تحویل خودرو به مصرفکننده در سال ۱۴۰۱، بیشتر از گذشته است و حالا وزارت صمت، افزایش تولید در محصولات سایپا و ایران خودرو را ادعا میکند.
جدیدترین آمارهای منتشر شده از وارت صمت، تولید خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۹ دیماه را، ۹۵۲ هزار دستگاه اعلام کرده است. با این شرایط، میانگین تولید روزانه خودرو در ایران، ۳۲۰۰ دستگاه است. به بیان دیگر تا ابتدای بهمن ۱۴۰۱، نزدیک به یک میلیون خودرو تولید شده که تقریبا برابر کل آمار در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
نکتهی مهم، وجود ۲۰۰ هزار خودروی ناقص در آمار سال قبل است که حدود ۸۰۰ هزار خودروی کامل تولیدی در سال ۱۴۰۰ را نشان میدهد. حال سوال جدیدی به ذهن میرسد که آیا ادعای تولید یک میلیون خودرو در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۱، شامل مدلهای ناقص و غیرقابل تحویل به مشتری از سال قبل نیز میشود؟ ظاهرا ۲۰۰ هزار خودروی ناقص مربوط به سال ۱۴۰۰، امسال تکمیل شده و داخل آمار وزارت صمت آورده شدهاند.
تعداد خودروهای تحویل شده در ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبول، ۳۰ درصد بیشتر شده که البته میتواند به دلیل تکمیل ۲۰۰ هزار خودروی ناقص باقی مانده از ۱۴۰۰ باشد.
لطفالله سیاهکلی نماینده مجلس شورای اسلامی، در برنامهی زندهی تلوزیونی ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ گفت:
حداکثر تولید خودروی کشور به ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار دستگاه میرسد و به ۷۰۰ هزار دستگاه هم نمیرسد و هر کس رقمی بیش از این رقم اعلام کند، حتماً دروغ گفته است.
آمار تولید ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در کدال
پایگاه اطلاعات جامع شرکتهای بورسی که با نام کدال شناخته میشود، منبعی قابل اعتماد از عملکرد خودروسازان است. بنابر آمار موجود در این سامانه، سه خودروساز بزرگ کشور طی ۹ ماه پس از بهار (تیر تا اسفند ۱۴۰۱)، در مجموع ۸۳۹ هزار و ۲۶۴ دستگاه محصول به تولید خواهند رساند. ایرانخودرو پیشبینی کرده ۴۲۰ هزار و ۸۶۱ دستگاه تولید خواهد کرد که به علاوه ۱۲۴هزار دستگاه تولید فروردین تا خرداد، کل تولید این شرکت طی سال جاری به حدودا ۵۴۵هزار دستگاه میرسد.
طبق آنچه سایپا به کدال اعلام کرده، این شرکت در ۹ ماه پس از بهار امسال ۳۱۳هزار و ۵۰۰ دستگاه محصول تولید خواهد کرد که با توجه به تولید بیش از ۷۵ هزار دستگاه سیاپا در بهار و به شرط تحقق برنامه ۹ ماهه، مجموع تولید دومین خودروساز بزرگ ایران در سال ۱۴۰۱ به ۳۸۸هزار دستگاه خواهد رسید.
پارسخودرو پیشبینی کرده در ۹ ماه باقیمانده از سال حدود ۱۰۵ هزار دستگاه تولید خواهد داشت. با احتساب تولید بیش از ۲۷هزاردستگاهی در بهار و به شرط تحقق برنامهریزی ۹ماهه، خودروساز سوم ایران در سال جاری تیراژ ۱۳۲هزاردستگاهی را ثبت میکند.
از آمار فوق میتوان نتیجه گرفت، مجموع تولید خودروسازان ایرانی، شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو برای سال ۱۴۰۱، به عدد یک میلیون و ۶۵ هزار دستگاه خواهد رسید که البته رشد خیرهکننده نسبت به سال ۱۴۰۰ را نشان نمیدهد.
فرمان رئیس جمهور برای صنعت خودرو با ۵۰ درصد افزایش تولید
اسفند ماه سال ۱۴۰۰، فرمان ۸ مادهای ابراهیم رئیسی برای صنعت خودرو صادر شد و حال با رسیدن به یازدهمین ماه سال ۱۴۰۱، عدم دستیابی به اهداف کاملا مشهود هستند. نگاه مجدد به درخواستهای رئیس جمهور از وزارت صمت و دیگر نهادهای مسئول، خالی از لطف نیست:
الف) تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ % افزایش یابد.
ب) سازوکارهای لازم به منظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز، فراهم شود.
پ) در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.
۲_ تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایه گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی»، فراهم گردد.
۳_ نسبت به تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبارهای شرکتهای خودروساز به بازار، تا نصاب استاندارد، حداکثر ظرف ۲ ماه آینده، اقدام شود.
۴_ به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع گردد و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.
۵_در خصوص نحوه عرضه خودرو به مردم به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت مندی مردم؛
الف) ضمن حذف تدریجی روند قرعه کشی با افزایش عرضه، فرآیند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعه کشی) فوراً اصلاح و شفاف سازی لازم در آن انجام شود.
ب) از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از تکمیل وجه، خودروهای پیش فروش شده باید بدون تاخیر بلاوجه، قابل تحویل به مشتری شود.
پ) هرگونه واگذاری خودرو به شرکتها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی به صورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است.
۶_ به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری، هرساله حداقل ۲۰ هزار خودرو (کشنده، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی بوس) فرسوده، از رده خارج شده و جایگزین کردن آنها با خودروهای با کیفیت برای صاحبان مشاغل مربوطه، تسهیل شود.
۷_ به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل؛
الف) هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقا ممنوع است و دستگاه های مسول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.
ب) خودروهای عرضه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، می بایست حداقل با ۳ سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.
۸_ واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه آینده به بخش غیر دولتی تعیین تکلیف شود.
احمدرضا
۶ بهمن ۱۴۰۱۹- به مشتری بگین پیشاپیش پول ماشینی که احتمالا هیچوقت قرار نیست بهش بدین رو بریزه به حسابش بعدم میگیم بانک مبلغ مسدود کنه تا پایان طرح
Sigma
۶ بهمن ۱۴۰۱بعد از خوندن متن با خودم گفتم لعنت بر تَلخکی که این بیچاره هارو به این روز انداخته
NAVID۰۰۹۸
۶ بهمن ۱۴۰۱فقط اینو میدونم ، کشک خیلی برای بدن مفیده !
میگذاریش گوشه لُپِت ، مِک میزنی ، میگی چی شد که این شد ، تُف !
هادی
۶ بهمن ۱۴۰۱زیر زمین تمام خونه ها شده خودرو دلال ها رو خودرو اضافه یه مالیات مشتی بندازه بساط دلال بازی جم شه میری تو سایت باما میبینی 1 نفر 20 تا 207 صفر اگهی کرده
Sigma
۶ بهمن ۱۴۰۱من میشناسم طرف دلاله نمایشگاهش تا..…پره منتظرم هست همین روزا ماشین به نامش در بیاد
من که هیچی نمیدونم چرا این بنده خداهایی که یک عمره آرزوی ماشین دارن انقدر ثبت نام میکنن توی قرعه کشی در نمیان بعد این که وحشتناک پولداره باید به نامش در بیاد البته اون فردی که میگم میدونم یک روابطی با چیز هایی داره که نمیشه بیان کرد:)
رهگذر
۷ اسفند ۱۴۰۱یه نمایشگاه دار بود میگفت هیچ کس اطرافم نیست که به اسمش ماشین نگرفته باشم
میگفت سه میلیون بده تا به اسمت در بیارم
مطمعنا یه روش خاصی داره که فقط دلال ها میدونن
NAVID۰۰۹۸
۶ بهمن ۱۴۰۱تنها راه ، عرضهی بیش از حد نیاز هست که رکود ایجاد کنه تا قیمتها را ثابت یا بکشه پائین ، غیر از این مورد همیشه منتظر گرانی پشت سر هم باشیددر کشوری که تورمش فلج کنندست !
مردیم از خوشی
۶ بهمن ۱۴۰۱پیشرفت خودرو سازی ایران : پژو مدل ۱۳۸۰ اگه با مدل ۱۴۰۱ تصادف کنه آسیب مدل ۱۴۰۱ به شدت بیش تره 🙃 از بس هر سال از کیفیت خودرو ها کم می کنند
همین پژو پارس را برید ببینید نسخه اصلی ساخت فرانسه چقدر امکانات عجیب و زیادی داره !!!
و در آخر اینکه دنبال حل مشکل در این دولت نباشید
ما برای نجات تنها یک راه داریم، تنها یک راه
#تحریم خودروسازان
RENAULT5
۶ بهمن ۱۴۰۱پژو پارس نسخه فرانسه نداره
پژو پارس فقط برا بازار ایران بود
احمدرضا
۶ بهمن ۱۴۰۱منظورشون ۴۰۶ بوده
RENAULT5
۶ بهمن ۱۴۰۱پژو پارس فقط یک فیس لیفت بود از ۴۰۵ که از۴۰۶الهام گرفته بود
۴۰۶ جایگزین۴۰۵ بود نه فیس لیفت۴۰۵
من هم میدونم منظور دوستمون مردیم از خوشی بد بود وضع هست
ولی اطلاعات اشتباه ندیم
RENAULT5
۶ بهمن ۱۴۰۱اونایی که دیس کردن خواهشا لینک پژوپارس نسخه فرانسه رو بزارن ما ببینیم
NAVID۰۰۹۸
۶ بهمن ۱۴۰۱کاربر رنو T5
همه منظور کاربر ( مردیم از خوشی ) را فهمیدند و شما دنبال چی میگردید که به حاشیه بکشانیدش !
حالا میخواد پرشیا باشه یا ۴۰۵ یا ۲۰۶ یا سمند ، فرقی نداره !
مهم اینه که سال به سال پسرف بوده در ایمنی و متریال استفاده شده !
شما دنبال زیر بقل مورچه میگردید 🙄!
ای روزگار تلخه تلخه تلخ
۶ بهمن ۱۴۰۱406 رو میگه
یک ایرانی
۶ بهمن ۱۴۰۱درایران فعلی خریدن خودروی صفر کیلومتر بی کیفیت برای یک جوان با یک شغل معمولی،شده آرزو و درعجبم از مسئولین که این حقیقت تلخ رو به راحتی انکار میکنند و چون قدرت و نفوذ دارن،منافع خودشون رو به منافع مردم ترجیح میدهند و غافل ازینکه از صدقه سری همین مردم هست که شدند مسئول!!!
مردیم از خوشی
۶ بهمن ۱۴۰۱پیشرفت خودرو سازی ایران : پژو مدل ۱۳۸۰ اگه با مدل ۱۴۰۱ تصادف کنه آسیب مدل ۱۴۰۱ به شدت بیش تره 🙃 از بس هر سال از کیفیت خودرو ها کم می کنند
همین پژو پارس را برید ببینید نسخه اصلی ساخت فرانسه چقدر امکانات عجیب و زیادی داره !!!
و در آخر اینکه دنبال حل مشکل در این دولت نباشید
ما برای نجات تنها یک راه داریم، تنها یک راه
#تحریم خودروسازان
Dna
۶ بهمن ۱۴۰۱زمان احمدی نژاد اون بنده خدا هم میگفت مگه پراید رو کیلویی چند حساب میکنید ولی زورش به خودروسازها نرسید هنوزم مشکلات برطرف نشده
Bagher
۶ بهمن ۱۴۰۱اون خودش مشکل بزرگتری بود
Amard
۶ بهمن ۱۴۰۱امثال شما کجا زندگی میکنن فک میکنی به اصطلاح رییس جمهور در عمل شلقم هم نیست اینها و بالا دست اینها بهتر از من شما خبر دارن چطوری اوضاع این ما هستیم که به خودیم دروغ میگیم امید بی جا میدیم منتظریم وسط بیابون بارون بباره این خوب دارن میزنن تو سرمون
NAVID۰۰۹۸
۶ بهمن ۱۴۰۱شروع فلاکت ما هم از زمان همون بندهخدا شروع شد که میگفت وان دیقه وان دیقه !
اینقدر پول تو خزانه بود که نمیدونست باید چیکارش کنه و به هر کس و ناکس تونست وام داد با دلار ۱۰۰۰ تومنی و موقع برگشت پول کسی پولی نداشت پس بده چون یا از کشور خارجش کرده بود یا زده بود به بیزینسهایی ورشکسته !
شروع تورم ما استارتش توسط همین بندهخدا وان دیقه وان دیقه زده شد !
بنده خدا ☻ !
Hadi
۶ بهمن ۱۴۰۱هر وقت مثل قبل مردم تونستن راحت از نمایندگی ماشین بگیرن اونوقت الکی وعده سرخرمن بدید…
رسیدن ماشین های بیشتر به دلال ها افتخار کردن داره جالبه مخصوصا با این شرط مسخره جدید که گذاشتن که فقط اونایی که پول تو حسابشون به اندازه ماشین هست بتونن بنویسند…
مردم بیدار شید…#تحریم خودروسازان
سامان اذری
۶ بهمن ۱۴۰۱فساد رانت بازی تو مملکت ما بیداد میکنه
بخش خودرو طلا و ارز هم که دیگه بدترین قسمتش هست
matin
۶ بهمن ۱۴۰۱چند روز پیش بود تو تلویزیون دوتا نماینده مجلس داشتن صحبت میکردن تو شبکه افق
به صورت خلاصه میگفت که اقا ایران توانایی نداره که ایران بخواد تعداد زیاد خودروی با کیفیت تولید کنه البته مستقیما اینجوری نه یکم با ملایمت
بعد یه دور کامل دیدن اون برنامه ادم فقط میمونه اینا چرا دیگه دارن تولید میکنن
عرفان
۶ بهمن ۱۴۰۱ایران، سرزمین آمار های عجیب…😄🙂
مجتبی .
۷ بهمن ۱۴۰۱به نظرتون شرایط جهنم چقدر سخت تره از بهشتی که آقایون مدعی هستن ساختنش برامون؟
جعفرزحمتکش
۷ بهمن ۱۴۰۱چندین سال است که با دروغ و نیرنگ به شعورمان توهین می کنند در هیچ کشوری خرید ماشین به این شکل دربورس وبا قیمتهای متغییر نیست چراحضرات فکر کردند که می توانند به فهم و شعور مردم فهیم توهین کنند اگر مردم خرید با تشکیل کمپین خودرو نخرند حتما درفروختن خودروهای بی کیفیت وگران انشااله ناکام می مانند
م
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ملت بدبخت جلو چشم عزیزانشون دارن تو جاده ها پر پر میشن. این ماشین های قاتل و لعنتی
رو ار جاده ها بیرون کنید بخدا زمان جنگ هم اینهمه تلفات نداشتیم. پاکستان غذا برا خوردن ندارن ولی مطابق مقاله ای که از همون کشور خوندم حاضر نشد جلوی واردات خودرو وبگیره. جاده ها رو چهار بانده کنید. والا ملت خودشون پولشو میدن حتی اگه پول غذاشون باشه.