وزیر صنعت به مجلس فراخوانده شد
صنعت خودروی ایران دچار بیماری سرطان است. از باندبازی در مدیران تا نیروهای مازاد سفارشی در شرکتها، بهرهوری پایین، عدم رقابت، تولیدات از رده خارج، قیمتهای بالا، مدیریت شعاری و نمایشی، نارضایتی مصرفکنندگان، عدم تولید یا عرضه کافی، خدمات پس از فروش افتضاح، عدم اجازه به واردات خودروهای بهروز و مدرن به بهانههای مختلف و بسیاری مشکلات ریز و درشت دیگر که کلاف سردرگمی ایجاد کرده تا صنعتی که میتوانست با همان اهداف اولیه در زمان شروع به کار، تبدیل به افتخار ملی شود اکنون مایه تأسف و نفرین مردم شود.
حالا به گفته عضو هیئت رئیسه مجلس، فاطمی امین، وزیر صمت درباره دلیل کیفیت نامطلوب و پایین خودروهای تولید داخلی و همچنین علت عدم تعیین مدیرعامل شرکتهای ایران خودرو و سایپا توسط سهامداران به مجلس احضار شده است.
تاکنون وعدههای وزیر صنعت درباره افزایش تولید، کاهش قیمت خودروها، حذف قرعهکشی و بهبود کیفیت نهتنها تحقق نیافته که با دهنکجی خودروسازان نیز همراه شده است. ظاهراً وزیر فعلی از قدرت کافی نیز برای تغییر مدیران خودروسازی یا به کرسی نشاندن برنامههای خود برخوردار نیست.
سهند و سپهر، دو محصول جدید سایپا
بعد از عرضه ساینا و کوییک و متعاقب آن شاهین و در آینده نزدیک آریا، نوبت به سهند و سپهر رسیده است. کراساوور جدید سایپا اطلس نام گرفته اما سهند یک سدان و سپهر نیز یک وانت یا پیکاپ شهری خواهند بود.
قرار است شاهین اتوماتیک و آریا اتوماتیک به جعبه دنده CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک مجهز شده و بهزودی به بازار عرضه میشوند. تیپ جدیدی از ساینا و کوییک G فیسلیفت با موتور ارتقا یافته M15GSI هم بهزودی با پسوند GX معرفی میشود.
۵۰ هزار خودرو مشمول مالیات
رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که بهزودی مالکان خودروهای با ارزش بالای یک میلیارد تومان، پیامک مالیاتی دریافت خواهند کرد. گفته میشود ۵۵۰ هزار دستگاه خودروی مشمول این قانون شناسایی شدهاند که ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان عایدی برای خزانه دولت خواهد داشت.
در حال حاضر تنها حدود ۲ درصد از خودروها در دسته خودروهای لوکس جای میگیرند اما این احتمال وجود دارد که این بازه گستردهتر شود.
زمزمههای توافق دوباره در برجام
اولین سیگنالهای توافق در مذاکرات وین با کاهش قیمتها در بازار خودرو همراه بود. کاهش یا حذف تحریمها میتواند باعث سرازیر شدن دلارهای رسوب کرده دولت در کشورهای دیگر به بازار شود. بعلاوه دلالان و محتکران ارز را نیز به نقد کردن ارزهای خود وادار میکند. این موضوع تا جایی که دولت اجازه دهد، میتواند ریزش قیمت ارز را به همراه داشته باشد و در نتیجه قیمت خودروها باید در بازار و کارخانه تعدیل شوند.
اما بازار ایران از این تناسبات منطقی پیروی نمیکند و قیمتها بر بستر عوامل تأثیرگذار سیاسی و اقتصادی قرار داشته و به سرعت بالا رفته و بهسختی پایین میآیند.
یکی از ثمرات توافق وین میتواند آزادسازی سرمایهگذاری و شروع به کار خودروسازان بینالمللی در کشور باشد که البته با توجه به تجارب پیشین، قاعدتاً به این سرعت تحقق نخواهد یافت. در نتیجه مونتاژکاران خودروهای چینی و خودروسازان داخلی لااقل تا چند سال آینده نگرانی خاصی از جهت گشایش بازار و ورود رقبا نخواهند داشت. با توجه به ارجاع مصوبه آزادسازی واردات خودرو به مجمع تشخیص مصلحت نیز فعلاً نمیتوان انتظار خبری خوش در این زمینه را به مردم داد. البته ما امیدواریم که مسئولان در قبال تعهدات و شعارهای خود به مردم برای رفع مشکلات آنها منجمله درزمینهٔ خودرو دست به عمل بزنند.
- A M I R -
۲۱ دی ۱۴۰۰اگر هم توافقی صورت بگیره به شخصه بعید میدونم تاثیر چشمگیری مخصوصا روی بازار خودرو بذاره؛ ایران بستر پایداری برای سرمایه گذاری خودروسازان غربی نیست و از طرفی امپراطوری خودروهای چینی تازه شروع شده به این زودیا سرنگون نمیشه. هرچند قلبا امیدوارم همه حرفام اشتباه در بیاد.
Avan
۲۱ دی ۱۴۰۰کلا مقامات بارها گفتن اقتصاد را به برجام گره نمی زنیم.منظورشون اینه که اگر توافقی هم بشه درآمدها صرف اقتصاد و رفاه اجتماعی نمیشه و در خارج و دوستان هزینه میشه مبادا مردم بدعادت بشن
Hosein
۲۱ دی ۱۴۰۰غلط نکنم سپهر همون شاهین وانت با موتور پراید توربو هست که برای رقابت با سایبر تراک ساخته میشه😂
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۱ دی ۱۴۰۰خب الان این … (😂) چی میشه باهاشون؟ هیچی دیگه! فردا میان بیرون پُرو پُرو قیمتم میبرن بالا! یعنی واقعا…… تا وقتی که مردم مجبور باشن بخرن این کوفتی هارو، قطعا اینا هممیکنن تو پاچه مون به قول معروف “تا خر هست خر سوارم هست”….
جدای از اون فقط عکس دومی😂 رکورد نامتناسب بودن **شعری رو زده😂 واقعا ایول به طراحای سایپا
از طرف کل مردم برای سایپا و ایرانخودرو یه پیام دارم:
واقعا توی قالب کردن به ملت با ۱۰۰ برابر قیمت واقعی خیلی خوبید، یه خسته نباشیدم میگم بهتون و… (دیگه گفتنش جایز نیست)
بعد یه چیزی بگم خیلیییییی جالبه در مورد سایپا و پراید دقیقا توی اقوام مون ۳ تا پراید داریم یکی ۹۷ یکی ۸۷ یکی هم ۹۸ (نزدیکیای ۹۹) خیلی جالبه باور میکنید یا نه ولی پراید مدل ۸۷ خیلی نرم تر از پراید مدل ۹۸ هست!:| و واقعا قطعاتش با کیفیت تره… پراید ۹۷ هم بازم بهتر از ۹۸ هست😐💔 یعنی برعکس دنیاکه تو کیفیت سال به سال بهتر میشن ما هرچی قدیمی تر باشه بهتره!😐😐 بعد جالبی مدل ۹۸ هم اینه میزنه رو دست اندازا جیر جیر از تعلیقش صدا میاد😐😐😐😐 تازه ۳ ۴ دورم برده شده به تعمیر گاه موقت یه هفته خوب میشه هفته بعد شروع! واقعا فاجعه است ولی الان یه ۲۰۶ داریم… واقعا زمین و آسمونه نسبت به پراید! خیلیییی نرم تره با کیفیت تره و بهتره! (۹۷ اوایل تازه دلار می خواست گرون شه سریع ماشین خریدیم) ولی یه دور یه الانترا سوار شدم دیگه هر وقت سوار ماشین های وطنی میشم حس ناراحتی و سختی بهم دست میده…. فوقالعاده بود اون ماشین! واقعا فوقالعاده… در کل جالبی مملکت ما اینه که مدل ۳ سال قبل خیلی بهتر از الانه😶
برجام هم که بگم باید برگردن…. مجبوریه دیگه….
جمشید
۲۱ دی ۱۴۰۰باید خداروشکر کنیم همینا رو هم میدن. دوسه سال دیگه اول قرعه کشی میکنن بعد از بین ۵ میلیون آدم ۱۰ هزار نفر انتخاب میکنن… پول اون چیزی که به اسم خودرو میخوان سال بعد تحویل بدن جلو جلو قبلش میگیرن… سال بعدش اگه طرف بچه خوبی بود و با قیافش حال کردن، یه شاسی که روش یه موتور و اتاق سوار شده با یه فرمون میدن دستش، میگن بقیش آپشنه خودت برو با سلیقه خودت کاملش کن….خخخخ
TOM KRISTENSEN
۲۱ دی ۱۴۰۰۹ خط اولو ۳ بار خوندم
مردیم از خوشی
۲۱ دی ۱۴۰۰نو.یسن.ده برا خودش مشکلی پیش آمده تازگی ، گفته از خجالتشون دربیام وگرنه کا.من.ت های ما که سا.ن.س.ور میشه سریع
NAVID۰۰۹۸
۲۱ دی ۱۴۰۰خیر دوست عزیز ، نویسنده چه کاری از دستش ساخته که نقد کند یا تمجید !
حتی خودشان هم میگویند وزیر قدرتش به خودروسازان نمیرسد !
GT
۲۱ دی ۱۴۰۰۹ خط اول حرف حق و کمرشکنی بود
Farzad
۲۱ دی ۱۴۰۰آقای عقیلی قلم خوبی داره .
جواد عقیلی
۲۱ دی ۱۴۰۰درود بر شما. چوبکاری می فرمایید.
دل ما که از دست اینها پره ولی آنچه البته به جایی نرسد فریاد است…
Farzad
۲۱ دی ۱۴۰۰درود فراوان خدمت شما ، حقیقتیست .
واقعا مصرع به جایی فرمودید پر از نکته ، که بیت کاملش رو مینویسم ؛ گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست/آنچه البته به جایی نرسد فریاد است .
مردیم از خوشی
۲۱ دی ۱۴۰۰جلو پنجره اش را از فورد موستانگ کپی کردند ؟
آرین
۲۱ دی ۱۴۰۰با این هزینهها ماشینهای قدیمی خودمون رو بتونیم سوار بشیم باید خوشحال باشیم.
برای مومنین دنیا محل سختیه.
NAVID۰۰۹۸
۲۱ دی ۱۴۰۰آرین جان
بخدا قسم خودروهای قدیمی چه ایرانی چه خارجی شرف دارد به تمام خودروی جدید !
دیدم که میگم از بچههای شرکت ما هر کدامشان خودروی صفر خریدند ، تمامشان گریشون از خدمات و گارانتی و کیفیت درآمده و در ماه نیست که از جیب خرج خودروی مثلاً صفر و گارانتی دارنشان نکنند !
آن هم خرجهای مسخره مثل زیروبندی و روغن زدن کمکها یا مشکل ترموستات و واترپمپ یا سوختن پمپ بنزین و ………. !
قطعهسازان بدتر از خودروسازان فساد میکنند و قطعهای که روی خودروی صفر خراب شده ، دیدم خداشاهده نه شماره فنی و مارک داشت و نه هیچ مشخصاتی که بدانیم برای کدام خرابشدهای بوده و انداخته به خودروساز که دودش در چشم فقط مشتری میرود و به جز خرج از جیب باید قرص اعصاب هم بخورد !
آرین
۲۱ دی ۱۴۰۰دقیقا همینطوره که میگید. چند سال پیش خانواده رفته بودند نمایندگی ایرانخودرو، مشغول بررسی یک پژو پارس بودند که با روغن ریخته شده از ماشین کف نمایشگاه مواجه شدند. این شد که کلا برنامه عوض شد. :)
معتقدم ماشین قدیمی بخریم و با بهترین قطعات جمعش کنیم هم هزینه تمام شده کمتری داره هم کیفیت خیلی بهتر.
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۱ دی ۱۴۰۰دقیقا
بالا هم گفتم (اگه پدال بزاره بیاد) که واقا جدیدا خصوصا ۹۸ به بالا فاجعه است
اصلا سواریشون خیلی سفت تر شده و واقعا به معنای کلمه پسرفت کرده
فاجعه هستن
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۱ دی ۱۴۰۰خود دولت با مجلس دستشون تو یه کاسه هست
اینا صرفا شو آف هست که آره ما هم افراد رو باز خواست میکنیم
هزار مورد از این جور مسائل پیش اومده هیچی هم درست نشده
برجام هم **** تو اول و آخرش احتمال خیلی کمی داره که موفق بشه
کافر مقدس
۲۱ دی ۱۴۰۰اخبار داخل فقط سر درد های میگرنی ایجاد میکنه
از 10سال پیش شما یک مروری به اخبار خودرو ایران کنید . همه ش سخن از آینده روشن . سخن از ارزان شدن . حرفای زیبا . پوپولیسم تا انتها در عمل ولی نشان دادیم که آب از کنتور قطعه
اجناس و زندگی رو 120% گران میکنن سپس با بهونه وین و ترفندهای دستوری 20% قیمت رو کاهش میدن و بهش میگن ریزش قیمت ها و ارزانی
سیگنال ها دقیقا کجا قیمت ماشین رو ریخت؟ ارز که امروز حتی گرونتر هم شده
کلا کی قراره خسته بشیم از این نوع اخبار . تو اخبار داخل و اللخصوص صداسیمان ایران بهترین کشور دنیاست
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۱ دی ۱۴۰۰هلاک اون یک نفری هستم که بهت دیس داده
یوسف
۲۱ دی ۱۴۰۰عجالتا برای آریا موتور ندارن و نمیدونن چی روش ببندن، اطلس، سپهر و سهند پیشکش.
Farzad
۲۱ دی ۱۴۰۰مالیات برای خودروی بالای یک میلیارد ؟ ما که نداریم اما ممکنه طرف اون ماشینو ۲۰۰ میلیون یا حتی کمتر خریده باشه الان با این وضع تورم شده باشه یک میلیارد ، تو روز روشن دست میکنن تو جیب مردم البته عادت دارن ، به قول یه نویسنده ای هیچ جای دنیا مثل ایران تر و خشک با هم نمیسوزه .
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۱ دی ۱۴۰۰خیالتون راحت راحت راحت خودروسازی غیر قابل درست شدن هست ، مثل یه ادم سرطانی میمونه که هرچی هم دلار خرج دوا و درمانش بکنی تهش میمیره ، چون وضع سرطانش خیلی وخیم هست.
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۱ دی ۱۴۰۰یاحق بگو آخه اینم شانسه ما داریم که جا ماشینای روز گرفته مارو این ویرانخودرو کچل اومدی چسبیدی به جیب ما لقمه بگیری ها
ایران فرانسه
۲۱ دی ۱۴۰۰سلام دوستان می خوام یک داستان واقعی براتون تعریف کنم تا بیشتر با عمق فاجعه انحصارطلبان باصطلاح خودروساز داخلی به ویژه سایپا بی حیا آشنا شوید بعد از شروع مسخره بازی قرعه کشی یکی از بستگان ما برنده یکدستگاه شاهین شد در آبان ۹۸ هشتاد میلیون واریز و موعد تحویل دی ۹۹ تعیین شد در سال ۹۹ یکدفعه قیمت از ۱۶۰ شد ۲۸۰، موعد تحویل رسید اما طبق معمول خبری از ماشین نبود بالاخره با کلی تاخیر در خرداد ۱۴۰۰ دعوتنامه آمد، چون به تحویل خودرو سر یکماه امیدی نداشت ماشین شو نفروخت و مابهالتفاوت را قرض کرد .شغل ایشان کارمند ساده شعبه بانک و هر روز ۶ صبح باید بلند بشه تا بتونه ۷ کارت بزنه، بالاخره با یک ماه تاخیر اضافه ،توی مردادماه امسال مدارک خودرو دونه دونه آمد در خونه شون ،این بنده خدا با پرسش از من که گفتم ماشینی که مدارکش میاد ده پانزده روز ه تحویل میشه، رفت ۲۰۶ مدل ۹۵ رو فروخت تا هم قرض هاشو بده و هم اندکی بعد ماشین رو تحویل بگیره اما با گذشت چند روز هیچ خبری از ماشین نبود .تماس ها شروع شد ولی سایپا هیچ پاسخی نمی داد و خیلی غیر مودبانه می گفتند شما جریمه تاخیر می گیرید .هر چی می گفتیم این خانم باید ۶ صبح تو تاریکی و تو این شهر نا امن مسافت طولانی را کورس به کورس طی کنه به ما پوزخند می زدن ،با ورود من بعنوان وکیل این خانم و واسطه کردن ده ها نفر و تهدید به شکایت، بالاخره اعتراف کردند خودروی پلاک شده که همه اسنادش حتی کارت سوختش صادر شده، نقص فنی عمده داره و ما باید بریم دفترخانه و سند رو به نام سایپا برگردانیم؟!!! شاید باورتان نشه حداقل ۱۰۰ بار بین کیلومتر ۱۱ و ۱۶ جاده مخصوص که ادارات فروش و بازرسی شکایات سایپا است ما رو پاس دادن ،چون جاده مخصوص امکان دور زدن نداره باید رفت تو قدیم و دوباره برگشت تو مخصوص و دلم برای اون کسانی می سوخت که ماشین نداشتند و مجبور بودند با اسنپ برن و بیان ،بالاخره هزاران خوان رو رد کردیم جریمه تاخیر رو ریختن ولی گفتن باید پس بگیرید دوباره بریزید به حساب سایپا؟!! ما تو بانک صادرات حساب نداشتیم که ساتنا کنیم مجبور شدیم حساب باز کنیم بعد گفتن باید بیایید تو شعبه داخل اداره فروش واریز کنید والا به این زودیا تو حساب ها نمی شینه ؟!!!!به بهانه کرونا هیچ کس رو داخل ادارات راه نمی دن و مردم عصبانی و نا امید داخلی های غیر پاسخگو را می گرفتند و کسی جواب نمی داد ،بالاخره با این همه آزار و اذیت ماشین جایگزین در آذرماه تحویل داده شد که تا الان دوتا فراخوان داشته و سایپا جهت اتمام احترام مارو به کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص می فرسته که یک روز کامل از زندگی و کار بیوفتیم و آنهایی که از شکم سیری تحریم رو نعمت می دونند البته برای جیب خودشون انحصار و له شدن مردم نتیجه تحریم و انزوا است هیچ خبرگزاری حاضر نشد مطالب من رو منتشر کنه شاید اون ها هم خیلی به حمایت از تولید اعتقاد داشتن عذرخواهی میکنم از اطاله کلام
پژمان
۲۱ دی ۱۴۰۰حالم از این خبر بهم خورد
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۱ دی ۱۴۰۰مردم نخرند تا این بلایا سرشان نیاید .
این تنها راه در دسترس هست حداقل با فشار آمدن به این دو لگن ساز دل آدم خنک میشه .
فرزاد
۲۲ دی ۱۴۰۰سیاستهای این دو غول خیلی جالب و کاربردیه یعنی تا جایی که میتونن قیمت یه محصول رو میبرن بالا تا بچسبه به سقفش و بعدش یه محصول مثلاً جدید رونمایی میکنن که بره رو قیمت قبلیا سوار بشه البت با همون موتور اصیل، یعنی این دوتا گللل، اقتصاد مقاومتی رو براحتی کردن ریاضت اقتصادی چون پول ملی و رفاه مردم واسهشون ارزشی نداره
حامد
۲۲ دی ۱۴۰۰یه جوری گفتین محصولات جدید دلم ریخت.
محصولات جدید😂😂😂😂
Matin
۲۲ دی ۱۴۰۰ی بیوک خواصی توش هست
ایرانی
۲۳ دی ۱۴۰۰سلام جناب عقیلی. این روزها در فضای مجازی کمتر کسی پیدا میشود که واقعیت موجود و درد دل مردم بخصوص در بحث خودرو را درج کند. متاسفانه حتی برخی سایتها و خبرنگار نما ها باوجود اجحاف روشن تر از روز خودرو ساز ها بر مردم و مشتریان ، بنا بر تضاد منافع و یا دست گرمی یا…برای خودرو سازها قلم میزنند .به هر عنوان گرانی و تورم غیرقابل انکار خودرو به همت امثال شما می تواند مورد تلنگری برای پشت میزنشینها باشد چه بشنوند و چه ناشنیده بگیرند ، مردم به وجود وجدانی بیدار که بلندگوی مطالباتشان باشد امیدوار میشوند. با سپاس و قدردانی از تلاش شما در انعکاس واقعیت ، بنظرم در کنار پرداختن به تورم کاذب خودرو که بستر قلمزنی است پرداختن به کیفیت نامطلوب فولاد و قطعات بکار برده شده در خودرو ها که خود تورم و اجحافی مضاعف و پنهان است ، جای کار دارد. پیروز و تندرست باشید.