با توافق وزارت صمت و شهرداری تهران، طرح جدیدی برای توسعهی زیرساختهای مورد نیاز حمل و نقل تمام برقی، اجرا خواهد شد. این برنامه با اعداد عجیب و فراتر از تصور، بسیار دور از ذهن به نظر میرسد.
باوجود کمبودهای فراوان در تولید برق موردنیاز برای شهروندان و صنایع کشور، برقیسازی گستردهی خودروهای شخصی یا عمومی، چالشهای فراوان دارد. از سویی دیگر، قیمت گران برای مدلهای تمام الکتریکی، با شرایط اقتصادی ایران و توان مالی عامهی مردم، متناقض است.
وزیر صنعت ادعا میکند تا پایان امسال، ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی و ۵۰ هزار خودروی الکتریکی در پایتخت حضور خواهند داشت؛ اما دقیقا مشخص نیست این تعداد، چگونه تامین خواهند شد. واردات خودروهای خارجی، هنوز به مرحلهی تحویل نهایی نرسیده است و خودوسازان ایرانی نیز، ناتوان از تولید چنین محصولاتی هستند.
در سمت دیگر ماجرا، شاخصهای آلودگی تهران، بسیار بحرانی و خطرناک ارزیابی شدهاند. مهمترین دلیل این شرایط، تردد موتورسیکلتهای فاقد استاندارد محیطی زیستی و خودروهای پرمصرف ساخت سایپا و ایران خودرو است. تجربهی سالهای اخیر در هند و چین به وضوح نشان میدهد که استفادهی چشمگیر مردم از وسایل نقلیهی برقی، تاثیری شگفتانگیز بر کاهش آلودگی هوا دارد؛ اما آزادسازی واردات خودروهای الکتریکی و حذف تعرفه برای آنها در برنامههای وزارت صمت ایران دیده نمیشود.
دومین جلسه برقی کردن حملونقل شهر تهران با حضور عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و علیرضا، زاکانی شهردار تهران و معاونان وزارت صمت و شهرداری تهران در محل این وزارتخانه برگزار شد. علیآبادی با بیان اینکه حملونقل برقی کشور یکی از اولویتهای اصلی وزارت صمت در دوره جدید خواهد بود، گفت:
در وزارتخانه از همان روزهای ابتدایی به همکارانمان اعلام کردیم تا یک برنامه جامع و دقیقی را در خصوص طرح حملونقل برقی آماده و شهر تهران را به عنوان شهر پایلوت این امر مشخص کردیم.
از امروز میتوانیم با قدرت اعلام کنیم که نهضت برقی سازی حمل نقل تهران آغاز شده و در همین راستا با همکاری شهرداری تهران، وزارتخانههای کشور، نفت و نیرو برنامه داریم تا پایان سال شاهد حضور ۲۰۰ هزار موتور و ۵۰ هزار خودروی برقی در شهر تهران باشیم.
طبق توافقاتی که در این جلسه انجام شده، قرار است در سطح تهران ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ سریع و کند جهت شارژ خودروهای برقی نصب و راهاندازی و در مرحله اول با همراهی شهرداری تهران ۵۰ هزار تاکسی تهران برقی شود.
وی همچنین در ادامه ارائه کارت نیرو (دریافت برق) به جای کارت سوخت از سوی وزارت نفت به رانندگان خودروهای برقی را یکی از پیشنهادهای اصلی این طرح دانست و تصریح کرد:
در جلسهای که در آینده بین چهار وزارتخانه صمت، نفت، نیرو و کشور با شهرداری تهران برگزار میشود، عملیات اجرایی طرح برقی سازی شهر تهران آغاز خواهد شد.
خودروسازان با تعرفههای ویژه میتوانند از امروز به سمت واردات خودروهای برقی سوق پیدا کنند که در ادامه با حمایت وزارت صمت باید به سمت تولید خودروها برقی حرکت کنند.
امروز مصمم هستیم تا حملونقل شهر تهران را برقی کنیم و برای این امر تا زمانی که زیرساختهای برقی سازی مهیا شود، همه تلاش خود را خواهیم کرد تا در راستای صرفه جویی و محیط زیستی پاک گام برداریم و شاهد واقعیت بخشی به رؤیای تهران پاک باشیم.
از امروز با همکاری خودروسازان و ارادهای که در سازمان استاندارد ایجادشده و با حمایتهای ویژه وزارت صمت در راستای خودروهای برقی گامهای محکم و بلندی برخواهیم داشت و در همین راستا معاونت حملونقل وزارت خانه فراخوانی را جهت حضور خودروسازان در این طرح را صادر خواهد کرد.
علیرضا زاکانی شهردار تهران هم در جلسه مذکور با بیان اینکه قرار است تا با وزیر صمت دست به دست هم بدهیم و تهران را برقی کنیم، گفت:
اگر بتوانیم طبق برنامهریزیهای که شده ۵۰ هزار نوسازی تاکسی و ۲۰۰ هزار موتور برقی در شهر تهران داشته باشیم جوانب محیط زیستی و رفاهی خوبی نصیب مردم شهر تهران خواهد شد و سرمایهگذاری در این زمینه بیشترین ارزش افزوده را برای شهرداری تهران خواهد داشت.
شهرداری تهران موافق بحث راهاندازی و نصب ایستگاههای شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی است و در آینده نزدیک قرار داد آن نهایی خواهد شد.
پیشنهاد اولیه این است تا طرح برقی سازی شهر تهران با تمرکز بر محدوده بازار و مرکز شهر آغاز و منطقه بندی شود و در بحث واردات موتورسیکلت برقی، شهرداری آمادگی لازم را دارد تا با استفاده از تبصره ۱۸ و سایر منابع، هزینه ۱۵۰ هزار موتور برقی را حمایت کند تا حداقل (موتورهای کار) ما که نزدیک به ۱۰ درصد موتورهای موجود در شهر تهران هستند برقی و بهینه شوند.
harry.potter
۱۲ تیر ۱۴۰۲متصل ها: اخ جون رانت
بریم اونجا که می خوان جایگاه بزنن زمین بخریم
حاجی یه کار اوکی کن از المان لوازمشو بیاریم
انحصار وارداتشم دست خودمون
تازه حاجی موقع ثبت نام کارت سوخت برق هم می تونیم یکم ازشون پول بگیریم
حاجی فدات بشم من گل
NAVID۰۰۹۸
۱۲ تیر ۱۴۰۲این قضیه برقی شدن برای شهری مثل تهران از واجباته !
البته تامین برق و شارژهای کارآندمش واجبتره !
تو خودِ آمریکاش هم اکثر سارژرها خراب یا نیمهخراب و جوابگو عرضه نمیباشد ( مستندش علی بخردی ، که مُدتیست تایکان گرفته و کلافهاَش کرده ) !
Amard
۱۲ تیر ۱۴۰۲برای ایران باید چاره کرد همه باید بتونن ای تکنولوژی استفاده کنن تهران شهرستان نداره برای ایران پلاگین هایبرید و cng سوز بهترین گزینه هست
سامان
۱۳ تیر ۱۴۰۲ایران بهترین کشور برای برقی کردنه با آماده کردن زیرساخت های باتری (تولید صنایع بومی باتری سازی با منافب داخلی برای کنترل هزینه ) و واردات خودرو های با کیفیت برقی خارجی کمترین خروج ارز و واردکردن بیشتر باز دهی به صنعت حمل و نقل رو داریم .
مشکل جایگاه شارژ ؟ ایستگاه های سی ان جی که که به شبکه گاز متصل هستن بهترین مکان برای تبدیل به جایگاه های شارژ در دراز مدت می باشند
harry.potter
۱۳ تیر ۱۴۰۲یه لاستیک دولتی می خوان بدن
دهنمون صاف شده تو سایتشون
صد ساله یه حلقه هم گیر کسی نیومده
برو الان یه یزد تایر ۲۰۵ ۶۰ ۱۵ پیدا کن
اگه گیرت اومد😉😏
شما توقع داری خودرو برقی عرضه کنن و زیر ساخت هاش اماده شه
Python
۱۲ تیر ۱۴۰۲وزیر صنعت ادعا میکند تا پایان امسال، ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی و ۵۰ هزار خودروی الکتریکی در پایتخت حضور خواهند داشت
خب من با خودروی برقی موافق نیستم بخصوص توی این وضعیت اقتصادی که هزینه تعویض باطری سر به فلک میکشه
اما موتور برقی خوبه توی ایران زیادم مشتری داره
میتونه برای شرکت پست واسنپ وفست فود چی ها و.. که پیک موتوری دارن استفاده بشه
ایمپالا
۸ مرداد ۱۴۰۳شما چقدر سادهای دوستان زیر ساخت هاش خیلی راحت هم فراهم میشه دیدین که گفتن “تهران”،
آقایون هوس تسلا کردند گفتند پنجاه هزار تا سفارش بدن واسه خودشون حال کنند… وگرنه پول خرید مهمه که اونم چون گوی و میدون دست ایناست پول هم دست خودشونه و نمیزارن دست ما برسه..
با این وضع اقتصاد و قیمت دلار و قیمت های مضحک ماشین های داخلی و تعرفه های مضحک تر خارجی،دیگه مردم اصولا نمیتونند بگیرند، پولشم داشته باشند دارند پول زور میدن
کوشا
۱۲ تیر ۱۴۰۲کاش دوستانی که دیسلایک زدن دلیل مخالفتشون رو اعلام میکردن..
زیزیگولو
۱۲ تیر ۱۴۰۲یه ضرب المثل هستش که میگه : (( تا گوساله، گاو شود، دل صاحبش آب شود)) ….. که این ضرب المثل به این موضوع اشاره داره که اگر بخوایم کار بزرگ رو به سرانجام برسونم مطمئتلً فرایند سختو پیچیده ای داره و حالا با این وعده و وعیدای سر خرمن مسئولین ما خدا میدونه تا کی طول بکشه
پیام
۱۳ تیر ۱۴۰۲اگه عرضه دارن اول برق خونهها رو تامین کنن!
ali
۱۲ تیر ۱۴۰۲باطری ۲_۳ کیلو واتی کمری هیبرید ۲۵۰ میلیون هست باطری های ۶۰_۱۰۰ کیلو واتی خودروهای برقی میلیارد پولش هست معادل ده ها و صدها سال پول بنزین!!
بگذریم که نیاز به ده ها هزار جایگاه های شارژ در کشور که خدا میدونه نوه های ماهم به چشم نمیبینن !
Python
۱۲ تیر ۱۴۰۲باید به هرجا رسیدن بزنن به پریز معمولی
ولی خیلی طول میکشه تا شارژ شه
ایمپالا
۸ مرداد ۱۴۰۳عزیز دل اون باطری مثل باطری اسیدی نیست که خراب بشه رو ماشین هست فقط شارژ میکنی، هر دفعه پول باطری جدید نمیدی که باطری قلمیه مگه!
ضمنا ایران بیشتر از اونچه فکر کنی سرمایه داره،پول باطری مهم تره یا اینکه پایتخت کشور نابود بشه!؟؟
کمی که این صنعت پیشرفت کنه قیمت ها هم کمتر میشه،مخصوصا اگر دلار پایین بیاد،و خود ایران شروع به ساخت ماشین ای وی بکنه،در هر حال فعلا طرح واسه تهرانه
Alireza
۱۲ تیر ۱۴۰۲ادعا رو که همه دارن مرد عمل بودن مهمه
اوهم
۱۲ تیر ۱۴۰۲مرد عمل که یه رضا نامی بود که تازه اونم حرف نمیزد فقط عمل میکرد. اینا حالا یکم از سود اسکوترهای خوب که کم مصرفم هستن کم کنن باشه برقی هم بیارن!
ممد ژانگولر
۱۲ تیر ۱۴۰۲به نظر من اگه داداشامون در دولت قیمتو دلار اول درست کنن و بیارن روی ۸۸۸۰تومان و همه چی از جمله ماشین و باطری ماشین ارزون بشه پیشنهاد خوبیه و برای آینده جوابگو هم هست
چرا که نه دمشونم گرم ولی اول قیمت دلار بشه حدود ۸۰۰۰ تومان خودبخود همه چی درست میشه وسلام نامه تمام .
Amiro
۱۲ تیر ۱۴۰۲نهضت 😂😂😂😂😂
کوروش
۱۲ تیر ۱۴۰۲تو همین بنزینی هاش موندن حالا میخوان تهران برقی کنن با کدوم جایگاه شارژ با کدوم برق،گنده گ
حمید
۱۲ تیر ۱۴۰۲مثل برنامه های توسعه است ، هر چند سال یکبار فقط تاریخش عوض میشه 😁
علی
۱۲ تیر ۱۴۰۲باشه……..
الکساندر گراهامبل هستم
۱۲ تیر ۱۴۰۲فکر کردین ما به شما نیازی داریم؟
کرگدن باواریا
۱۲ تیر ۱۴۰۲😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂💩😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
مهردادکمال
۱۲ تیر ۱۴۰۲پایان امسال، ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی و ۵۰ هزار خودروی الکتریکی در پایتخت حضور خواهند داشت؛
اولا ن*ینی اب قطعه
دوما چقدر از این کلمه نهضت بدم میاد…
خلیل
۱۲ تیر ۱۴۰۲امکان نداره
محمد
۱۲ تیر ۱۴۰۲آغاز بودجه خواری به بهانه توسعه زیرساخت!
بهراد
۱۲ تیر ۱۴۰۲یکم زوده
بزارین تارا برقی و آریا هیبرید بیان🤠🤣
A1
۱۲ تیر ۱۴۰۲نمیشه ما که تولید کننده بنزین هستیم اول یکم کیفیت بنزینمون بالا بره بعد برقی کنیم؟
genius
۱۲ تیر ۱۴۰۲چقدر ابله!بعد نود سال از تاسیس صنایع پالایشگاهی هنوز بنزین سوپر اکتان ۹۸ تو جایگاه های پایتخت کشور سالی به شنبه یکبار توزیع میشه برقی شدن چی میگه این وسط؟!
میکائیل
۱۳ تیر ۱۴۰۲داداش تابستون واسه شارژ گوشی اکثرا برق نیست و قطعه.
باتری ماشین با باتری موبایل قیاسش به عهده خودتون😁
حسین دهمرد
۱۴ تیر ۱۴۰۲مرد و مردونه یدونه موتور تک سیلندر ۲۰۰ سیسی به روز حالا یا تحت لیسانس یا هرچی مثه ادم بسازین از همون یه مدل یک میلیون تولید کنین هم هزینه هاش سرشکن میشه هم شما سود میکنین هم آلودگی هوا کمتر میشه.تا از این وضعیت بحرانی نجات پیدا کنیم. اینهمه جنجال هم نداره.
ماشین هم cng دم دستی ترین راهکاره . مخصوصا اتوبوسها هم میتونن ترکیب گاز و دیزل مصرف کنن.
تو برقی سازی که آمریکا ده ساله شروع کرده هنوز تازه داره یه تاثیراتی میزاره.
اینجا همین الان شروه کنن تا زمانی که بخواد تاثیر بزاره خیلیا از آلودگی خفه شدن.