دنیای اقتصاد: عدم حضور مشتریان در بازار، دلالان را مجبور به عقبنشینی کرد. هر چند قیمت خودرو از اواسط مهرماه سال جاری روند افزایشی به خود گرفته بود اما با اصلاح قیمت بنزین این روند شتاب بیسابقهای به خود گرفت.
آنچه مشخص است نرخ ارز همواره بر قیمت خودرو تاثیرگذار بوده است به این ترتیب همراه با نوسانات قیمتی در دیگر بازارها از جمله ارز که متاثر از اصلاح قیمت بنزین صورت گرفت، قیمت خودرو نیز تصاعدی رشد کرد. با این حال دولت به سرعت بازار ارز را کنترل و باوجود افزایش نرخ بنزین، ثبات را به این بازار برگرداند. بر این اساس اگر چه نرخ ارز پارامتر تاثیرگذاری بر بازار خودرو است با این حال با وجود ثبات در بازار ارز طی یک هفته گذشته، قیمت خودرو همچنان صعودی شد. در این بین برخی از فعالان بازار تاکید داشتند که به دلیل قطع اینترنت و عدم دسترسی متقاضیان به سایتهای خرید و فروش خودرو، با دخالت دلالان قیمتهای غیرواقعی به مشتریان تحمیل میشود.
سایتهای خرید و فروش خودرو که چند سالی است منبع کشف قیمت خودرو در بازار شناخته میشود با قطع اینترنت طی حدود ۱۰ روز گذشته با حضور کمرنگ خریداران و فروشندگان همراه بوده است. به این ترتیب برخی از فعالان بازار معتقدند با توجه به حضور کمرنگ این سایتها طی هفتههای اخیر زمینه افزایش قیمت از سوی دلالان مهیا بوده است. در این بین اما برخی دیگر از فعالان بازار خودرو تاکید دارند خودروسازان با عرضه کمتر به نوعی در حال مدیریت بازار هستند، این در شرایطی است که این اظهارنظر قویا از سوی خودروسازان و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیب شده است. به این ترتیب به نظر میرسد که دلالان با آرامشی که هم اکنون بر بازارهایی همچون سکه و ارز حاکم است، بار دیگر بهطور جدی وارد بازار خودرو شدند که همین امر منجر به افزایش ۵ تا ۱۰ میلیونی قیمت بسیاری از خودروها شده است.
آنچه مشخص است بهطور معمول در دنیا بعد از افزایش قیمت بنزین، قیمت خودرو بهطور اتوماتیک روند کاهشی به خود میگیرد، این در شرایطی است که در ایران عکس این مساله اتفاق افتاد بهطوریکه قیمت خودرو همزمان با اصلاح قیمت سوخت تصاعدی شد. با این حال به نظر میرسد مشتریان در هیجان این اتفاق چندان به بازار ورود نکردند و از این حیث دلالان نتوانستند خودروهای خود را با قیمت دلخواه به فروش برسانند. در این زمینه برخی از فعالان بازار تاکید میکنند که روند افزایشی قیمتها از زمان اصلاح نرخ بنزین، مانع از حضور خریداران در بازار خودرو شده است. به این ترتیب عدم حضور مشتریان در بازار بالاخره تاثیرگذار بود چراکه روز گذشته قیمتها بهطور محسوسی کاهش یافت.
در این زمینه برخی کارشناسان تاکید دارند اگر سکون بازار تا چهار روز دیگر نیز ادامه داشته باشد، ریزش قیمتها سرعت گرفته و قیمتها بیشتر افت خواهد کرد.
اما سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران نیز روز گذشته در همین زمینه با «ایرنا» گفتوگو کرده است. وی معتقد است وقتی هفته گذشته قیمت دلار به بالای ۱۲ هزار تومان صعود کرد، عدهای با تفکر اینکه قیمت ارز باز هم رشد خواهد داشت، پولهایشان را به کالا از جمله خودرو تبدیل کردند که هیجانی کاذب را رقم زد. وی همچنین تاکید کرده که وقتی به هر دلیل شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی بهویژه محدوده قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان هستیم و جلوی آن گرفته نمیشود، بار روانی داشته و بهتدریج به بازار خودروهای مونتاژی و پس از آن خودروهای وارداتی سرایت میکند. موتمنی خطاب به خریداران واقعی خودرو تاکید کرده است که اکنون زمان مناسبی برای خرید نیست و هر گونه خریدی بهطور حتم با زیان همراه خواهد بود.
Genius
۵ آذر ۱۳۹۸بیخیال !تو دیگه چرا حرف جیره خواران رو تکرار میکنی؟!؟ماشین 30% از هفته پیش تا حالا رفته بالا نهایتا 10% بیاد پایین جمع برداری این تغییرات میشه بیست درصد افزایش!!!در ضمن مدنظر داشته باش هر سال دم عید بازارها همه با تورم روبرو میشن که این یعنی خودرو باز هم میره بالا متاسفانه!
morteza
۵ آذر ۱۳۹۸به لطف الهی و بدنبال افزایش نرخ سوخت و حذف پراید و ۴۰۵ اینبار مردم همیشه در صحنه و انقلابی دوباره و برای چندمین بار پیاپی حماااسه ای ننگین در خرید و افزایش قیمت خودرو در این میعاد گاه همیشگی شش ماهه آخر سال، هر سال ؛پرشور تراز همیشه خواهند آفرید.باشد که رستگار شوند!!!!!
مزدا
۶ آذر ۱۳۹۸دیگه نفسی برا ملت نمونده.
به خدا تو اوج جووانی پیر شدم
ناامید ناامید از داشتن یه زندگی با حقوق اولیه
عماد
۵ آذر ۱۳۹۸همین پست عینا تو سایت ایرانجیب بود انگار به زور به همه سایتا دادن تا منتشر کنن،لااقل یکم تغییرش بدید
John
۵ آذر ۱۳۹۸اصلاح قیمت بنزین ؟؟؟!!!!
خدا کِی شمارو اصلاح میکنه ؟ یا اگه قابل اصلاح نباشید کِی نابودتون میکنه ؟؟
Khan
۵ آذر ۱۳۹۸پارس دوگانه سوز توی دوسه هفته 20 میلیون رفته بالا، این چرت و پرت ها چیه میگین. تازه قیمتش هم ثابت وایساده اصلا از اوج قیمتش هنوز پایینتر نیومده کدوم ریزش کدوم از نفس افتادن. یعنی هر نوشتاری از دنیای اقتصاد میارین توی سایت جز چرند تا حالا من توش ندیدم. اگه یه کلام از دهن مردم نوشته باشه، همه جهت گیریش همسو با منافع دولته. لطفا دیگه از دنیای اقتصاد چیزی منتشر نکنین
morteza
۵ آذر ۱۳۹۸منظورش اینه اینقدر دوییده بود تا قیمتش به هایپر کارای اونور آبی برسه.یهو ناغافل گویا یجاش رگ به رگ شد از نفس افتاد وگرنه با این ادعا و با این به اصطلاح صصصصصنعت خودروسازی الان باید جز ۲۰تای دیترویت میبود.
John
۵ آذر ۱۳۹۸از سردبیر محترم سایت پدال درخواست میکنم حداقل برای حفظ آبرو و اعتبار سایت پدال، ازین به بعد اراجیف و خزعبلات این روزنامهی دولتی که اهدافش در تضاد کامل با منافع ملت ایران است رو روی سایت قرار ندهد.
با کمال تشکر
حامد
۵ آذر ۱۳۹۸نمیشه داداش راخ نداره.
سر دبیر آدمه و تیو این مملکته
اگه نذاره فیلتر میشه
اصلا فرض بر اینکه زوری هم در کار نباشه
یاد بگیرید همه مطالب بخونید چه دروغ چه راست.
این جوری یاد میگیری به هر شخصی با هر نظری احترام بذاریم و چون نظرش با ما فرق داره از وسط به دو نیم تقسیمش نکینم
حميدرضا ابراهيمي بسابي
۵ آذر ۱۳۹۸جالبه قیمت سوخت رفته بالا قیمت خریدم رفته بالا در صورتی که اصولا باید قیمت متضاد باشه هرچند در ایران کلا قشر دلال خودرو برای کارخونه دار تعیین تکلیف می کنن که البته خیلی زیادی هم زورشون میرسه
Abbas
۵ آذر ۱۳۹۸از اول تا آخرش چرت،طبق گفته ی دوستان از عزیزان پدال درخواست میکنم هر گونه مطلبی از دنیای نکبت اقتصاد منتشر نکنید،با تشکر