تبدیل یک خودروی پراید به یک خودروی هیبریدی، ایده ای بود که توسط شانزده نفر از فارغ التحصیلان رشته های مختلف مکانیک، برق، قدرت، صنایع و نرم افزار در مرکز مکانیک و خودروی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به انجام رسید. این خودرو که از سال ۹۰ طراحی و توسعه آن آغاز شده، فیس لیفت پراید بعلاوه پیشرانه هیبریدی می باشد.
حسین زیارتی، سرپرست تیم طراحی خودروی پاراکس در تشریح مزیتهای این خودرو می گوید:سیستم انتقال قدرت و بدنه این خودرو متفاوت و شتاب آن ۵۵ درصد بیشتر از خودروی پراید و مزیت دیگر این خودرو نسبت به موتور بنزینی ۴۰ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت است.
خودروی پاراکس در سه حالت تمام برقی، تمام اسپرت و تمام هیبریدی طراحی شده و در حالت تمام برقی، مانند خودروی برقی عمل می کند و تنها با انرژی الکتریکی حرکت می کند در این حالت سرعت حرکت این خودرو ۹۰ کیلومتر در ساعت است.
در حالت تمام اسپرت هدف افزایش شتاب و سرعت بیشینه به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد و حالت تمام هیبریدی با هدف کاهش مصرف سوخت طراحی شده است.
این خودرو در حالت الکتریکی میتواند با ۳۰ دقیقه شارژ مسافت ۴۰ کیلومتری را طی کند و ازجمله امکانات جانبی این خودرو می توان به سیستم پیشرفته مانیتورینگ و نمایش اطلاعات، سیستم عیب یابی و نمایش خودکار و آنلاین، سیستم امنیتی تشخیص هویت راننده با اثر انگشت، قابلیت ذخیره تمامی اطلاعات خودور، اطلاعات دارای برق ۲۲۰ ولت و سایر امکانات موجود در خودرو های روز دنیا اشاره کرد.
این خودرو با وزن ۹۶۰ کیلوگرم به صورت پنج دنده طراحی شده و توانایی حمل ۴ نفر را دارد، بدنه آن از جنس کامپوزیت و سیستم انتقال قدرت آن از نوع موازی جلو محرک است.
به نظر می رسد توسعه چنین فن آوری هایی، یکی از نیازهای جامعه امروزی ما باشد. با توجه به افزایش مصرف سوخت و هزینه های آن و آلودگی روز افزون هوا، توجه بیشتر به مقوله خودروهای پاک و سرمایه گذاری و حمایت از چنین جریاناتی، می تواند علاوه بر تقویت جریان علم، فن آوری و نوآوری از دانشگاه به صنعت ، باعث خودکفایی و جلوگیری از هدررفت انرژی و سرمایه ملی ما باشد.
رضا احمدی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳خیلی از پراید خوشمون میاد هیبریدش هم کردن آخه دانشجویان گرامی مگه ماشین قحط بود پول خرج این آشغال کردید ؟
حسین
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳آقا رضا مهم پراید بودنش نیست. دانشجوها به یه ماشین ارزون نیاز داشتن تا پولشون رو برای طرحشون خرج کنن. مهم هیبریدی بودنشه. انتظار داشتی سوناتا رو هیبریدی کنن؟
ali
۴ خرداد ۱۳۹۳واقعا گل کاشتید
بخدا اگه اجازه به جونهای این مملکت بدن بهترین ها رو طراحی میکنن
علیرضا
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳از کی تا حالا واحد وزن کیلومتر شده؟ !!!
((این خودرو با وزن 960 کیلومتر به صورت پنج دنده…))
علی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳با تشکر از عزیزان
لطفا عبارت زیر را در قسمت عکس گوگل جستجو کنید
تا طراحی های واقعی را ببینید !!!
china car show
محمدعلی
۵ خرداد ۱۳۹۳بانظر دوستان موافقم حیف که به این جوونای خودمون اجازه نمیدن کار کنن بعد شرکتای نظیرbmw جذب میکنه, وقتیم که ماشیناشون میاد بازار کیف میکنیم نمیدونیم طراحاشون خودین مثله مهدی فقیه زاده bmw sedan seri 6
محمد
۲۸ خرداد ۱۳۹۳پس میشه بگین اینجا نقش رشته ی نقشه کشی وطراحی صنعتی چیه!!؟؟
مگه جز مجموعه رشته مکانیک رشته های مثل قدرت برق نرم افزار صنایع چه ربطی به این سه رشته داره!!
من که تا اینجا خودم تو دانشگاه بین المللی غیاث الدین جمشید کاشانی (آبیک قزوین) درس خوندم طراحی فقط مربوط میشه به رشته ی نقشه کشی صنعتی + ساخت و تولید
همچینم به خودتون افتخار نکنین یه تغییر یا ارتقا دادن نیم نمای رو بروری پراید انقدر خوشحالی نداره
این همه خودرو … شما حتما باید میومدین روی پراید طراحی بدنه رو انجام بدین!!!
از کارتون خوشم اومد ولی ببخشیدا اخه چرا رو پراید؟؟
محمد
۱۸ تیر ۱۳۹۳دانشگاه بین المللی غیاث الدین جمشید کاشانی (آبیک قزوین)!!!!!!!
بعد میای نظر هم میدی؟
رنکینکگ دانشگاهت تو ایران فکر کنم 2000 باشه!!!!
متاسفم برای دوستانی که فقط اسم مهندسی مکانیک روشونه.
قرار بر این نبوده که خودروی جدیدی دولوپ بشه. فرقی هم نمیکرد. شما اصلا فهمیدی هیبرید یعنی چی؟ اصلا می دونی اینکه خودرو تو سه تا مود کار کنه چیه؟
غیاث الدین!!!!
محمد (عضو تیم خودرو الکتریکی تیکا)
فرزاد
۱۹ بهمن ۱۳۹۵چون پراید شاسی نداره بدنه به هم پیچ میشه
از طرف دیگه ارزونتر و سبک تر از پراید چی داریم؟
همین الان یه پراید قابل حرکت رو میشه با 1 تومن خرید
مدل 72 که بدنه و موتور و گیربکس و ایناش سالم باشه
این که فیس لیفت هم کردن خیلی خوبه ظاهر ماشین با پراید معمولی یکی نیست
محمد مهدی
۶ تیر ۱۳۹۳آخه تو رو خدا این چیه ساختین؟؟؟ والا من دیگه حرفی واسه گفتن ندارم …
سارا
۸ تیر ۱۳۹۳درود بر دانشگاه آزاد قزوین (باراجین)من با آقای دومی از راست و دومی از چپ همکلاسی بودم ورودی 85 یاد دانشگاه بخیر دکتر موسی خانی رئیس دانشگاه واقعا واسه ی پروژه های اینچنینی خیلی زحمت کشیدن و پول خرج کردن چه در زمینه ی خودرو سازی چه در زمینه ی روباتیک و با تاسیس پارک فناوری MRL که مرکز عظیم تحقیقاتی است واقعا زمینه ی پیشرفت را هموار کردند. دانشگاه قزوین واقعا شانس آورد که همچین رییس دانشگاهی داره که به جای به جیب زدن پول ها آنها را خرج پیشرفت علم و عمران و آبادانی دانشگاه می کنه.افتخار می کنم دانشجوی این دانشگاه بودم و همچین رییس دانشگاه و همکلاسی هایی داشتم..
منصور
۲۸ تیر ۱۳۹۳میبخشید جدیدا وزن بر اساس کیلومتر سنجیده میشه؟
اینجارو عرض میکنم: “این خودرو با وزن 960 کیلومتر به صورت پنج دنده طراحی شده و توانایی حمل 4 نفر را دارد”
امیر منصوری
۲۰ شهریور ۱۳۹۳با سلام و خسته نباشد:اقای مهندس من مدت 20سال هست که مکانیک تجربی خودروهای سبک هستم و حالا با توجه به واردات خودرو های هیبریدی به کشورمان و اینکه دنیا به این سمت در حال پیشرفت است .علاقه مندم که تعمیرات و اطلاعات کاربردی را در این مورد یاد بگیرم ایا میتونید به من کمک کنید یا اینکه منبعی رو بهم معرفی کنید؟ باتشکر
مححمدرضا
۱۰ آبان ۱۳۹۳مرحبا احسنت به این خلاقیت چه کنیم که اینقد نخبه داریم کجای دنیارو باید فتح کنیم خدا کمکمون کنه به خدا اگه خرج ما جوونا بکنن مملکتو بهشت میکنیم چرا ما از خیلی کشورا باید عقب باشیم کاش حرفای مارو مسئولین میشنیدن
خیامی
۹ فروردین ۱۳۹۴سلام خسته نباشید
پایان نامه من راجبه باتری های خودروهای هیبریدیه میشه کمکم کنید
مصطفي
۲۲ آبان ۱۳۹۴سلام به دوستان
من یک عضو کوچک تیم پاراکس هستم.
حدودا از بدو شکل گیری همراه تیم بودم تا پایان پروژه خودرو هیبرید.
چند نکته در صحبت های دوستان هست که نظر شخصیم رو راجع بهشون اعلام می کنم.
1- ما هم کاملا قبول داریم که کشور ما در زمینه خودرو سازی بخصوص طراحی خودرو با توجه به بازار خوب و انحصاری که وجود دارد خیلی خوب عمل نکرده
2- همیشه دو راه وجود داره- صرفا دانشجو بودن و درس پاس کردن و از عالم و آدم ایراد گرفتن 2- دانشجو بودن و درس پاس کردن و تفکرات بزرگ داشتن و شروع کارهای بزرگ
3- اکثر نظرات راجع به ظاهر خودرو هست. در حالی که وزن طراحی الگوریتم و طراحی واحد کنترل هیبرید در این سیستم خیلی بیشتر است. دلیل برتری این خودرو هم در مسابقات همین بوده است.
4- ما به اندازه توان و سوادمون تو یک حوزه خیلی کوچک وارد شدیم و یک خروجی تغریبا قابل قبول داشتیم. امیدوارم این تفکر به تمام دانشجویان در تماما رشته ها منتقل بشه.
و در آخر:
من روزی که وارد تیم شدم دانشجوی ترم آخر کارشناسی برق بودم. درسم بد نبود، فنی هم بودم اما تجربه کار زیادی نداشتم. در کنار دوستان خیلی چیزها یاد گرفتم کارشناسی ارشد مکاترونیک خوندم و مهم تر اینکه الان ترسی از کارهای بزرگ ندارم و تجربه یک کار تیمی موفق دارم که برام خیلی با ارزشه. تمام بچه های تیم الان موفق هستن و بسیار با تجربه. چند سالی از دانشجویی میگذره و همه در مشاغل طراحی مشغول به کار هستند. من هم از شرایط کاری راضی هستم و تمام تجربیات دانشجویی به کارم میاد و باعث موفقیت نسبی من در بین همکارام شده.
قصد جسارت نداشتم فقط خواستم انگیزه ای بدمن به دانشجوهای عزیز که از این فرصت ها در دانشگاه حداکثر استفاده رو داشته باشند به امید موفقیت روز افزون.
ماهر
۱۹ اسفند ۱۳۹۸سلام. به دوستان خسته نباشید بنده در حیطه طراحی صنعتی/ و طراحی خودرو فعال هستم/ بنظرم میتونستید از ظرفیت طراحی صنعتی ایران استفاده کنید. این همه زحمت کشیدیدولی در طراحی بدنه متاسفانه بسیار ضعیف عمل کردید. خوشحال میشم باهاتون همکاری کنم.