میز خبر

روند نزولی تولید خودرو آغاز شده است؟!

وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تولید سه ماه نخست خودروهای داخلی را اعلام کرد و طبق آن مشخص شد با وجود روند صعودی تولید مدل‌های سواری در مقایسه با بهار سال گذشته، تیراژ خودروسازان در خرداد و نسبت به اردیبهشت‌ماه، رو به نزول رفته است.

ikco-rroduction
به گزارش پدال و به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آمار اعلامی، در مجموع ۸۸ هزار و ۴۹۶ دستگاه انواع خودرو سواری از سوی سه خودروساز بزرگ داخلی در خرداد امسال به تولید رسیده که در مقایسه با ماه قبل از آن، ۴/ ۲۹ درصد کاهش را به خود می‌بیند. همچنین هر سه خودروساز بزرگ داخلی در خرداد و نسبت به اردیبهشت، کاهش تیراژ را تجربه کرده‌اند. طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، ۴۵ هزار و ۸۷۸ دستگاه انواع محصول سواری را در خرداد امسال به تولید رسانده و در نتیجه با کاهش ۷/ ۲۸ درصدی نسبت به اردیبهشت مواجه شده است.

از سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور نیز خبر می‌رسد این شرکت با تیراژی ۲۵ هزار و ۶۶۸ دستگاهی در سومین ماه بهار امسال، کاهش تولید ۴/ ۳۴ درصدی را نسبت به اردیبهشت به ثبت رسانده است. در نهایت، پارس‌خودرو نیز که ۱۶ هزار و ۹۵۰ دستگاه انواع سواری را در خرداد به تولید رسانده‌اند، نسبت به اردیبهشت‌ماه با کاهش ۲/ ۲۲ درصدی روبه‌رو شدند.

کاهش تولید ماهانه خودروسازان داخلی اما در شرایطی است که با خروج آمریکایی‌ها از برجام و بازگشت تحریم‌ها از سه هفته دیگر، روند نزولی تیراژ به احتمال فراوان با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت. طبق شواهد و قرائن موجود، آمریکایی‌ها قصد دارند این بار فشاری سنگین‌تر از قبل بر خودروسازی کشور وارد کرده و تا حد امکان، راه ارسال قطعات به ایران را ببندند. ازآنجاکه بیشتر خودروسازان خارجی قصد خروج از ایران را دارند، طبعاً امکان دریافت قطعات از آن‌ها پس از بازگشت تحریم‌ها از نیمه مرداد امسال، وجود ندارد؛ بنابراین خودروسازی ایران سه راه بیشتر پیش روی خود نخواهد دید. اول اینکه قید تولید برخی محصولات خود به خصوص مونتاژی‌های کم تیراژ را بزند؛ دوم اینکه سراغ داخلی سازی قطعات برود و سوم اینکه از مسیرهای فرعی نسبت به تأمین قطعات موردنیاز خود اقدام کند. همه این راه‌ها البته پر ریسک و هزینه‌بر و دردسرساز هستند و از همین رو به نظر می‌رسد خودروسازان کشور بسته متشکل از هر سه را برای ادامه فعالیت خود تعریف کنند.

اما با وجود کاهش ماهانه تیراژ خودروسازان، آن‌ها توانسته‌اند تولید سه ماه امسال خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش دهند. طبق آمار، سه خودروساز بزرگ داخلی در مجموع ۲۸۲ هزار و ۷۵۷ دستگاه انواع محصول سواری را در بهار امسال به تولید رسانده‌اند تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶/ ۸ درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند.

در بازه زمانی موردنظر، ایران‌خودرو با تولید ۱۴۳ هزار و ۸۱۳ دستگاه خودروی سواری، کاهش تیراژی ۵/ ۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که ۸۹ هزار و ۲۱۰ دستگاه انواع محصولات سواری را در سه ماه نخست امسال به تولید رسانده، افزایشی ۲۸ درصدی را به خود می‌بیند. همچنین از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت توانسته با تولید ۴۹ هزار و ۷۳۴ دستگاه انواع خودروهای سواری در بهار امسال، ۱۱ درصد افزایش تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند.

کاهش تولید پژوهای قدیمی ایران‌خودرو
به سراغ جزئیات آمار تولید سه ماه امسال خودروسازان برویم و ببینیم غول‌های جاده مخصوص چه کارنامه‌ای از خود به جای گذاشته‌اند. طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرویی‌ها در تولید بیشتر محصولات خود با کاهش تیراژ مواجه شده‌اند. آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در بین محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ تیراژی ۳۸ هزار و ۵۸۱ دستگاهی را از خود به جا گذاشته و در نتیجه نسبت به بهار سال گذشته، ۵/ ۱ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. در آمار منتشره اما همچنان نامی از پژو ۲۰۷ نیست، هرچند به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت تیراژ این محصول را جزو آمار پژو ۲۰۶ لحاظ کرده است.

ikco
در بین دیگر محصولات پژویی ایران‌خودرو اما پژو ۴۰۵ نیز با کاهش تولید در سه ماه نخست امسال مواجه شده است. بر این اساس، ۴۰۵ با تیراژی ۲۶ هزار و ۸۰۲ دستگاهی، ۳/ ۶ درصد نسبت به بهار ۹۶ کاهش تولید داشته است. دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز در سه ماه نخست امسال با کاهش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی ۲۶ هزار و ۸۸ دستگاهی را تا پایان خرداد به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۵ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. این محصول علاوه بر سایت‌ مرکزی، در برخی سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو شامل فارس و مازندران و سمنان نیز به تولید می‌رسد. از پارس که بگذریم، آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند هم با کاهش تولید مواجه شده‌اند. بنا بر آمار منتشره، این شرکت طی سه ماه نخست امسال، ۱۹ هزار و ۹۵ دستگاه سمند را به تولید رسانده و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۱۷ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. سمند در سایت ایران‌خودرو مرکزی و تبریز به تولید می‌رسد و آمارها می‌گویند بیشترین تیراژ در این بین نصیب تبریزی‌ها شده است. همچنین طبق گزارش وزارت صنعت، ظاهراً تولید این محصول در سایت سمنان متوقف شده است. اما آن‌طور که آمار تولید منتشره روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا با رشد و در رانا با کاهش تیراژ مواجه شده است. بر این اساس، رانا با تیراژی ۵۸۱ دستگاهی طی بهار امسال، ۲/ ۶۲ درصد کاهش تیراژ را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. در مقابل اما ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند با تولید ۱۳ هزار و ۶۷۸ دستگاه دنا، تیراژ این محصول را نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته ۸۶ درصد رشد دهند.

نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو که مشخص نیست با ورود موج جدید تحریم‌ها از اواسط تابستان امسال، چه سرنوشتی در انتظار آن‌ها است. ابتدا از سوزوکی گرندویتارا شروع کنیم، شاسی‌بلندی ژاپنی که چند سال است در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان خرداد امسال یک هزار دستگاه ویتارا را مونتاژ کرده‌اند که این موضوع نشان از کاهش تیراژ ۲۱ درصدی این محصول نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته دارد. ایران‌خودرو همچنین توانسته ۴ هزار و ۶۷۸ دستگاه هایما را مونتاژ کند و با این حساب، شاسی‌بلند چینی ایران‌خودرو نسبت به سه ماه نخست سال گذشته، ۱۱۱ درصد رشد تیراژ را تجربه کرده است. همچنین دیگر محصول چینی ایران‌خودرو به نام دانگ فنگ، آماری ۶ هزار و ۵۶۵ دستگاهی را طی بهار امسال از خود به جا گذاشته و بر این اساس توانسته تیراژش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/ ۱۰ درصد افزایش دهد. سری هم به پژو ۲۰۰۸ بزنیم، خودرویی که ظاهراً نیامده باید با آن وداع کرد. این محصول که اولین خودروی پسابرجامی پژو در ایران به شمار می‌رود و استقبال بالایی نیز از پیش‌فروش آن شد تا پایان خرداد امسال ۲ هزار و ۵۶۳ دستگاه تیراژ داشته است. با این حساب، ۲۰۰۸ نسبت به تیراژ بهار سال گذشته، رشدی بیش از ۷۴۳ درصد را تجربه کرده است. با توجه به خروج پژو از ایران، به احتمال فراوان ایران‌خودرو چاره‌ای جز وداع با مدل ۲۰۰۸ ندارد و باید منتظر ماند و دید آیا این شرکت می‌تواند از پس تعهد ۱۶ هزار دستگاهی‌اش بربیاید یا نه. پژویی‌ها امیدوار بودند بتوانند از آمریکا بابت ماندن در ایران معافیت بگیرند، بااین‌حال دولت ایالات‌متحده آمریکا با درخواست آن‌ها مخالفت کرده و با این حساب، پژو و البته سیتروئن، وداعی زودهنگام با خودروسازی ایران خواهند داشت.

کاهش تولید سراتو
به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود به جا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپایی‌ها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش تولید مواجه شده‌اند تا اولین نشانه‌های تحریم در این شرکت مشاهده شود. طبق آمار، سایپایی‌ها تا پایان خرداد امسال ۵ هزار و ۸۰ دستگاه سراتو مونتاژ کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش ۱۸ درصدی خبر می‌دهد. با توجه به خروج کیا از ایران پس از بازگشت تحریم‌ها، ادامه تولید سراتو در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کیا سراتو، محصول سایپا و جانشین زانتیا
اما در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا که پرتیراژترین خودرو داخلی به شمار می‌رود و پراید را پشت سر گذاشته، آمار تولیدی ۴۸‌هزار و ۸۷۲ دستگاهی را در سه ماه ابتدایی امسال به ثبت رسانده و در نتیجه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود ۶۷ درصد رشد داشته است. بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت اما تولید پراید نیز در سه ماه ابتدایی امسال افزایش یافته است. این محصول تا پایان خرداد امسال تیراژی ۴۹ هزار و ۶۷ دستگاهی را از خود به جا گذاشته تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۳/ ۴ درصد افزایش تولید را تجربه کند.

از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته ۱۲ هزار و ۲۳۲ دستگاه برلیانس را در ۳ ماه ابتدایی امسال مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۸ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان تیراژی ۳ هزار و ۹۱۷ دستگاهی را تا پایان خرداد امسال از خود به جا گذاشته است. بر این اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد حدوداً ۱۲۵ درصدی را به خود می‌بیند. دیگر محصول چینی سایپا اما آریو نام دارد که فعلاً در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد و آمار اعلامی از تیراژ ۲ هزار و ۳۶۲ دستگاهی آن حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به سه ماه نخست سال گذشته ۱/ ۱ درصد افزایش تیراژ را به خود اختصاص داده است.

تندر هم منفی شد
نگاهی هم به اوضاع تولید تندر ۹۰ تا پایان خرداد ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت‌و‌خیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر ۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی سه ماه نخست امسال به ۲۱ هزار و ۵۸۷ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده نسبت به بهار سال گذشته، بیش از ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است.


در حالت تفکیکی اما ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ ۴ هزار و ۱۷۳ دستگاهی‌شان در تولید تندر ۹۰، با کاهش تولید ۲/ ۵۲ درصدی در تولید این محصول مواجه شده‌اند. همچنین در پارس‌خودرو نیز آمارها خبر از کاهش تیراژ تندر-۹۰ می‌دهند. بر این اساس، ۱۷ هزار و ۴۱۴ دستگاه محصولات عضو خانواده ال ۹۰ در این شرکت به تولید رسیده که نسبت به بهار سال گذشته، ۲/ ۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این بین، پارس خودروهایی‌ها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر-۹۰) را در بهار امسال به ۸ هزار و ۱۲ دستگاه رسانده‌اند که نشان می‌دهد تیراژ این محصول در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته، ۵/ ۲۶ درصد کاهش یافته است. کاهش تولید محصولات رنو در حالی است که این خودروساز فرانسوی اعلام کرده با وجود خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، در ایران می‌ماند اما سطح فعالیت خود را کاهش می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. جهانگیر

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (147 ديدگاه)

    به امید نابودی کامل صنعت خودرو سازی ایران

    1. datsun

      ۲۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (3953 ديدگاه)

      وقتی مردم بازیچه سود جویی یه عده شدن و دولت با تمام وجود از این به اصطلاح خودرو سازان حمایت میکنه برای ایران خودرو و سایپا ورشکستگی و نابودی وجود نداره.

    2. شایان

      ۲۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (191 ديدگاه)

      چرا نابودی؟؟؟میدونی چن تا صنعت وابسته به صنعت خودرو هست؟؟؟چه تعداد کارگرن که یه جوری به صنعت خودرو وابستن؟؟پس بجای اینکه بگیم مرگ بر و فلان و نابودی آرزو کینم مدیرای لایق و کاربلد بیان سره کار تا هم مردم ماشین خوب سوار شن هم کارگرا اوضاعشون روز به روز بهتر شه

    3. حسین دهمرد

      ۲۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2643 ديدگاه)

      از دست دولت خارج بشه رشد میکنه.به امید خصوصی سازی همه ی صنایع ایران.

  2. سعید(تهران)

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (496 ديدگاه)

    کی خبرشون بیاد…

  3. KING918

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    همگی دست بر دعا برای نابودی ایرانخودرو وسایپا
    أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ …..

  4. BehNam

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (156 ديدگاه)

    چند روز پیش توی پست ماشین های زیر ده میلیون کامنت گذاشتم که ماشین واشر نسوزنه تو این هوا.
    دیروز متوجه شدم ک واشرش نیم سوز شده،یعنی کشته مرده کیفیت و اون خدماتی که اینا به ملت میکنن هستم
    آدم نمیدونه به این وضعیت بخنده یا گریه کنه?

  5. ایمان

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    خدا ریشه خودروسازان داخلی رو خشک کنه
    ماشینی که هزار کیلومتر کار نکرده دوباره باید ببریش نمایندگی تا دوباره سرویس بشه
    بنده خدا ۲۰۷ خریده بود بشدت ناراضی بود بخاطر مشکل گیربکس اتومات و بدرد نخورش
    آه و نفرین مردم همیشه پشت سر لگن سازان داخلی هست***

  6. NAVID۰۰۹۸

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    یه بچه دو ساله هم میدونه که با ریال درآمد داریم ولی به دلار خرج میکنیم ، پس باید بخاطر قدرت خرید کمتر ، تولید کاهش یا حتی باید یکی از این دو آشغال ساز درش گِل گرفته بشه و یکی دیگر هم به صورت نیمه ، تولید داشته باشه .
    باشد تا رستگار شوید .

  7. امیر.عارف

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (876 ديدگاه)

    روند نزولی تولید خودرو آغاز شده است؟! خوب خدا را شکر . یدونه تابوت متحرک کمتر تولید بشه خودش غنیمته

  8. بهراد

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    تا دو سه ماه دیگه که یه قطره نفت هم نمیزارن بفروشیم
    قطعاتشم دیگه نمی زارن بخریم، قبلا صدای خورد شدن استخوان های مردم شنیده شده بود و این دفعه صدای خورد شدن صنعت خودرو هم به گوش خواهد رسید به نظرم این بهترین خبر باشه، چون دست قاتل از زندگی مردم قطع میشه

    نه ماشین تولید میشه نه ماشین وارد میشه،حالا شاید یه چیزاییم خارج بشه??،

    مام که عین خیالمون نیست، ترامپ آشپز قابلیه و خوب آشی برای یه قشر پخته

    1. MEHRAN

      ۳۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (32 ديدگاه)

      به کارگرانی که تو این صنعت مستقیم و غیر مستقیم کار میکنم و به خانواده هاشون فکر کردین
      بیکاری و فقر ناشی از اون
      ای کاش قبل از اظهار نظر کمی فکر کنیم و نظر کامل و جامعی بدیم

  9. MEHRAN

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (32 ديدگاه)

    میدونید چند تا کارگر مرتبط مستقیم و غیر مستقیم، بیکار میشن
    مشکلات اونا و خانوادهاشون رو فکر کردین
    بیکاری و فقر ناشی از اون
    کاش قبل از اظهار نظر بیشتر فکر کنیم و نظر کامل و جامعی بدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا