منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگاران، پیرامون موضوع واردات خودرو صحبت کرد. این مقام مسئول، از ثبت تقاضای ۳۸۰ شرکت برای واردات خودرو گفت و نیاز به یک میلیارد یورو منابع ارزی را مطرح کرد:
در خصوص تقاضا برای واردات خودرو، ۳۸۰ درخواست داشتیم که از این تعداد تا به امروز ۲۴ شرکت و مجموعه با بررسی مدارک مورد نیاز (همچون ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه)، برای واردات خودرو انتخاب شدند.
اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار بوده و بعد از آن اولویت با ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار است؛ بنابراین، شرکتها انتخاب و برای تامین ارز به بانک مرکزی معرفی خواهند شد. معاون وزیر صمت همچنین تاکید کرد: واردات خودروها صرفاً از خودروسازان چینی نخواهد بود و خودروهای کرهای و ژاپنی نیز وارد بازار خواهند شد.
عرضهی خودروهای وارداتی از طریق بورس خواهد بود
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، برنامهی پیشخرید و ثبت نام برای مدلهای وارداتی را منتفی دانست. ظاهرا دولت از عرضهی محصولات مونتاژ ایران در بورس رضایت دارد و این شیوهی فروش را برای خودروهای وارداتی ادامه خواهد داد. منوچهر منطقی در این زمینه به خبرنگاران گفت:
قیمت گذاری خودروهای وارداتی در بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد که فرآیند کنترلی بهتری روی قیمت آن خواهد بود؛ هرچند در موضوع واردات بر خودروهای اقتصادی تاکید شده، قیمت این خودروها لزوماً اقتصادی نخواهد بود، زیرا در بورس عرضه میشوند.
واردات خودروی ۶ هزار دلاری و نیاز به یک میلیارد یورو منابع ارزی
منوچهر منطقی برای اجرای طرح واردات خودرو، تامین یک میلیارد یورو توسط بانک مرکزی را لازم میداند. همچنین، خودروهای اقتصادی مدرن با قیمت ۶ هزار دلار که حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای مصرفکنندهی ایرانی هزینه خرید داشته باشند را آمادهی عرضه در کشور دانست.
خودروهایی است که قیمت تمام شده آن حدود ۶ هزار دلار است و اغلب مشخصههای خودروهای مدرن امروز را داشته باشند. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قیمت ریالی خودروی اقتصادی چقدر است، اظهار داشت: با توجه به قیمت امروز دلار، خودروی اقتصادی حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
در آیین نامه واردات خودرو بیان شده است که بانک مرکزی تا یک میلیارد یورو را تامین کند. این در حالی است که از دو منبع دیگر یعنی رمزارز و سرمایه گذاری خارجی نیز امکان تامین ارز واردات وجود دارد، به گونهای که اگر افرادی رمزارز یا منابع ارزی در خارج از کشور دارند، به شرط تایید بانک مرکزی میتوانند خودرو وارد کنند؛ بنابراین، دو بخش تامین ارز در بخش خارجی و داخلی داریم و بانک مرکزی تا آخر امسال تامین ارز را خواهد داشت و مشکلی نخواهد بود.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت معدن و تجارت، غالب خودروهای وارداتی را از تولیدات ساخت چین و کرهجنوبی پیشبینی کرد. همچنین از همکاری صنعتگران ایرانی با شرکتهای روسی برای تولید محصول مشترک خبر داد:
وزارت صمت چنین قاعدهای ندارد که کشورهایی مثل کره جنوبی که پیش از این در زمان تحریمها، ما را ترک کردهاند مراوده نداشته باشد و اگر چنین کنیم به طور قطع متهم به همکاری صرف با چینیها خواهیم شد.
روند نسبتا خوب این است که با توجه به فرصت پیش آمده در روسیه، خودروسازان داخلی برنامه ریزی کرده اند تا محصولات کامل سواری و تجاری را صادر کنند. همچنین تولید مشترک تندر ۹۰ در روسیه در حال مذاکره است تا به نتیجه برسد. معاون وزیر صمت همچنین به ظرفیت کشورهای حوزه سی. ای. اس اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه اگر در یکی از کشورهای این حوزه بتوان به تولید یا صادرات خودرو پرداخت، میتوان بدون تعرفه به دیگر کشورهای عضو نیز صادرات داشت، فرصتی در این کشورها بهویژه جمهوری آذربایجان و بلاروس برای ارتقای همکاریها فراهم است
Si
۵ آبان ۱۴۰۱نیاز نیست چون قراره از اینجا برین
PURIYA
۵ آبان ۱۴۰۱نه بابا اینا به این راحتیا نمیرن چسبیدن به مملکت بدبخت ما🥲
علی
۵ آبان ۱۴۰۱دندان شکن بود..حق حق
حامد
۵ آبان ۱۴۰۱#برای_حسرت_ماشین_خوب
امین
۵ آبان ۱۴۰۱آخه کجای دنیا خودروی شش هزار دلاری با ایمنی به روز میدن؟ اینها تو کجا زندگی میکنن؟
amir1400
۵ آبان ۱۴۰۱فقط حرف مفت بلدن بزنن 🤬🤬
هیچکس
۵ آبان ۱۴۰۱کمتر میخوردید و میبردید تا پول باشه.
چیزی که براتون به اندازه چوب کبریت ارزش نداره رفاه و آسایش و خوشبختی مردمه.
اما
آینده از آن ماست
PURIYA
۵ آبان ۱۴۰۱قشنگ گفتی 👍😭
مازیار
۵ آبان ۱۴۰۱هه😒
شما که معرفت خدمت ندارید
دستکم شرف داشته باشید و به این مردم وعده پوچ ندید
کمال پاشا
۵ آبان ۱۴۰۱خودروی ۲۰۰ میلیونی ۶ هزار دلار الکی میگی ! مگه میشه مگه داریم اگه اینجا ایرانه ۶ هزار دلار یعنی ۴۵۰ میلیون
امیرحسین
۵ آبان ۱۴۰۱این 20000 یورو چه مبنایی دارد؟! تویوتا کمری لاکچریه؟!! سوناتا؟؟!! آکورد؟! سانتافه؟؟! سورنتو؟؟!! حتی بنز سی کلاس و بی ام و سری 3؟! واقعا متاسفم برای این مملکت با این سیاست گذارا
شهاب
۵ آبان ۱۴۰۱کرمان موتور یک مشت چینی مونتاژی در پیت رو داره با قیمتهای بالای یک میلیارد میفروشه !!! اگر هیوندای هم بیوفته دستش با قیمتهای نجومی تر از چینیها به بازار عرضه میکنه !!! نباید واردات رو میدادن دست سایپا و کرمان موتور و امثالهم
امیرحسین
۵ آبان ۱۴۰۱هیچ کجای دنیا ماشین زیر 60 هزار دلار لوکس نیست… اونم قیمت گمرکی در مبدا. یعنی بنز ای کلاس و بی ام و سری 5 هست لاکچری نیستند و پرمیوم یا اجرایی (executive) هستند
امیرحسین
۵ آبان ۱۴۰۱فقط خواستند، حاشیه ی امن برای کراس اور های چینی ایجاد کنند
amir1400
۵ آبان ۱۴۰۱آخه آبرویی هم ندارین که بگیم خجالت بکشین
شهاب
۵ آبان ۱۴۰۱تا الان هفت شرکت وارد کننده برای واردات پذیرفته شدن “مکث موتور ، صنایع خودروی فردا ، سایپا ، کرمان موتور ، پارس خودرو ، آرین موتور” و چندتای دیگه که اکثراً یک دستی با دولت دارن !!! متاسفانه در این لیست اسم شرکتهای نمایندگیهای معتبری مثل آسان موتور و ایرتویا و ستاره ایران و معین خودرو و بقیه نمایندگیهای معتبر به چشم نمیخوره و میشه گفت واردات کاملاً در انحصار یک عده از خواص هست که فقط باعث ایجاد رانت میشه
بهرام
۵ آبان ۱۴۰۱مشکل اصلی همینه. “ارز” که ندارن
Afg
۵ آبان ۱۴۰۱خودروی ۶هزار دلاری که برای مصرف کننده ایرانی دویست میلیون تومان دربیاد…معلومه هیچ برنامه یی ندارن انگار شک دارن به بودنشون