دنیایاقتصاد: بازار خودرو با نزدیکی به آخرین ماه سال، به واسطه حضور گسترده دلالان و واسطهگران قیمتهای شگفت انگیزی به خود میبیند. در این بین اگر چه هفته جاری با توجه به تعطیلات دو روزه تصور میشد که تقاضایی در بازار نباشد و قیمتها لااقل در این هفته ثبات خود را حفظ کند، اما برخی از دست اندرکاران بازار درگفتوگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کردند که در هفته جاری قیمت بسیاری از محصولات با رشد فزایندهای مواجه بودند.
این موج افزایش قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که دستاندرکاران بازار سه دلیل برای این مساله عنوان میکنند. محدودیت در عرضه خودرو از سوی شرکتهای خودروساز عمدهترین دلیلی است که از سوی فعالان بازار در ارتباط با افزایش قیمتها عنوان میشود. با افت تولید شرکتهای خودروساز از خرداد ماه سالجاری، روند عرضه این شرکتها به بازار دچار اختلال شد. ناتوانی خودروسازان در تامین نیاز بازار سبب شد تا قیمتها روند صعودی به خود بگیرد. این مساله خود عاملی شد تا واسطهها و دلالان حضور پررنگی در بازار داشته باشند. بازگشت دلالان به بازار با توجه به ناتوانی ادامهدار خودروسازان در عرضه خودرو دومین دلیلی است که فعالان به آن اشاره میکنند و حضور پررنگ واسطهها را در چند روز اخیر عامل بیثباتی بازار میدانند.
سومین نکتهای که دستاندرکاران بازار به آن اشاره میکنند، نبود نظارت از سوی دستگاههای نظارتی است. آنها میگویند در نبود نهادهای نظارتی، واسطهها و دلالان، بازار را به دست گرفته و قیمتهای بیثباتی برای بسیاری از خودروها بهخصوص پرتیراژها اعلام میکنند؛ بنابراین شاهد هستیم که سه راس یک مثلث، یعنی ناتوانی شرکتهای خودروساز در عرضه، بازگشت دلالان و عدم نظارت بر بازار سبب شده طی هفتهای که گذشت بازار از حالت عادی خارج و در جاده بیثباتی حرکت کند.
در این زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» وقوع این نابسامانی را قابل پیشبینی میخواند و تاکید دارد که ریشه این مساله را باید در چراغ سبز وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکتهای خودروساز مبنی بر عرضه محصولاتشان با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار جستوجو کرد. سعید موتمنی، آزادسازی قیمت خودرو را در شرایطی که عرضه از مبدا دچار اشکال است، آفتی میداند که این روزها به جان بازار خودرو افتاده است. این فعال بازار میگوید: وزارت صمت باید ابتدا به وضعیت عرضه خودروسازان سروسامانی میداد و بعد مجوز افزایش قیمتها را صادر میکرد.
در حالی موتمنی معتقد است وزارت صنعت در ابتدا باید موانع موجود از سر راه تولید خودرو را برمی داشت بعد اقدام به افزایش قیمت محصولات از مبدا میکرد که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از آزادسازی قیمت خودرو وعده افزایش تولید و به همراه آن کاهش قیمتها را داده بود. حال آنکه با کاهش عرضه نه تنها قیمتها در بازار روند نزولی نداشته بلکه پیش بینی میشود که قیمت کارخانهای خودروها نیز با قیمتگذاری حاشیه بازار باز افزایش یابد.
به این ترتیب به نظر میرسد هر چه به پایان سال نزدیک تر میشویم با توجه به رشد همیشگی تقاضا در این بازه زمانی، قیمتها همچنان روند صعودی خود را حفظ کنند؛ بنابراین میتوان گفت که آژیر قرمز در بازار شنیده میشود. برای برونرفت از این وضعیت باید هر چه سریعتر وزارتخانه و نهادهای نظارتی در بازار دخالت کرده و ثبات را به بازار بازگردانند.
- تابلوی قیمت داخلیها قرمز شد
حالا سراغ قیمت محصولات داخلی طی هفته جاری میرویم. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حالحاضر با قیمت ۴۲ میلیون تومان در بازار موجود است. این در شرایطی است که دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ با قیمت ۴۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. به نظر میرسد باید این واقعیت را پذیرفت که قیمت پراید از بازه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی خارج شده و در بازه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی تثبیت میشود. از بازار تیبای صندوقدار و تیبا ۲ هم خبر میرسد این خودروها به ترتیب با قیمت ۴۵ و ۴۹ از سوی فروشندگان عرضه میشود. ساینا نیز در هفتهای که گذشت به قیمت ۵۰ میلیون تومان رسید.
در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حالحاضر با قیمت ۱۱۷ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی با قیمت ۸۹ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ طی هفتهای که گذشت به ترتیب با قیمت ۷۱ میلیون تومان و ۸۰ میلیون تومان در بازار حضور دارند. مدل صندوقدار این خودرو نیز در بازار، ۸۱ میلیون تومان قیمت دارد. پژو ۴۰۵ هم با قیمت ۶۰ میلیون تومان قابلخریداری است. حال سراغ محصولات رنو در بازار میرویم. ساندرو استپوی اتومات که در میان محصولات رنو پر طرفدار است، در حال حاضر با قیمت ۱۳۶ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار میگیرد.
بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۲۵ میلیون در بازار موجود است. ساندرو اتومات بعد از مدل استپوی این خودرو در جایگاه دوم به لحاظ قیمتی قرار دارد. ساندرو استپوی و ساندرو با گیربکس معمولی، در حال حاضر با قیمت ۱۱۲ و ۱۰۷ میلیون تومان قابل خریداری هستند. تندر اتومات در حال حاضر ۱۱۸ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. تندر E۲ هم ۹۸ میلیون تومان قیمت خورده است. پارستندر با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود.
سمند EF۷ طی هفتهای که گذشت، قیمت ۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در بازار تجربه کرد. پژو پارس اتومات در هفتهای که گذشت با قیمت ۹۵ میلیون تومان در بازار حضور داشت. در شرایطی که دنا معمولی در بازار نایاب است. دنا پلاس و دنا پلاس توربو به ترتیب با قیمت ۱۱۲ و ۱۳۱ میلیون تومان در بازار داد و ستد میشود. رانا هم طی هفتهای که گذشت ۶۵ میلیون تومان قیمت خورد. خودرو چینی دانگفنگ H۳۰ که توسط ایران خودرو مونتاژ میشود، در حال حاضر با قیمت ۹۹ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه میشود. همچنین کیا سراتو و پژو ۲۰۰۸، دو محصول مونتاژی ایران خودرو و سایپا، در حال حاضر به ترتیب با قیمت ۲۱۱ میلیون و ۲۳۸ میلیون تومان قابل خریداری هستند.
- تبعیت وارداتیها از تنش داخلیها
سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. طی هفته گذشته بازار خودروهای وارداتی نیز با تبعیت از بازار خودروهای داخلی روند صعودی قیمتی را تجربه کرد. در حالی که این امید ایجاد شده بود با ترخیص خودروهای معطل مانده در گمرک، روند صعودی قیمتها کنترل شود، شاهد هستیم که همچنان خبری از ترخیص این خودروها نیست و در شرایطی که امکان واردات خودرو نیز وجود ندارد، خودروهای وارداتی در جاده افزایش قیمت حرکت میکنند. با این شرایط سوناتا هیبرید، ۵۸۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. سانتافه طی هفتهای که گذشت، رشد قیمتی را تجربه کرد. این خودرو با قیمت ۵۸۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود. توسان هم رشد اندک قیمتی داشت، این خودرو با قیمت ۴۹۵ میلیون تومان در بازار موجود است. النترا افزایش قیمت ۳۵ میلیون تومانی را تجربه کرد. این محصول کرهای با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان در بازار حضور دارد. در خانواده کیا هم سورنتو به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۶۱۰ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. فروشندگان، اسپورتیج و سراتو را به ترتیب با قیمتهای ۵۴۰ میلیون و ۴۰۰ میلیون تومان عرضه میکنند.
اپتیما هماکنون ۵۵۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت خورده است. فروشندگان برای تویوتا RAV۴ مدل ۲۰۱۸، در حال حاضر ۶۸۰ میلیون تومان قیمت تعیین کردهاند. لکسوس NX به نسبت هفته پیش افزایش قیمتی نداشت. این خودرو در حال حاضر با قیمت یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قابل خریداری است. میتسوبیشی ASX طی هفتهای که گذشته ثبات قیمتی را تجربه کرد. در حال حاضر با ۴۲۰ میلیون تومان در بازار حضور دارد. تالیسمان در حال حاضر با قیمت ۵۹۰ میلیون تومان قابل خریداری است. نیسان جوک نیز در این هفته رشد قیمتی را تجربه نکرد و در حال حاضر با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان در بازار موجود است. خریداران میتوانند کمری هیبرید را هم با پرداخت ۵۴۰ میلیون تومان در اختیار بگیرند.
محمد
۲۶ بهمن ۱۳۹۷چرا گرون شد؟
چون از اول بهمن قرار شد خودروها به قیمت حاشیه بازار فروخته بشه
پس قیمت بازار باید اونقدری گرون بشه که سود خوبی کنن
وگرنه اگه کمبود عرضه است که ۵-۶ ماهه کمبوده
هیچ دلیلی واسه گرانی الان بازار نیست
حمید
۲۶ بهمن ۱۳۹۷تنها دلال تو ارز و ماشین دولت هست
shahin
۲۷ بهمن ۱۳۹۷مملکت دس دلال افتاده ارز ماشین نداره تو همه چیزه
NAVID۰۰۹۸
۲۶ بهمن ۱۳۹۷تا حالا شده ببینید چیزی اَرزون شده ؟؟
اصلاً تا حالا چیزی که گرون شده ، دوباره ارزان شده ؟؟
محمد
۲۶ بهمن ۱۳۹۷آره ارزش حقوق و همینطور جان…. بقول عزیزی چه تخفیف بزرگی خورده است قیمت هر انسان
شاهين
۲۶ بهمن ۱۳۹۷دولت دلال،مردم دلال،شرکت های اقتصادی دلال، کلا مگه میشه وقتی یه مشت دلال صفت دور هم جمع شدن چیزی ثبات داشته باشه؟ حقمون همینه، اعتراض هم نکنید، خودمون بدیم
H
۲۶ بهمن ۱۳۹۷سال به سال قربون پارسال
Mehran
۲۶ بهمن ۱۳۹۷تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار یعنی تعیین قیمت براساس نظر دلالان! و چون خودروسازها خودشان دلال و مافیا هستن پس از این طرح استقبال کردن و قیمتها رو هم بالا میبرن!
بهراد
۲۶ بهمن ۱۳۹۷کوووو زندگیمون کوووووو؟؟؟
جوونیمون رو خدا برگردون ، نمی گیم آمریکا نه ، ما به اسپانیا هم راضییمم. همین که دورمون میکروب ها و زالو های کثیف نباشن کافیه
MjM
۲۷ بهمن ۱۳۹۷تو مملکتی که قانونی وجود نداره و هم چی دست مافیاست دلالها هم از خودشونن و همه کاری میکنن
همه این کارا طراحی شده و برنامه ریزی شده توسط مافیای خودرو سازیه.همش!
و البته مقصر اصلی ما مردم هستیم..هیچ جای دنیا حق مردم رو دو دستی نمیان بدن بهشون مردم هستن ک اجازه نمیدن کسی پاشو کج بزاره.ولی اینجا ایران است…!
به قول یه یارویی! تا زمانی که مردم تحمل کنن!. به فارسی سخت یعنی تا زمانی که مردم سواری بدن!
علی
۲۸ بهمن ۱۳۹۷آقا وقتی عرضه ندارید ماشین به اندازه لازم تولید کنید و نیاز بازار رو پوشش بدید خوب بدون تعرفه با دلار 8000 تومان که مجلس و آقای همتی میگن قیمت واقعی دلاره ! ماشین وارد کنید تا قیمت ها بشکنه ، مردم چه گناهی کردن که باید به خاطر نبود ماشین هر روز گرونتر بخرن ؟
momo
۲۹ بهمن ۱۳۹۷پدال جان این قیمت هارو از کجا آوردی؟ 206 تیپ 5 کجا 80 تومن میدن؟ دوستم دیروز فروخت 91 تومن!!!
پراید شده 48 – تیبا 2 شده 55 -206 تیپ 2 شده 74- 206 تیپ 5 شده91- 207 اتومات شده 123-تندر 90 سال اتومات شده 128- ساندرو استپ وی اتومات شده 154
بهتون قول میدم تا عید حداقل 5 میلیون دیگه میاد روی این قیمت ها