میز خبر این هفته را با آماری از خودروهای وارداتی که هماکنون افزایش قیمت سرسامآوری را تجربه کردهاند آغاز میکنیم.
دنیای اقتصاد در گزارشی آورده است: آخرین آمار تجارت خارجی کشور نشان میدهد طی دو ماه ابتدایی سال جاری سه هزار خودرو وارد شده است.
به این ترتیب میزان واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش ۷۰ درصدی را نشان میدهد. همچنین طبق آمار گمرک در فروردین سال جاری ۱۰۳۴ دستگاه خودرو وارد کشور شد که آنهم حاکی از کاهش ۷۳ درصدی واردات نسبت به مدت مشابه سال قبلتر است. بر اساس آمار یاد شده در اردیبهشتماه نیز ۱۹۹۶ دستگاه خودرو وارد گمرک شده که مجموع دو ماه ابتدایی همانگونه که گفته شد نشان دهنده کاهش ۷۰ درصدی واردات خودروهای خارجی میباشد.
بنا به گزارش آمار گمرک ارزش خودروهای وارداتی در نخستین ماه سال جاری به ۲۳ میلیون و ۶۵۱ هزار دلار رسید که از نظر ارزش ۷۷ درصد کاهش را نشان میدهد. در ۱۲ ماه سال ۹۶ تعداد ۷۰۰۷۵ دستگاه خودرو به ارزش ۱ میلیارد و ۸۳۸ میلیون و ۸۵۱ هزار دلار به کشور وارد شده بود.
اگرچه واردات خودرو در دو ماه ابتدایی سال جاری افت قابلتوجهی داشته اما واردات قطعه تغییرات محسوسی نداشته است و آخرین آمار تجارت خارجی کشور نیز نشان میدهد از میان عمدهترین کالاهای وارداتی به کشور واردات قطعات منفصله حجم قابلتوجهی از واردات کالاهای غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.
- دردسر افزایش قیمت برای خودروسازان!
تسنیم نوشت: سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه طی چند وقت اخیر خودروسازان فروش نقدی نداشتهاند گفت همین اقدام جای بحث داشته و اگر در جلسات آینده به نتیجه مشخصی نرسیم، بحث تحقیق و تفحص از خودروسازان قوت بیشتری میگیرد.
سعید باستانی از آمار ضدونقیض واردات خودرو گفت و اینکه وزارت صنعت موظف شده آمار دقیق واردات خودرو را هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ ارزششی آن به کمیسیون ارائه کند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره میزان داخلیسازی خودروها نیز گفت: آنچه درباره داخلی سازی ۸۰ درصدی خودروها از نظر صنعت گفته میشود از این جنبه که مثلاً ما تولیدکننده بدنه یا رینگ هستیم درست است اما مواد آنها را وارد میکنیم و این یعنی وابستگی خودروسازان به ارز.
همزمان با دادن چراغ سبز وزارت صنعت برای افزایش قیمت حدود ۱۰ درصدی قیمتهای خودروهای داخلی، ظاهرا مجلسیها هم با وجود اعتراض اولیه، در کمیسیون مربوطه با این افزایش به بهانه جلوگیری از ورشکستگی قطعهسازان موافقت کردهاند. شورای رقابت هم برای مشروعیت بخشیدن به این تصمیمات و البته آشفتن بیشتر بازار وارد خواهد شد. هرچند خودروسازان، به این افزایش راضی نبوده و قصد دارند در دو نوبت ۱۰ درصدی و در مجموع به افزایش ۲۰ درصدی قیمتها برسند. هرچند لازم به توضیح نیست که خودروسازان ما به خوبی راه افزایش قیمت را درس هم میدهند و کافیست با تغییر در چند آپشن مثلا حذف یک زه و یا تغییر گرافیک چراغ یا نام خودرو به خلق خودرویی جدی با قیمتی جدید اقدام کنند.
- افزایش دوباره تعرفه واردات هیبریدیها
دولت ما ظاهراً سر شوخی دارد و دوباره بعد از یک بار افزایش ۱۱۰ درصدی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و سپس کاهش آن در پی اعتراضات، این بار دوباره تعرفه واردات آنها را ۱۰ درصد افزوده است. بهانه این افزایش هم این بوده که خودروهای هیبریدی چون از موتور پایه بنزینسوز استفاده میکنند باید مشمول این افزایش تعرفه قرار گیرند. معلوم نیست کی باید این سریال بخشنامههای دستوری سلیقهای و خانمانبرانداز به پایان برسد و شاهد ثبات تصمیمگیری و تصمیمهای کارشناسی و قابل اطمینان باشیم.
- فروش محصولات میتسوبیشی در ماه جاری
شرکت آرین موتور نماینده رسمی میتسوبیشی ژاپن شرایط فروش ویژه برای ماه مبارک رمضان را در تعداد و مدت محدود اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی آرین موتورز، شرایط فروش این شرکت در ماه رمضان با تأکید روی دو خودروی اوتلندر بنزینی و لنسر است. اوتلندر بنزینی در دو مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با قیمتهای قطعی و تحویل فوری به فروش میرسد و در شرایطی بیسابقه تعداد اقساط از ۶ ماهه بدون سود شروع شده و تا ۳۶ ماه نیز ادامه مییابد.
این شاسیبلند ژاپنی در شرایط فروش نقدی دارای تخفیفهای ویژه خرید نقدی است. اوتلندر تیپ ۵ دارای تجهیزاتی همچون ۷ کیسه هوا، سنسور پارک جلو و عقب، ترمزدستی برقی، کنترل پایداری فعال و کنترل کشش است؛ اما لنسر مدل ۲۰۱۸ نیز با قیمت قطعی، تحویل فوری و تخفیف خرید نقدی به فروش میرسد. اقساط این خودرو از ۶ ماهه بدون سود شروع شده و تا ۶۰ ماه ادامه مییابد. این سدان ژاپنی دارای تجهیزاتی همچون چرخش چراغهای جلو در پیچها، پدال شیفتر منیزیومی، ۶ کیسه هوا و… میباشد.
نکته جالب اینکه در میانه شایعات خروج میتسوبیشی از بازار رسمی ایران به علت ترس از تحریمهای ایالات متحده، آرین موتور از احتمال شروع مونتاژ تعدادی از محصولات میتسوبیشی با میزان داخلی سازی ۲۰ درصدی و بیشتر برای رهایی از شر ثبت سفارش و تعرفه گمرکی و قوانین خلقالساعه واردات خبر داده است.
- تحویل اولین سری از خودروهای بورگوارد
بورگوارد که خود را برندی آلمانی میداند و هنوز در آلمان و اروپا عرضه نمیشود با مبدا چین و شرکت فوتون توسط شرکت کیان موتور وارنا وارد ایران شده و اولین سری از خودروهای آن بعد از یک سال تحویل تعدادی از خریداران شد.
- جک J4 به سبد کرمان موتور پیوست
بعد از موفقیت خودروهای سدان J5 جک و بعد از آن هم کراساوور S5 و S3، اینک نوبت سدان کوچکتر J4 است که خود را در این بازار بیازماید. J4 یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۰۳ اسبی و ۱۶۴ نیوتن متری دارد که با یک گیربکس CVT خودکار متصل میشود. کرمان موتور برای این خودرو قیمت ۶۶.۹ میلیون تومانی درنظر گرفته است.
خودروسازان همچون همیشه بر طبل افزایش قیمت خودرو میکوبند و محصولات آنها تا زمان تشکیل جلسات سازمانهای مختلف و اعلام تصمیمات آتی افزایش قیمت چندمیلیونی را تجربه میکنند. در جدول زیر قیمت روز برخی محصولات داخلی را آوردهایم.
نام خودرو | قیمت خودرو (میلیون تومان) |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۴۴.۵ |
پژو ۲۰۷ اتومات | ۶۳ |
تندر ۹۰ E2 پارسخودرو | ۴۸.۵ |
تندر اتومات | ۵۶ |
تیبا ۲ | ۲۸.۷ |
ساینا | ۲۸.۹ |
پراید ۱۳۱ | ۲۲.۳ |
دنا پلاس | ۵۹ |
رانا | ۳۶ |
سمند EF7 | ۳۶ |
ساندرو استپ وی | ۷۴ |
سراتو اتومات آپشنال | ۱۱۸ |
پارس تندر | ۵۰ |
پرواز قیمت وارداتیها
این روزها شنیدن قیمت برخی خودروهای وارداتی باعث هنگ مغزی آدم میشود. قیمت ۴۲۰ میلیونی سانتافه یا ۵۵۰ میلیونی سانگ یانگ رکستون، بیشتر شبیه شوخی تلخی هستند که اجباری هم برای پذیرفتن آن نیست. کاش ما ایرانیان یاد بگیریم که زیر بار این گرانیها نرویم و فروشندگان سودجو را با نخریدن تنبیه کنیم.
Alirezaasg5
۱۰ خرداد ۱۳۹۷لعنت به ذات کثیفشون بیشرفا حسرت گذاشتن رو دل یه مملکتی خودشون هر روز فربه تر میشن ادم شرمش میاد تو مملکتی زندگی کنه که ***…داغ عزیز ببینید که داغ گذاشتید رو دل خیلی ازخانواده ها…
sevlan
۱۰ خرداد ۱۳۹۷دوست عزیز بسیار بسیار با شما هم عقیده و هم رای هستم ، رک میگم ، دیگه شرمم میاد از اینکه ایرانیم ، از اینکه چرا به این حال و روزیم ، هر روز گله دارم از خدا که ای کاش تو اریتره بودم اما ایران نه ، اونجا حداقل میدونستم که کشورم هیچی نداره ، اما اینجا رو دریایی از نفت و گاز چرا مثل امارات نیستیم حداقل یک پنجم اونا ، ما مردم همیشه در صحنه هممون در بندیم و این نتیجه همه حماقت های پدران ما و ما هست!!!
achtung
۱۱ خرداد ۱۳۹۷اقتصاد ایران باید خیلی بیشتر سقوط کنه لیاقت این مردم همینم نیست
Alirezaasg5
۱۰ خرداد ۱۳۹۷مزدا 3 190 میلیون تومان
2008 -170 تومن
گرند ویتارا عهد دایناسور ها 210 تومن
سانتافه پارسال 420 تومن
ساندرو استپ وی 74 میلیون
و عجیب تر مردم بی رگ و ریشه ای که میخرند…
ارمغان 40 ساله
عوضش امنیت داریم
بی نام
۱۰ خرداد ۱۳۹۷همه چیز شما به ماشین منتهی میشه????????
AK_007
۱۱ خرداد ۱۳۹۷وضعیت ماشین و پوشاک و مسکن و فوتبال و خورد خوراکمون اینه
دیگه چیش موند?
Alirezaasg5
۱۱ خرداد ۱۳۹۷مشکل دقیقا وجود افرادی مثل شما تو این مملکته که همچنان بعد از چهار دهه اینشکلی *** بیخیال اخوی باما که نمیای بخودت بیا
ميثم
۱۱ خرداد ۱۳۹۷مشخصه که تو از اون ژن خوبا هستی که به واسطه آقا زاده بودن و یا به واسطه متبحر بودن به ریا و پاچه خواری، حسابی سهمتو از سفره انقلاب برداشتی و داری حالشو میبری، خوب حالا که حسابی فربه شدی حداقل هیچی نگو، البته با همین حمایت ها هم دارید کاسبی میکنید
Kian70
۱۱ خرداد ۱۳۹۷مگه چیزی تو این مملکت هست که وضعش خوب باشه؟؟
فقط بی کفایتی و ساختار غلط دلیل مشکلاته
سعید 110
۱۱ خرداد ۱۳۹۷سلام دوست عزیز. هیچکی مشکلات عدیده و فراوون کشور رو نکر نمیشه ولی خواهشا شمام انصاف داشته باش و مغلطه نکن. اینکه اون عده ای که وظیفشون تامین امنیته مثل مرزبانا ، ارتش ، سپاه ، نیرو انتظامی و … دارن کارشون رو درست انجام میدن و بقیه عرضه انجام وظیفشون رو ندارن دلیل نمیشه شما اونارو به سخره بگیری …. خداییش خیلی نامردیه..!
Alirezaasg5
۱۱ خرداد ۱۳۹۷شما یا نمیبینی یا خودتو زدی به ندیدن نیروی انتظامی کارشو درست انجام میده؟؟؟؟ عجب نمردیمو این حرفارم شنیدیم برو دوسال براشون خدمت کن تا بفهمی
Kian70
۱۰ خرداد ۱۳۹۷. قیمت 420 میلیونی سانتافه یا 550 میلیونی سانگ یانگ رکستون، بیشتر شبیه شوخی تلخی هستند که بلاجبار باید پذیرفت. کاش ما ایرانیان یاد بگیریم که زیر بار این گرانیها نرویم و فروشندگان سودجو را با نخریدن تنبیه کنیم
هم داخلی زالو صفت هم وارد کننده سودجو
نخرررررررید
یه کم رفتار اقتصادی رو تمرین کنیم
تورو خدااااا
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۱۰ خرداد ۱۳۹۷از شانس ما بود تو نقطه تاریک تاریخ به دنیا اومدیم
واقعا درمورد ما تو تاریخ چی خواهند نوشت!؟
Saeed Boroomand
۱۱ خرداد ۱۳۹۷خیلی از ابراز ناراحتی های این روزا به خاطر زیان اقتصادی افراد هست، خب اگه به همین افراد بگن فلان ماشین سال دیگه گرون میشه میرن میخرن، در واقع معمولا منفعت فردی از منفعت جمعی مقدارش بیشتره در ظاهر و منفعت کوتاه مدت از بلند مدت. مدت هاست سخت کوشی و از خود گذشتگی به عنوان ارزش دیده نمیشه دیگه …
امیر
۱۰ خرداد ۱۳۹۷ادم چی بگه تویوتا کرولا یعنی کف خودرو برای مردم دنیا برای ملت ایران اکثرا شده سقف
یعنی دولت وحاکمیت ونمایندگان مجلس نمیخوان کاری کنن اخر چون منافعشون زیاده تمام شرکتا رو از اپل سامسونگ الجی سونی پاناسونیک ممنوع میکنن فقط چینی اجازه میدن حالا ببینید
الف.ی
۱۰ خرداد ۱۳۹۷مشکل مهم دیگه هم از این مردمه
رضا
۱۰ خرداد ۱۳۹۷چرا کاری نمیکنند، تعرفه میگیرند که هیچ جای دنیا نمیگیرند، دلار 4200 میگیرند با دلار ده هزار تومنی با مردم حساب میکنند. رقیب ها را حذف میکنند، بابا دیگه چی میخواین؟ ملت ناشکر
:::فرشاد:::
۱۰ خرداد ۱۳۹۷سانگ یانگ رکستون جدید رو میشه با ۳۲۰ میلیون خریداری کرد، یکی دو ماه دیگه هم تحویل میدن، بعد یه دزد آگهی کرده ۵۵۰ تومن، یکی از اون دزدتر هم آگهی کرده ۵۹۰، با کمال پرویی هم زیرش نوشته قابلیت افزایش ارزش خودرو تا ۸۰۰ میلیون تومان!!! چندتا بمب اتم بزنن هممون خلاص شیم، اینم شد زندگی؟؟؟؟؟
NAVID۰۰۹۸
۱۰ خرداد ۱۳۹۷کاری به این همه بدبختی و خاکبرسری ندارم ، فقط میخوام بدونم چرا نماینده ایرانی بِرَند بورگوارد اینقدر اِسرار داره که آلمانیه .
مستند اسب بخار که چنان آلمانی آلمانی میکنه که خوده چین هم باورش شده آلمانیه .
بورگوارد ۱۰۰% چینیه که فقط تمام بورگوارد ورشکسته را خریداری کردن (( این خرید با خریدار چینی ولوو و خرید لندروور رنجروور توسط تاتای هند فرق میکنه ، لطفاً اینو متوجه بشین )) .
نمیدونم چه اسراری به گول زدن مردم دارن .
مثل خیلیها که هنوز mg را یه انگلیسی ۱۰۰% میدونن .
شما فقط به طراحی داخلی و خارجی بورگوارد توجه داشته باشین تا واقعاً خندتون بگیره که آخه این خطوط و متریال یک آلمانیه .
Mg و بورگوارد ۱۰۰% از بهترینهای چینیا هستن اما تو رو بخدا دست از این همه دروغ بردارین و از سادگی ، بی اطلاعی مردم و عشق به فَرَنگ مردم سوءاستفاده نکنید .
بنظر شما پراید همون پراید کره و آمریکاست یا یه آشغال ایرانی چینی که حتی اجازه چسبوندن مارک کیا رو هم روی اون ندارن .
البته انتظاری هم نداریم تا وقتی یه مسئول نمیتونه یه لوووووِر ، لوووووَر ، لَووووور و …(( موزه لوور که یه بچه هم میدونه چیه و کجاست )) داره برامون تصمیم میگیره و اسم خودشم گذاشته نماینده یه ملت ، تصمیم گیرنده ما هست ، بایدم یه ماشین چینی رو با بلندگو تو گوش خریدار بدبخت فرو کنن که اروپائی اصیله .
جالبتر اینکه طرفدار ایرانی این خودروها از خوده آلمانیها و انگلیسیها هم بیشتر پافشاری به اصالت اروپائیشون دارن و اگه تو جمعشون حرفی از چین بزنی ، تازه ۴تا ریچار هم بارت میکنن .
البته خودرو دوستان اینو میدونن ولی اون خریدار که اطلاعی از خودرو و دنیای خودرو نداره باید بدونه که پولشو داره برای یه چینی درجه یک میده و نه بیشتر .
achtung
۱۱ خرداد ۱۳۹۷خخخخ خود چینم باورش شده آلمانه??
امیر رضا
۱۰ خرداد ۱۳۹۷هر وعده که دادند به ما باد هوا بود
هر نکته که گفتند غلط بود و ریا بود
چوپانی این گله به گرگان بسپردند
این شیوه و این قاعده ها رسم کجا بود؟
رندان به چپاول سر این سفره نشستند
این ها همه از غفلت و بی حالی ما بود
خوردند و شکستند و دریدند و تکاندند
هر چیز که در این خانه بی برگ و نوا بود
گفتند چنینیم و چنانیم،دریغا
این ها همه لالایی خواباندن ما بود
ای کاش در دیزی ما باز نمی ماند
یا کاش که در گربه کمی شرم و حیا بود
واقعا این اوضاع بدلیل غفلت و بی حالی ماست…
مانی
۱۰ خرداد ۱۳۹۷تو یه جایی خوندم مردم برای اینکه ارزش پولشون کم نشه میرن خودروی خارجی میخرن و یکی از دلایل افزایش قیمت وارداتی ها همین هستش.هرچند نمیدونم اینا چطور حاضر شدن همچین ریسکی بکنن ولی جهالت اونایی که میرن با این قیمتها برای مصرف شخصی میخرن رو نمیتونم درک کنم!یە عدە نادان دارن کل مردم رو بدبخت میکنن.
تا خر نباشه،هیچ کس نمیتونه خر سواری کنه.
Kian70
۱۰ خرداد ۱۳۹۷ای قاضی این مردم چی میگن آبادی آبادی آبادی
ای قاضی این مردم چی میخوان آزادی آزادی آزادی
دیگه تو این مملکت یه موبایل هم میشه آرزو و کالای پولدارا
نویدی
۱۰ خرداد ۱۳۹۷مزدا۳ صد و هشتاد میلیون تومن!!! اینو کجای دلم بذارم؟!
تنها راه مقابله با این قیمتها،نخریدنه.
Sina
۱۰ خرداد ۱۳۹۷میدونی یه داستانی هست میگه یک بار زن ها اعتراض کردن تا کی میخواین به مردها اجازه گرفتن زن دوم بدین پاسخ داده شد تا زمانی که شما زنها یاد بگیرین زن دوم کسی نشین…
اینم مصداق همونه
مشکل از خود مردمه نه خودرو ساز
وقتی یه شرکتی ماشینش ۲۰۰ تا بیشتر نمی ارزه میده ۵۰۰ تا بعد یک مشت بیشعور تازه به دوران رسیده از نا کجا آباد با پول های باد اورده میانو واسش صف میگیرن معلومه هرکی باشه قیمت محصولشو تا اونجایی که میخرن میبره بالا
چرا وقتی میدونه ۵۰۰ تا که هیچی ۶۰۰تا هم میخرن بفروشه ۲۰۰تا
مطمئن باش کسی که بالای پولش زحمت کشیده ولو میلیاردر قدر ریال ریال پولشو میدونه اصلا نمیتونه حضم کنه که چرا ۳۰۰ میلیون اضافی بده بالای پول زور
یه عده از خود مردم دارن با پولهای اضافی به خودوساز و وارد کننده جون و نفس تازه میدن و حریصترشون میکنن خودشونم گلایه دارن
حسین وی
۱۰ خرداد ۱۳۹۷خدایی دیگه تو این مملکت نیاز به تیغ نداریم
پرسپولیس
۱۱ خرداد ۱۳۹۷مدیریت این صنعت وکالا چه غوغایی شده سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده شورای رقابت مرکز ملی رقابت سازمانهای عجیب وغریب خودروی گران نبود نظارت آشفته بازاریست هرروز کرولا وارد نمیشه مینی وارد میشه واردات کاهش میدهند داخلی بیست درصد گران میشه یک هفته ثبات نداره چیزی شده وماخبرنداریم
momo
۱۳ خرداد ۱۳۹۷من سال 89 یه پراید 86 خریدم 6 تومن، 8 سال سوارش شدم دیگه خیلی داغون شده بود و افتاده بود تو خرج، لذا هفته پیش فروختمش 11 تومن!! یعنی تقریبا 2 برابر چیزی که وقتی سالم بود خریدم!! اینو تو سفارت هر کشوری تعریف کنی بهت پناهندگی میدن!