ظاهرا کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با واردات خودروهای دست دوم که عمر کمتر از ۵ سال داشته باشند موافق است. البته این موضوع چالشبرانگیز، هنوز فاصلهی زیادی با تصویب قانونی و اجرای عملی دارد.
اختلاف قیمت خودروهای نو و دست دوم در کشورهای خارجی، فراتر از تصور شهروندان ایرانی است. این شرایط با نگاهی به ارزش مدلهای کارکرده در امارات و ارمنستان به وضوح مشخص میشود. معمولا خودروهای با عمر ۱۰ سال، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ارزش خود در بازار جهانی را از دست میدهند.
حال اگر ملاک را عمر ۵ ساله در نظر بگیریم، میتوان انتظار داشت که مدلهای دست دوم با ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت پایینتر نسبت به نمونهی صفر کیلومتر، ارزشگذاری شوند. با این فرض، تویوتا راو۴ مدل ۲۰۱۸ حدود ۱۷ هزار دلار قیمت خواهد داشت و پس از پرداخت انواع مالیاتهای جانبی، میتواند با هزینه خرید یک میلیارد تومان در اختیار مصرفکننده ایرانی قرار گیرد.
از سویی دیگر، نمیتوان با نگاه مثبت و امیدوارانه به مصوبهی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نگاه کرد؛ چراکه حمایت از شرکتهای داخلی و تداوم فعالیت آنها، اولویتی بسیار مهم برای مسئولان کشور است. قطعا با واردات خودروهای دست دوم به تعداد بالا، حتی اگر عوارض و مالیات منجر به دوبرابر شدن قیمت نهایی شود، مشتری چندانی برای سایپا و ایران خودرو باقی نخواهد ماند.
یکی از مهمترین دلایل ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم طی چند دههی اخیر، جلوگیری از وابستگیهای مربوط به لوازم یدکی عنوان شده است. با این اوصاف، قطعا برای ورود خودروی دست دوم، شروط متنوع مثل فعالیت نمایندگی برای خدمات پس از فروش، ممنوعیت برندهای امریکایی، محدودیت کیلومتر و قیمت کارشناسی، لحاظ خواهد شد.
امروز دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، روح اله عباس پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفت:
اعضای کمیسیون صنایع و معادن در جریان بررسی پیشنهادات نمایندگان درباره بودجه ۱۴۰۲ با واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از ۵ سال موافقت کردند.
در جلسه امروز پیشنهادات اعضا کمیسیون درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت. اعضای کمیسیون صنایع و معادن در جریان بررسی پیشنهادات نمایندگان درباره بودجه ۱۴۰۲ با واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از ۵ سال موافقت کردند.
پیشنهادات امروز نمایندگان مربوط به حوزه ارتباطات، معادن و صنایع بود، در این نشست موضوع مالیات بر درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و پتروشیمیها مورد بررسی قرار گرفت.واردات خودروهای دست دوم از جمله سواری، کشنده، اتوبوس، ون کامیونت و… با عمر کمتر از ۵ سال یکی دیگر از پیشنهادات تصویب شده در جلسه امروز بود.
از آنجا که این خودروها از پیش تولید شده، فرآیند واردات آن نسبت به خودروهای نو کوتاهتر است، از سوی دیگر قیمت این خودروها نسبت به خودروی نو کمتر است بنابراین تعداد خودروهای وارداتی افزایش مییابد.
MR.JD
۱۰ بهمن ۱۴۰۱یعنی امیدی هست :(
N
۱۰ بهمن ۱۴۰۱فقط ماشین باید از ژاپن معظم وارد بشه نه کره مربا که آتیش میگیره🤣🤣🤣🤣 .
Ehsan
۱۰ بهمن ۱۴۰۱اکانت جدید 🤣🤣 تصمیمی بی فایده که بعد از اعلام لیست carandriver گرفته شد🤣🔥
درضمن وارد کننده ماشین رو بر اساس میزان محبوبیت تو کشور وارد میکنه،و همونطور که همه میدونن تو ایران کره ای پول نقد حساب میشه نه سه چرخه 🤣
Ehsan
۱۰ بهمن ۱۴۰۱این لفظ کره مربا رو اکانت “گرگدن باواریا” که ۳ چرخه فن هست استفاده میکنه که حالا این اکانت جدید هم به صورت کاملاااا تصادفی استفاده کرده 🤣🤣
کرگدن باواریا
۱۱ بهمن ۱۴۰۱به ژاپنی میگی ۳چرخه حاجی خیلی کمبود داری ، حالا حرص نخور خدا بزرگه 😮
Arshia m3csl
۱۱ بهمن ۱۴۰۱از ماشین های کره ای که همش درحال یاتاقان هستن و ادم خزا سوارن بهتره ژاپنی همون کمری ها اینقدر محکمن که نگو
کرگدن باواریا
۱۱ بهمن ۱۴۰۱خدایی لیاقت ما این نیست ماشینی سوار بشیم که ده تا اجنبی رو صندلیش […] کرده باشن :(
تازه اگه به قیمت s500 نفروشن !!!
Amard
۱۱ بهمن ۱۴۰۱یجور نوشته موافقت مجلس انگار مجلس دولت کاره ای هستند تو تصمیم گیری کشور واردات هم همش خبر درمانی به نظر شما رییس مدیران خودرو یا ایرانخودرو از واردات بی خبر که افزایش قیمت میده هر روز کاملا مشخص جز بازی دادن مردم نقشه ندارن تازه اگه بر فرض محال بیاد هم خودشون قطره چکانی انحصاری میدن تو بورس تا با قیمت بالا معامله تازه قیمت هم که شرکت کارگزاری میده نه مردم عادی
A1
۱۰ بهمن ۱۴۰۱هر وقت اومد قیمت زدن بعد ملاکه وگرنه شما وجودتون دروغه
Reza-a
۱۰ بهمن ۱۴۰۱والا. یک مورد دیگه هم اینکه الان مثلاً مجلس تایید کنه خب ناسلامتی اسمش قوه مقننه هست (اصطلاحا نماینده های مردم) و همین باید تصمیم بگیره ولی ظاهراً اینطور نیست و جاهای دیگه ای باید تایید کنن!
ممد ژانگولر
۱۰ بهمن ۱۴۰۱داداشیای مجلسی آخه درستشه این ملت با این سابقه تاریخی و فرهنگی بشینن پشت ماشینایی که بوی گند عرق تن قبلی با بوی عرق بدن ماها قاطی بشه ؟!
خودتون چندشتون نمیشه آیا؟
من حاضرم با دوچرخه شخصی برم اینور اونور ولی با ماشین کثیف دسته دوم اجنبیها نرم
Dian
۱۱ بهمن ۱۴۰۱وقتی هنوز جسد ماشین های کره ای و ژاپنی (به طرفداران بر نخوره) چند برابر قیمت جهانی خرید و فروش میشه و خودرو های نو داخلی از تنکنولوژی های ۳۰ سال پیش استفاده میکنن خودش نشون میده که اوضاع تا چه حد خیطه
تازه واردات خودرو های دست دوم رو خیلی از کشور های در حال توسعه دارن حتی انگلیس هم داره
زیزیگولو
۱۱ بهمن ۱۴۰۱روسیه و انگلیس و حتی امارات متحده عربی یکی از وارد کننده های ماشینای دست دوم تو جهان هستن و این تو خیلی از کشورا یه امر طبیعی هستش و جزئی از چرخه تامین بازار خودروی این کشورا هستش
علی
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ماشین های دست دوم ما که یک عمر توی تعمیرگاه خفت دادن به صاحب هایشان ملاک است نه بویی که جنابعالی حس نکرده فتوای تحریم شان را می دهی. شما همان پارس را سوار شو امثال من ماشین بو گندوی ژاپنی را سوار می شویم (البته اگر قسمت بشود).
احسان
۱۰ بهمن ۱۴۰۱خودرو های دست دوم اگه شرکت ها خوبشو وارد کنن خوبه
امیرحسین
۱۰ بهمن ۱۴۰۱امکانش هست ماشین آمریکایی بالای ۲۵۰۰ سی سی و بالای ۴۰ هزار دلار وارد شه ؟
Radmehr
۱۱ بهمن ۱۴۰۱عاره حتما فردا ۳۰۰ تا چلنجرو موستانگ نسل جدید تو خیابونای قیطریه دریفت میدن دود تایرشونو بخوریم!
اخه این چ سوالیه!؟
گلاب
۱۰ بهمن ۱۴۰۱اره حتما ۱۲۰ تا دونه😑😂
مثل واردات تون
احمدرضا
۱۰ بهمن ۱۴۰۱به به
سفره جدید پهن شد
Saeed
۱۰ بهمن ۱۴۰۱انتخابات مجلس از رگ گردن به شما نزدیک تر است.
fordglx2008
۱۰ بهمن ۱۴۰۱یه چی وارد کنن که حداقل بعدش مث سری بنز پلیس راه نشن چند سال تو پارکینگ به دلایلی نخوابن تویوتا انتخاب جالبی میتونه باشه هیوندا و کیا هم هیچ مشکلی ندارن
Dian
۱۱ بهمن ۱۴۰۱خوبه دیگه خلال بین ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ پر میشه
homayoun
۱۱ بهمن ۱۴۰۱همین الانم دلالها دارن خودروهای دست دوم از دبی میارن و با هزار کلک و ترفند پلاک میکنن و میفروشن مخصوصا لندکروز اتاق دویست
مهدی
۱۱ بهمن ۱۴۰۱این مصوبه بازی با کلمات هست چند سال با واردات ماشین صفر بازی کردن الان هم اینو مطرح میکنن.