بازار خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرد. این بلاتکلیفی هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا قابلمشاهده است، بهطوریکه از یک طرف شرکتهای خودروساز عرضه خودرو به بازار را به شدت کاهش دادهاند و تنها کاری که انجام دادهاند پیشفروش محصولات تولیدی با قیمت غیرقطعی و زمان تحویل بلند مدت است و از سوی دیگر طرف تقاضا هم تحت تاثیر کاهش عرضه، حضور کمرنگی در بازار دارد.
این در شرایطی است که کارشناسان، فعالان بازار و دستاندرکاران صنعت خودرو، چاره کار را در افزایش قیمت محصولات تولیدی شرکتهای خودروساز دانستهاند. آنها معتقد هستند چنانچه افزایش قیمت اتفاق بیفتد، هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا از آن منتفع میشوند؛ بهطوریکه طرف عرضه با افزایش قیمت، توان و انگیزه از دست رفته را تا حدودی باز مییابد و عرضه نیز به بازار افزایش مییابد. در مقابل طرف تقاضا هم هنگامی که قیمت خودرو در کارخانه افزایش مییابد، به دو دلیل، خروج سرمایههای سرگردان و همچنین کاهش فعالیت دلالان و واسطهها در بازار، این امکان را مییابد تا محصول مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کند.
حتی این امکان وجود دارد به دلیل کاهش فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه و خروج دلالان، قیمتها تا حدودی کاهشی شود و بیتردید این مساله به نفع مصرفکنندگان خواهد بود. در شرایطی که گفته میشود افزایش قیمت هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا را در شرایط فعلی منتفع میکند، شاهد هستیم که اعلام قیمتهای رسمی که پیش از این از سوی مسوولان وزارت صنعت وعده داده شده بود از سوی مسوولان و سیاستگذاران این بخش انجام نمیشود و همچنان قیمتهای کارخانه بر مدار همان قیمتهایی میگردد که در خرداد ماه از سوی شورای رقابت اعلام شد.
این در شرایطی است که پیش از تغییر مدیریت کلان وزارت صنعت، معاونان محمد شریعتمداری از افزایش قیمت محصولات داخلی و اعلام قریبالوقوع آن خبر دادند. با این حال شاهدیم که بعد از تغییر مدیریت کلان وزارت صنعت، همچنان خبری از اعلام قیمتها نیست.
از سوی دیگر در آخرین اظهار نظررسمی، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه عنوان کرد که تصمیم جدیدی برای قیمت گذاری خودرو انجام نشده است. وی ادامه داد: کارگروهی تشکیل شده تا موانع افزایش قیمت خودرو را رفع کند. حال این سوال مطرح است که آیا رحمانی به تصمیمات شورایعالی هماهنگی سران سه قوه که در آن، سازمان حمایت مرجع قیمتگذاری خودرو تعیین شده بود، پایبند خواهد ماند؟ و اگر پایبند است چرا هنوز قیمتها بهطور رسمی از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام نشده است.
در این ارتباط حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو به «دنیای اقتصاد» میگوید که اصلیترین دلیل برای عدماعلام قیمتهای جدید توسط دولت این است که هیچ یک از اعضای دولت نمیخواهند این مساله به نام آنها تمام شود. به نوعی نمیخواهند این افزایش قیمت را گردن بگیرند.
این کارشناس خودرو ادامه داد: خودرو جزو آن دسته کالاهایی است که در لایههای اجتماعی تاثیر فراوانی دارد، بنابراین افزایش قیمت آن بیتردید تورمزا خواهد بود.
این کارشناس تاکید میکند که سیاستگذاران بخش خودرو در تلاش هستند با تعویق در اعلام رسمی افزایش قیمتها، تورم را روی کاغذ کنترل کنند؛ زیرا در حال حاضر مبنای قیمت خودرو که در محاسبات مرتبط با تورم محاسبه میشود، قیمتهای کارخانه است.
نکته دیگری که این کارشناس به آن اشاره میکند، بحث کیفیت پایین خودروهای تولید داخل است. از آنجا که شرکتهای خودروساز بهصورت دولتی اداره میشوند و مسوولان بخش خودرو در ارتباط با کیفیت نازل این محصولات نمیتوانند مصرفکنندگان را قانع کنند و همواره با اعتراض آنها روبهرو بودهاند، بهدنبال این هستند تا با جلوگیری از افزایش قیمت خودرو، به نوعی جوابی برای کیفیت پایین محصولات داشته باشند.
نکته سومی که کریمی سنجری به آن اشاره میکند در ارتباط با ممنوعیت واردات است. این کارشناس میگوید: چنانچه قیمت خودرو بهطور رسمی افزایش یابد، این امکان وجود دارد تا طرف تقاضا این مطالبه را مطرح کند تا واردات از ممنوعیت خارج شود. با توجه به اینکه دولت تلاش کرده با ممنوعیت واردات جلوی ارزبری را در این بخش بگیرد، بنابراین اعلام رسمی افزایش قیمتها را به تاخیر میاندازد تا از این رهگذر همچنان اجازه ندهد واردات خودرو انجام شود.
lmbx
۱۴ آبان ۱۳۹۷شیرتوشیر ترین مملکت دنیا ما هستیم، به نظرم دولت و خودروسازها از این وضعیت راضی اند چون ماشین رو به هر قیمتی که میخوان میفروشن دست آخرم میگن که گرونی کار دلاله!
فقط دوست دارم پول اونایی که رفتن ثبت نام پیش فروش کردن هاپولی شه. آدمی میشناسم که 6 تا ماشین اسم نوشته! آخه جدای از وجدان و انسانیت، این آدم ها انقدر عقل نداشتن که بفهمن ماشین های قبلی رو هنوز تحویل ندادن بعد با این وضعیت طرف ماشین نوشته برای شهریور98! بابا فکر مردم نیستی فکر سرمایه خودت باش
نوید جهرمی
۱۴ آبان ۱۳۹۷کسایی شدن مسئولمون که اعضای خونوادشون اونورن و پاسپورت بلاد کفر دارن. سرمایشون هم بردن اونور. دیگه دلشون برای چی و کی بسوزه؟
یه ساله اوضاع قاراش میشه یکیشون ککش هم نگزیده.
NAVID۰۰۹۸
۱۴ آبان ۱۳۹۷ایران دو جور موقعیت در ۱۰ سال آینده پیش رو داره :
۱- وضعیت خیلی بدتر میشه
۲- وضعیت خیلی وحشتناک بدتر میشه
emad1990
۱۵ آبان ۱۳۹۷به10 سال دیگه نمیکشه نوید
محمد
۱۴ آبان ۱۳۹۷تا کی میخوان-یا میتونن فنر قیمت خودرو رو نگه دارن؟؟؟
مگه کسی میتونه مثلا ۲۰۷ رو ۴۵ میلیون گیر بیاره که واسه تورم داره این قیمت محاسبه میشه؟
بازار که میدونه تورم چقدره
دیگه عدد روی کاغذ به چه درد میخوره؟
ارزش پول و درامد ما یک پنجم شد اگه میتونن عزیزان اینو برگردونن
مهدی
۱۴ آبان ۱۳۹۷فعلا دولت دست نگه داشته تا سیزده ابانرد بشه وظاهری مشتی بر دهان استکبار زده باشه بعد فنر ول میکنه تا بخوره تو سر کله ملت مسیله اصلی اینه که مقاوت در برابر استکبار وظیفه ماست عشق و حال تو همون استکبار حق حضرات و اقا زادهاشون هستش
حمید
۱۴ آبان ۱۳۹۷نه می خواهند تا می تونند پیش فروش کنند تو بازار آزاد که به قیمت بالا میدنند
مهدی
۱۵ آبان ۱۳۹۷دوستان سلام
با توجه به اینکه انحصار این خودروهای بی کیفیت
دست دولت هست وتا زمانی که رقابت نیست،وضعیت همینه که هست….ایران خودرو وشرکت هیوندای کره هردو فعالیتشونو ازسال 1347 شروع کردن….اوناچی تولید میکنن….ما چی ?