دنیای اقتصاد پس از انتشار صورت های مالی دو خودروساز بزرگ داخلی اقدام به تحلیل و بررسی نتایج سود و زیان این شرکت ها کرده است. دو خودروساز بزرگ ایران در شرایطی متحمل زیانی ۵/ ۵ هزار میلیارد تومانی در نیمه نخست امسال شدند که طبق صورتهای مالی موجود، ریشه اصلی این ضرر هنگفت در هزینههای مالی آنها قرار دارد. طبق صورتهای مالی اظهار شده، ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز کشور تا پایان شهریور امسال زیان ۲ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومانی را به ثبت رساند، حال آنکه کل سرمایه ثبتی آن، یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان است.
سایپا نیز طبق آنچه به بورس اظهار کرده، در ۶ ماه ابتدایی امسال بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان زیان حاصل کرده و این در حالی است که سرمایه ثبتی این شرکت، حدود ۳ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان است. با این حساب، دو خودروساز بزرگ داخلی در مجموع طی ۶ ماه ابتدایی امسال پنج هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان زیان به ثبت رساندهاند. در صورت تداوم چنین روندی تا پایان امسال و ثبت زیان بیش از نصف سرمایه، دو خودروساز بزرگ کشور مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت میشوند و باید با تشکیل فوری جلسه هیاتمدیره، نسبت به ادامه فعالیت یا انحلال، تصمیمگیری کنند.
اما نگاهی میاندازیم به آمار فروش و بهای تمام شده محصولات تولیدی خودروسازان در ۶ ماه ابتدایی امسال تا مشخص شود ایرانخودرو و سایپا در این بازه زمانی چه عملکردی (در حوزههای فروش و مالی) به ثبت رساندهاند. ابتدا از ایرانخودرو شروع میکنیم، شرکتی که طبق اطلاعیه منتشر شده در بورس، به جز یک خودرو، سایر محصولاتش در نیمه نخست امسال با زیان فروخته شدهاند. بر این اساس، ایرانخودرو در «گروه پژو» فروشی ۱۲۷ هزار و ۶۰۸ دستگاهی را در نیمه نخست امسال به ثبت رسانده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، کاهشی ۶۹ هزار و ۵۷۵ دستگاهی را متحمل شده است. طبق اعلام ایرانخودرو، محصولات پژویی این شرکت با متوسط قیمت ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رفتهاند. با توجه به آمار فروش ۶ ماهه گروه پژو، بزرگترین خودروساز ایران در مجموع درآمدی بیش از ۴ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان نصیب این شرکت از ناحیه محصولات پژویی شده است. این در حالی است که بهای تمام شده پژوهای ایرانخودرو در نیمه ابتدایی امسال، حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. با این حساب، ایرانخودرو در بخش محصولات پژویی خود و بدون احتساب هزینههای مالی و فروش و اداری و…، متحمل زیانی حدودا ۴۶۸ میلیارد تومانی شده است. اگر این عدد را بر تعداد پژوهای فروخته شده تقسیم کنیم، آبیهای جاده مخصوص روی هر دستگاه پژو به طور متوسط و بدون احتساب هزینههای مالی و فروش و اداری و… حدود ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان ضرر میکنند. در گروه سمند نیز ایرانخودروییها تولیدی ۲۵ هزار و ۹۰۹ دستگاهی داشتهاند که نرخ فروش آنها به طور متوسط بیش از ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است. درآمد حاصله ایرانخودرو از فروش این تعداد سمند، بیش از ۷۰۲ میلیارد و ۵۱۳ میلیون تومان بوده، حال آنکه بهای تمام شده به بالای ۹۷۷ میلیارد تومان میرسد؛ بنابراین، آبیهای جاده مخصوص در مجموع زیانی بیش از ۲۷۵ میلیارد و ۱۹۴ میلیون تومانی را از ناحیه فروش گروه سمند به ثبت رساندهاند. اوضاع ایرانخودرو در خانواده L۹۰ نیز تعریفی ندارد، چه آنکه این شرکت در فروش این محصول متحمل زیان بیش از ۵۰ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومانی شده است.
در مجموع تنها ۷ هزار و ۸۷۷ دستگاه از این گروه خودرویی در ۶ ماه ابتدایی امسال به فروش رفته و درآمد حاصله ایرانخودرو از آن، بالای ۳۰۲ میلیارد و ۷۶۶ میلیون تومان بوده است. ایرانخودروییها محصولات خانواده L۹۰ را با قیمت متوسط ۳۸ میلیون و ۳۸۸ هزار تومان فروختهاند. طبق اطلاعات منتشره در بورس اما ایرانخودرو در فروش دنا و رانا نیز متحمل زیان شده است. این شرکت ۱۷ هزار و ۵۷۴ دستگاه دنا را در ۶ ماه نخست امسال به فروش رسانده و متحمل زیانی بیش از ۱۴۴ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومانی شده است. متوسط قیمت فروش این محصول در نیمه نخست امسال حدود ۳۹ میلیون تومان بوده است. در مورد رانا نیز صورتهای مالی ایرانخودرو از زیان بیش از ۵ میلیارد و ۸۷۶ میلیون تومانی حکایت دارند. ایرانخودروییها در نیمه نخست امسال یک هزار و ۶۶۱ دستگاه رانا را با قیمت متوسط ۳۰ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان فروختهاند. آبیهای جاده مخصوص همچنین در وانت آریسان نیز زیان کردهاند، چه آنکه طبق صورتهای مالی منتشره در بورس، حدود ۱۴ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان ضرر مختص این محصول بوده است. در مجموع طی ۶ ماه نخست امسال ۳ هزار و ۷۵۱ دستگاه وانت آریسان با قیمت ۲۵ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان به فروش رفته است. سری هم اما به محصولات مونتاژی ایرانخودرو بزنیم. در این بین، سوزوکی گرندویتارا زیانی بیش از ۵۰ میلیارد و ۹۰۵ میلیون تومانی روی دست ایرانخودرو گذاشته است.
آبیهای جاده مخصوص یک هزار و ۸۳۸ دستگاه از این محصول را با قیمت بیش از ۱۳۶ میلیون تومان در نیمه نخست امسال فروختهاند. این در حالی است که هایما بهعنوان شاسیبلند چینی ایرانخودرو، سودی حدودا ۲۵ میلیارد تومانی را نصیب این شرکت کرده است. طبق آمار، هایما فروشی ۷ هزار و ۸۵۸ دستگاهی را با قیمت ۸۸ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان داشته و تنها محصول ایرانخودرو بوده که سوددهی را به ثبت رسانده است. در نهایت دیگر محصول چینی ایرانخودرو یعنی دانگ فنگ، زیانی بیش از ۲۰۶ میلیارد و ۶۴۴ میلیون تومانی را برای ایران خودرو به همراه داشته است. ایرانخودروییها ۱۰ هزار و ۳۹۲ دستگاه از این محصول را با قیمت بیش از ۴۲ میلیون تومان فروختهاند. از ایرانخودرو بگذریم و به سایپا برویم و ببینیم صورتهای مالی آنها در ۶ ماه نخست امسال چه میگوید. بر این اساس، دومین خودروساز بزرگ ایران در مجموع ۸۳ هزار و ۳۸ دستگاه انواع پراید را در نیمه نخست امسال به فروش رسانده و در نهایت متحمل زیانی بیش از ۴۳ میلیارد و ۵۲۳ میلیون تومان شده است. مبلغ فروش پرایدهای سایپا در بازه زمانی تحت بررسی، حدود یک هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان بوده که نشان میدهد سایپاییها این محصول را به طور متوسط با قیمت بیش از ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروختهاند. طبق اعلام سایپا، بهای تمام شده تولید خانواده پراید (بدون احتساب هزینههای مالی و اداری و…) بیش از یک هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان بوده است. دیگر محصول زیانده سایپا آریو نام دارد، خودرویی چینی که زیانی بیش از ۲۵۲ میلیارد تومان را روی دست سایپا گذاشته و این شرکت در ۶ ماه نخست امسال، ۵هزار و ۳۲۴ دستگاه از آن را با قیمت متوسط حدودا ۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته است. به جز پراید و آریو، تولید دیگر محصولات سایپا همراه با سود بوده است. در این بین، فروش ۸۸ هزار و ۶۹۲ دستگاه تیبا در نیمه نخست امسال، سودی بیش از ۴۱۸ میلیارد تومانی را نصیب سایپاییها کرده است. قیمت متوسط این محصول بالای ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.
سایپاییها در فروش محصول مونتاژی کرهای خود یعنی سراتو نیز سودی بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان را حاصل کردهاند. در مجموع ۹ هزار و ۵۰۴ دستگاه از این خودرو با قیمت متوسط ۱۰۶ میلیون تومان به فروش رفته است. همچنین چانگان بهعنوان یکی از خودروهای چینی کشور، بیش از ۷۹ میلیارد تومان سود نصیب دومین خودروساز بزرگ ایران کرده است. ۷ هزار و ۵۴۴ دستگاه از این محصول با قیمت متوسط بیش از ۶۶ میلیون تومان در نیمه نخست امسال به فروش رفته است. آمار سود و زیان خودروهای داخلی طی ۶ ماه نخست امسال اما در شرایطی است که این ارقام بدون احتساب هزینههای مالی و اداری و فروش و… محاسبه شده است. به عبارت بهتر، اگر هزینههای مربوط به تسهیلات بانکی و فروش و دستمزد بخش اداری و سایر موارد مرتبط را به ارقام ذکر شده در این گزارش بیفزاییم، سود و زیان خودروها اعداد متفاوتی را ثبت خواهد کرد. شرایط به شکلی است که حتی برخی خودروهای سودده در این گزارش، پس از احتساب سایر هزینهها، عملا زیانده خواهند بود.
H
۱۴ آبان ۱۳۹۷خدارو شکر ?
میلاد
۱۴ آبان ۱۳۹۷چهار روز دیگه چنان گرونش میکنن که از جیب منو شما بکشنش بیرون اینا جایی نمیخابن که اب بره زیرشون.
ب هر حال ب امید نابودی جفتشون….
ایمان
۱۴ آبان ۱۳۹۷انشاالله به زودی زود نابود میشن این قاتلان کثیف
بنده خدا چند روز پیش تو نمایندگی میگفت دنا خریده کارکردش به ۱۰ هزارتا نرسیده صفحه کلاچش مشکل پیدا کرده حالا باید چی گفت به این بی شرف هایِ بی وجدان
وقتی میری نمایندگی ها به وضع فجیع و اسف بار تولید داخلی پی می بریم …. ???? ????
Genius
۱۴ آبان ۱۳۹۷من نمیدونم چرا ویران خودرو علیرغم اینکه چه از لحاظ تنوع و چه از لحاظ کیفیت و نوآوری همیشه در پس سایپا قرار داره رو الکی انقدر بادش میکنن و میگن بزرگترین خودروساز کشور؟!ببینید سایپا از پراید و تیبا که مناسب قشر کمتر برخورداره ماشین داره تا چانگان برای طبقه متوسط و سراتو و اگر اجازه میدادند سیتروئن برای قشر مرفه که پرواضحه این خودروها متعلق به یک دهه قبل هستند و هر چی باشند یقینا از خاندان پرتعداد 405 دهه 80 میلادی که این روزها در آخرین ورژن به سمند دنا رسیده قابل قبول ترند.آمارهای بالا هم موید همین نکته است کمااینکه ویرانخودرو در یکایک محصولاتش با ضرر مواجه بوده ولی سایپا تنها روی پراید ضرر داده
محمد حسین
۱۴ آبان ۱۳۹۷عبارت بزرگترین خودروساز کشور براساس تیراژ تولید به یک خودروساز گفته میشه نه دلایلی که شما آوردین. و تیراژ تولید سایپا پایین تر از ایران خودرو هست.
ضمن اینکه در سه زمینه مورد اشاره شما در خط اول (تنوع ، کیفیت و نوآوری) فقط شاید دلایل شما در حوزه تنوع قابل پذیرش باشه.
قطعا در حوزه کیفیت و نوآوری سایپا قابل مقایسه با ایران خودرو نیست.
نمونه بارز این قضیه مقایسه خودروهای اصطلاحا ملی این دو شرکت با هم دیگه است.
فرامرز
۱۴ آبان ۱۳۹۷کیفیت، نوآوری و تنوع برای این دو فرغون ساز تعریف نشده! ولی یه حس درونیم میگه فساد تو ایران خودرو بیشتره. شایدم این بخاطر سابقه خوب پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) تو مونتاژ و تولید خودروهای ژاپنی باشه که حس نفرت کمتری به سایپا دارم
Genius
۱۴ آبان ۱۳۹۷پس میشه روشن سازی کنید چرا ویرانخودرو از گاریسان تا دانگ فنگ با زیان انباشته روبروست؟! لطفا بحث های احساسی و نظرات شخصی رو در مسائل فنی دخالت ندیم و تنها با آمار و ارقام صحبت کنیم چرا که ریاضیات تنها دانشی است که خطا ندارد
نوید جهرمی
۱۴ آبان ۱۳۹۷این کارخونه ها رو غصب کردن. برا همین هیچ وقت ننگ این کار از دامنشون پاک نمیشه.
Abbas
۱۴ آبان ۱۳۹۷اگه بر اساس امار ها میزان سودشون رو حساب کنین که من این کار رو کردم میبینین که ایران خودرو توی هایما سود ۳۱ میلیون تومانی
تیبا ۴.۵ میلیون تومانی
سراتو سود ۲۴ میلیون تومانی و چانگان سود ۱۰ میلیونی به جیب زده
یه ضرب المثلی است که میگه زیاد خوردن آدم رو از کم خوردن هم میندازه
بهراد
۱۴ آبان ۱۳۹۷نترسین گشنه نمی مونن خون من وشما رو میمکن…
نباید به خاطر ظاهر زندگی کارگران، از سود های چرب و چیلی گردن کلفت ها گذشت…
اینا که رویای مارو نابود کردن ، نابود شن بهتره
كامي
۱۴ آبان ۱۳۹۷دلم میخاد با بولدوزر خط تولید این اشغال سازا رو خواب کنم
Sajjad
۱۴ آبان ۱۳۹۷دلت میاد!!!!
سلاطین کوییک، سمند، دنا، 405، تیبا و …
این همه سلطان دلت میاد خراب کنی!
ali
۱۵ آبان ۱۳۹۷نمیدونم منبع اعداد و ارقامتون کجاست ولی تحلیلش یکم اشتباهه!
چرا فکر میکنید کاهش فروش نسبه به دوره زمانی قبل به معنای ضرر هستش؟ چرا افزایش قیمت ضمنی، کاهش هزینه یا حتی افزایش میزان موجودی انبارها رو در نظر نمیگیرید. یکم گزارشتون سطحی هست که البته ناشی از عدم دسترسی به اطلاعات دقیق تره
نوید جهرمی
۱۴ آبان ۱۳۹۷بد نیست یه مدت تعطیل کنن لاقل ضرر نکنن. اونایی هم که بیکار میشن نگرانش نباشن. دعای مردم و بیمه بیکاری همراهشونه.
ی قرون دوقرون هم نیست. 5هزار و 500 میلیارد تومن ناقابل. هیچ کس هم نه عذرخواهی میکنه و نه میگه ما مدیریت بلد نیستیم وگرنه اینجور نمیشد.(خدا بیامرزه سرجیو مارچیونه که تا سر کار بود خودمن کلی چی بهش گفتم.الان میفهمم کاش یه همچی فردی مدیر یکی از اینا بود)
مانی
۱۴ آبان ۱۳۹۷حالا که پولمون با پهن یکی شده و سه هزار دلار میشه پنجاه میلیون
بهترین وقته که واردات ماشین به کشور کلا آزاد بشه(بدون گمرک)
اونوقت وارد کننده و مصرف کننده تکلیفشون مشخص میشه(ارزونترین ماشینهای خارجی ۷۰۰۰دلار قیمت دارن)
امیر.عارف
۱۴ آبان ۱۳۹۷دروغ میگن مثل همیشه . با این وضعیت گرونی اگه بری لوازم فروشی تک تک لوازم و بخری و سرهم بندی کنی به این قیمتی که اینها میگن در نمیاد . خیییییییییییییلی دروغ میگن . اگه راست میگن تمام جزئیات خرید و هزینه را منتشر کنند . اینکه کلی گویی میکنند (مثل همیشه) و ننه من غریبم بازی در میارن واسه شیره مالیدن سر مردم و بازخورد رفتار مردم . ما هم که همیشه در خرید خودرو بدون فکر رکورد میزنیم. حتی بقیمت بدبخت کردن خود و خانواده
سپهر
۱۵ آبان ۱۳۹۷این که تو این اوضاع صنعت خودرو داره نابود میشه شکی توش نیست.
ولی این دو خودروساز حقشونه، اون زمان که کلی سود میکردن به فکر مردم و کیفیت محصولاتشون نبودن
فقط آدم دلش به حال اون کارگرا و کارمندایی میا فته که حتما چند وقت دیگه بیکار میشن
محسنی
۱۵ آبان ۱۳۹۷بیایید یک کمپین کمک به این دو شرکت راه بیاندازیم گناه دارن
misagh
۱۵ آبان ۱۳۹۷به نظر من باید این مشکل افزایش قیمت رو از ریشه بهش نگاه کرد ،این که بشینیمو بگیم کدوم شرکت چقدر افزایش داشته اشتباهه شما خودتون رو بزارین جای یه شرکت وارد کننده وقتی یه روز یه کالایی رو با دلار 3هزارتومن وارد میکنی و روز بعد همون کالارو با دلار 9هزارتومن پس قیمت فروش اون محصول هم سه برابر میشه بین شرکت های خودرویی هم همینطوره مثلا یه محصولی مثل تیگو5 که قبلا با دلار 3تا4 هزار تومان حدود 130میلیون بود الان با دلار نیمایی 9هزارتومن باید بشه حدود 350 تا400 میلیون پس وقتی خودرو ساز قیمت این محصول رو کمتر از 200 میلیون اعلام میکنه نصبت به قیمت حقیقی پایین تر هم هست پس نمیشه خیلی راحت نشستو قضاوت کرد این مشکلی نیست که ما با برسی یه شرکت یا یه محصول بتونیم حلش کنیم
حاج صالحی
۱۵ آبان ۱۳۹۷اون 620 هاش اول که اومد سرطان بود اتاق سنگین موتورش 1600بود اسم لیفان رو خراب کرد
فرهاد
۱۵ آبان ۱۳۹۷گرونی داره بیدادمیکنه ولی بااین حال باخریدی که انجام میدیم و پولی که میدیم باید به کیفیت هم توجه بشه
بهزاد
۱۵ آبان ۱۳۹۷با این سیاست ها معلومه که این اتفاقات پیش میاد ولی خوب سود کمی هم نکردن
اشکور
۱۵ آبان ۱۳۹۷لیفان x70؟خدامیدونه پولش به کیفیتش میارزه یانه لیفان کلا سابقه خوبی توی ارائه خودروهای شاسی نداره مطمئنن گرونه ودرکل مفت نمیارزه
علی
۱۵ آبان ۱۳۹۷ایران خودرو و سایپا با این روشهای فروش که معلوم نیست الان که ثبت نام کنی شش ماه دیگه اصلاً بهت خودرو می دین یا ….
کاوه
۱۵ آبان ۱۳۹۷افزایش قیمت تموم شده در تمام صنایع دیده میشه و خودروسازیها و قطعه سازها هم مستثنی نیستند . خودروسازها در این وضعیت فقط سه راه دارن . 1 – تعطیل کنن – 2- از کیفیت بزنن و آپشنها رو کم کنن 3و پرسنلشون رو کم کنن – افزایش قیمت بدن. که سومی از همه احتمالش بیشتره
سهند
۱۵ آبان ۱۳۹۷جلوی افزایش قیمتاشونو گرفتن بهشون فشار اومده
maham
۱۵ آبان ۱۳۹۷خوبه ماشین ها شون کیفیت ندارن و با یک حرکت زیرکانه سر مردم کلاهخ میذارن و کلی سود میکنن. اگر خودرو هاشون کیفیت داشت ببین چی میشد؟
badoom
۱۵ آبان ۱۳۹۷پول مردم میگیرن اخرش هر چی ماشین مونده رو دستشون رو تحویل میدن
منصور
۱۶ آبان ۱۳۹۷این دقیقا یعنی استعمار.مسئولین عزیز!!!
metti
۱۶ آبان ۱۳۹۷ایشالا هر چه زودتر این فرغون سازها و حامیان …شون به زباله دان تاریخ میپیوندن
سپهر
۱۹ آبان ۱۳۹۷با توجه به افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمتها روند صعودی قیمتها ادامه داشته و میبایست منتظر افزایش مجدد باشیم.
ملیکا
۱۹ آبان ۱۳۹۷من موندم چرا ایران اصرار داره خودرو سازی داشته باشه وقتیکه نه تنها نتوسته نو آوری کنه بلکه کیفیت محصولات روز به روز افت کرده فقط بدهی بالا داره و دولت باید همش حمایت کنه تو این اوضاع کنترل بازار کمر دولت را شکونده . در صورتیکه میتونست در زمینه های دیگه نو آوری داشته وسود ده باشه و معضل بیکاری هم رفع میشدبا این محصولات بی کیفیت فقط روز به روز داره آلودگی کلان شهرها بالا میبره .
داریم میبینیم کشور چین طی 10 سال تونست خودرو سازی را متحول کنه و دنیا را تصاحب کنه
f.behtarak
۱۹ آبان ۱۳۹۷سلام . من جک j5 خریدم . هنگام رانندگی در هر دور موتوری اگر شتاب ناگهانی به ماشین بدم صدایی شبیه به دنده مرده گروه پژو از موتور میاد
سینا
۱۹ آبان ۱۳۹۷الان بازار شوکه است ملت کم کم عادت میکننو گرونتر از این میخرن
مراد
۲۰ آبان ۱۳۹۷من که هیچ وقت پول نمیدم به این شرکت ها که یکی دو سال دیگه اصلا تحویل بدن یا ندن… حداقل از یه جایی ماشین بگیرید که همین امسال تحویل بده
f.behtarak
۲۰ آبان ۱۳۹۷به جای پول دادن برای ماشین هایی ک ارزش مالی و کیفیتی ندارن از محصولات مدیران خودرو خرید کنید ک هم زمان تحویلش خوبه هم ماشین ارزش خرید بالایی داره