ایستگاه خبر

رویارویی سانتافه و توسان: دو رقیب از یک خانواده

رپورتاژ: سانتافه خودروی مشهوری در دنیا است. این خودرو از نسل دوم به ایران راه پیدا کرد و کم کم در کشور ما هم شناخته شده شد. در مقابل توسان هم آنقدرها  ناشناخته نیست. توسان به خاطر ابعاد و مشخصات فنی به عنوان رقیبی برای سانتافه شناخته می‌شود؛ اما آیا توسان واقعا در حد و اندازه سانتافه است؟

سانتافه؛ خودروی خانواده

همانطور که گفته شد سانتافه در نسل دوم، یعنی سال ۲۰۰۷ وارد ایران شد. هیوندای سانتافه 2012 هم در دسته‌بندی نسل سوم هیوندای قرار دارد که پنج ستاره ایمنی از euroNCAP گرفته است. فضای بزرگ این خودرو، مهم‌ترین مزیتی است که با باز کردن در آن به چشممان می‌آید. صندلی‌ها چرم هستند و حس خوبی را منتقل می‌کنند. با همه این اوصاف سانتافه کابینی دمده و قدیمی دارد. ضبطی که هیچ هیجانی نمی‌آورد، فرمانی که بسیار معمولی و داشبوردی که بسیار قدیمی است از نقطه ضعف‌های سانتافه‌های نسل اول تا سوم آن بوده است. در عوض امکانات رفاهی آن هنوز هم قدیمی نشده. سانتافه ترمز پارک الکترونیک، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، گرمکن صندلی جلو، آینه وسط الکتروکرومیک، دوربین عقب و سانروف پاناروما دارد ولی همچنان به پای آپشن‌های توسان نمی‌رسد.


اگر سراغ موتور برویم مشخص می‌شود که چرا این خودروی عضلانی حتی بعد از ممنوعیت واردات خودروهای بالای سه لیتری عرضه گسترده‌ای در ایران داشته است. پیشرانه سانتافه ۲.۴ لیتر حجم دارد  که قادر است ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

وزن هزار و ۵۰۰ کیلویی سانتافه نمی‌گذارد که شتابی عالی داشته باشد و به خصوص وقتی با یک سربالایی تندی روبرو می‌شویم ما را ناامید هم می‌کند. سانتافه ۲۰۱۸ که در نسل چهارم این خودرو قرار می‌گیرد هنوز به بازارهای ایران نرسیده اما همه سایت دیوار پر از مدل‌های قدیمی‌تر تا سال ۲۰۰۷ است. بازار دست دوم این خودرو بسیار جذاب است. هر زمان که قصد خرید یا فروشش را داشته باشیم با سه کلیک در سایت دیوار می‌توانیم تصمیمان را عملی کنیم.

 

توسان؛ امکانات رفاهی بیشتر

شاید سانتافه در سال‌های اول رقیب بزرگی نداشت اما هیوندا با تولید توسان سعی کرد که داخل محصولات خودش حریف دیگری برای سانتافه بسازد. توسان نه فقط کابین مدرن‌تر بلکه طراحی بیرونی زیباتری هم دارد. وقتی از توسان حرف می‌زنیم در واقع از چند نسل توسان صحبت می‌کنیم که با موتورهای متفاوت ساخته شد. چون در اشاره به سانتافه بیشتر مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ را بررسی کردیم، این بار هم سراغ مدلی از توسان می‌رویم که بین سال‌های۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ تولید شد. موتور این مدل دو لیتری و در واقع کوچک‌تر از سانتافه بود. در نتیجه میزان قدرتی که این خودرو تولید می‌کرد ۱۶۰ اسب بخار و چند پله پایین‌تر از سانتافه است. این در حالی بود که توسان مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ هم موتور بزرگ‌تر و هم قدرت بیشتری دارد اما به جعبه دنده قدیمی مجهز شده است. تفاوت دیگری که نسل آخر توسان با سانتافه دارد در جعبه دنده این دو خودرو بوده که سانتافه قدرت تولیدی موتور را با گیربگس شش سرعته تیپ ترونیک ولی توسان با گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها می‌رساند. با وجود سبک‌تر شدن توسان به خاطر همین تفاوت‌ها عملا شتاب دو خودرو با هم فرق زیادی ندارند. تنها برتری فنی توسان نسبت به سانتافه مصرف کمتر بنزین در آن است. توسان برای ۱۰۰ کیلومتر نیاز به حدود ۸ لیتر بنزین ولی سانتافه ۱۱ لیتر بنزین دارد.

با اینکه هیوندای توسان کوچک‌تر و از نظر فنی ضعیف‌تر است آپشن‌های بیشتری دارد. برای مثال در توسان یک سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمز خودکار، چراغ‌های هوشمند جلو و LED به کار رفته است. همچنین توسان در شهر نسبت به دیگر محصول  کمپانی تویوتا سواری بهتری به راننده می‌دهد. با وجود جدیدتر بودن این خودرو، خیلی هم ناشناخته نیست و هر زمان قصد خرید آن را داشتیم با مراجعه به سایت دیوار می‌توانیم بهترین و جدیدترین نمونه آن را بررسی کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3480 ديدگاه)

    زیباترین کراس اوردنیا عکس اول هیوندای سانتافه اسپرت نسل سوم فیس لیفت مدل ۲۰۱۸ هست

  2. حسین

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (94 ديدگاه)

    جدی جدی وزنش هزار و 500 تن هست؟؟؟؟؟
    بهش نمیخوره ها :)))))))

    1. داود

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (215 ديدگاه)

      هزار و پانصد تن نه ۱.۵ تن خیلی سبک هم هست

Comments are closed.

دکمه بازگشت به بالا