خرید ماشین وقتی بر اساس میزان پول مشخصی باشد، گزینهها را محدود و در حیطه رقابت خودروهای نو یا دست دوم پیش میبرد. با پولی معادل ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان میتوان به خرید تیبا صفر امیدوار بود.
اما اگر در این بازه برای خرید، خودروهای کارکرده را نیز در نظر داشته باشیم، خرید پرشیا دست دوم نیز میتوان یکی از بهترین رقیبها برای خرید تیبا صفر باشد.
در برخی از مواقع خرید خودروی خوب برای ما جدا از صفر یا کارکرده بودن مهم است و تنها مبلغی مابین ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان را میتوانیم فراهم کنیم. در این حالت باید میان خرید تیبا صفر و پژو پارس کارکرده، یک گزینه را انتخاب کرده و آن را خریداری کنیم.
به همین خاطر در این مطلب دو خودروی پارس کارکرده و تیبا صفر را در شاخصههای مختلف با هم مورد مقایسه قرار میدهیم.
موتور
مطمئناً در تمام نسخههای پژو پارس ظرفیت، قدرت موتور و کارایی آن بیشتر از تیبا است و نمیتوان امتیاز را به تیبا داد. اما این مقایسه وقتی درست است که هر دو خودرو صفر بوده یا از لحاظ موتوری (پیشرانه) هیچ مشکلی نداشته باشند. اما در نظر بگیرید که با توجه به بازهٔ قیمتی گفته شده خودروی پژو پارس ساخت سال ۸۹ تا ۹۲ را میتوان خریداری کرد که حداقل ۴ سال از کارکردنش میگذرد و ممکن است از نظر قدرت، ظرفیت و کارایی معایبی داشته باشد. پس ابتدا باید از صحتوسقم پیشرانه مطلع بود و تصمیم گرفت.
مخارج
در حالت برابر یا اینکه دو خودروی پارس و تیبا صفر باشند، هزینههای خودروی تولید شده توسط سایپا یا همان تیبا پایینتر است چه برسد به خودروی پارسی که حداقل ۴ سال از عمرش گذشته است و مطمئناً مخارج بیشتری نسبت به یک خودروی صفر یا نو دارد. پس در این شاخصه باید اذعان داشته که برتری با تیبا است و این خودرو مخارج کمتری روی دست خریدارش میگذارد.
در دسترس بودن قطعات
در دسترس بودن قطعات برای خرید و نگهداری از یک خودرو، معیار مهم و تأثیرگذاری است که شاید در هنگام خرید خودرو، کمتر به این موضوع اهمیت داده شود. در این شاخص باید گفت که وضعیت هر دو خودرو مشابه یکدیگر است و قطعات و لوازم یدکی در دسترسی دارند. البته در برخی موارد کفه ترازو به نفع پارس و در تهیه قطعات دیگر، به نفع تیبا پایین رود، اما در مجموع دسترسی به قطعات و لوازم یدکی دو خودرو در وضعیتی مشابه قرار دارد.
اگر قطعات و لوازم اسپورتی یا غیر ضروری را در نظر داشته باشیم، پژو پارس برنده رقابت در شاخص در دسترس بودن قطعات میشود.
مصرف سوخت
یکی از شاخصها یا المانهایی که برای خرید خودرو باید در نظر گرفت، مصرف سوخت یک خودرو است. مصرف سوخت ترکیبی تیبا در حالی ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که مصرف سوخت ترکیبی کممصرفترین نسخه پارس ۸ است. البته مصرف سوخت پارس در شهر بعضاً به ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر یا بیشتر هم میرسد، در حالی که مصرف داخل شهر تیبا در بدترین حالت از ۸.۵ فراتر نمیرود.
کلاس بدنه
هر دو خودروی کی از آنها نام برده شد، در کلاس بدنه سدان قرار دارند با این تفاوت که تیبا در کلاس بدنه سدان کوچک و پارس در کلاس بدنه سدان متوسط قرار دارد. به همین خاطر اگر خودرو را برای استفادههای خانواده مد نظر داریم، پارس دست دوم به تیبا صفر برتری دارد.
مسافرت
برای مسافرت رفتن و استفادهٔ جادهای از خودرو، پژو پارس تجربه کاربری بهتری را دارد هرچند که میزان مصرف بالاتری دارد. یعنی از نظر راحتی سرنشینان پژو پارس و از نظر صرفه اقتصادی تیبا در این بخش برتری دارد.
کلمات کلیدی: خرید تیبا صفر – خرید پرشیا دست دوم
رپورتاژ آگهی
KING 918 (محمدرضا)
۱ آبان ۱۳۹۶چقدر کوتاه ناقص بود ………
به هر حال امکانات و تجهیزات پژو پارس از تیبا کاملا برتری داره به علاوه کیفیت کابین و نمای ظاهری بهتر و کابین زیبا تری داره موتور قوی راحتی بیشتر و…. از خصوصیاتشه و فقط مصرف سوخته که تیبا به نسبت بهتره
از نظر من پارس کارکرده تمیز ارزش بیشتری داره
آریا
۱ آبان ۱۳۹۶ماشین ایرونی صفر کیلومتر خودش به درد نمیخوره چه برسه به مدل پایینش. ما یه پارس LX داریم که اینو میگم(سال 94 صفر خریدیم).
کسی که ماشین 25 تومنی میخره یعنی پول نداره و مخارج سنگین پارس کارکرده واسش گرون تموم میشه.
امکان نداره ماشین ایرونی مدل پایین بخری و صد بار تعمیرگاه نری
Kaveh
۱ آبان ۱۳۹۶از لحاظ کیفیت تو این سالها ماشین های داخلی دست دومشون خیلی بصرفه تر هستن،چون کیفیت قطعات بهتری دارن مخصوصا ماشین های قبل سال ۹۱
بهداد
۲۹ آذر ۱۳۹۶با نظر شما در خصوص کیفیت دست دوم های قبل 91 مخالفم ، صحبت از ماشین های ایرانی هست (نه ژاپنی و …) بهترین ماشین مونتاژ داخل هم اگه پنج سال از کارکردش بگذره دیگه باید بره اسقاط هر چقدر هم خوب باشه! بنظر بنده ماشین ایرانی رو باید صفرش رو خرید و بعد از حداکثر سه سال عوضش کرد. اکثر ماشین های داخلی بی کیفیت هستند دست دوم اینا هم روزبروز بی کیفیتر می شوند. به افت قیمت کارکرده هم نباید فکر کرد که با جمع کردن هزینه هاش تو دو سال به این نتیجه حتما خواهید رسید که ماشین صفر عاقلانه تره …
Pooya
۱ آبان ۱۳۹۶در بازار امروز ایران که تمام ماشین های بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون از موتور ها و تکنولوژی های قدیمی و در بعضی بسیار قدیمی استفاده می کنن فرقی نمیکنه چه ماشینی بخرید و به نظرم برای مردم…
۱_ بازار دست دوم ماشین.
۲_کم خرج بودن و تامین راحت قطعات.
۳_ قیمت و نوع ماشین و ایمنی ماشین ( که ماشین های ایرانی ماشاالله دارن )
معیار های انتخاب باشن شاید هم نه.
و اگه قرار بین تیبا صفر و پارس کارکرده یکی رو انتخاب کنم هیچکدوم رو انتخاب نمیکنم و میرم سراغ پژو ۴۰۵ SLX درسته تکنولوژی دهه بوق رو داره ولی با بودجه که داشتم و بازار الان ایران به نظرم انتخاب خوبی بود.
Genius
۱ آبان ۱۳۹۶من فارغ از دید زیبایی شناختی که قطعا تیبا یا سایپاS81 در مقابل پژو پارس حرفی برای گفتن ندارد بدلیل هزینه های پایین نگهداری در طولانی مدت و شهری تر بودن تیبا نسبت به ولد پژو و همچنین اشکالات فنی متعدد وارده به پیشرانه XUM قدیمی و پراستهلاک پارس بشرط رعایت انصاف در قیمت گذاری و تعدیل بهای یک دستگاه تیبا2 تا سقف 26/000/000 تومان یقینا تیبا را جهت کاربردهای شهری به جوان ترها پیشنهاد میدهم.
Kaveh
۱ آبان ۱۳۹۶البته اگه خرابی های متعدد گیربکس تیبا رو چشم پوشی کنید
A.R.R
۷ مهر ۱۴۰۰حاجی کجایی که الان شده ۱۵۰ میلیون😂😂
محمدحسین
۱۲ آذر ۱۴۰۱230 میلیون
افشین
۷ مرداد ۱۴۰۲۳۵۰ میلیون.مرداد۱۴۰۲
حامد رضایی omd
۲۵ دی ۱۴۰۲تو کجایی که الان شده 750 میلیون😂
میلاد
۱۴ فروردین ۱۴۰۳سالن چهارصد و سه .450میلیون ¥¥¥
حمید
۲۲ مهر ۱۴۰۳داداش کجایی که الن شده ۴۰۰ملیون 😂😂😂
ساسان.م
۱ آبان ۱۳۹۶رانا دست دوم یا 405 slx انتخاب بهتریه
:::فرشاد:::
۱ آبان ۱۳۹۶سمند LX کارکرده انتخاب بهتریه، هر چند که هیچ خودرویی تو این رنج قیمت، ایدهآل نیست.
شاهین
۱ آبان ۱۳۹۶جمیع اینجا معمولا پارس دوست دارن
همونی که کلیپش تازه اومده بیرون سقفش از جنس ورق قوطی رانی درست شده با انگشت بهش ضربه میزنی موج برمیداره! (کلیپش هست اگه ندیدین براتون آپلود میکنم)
سمند رو به کسایی پیشنهاد بدین که تجربه رانندگیشو دارن و میدونن ماشین جادس و راحته اونم مدل 90 به پایین که اصن رو دست نداره حداقل از لحاظ ایمنی توی ماشینای داخلی
علی
۱ آبان ۱۳۹۶من بودم یه ال۹۰ کارکرده میگرفتم حداقل از خیلی جهات خیالم راحت تر بود که اذیتم نمیکنه ماشین.
آریا
۱ آبان ۱۳۹۶اتفاقا ال 90 کارکرده خیلی هم اذیتت میکرد. تندر 25 میلیونی میشه قبل 90 باکارکرد بالا تویوتا هم باشه وقت تعمیرشه چه برسه به تندر 90. تندر مدل پایین یعنی مراجعه به تعمیرگاه و خرید قطعات گران و کمیاب.
reza
۱ آبان ۱۳۹۶با 28 تومن قطعا slx tu5 خیلی گزینه بهتریه، میشه مدل 93 کم کارکرد گرفت
حمید
۱۰ فروردین ۱۴۰۱قیمت ها رو میبنیم خندم میگیره
لیلا
۸ خرداد ۱۴۰۲واقعا منم ازخنده شما خندم گرفت …تیبا ۹۰ امشب روی ۲۳۰ میلیون صحبتش بود☺😭
HoSeIn
۱ آبان ۱۳۹۶لطفا از این پستای حال به هم زن نذارین . متشکرم
محمد
۱ آبان ۱۳۹۶مزدا 323 یا پروتون جنتو
ایران فرانسه
۱ آبان ۱۳۹۶پارس از رده خارجه ولی با توجه به اینکه هر دو تا ماشین رو داشته ام البته تیبا 2 هم مدتی داشتم با قاطعیت می گم پارس اولا کیفیت محصولات ایران خودرو چند برابر سایپا است ثانیا سایپا یک شرکت درب داغون با خدمات بعد از فروش افتضاح است که هیچ ابایی از تامین قطعات استوک و یا فیک نداره تیبا دارای عیوب اساسی مونتاژی است و قطعات هر ماشین با دیگری متفاوته .موتور پر صدا ،گیربکس کم نفس ،درها به هیچ عنوان رگلاژ نمی شوند علی رغم اینکه لیاقت مردمان ایران زمین را خیلی از این ها بالاتر می دانم اما در صورت انتخاب بین این دو فقط پارس .به امید روزی که ماشین پایه و ارزان و در دسترس اقشار ضعیف حداقل ال نود باشد
امیرسابق
۱ آبان ۱۳۹۶خودرو های مطلبو فقرا.
ببین کار به چه جایی رسیده که سر دو تا لگن 30 سال پیش یکی پژو 406 یکی پراید ملت دارن سر و دست میکشنن. بازم بشینید نگاه کنید.
علی
۲ آبان ۱۳۹۶البته لازمه اشاره کنم که پژو ۴۰۵ هست پارس!
آرمین
۱ آبان ۱۳۹۶ماشین صفر ایرانی چیه که دست دو بخواد خوب باشه.در کل پارس خیلی خیلی سرتره.در کل به نظر من بین این دو هیچ کدوم رو نباید انتخاب کرد.
علی
۲ آبان ۱۳۹۶خرید پارس دسته دوم برای خیلی از افرادی که نمیتونن بیشتر از بیست و شش هفت میلیون هزینه کنند گزینه جالبی به نظر میاد.
در اغلب موارد فروشنده قبل از فروش، دستی به ظاهر و موتور ماشین میکشه تا مشکلی در ابتدای کار وجود نداشته باشه. اما بعد از یکی دو ماه مشکلات خودش رو نشون میدن و مالک ماشین، که احتمالا هنوز داره قسط وام های گرفته شده جهت خرید ماشین رو پرداخت میکنه، برای تامین هزینه ی تعمیرات مستعصل و درمانده میشه.
این رو بر اساس تجربه ی دو نفر از دوستان عرض میکنم.
سروش
۲ آبان ۱۳۹۶این چه مقایسه کاملا ناشیانه ای بود؟؟!! از پدال انتظار نداشتم چنین مطلبی رو منتشر کنه. من هیچ کدوم از این دو تا ماشینو ندارم. اما کجای دنیا میان ی خودروی صفر رو با خودروی دست دوم مقایسه می کنن؟؟ اونم تو ایران که خودروی دست دوم با انواع قیمت و نوع کارکرد وجود داره. جانب داری نویسنده به شدت معلوم بود. انگار میخواد به رفیقش که تیبا داره نشون بده و حالشو بگیره
علی
۲ آبان ۱۳۹۶تیبا تو شهر قطعا کمتر از 10 نمیسوزونه….
aston martin
۱۷ آبان ۱۳۹۶راس میگه کی گفته هشت نیم؟ منم شنیدم زیاد میسوزونه
نوید
۲۳ آبان ۱۳۹۶دلم واس پارس سوخت. که با این قوطی کبریت مقایسش کردی. تیبا روح یه ماشین رو نداره تو خودش.شبیه گاریه
بی نام
۱ بهمن ۱۳۹۶با سلام خدمت دوستان
قطعا پارس بهتره امـــــــا
عمر هر ماشین ایرانی چهار ساله اگر بحث صفره پارس بهتره اما اگر کارکرده پارس و صفر تیبا قطعا صفر تیبا
بنده پارس مدل ۹۰ داشتم خوب بود تا کیلومتر ۹۰۰۰۰ اما بعد از اون در یکسال دو بار واشر سوزوند و کم کم قطعاتش خراب میشد و دیگه بار زود زود میرفتم تعمیرگاه
مدتی تیبا ۲ گرفتم صفر تا اونهم تا ۵۰۰۰۰ هزینه ای نداشت بعدش فروختمش در کلاگر میخواهید ضرر نکنید و اذیت نشید هر چی خریدید صفر بخرید یا چند ماه کار و تا چهار ،پنچ سال نگهش دارید و بفروشیدش
من هر ماشینی رو داشتم و این تجربه منه!
میثم
۴ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام دوستان من یه پارس ۸۹ (xu7 هفت)داشتم رخ ۹۳ به بالا هرجاشو میگرفتم یه جا دیگش در میرفت هر چی خرجش میکردم تموم نمیشد فقط قیافه خوب داره آخر سر هم سیلندرش از بی کیفیتی پوسیده شد واس خودش مصرفشم که داخل شهر صدی ۲۰ هم میسوزوند، مصرف و سواری جاده ای خوب بود، اما در کل اونقدری که خرجش میکنید سواری نمیده ، اگر پولتون به جیبتون اضافست پژو پارس بخرید
الان تیبا ۲ گرفتم سواری پارس رو نداره اما صرفه اقتصادکردهاضیم کرده
اگر هم میتونید tu5 با کارکرد کم بخرید
سناتور
۱۵ مرداد ۱۳۹۷من پارس ۸۵ استثنایی داشتم خیلی تمیز و سالم و خیلی هم خوشرکاب بود مجبور شدم بفروشم بعداز مدتی شرایطی یک تیبا۲ فول برداشتم اوایل خودمو لعنت میکردم از خرید این اسباب بازی ولی بعداز چندماه بهش عادت کردم و قسمت شد ازدواج کردم و همسرم از یک شهر دیگه ست و هفته ای یکبار باهاش میرم جاده و بنابه شغلم ماهی یکبار از مشهد میرم تهران و همیشه باهمین تیبا۲ میرم ، مصرف بسیار عالی ۳۰لیتر میزنم توی شهر ۴۰۰ و خارج شهر ۵۰۰ کیلومتر طی میکنه که من راضی ام ، کشش بسیار عالی داره و توی سربالایی ها براحتیه هرچه تمامتر انواع سمند و پژو رو پشت سرمیزارم حتی به tu5 باجی نمیده
خدماتشم انصافا خوب بوده و سرویس پنج و ده و بیست هزار رایگان بود برای من و تاالان که دقیقا یکساله دارم یک قطره آب کم نکرده برعکس پارس که همیشه یک قوطی آب خانواده توی ماشین داشتم ، خلاصه از همه چیزش راضی ام و من سوار اونم نه برعکس سمند و ۲۰۶ و پارس که اونا سوار من بودن
و مدام پول تعمیر جلوبندی و مکانیک میدادم
معایب تیبا
صدای موتور توی کابین تا حدودی زیاده و دور موتور بالای ۳۰۰۰ بیشترم میشه
صدای گیربکس توی دنده ۲ بوضوح شنیده میشه موقع برداشتن پا ازروی کلاچ گاز و باهیچ واسکازینی قابل حل نیست
اما با گذشت زمان میشه به این صداها عادت کرد
ماشینهایی که بمدت طولانی داشتم
سمند ال ایکس
۴۰۵
پارس
ال۹۰
۲۰۶ همه مدل جز اتومات
انتخاب من بدون درنظر گرفتن بودجه
اول ال۹۰
دوم تیبا۲
سوم پارس
سناتور
۱۶ مرداد ۱۳۹۷۱۰۰درصد تیبا۲ صفر بهتره از انواع پژو و سمند
محاسن
استهلاک بسیار کمتر
مصرف بنزین بسیار پایین تر
یکسال کامل گارانتی
سواری نرم و بی سروصدای کابین
معایب
صدای زیاد موتور در دورهای بالا که خداروشکر اکثر ماشینهای ایرانی و چینی این صدارو دارن
کلا تیبا ماشین بی آزار و سربه زیریه
برعکس انواع پژو و سمند که اونا سوار راننده ان ولی این راننده تیباست که سوار ماشینشه و ازش استفاده میکنه
توی شهر گزینه بسیار مناسبیه
توی جاده هم بهیچوجه توی سرعت و شتابگیری شرمندتون نمیکنه و به ماشینای زیر ۱۰۰ میلیون باجی نمیده توی سینه کش
تجربه رانندگی
پارس یکسال : قیافه خوبی داره و دیگر هیچ
ال ۹۰ ۴ماه : عالی و بی نقص اما ساده و خسته کننده
۲۰۶ تیپ ۲ ۳سال : خوشکل و دوست داشتنی اما نیاز فراوان به توجه و نگهداری
سمند ال ایکس ۳سال : آپشنهای کاربردی و خوبی داره اما سنگین و پرسروصدا
تیبا۲ یکسال : بی آزارترین موجود روی کره زمین
پیشنهاد من بدون درنظر گرفتن بودجه برای خرید ماشینهای داخلی
اول تیبا۲ چون به قیمتش می ارزه توی این آشفته بازار
دوم ال۹۰ هرچند قیمتش فضاییه ولی انصافا موتور وگیربکسش به کل خاندان پژو و سمند می ارزه
سوم پارس هرچند معایبش خیلی زیاده اما هنوز باکلاس و باابهته
حسین
۱۶ مرداد ۱۳۹۷در شهر کمتر از ۸ و در جاده کمتر از ۶٫۵
حیدر
۱۴ بهمن ۱۳۹۷سلام دوستان ؛ من پژو پارس صفر در آوردم مدل 95 ، اصطحلاک سنگینی داره کلا
هم موتور و گیربکسش خانواده پژو کلا پر اصطحلاک و مقرون به صرفه نیست
پژو 206 tu5 هم داشتم قبلش حقیقتا خرجش زیاده
فروختمش یه تیبا صندوقدار گرفتم الان یه سال دستمه خداوکیلی هزار تومن خرجش نکردم کل ایرانم باش گشتم واقعا جون سخته ؛ موفق باشین
حیدر
۱۴ بهمن ۱۳۹۷سلام دوستان ؛ من پژو پارس صفر در آوردم مدل 95 ، اصطحلاک سنگینی داره کلا
هم موتور و گیربکسش خانواده پژو کلا پر اصطحلاک و مقرون به صرفه نیست
پژو 206 tu5 هم داشتم قبلش حقیقتا خرجش زیاده
فروختمش یه تیبا صندوقدار گرفتم الان یه سال دستمه خداوکیلی هزار تومن خرجش نکردم کل ایرانم باش گشتم واقعا جون سخته ؛ موفق باشین
امیر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸دوستان من پارس 90 پارسال خریدم دو ماه خوب سواری داد ماه سوم ب خرج افتاد نزدیک ۶ تومن خرجش کردم.. الان باز خوب شده میخوام بفروشم تیبا صفر بردارم.. خسته شدم از اصطلاک زیاد پژو
netcharkhi@
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸تیبا از هر نظر اقتصادیتر پارس میباشد بخصوص اگر مصرف سوخت برایت مهم باشه یا بخوای تاکسی کار کنی شک نداشته باش تیبا بهتره اما خب راحتی و هندلینگ پارس مطلوبتر از تیباست
آرش
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸پارس مدل پایینتر از 87 واقعا ماشین بودن جدیدا افت کیفیت داشتن تیبا هم که شانسیه خوب و بد داره هیچ کدوم رو پیشنهاد نمیکنم ریو85 داشتم هر ماه 20هزارتا میرفت سر 5هزارتا تعویض روغن میزدم در حد نیم لیتر روغن کم میکردخواستم با تیبا معاوضه کنم به دلایل زیادی منصرف شدم یکی خرابی یهویی قطعات و سنسورهایش و اینکه تیبا هر 2هزارتا یه لیتر روغن کم میکند اینجاهاست که فرق دوتا ماشین مشخص میشه کدوم بصرفه تر هست کوچکترین ضربه ای به سپر روی کاپوت تاثیر میزاره ضربه شدید باشه کاپوت تعویض میشه سپرهای تیبا بیهوده هستن بود و نبودشون فرقی نداره شاسی تیبا مانند پراید برای نمونه هاچبک مناسبتره صندوقدارش ایمنی لازم رو در تصادف عقب نداره البته برای کسانی که تا بحال ماشین نداشتن و میخوان داخل شهر بچرخن تیبا گزینه بدی نیست
محمد
۱۳ فروردین ۱۳۹۹سلام،پارس86دوگانه کارخانه دارم،رخ در حد 96بنا به شغلم مداوم در راه اصفهان بندر عباس هستم،سه سال نیم هست دارم این ماشین رو، مصرف جاده ای 7.5هست،بسیار پر شتاب و نرم هست،در این مدت فقط مصرفی ها روعوض کردم،مثل تسمه لنت دیسک و صفحه روغن،در این مدت سه سال و نیم 390000فقط من باهاش رفتم، وقتی خریدم120تا کارکرد بود، البته اینم بگم روا/پراید/206/405ماشین های قبلی بودند که داشتم.
محمد
۷ دی ۱۴۰۰دوستان سلام
من پارس ۸۸ داشتم عالی بود کیفیت قطعاتش با این جدیدا اصلا قابل مقایسه نیست پژوپارس های
جدید مثل اسباب بازی می مونه نه ماشین
ولی الان تیبا صندوقدار دارم حرف نداره بی زحمت ترین ماشین ایران هستش
عبدالله
۲۱ بهمن ۱۴۰۱کجایین الان شده تیبا315میلیون
pars tu5
۱ آذر ۱۴۰۳سلام به همه دوستان ما یه پارس مدل 1400گاز سیمی موتور tu5داریم الان سال 1403هستش فقط 3روغن ازش عوض کردیم همش گاز ماشین بالای 3هزار بوده و باهاش کورس گذاشتم هنوز بجز بنزین فیلتر گازوییل روغن هیچ خرجی نداشته ولی یه مشکل داره که الان هیچ کسی 750میلیون نمیده ماشین ایرانی