نمایندگان مجلس وزارت صمت را مکلف کردند برای تولید انبوه انواع خودروهای سبک و سنگین، مجوزهای لازم را در اختیاز وزرات دفاع قرار دهد.
تواناییهای وزارت دفاع ایران و پیشرفتهای نظامی کشور، طی سالهای اخیر بر کسی پوشیده نیست. از سویی دیگر، ضعف و عقب ماندگی صنعت خودرو ایران نسبت به استانداردهای جهانی، سهم بزرگی در نارضایتی مردم دارد. ظاهرا فناوری ساخت موشک، پهپاد و انواع هواپیما در اختیار وزارت دفاع ایران است و مسئولان کشور قصد دارند از این توانایی برای توسعهی صنعت خودروسازی استفاده کنند.
خرداد ماه سال ۱۴۰۱ در مقالهای با عنوان ” آیا تولید خودروی باکیفیت سادهتر از ساخت موشک است” چالشهای مرتبط با خودروسازی را بررسی کردیم. این بحث، پس از ناکارآمدی سیستم ایمنی و کیسههوای خودروهای ایرانی، توسط سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا طرح شده بود.
خودروسازی، صنعتی پیچیده با ترکیب فناوریهای متفاوت است. انواع تجهیزات برقی و الکترونیکی، قطعات مکانیکی با آلیاژهای مختلف و طراحی متنوع، یک خودروی استاندارد را تشکیل میدهند. امکانات رفاهی، سیستم تعلیق و فنربندی، لوازم الکترونیک برای سرگرمی، کیسه هوا و انواع فناوریهای مرتبط با ترمز ABS یا ایمنی سرنشین، نیازهای خودروی امروزی هستند. همچنین برای ساخت پیشرانه و تجهیزات مرتبط با قوای محرک خودرو، علاوهبر مهندسی مکانیک، علوم شیمی، محیط زیست، برق و الکترونیک اهمیت بالایی دارند. حتی برای صندلی به عنوان یکی از سادهترین تجهیزات خودرو، نیاز به ترکیبی از دانش پزشکی، مهندسی نساجی، طراحی صنعتی و دیگر علوم است.
به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت شنبه ۱۳ اسفند با پیشنهاد محمود عباسزاده مشکینی برای الحاق یک بند به تبصره ۷ در بخش هزینهای لایحه بودجه ۱۴۰۲ موافقت و وزارت صمت را مکلف کردند که مجوزهای لازم را به وزرات دفاع برای تولید انبوه انواع خودروهای سبک و سنگین بدهد. طبق این مصوبه، وزارت صمت مکلف است در صورت درخواست وزارت دفاع برای تولید انبوه انواع خودروهای سبک و سنگین و خودروهای با کاربری خاص مجوزهای لازم را صادر و همکاریهای لازم را معمول نماید. با توجه به زیرساختها و ظرفیتهای موجود در صنعت دفاعی کشور، وزارت دفاع میتواند با رعایت ملزومات اصل ۱۱۰ قانون اساسی و اخذ مجوزهای لازم مرتبط با همین اصل با همکاری ستادکل نیروهای مسلح نسبت به تولید و فروش خودروهای مذکور اقدام نماید.
اجازه مجلس به دولت برای واردات خودروهای دست دوم
همچنین در جلسه علنی روز شنبه ۱۳ اسفندماه، مجلس به وزارت صمت اجازه داد با هدف توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگیهوا و سوانح جادهای و البته با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداریها و دهیاری کشور (کاربری شهری)، ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینیبوس، ون و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از ۵ سال انجام دهد. آییننامه این بند، باید توسط وزارتخانههای مختلف شامل وزارت صمت و راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم تامین قطعات و خدمات پس از فروش تهیه شود. این بند باید ظرف مدت حداکثر یک ماه پس از ابلاغ، به تصویب هیات وزیران برسد.
ممد ژانگولر
۱۴ اسفند ۱۴۰۱داداشای گلم کسی هست توضیح بده ماشین تو بورس کالا میدن یعنی چی ؟ من هنوز نبفهمیدم .
R/T
۱۴ اسفند ۱۴۰۱داداش به طور کلی همون مزایده خودمون هست خودروسازها یه تعداد خودرو در یک روز روی بورس میبرند حالا وقت قیمت گذاری شما مثلا میگی ۴۰۰ میلیون یکی ۴۱۰ پس صددرصد ماشینو کسی میبره که قیمت بالاتر بگه حالا در این یهو ممکنه قیمت ماشین کلی از قیمت پایه فاصله میگره
شابد دوستان بهتر بگن
ممد ژانگولر
۱۴ اسفند ۱۴۰۱داداش آر تی خوب اینی که گفتی به ضرر مصرف کنندست به نظرت درشو گل بگیرن زیباتر نیست آیا ؟
مثل قدیم هر کی ماشین خواست بره نمایندگی قسطی بخره بهتر نیست آیا ؟
net
۱۴ اسفند ۱۴۰۱سوال خیلیها بود و R/T خوب و ساده با مثال توضیح داد.چرا کامنتها ارسال نمیشه بعضی وقتها؟پدال در یک پست بورس کالا توضیح بده یعنی چی
net
۱۴ اسفند ۱۴۰۱در پست سوزوکی جیمنی یک کامنت گذاشتم میخوام کامنت دیگری در زیر پست سوزوکی جیمنی ارسال کنم نمیشه چرا چند هفته هست زیر بعضی از پستها اینجوری میشه و کامنت ارسال نمیشه؟
ممد ژانگولر
۱۴ اسفند ۱۴۰۱داداش نت جیمنی چیه آخه که نگرانشی زیرش پست بذاری
حالا بنزی پورشه ایی چیزی بود ارزش داشت حرص بخوری 😉
Brembo
۱۴ اسفند ۱۴۰۱به به سفره ی جدید پهن شد .
کسری بودجه خودشو این بار به شکل خودروسازی نشون میده .
چرا یه بار نمیان رو در رو با یه تیم کارشناسای حوزه خودرو اقتصاد و سایر تخصص های مربوط صحبت کنن تا بفهمن راه حل این مشکلات آزاد کردن بازار ایران از بند انحصاره ؟
تا الان ایران خودرو و سایپا بودن ، الان یه شریک تازه هم اومد .
هیچوقت اولیت اول سیاست ها ، مردم نبودن و نخواهند بود .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ اسفند ۱۴۰۱یعنی واقعا نیاز دارن با کسی مشورت کنن تا بفهمن مشکل خودروسازی کجاست؟
brembo
۱۴ اسفند ۱۴۰۱صد البته که نه . خودشون بهتر از همه میدونن چون خودشون باعثش هستن .
من منظورم سر به نفع مردم تموم شدنِ این تصمیمات بود .( که خیالی بیش نیس )
Sigma
۱۴ اسفند ۱۴۰۱مشورت نمیخواد مشکل خودروسازی اینه که داره سعی میکنه که خودرو بسازه
حسن
۱۵ اسفند ۱۴۰۱متاسفانه اصلا قبول ندارن که مشکلی هست چون براشون قابل درک نیست و سوادش را ندارن و اونهایی هم میدونن مشکلی هست انقدر از این خوان پرنعمت نصیب میبرن کهبراشون در حکم کوه طلاست هرچی دوس دارن با انواع و اقسام ترفندها میکنن و میبرن آی شده براشون اینجور که مدیران پیزوریه اینا دارن ملیاردی میبرن مدیر جنرال موتور و نیسان و فورد و بنز و تویوتا نمیبرن
اجدر
۱۵ اسفند ۱۴۰۱مافیای خودرو نمیذارن صنعت خودرو پیشرفت کنه
بااین کار براحتی میشه ازطریق وزارت دفاع دست مافیارو کوتاه کرد
RENAULT5
۱۴ اسفند ۱۴۰۱علمشو داریم
انرژی مفت داریم
نیروی کار ارزون داریم
زمینشو داریم
همه چی داریم
ونیازی نیست منت چینی ها وفرانسوی هارو بکشیم تا بهمون موتور وپلتفرم بدن با این همه دانشمند بیکار
چرا خودرو نسازیم؟
ما پتانسلیشو داریم
فقط کافیه دست مافیا وچند تا دست های پشت بردن قطع بشه همین.
هادی
۱۵ اسفند ۱۴۰۱دقیقا اقا به موتور تویوتا kr وردارن بیارن دانشگاه تهران پیش بچه های مکانیک عینش کپی میکنن میدن دست ملت هم زیر ساخت تولیدش هست هم موتور مصرف سوخت کم و اندازه کوچیکی داره تو هر ماشینی میره تعمیرش اسونه تهران یکم نفس میکشه
RENAULT5
۱۵ اسفند ۱۴۰۱بله همین بچه های دانشگاه میتونن غوغا به پا کنن
Hamilton1970
۱۵ اسفند ۱۴۰۱بله… به همین راحتی. نیازی هم نداریم
ما چیزی میدونیم که میخوایم بسازیم؟ زیرساخت داریم؟
مثل این میمونه که یه لاغر مردنی بگه میخوام برم با مایک تایسون مسابقه بدم
هرکی بخواد چیزی رو شروع کنه باید اطلاعات داشته باشه تجربه داشته باشه آموزش ببینه کمک بگیره و….
مهندسین و کارگرها هم باید برن یه سر شرکتهای خارجی دوره ببینن مثل فولکس، مثل تویوتا، مثل فورد (و البته مثل سال ۴۲ و کمپانی مرسدس)
که الان بعضی ها مثل شما این موضوع رو نمیفهمن و میخوان راه صد ساله رو یه شبه برن فکر هم میکنن خیلی آسونه
دست از خیال پردازی خودکفایی بردارید
باید اول یه حرفه ای بیاد اینجا تولید کنه کارگرها ببینن بعد اگه تونستن بسازن نه همینطوری الکی. کاری که الان شدنی نیست بدلیل تحریم ها. پس تا تحریمی برداشته نشه خبری از خودرو درست درمون نیست. تحریم ها هم که برداشته نمیشه به این راحتی پس بهترین راه فراره. یا فرار و یا ایستادگی و اعتراض و درنهایت زندان. تمام
matin
۱۴ اسفند ۱۴۰۱چرا قیمه هارو میریزین تو ماستا
tennet
۱۴ اسفند ۱۴۰۱رییسی یه جوری میگفت صنعت نظامی رو باید سرریز کنیم تو خودروسازی انگار رنگ زرده بریزی تو بیس سفید تا کرم بشه!
Star Zed
۱۴ اسفند ۱۴۰۱خلاصه مطلب : یا منم بازی یا بازی خراب
RENAULT5
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ما پتانسلیشو داریم که هیچ
بلکه از این نظر از کشور های دیگه هم جلوتریم
اما مافیا ویه عده دست های پشت پرده اجازه نمیده.
وزارت دفاع هم بعید میدونم مافیا بزاره خودرو تولید بکنه
R@min
۱۴ اسفند ۱۴۰۱مافیا همین عکس پروفایلته دنبال چی می گردی ؟؟؟ کلتو از زیر برف بیار بیرون کم مثل رفیقات اینو و اونو دشمن کن.
RENAULT5
۱۴ اسفند ۱۴۰۱عکس من عکس پرچم ایرانه
کله ما بیرون برفه
کله شما زیر برفه که فک میکنین یه عده انگلیسی براتون مملکت میسازن
واینایی که سرکارن ایرانی نیستن
نهایتش چی میشه؟
اینی که سرکاره میره اونی که پدرش اجنساسو۲برابر قیمت میفروخت
میاد سرکار
سعید
۱۴ اسفند ۱۴۰۱نوشته صندلی ماشین نیازبه علم شیمی پزشکی نساجی داره. توایران؟؟؟؟؟؟ صندلی وپزشکی؟؟؟؟ ماشین صفر ایرانی میشینی کمرت مچاله میشه چه برسه شیمیایی ونساجی. من درآوردی جم میکنن تموم
حسن
۱۵ اسفند ۱۴۰۱متاسفانه اونایی که منظور شمان همه بیسواد و رانت خوارن که یا با پارتیه باباشون پست گرفتن یا با پول باباشون یا برای جبران لطف باباشون و هیچ هنری ندارن و شدن مافیا و افراد لایق را با یه تلفن با برچسب های متعدد که خیلی خوب میدونی از هست و نیست ساقط میکنن همه هم در جبهه ی شمان و خودی ان.
Grm
۱۵ اسفند ۱۴۰۱آره ، تو راست میگی ، پرچم هزارساله لابد منظورت پرچمِ رضا پالانه .
اگر جنگ بشه اولین کسی که در میره تو و امثال تو ، ایران پرست هست.
V12
۱۴ اسفند ۱۴۰۱اصلنم معلوم نیس که هزینه های فعالیت های نظامی ( موشک ، پهپاد و … ) سر به فلک کشیده و نیازه از یه منبع جدید تامین شه .
ما هم که نمیفهمیم طبق معمول .
R@min
۱۴ اسفند ۱۴۰۱خب مورد جدید چسبید به این بخور بخور !!
زیزیگولو
۱۴ اسفند ۱۴۰۱واقعاً فرمان صنعت خودروی ایران تو دست کیه؟؟؟
تنها
۱۴ اسفند ۱۴۰۱واقا خیلی بی لیاقتید مسئولین نمی توانید جلوی گرانی خود رو بگیرید سر به فلک زده ادعاتون نیاد همه چادر زن بکشید
aliHOZA
۱۴ اسفند ۱۴۰۱واقعا جو برشون داشته که ما صنعت نظامی قوی داریم!!!
ساقیشون کیه؟
Genius
۱۴ اسفند ۱۴۰۱روسیه از زمان شوروی لادا و گاز میساخت در کنارش tu160.کلا شوروی که همون روسیه بود تازه با منابع عظیمتراز روز اول جز تسلیحات تو هیچ صنعتی حرفی واسه گفتن نداشت.اینا هم از روسیه تونستن چهارتا تیر وتخته نظامی وارد کنن اما می بینیم که تو خودرو و وسایل هایتک ظریف هیچی ندارن چون رفیقشون هیچی نداره!
Navid AJ
۱۵ اسفند ۱۴۰۱درسته که فکر میکنیم درب و داغونیم، ولی واقعیت اونقدرا هم اوضاعمون در نظامی بد نیست. کشوری که سیم خاردار نداشت، ژ-3 داشت ولی توان تولید گلوله ش رو نداشت، الان به چند تا کشور داره سلاح میفروشه. اونام خر نیستن. لابد یه چیزی دیدن که دارن میخرن.
Grm
۱۵ اسفند ۱۴۰۱روسیه از کی سلاح میخره ؟! روسیه فقط مثالِ،
فکر می کنی ما صنعت نظامی نداریم آمریکا چرا شبیه ساز جنگ فرضی رو با ما تمرین می کنه و میلیون ها دلار هزینه می کنه ، اونم هر سال؟!
تو ساقیت کیه ؟
Nsk
۱۴ اسفند ۱۴۰۱اکثر خودرو ساز های بزرگ با دانشگاه ها و مراکز فناوری نظامی همکاری دارند تا یافته های علمی و تکنولوژی جدید رو برای ایمنی و رفاه مصرف کننده ها رو محصولات شون اضافه کنند
ولی اینکه وزارت دفاع بیاد خودرو مونتاژ یا وارد کنه دیگه نوبره بخدا
ماشین باز
۱۴ اسفند ۱۴۰۱اگه ماشین هاشون هم مثل موشک هاشون باشه بد نیست
حسین دهمرد
۱۴ اسفند ۱۴۰۱هنوز هیچی نشده یه عده جوری ناراحتن انگار میخوان بخرن. خب نخر گل اندام نخر.
هیراد
۱۴ اسفند ۱۴۰۱صنعت خودرو سازی ما که خیلی پیشرفته تر از صنایع نظامی مونه
یه تنه داره سالی سی هزار نفرو نفله میکنه
در صورتی که صنایع دفاعی این دو سه ساله کلاً 176 نفر رو کشته
پس این تکنولوژی خودرو سازی باید سرریز شه به صنعت موشک
مجتبی .
۱۵ اسفند ۱۴۰۱هیراد ایول
Hamid3x
۱۴ اسفند ۱۴۰۱وقتی 1 نمونه میسازی مشکلی وجود نداره
10 تا نمونه هم باز مشکلی نداره
1000 تا نمونه باز میتونی ppmخرابی رو کنترل کنی
ولی وقتی تیراژ قطعه بالا 100 هزارتا باشه استهلاک ماشین الات و تامین مواد اولیه یکسان و استاندارد از چندین تامین کننده و صد ها عامل دیگه باعث ایجاد خود بخود خرابی و ایرادات ابعادی، عملکردی، کارایی و… تو محصول نهایی میشه
مشکل خودروسازی معماری اشتباهیه که پایه ریزی شده وزارت دفاع هم واردش بشه چون در قالب همین معماری وارد میشه نتیجه نهایی فرق چندانی نخواهد داشت.
امین
۱۴ اسفند ۱۴۰۱خودرو ساختن ده برابر از موشک ساختن علم و توانایی میخواد و کلا خیلی سخت هست .اگر بنا بر این بود کره شمالی و روسیه بهترین ماشینهای دنیا رو میساختن. نه آلمان و ژاپن و آمریکا .اصلا ربطی بهم ندارن
Genius
۱۴ اسفند ۱۴۰۱وزارت دفاع تو تمام جهان یک کنتراکتور بزرگه.تو ایالات متحده اش هم جزو سه پیمانکار عظیم صنعتی اقتصادی کشور نام ارتش امریکا میدرخشه.تا جایی که u.s.a.c.e تو مباحث فنی خیلی جاها مثل وحی منزل میشه و تو ایران خودمون هم در دانشکدههای فنی بهش رجوع میکنیم.اما تو ایران ما تنها کشوری هستیم که در آنواحد دوتا ارتش داریم و از قضا اون ارتش قدیمی تره و باریشه تره کمتر مورد توجهه!مشکل اینه که باسم صنعت نظامی پول و قدرت و سوبسید سهم شبه نظامی ها میشه و نظامی های حقیقی هشتشون گرو نهشونه
Navid AJ
۱۵ اسفند ۱۴۰۱آخه تو ایران همه چی دولتیه و خصوصی به معنای واقعی، وجود نداره. برای همینه کمپانی یا شرکت خصوصی نیست که مجزا مثلا بیاد سلاح تولید کنه و ارتش یا سپاه، ازش خرید کنن. از بس که همه چیو امنیتی میبینن.
در این مورد باهات موافقم که تافته جدا بافته ایم.
حسین
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ارتش چنتا کبری داره؟
چرا تمایلی به ارتقا نداره؟
چرا تمایلی به بازنشست کردن ژ۳ با اسلحه جدید ایرانی نداره؟
مشکل تفکر پوسیده ارتش هست.
حتی نفربر های ارتش کمترین ارتقا را ندیدن تا از جان سرباز بدبخت محافظت کنن.
Nsk
۱۵ اسفند ۱۴۰۱خودرو رو برای راحتی و لذت آدم ها میسازند که هم باید توش هنر باشه هم علم هم دوام هم بازار یابی
من موندم اونی که از اسلحه میسازه چقدر از بازاریابی و هنر سررشته داره
mahdi-es17
۱۵ اسفند ۱۴۰۱تانک خودرو سایپا
مجتبی .
۱۵ اسفند ۱۴۰۱صنایع موشکی اگه واقعا پیشرفتی هم داشته اولا نسبت به خودرو سازی دانه خیلی کوچکتری داره ومهمتر بحث هزینه درکارشون مطرح نبوه وفقط باید می ساختن ولی خودرو یک کالای کاملا رقابتی هست وتوسط مثلا نظامیها اگه ساخته بشه قطعا قیمت تمام شده عجیبی پیدا میکنه.
MC20
۱۵ اسفند ۱۴۰۱عکس این بنده خدا هم توو خط تولید ایراد خودرو ، موند یادگاری … یه جوری واسه عکس ، رخ عقاب گرفته ، هر کی ندونه خیال میکنه توو مولزهایم فاکتوری فرانسه داره QC میده 🤣