بانک مرکزی سرانجام دستورالعمل پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیونی خودرو و سازوکار دریافت این تسهیلات را اعلام کرد. آنچه در جزئیات دستورالعمل مذکور به آن اشاره شده، دریافت تسهیلات به تمامی متقاضیان خرید خودرو است.
پیشازاین برخی گمانهزنیهای غیررسمی، تسهیلات ۲۵ میلیونی را تنها به دارندگان خودروهای فرسوده محدود مینمود درحالیکه در تصمیم جدید دولت تمامی متقاضیان خودروی داخلی میتوانند از تسهیلات موردنظر استفاده کنند.
بر این اساس با توجه به اطلاعیه مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت که روز گذشته منتشر شد، بانک عامل اسناد تجاری ناشی از فروش خودرو و ماشینآلات کشاورزی را تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال و حداکثر تا ۸۰ درصد بهای فروش هر دستگاه در قالب عقد خرید دین با نرخ ۱۶ درصد خریداری میکند. همچنین منابع مورد نیاز این طرح توسط بانک مرکزی با نرخ سالانه ۱۴ درصد برای بانکهای عامل تأمین میشود، اما همانطور که گفته شد در شیوهنامه جدید متقاضیان میتوانند از تاریخ هجدهم آبان با مراجعه مستقیم به نمایندگیهای مجاز نسبت به خرید خودروی موردنظر اقدام کرده و بخشی از بهای دستگاه را بهصورت نقد و مابقی را حداکثر تا ۲۵۰ میلیون ریال (که بیش از ۸۰ درصد بهای آن نباشد) در قبال ارائه اسناد تجاری (اقساط حداکثر ۸۴ ماه با احتساب سالانه ۱۶ درصد بهصورت چک یا سفته) به نمایندگی مجاز پرداخت کنند. خودروساز نیز اسناد تجاری دریافتی از مشتریان را ظهرنویسی کرده و به بانکهای عامل ارائه میکند. بانکهای عامل اسناد تجاری ارائه شده از سوی خودروساز را که سررسید آنها کمتر از چهار سال باشد، با نرخ ۱۶ درصد خریداری کرده و مبلغ موردنظر را به حساب خودروساز واریز میکنند، اما همانطور که در دستورالعمل جدید قید شده، بانک مرکزی فقط ۴ سال خرید دین را انجام میدهد و این خودروساز است که باید ۳ سال بعدی را تقبل کند.
همچنین پیشازاین اعلام شده بود که متقاضیان خرید خودرو برای ارائه چک و سفته باید به یکی از بانکهای عامل مراجعه کنند حالآنکه در شیوهنامه مذکور اعلام شده که متقاضیان باید به نمایندگی شرکتهای خودروساز مراجعه کنند. بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، فهرست نمایندگیهای مجاز و خودروها و ماشینآلات مشمول طرح از تاریخ هجدهم آبان ۱۳۹۴ در وبسایت دولت (www.dolat.ir)، بانک مرکزی (www.cbi.ir) و وزارت صنعت، معدن و تجارت (www.mimt.gov.ir) اعلام میشود.
شاهین
۱۶ آبان ۱۳۹۴J4Fun
منظور بیاین بخرین دیگه لوس نکنین خودتونو!
من نمیدونم چرا مردم رو این قضیه انقد حساس شدن، خب مگه ما جایی هس که پول بدیم و جنس درست بگیریم؟؟ مگه شیر میری میخری بهت شیر میدن، یا آبلیمو مثلا؟! یا اینترنت 2 گیگ میخری و با 50 کیلو دانلود میکنی (حالا سرعت DNS ش بماند) یا مثلن های دیگه… ای بابا این قضیه ها که ناراحتی نداره…. بیا بخر عمووو جووون
از طرف جمعی از سازندگان
ژاپنی اصیل
۱۶ آبان ۱۳۹۴امروز زیاد تاریخ را ورق زدم ولی هر چه گشتم در لا به لای صفحات تاریخ ندیدم که یک ملت از کسانی که از جنس خود بودند که به اصطلاح هموطن گفته می شوند استثمار شوند یا حتی جان و مال مردم خود را به گروگان گرفته باشند اری روزگار ما چنین بود برادر…
شهرام قوامی
۱۶ آبان ۱۳۹۴دوستان عزیز و اساتید پدال سلام
این واما نشانه ی تاثیر رکود تو بازاره ها…
من یه سوال مههم هم دارم
از بین سمندlxموتورef7 پایه گاز سوز و 405 دوگانه میخوام یکیشو بخرم مدل 93 یا 94کم کارکرد
من یه راهنمایی نیاز دارم میشه محاسن و معایب سمند ef7پایه گاز سوز در مقابل 405دوگانه رو برام تیتر وار بگین ؟
بخاطر کارم با ماشین زیاد میخوام این ور اونور برم مسیرهای کوتاه و زیاد…اینم در نظر بگیرید
ببخشید چون جایی بهتر از اینجا برا سوالم پیدا نکردم اینجا پرسیدم خیلی مهمه برام لطفا کمک کنید تو این دو روز میخوام انتخاب کنم
ممنون
شهریار
۲۱ آبان ۱۳۹۴سلام
من خودم سمند ای اف 7 مدل 89 داشتم و مدتی قبل فروختم…تا روزی هم که فروختم هیچ ایرادی نداشت.البته مدل 90 به بعد بی کیفیت شدن
ای اف سون موتور خیلی خوب و کم صدا با شتاب خوب و البته حساسی داره…روغنش به وقت و با کیفیت عوض بشه خیلی تاثیر داره…
سمند به علت عرض و وزن بیشتر دارای چسبندگی خوب و کنترل عالی میباشد..مخصوصا سر پیچ….بهترین مزیتش مصرف سوختشه که با سی ان جی خرجت حسابی کم میشه
خستگی هم در کار نیست…بیست ساعت یکسره رانندگی کردم باهاش که اینو میگم
…405 هم یه مدتی محل کارم در اختیارم بود…من زیاد ازش راضی نبودم..کنترلش مثل سمند نیست
حسین
۱۶ آبان ۱۳۹۴25 میلیون وام+15نقدی خودم که میشه 40 میلیون یه ال 90 بخرم
حالا
وام با باز پرداختش تقریبا میشه 41 میلیون+15 میلیون خودم میشه 56 میلیون ال 90 برام تموم میشه
هفت سال بعد که قسطش تموم میشه یه ماشین 56 میلیونی دارم که احتملا چون 7سال کارکرده 10 میلیون بیشتر نخرن!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بیژن دولت سرایی
۱۷ آبان ۱۳۹۴البته 25 میلیون با سود 14 درصد و بازپرداخت 7 ساله میشه 44.5 میلیون (19.5 میلیون سود+ 25 میلیون اصل پول)….
سوالی که برای من پیش اومده اینه که 7 سال 84 ماهه، یعنی مبلغ هر قسط باید بشه 530 هزار تومن(یه تقسیم ساده)، چرا مبلغ اقساط 708 هزار تومنه؟؟؟؟ نه واقعا چرا!!!؟؟؟
اینجوری که میشه 59.5 میلیون که، جل الخالق، این 15 میلیون اختلاف(بین 44.5 که بالا حساب کردیم و این 59.5)، چیه این وسط دقیقا…….
محمد
۱۶ آبان ۱۳۹۴اینم ی کاسبی دیگه هست به نفع خودشون..احمق اون کسیه بره دنبال این چیزا
ما نمیخرررییییییم…..ورشکستشون میکنیم….
احمد باقری
۱۶ آبان ۱۳۹۴باز هم طرفندی دیگر. به جای اینکه مساله رو حل کنن، صورت مساله رو پاک کردن رفت. کیفیت چی شد؟ قیمت درست چی شد؟ تولید ماشینهای به روز خارجی در ایران چی شد؟ تویوتا، بنز و بی ام و که تمایل دارن بیان چی شدن؟ باز هم قرار داد با پژو و تولید ماشینهای بنجل و از دور خارج!
دانیال
۱۶ آبان ۱۳۹۴وام فقط برای دو شرکت سایپا و ایران خودرو هست. یعنی یک ماشین از بخش خصوصی هم نیست. یعنی فقط بتونن دو شرکت دولتی خودرو های روی دست مونده شون رو بفروشن. بعد دولت دم از حمایت بخش خصوصی میزنه.
(اگه ماشین های بخش خصوصی هم بود من نمی خریدم، اما این ماشین هایی که برای فروش گذاشتن خودشون دارن رسما اعلام می کنن، چرا، برای چه کسی این وام رو میدیم)
yahya
۱۶ آبان ۱۳۹۴به فضل الهی بزودی تمام کسانی رو که ما ملت رو دور از جون ابله فرض کردن شکست میدیم و دو درشکه ساز را ورشکست میکنیم .
fara2001
۱۶ آبان ۱۳۹۴هم میهنان بیاید اینقد راجب زیان و سود بالای این وام در میان مردم روشنگری کنیم که همه جامعه راجب به اون هشیار شن و این ترفند مکارانه هم خنثی شه
Arash-zr
۱۷ آبان ۱۳۹۴اگه بخواید یک کشور رو کله پا کنید کافیه سیاست هایی که این افراد به کار می برند داخل یک کتاب بنویسید بدید به سران اون کشور مورد نظر.
فرداش عملا اون کشور دچار خود منهدمی میشود.