به گزارش پدال و به نقل از شاتا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر خودرویی بیش از حد استاندارد در تعمیرگاه بماند، کارخانه موظف است پول خواب خودرو را به مشتری بدهد. سید محمود نوابی با اشاره به نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان بر حوزه خودرو و عرضه محصولات کارخانهها به بازار گفت: ما قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو مصوب سال ۱۳۸۵ را داریم؛ اما در سال ۱۳۹۱ آییننامهای نه چندان خوب در این زمینه ابلاغ شد که به دنبال آن در سال ۱۳۹۵ نیز دولت قانون اصلاح شده را ابلاغ کرد که در آن تمام حقوق مصرفکننده در حوزه خودرو دیده شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس این قانون مصوب اگر خریدار از سیستمهایی نظیر جعبهدنده گیربکس و… نارضایتی داشته باشد بعد از دو بار مراجعه و در صورت تعمیر نشدن و رفع نشدن معایب خودرو میتواند خودروی خود را به کارخانه داده و تعویض کند که در این زمینه در سالهای اخیر اقداماتی نیز انجام شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تلاش خودروسازان برای ارتقای کیفی خودروی تولید شده و توجه به گارانتیها و حفظ قانون حمایت از مصرفکننده را یادآور شد و گفت: قرار است در این قانون اگر خودرویی بیش از حد استاندارد در تعمیرگاه بماند کارخانه موظف است پول خواب خودرو را به مشتری بدهد.
نوابی، گارانتی تعمیرات را تا سه ماه و تغییر قطعات را ۶ ماه اعلام و تصریح کرد: قبلاً این گارانتیها در این حد و اندازه نبوده و با توجه به وجود ۱۷ میلیون خودرو در کشور ما با تنوع مراجعات برای بهرهمندی از گارانتیها و تعویض و تغییر قطعات روبهرو هستیم. وی در مورد نظارت بر قیمت خودروهای عرضه شده از طریق کارخانه و نمایندگیها بیان کرد: ما بر خودروی دستاول و فروش آن از طریق نمایندگی نظارت داریم، اما هیچ دخالتی بر بازار دستدوم خودرو نداریم.
رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: در خودروهای وارداتی نیز بهویژه نحوه ترخیص و عرضه آن در بازار نظارت داریم و قطعاً با متخلفین در افزایش بیرویه قیمت برخورد میکنیم، اما به دلیل آنکه خودروی دستدوم در مالکیت افراد است ما دخالتی در این حوزه نداریم و دستگاههایی همچون مالیات میتوانند در این حوزه ورود پیدا کنند.
- کاهش تولید خودروهای دوگانهسوز
آمار تولید سواریهای دوگانهسوز در سهماهه منتهی به خردادماه سال جاری منتشر شد. بر اساس این آمار از میان سایتهای تولیدی خودروسازان کشور، مجموعاً ۶ سایت در سطح کشور اقدام به تولید دوگانهسوزها کردهاند. در میان محصولات ایرانخودرو، سه محصول پژو پارس، پژو ۴۰۵ و سمند بهصورت دوگانهسوز در ۳ سایت مرتبط با این شرکت تولید شدهاند.
به گزارش دنیای اقتصاد، این در حالی است که در سه ماه منتهی به خردادماه ۹۶ شاهد تولید ۲۵۶۱ دستگاه پژو پارس دوگانهسوز در سایت مرکزی این خودروساز بودیم، ولی در سه ماه بهار امسال تولید این خودرو در تهران متوقف شده است؛ بنابراین آمار تولید این مدل خودرو در سایت مرکزی ایرانخودرو عدد صفر را نشان میدهد. همچنین پژو ۴۰۵ دوگانهسوز در سایت ایرانخودروی خراسان با رشد منفی روبهرو بوده است. در بهار سال گذشته، مجموعاً ۸ هزار و ۷۶۶ دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانهسوز در این سایت تولید شده است درصورتیکه در مدت مشابه سال جاری، تنها ۴۶۴۸ دستگاه از این خودرو تولید شده و در مجموع تولید پژو ۴۰۵ دوگانهسوز در سایت خراسان این خودروساز، رشد منفی ۴۷ درصدی را تجربه کرده است. تولید سمند دوگانهسوز هم در سایت ایرانخودرو تبریز، مانند پژو ۴۰۵ دوگانهسوز، روند نزولی را در اولین فصل از سال ۹۷ تجربه کرده است.
در سهماهه ابتدای سال جاری، تعداد ۵۵۷۵ سمند دوگانهسوز در این سایت تولید شده، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، تعداد ۱۰ هزار و ۱۰۴ دستگاه از این خودرو از سایت تبریز، به بازار عرضه شده است؛ بنابراین شاهد افت ۴۵ درصدی در تولید این خودرو بودهایم. در میان سایتهای زیرمجموعه ایرانخودرو، تنها سایت تولیدی اتومبیلسازی فردا، رشد تولید را تجربه کرد. این سایت در سهماهه ابتدایی سال جاری دو هزار و ۴ دستگاه پژو پارس دوگانهسوز را روانه بازار کرده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تولیدی نداشته است.
دیگر خودروساز کشور یعنی سایپا به همراه زیرمجموعه خود، شرکت پارسخودرو در این مدت مجموعاً ۷۶۳۶ دستگاه خودروی دوگانهسوز به بازار عرضه کرده است. در پارسخودرو، شاهد رشد ۴۴۳۴ درصدی در تولید تندر ۹۰ دوگانهسوز در سهماهه منتهی به خرداد سال جاری بودهایم. در مدت مشابه سال گذشته، هیچ تندر ۹۰ دوگانهسوزی در پارسخودرو تولید نشده است درصورتیکه در سهماهه ابتدایی سال جاری، ۴۴۳۴ دستگاه از این خودرو در خطوط تولید تکمیل و روانه بازار شده است. سایپا کاشان هم توانسته تولید تیبا دوگانهسوز را در این مدت ۳/ ۱۱درصد رشد دهد. در فصل بهار سال جاری ۳۲۰۲ دستگاه از این خودرو تولید شده است درحالیکه در مدت مشابه سال قبل تنها دو هزار و ۸۷۸ دستگاه تیبا دوگانهسوز تولید و به بازار عرضه شده است.
Centenario
۲۷ تیر ۱۳۹۷کدوم قانون رو اجرا میکنن اصلا؟
حقوق مشتری چیه بابا؟؟ فقط آشغال بنداز به مشتری…..
شاهین
۲۷ تیر ۱۳۹۷تعمیرگاهی که نه مکانیکش متخصص هست، نه قطعه رو به قیمت منصفانه میده، نه درد ماشین رو میدونه چیه و…
بعد انتظار دارین پول خواب بده؟!
شرکتی که هر روز قیمت ماشیناشو افزایش میده، از کیفیتش میزنه، زه بغل رو به خاطر اصول مهندسی حذف میکنه و…
بعد انتظار دارین ماشینو عوض کنه؟!
علی
۲۷ تیر ۱۳۹۷اینو ببینید جیگرتون حال بیاد :)))
https://www.instagram.com/p/BlU6rtaHQ1c/
emad1990
۲۷ تیر ۱۳۹۷تنها قسمتی که از پدال نمیخونم همین خبرهای داخله
بجز دزدی و رانت و زدوبند و احتکار و … چیز دیگه ای توش پیدا نمیشه
Sajjad
۲۷ تیر ۱۳۹۷یه بار ماشین دوستم رو دادیم دست تعمیرکار که لنت های چرخ عقب رو عوض کنه
زد کاسه های عقب رو کج کرد
کاسه جدید خریدیم رفتیم پیش یه تعمیر کار دیکه
زد فنر ماشین رو شکست (دقیقا نمیدونم چرا)
بردم فنر رو عوض کنم خداروشکر طرف اشنا بود خرابش نکرد.
یه بار هم ماشین رو دادیم جلوبندی ساز
کلی قطعه دست دوم به جای نو انداخته بود روش (قطعه نو خریدم ولی دست دوم انداخته بود و اینو از جایی فهمیدم که اسم شرکت قطعه ساز رو یادداشت کرده بودم و بعد ها دیدم تطابق نداشت.)
وقتی هم خواست سرپلوس رو باز کنه، شاسی رو سوراخ کرد.