طی روزهای اخیر، نمایندگان مجلس خبر از عدم استیضاح وزیر صنعت دادند اما این طرح، لحظاتی پیش توسط هیئت رئیسه اعلام وصول شد. نمایندگان معتقدند اختلاف قیمت دلاری خودروهای دست دوم بازار ایران با کشورهای همسایه، قابل قبول نیست.
به تازگی کمبود خودرو و افزایش قیمت آن طی سالهای اخیر، مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته است. ظاهرا انتشار آمارهای مربوط به تیراژ تولید ایران خودرو و سایپا نیز، تاثیر چندانی بر بازار کشور ندارد. حالا پیشفروش مدلهای مختلف با موعد تحول سه تا ۲۰ ماه انجام میشود اما قیمت در بازار آزاد، روند کاهشی نشان نمیدهد.
پیشتر در مطلبی که ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ منتشر شد، تلاش همهجانبهی وزارتخانه و نهادهای مختلف برای جلوگیری از استیضاح وزیر صمت را بررسی کردیم. فاطمی امین، مجددا بحث واردات خودروهای دست دوم را مطرح کرده و مدعی است که این لایحه با دو فوریت در وزارت صنعت معدن و تجارت، تصویب شده است. از سویی دیگر، مجمع تشخیص مصلحت نظام، قبلا مخالفت خود با واردات خودروهای دست دوم را اعلام کرده بود. مجموع شرایطی که ذکر شد، امکان ورود مدلهای کارکرده از خارج به ایران را کاملا بعید و غیرممکن نشان میدهند.
علی جدی، نماینده شیروان از استان خراسان شمالی و نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:
۲۲ نفر از استیضاح کنندگان وزیر صمت پیش از اعلام وصول استیضاح از استیضاح وی انصراف دادند، اما هیئترئیسه بدون توجه به این انصراف، درخواست استیضاح را با ۴۰ امضاء اعلام وصول کرد. با وجود انصراف تعداد قابل توجهی از نمایندگان، هیات رییسه مجلس بدون توجه به آن، استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت را با ۴۰ امضا اعلام وصول کرد حال آنکه باید استیضاح با ۱۸ امضا اعلام وصول میشد.
حدود یک هفته پیش در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲، طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول شد. همان روز، محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه به خبرنگاران گفت:
طی نامه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر استیضاح آقای فاطمی امین، پس از بررسیهای لازم مطابق ماده ۲۰۱ آئیننامه داخلی مجلس که با امضای ۴۰ تن از نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه شده بود، این طرح اعلام وصول میشود. مطابق با ماده ۲۲۳ آئیننامه داخلی مجلس، وزیر صمت حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی خواهد بود.
مسئول بازار خودرو با ۱۰ برابر قیمت کشورهای همسایه کیست؟
درحالیکه میانگین حقوق و درآمد عامه مردم در ایران، کمتر از شهروندان کشورهایی مثل آذربایجان و امارات است؛ اما هزینه خرید خودروی وارداتی نیز اختلافی عجیب و باورنکردنی دارد. در همین راستا علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس به خبرنگاران گفت :
در حال حاضر خودروهای کارکرده خارجی در بازار قیمت نجومی دارند و بعضاً تا ۱۰ برابر قیمت واقعی و قیمت معادل آنها در کشورهای همسایه به فروش میرسند. حاشیه سود دلالان خودرو در سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است.
مجلس دوسال با پافشاری واردات خودرو را در بودجه سالانه گنجاند، اما مجمع ایراد گرفت ابتدا دولت هم مخالف بود، اما در طی مسیر دولت موافق شد این درحالیست که امسال نیز مجلس واردات خودروهای نو و کارکرده را تصویب کرد، اما هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت ایراد گرفت به طوری که برابر بودجه تعیینی سال گذشته باید ۱۰۰ هزار خودرو وارد میشد که متأسفانه انجام نشد.
در حال حاضر خودروهای کارکرده خارجی در بازار قیمت نجومی دارند به طوری که این خودروها در کشور ما تا ۱۰ برابر قیمت عادی آنها در کشورهای همسایه به فروش میرسند که با توجه به مشکلات بازار خودرو، در بودجه امسال مجلس مصوب کرد خودروهای با کارکرد زیر پنج سال با رعایت قوانین گمرکی وارد کشور شود که هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت ایراد گرفت.
آقایان میدانند مجلس موضوع ورود خودروهای خارجی را تصویب کرد، اما با درِ بسته هیئت عالی مجمع تشخیص مواجه شد؟! آیا تضمینی از هیأت عالی گرفتهاند؟ یا باز همان درب وهمان پاشنه است و وضع همان وضع سابق خواهد بود؟
در حال حاضر خودروسازان داخلی توان تأمین نیاز بازار کشور را ندارند و از طرفی خودروهای تولیدی آنها ایمنی لازم را ندارد چرا که در تصادفات خودروها یکی از عوامل تصادف و تلفات جادهای هستند.
قیمت خودروهای خارجی بازار ایران در کشورهای همسایه
هزینه چند میلیارد تومانی برای خرید مدلهای دست دوم وارداتی، برکسی پوشیده نیست. حالا برای تویوتا لندکروز، بیش از ۳۰ میلیارد تومان پرداخت میشود که با نرخ دلار ۵۰ هزار تومانی بازار آزاد، معادل ۶۰۰ هزار دلار امریکا است. شاید بسیاری از مردم تصور کنند این خودرو، نمونهای کمیاب و لوکس محسوب میشود اما شرایط برای مدلهای خانوادگی نیز، تفاوت چندانی ندارد.
هیوندای سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ در بازار ایران، ۴ تا ۵ میلیارد تومان قیمت دارد که معادل ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار برآورد میشود. با جستجو در سایتهای فروش خودروی خارجی به سادگی میتوان فهمید که سوناتا هیبرید ۲۰۱۹ با کارکرد کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر، ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار قیمتگذاری شده است. همچنین مدلهای قبل از ۲۰۱۵ با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار به وفور یافت میشوند.
تویوتا کمری دست دوم ساخت ۲۰۱۸ نیز در کشورهایی مثل آذربایجان و ارمنستان، کمتر از ۲۰ هزار دلار قیمت دارد اما خریدار مقیم ایران برای مدل ۲۰۱۶ حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان میپردازد. جالبتر اینکه تویوتا کمری ۲۰۱۶ در بازارهای خارجی به دلیل اختلاف نسل و تفاوت ظاهری با نسخههای جدید، ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار قیمتگذاری شده است.
شرایط برای خودروهای لوکس از برندهای آلمانی، به شرط کارکرد بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر و عمر نزدیک به ۱۰ سال نیز، تفاوتهایی چشمگیر با مدلهای مشابه داخلی دارد. مثلا شهروندان کشورهای همسایه برای پورشه کاین ۲۰۱۳ ، کمتر از ۳۰ هزارد دلار میپردازند اما ارزش چنین خودرویی در ایران، بیش از ۱۰ میلیارد تومان است. همچنین مرسدس بنز کلاس E ساخت ۲۰۱۶ با پلاک ملی حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان قیمت دارد؛ ولی نمونههای مشابه خارجی حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار (کمتر از ۱/۵ میلیارد تومان) هستند.
فرزاد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲قیمت خودرو توسط متولی میره بالا و مثلاً برای حمایت از حقوق مردم و بالا بردن میزان دیه، هزینههای بیمه و عوارض و مالیات و همهچیز میره بالا و این وسط درآمد کی میره بالا همونی که مسؤل بازار خودرو به ده برابر قیمت کشورهای همسایه است
Python
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲به هیچ عنوان تولید داخلی کفاف نمیده.باید واردات داشته باشیم.
که البته تحریم ها وحتی مافیا اجازه نمیده که شرکت های جهانی وارد ایران بشن
تنها کشوری که میشه ازش خودرو وارد کرد هندوستانه که میتونیم خودروهای اقتصادی خوبی از جمله سوزوکی دیزایر وارد کنیم
فورد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲خودرو هم تبدیل شده به وسیله ای برای دوشیدن مردم مثل بورس
hamid
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ابر قودرت منطقه
محمد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲قطعا این ادم مسولش نیست
مثه خیلی چیزای دیگه
سیاست کلی حاکم بیماره
دنبال سیبل برای شلیک نگردین
محمد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲آقا چرا لقمه رو دور سرتون میچرخونید و جنگ زرگری درست میکنید مسئول تمام این بدبختی ها فقط و فقط … است و تمام
مهردادکمال
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲👍🏻احسنت این کامنتو بایست با طلا نوشت
محمد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲پدال جان شما که جرئت پخش مخفف یه کلمه هم نداری چطور اسم خودت رو میذاری رسانه؟ اصلا چرا باید تو کامنت ها دست ببرید یا اصلا به سلیقه خودتون بعضی هارو پخش نکنید
matin
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲خب پدال هم چاره ای نداره وگرنه که به خدمتش میرسن
کرگدن باواریا
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲بیچاره اونایی که این علم شنگه هارو باور میکنن ؛ مغزشون هم مثل دلشون صافه
مجتبی .
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲😂👍آفرین کرگدن باواریا
AMANTE
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲استیضاح یا برکناری شخص یا اشخاص هیچ جوره تاثیر نداره.
کشور از پایه مشکل داره و باید از اول سیستم اداره کردن اش تغییر کنه. تا وقتی که با ذهنیت ( ما بهترینم و هیچکس مثل ما نیست ) اداره این مملکت پیش بره و با جهان به صلح نرسیم البته به شرط اینکه مملکت های دیگه مثل ( دشمن اصلی! ) و خود این مملکت شرایط عجیب نگن و توافق برسن.
Cyber truck punk
۴ مرداد ۱۴۰۲اینو درست گفتید کشور همه چیزش مشکل داره
حتی فرهنگ خود مردم یا شعور بعضی مردم که پراید ۲۰۰میلیون میشه ۳۰۰میلیون بیشتر این وسیله جهنمی رو میخرن.
همه از دولت گفتن و همه میدونن این مبلغ های دینی یا سیاسیون همه دزد بی پدر مادرن توضیح اضافه ای راجبش نیست ولی جا داره یکم هم شده از خودمون هم انتقاد بکنیم حتی خود من یا خیلی از ما فرهنگ کامل جهان اول و نوین رو نداریم.
نمونه اش هم تو رانندگی بعضیها که واقعا باید داد فرغون برونند یا تو میدان ها یا کوچه های شهر نه این ماشین به اون ماشین راه میده نه اون به اون یکی و همین طوری یک ترافیک مضخرف پدید میاد .
یا تصادف میشه بجای اینکه بزنن کنار ۳ساعت ماشین رو همون وسط خیابون رها میکنن با این که میدونن مامور بیاد اونجا هر دو تا شون رو جریمه میکنه .
این فقط چند مورد تو رانندگی بود اگه بخوام باید تا آخر این هفته یک مقاله ۱۰۰صفحه ای راجب فرهنگ ناقص و باور های غلط خودمون بنویسم.
خوب اون نماینده میبینه مردم اینقدر سطح فرهنگ و شعورشون تو یک سری چیز ها پایینه
اون هم سو استفاده میکنه و شروع میکنه به دزدی کردن.
این مملکت رو باید با لودر های کاترپیلار از جا کند و ریشه ای تازه توش بکاریم.
مهدی
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲اینم یه بازی جدیده / نه تنها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد بلکه قیمتها باز هم افزایش پیدا میکنن
شاپور
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ی مجلس تصویب میکنه و مجلس بعدی بنام مجمع رد میکنه ، پس مجلسی که بنام مردم کار میکنه و خاصیتی نداره چه نیازی بهش هست ؟
Amirmohammad
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲مگه وضعیت بد خودرو با اومدن این اقا شروع شد که حالا میخوان این آقا رو استیضاح کنن؟ مافیای خودرو تو ایران اینقدر قویه که وزیر تو تصمیم گیریشون جزو ده نفر اول هم نیست
خانه از پای بست ویران است،با عوض کردن وزین هم درست نمیشه،
امیررضا
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲“به تازگی کمبود خودرو و افزایش قیمت آن طی سالهای اخیر، مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته است.” یکم زود متوجه شدن فقط.
عاشق پدال
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲اکثر کامنت گذارا نالیدن فقط. هیچ راه حلی پشنهاد ندادن.
اما راه حل چیه؟
۱. ورود خودرهای خارجی با ارز منشا خارجی . اینجا میشه تنها خودروهای خاصی که قابل پشتیبانی داخلی باشه رو پیشنهاد داد . مثل محصولات کیا و هیوندایی و تویوتا که زیرساخت پشتیبانیش موجوده. من خودم حداقل ۱۰ تا خودروی تویوتا میتونم وارد کننم اگه بش.
۲. واردات خودروهای دست دوم که زیرساخت پشتیبانی اش موجوده. ولی با ارز منشا خارجی. من خودم میتونم ۱۰ تا خودرو وارد کنم با ارز منشا خارجی.
R
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲راه حل هارو میدونیم راه حل های دیگه ای هم هست ولی کیه که اجرا کنه
من
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲راه حل شما جوابگو نیس، مادامی که خودرو به عنوان سرمایه شناخته بشه، شما اگر سالانه ده میلیون خودرو هم با ارز منشا خارجی وارد کنی جوابگو نیست و قیمت دست دوم باز هم بالا میره، تنها راه بالا بردن ارزش ریال و ازبین بردن تورم هست.
AMANTE
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲اگه قرار بر واردات با ارز منشا خارجی باشه منم میتونم ۲۰ تا ماشین وارد کنم.
ولی وقتی راهی نیست که با حقوق ۱۳۵ دلاری بخوای ماشین ۸ هزار دلاری بخری چرا باید وارد کرد.
تازه اون تویوتا کم کم اش ۱۵ هزار دلاره و با مالیات و سود وارد کننده و… راحت تا ۹۰۰ میلیون میره که کلا غیر ممکن میشه.
من این مقایسه رو با حقوق قانون کار گفتم وگرنه هستن کسانی که در کارهای آزاد ان که درآمد بالاتری دارن و هستن کسانی که کمتر از حقوق قانون کار میگیرن.
Kaveh Aria
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲عذر میخوام ها عذر میخوام ولی حتی یک راس الاغ هم راه حل رو میدونه چه برسه به ما مردم عادی یا به اصطلاح مسئولین.دونستن راه حل خییییییییییلی فرق داره تا عمل به راه حل.عمل به راه حل یعنی برداشتن قدم به نفع جیب مردم عادی این مملکت.ولی این قدم مساوی میشه با حذف ۲۶ هزااااااااااااااااااااااااار میلیارد تومن از درامد سالیانه مافیایی که همه میشناسنش.خب وقتی ای دوتا رو بذاری روی دو کفه ترازو و یه طرف سود ۸۵ میلیون نفر باشه و یه طرف دیگه پر شدن جیب حدودا یکی دو هزار نفر مافیای خودرو قطعا توی تمام کشور های دنیا میان گردن اون یکی دو هزار نفر رو خرد میکنن و و کلا اون مافیا رو از صحنه روزگار محو میکنن ولی توی ایران کفه سمت سود مافیا خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی سنگین تر از سود ۸۵ نیلیون نفر مردم عادیه و به هر طریقی که شده اون سود یکی دو هزار نفر رو باید نگه دارن و تضمین کنن و برای همینه که به طرز خود جوشی شورای مصلحت نظام میاد واردات خودرو رو حرااااام اعلام میکنه و میگه واردات خودرو با قیمت جهانی به ضرر مملکته!!!!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲پشتیبانی هم لازم نیست
فرض کنین پول خودمه، دوست دارم ماشین دست دوم فاقد پشتیبانی وارد کنم، نمی دونم چرا کاری که همه جای دنیا بدون محدودیت انجام میدن، برای ما ملت هزارتا اما و اگر و شرایط و نگرانی از لوازم یدکی هست
هر شرطی که برای این موضوع گذاشته بشه، مساوی رانت برای فلان آقازاده خواهد بود که مثلا پشتیبانی کنه و مجوز واردات بگیره
الان یک شهروند از آذربایجان یا ارمنستان اجازه داره مسافرت بره آلمان و از همونجا یک ماشین برداره بیاره پلاک کنه و حالشو ببره، منت وزیر و مجلس هم نمی کشه
کوروش
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام علیکم ،
فقط ؛ نگرانی آقای مصطفی میرسلیم ، بابت صنعت خودروسازی کشور ؛ بیشتر شد …🤪🤪🤪
datsun
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲حالم ازش بهم میخوره مطعنم از ایرانخودرو سایپا یه چیزی بهش می چربه،
اشکان
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲الان داشتم خبر سال 1392 را می خوندم که نوشته بود :
« با توجه به نرخ تورم ۵۳.۲۶ درصدی اعلامی 1392، قیمت جدید برخی خودروهای داخلی به شرح زیر محاسبه شده است:
تندر L90 E2 فول: ۲۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان
پژو پارس سال: ۲۸ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان
مگان ۲۰۰۰ اتوماتیک: ۵۵ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲: ۲۴ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان
مزدا ۲ تیپ ۲: ۵۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان»
از دیدن اختلاف قیمت ها در 10 سال مخم سوت کشید. با این دست فرمون فکر کردم 10 سال بعد یعنی سال 1412 قمیتها 40 برابر الان شده و به شرح زیر باشد :
تندر L90 E2 فول: 40 میلیارد تومان
پژو پارس سال: 25 میلیارد تومان
مگان ۲۰۰۰ اتوماتیک: 100 میلیارد تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲: ۲۴ میلیارد تومان
مزدا ۲ تیپ ۲: 120 میلیارد تومان
بازم اون موقع داریم وزیر وقت صمت را استیضاح می کنیم.
A1
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲صندلی خالیو بزارن هم هیچ تفاوتی نخواهد کرد
datsun
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲اینا دیگه پدر ملت رو در آوردن جمع کنید بساط خیمه شب بازی رو،
UNAS
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲مسئول بازار خودرو با ۱۰ برابر قیمت کشورهای همسایه کیست ؟
پاسخ :
مرحوم سیروس گرجستانی
پی نوشت) همه میدونن مسئول همه کاستی ها و نابسامان ها و بدبختی های مردمه کیه ! اما خودشون رو میزنن به ندونستن
چون :
1- نون شون تو این تظاهر به ندونستنه
2- خیلی شوتن
3- ***ی ندارن لااقل اسمشو ببرن