شورای رقابت امروز در قالب اطلاعیه ای دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را اعلام کرد که در این دستورالعمل شروط ۹گانه برای مشتریان جهت خرید خودرو مطرح شده است.
دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، پیشنهاد کارگروه تخصصی خودرو در جلسه شماره ۵۴۳ شورای رقابت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء مصوب شد. به گرازش خبرگزاری تسنیم، با اعلام مصوبه، شورای رقابت عملاً به تعیین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو ورود پیدا کرده است و دستورالعمل بازار خودرو که شامل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی آن است، توسط “کارگروه تخصصی خودرو” تدوین میشود، البته مدیر روابط عمومی شورای رقابت بلافاصله پس از اعلام این خبر گفتگو کرد و گفت:
شورای رقابت خودرو را قیمتگذاری نخواهد کرد و صرفاً دستورالعمل را تدوین میکند و اجرای آن با دولت است.
متن دستورالعمل قیمتگذاری خودرو در یک فایل PDF منتشر شده است.
مهمترین نکات در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو
به گزارش خبرگزاری فارس، در متن دستورالعمل تنظیم بازار خودرو آمده است: با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودروی سواری در کشور بر اساس بالا بودن شاخصهای متمرکز، تقاضای انباشته در بازار، ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سالهای اخیر، پایین بودن قدرت انتخاب مصرفکنندگان، برخی احکام همچون ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰.۷.۲۴ ، بند (۳) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و تبصره قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱.۹.۹ که وضعیت انحصاری این بازار را شدیدتر ساختهاند، ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات در کارگروه خودرو، شورای رقابت به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده ۲ و ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱.۱۱.۱۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به شرح ذیل تصویب کرد.
* شورای رقابت بازار تمامی خودروهای سواری را انحصاری تشخیص داد
در ماده ۲ این دستورالعمل آمده است بازار همه خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص و از این پس مشمول این دستوالعمل هستند.
همچنین در ماده ۳ این دستورالعمل با عنوان دستورالعمل قیمتگذاری آمده است:
بنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمتگذاری مصوبات هیأت تعیین و تثبیت قیمتها است که توسط سازمان حمایت محاسبه میشود. نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت میگردد و توسط عرضهکننده خودرو لازمالاجرا است .
تبصره: قیمت محاسباتی در این بند، قیمت عرضهکننده خودرو و بدون لحاظ هزینههای مصرفکننده ( مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، عوارض شمارهگذاری و هزینههای پست و فراجا و …) است.
با هدف نهادینهسازی فضای رقابتی برای هر خودرو، بر اساس قیمت حداقل ۳ خودروی خارجی همرده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی به عنوان قیمت پایه رقابتی استخراج و اعلام میشود. شورای رقابت رأسا از طریق وزارت صمت نسبت به استفاده از ظرفیت نهادهای حرفه ای داخلی بر حسب مورد، مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاکهای مقایسه استفاده خواهد کرد که در جلسه کارگروه خودرو در دورههای ۶ ماهه یا یکساله جمعبندی و مبنای عمل خواهند بود.
تبصره: عرضهکننده خودرو میتواند خودروهای همرده محصولات خودرو در بازار جهانی را به کارگروه خودرو پیشنهاد کند.
* شرایط طرف تقاضا
در ماده ۴ این دستورالعمل شرایط طرف تقاضا آمده است از جمله این شرایط حداقل سن متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال و الزامی بودن گواهینامه رانندگی، است.
همچنین در این بخش آمده است که متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارد، امکان صلح در قرارداد وجود ندارد، امکان پثبتنام خرید خودرو برای اشخاص حقوقی نیز وجود ندارد.
عرضهکننده خودرو موظف است روشهای بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کند.
* شرایط طرف عرضه
در ماده ۵ شرایط طرف عرضه ذکر شده، از جمله شرایط عرضه این است که تولیدکنندگان خودرو موظفند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام کنند.
در تبصره یک این بند آمده است: وزارت صمت میزان تحقق برنامه تولید را به صورت مستمر پایش کرده و در صورت عدم تحقق، راهکارهای پیشنهادی رفع مشکلات و چالشهای مسیر تحقق برنامه تولید را در کارگروه خودرو مطرح و نتایج به شورای رقابت اعلام شود.
در تبصره ۲ بند یک ماده ۵ آمده است: سازمان حمایت به طور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خودرو را پایش و گزارش مذکور را به کارگروه خودرو ارائه میکند.
در بند ۲ از ماده ۵ که شرایط طرف عرضه را تشریح کرده آمده است: به منظور بهبود رقابتپذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را تعیین میکند. همچنین در ادامه آمده است هرگونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و بر اساس الزامات قانونی) نباشد باید به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تأیید به کارگروه خودرو ارسال و سپس به شورای رقابت جهت تنظیم و ابلاغ اعلام گردد.
عرضهکنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، نسبت به ثبتنام و فروش خودرو اقدام میکنند و عرضهکنندگان حق پیشفروش خوردوهایی که قیمت آن تعیین نشده را نخواهند داشت.
شروط ۹ گانه برای خرید از کارخانه
متقاضیان خرید خوردو براساس دستورالعمل شورای رقابت باید شرایط زیر را داشته باشند:
۱. حداقل سن متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال باشد.
۲. دارابودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.
۳. متقاضیانی که طی ۴۸ماه گذشته صدور فاکتور خورو نزد شرکت های ایران خودرو و سایپا یا طی ۲۴ ماه گذشته صدور فاکتور خودرو نزد دیگر شرکتها داشته اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارند.
۴. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارند.
۵. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص ثالث (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.
۶. امکان صلح در قرارداد وجود ندارد.
۷. عرضه کننده خودرو موظف است روش های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجراکنند.
۸. امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجودندارد.
۹. مبلغی از بهای فروش خودرو باید در حساب خریدار موجود باشد که بر اساس نوع برنامه فروش متغیر است:
الف – در روش های فروش فوری یا فوق العاده، ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تاپس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.
ب- در روش پیش فروش، به اندازه مبلغ پیش پرداخت (و بر اساس بخشنامه اعلامی فروش که با توجه به تبصره ماده ۴) آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو مصوب ۱۳۹۵ هیات وزیران، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو می باشد، باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تاپس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.
تبصره: در صورتی که وضعیت بازار از منظر عرضه و تقاضا متعال شود به پیشنهاد کارگروه خودرو و تصویب شورای رقابت، محدودیت ها و شروط فوق می تواند با توجه به مدل خودرو و شرکت تعدیل و بازنگری شود.
علی جردن
۱۶ بهمن ۱۴۰۱خودشون می دونن بازار انحصاری شده خودشون اعتراف می کنن مردم حق انتخاب محدودی دارن بازم راه واردات رو عمدا بسته ان…
ایران
۱۶ بهمن ۱۴۰۱دوستان در مورد عرضه خودرو در بورس
چیزی عنوان نکرده؟
Amiro
۱۶ بهمن ۱۴۰۱قیمت گذاری
😂😂 کلمه از این مزحک تر ندیدم
همین الانشم دارن ۲برابر قیمت توی بورس میفروشن
خدا ملت ما رو نجات بده والا
من که میرم 207پاناروما اتومات صورتی بخرم ببینم دنیا دست کیه 😂😂😂💗💗💗
morteza
۱۶ بهمن ۱۴۰۱بورس دیگه کنسل شد با این دستورالعمل.البته باید به شرکت ها ابلاغ بشه.
MR.JD
۱۶ بهمن ۱۴۰۱به این فکر میکنم عجب معضلی شده خرید خودرو در ایران
همه جای دنیا برند از مشتری التماس میکنند از ما خرید کنید ( با کمپین ها . تخفیف ها . ارزش دادن به مشتری )
اینجا برعکس . هم باید بهای گرافی بابت خودروهای بیکیفیت و آشغال پرداخت کنی هم اینکه منت و ناز شرکت را بکشی . منظورم این شرط های مزخرف هست .
کجای دنیا برای ماشینی که حتی معلوم نیست درمیاد یه نه نصف پولشو باید پیش پرداخت به شرکت تقدیم کنی . آنهم درنیاد در آخر باز ما ضرر بکشیم .
مگر 100 میلیون پول کمه ؟
این کار فقط بخیر این دلال ها و نمایشگاهچی های گردن کلفتی هست که 100 میلیون براش رقمی نیست
saeed
۱۶ بهمن ۱۴۰۱: خب حالا اشکالی نداره ، شما شنیدید که دستم بگرفت و پا به پا برد مادر !!!
arash
۱۶ بهمن ۱۴۰۱دیگه خریدن ماشین نو تولید داخل هم شد جزء آرزوهای بر باد رفته نسل سوخته متولد شده در ایران عزیزم الان بنظرم بهتره از سرمشق آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو 1000 بار جریمه بنویسم.
Hassan
۱۶ بهمن ۱۴۰۱به نظر من این تصمیم شورای رقابت کاملا منطقی و درسته، بورس باعث التهاب بازار و افزایش قیمت شده بود، و اینکه شما وقتی می تونید یک محصول رو به صورت حراج بفروشید که چندین تولید کننده همان محصول رو تولید کنند ، دقت کنید مول بلیط هواپیما که چندین فروشنده یک محصول رو می فروشن، یا مثل مغازه هایی که تخفیف می دهند،
ben
۱۶ بهمن ۱۴۰۱سریع ترین راه واردات زیاد ( دو میلیون دستگاه) خودرو ارزان (تا 15000$) با تعرفه گمرکی صفره
رهگذر
۱۶ بهمن ۱۴۰۱وجدادا من حاضرم برم توی نوبت ۱۰ سال دیگه بهم خودرو برسه ولی اگر سه شرط #عدم فروش خودرو حتی وکالتی
#نداشتن پلاک فعال
# مالیات فروش خودرو ۵ درصد ارزش خودرو بعد از سال اول رو برای همه به صورت یکسان اجرا کنن
Amard
۱۶ بهمن ۱۴۰۱خودروی که تولید نکردید کل پولش میگیرید سه ماه بعد الزام به تحویل ندارید ضمنا اینکه قرعه کشی همش فرمالیتس هیچ ماشینی تحویل مردم نمیدید ولی نمایندگی پر ماشین به قیمت روز دوسال وعده واردات میدید در صورتی هر روز قیمت کارخانه افزایش میدید تازه خوب سوبل قیمت جهانی حساب میکنید نیاز بازار سال حداقل 1.5 میلیون از قصد نصفش اونم با روش های مافیایی میدید تو بازار تازه ادعای دلسوزی هم دارید امیدوارم خدا یه جنمی بده شماهارو ادب کنیم تقاس این همه سال ظلم پس بدید
مجتبی .
۱۶ بهمن ۱۴۰۱بند ۳ قیمت متناسب با سه خودرو همرده خارجی!!! مگه مادرآمد وحقوقمون متناسب با اوناست که قیمتگذاری هم برابر بااونا باشه؟؟ خیلی درستکارین بر اساس تناسب درآمد بگذارین. مگه ایرانخودرو و سایپا حقوق برابر با پژو یا بنز میدن یا انرژی ومواد اولیه روباقیمت جهانی میخرن؟؟
سجادی
۱۶ بهمن ۱۴۰۱الان من پلاک فعال دارم ولی هفت سال پیش ماشینمو خریدم. و نمیتونم از کارخانه ماشین بخرم که ارزونتر برام دربیاد. مسخره نیست واقعا!!
سلام
۱۶ بهمن ۱۴۰۱سلام پلاک بنام خانواده بزن
فرشید
۱۷ بهمن ۱۴۰۱اینهمه ادا و اطفار برا چند مدل ماشین اقتصادیه فسیله داغون. یبار قرعه کشی، یبار سامانه جامع خودرو، بعد بورس، قبل تر ها هم سایت غیر قابل دسترس ایران خودرو … اینو باید داشته باشی ولی اونو نباید نداشته باشی. ماشین میدیم ولی سند نمیدیم. نباید بفروشی. باید باردار باشی و… نتیجه هم اینکه ماشین روز به روز گرون تر و غیر قابل دسترس تر میشه. نمایش سراسر شکستی از مدیریت شعاری، توهمی و انتسابی
امین
۱۷ بهمن ۱۴۰۱هر کی از راه میرسه یه لگدی به این صنعت در حال احتضار میزنه.
ایرانی
۱۸ بهمن ۱۴۰۱این چه بازییه ی نفرسراغ دارم دوسال پیش ماشین قرعه کشی گرفته فروخته الان دوباره ی دستگاه دیگه به اسمش دراومده
من ی ماشین قراضه بناممه یعنی هیچی دیگه
به من تعلق نمی گیره خانواده هم گواهینامه ندارن این عدالته واقعا
ایرانی
۱۸ بهمن ۱۴۰۱باید به هرکدملی یکبارقرعه کشی تعلق بگیرد تازمانی که همه ملت سهمی ازقرعه کشی ببرن