شما درد نکنه همش عالى بود.
دیگه حرفى براى تاکاتا ندارم!!!!!
ایشالا فراخوان ها هم به زودى حلشون میکنن تمام شرکت ها.
اما این همه خبر! چرا خبر کوروت با موتورمیانى رو نمیزارین. ممنون میشم. البته خوندمش خودم براى اطلاع رسانى به دوستان میگم.
موكا
۱۲ تیر ۱۳۹۵آقا میگم نکنه موتور پراید رو بردارن جاش پکیج باطری بزارن !!!!!! خدا بدوووور
موكا
۱۲ تیر ۱۳۹۵آقا میگم نکنه موتور پراید رو بردارن جاش پکیج باطری بزارن !!!!!! خدا بدوووور.
نیما ناصری
۱۲ تیر ۱۳۹۵هزینه تعمیرات خودروی برقی بسیار زیاد خواهد بود. اگر از تشویق های دولتی استفاده نکنند بیهده خواهد بود
موكا
۱۲ تیر ۱۳۹۵پراید برقی ؟ آره
احسان(احسان سابق)
۱۲ تیر ۱۳۹۵یه مسئول بلندمرتبه گفتن خودروهای امریکایی رو خود امریکایی ها نمی خرن و شرکتاشون در حال ورشکستگیه.بهترین ماشین های برقی دنیا تو امریکا ساخته میشه(تسلا مدل اس و ایکس).اونوقت ما با این تناقض چکار کنیم؟ چطور میشه کسی رو *** قانع کرد که دنیای ما دنیای 50 -60 سال گذشته نیست و همه چیز عوض شده؟
ali a.j.g
۱۲ تیر ۱۳۹۵از آقای محمد حسین شاوردی بابت میز خبر تشکر می کنم
دستتون درد نکنه
arash
۱۲ تیر ۱۳۹۵ما خودمون اولین خودروساز برقی جهان رو تو خونه داریم … ما خودمون مخترع خودرو برقی رو تو کشورمون داریم … ما کلی نابقه داریم … کلی جوون بی کار داریم … کلی مهندس الکترونیک و مکانیک داریم … کلی زمین بایر داریم و کلی چیزای دیگه داریم …اونوقت رفتیم التماس ی سری کشور رو میکنیم که تا تقی به توقی میخوره با سرعت نور میزنن زیر همه چی و دست مارو میذارن تو پوست گردو…
آدم چی بگه …. نگیم بهتره
به قول معروف یاسین تو گوش خر خوندنه
محمد
۱۲ تیر ۱۳۹۵واقعا شرم اوره…
یک متخصص ایرانی به نام ارین…خودروی الکتریکی ساخته طیف بسیاری از مردم ازش استقبال کرده اند.هرکس که سوار ماشین شده..همه مهر تایید وعالی بودن رو زدن اما دریغ از یک شرکت بخواد ازش حمایت کنه…فقط دربرابرش بهونه های الکی میارن-حالا اگه ی کشور خارجی بود اووو قربون صدقه طرف میرفت واز مخش برا تولید هرچه بهتر استفاده میکرد
ماشینی که ساخته..موتور برقی روی سمند سورن گذاشته..صفر تا صد کیلیومترش فقط 6-5ثانیه هست.-قدرت موتورش عالی -کاملا بی سروصدا-الایندگی درحد صفر-فقط 15دقیقه باتری ها شارژمیشن ودرصورت جایگاه مناسب شارژفقط 3دقیقه زمان لازمه-بایکبار شارژحدود520کیلومتر راه میره-تقریبا سیستم ترمز خودکار داره ب محض برداشتن پا از روی پدال گاز ماشین سرعتش سریعا کم میشه واحتیاج به ترمز خیلی کم هست-توی ماشینم خبری از کلاچ ودنده وجود نداره…
واقعا عاااالی ساخته ولی تواین مملکت کسی ازش حمایت نکرده..واز کشورا دیگه میخان وارد کنند…وتولید ملی وداخلی رو نادیده بگیرن..تاز این فقط ی خودرو هست که ساخته شده مطمعنا اگه کسایی دیگه هم روش کارکنن خیلی خیلی بهتر میشه…اما تاسف باره واقعا
…ازماست که برماست
تصورکنید این ماشین بره توی خط تولید با دانش ایرانی..اولی اتفاقش دیگه احتیاجی به بنزین نداریم..ازدست تحریم های بنزین واین بنزینای اشغال راحت میشیم…هزینه خیلی خیلی کم سوخت..چون خودرو الکتریکی هست.الایندگی دیگه وجود نداره مخصوصا ماشینای ایرانی که واقعا توالایندگی محشرن!!!..وخیلی خیلی مزیتای دیگه که مجالی برا گفتن نیست…دراخر بازم واقعا باید تاسف خورد ….هی خدا
Kasra
۱۲ تیر ۱۳۹۵نون تو واردات برادر حالا مهم نیست خودمون بهترشو داریم یا نه
Nima
۱۳ تیر ۱۳۹۵حرف هاى دوستان همه صحیح هست ، متاسفانه اینا هیچى سرشون نمیشه هیچ نمیان از کسى که سرش میشه استفاده کنن. راستى فقط جهت اطلاع از تاریخچه خودرو هاى برقى بگم که اولین خودرو هاى برقى سال 1906 توى آمریکا ساخته شدن که مطلبش توى سایت بود ولى واقعا فکر کنین مهندس آرین توى چندین سال پیش چى ساخته که الان داشتن با نیسان لیف مقایسه میکردن بسیار برتر بود.
رحمان
۱۳ تیر ۱۳۹۵یه سوال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه این شرکتهای وارد کننده خودرو ادعا نمیکنن که وارد کننده رسمی فلان کمپانی هستن (البته ادم عاقل که میدونه اینها همه دروغ گو هستن) پس نباید تا حالا یکبار فراخوان برای تعویض ایربگهای تاکاتا داده باشن؟؟؟؟؟؟؟
کلاه بردارها اگه نمایندگی رسمی بودین که تا حالا اون کمپانی چوب تو استینتون کرده بود که برای ایربگهای تاکاتا فراخوان نداده اید.
ایا دلیلی از این محکم تر برای اثبات دروغگو بودن شما شرکت وارد کننده که اسم خودتون را گذاشتید شرکت …….نمایندگی رسمی محصولات……… در ایران.
soroush
۱۳ تیر ۱۳۹۵واقعا چه اصراریه که ایران خودش ماشین تولید کنه
یا گمرکو کم کنن که شرکتای داخلی مجبور شن ماشین با کیفیت بسازن
یا اصن تعطیلش کنن
حمایت از تولید داخلی خوبه ولی نه به قیمت جون مردم
aliqani
۱۳ تیر ۱۳۹۵خوبه دیگه اونموقع سوار پراید ک بشیم قبل ازتصادف برق میگیرمون.. چیزی حس نمیکنیم
واقعا عالیه که اینقد به فکر زجر نکشیدن ما هستن :)
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۱۳ تیر ۱۳۹۵هر دفعه میگم خدایا دیگه از این بدتر نمیشه ولی میبینم که نهههه بازم جا برای بد تر شدن وجود دا ه
موتور درون سوز قطعاتش رو دزدی میکنن و درجه چند میذارن شاید خیلی مشکلی پیش نیاد و لی خودروی الکتریکی شوخی نیست یه بی دقتی کوچیک کافیه تا…!
sh.sh
۱۴ تیر ۱۳۹۵خیلی ممنون از دوستان جک قشنگی بود . همینا کم داشتیم که پراید هم برقی شه ?. نمیشه که همه جاهای کار بلنگه و ما فقط بیایم خودرو رو برقی کنیم.
sh.sh
۱۴ تیر ۱۳۹۵دیگه می تونیم یه دلیل موجه برا تصادوفا بیاریم که بگیم به علت برق گرفتگی از مسیر منحرف شد بجا خواب آلودگی ……
sh.sh
۱۴ تیر ۱۳۹۵شعار جدیدشون ( آدمو برق بگیره خواب نگیره ….)