میز خبر

آغاز نهضت برقی سازی حمل و نقل در تهران!

با توافق وزارت صمت و شهرداری تهران، طرح جدیدی برای توسعه‌ی زیرساخت‌های مورد نیاز حمل و نقل تمام برقی، اجرا خواهد شد. این برنامه با اعداد عجیب و فراتر از تصور، بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.

باوجود کمبودهای فراوان در تولید برق موردنیاز برای شهروندان و صنایع کشور، برقی‌سازی گسترده‌ی خودروهای شخصی یا عمومی، چالش‌های فراوان دارد. از سویی دیگر، قیمت گران برای مدل‌های تمام الکتریکی، با شرایط اقتصادی ایران و توان مالی عامه‌ی مردم، متناقض است.

وزیر صنعت ادعا می‌کند تا پایان امسال، ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی و ۵۰ هزار خودروی الکتریکی در پایتخت حضور خواهند داشت؛ اما دقیقا مشخص نیست این تعداد، چگونه تامین خواهند شد. واردات خودروهای خارجی، هنوز به مرحله‌ی تحویل نهایی نرسیده است و خودوسازان ایرانی نیز، ناتوان از تولید چنین محصولاتی هستند.

در سمت دیگر ماجرا، شاخص‌های آلودگی تهران، بسیار بحرانی و خطرناک ارزیابی‌ شده‌اند. مهم‌ترین دلیل این شرایط، تردد موتورسیکلت‌های فاقد استاندارد محیطی زیستی و خودروهای پرمصرف ساخت سایپا و ایران خودرو است. تجربه‌ی سال‌های اخیر در هند و چین به وضوح نشان‌ می‌دهد که استفاده‌ی چشمگیر مردم از وسایل نقلیه‌ی برقی، تاثیری شگفت‌انگیز بر کاهش آلودگی هوا دارد؛ اما آزادسازی واردات خودروهای الکتریکی و حذف تعرفه برای آن‌ها در برنامه‌های وزارت صمت ایران دیده نمی‌شود.

شارژر DC خودرو

دومین جلسه برقی کردن حمل‌ونقل شهر تهران با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و علیرضا، زاکانی شهردار تهران و معاونان وزارت صمت و شهرداری تهران در محل این وزارتخانه برگزار شد. علی‌آبادی با بیان اینکه حمل‌ونقل برقی کشور یکی از اولویت‌های اصلی وزارت صمت در دوره جدید خواهد بود، گفت:

در وزارتخانه از همان روزهای ابتدایی به همکارانمان اعلام کردیم تا یک برنامه جامع و دقیقی را در خصوص طرح حمل‌ونقل برقی آماده و شهر تهران را به عنوان شهر پایلوت این امر مشخص کردیم.

از امروز می‌توانیم با قدرت اعلام کنیم که نهضت برقی سازی حمل نقل تهران آغاز شده و در همین راستا با همکاری شهرداری تهران، وزارتخانه‌های کشور، نفت و نیرو برنامه داریم تا پایان سال شاهد حضور ۲۰۰ هزار موتور و ۵۰ هزار خودروی برقی در شهر تهران باشیم.

طبق توافقاتی که در این جلسه انجام شده، قرار است در سطح تهران ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ سریع و کند جهت شارژ خودروهای برقی نصب و راه‌اندازی و در مرحله اول با همراهی شهرداری تهران ۵۰ هزار تاکسی تهران برقی شود.

وی همچنین در ادامه ارائه کارت نیرو (دریافت برق) به جای کارت سوخت از سوی وزارت نفت به رانندگان خودروهای برقی را یکی از پیشنهادهای اصلی این طرح دانست و تصریح کرد:

در جلسه‌ای که در آینده بین چهار وزارتخانه صمت، نفت، نیرو و کشور با شهرداری تهران برگزار می‌شود، عملیات اجرایی طرح برقی سازی شهر تهران آغاز خواهد شد.

خودروسازان با تعرفه‌های ویژه می‌توانند از امروز به سمت واردات خودروهای برقی سوق پیدا کنند که در ادامه با حمایت وزارت صمت باید به سمت تولید خودروها برقی حرکت کنند.

امروز مصمم هستیم تا حمل‌ونقل شهر تهران را برقی کنیم و برای این امر تا زمانی که زیرساخت‌های برقی سازی مهیا شود، همه تلاش خود را خواهیم کرد تا در راستای صرفه جویی و محیط زیستی پاک گام برداریم و شاهد واقعیت بخشی به رؤیای تهران پاک باشیم.

از امروز با همکاری خودروسازان و اراده‌ای که در سازمان استاندارد ایجادشده و با حمایت‌های ویژه وزارت صمت در راستای خودروهای برقی گام‌های محکم و بلندی برخواهیم داشت و در همین راستا معاونت حمل‌ونقل وزارت خانه فراخوانی را جهت حضور خودروسازان در این طرح را صادر خواهد کرد.

 

آرشیو برچسب علیرضا زاکانی - روزنامه جهان اقتصاد

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم در جلسه مذکور با بیان اینکه قرار است تا با وزیر صمت دست به دست هم بدهیم و تهران را برقی کنیم، گفت:

اگر بتوانیم طبق برنامه‌ریزی‌های که شده ۵۰ هزار نوسازی تاکسی و ۲۰۰ هزار موتور برقی در شهر تهران داشته باشیم جوانب محیط زیستی و رفاهی خوبی نصیب مردم شهر تهران خواهد شد و سرمایه‌گذاری در این زمینه بیشترین ارزش افزوده را برای شهرداری تهران خواهد داشت.

شهرداری تهران موافق بحث راه‌اندازی و نصب ایستگاه‌های شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی است و در آینده نزدیک قرار داد آن نهایی خواهد شد.

پیشنهاد اولیه این است تا طرح برقی سازی شهر تهران با تمرکز بر محدوده بازار و مرکز شهر آغاز و منطقه بندی شود و در بحث واردات موتورسیکلت برقی، شهرداری آمادگی لازم را دارد تا با استفاده از تبصره ۱۸ و سایر منابع، هزینه ۱۵۰ هزار موتور برقی را حمایت کند تا حداقل (موتورهای کار) ما که نزدیک به ۱۰ درصد موتورهای موجود در شهر تهران هستند برقی و بهینه شوند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. harry.potter

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (192 ديدگاه)

    متصل ها: اخ جون رانت

    بریم اونجا که می خوان جایگاه بزنن زمین بخریم
    حاجی یه کار اوکی کن از المان لوازمشو بیاریم
    انحصار وارداتشم دست خودمون
    تازه حاجی موقع ثبت نام کارت سوخت برق هم می تونیم یکم ازشون پول بگیریم
    حاجی فدات بشم من گل

    موافقم 62
    مخالفم 10
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (10478 ديدگاه)

      این قضیه برقی شدن برای شهری مثل تهران از واجباته !
      البته تامین برق و شارژهای کارآندمش واجب‌تره !

      تو خودِ آمریکاش هم اکثر سارژرها خراب یا نیمه‌خراب و جوابگو عرضه نمیباشد ( مستندش علی بخردی ، که مُدتیست تایکان گرفته و کلافه‌اَش کرده ) !

      موافقم 15
      مخالفم 12
      1. Amard

        ۱۲ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (831 ديدگاه)

        برای ایران باید چاره کرد همه باید بتونن ای تکنولوژی استفاده کنن تهران شهرستان نداره برای ایران پلاگین هایبرید و cng سوز بهترین گزینه هست

        موافقم 7
        مخالفم 2
      2. سامان

        ۱۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ایران بهترین کشور برای برقی کردنه با آماده کردن زیرساخت های باتری (تولید صنایع بومی باتری سازی با منافب داخلی برای کنترل هزینه ) و واردات خودرو های با کیفیت برقی خارجی کمترین خروج ارز و واردکردن بیشتر باز دهی به صنعت حمل و نقل رو داریم .
        مشکل جایگاه شارژ ؟ ایستگاه های سی ان جی که که به شبکه گاز متصل هستن بهترین مکان برای تبدیل به جایگاه های شارژ در دراز مدت می باشند

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. harry.potter

          ۱۳ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (192 ديدگاه)

          یه لاستیک دولتی می خوان بدن
          دهنمون صاف شده تو سایتشون
          صد ساله یه حلقه هم گیر کسی نیومده
          برو الان یه یزد تایر ۲۰۵ ۶۰ ۱۵ پیدا کن
          اگه گیرت اومد😉😏
          شما توقع داری خودرو برقی عرضه کنن و زیر ساخت هاش اماده شه

          موافقم 5
          مخالفم 1
    2. Python

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      وزیر صنعت ادعا می‌کند تا پایان امسال، ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی و ۵۰ هزار خودروی الکتریکی در پایتخت حضور خواهند داشت

      خب من با خودروی برقی موافق نیستم بخصوص توی این وضعیت اقتصادی که هزینه تعویض باطری سر به فلک میکشه

      اما موتور برقی خوبه توی ایران زیادم مشتری داره
      میتونه برای شرکت پست واسنپ وفست فود چی ها و.. که پیک موتوری دارن استفاده بشه

      موافقم 18
      مخالفم 8
      1. ایمپالا

        ۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        شما چقدر ساده‌ای دوستان زیر ساخت هاش خیلی راحت هم فراهم میشه دیدین که گفتن “تهران”،
        آقایون هوس تسلا کردند گفتند پنجاه هزار تا سفارش بدن واسه خودشون حال کنند… وگرنه پول خرید مهمه که اونم چون گوی و میدون دست ایناست پول هم دست خودشونه و نمیزارن دست ما برسه..
        با این وضع اقتصاد و قیمت دلار و قیمت های مضحک ماشین های داخلی و تعرفه های مضحک تر خارجی،دیگه مردم اصولا نمیتونند بگیرند، پولشم داشته باشند دارند پول زور میدن

    3. کوشا

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (84 ديدگاه)

      کاش دوستانی که دیسلایک زدن دلیل مخالفتشون رو اعلام میکردن..

      موافقم 18
      مخالفم 6
    4. زیزیگولو

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (6038 ديدگاه)

      یه ضرب المثل هستش که میگه : (( تا گوساله، گاو شود، دل صاحبش آب شود)) ….. که این ضرب المثل به این موضوع اشاره داره که اگر بخوایم کار بزرگ رو به سرانجام برسونم مطمئتلً فرایند سختو پیچیده ای داره و حالا با این وعده و وعیدای سر خرمن مسئولین ما خدا میدونه تا کی طول بکشه

      موافقم 12
      مخالفم 2
    5. پیام

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      اگه عرضه دارن اول برق خونه‌ها رو تامین کنن!

      موافقم 6
      مخالفم 2
  2. ali

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (269 ديدگاه)

    باطری ۲_۳ کیلو واتی کمری هیبرید ۲۵۰ میلیون هست باطری های ۶۰_۱۰۰ کیلو واتی خودروهای برقی میلیارد پولش هست معادل ده ها و صدها سال پول بنزین!!

    بگذریم که نیاز به ده ها هزار جایگاه های شارژ در کشور که خدا میدونه نوه های ماهم به چشم نمیبینن !

    موافقم 48
    مخالفم 5
    1. Python

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      باید به هرجا رسیدن بزنن به پریز معمولی
      ولی خیلی طول میکشه تا شارژ شه

      موافقم 4
      مخالفم 5
    2. ایمپالا

      ۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      عزیز دل اون باطری مثل باطری اسیدی نیست که خراب بشه رو ماشین هست فقط شارژ میکنی، هر دفعه پول باطری جدید نمیدی که باطری قلمیه مگه!
      ضمنا ایران بیشتر از اونچه فکر کنی سرمایه داره،پول باطری مهم تره یا اینکه پایتخت کشور نابود بشه!؟؟
      کمی که این صنعت پیشرفت کنه قیمت ها هم کمتر میشه،مخصوصا اگر دلار پایین بیاد،و خود ایران شروع به ساخت ماشین ای وی بکنه،در هر حال فعلا طرح واسه تهرانه

  3. Alireza

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (203 ديدگاه)

    ادعا رو که همه دارن مرد عمل بودن مهمه

    موافقم 27
    مخالفم 1
    1. اوهم

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (235 ديدگاه)

      مرد عمل که یه رضا نامی بود که تازه اونم حرف نمیزد فقط عمل میکرد. اینا حالا یکم از سود اسکوترهای خوب که کم مصرفم هستن کم کنن باشه برقی هم بیارن!

      موافقم 16
      مخالفم 12
    2. ممد ژانگولر

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (4151 ديدگاه)

      به نظر من اگه داداشامون در دولت قیمتو دلار اول درست کنن و بیارن روی ۸۸۸۰تومان و همه چی از جمله ماشین و باطری ماشین ارزون بشه پیشنهاد خوبیه و برای آینده جوابگو هم هست
      چرا که نه دمشونم گرم ولی اول قیمت دلار بشه حدود ۸۰۰۰ تومان خودبخود همه چی درست میشه وسلام نامه تمام .

  4. Amiro

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (397 ديدگاه)

    نهضت 😂😂😂😂😂

    موافقم 29
    مخالفم 4
  5. کوروش

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (154 ديدگاه)

    تو همین بنزینی هاش موندن حالا میخوان تهران برقی کنن با کدوم جایگاه شارژ با کدوم برق،گنده گ

    موافقم 24
    مخالفم 3
  6. حمید

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (371 ديدگاه)

    مثل برنامه های توسعه است ، هر چند سال یکبار فقط تاریخش عوض میشه 😁

    موافقم 26
    مخالفم 3
  7. علی

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    باشه……..

    موافقم 18
    مخالفم 2
  8. الکساندر گراهامبل هستم

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1235 ديدگاه)

    فکر کردین ما به شما نیازی داریم؟

    موافقم 16
    مخالفم 6
  9. کرگدن باواریا

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (149 ديدگاه)

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂💩😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    موافقم 4
    مخالفم 2
  10. مهردادکمال

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2000 ديدگاه)

    پایان امسال، ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی و ۵۰ هزار خودروی الکتریکی در پایتخت حضور خواهند داشت؛
    اولا ن*ینی اب قطعه
    دوما چقدر از این کلمه نهضت بدم میاد…

    موافقم 12
    مخالفم 3
  11. خلیل

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    امکان نداره

    موافقم 6
    مخالفم 2
  12. محمد

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    آغاز بودجه خواری به بهانه توسعه زیرساخت!

    موافقم 15
    مخالفم 2
  13. بهراد

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (754 ديدگاه)

    یکم زوده
    بزارین تارا برقی و آریا هیبرید بیان🤠🤣

    موافقم 12
    مخالفم 1
  14. A1

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (255 ديدگاه)

    نمیشه ما که تولید کننده بنزین هستیم اول یکم کیفیت بنزینمون بالا بره بعد برقی کنیم؟

    موافقم 8
    مخالفم 1
  15. genius

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    چقدر ابله!بعد نود سال از تاسیس صنایع پالایشگاهی هنوز بنزین سوپر اکتان ۹۸ تو جایگاه های پایتخت کشور سالی به شنبه یکبار توزیع میشه برقی شدن چی میگه این وسط؟!

    موافقم 13
    مخالفم 2
  16. میکائیل

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    داداش تابستون واسه شارژ گوشی اکثرا برق نیست و قطعه.
    باتری ماشین با باتری موبایل قیاسش به عهده خودتون😁

    موافقم 3
    مخالفم 1
  17. حسین دهمرد

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2647 ديدگاه)

    مرد و مردونه یدونه موتور تک سیلندر ۲۰۰ سیسی به روز حالا یا تحت لیسانس یا هرچی مثه ادم بسازین از همون یه مدل یک میلیون تولید کنین هم هزینه هاش سرشکن میشه هم شما سود میکنین هم آلودگی هوا کمتر میشه.تا از این وضعیت بحرانی نجات پیدا کنیم. اینهمه جنجال هم نداره.
    ماشین هم cng دم دستی ترین راهکاره . مخصوصا اتوبوسها هم میتونن ترکیب گاز و دیزل مصرف کنن.
    تو برقی سازی که آمریکا ده ساله شروع کرده هنوز تازه داره یه تاثیراتی میزاره.
    اینجا همین الان شروه کنن تا زمانی که بخواد تاثیر بزاره خیلیا از آلودگی خفه شدن.

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا