روزهای آغازین هفته پیش بود که خبری مبهم و جنجالی به سرتیتر خبرگزاریهای سراسر کشور تبدیل شد. گویا مقامات ایرانخودرو از بمبی خبری وعده داده بودند که بهزودی خواهد ترکید و در پی آن اتفاقات بسیاری خواهد افتاد. بنابر آنچه سایت اقتصادنیوز عنوان کرده بود گویا هاشم یکه زارع مدیرعامل ایرانخودرو تأکید کرده که بین ۱۰ تا ۲۰ روز دیگر، صنعت خودرو ایران شاهد ترکیدن یک بمب خبری خواهد بود. البته یکه زارع بهصراحت نگفت که این بمب در چه حوزهای (تولید، کیفیت، قیمت، شراکت با خودروسازان خارجی،…) منفجر خواهد شد.
بهمحض مخابره این خبر اما گمانهزنیها در مورد این بمب شروع شد. برخی کارشناسان گفتند احتمال مرتبط بودن این بمب به «قیمت جدید خودروهای داخلی» و «آمدن خودروسازان بزرگ به ایران»، بیش از سایر گزینهها است. به گفته آنها، این احتمال وجود دارد که بهزودی قیمت خودروهای داخلی دستخوش تغییر شود و یا اینکه خودروسازان کشور قراردادی جدید با بزرگان دنیا امضا کنند. گفته میشود، شرکتهایی مانند فولکسواگن آلمان و فیات ایتالیا قصد حضور در خودروسازی ایران را دارند و مذاکراتی نیز در این مورد میان آنها و شرکتهای خودروساز ایرانی شکل گرفته است. از آن سو برخی هم احتمال تغییر قیمت خودروهای داخلی را مطرح و عنوان کردند بهزودی قیمتها افزایش یافته و یا کاهش مییابد. روزهای هفته بیشتاب از پی هم شتافتند و زمان گذشت و نهتنها بمبی نترکید و تغییری در شرایط تولید خودروی داخلی ایجاد نشد که خبرها از سقوط شدید میزان تولید خودروهای داخلی خبر میداد.
برطبق آمارهای خودروسازان داخلی در شهریور ماه سال جاری، تولیدکنندگان خودرو در داخل تعداد ۶۰ هزار و ۵۳۳ دستگاه انواع خودرو سواری، وانت و تجاری تولید کردند که در مقایسه با مرداد ماه سال جاری که ۸۴ هزار و ۱۶۱ دستگاه بوده ۲۸ درصد کاهش نشان میدهد. در شهریور ماه سال جاری در مجموع ۵۴ هزار و ۵۰۳ دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده بود که تعداد آن در مرداد ماه سال جاری ۷۶ هزار و ۴۳۴ دستگاه بوده است. همچنین در شهریور ماه سال جاری خودروسازان داخلی ۵ هزار و ۱۳۴ دستگاه وانت، ۵۰ دستگاه مینیبوس و میدل باس، ۲۳ دستگاه اتوبوس و ۸۲۳ کامیون، کامیونت و کشنده در داخل کشور تولید کردند. این در حالی است که در مرداد ماه سال جاری خودروسازان داخلی ۶ هزار و ۶۹۱ وانت، مینیبوس و میدل بوس ۵۱ دستگاه، ۲۹ دستگاه اتوبوس و ۷۵۶ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در داخل تولید کردند. ایرانخودرو پس از چند روز و با درزیافتن آمارهای شهریور ماه ترکیدن هرگونه بمب خبری را تکذیب و اعلام نمود قصد ایرانخودرو ارتقای کیفیت و افزایش سطح تولید است و در این راه تمایل داریم با خودروسازان بزرگ خارجی که غیرآسیایی و غیرفرانسوی باشند همکاری بلندمدتی را آغاز نماییم.
به گزارش خبرنگارمهر، در نامه مشترک علی طیب نیا، محمدرضا نعمت زاده، علی ربیعی و حسین دهقان وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به حسن روحانی رئیسجمهور آمده است: «همانطورکه مستحضرید از دیماه ۱۳۹۲ تاکنون بازار سرمایه متأثر از تحولات و متغیرهای کلان بینالمللی و داخلی از جمله کاهش بهای نفت و کالای اساسی از جمله فلزات و همچنین تحریمها و برخی تصمیمات و سیاستهای ناهماهنگ دستگاهها در داخل کشور شاهد افتی کمسابقه گردیده است بهنحویکه از دیماه سال ۱۳۹۲ تاکنون ظرف مدت ۱۹ ماه ارزش بازار بر اساس شاخص قیمت ۴۲ درصد کاهش یافته و به لحاظ افت ارزش، بازار کاهشی معادل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را شاهد است. (ارزش بازار از ۵۱۱ هزار میلیارد تومان در دیماه ۱۳۹۲ امروز به عدد ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است) و امروز در پی دستاورد بسیار ارزشمند و بزرگ هستهای ملت ایران و در عین وجود پیآمدهای مثبت اقتصادی فراوان آن ابهاماتی نیز در بازار ایجاد شده که باید سریعاً واکنش نشان داد.»
نکته جالب قضیه اما بند ۵ این نامه است که به وضعیت وخیم صنعت خودروسازی اشاره دارد و بدین شرح است:
۵) در بعد عوامل داخلی کاهش ارزش بازار شرکتهای فعال در بازار سرمایه، میتوان به نبود تقاضای کافی برای محصولات، مشکل حاکم بر فعالیتهای اقتصادی و افزایش انباشت موجودی و حسابهای دریافتنی صنایع مختلف اشاره نمود. بهعنوان نمونه در صنعت خودرو صورتهای مالی زیان انباشتهای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان میدهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.
البته تولید خودروهای تجاری در شهریور ماه امسال ۸ درصد افزایش یافت. خودروسازان داخلی در شهریور ماه سال جاری ۸۲۳ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کردند که در مقایسه با مرداد ماه سال جاری ۸ درصد افزایش یافت. بنابر گزارش خبرگزاری ایرنا، در مرداد ماه سال جاری خودروسازان داخلی در مجموع ۷۵۶ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در داخل کشور تولید کرده بودند که در پایان شهریور ماه سال جاری تعداد آن به ۸۲۳ دستگاه افزایش یافت.
این درحالی است که وضعیت خودروسازان خارجی در بازار ایران نیز چندان مناسب نیست و کارنامه واردکنندگان خودرو در شش ماهه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۷۰ درصد و از نظر ارزشی ۶۱.۶۴ درصد کاهش را نشان میدهد. بر اساس آمار گمرک در نیمه اول سال واردات خودرو از نظر تعداد ۵۷ درصد و از نظر ارزشی ۴۸.۸۸ درصد کاهش یافت. بر اساس آمار گمرک در شش ماهه نخست سالجاری ۲۰ هزار و ۸۸۶ خودرو سواری به ارزش ۴۹۶ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۳۸۶ دلار به کشور وارد شد. این میزان واردات خودرو سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۵۷ درصد و از نظر ارزشی ۴۸.۸۸ درصد کاهش را نشان میدهد. بر اساس این گزارش؛ در شهریور ماه ۳ هزار و ۳۰ خودرو سواری به ارزش ۷۴ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۷۵۴ دلار به کشور وارد شد.
همچنین در تازهترین تست موسسه امنیت و تصادف آمریکا (IIHS) خودروی فیات 500X توانسته است نمره بسیار بالای Top Safety Pick+ را که عالیترین مرتبه ایمنی یک خودرو است کسب کند. این کراساوور ساب کامپکت در تمام پنج سناریو سقوط رتبه “خوب” را به دست آورده است. پیش از این و در هفتههای گذشته تعداد دیگری از خودروهای روز بازار امریکا از جمله ولوو XC90 توانسته بود این رتبه را کسب کند.
احمد باقری
۲۱ مهر ۱۳۹۴لینکلن طراحی خیلی خوبی انجام داده.
مهرزاد
۲۱ مهر ۱۳۹۴مردم گول نخورید اینا اینقد ماشین بی کیفیت تو انبار هاشون دارن که تا چند سال آینده هم بفروشن تموم نمیشه.
محکم پای حرف خودتون بمونید تا وقتی که این ماشین های از رده خارج رو تولید شون رو متوقف نکردن کسی ماشین نخره تا به خودشون بیان یه چیز استاندارد و با کفیت بسازن یا وارد کنن
ASTON MARTin
۲۳ مهر ۱۳۹۴شماها خواهشا توربو شارژر نسازین فقط مصرف سوختو میبره بالا سر بیس هزار کیلومترم ا کار میوفته فاتحش خونده میشه هیچ فایده ایم نداره.. اصل خودرو پلتفرمه .. پلتفرم ک قدیمی باشه تو حالا هی بیا تربو بزار روش ! فایده نداره ک نداره نمیدونم فهمیدنش چقد شعور میخواد
پس ک اینطور! قصد تفییر ندارین ب اصطلاح خودتون میخایین کیفیت رو بالا ببرین!
باشه ما ک نمیخریم .. بقیه هم خود دانند.
وسلام
فقط یادتون باشه صلاح نیست رو پژو و سمندی که دو تا پیچ رو ا رو موتورش باز کنی بنزین میزنه بیرون تربو شارژ بزارین
آق جبات
۲۱ مهر ۱۳۹۴دوستان آماده بشین…یه خودروی موندگار دیگه قراره بیاد تو ایران…مدیران ایرانخودرو گفتن به احتمال غریب به یقین از امسال 39 سال میخوان پژو 208 سرهم کنن…..
ali
۲۱ مهر ۱۳۹۴همچنان باید ادامه بدیم تا جایی که مثل آلمان به مردم خودش ماشین ها را نصف قیمت واقعی میدن اینجا هم همین طور بشه که فکرم نکنم بشه!!!
MjM
۲۱ مهر ۱۳۹۴هرچی بگن دروغه….میخوان باز یه ماشین خارجی بیارن مونتاژ کنن یه مدت مردمو با اون سرگرم کنن دوباره تولیدشونو از سر بگیرن
خواسته مردم کاهش قیمت همراه با افزایش کیفیت
و از تولید خارج کردن خودروهای قدیمی داخلی ( پراید..پژوها و…)
Richard
۲۱ مهر ۱۳۹۴یکه زارع همون بود که کامیون هوو رو آورد ایران؟
بنده خدا
۲۱ مهر ۱۳۹۴مهم سود شرکت.نه رضایت……فقط سود
تحریم خودرو ایرانی
۲۱ مهر ۱۳۹۴نمیدونم این مسوولین چه مشکلی با خودرو لوکس دارن؟؟؟بابا دگ اینم جمع کنین خر بفروشین جای اینا
امیررضا عباسی
۲۱ مهر ۱۳۹۴208 جای گزین 206 با قیمت بیش از 50 میلیون تومان .مگه میشه مگه داریم؟!!!!
وای جای شرمساریه .
Abbas
۲۲ مهر ۱۳۹۴یه روز خوب میاد … اینو میدونم
omid
۱۲ آبان ۱۳۹۴الان که بازاز ماشین داخلی کمی خوابیده به خاطر کمپین این داستانهای تخیلی نیست تو مملکتی که گوجه میشه کیلو5000 ملت میرن صف میگیرن اونوقت بیان ماشین نخریدن و تحریم کنند نه باباجون کسادی بازار مال رکود و البته اشباع شدن بازار از خودروهای خارجی وازین چینهای که یه روز در میون یه برند میدن بیرون و خود ایران خودرو و سایپا که فقط ماشین و تولید میکنن و میندازن به ملت و به فکر خارج کردن خودروهای قدیمی تر نیستند که باید از رده خارج بشند تا جا واسه محصولات جدید باز بشه
حالا بیا منفی بده