مدیرکل نظارت بر کالای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به مردم هشدار داد با توجه به ممنوعیت واردات خودرو از هرگونه پیشخرید این کالا بپرهیزند.
احمد فاردار در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از ۱۲ دی ماه پارسال به موجب مصوبه معاون اول رییس جمهوری، شرط ثبت سفارش خودرو منوط به دارا بودن نمایندگی رسمی شد.
وی بیان داشت: بر این اساس شرکتهای «غیر نمایندگی» که نمیتوانستند ثبت سفارش کنند، حق پیشفروش خودرو نیز نداشتند؛ این موضوع در اطلاعیههای مختلف به مردم اطلاعرسانی و در آن مقطع نام ۶ برند از جمله «داتیس خودرو ایرانیان» در رسانههای مختلف برده شد.
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه با اتحادیه و اتاق اصناف ایران نامهنگاری کرد و در نهایت پرونده تعزیراتی برای شرکت داتیس خودرو تشکیل شد.
وی یادآوری کرد: شرکتهای واردکننده غیررسمی، به عنوان واحدهای صنفی نمیتوانند از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات بگیرند؛ بنابراین مسئولیت مستقیم آنها با اتحادیه و اتاق اصناف است.
معضل ارز دولتی
بعد از اعلام نام شرکتهای واردکننده خودرو که ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی را دریافت نمودهاند، تعدادی از آنها با نامه به سازمان حمایت، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت و یا بانک مرکزی، خواستار بازتحویل این ارز شدهاند. موضوع اینجاست که ارز تخصیصی تنها برای واردات چند خودروی معدود از کل ثبت سفارش درخواستی کفایت میکند و این باعث خواهد شد تا خودروی تعدادی از مشتریان با نرخ دولتی و تعدادی دیگر با نرخ تبادلی باشد که باعث تبعیض خواهد شد. مثلاً ایرتویا تنها ارز برای واردات ۸۰ دستگاه و نگین خودرو برای واردات ۵۵۴ دستگاه خودرو دریافت نمودهاند که خواستار بازپس دادن آن شدهاند.
تحویل فوری تنها راه فروش خودرو خارجی
مدیرکل نظارت بر کالای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: تنها شیوهای که برای فعالیت این شرکتها باقی میماند تحویل فوری خودروهاست که برای آن منعی وجود ندارد اما هرگونه تعهد مدتدار که هیچ ضمانتی به اجرای آنها نیست، شیوه خطرناکی است و مشتریان را از این شیوه بازمیداریم.
وی تأکید کرد: در شیوه تحویل فوری خودرو نیز مشتریان باید باهوش عمل کنند و ترجیح این است که خودرو به رؤیت مشتری برسد و حتی شماره شاسی خودرو را نیز در قرارداد عنوان کنند و پس از آن مراحل اداری پلاک شدن خودروها انجام شود.
فاردار ادامه داد: گزینه تحویل فوری فقط برای نمایندگیهای مجاز واردکننده پیش بینی شده است و مشتریان میتوانند به آنها اعتماد کنند اما برای شرکتی که زیرمجموعه یک شرکت صنفی است، حتی تعهد یکماهه نیز جای ریسک دارد.
احتمال تحویل خودرو خارجی به طور تقریبی صفر است
این مسئول در تشریح آخرین وضعیت ورود خودرو به کشور گفت: از سیام خردادماه امسال بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، یک هزار و ۳۳۹ قلم کالا از جمله خودرو مشمول ممنوعیت واردات قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در این شرایط، پیشفروش برای «نمایندگیهای مجاز» نیز فاقد وجاهت است.
«از تاریخ یاد شده به بعد، هرگونه پیشفروش خودرو خارجی غیرقانونی است و مشتریان نباید اقدام به خرید کنند، زیرا احتمال تحویل خودرو به طور تقریبی صفر است».
به گزارش ایرنا، ممنوعیت ثبت سفارش و واردات یک هزار و ۳۳۹ ردیف تعرفهای کالا مانند خودرو دوم تیرماه به سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ شد.
- تحقیق و تفحص از صنعت خودرو
ایسنا: رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور از رسیدگی به تقاضای تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در جلسه علنی مجلس تا اواسط مردادماه خبر داد. محمدرضا نجفی ضرورت تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور را به دو دلیل اصلی توقف ثبت سفارش خودرو در تیرماه ۹۶ و تخلفات بعدی ناشی از این اقدام و عملکرد ایرانخودرو و سایپا از حیث کیفیت، ایمنی، خدمات پس از فروش و قیمت تمام شده اعلام کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس بر لزوم شفافیت عملکرد خودروسازی در طول فرآیند تأمین، تولید و فروش خودرو با توجه به افزایش نارضایتی و شکایتهای مردمی در قالب تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور تأکید کرد و افزود: طرح تحقیق و تفحص در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است که به نظر میرسد تا نیمه مردادماه در دستور کار مجلس قرار گیرد. به گفته وی، جمعبندی واقعی و عمیق از وضعیت جاری خودروسازی کشور، عارضهیابی صنعت خودرویی کشور، ایجاد تحول در خودروسازی کشور و خروج صنعت خودرویی کشور از انحصار از دیگر اهداف تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور است. رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور نظر همکارانش در مجلس درباره تقاضای تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور را مثبت دانست.
بازار خودروهای داخلی و خارجی این روزها هم حال و روز خوشی ندارد و آنچه که لمس میشود نبود نظارت روی قیمتها و جولان واسطهها در بازار میباشد.
نام خودرو | قیمت (میلیون تومان) |
هیوندای سوناتا هیبریدی | ۳۹۰ |
هیوندای توسان | ۳۵۴ |
هیوندای الانترا | ۲۱۰ |
کیا سورنتو | ۵۰۰ |
کیا سراتو | ۲۶۰ |
کیا اپتیما | ۴۱۰ |
تویوتا راو ۴ فول | ۵۸۰ |
هیوندای سانتافه | ۵۶۰ |
تویوتا کمری هیبریدی | ۴۵۰ |
نیسان جوک | ۲۵۰ |
کیا اسپورتیج | ۴۲۰ |
قیمت روز خودروهای داخلی
نام خودرو | قیمت (میلیون تومان) |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۴۶/۵ |
پژو ۲۰۷ اتومات | ۷۲/۵ |
تندر E2 پارس خودرو | ۵۶ |
تندر اتومات | ۶۰ |
تیبا ۲ | ۳۱ |
ساینا | ۳۲ |
پراید ۱۳۱ | ۲۳/۸ |
دنا پلاس | ۵۹ |
رانا | ۴۱ |
سمند EF7 | ۳۷ |
ساندرو استپ وی | ۸۶ |
سراتو اتومات آپشنال | ۱۵۳ |
پارس تندر | ۵۹/۵ |
Cristiano Rolambo
۲۱ تیر ۱۳۹۷من که حتی این ماشین های لوکس دیگه نظرم رو هم جلب نمیکنن … دیگه واقعا واسم فرقی نداره
NAVID۰۰۹۸
۲۱ تیر ۱۳۹۷همتون برین بمیرین ایشالاه .
اگر دلار نیست برای واردات یا هر چیز دیگه پس چطوری حسابهای آقازاده ها در بانکهای کشورهایی که هروز بهشون مرگ میدین پر میشه ، چطوری دلار ۳۹۰۰ برای زیارت هست ولی برای رانتی که میشه جلوشو گرفت نیست .
نه عزیزم ، بحث فقط خر کردنه ، که توش استادین ولی نه برای جوونای این دوره که همچی شده عقده براشون .
فقط اینو میدونم که لیاقت این مردم همینه که ۴۰ ساله نسل من و اَمسال من رو با اُمید واحی به گور سپردن و اینی که میگن هر روز بهتر از دیروز در این کشور برعکس ترجمه شده .
دختر ۱۷ ساله رو به جرم شادی و رقص از تو خونشن میکشن بیرون و ازش اعتراف میگیرند که اِنگار جنایتکاره و اشکشو در میارن ، تحقیرش میکنن ، اما اون اختلاسگر ، دلال و احتکار کننده داره با خون ملت میرقصه و شادی میکنه و احترامش هم تو این جامعه مسموم به سبب پول رانتیش از این همه تحصیل کرده ها ، دکتر و مهندسها هم بیشتره .
این حرف کلیشه ایه ، ولی خانه از پایبست ویرانه است .
فکر و رَوان ملت همه زدن به جاده خاکی .
Mohammadreza
۲۱ تیر ۱۳۹۷سلام علیکم. دوست عزیز أرز دولتی فقط برای زیارت نیست برای سفر های خارجی هم بین 500-1000 یورواختصاص داده شده. در تعجبم چرا فقط این رو میبینید. چرا کسی خواستار اعلام بقیه 20 میلیارد دلار نیست! دوم اینکه فقط یک راه داریم اول شفاف سازی در تمامی زمینه ها و دوم خصوصی سازی واقعی و إیجاد بازار رقابتی. در مورد خودرو بهتره روی برقی سرمایه بزاریم و امکان إرسال خودرو رو میشه در منطقه إیجاد کرد.
morteza
۲۲ تیر ۱۳۹۷چی میزنی داداش؟
فرامرز
۲۲ تیر ۱۳۹۷شفاف سازی و محاکمه مفسدین اقتصادی گام اوله. گام دوم نرمش فوق قهرمانانه در برابر مردم و تلاش برای ایجاد رابطه با کشورهای موفق هست. نظام بانکی هم باید به بانک جهانی مرتبط بشه. الآن کشورهایی مثل ترکیه و برزیل هم مشکل اقتصادی دارن ولی بخاطر اقتصاد آزاد و شفافشون از این مشکلات ندارن که طرف با ارز ۴۲۰۰ جنس وارد کنه و با ارز ۱۰ هزار تومنی بفروشه (آیفون ایکس زیر ۱۰۰۰ دلاری ۱۰ میلیون رو رد کرده). خب اگه سایتی مثل آمازون تو ایران دفتر داشته باشه و شما بتونی مستقیم از اون خرید کنی (و مسئله مالیات رو خودشون با گمرک ایران حل کنن) جنس به قیمت عالی به دستت میرسه.
Khosrow
۲۱ تیر ۱۳۹۷هر چیزی راهی داره / راه کنترل ما مردم همینه / دختره تو خونه قانون ننه باباشو اجرا میکنه اونوقت قوانین کشورش رو به سخره میگیره / کنترل کردن داغون ترین مردمان کار سختیه ..
Alirezaasg5
۲۱ تیر ۱۳۹۷فازت چیه حاجی؟کدوم قانون؟ قانونی که شادیرو جرم میدونه؟داغون ترین مردمان؟؟؟? صنعتی سنتی قاطی کردیا
حمید
۲۱ تیر ۱۳۹۷اخه آرزوی یک جوان خرید یک خودرو خوب هست اونم به فنا رفت
نوید جهرمی
۲۲ تیر ۱۳۹۷حمید عزیز همه چی که خودرو نیست.
الان امنیت کاری نیست. امنیت اقتصادی نیست. رفاه عمومی نیست. آب نیست. برق نیست. هوای پاک نیست.
در عوض ما عصبانی ترین مردم دنیا شدیم. چن تا پله مونده برسیم به افسرده ترین مردم دنیا.
شکاف طبقاتی داره بیداد میکنه. زندگی فقط برای ژن های خوب در این کشور معنا داره.
بیخود نیست روز به روز فرهنگ عمومی جامعه داره بدتر میشه.
مردمی که گشنه باشن به بیشتر از شکم نمیتونن فک کنن.
پرسپولیس
۲۱ تیر ۱۳۹۷یکی نیست به این بازار خودرو ثباتی بدهد اگرهم بلدنیستیدازهمین کشورای اطراف وهمسایه رونوشت بگیریدخودرو سازنیستندنمیخو اهند باشندپدرمردم شان راهم به بهانه های ارز و تولید واشتغال داخل وغیره درنیاوردن .انجمن وارد کنندگان سازمان حمایت از مصر ف کنند سازمان حمایت از خودرو سازان این همه شغل بدرد نخور چیه همیشه هم پدر مردم مصرف کننده درآمده گناه کردن اینجا بدنیا آمدن
مهدی
۲۱ تیر ۱۳۹۷به کجا چنین شتابان…
بهراد
۲۲ تیر ۱۳۹۷کل *** و اداره واردات و صنعت و معدن و تجارت و گمرک و مالیات و حمایت حقوق مصرف کننده و شورای رقابت به درد عمه ی خودتون میخوره.
اگر یکی از این دستگاه ها درست کار میکرد اون همه اپتیما تو پارکینگ پاساژ احتکار نمیشد
۶۰۰۰ تا ماشین یهو شخمی شخمی وارد نمیشد
۲ تن سکه یهو پیدا و غیب نمیشد
۳۰۰۰ میلیارد به جایی که نوشابه هاش معروفه نمی رفت
دکل به اون گندگی در *** بعضی ها جا نمیگرفت
اگر میخواین موارد بالا درست بشه+مردمم راضی باشن دو تا چیز لازمه
۱.شفافیت
۲.برخورد بدون تبعیض قانون با مخلفان
که اولی اصلش راستگوییه نمیشه ، مسلمان و دروغ؟!؟!
دومی هم یه دستگاهی میخواد که داخلش تمیز باشه بعدش کثیفی هارو تمیز کنه
چون این پرو ویروس همه جا رخنه کرده و از چرخه ی لیزوژنی رفته به چرخه ی لیتیک ،پس نمیشه جلوشو گرفت باس یه اینترفرون از همه ی سلول ها ترشح بشه تا جلوی آلودگی به هر نوع ویروسی رو بگیره، اون موقع بیا از منظره لذت ببره
morteza
۲۲ تیر ۱۳۹۷با دکل ه خیلی حال کردم.معلوم نشد کجا رفت…
فرامرز
۲۲ تیر ۱۳۹۷درسته خودروهای داخلی مفتشون گرونه ولی باید واقعیت رو قبول کرد که تورم تو این بخش خیلی کم بوده. شما ۱۰ سال پیش با پول ۳ تا پارس یه سوناتا یا توسان میخریدی (وقتی پارس ۱۵ تومن بود فامیل ما ۳۸ تومن داد به اسپورتیج)، ولی الآن با پول ۳ تا پارس چری هم نمیشه خرید!!! درسته خارجی ها تو ۱۰ سال خیلی پیشرفت کردن ولی قیمت جهانیشون بالا نرفته. متاسفانه مدل های قدیمی همچون مزدا۳ هم همین افزایش قیمت رو داشتن