امروز ۱۰ هزار دستگاه دنا پلاس به متقاضیان در بورس کالا فروخته شد. پس از پرداخت هزینههای جانبی، قیمت خودرو برای خریدار، حدود ۴۴۰ تومان خواهد بود.
قیمت کارخانهی دنا پلاس دنده دستی، ۱۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. اگر هزینهی پرداختی توسط خریدار را ۴۴۰ میلیون تومان در نظر بگیریم؛ باتوجه به قیمت ۶۰۰ میلیون تومانی خودروی مذکور در بازار آزاد، سود شگفتانگیز ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانی نصیب دلال خواهد شد. چنانچه روند افزایش قیمت در بازار آزاد ادامه داشته باشد؛ کسب سود ۲۰۰ میلیون تومانی برای دلالان حاضر در بورس کالا، دور از ذهن نیست.
مخالفت سازمان بازرسی کل کشور با شرایط فروش در بورس
احمد اسدیان، معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی، طی مصاحبه با تسنیم گفت:
با توجه به افزایش قیمت خودرو در بورس، سازمان بازرسی این موضوع را اولاً خلاف قانون و نادیدهگرفتن قیمتهای تعیینشده و ثانیاً خلاف منافع مصرفکننده میداند.
در سال گذشته شورایعالی هماهنگی اقتصادی با هدف کاهش قیمتها بهمدت یک سال، تنظیم بازار خودرو را به وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار محول کرد و ریاست محترم جمهور هم طی دستورالعمل ۸مادهای که صادر کرد مقرر کرد که اولاً تولید خودرو ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و ثانیاً قیمتها ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کند.
مدت یک سال مذکور گذشت اما نه تولید خودرو ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و نه قیمت خودرو کاهش یافت!
هدف خودروسازان طبیعتاً این است که خودرو را بهقیمت بالاتر بفروشند و محدودیتی در قیمتگذاری نداشته باشند اما بهدلیل اینکه تقریباً انحصار بازار خودرو در دست دو خودروساز است، دولت باید از مصرفکننده حمایت کند چون مصرفکننده انتخاب دیگری بهجز خرید این محصولات ندارد.
احمدرضا
۲۶ دی ۱۴۰۱😄
در کل کهکشان راه شیری سوژه شدیم
NAVID۰۰۹۸
۲۶ دی ۱۴۰۱بودیم ، نشدیم !
مرتضی مقدم
۲۶ دی ۱۴۰۱کلا هفده هزار تا متقاضی برا ده هزار تا خودرو.اول اینکه نود درصد همینا دلالن ک تو بورس نوشتن اثباتشم خیلی سادست شش ماه بعد آمار بدن چند درصد این ده هزار تا خودرو در مالکیت ثبت نام کننده هست.دوم اینکه معلوم شد تقاضای واقعی چقد کم و بازار گرمی عامل اصلی این وضعیت و البته تولید کمتر از نیاز بازار ک تولید ب حد مناسبی زیاد تر ازپارسال شده.اگر دلالان متنفذ در وزارت صمت و سازمان بازرسی ترمز عرضه بورس رو نکشن قیمتا خیلی پایین تر از این میاد.عرضه بعدی دنا بین پنجاه تا هشتاد تومن زیر این قیمت در میاد
زیزیگولو
۲۶ دی ۱۴۰۱مصرف کننده کسیه که داره واسه مصرف کالا یا خدمات تولید شده پول پرداخت میکنه و این پول رو با زحمت بدست آوورده و همین مصرف کننده ها که مردم هستن نقش اساسی تو نظام اقتصادی کشور دارن و اصلاً همین تقاضای مصرف کننده ها هستش که عامل اصلی انگیزشی تولید کننده هاست ولی متاسفانه تو ایران چون هیچ رقیبی واسه خودروساز وجود نداره و انحصار بازارم تو دست خودروسازه در نتیجه انگیزه اصلی تولید کننده های خودرو تو ایران فقط شده زدن جیب و خالی کردن جیب مردم
محکد
۲۶ دی ۱۴۰۱بخاطر این متن سراسر چرت دیگه نمیام پدال
من مصرف کننده واقعی بودم و امروز هم از بورس کالا خریدم
هر کسی که مصرف کننده باشه خیلی راحت میتونه از بورس کالا خرید کنه
محمد
۲۶ دی ۱۴۰۱برای ده هزار خودرو نزدیک به هفده هزار متقاضی وجود داشته است. این یعنی محدودیت! چطور مصرف کننده خیلی راحت می تواند از بورس خریداری کند؟
ben
۲۶ دی ۱۴۰۱مشکل بورس کالا اینه که فقط کسی میتونه خرید کنه که 400 پول نقد دم دستشه که میشه 4% جامعه ولی اون که پرایدش باید بفروشه و کلی پول بزاره روش نمیتونه از بورس کالا خرید کنه.
نویدی
۲۶ دی ۱۴۰۱بد شکل ترین ماشین ایران خودرو…
A1
۲۶ دی ۱۴۰۱1:کشف قیمت شد
2:سود دلالی بیشتر از انتظار مسئولین
3:توقف فروش
4:پیدا کردن راهی که بشه بخشی از سود دلال رو ما صاحب بشیم
5:شروع عرضه
امیررضا
۲۶ دی ۱۴۰۱دوستان یه سوال خارج از این موضوع دارم
موعد تحویل سه ماهه یعنی این که خودرو دقیقا توی آخرین روز سه ماهه دستت میرسه یا زودتر مثلا ظرف دوماه دستت میرسه ؟
امیررضا
۲۷ دی ۱۴۰۱؟؟
نویدی
۲۷ دی ۱۴۰۱معمولا ۸۰ الی ۸۵ روزه فاکتور و پلاک میشن.۱۰-۲۰ روز هم طول میکشه تا برسه نمایندگی.
امیررضا
۲۷ دی ۱۴۰۱مرسی 🌹
مرتضی مقدم
۲۷ دی ۱۴۰۱دوست عزیز موعد تحویل تمام این دنا پلاس ها بیست و هفتم اسفند امسال هست یعنی حدود دو ماه دیگه.ماشین های طرح قرعه کشی سه ماهه هستن اما معمولا زود تر تحویل میشن حالا از دو ماه تا سه ماه
Afg
۲۷ دی ۱۴۰۱عجب سریالی میشه داستان واردات و فروش خودرو در بورس و شورای رقابت و…فقط یه گارکردان کره یی میخاد که اونم بخاطر تحریم نداریم
سالار محمدی
۲۷ دی ۱۴۰۱سلام من هزار بار هم قرعه کشی شرکت کنم بین 5 تا 8 میلیون نفر شانسی برای برنده شدن ندارم .با توجه به شرایط امروز کسی نمیتونه خودرو رو به قیمت کارخونه داشته باشه .من تایید نمیکنم بورس خودرو رو ولی چاره ای نیست چرا برم این خودرو رو تو بازار 600 میلیون پول بدم وقتی میتونم تو بورس 400 بخرم .حداقل میگم دوبرابر قیمت خریدم نه سه برابر.بورس هم نباشه میشه همون سیستم قرعه کشی قبلی دیگه اونم نتیجش مشخصه اون موقع بجای 400 تومن باید بریم 600 تو بازار ازاد بخریم.یا اصلا برم تو توهم بگم نه دیگه سال دیگه اینا نیستن میریم موستانگ میخریم که بنظرم از این فکرا بیایم بیرون بهتر باشه
مصطفی
۲۷ دی ۱۴۰۱یه سری دلال از جمله خود خودروساز قیمت بازار رو میکشن بالا که تقاضا برای بورس کالا هم قیمتش بکشه بالا. باید یه قیمت منطقی برای قیمت پایه در نظر بگیرند و یه قیمت سقف منطقی برای حداکثر رقابت. مثلا نمیشه سقف قیمت 207 باشه یه میلیارد باید 1.5 تا 2 برابر قیمت پایه باشه. اگر هم تا اونجا رسید خود به خود معامله باطل میشه
911
۲ بهمن ۱۴۰۱جواب ماشین بازان واقعی به تیتر خبری =
تموم شد، خیلی تاثیر گذار بود.
یکم بری بالا تر میخوری به سقف، مراقب باش