مدیر طرح واردات خودرو اعلام کرده است تاکنون ۱۲۰۰ خودرو خارجی وارد کشور شده است و فقط خودروهای آمریکایی یا فرانسوی ممنوعیت ورود دارند.
اوایل هفتهی جاری، خبری مبنی بر تایید ورود چهار خودروی وارداتی، شامل هیوندای النترا، فیات ۵۰۰ و فیات تیپو و چانگان CS35 پلاس منتشر شد. همچنین شرایط خرید با شرط مسدودی ۵۰۰ میلیون تومان در بانک و موعد تحویل ۳ تا ۶ ماه، بدون تایید قیمت نهایی برای مشتری، به اطلاع متقاضیان رسید. از سویی دیگر، ظاهرا واردات خودروهای دست دوم که بارها توسط مسئولان بخشهای مختلف وعده داده شده بود، فراموش شده است.
برای فروش خودروهای وارداتی از طرح قرعهکشی استفاده میشود؛ چراکه سازمان بورس و اوراق بهادار به استناد قانون بورس کالا نمیتواند اجازه فروش کالایی که وجود خارجی ندارد را صادر کند. با توجه به اوضاع نابسامان بازار خودروی کشور وزارت صمت تصمیم گرفته است خودروهای وارداتی را قبل از رسیدن به کشور بفروشد تا التهاب موجود را کاهش دهد.
گروه خودرو | سود بازرگانی علیالحساب |
خودروی با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۲۰۰ سیسی و کمتر | ۶ درصد |
خودروهای با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور بیش از ۱۲۰۰ سیسی | ۱۱ درصد |
خودروهای با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۰ سیسی و کمتر | ۲۱ درصد |
خودروهای با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی | ۳۱ درصد |
تعرفه واردات خودرو در دو گروه با قیمت کمتر از ۱۰ هزار یورو و بالاتر از ۱۰ هزار یورو تعیین شده است. همچنین جزئیات تعرفه و سود بازرگانی واردات خودرو، بر اساس حجم موتور مشخص شده. در جدول فوق عبارت “فوب” (FOB) دیده میشود که به معنی قیمت خالص کالا در کشور مبدأ بدون محاسبه هزینههای باربری، عوارض کشور سازنده، بیمه حمل و سود واسطهها است.
امروز چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱، مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو به خبرنگار ایسنا گفت:
تاکنون ۲۶ بانک در این طرح شرکت کردهاند و به بانکها اعلام کرده ایم که به درخواست مردم برای آنان حساب کوتاهمدت باز کنند تا سود به آنها تعلق بگیرد.
ثبت نام تا ساعت ۱۸ فردا (پنجشنبه) ادامه خواهد داشت و فعلا تصمیمی برای تمدید ثبتنام گرفته نشده است.
رقم ۵۰۰ میلیون تومانی مطابق اعلام و شرایط شورای رقابت مبنی بر دریافت حداقل ۵۰ درصد هزینه خودروی ثبتنامی است و در عمل میانگین رو به پایینی از قیمت خودروها را اعلام کردیم.
قیمت علیالحساب خودروها تا حد زیادی مشخص است، به عبارتی سود قطعی است و قیمت را سازمان حمایت مشخص میکند، اما در ادوار گذشته واردکنندگان بر اساس شرایط و سودی که خود تعیین می کردند، به تعیین قیمت میپرداختند.
بنا نیست که حتماً ۱۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کنند و هر چقدر هم که افراد ثبت نام کنند ما فردا سامانه را میبندیم.
تأمین ارز از محل ارزهای خارج از کشور و ارزهای رفع تعهد شده، است؛ یعنی این ارزها به راحتی امکان بازگشت به کشور برای مصارف دیگر را ندارد.
بانک مرکزی به گونهای طراحی کرده است که این ارزها برای واردات خودرو استفاده شود و برای کشور هم منافع داشته باشد.
بیش از ۹۶ درصد ارزی که دریافت میکنیم از محل ارزهای خارج از کشور است و قابلیت استفاده برای خودرو را دارد و به راحتی برای سایر محصولات نیز قابل استفاده نیست البته در شرایط فعلی جزئیات منشأ ارز را نمیتوان اعلام کرد.
من مسئول قیمت گذاری نیستم و سازمان حمایت مسئول است. یک بار چانگان را برای بورس اعلام کردیم اما هم نرخ ارز و هم نرخ تعرفه متفاوت بود و با توجه به رقابت خورد در بورس قیمت علی الحساب اعلام و مقرر شد پس از بررسی قیمت نهایی اعلام شود.
حدوداً دو تا سه روز زمان لازم است تا بررسیها انجام شود که افراد ثبتنام کننده حائز همه شرایط ثبتنام باشند. فرآیند قرعهکشی هم طی یک روز انجام خواهد شد.
بخش اصلی واردات خودرو اردیبهشت و خرداد انجام میشود
مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو، دربارهی شرکتهای واردکننده، برندهای سازنده خودرو و شرایط ترخیح گفت:
هنوز خودروها ترخیص نشده است و باید با دستور وزارت صمت ترخیص شود زیرا ترخیصها باید طبق برنامه عرضه صورت گیرد.
ترخیص خودروها قانونی و توسط گمرک صورت می گیرد به نحوی که تمامی عوارض اعمال و قیمت نهایی ظرف یک روز از سوی سازمان حمایت مشخص میشود.
شرکت سایپا تمامی مجوزها را برای دو خودرو گرفته است و این خودروها امکان عرضه دارند و برای دو خودروی دیگر هم از شرکت کمپانی چانگان تاییدیه گرفته شده است.
مجوزهای هیوندای نیز اخذ شده و فقط قیمت پایه ارزش گمرکی مانده که هنوز اعلام نشده است که این عدد حداکثر طی اوایل هفته آینده تأیید میشود.
در حال حاضر شرکتهای سایپا، پارسیان گالری و کی تی ال (تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو :KTL) خودرو عرضه خواهند کرد.
با توجه مذاکرات انجام شده و قراردادهای منعقد شده، حجم واردات خودرو از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد کلید میخورد. بر همین اساس اولین عرضه خودروهای وارداتی قبل از عید انجام و به دست مردم هم میرسد.
خودروهایی در حال حاضر عرضه میشود که یا در کشور موجود است و یا اینکه به کشور رسیده و یا روی آب قرار دارد و یا اینکه در حال تولید برای کشور است. بنابراین بحث خالی فروشی مطرح نیست و تهمت است.
تاکنون ۱۲۰۰ خودرو خارجی وارد کشور شده است، به غیر از خودروهای آمریکایی و فرانسوی هیچ محدودیتی برای واردات خودرو وجود ندارد.
قرعهکشی به معنای قرعهکشیهایی که تاکنون برای خودروهای داخلی انجام شده، نیست؛ این قرعهکشی به جهت تعیین نوبت دریافت خودرو و تعیین لیست انتظار افراد متقاضی و نوبت تخصیص است که چه زمان خودروی خود را تحویل بگیرند.
بنابراین فردی حذف نخواهد شد مگر آنکه خود متقاضی بخواهد انصراف دهد.
RENAULT5
۱۰ اسفند ۱۴۰۱با دلار۵۸ تومنی فایده نداره
برای یه خودروی ۱۰هزار دلاری باید۶۰۰میلیون بدن وتو عرضه دوبرابر میشه قیمتش یعنی۱۲۰۰میلیون
خودتون هم میدونید که خودرو های 10هزار دلاری چندان جالب نیستند
پویا
۱۰ اسفند ۱۴۰۱سه پروفایل
Shahrukh
۱۰ اسفند ۱۴۰۱یک سری ماشین های با کیفیت از کشور دوست و برادر،هندوستان و از قبیله سیک های هند خریداری میکنن و میارن. شما که کاملا راضی میشی از کیفیتش شک نکن.
عاشق پدال
۱۱ اسفند ۱۴۰۱یکی از مدلهای شرکت پروتون مدلشو الان یادم نیست. از نظر اندازه و شباهت میشه گفت شبیه ۴۰۵ هستش. قیمتش تو مالزی حدود ۵۵۰ میلیون تومنه با اپشن های خوب.
امیرحسین
۱۰ اسفند ۱۴۰۱می خوان گاری دستی وارد کنند… زیر 20000 یورو و زیر 2000 سی سی
ممد ژانگولر
۱۰ اسفند ۱۴۰۱سال دیگه ماشین به شدت سقوط میکنه این پول هم که میگیرن برای این هست از رکود بازار جلوگیری بشه
علی جردن
۱۰ اسفند ۱۴۰۱آقای ژانگولر سال دیگه یک میلیارد تومن می شه پول یه پراید شاید هم زودتر از یک سال وارد باشگاه میلیاردی شه.
پراید الان ۳۳۰ تومن سه برابر بشه می شه ۱ تومن و سه برابر سهله تو گذشته (منظورم از گذشته زمان قاجاریه نیست همین ۵ سال پیش) ماشین ها ۲۰۰ برابر گرون شدن
RENAULT5
۱۰ اسفند ۱۴۰۱امیدوارم
امیرحسین
۱۰ اسفند ۱۴۰۱هر کی بخره واقعا خائنه
علی جردن
۱۰ اسفند ۱۴۰۱خودت هم که می دونی خودروی ۱۰ هزار دلار هزار برابر جالب تر و بهتر از ۲۰۷ یک میلیاردیه
پدرام
۱۰ اسفند ۱۴۰۱یعنی پاشون رو گذاشتن این ور اون ور و …
مهدی
۱۰ اسفند ۱۴۰۱با این حساب تا اینجا 25500 میلیارد تومان پول در بانک ها بلوکه شده. خوش به حال دولت!
ben
۱۰ اسفند ۱۴۰۱برای پولدارا خوبه…
AMD
۱۰ اسفند ۱۴۰۱محدودیت حجم موتور نداره؟
K.L
۱۰ اسفند ۱۴۰۱بالای ۲ لیتر ممنوعه
امیرحسین
۱۰ اسفند ۱۴۰۱حتی 2500 سی سی رو هم تحمل نمی کنند!!!
آریا منش
۱۰ اسفند ۱۴۰۱خریدن این خودرو ها نون در خون مردم زدن است ، چرا که همه می دانیم چرا تو این وضعیت اینا یاد واردات افتادن
shetab-car
۱۰ اسفند ۱۴۰۱(برای فروش خودروهای وارداتی از طرح قرعهکشی استفاده میشود؛ چراکه سازمان بورس و اوراق بهادار به استناد قانون بورس کالا نمیتواند اجازه فروش کالایی که وجود خارجی ندارد را صادر کند.)
ولی برای کالایی که وجود ندارد میشه قرعه کشی گذاشت؟
شما که دم از شرع و دین می زنید حتما می دونید معامله در صورتی که قیمت وکالا مشخص نباشه باطله البته که بعید می دونم شما به این چیزا پایبند باشید
Ehsan
۱۰ اسفند ۱۴۰۱۵۱ هزار نفر!!!
هرچی سرمون بیاد حقمونه بخدا! هرکی دیگه هم جا دولت بود همین بلا رو سر ملت میاورد! از ماست که بر ماست
آریا منش
۱۰ اسفند ۱۴۰۱هر چی سرتون بیاد حقتونه . نه ما ، شما خود شما . چون همچنان بازی دولت را اجرا می کنید که مشکلات را بندازید گردن مردم تا دولت تبرئه بشه .
حسین
۱۰ اسفند ۱۴۰۱راست میگی ،
کسی که دلال دلار و طلا هس ، یا اون ۱۱ میلیون نفری که در قرعه کشی ایرانخودرو ثبت نام کردن ، دولت هستن
Navid AJ
۱۱ اسفند ۱۴۰۱خیلی دلم میخواست اسامی این 51 هزارنفر رو یه سایت اعلام بشه. ممکنه چندتا سرشاخه داشته باشن و تعداد زیادی کارت ملی استفاده شده باشه که باز از این طریق، رانت خودشونو بخورن.
در مرحله ی بعدی باید حساب این افراد بره زیر ذره بین مالیاتی. قطعا چیزای خوبی ازش در میاد.
زیزیگولو
۱۰ اسفند ۱۴۰۱این ماجرای واردات خودرو تو ایران دیگه تبدیل به جوک و فکاهی شده!!!!
امین
۱۰ اسفند ۱۴۰۱بزرگترین اشتباهه .ولی مردم این کشور هیچ وقت از اشتباهاتشون درس نمیگیرن و مرتب اشتباهاتشونو تکرار میکنن. نمونش زیاده. یکیش پیش فروش تیولی در سال 2017 که هنوز خیلاشون نه پولشونو گرفتن، نه ماشینی دستشونو گرفت.واسه چیزی که حاضر آمادس باید پول داد، نه چیزی که دیدی و هنوز حتی به کشور هم نرسیده
Genius
۱۰ اسفند ۱۴۰۱این مملکت لایق پیشرفت و آرامش و آسایشه؟؟بخدا که نیست.مردمان شدیداً بدذات و پرمدعا دور هم جمع شدیم تشکیل کشور دادیم!
Mercedes
۱۰ اسفند ۱۴۰۱سلام از کجا ثبت نام کنیم