میز خبر

نیاز به یک میلیادر یورو برای واردات خودرو؛ جدیدترین اظهارات معاون وزیر صمت

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگاران، پیرامون موضوع واردات خودرو صحبت کرد. این مقام مسئول، از ثبت تقاضای ۳۸۰ شرکت برای واردات خودرو گفت و نیاز به یک میلیارد یورو منابع ارزی را مطرح کرد:

  در خصوص تقاضا برای واردات خودرو، ۳۸۰ درخواست داشتیم که از این تعداد تا به امروز ۲۴ شرکت و مجموعه با بررسی مدارک مورد نیاز (همچون ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پاس کردن استاندارد‌های ۸۵گانه)، برای واردات خودرو انتخاب شدند.

اولویت با خودرو‌های زیر ۱۰ هزار دلار بوده و بعد از آن اولویت با ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار است؛ بنابراین، شرکت‌ها انتخاب و برای تامین ارز به بانک مرکزی معرفی خواهند شد. معاون وزیر صمت همچنین تاکید کرد: واردات خودرو‌ها صرفاً از خودروسازان چینی نخواهد بود و خودرو‌های کره‌ای و ژاپنی نیز وارد بازار خواهند شد.

عرضه‌ی خودروهای وارداتی از طریق بورس خواهد بود

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، برنامه‌ی پیش‌خرید و ثبت نام برای مدل‌های وارداتی را منتفی دانست. ظاهرا دولت از عرضه‌ی محصولات مونتاژ  ایران در بورس رضایت دارد و این شیوه‌ی فروش را برای  خودروهای وارداتی ادامه خواهد داد. منوچهر منطقی در این زمینه به خبرنگاران گفت:

قیمت گذاری خودرو‌های وارداتی در بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد که فرآیند کنترلی بهتری روی قیمت آن خواهد بود؛ هرچند در موضوع واردات بر خودرو‌های اقتصادی تاکید شده، قیمت این خودرو‌ها لزوماً اقتصادی نخواهد بود، زیرا در بورس عرضه می‌شوند.

واردات خودروی ۶ هزار دلاری و نیاز به یک میلیارد یورو منابع ارزی

منوچهر منطقی برای اجرای طرح واردات خودرو، تامین یک میلیارد یورو توسط بانک مرکزی را لازم می‌داند. همچنین، خودروهای اقتصادی مدرن با قیمت ۶ هزار دلار که حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی هزینه خرید داشته باشند را آماده‌ی عرضه در کشور دانست.

خودرو‌هایی است که قیمت تمام شده آن حدود ۶ هزار دلار است و اغلب مشخصه‌های خودرو‌های مدرن امروز را داشته باشند. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قیمت ریالی خودروی اقتصادی چقدر است، اظهار داشت: با توجه به قیمت امروز دلار، خودروی اقتصادی حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

در آیین نامه واردات خودرو بیان شده است که بانک مرکزی تا یک میلیارد یورو را تامین کند. این در حالی است که از دو منبع دیگر یعنی رمزارز و سرمایه گذاری خارجی نیز امکان تامین ارز واردات وجود دارد، به گونه‌ای که اگر افرادی رمزارز یا منابع ارزی در خارج از کشور دارند، به شرط تایید بانک مرکزی می‌توانند خودرو وارد کنند؛ بنابراین، دو بخش تامین ارز در بخش خارجی و داخلی داریم و بانک مرکزی تا آخر امسال تامین ارز را خواهد داشت و مشکلی نخواهد بود.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت معدن و تجارت، غالب خودروهای وارداتی را از تولیدات ساخت چین و کره‌جنوبی پیش‌بینی کرد. همچنین از همکاری صنعت‌گران ایرانی با شرکت‌های روسی برای تولید محصول مشترک خبر داد:

 

وزارت صمت چنین قاعده‌ای ندارد که کشور‌هایی مثل کره جنوبی که پیش از این در زمان تحریم‌ها، ما را ترک کرده‌اند مراوده نداشته باشد و اگر چنین کنیم به طور قطع متهم به همکاری صرف با چینی‌ها خواهیم شد.

روند نسبتا خوب این است که با توجه به فرصت پیش آمده در روسیه، خودروسازان داخلی برنامه ریزی کرده اند تا محصولات کامل سواری و تجاری را صادر کنند. همچنین تولید مشترک تندر ۹۰ در روسیه در حال مذاکره است تا به نتیجه برسد. معاون وزیر صمت همچنین به ظرفیت کشور‌های حوزه سی. ای. اس اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه اگر در یکی از کشور‌های این حوزه بتوان به تولید یا صادرات خودرو پرداخت، می‌توان بدون تعرفه به دیگر کشور‌های عضو نیز صادرات داشت، فرصتی در این کشور‌ها به‌ویژه جمهوری آذربایجان و بلاروس برای ارتقای همکاری‌ها فراهم است

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Si

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    نیاز نیست چون قراره از اینجا برین

    موافقم 72
    مخالفم 5
    1. PURIYA

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (567 ديدگاه)

      نه بابا اینا به این راحتیا نمیرن چسبیدن به مملکت بدبخت ما🥲

      موافقم 21
      مخالفم 15
    2. علی

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (42 ديدگاه)

      دندان شکن بود..حق حق

      موافقم 20
      مخالفم 2
    3. حامد

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (831 ديدگاه)

      #برای_حسرت_ماشین_خوب

      موافقم 26
      مخالفم 1
  2. امین

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (464 ديدگاه)

    آخه کجای دنیا خودروی شش هزار دلاری با ایمنی به روز میدن؟ اینها تو کجا زندگی میکنن؟

    موافقم 48
    مخالفم 1
  3. amir1400

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    فقط حرف مفت بلدن بزنن 🤬🤬

    موافقم 39
    مخالفم 1
  4. هیچکس

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (165 ديدگاه)

    کمتر می‌خوردید و می‌بردید تا پول باشه.
    چیزی که براتون به اندازه چوب کبریت ارزش نداره رفاه و آسایش و خوشبختی مردمه.
    اما
    آینده از آن ماست

    موافقم 52
    مخالفم 2
    1. PURIYA

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (567 ديدگاه)

      قشنگ گفتی 👍😭

      موافقم 25
      مخالفم 1
  5. مازیار

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    هه😒
    شما که معرفت خدمت ندارید
    دستکم شرف داشته باشید و به این مردم وعده پوچ ندید

    موافقم 47
    مخالفم 1
  6. کمال پاشا

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    خودروی ۲۰۰ میلیونی ۶ هزار دلار الکی میگی ! مگه میشه مگه داریم اگه اینجا ایرانه ۶ هزار دلار یعنی ۴۵۰ میلیون

    موافقم 28
    مخالفم 2
  7. امیرحسین

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (157 ديدگاه)

    این 20000 یورو چه مبنایی دارد؟! تویوتا کمری لاکچریه؟!! سوناتا؟؟!! آکورد؟! سانتافه؟؟! سورنتو؟؟!! حتی بنز سی کلاس و بی ام و سری 3؟! واقعا متاسفم برای این مملکت با این سیاست گذارا

    موافقم 35
    مخالفم 1
    1. شهاب

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (251 ديدگاه)

      کرمان موتور یک مشت چینی مونتاژی در پیت رو داره با قیمتهای بالای یک میلیارد میفروشه !!! اگر هیوندای هم بیوفته دستش با قیمتهای نجومی تر از چینیها به بازار عرضه میکنه !!! نباید واردات رو میدادن دست سایپا و کرمان موتور و امثالهم

      موافقم 36
      مخالفم 3
  8. امیرحسین

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (157 ديدگاه)

    هیچ کجای دنیا ماشین زیر 60 هزار دلار لوکس نیست… اونم قیمت گمرکی در مبدا. یعنی بنز ای کلاس و بی ام و سری 5 هست لاکچری نیستند و پرمیوم یا اجرایی (executive) هستند

    موافقم 26
    مخالفم 1
  9. امیرحسین

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (157 ديدگاه)

    فقط خواستند، حاشیه ی امن برای کراس اور های چینی ایجاد کنند

    موافقم 24
  10. amir1400

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    آخه آبرویی هم ندارین که بگیم خجالت بکشین

    موافقم 23
    مخالفم 1
  11. شهاب

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (251 ديدگاه)

    تا الان هفت شرکت وارد کننده برای واردات پذیرفته شدن “مکث موتور ، صنایع خودروی فردا ، سایپا ، کرمان موتور ، پارس خودرو ، آرین موتور” و چندتای دیگه که اکثراً یک دستی با دولت دارن !!! متاسفانه در این لیست اسم شرکتهای نمایندگیهای معتبری مثل آسان موتور و ایرتویا و ستاره ایران و معین خودرو و بقیه نمایندگیهای معتبر به چشم نمیخوره و میشه گفت واردات کاملاً در انحصار یک عده از خواص هست که فقط باعث ایجاد رانت میشه

    موافقم 27
    مخالفم 3
  12. بهرام

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (68 ديدگاه)

    مشکل اصلی همینه. “ارز” که ندارن

    موافقم 14
    مخالفم 2
  13. Afg

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (499 ديدگاه)

    خودروی ۶هزار دلاری که برای مصرف کننده ایرانی دویست میلیون تومان دربیاد…معلومه هیچ برنامه یی ندارن انگار شک دارن به بودنشون

    موافقم 12
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا