رئیس شورای رقابت از آزادسازی قیمت سه خودروی پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۵۰۸ خبر داد و گفت: خروج از قیمتگذاری، به دلیل عدم انحصار در بازار این خودروها انجام شده است.
با وجود این که گزارشهای کیفی نشاندهنده کیفیت پایین خودروهای تولیدی است اما برخلاف قانون، این شورا مجوز افزایش قیمت را برای خودروهای تک ستارهای که پیشرفت کیفی نیز نداشتهاند صادر نموده است.
خانواده پراید و تیبا ۱.۲۵ درصد، پارس تندر ۱.۵۷ درصد، خانواده پژو و سمند ۲.۶۹ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.
رئیس شورای رقابت افزود: در خصوص پارس تندر و تندر ۹۰ که از تولیدات شرکت سایپا است، میزان افزایش قیمت ۱.۵۷ درصد در نظر گرفته شده است که در این میان، تورم بخشی حدود ۶ درصد در نظر گرفته شده است. همچنین برای محصولات ایرانخودرو و خانواده پژو و سمند، متوسط افزایش قیمت، ۲.۶۹ درصد لحاظ شده است.
وی تصریح کرد: از اردیبهشتماه سال ۹۵ تا این لحظه، قیمتگذاری بر اساس دستورالعمل قبلی، صورت گرفته است؛ این در حالی است که این خودروها همچنان بازار انحصاری دارند و به همین دلیل قیمتگذاری میشوند.
رضا شیوا گفت:
به خاطر ورود برخی رقبا، پژو ۲۰۰۸، پژو ۵۰۸ و پژو ۳۰۱ از حیطه قیمتگذاری شورای رقابت خارج شدهاند.
وی افزود: اگر بخواهیم که اقتصاد ایران شکوفا شده و رشد منطقی داشته باشد، باید آفتهایی که امروز گریبان گیر اقتصاد ایران است را یکی پس از دیگری از میان برداریم؛ در این میان یکی از آفتها این است که در بحث رونق اقتصادی و کسبوکار، موانع باید از پیش پا برداشته شود. یکی از این موانع که مسئولیت رسیدگی آن به عهده شورای رقابت گذاشته شده، مجوز کسبوکار است؛ بهنحویکه همه باید شرایط فنی و تخصصی راهاندازی یک کسبوکار را بداند و اگر متقاضی این شرایط را داشته باشد و دستگاههای دولتی به او مجوز ندهند، میتواند برای رسیدگی به شورای رقابت مراجعه کند.
رئیس شورای رقابت افزود: با شروع دولت دوازدهم، باید تحولی در وضعیت اقتصادی جامعه ایجاد شود تا بتوان انتظار اتفاقات خوب در اقتصاد را داشت که نمونه آن، رونق کسبوکار است، بهنحویکه از رکود خارج شده و به سمت رونق اقتصادی حرکت کنیم. وی تصریح کرد:
در دولت دوازدهم افرادی باید عهدهدار مسئولیت شوند که خود سهامدار شرکتها نباشند. درواقع، دولت نباید سهامدار شرکتها باشد و در اقتصاد دخالت کند.
شیوا با اشاره به ورود شورای رقابت به کالاهای انحصاری گفت: قانونگذار مشخص کرده که تشخیص اینکه یک بازار انحصاری یا غیرانحصاری است، به عهده شورای رقابت است و تعیین دامنه تمرکز شدید به عهده شورای رقابت قرار دارد؛ ضمن اینکه دستورالعمل قیمتگذاری نیز باید از سوی این شورا، تدوین شود. در این میان در مورد خودرو، قانونگذار اعلام کرده که تورم بخشی، کیفیت و بهرهوری باید در قیمتگذاری خودرو دخیل باشد، بنابراین با این سه شاخصه، عدد و رقمها وارد فرمول شده و کاهش یا افزایش سالانه قیمت خودرو به دست میآید.
رئیس شورای رقابت با اشاره به وجود قیمتهای تهاجمی تصریح کرد:
اجازه نمیدهیم که در اقتصاد ایران، شرکتها و مجموعههای بزرگتر به شرکتهای کوچکتر، زورگویی کرده و آنها را از گردونه رقابت خارج کند، بنابراین زمانی که برخی شرکتهای بزرگ که توانایی اعطای قیمت پایینتر را داشته و به این وسیله، شرکت کوچکتر را از بازار رقابتی حذف کند، شورای رقابت حتماً ورود خواهد کرد و اجازه ادامه روند را نمیدهد.
وی با اشاره به تصویب دستورالعمل قیمتگذاری برخی خودروهای داخلی در جلسه روز گذشته شورای رقابت افزود: دو گروه خودرویی که قیمت مصرفکننده آن زیر ۴۵ میلیون تومان است، مشمول قیمتگذاری از سوی شورای رقابت میشود. البته قیمت مصرفکننده با قیمت کارخانه متفاوت است به قیمت کارخانه، هزینههایی همچون بیمه، شمارهگذاری و مواردی نظیر آن اضافه میشود.
الف.ی
۱۳ تیر ۱۳۹۶ببخشیدا معذرت ولی
آخه برای چی؟
آهان فهمیدم برا چاپیدن مردم.
MAHDI . TUNING
۱۳ تیر ۱۳۹۶فقط تصویر اول
Amir
۱۴ تیر ۱۳۹۶اقا یه کمپین نه به خرید خودروی صفر داخلی بود
مثه اینکه دوباره نیاز
اگه دوباره ملت وام گول بخورن
حسین
۱۳ تیر ۱۳۹۶فقط ی سوال دارم !
آیا افراد تشکیل دهنده ی شورای رقابت خودشون خودرو ساخت داخل سوار میشن ؟
پس براشون مهم نیست که چی تولید میشه با چه قیمتی
Daniel
۱۴ تیر ۱۳۹۶دلت خوشه برادر
***
براشون مهم نیست چندتا خانواده داغ دار شدن.
براشون مهم نیست چند تا نون آور خونه زمین گیر شدن.
براشون مهم نیست چندتا دختر ناقص شدن و موندن خونه پدر.
براشون مهم نیست قبرستونا داره پر میشه از کسایی که تو این حلبی ها مردن.
.
مهم خودشه که جیبش پر باشه.
مهم بچه هاشن که بهترین ماشینو سوار بشن و مردم و باهاشون زیرکنن و ککشون نگزه وانگاری که ی سگ رو زیر کردن.
***
میدونی مقصر کیه؟
مقصر منم که میخرم. مقصر شمایی که میخری. مقصر همه ی مردمن. من نمیدونم اگه نخواییم این آشغالا رو بخریم کی میخواد مجبورمون بکنه؟ میخوان بیان بزننمون و بگن بیاین لگنای مارو بخرید؟؟؟
چرا باید پژو 2008 سریع فروخته بشه؟
چرا دنا پلاس باید زیر 20 دقیقه تمامشون فروش برن.
مقصر ما *** که میخریم.
این که چیزی نیست. این پاچه ی گشاد ملت هنوز خیلی جا داره. خودت خواهی دید که ی روزی همین پژو پارس هارو 60 تومن به ملت میندازن. فقط صبر کن و ببین.
داود
۱۳ تیر ۱۳۹۶نهایت شیادی رو تو همکاری شورای رقابت و خودرو سازا میشه دید
فقط یک سوال آیا اون نونی که میبرید سر سفره زن و بچتون حلاله؟؟؟
lmbx
۱۳ تیر ۱۳۹۶یه چیزی که واقعا از درکش عاجزم همین قضیه پژو2008 است.از اول مشخص بود که قیمت این ماشین زیر 100 تومن نیست ولی نمیدونم چرا مردم انقدر براش سرودست میشکونن خوب بابا تو که میتونی تا 120 تومن پول ماشین بدی خوب تو این قیمت این همه ماشین دست دو و نو وجود داره مگه این چه تحفه ای هست.همین کار ها رو میکنید که اینا اینجوری تو پاچه ملت میکنن دیگه.
واقعا تو مملکتی که یه ماشین رو نمیتونن درست قیمت بگذارن و عرضه کنند به چی میشه امید داشت
علی
۱۳ تیر ۱۳۹۶بازاری که گمرکش بی منطق باشه از سازنده داخلی چه انتظاریه؟
HoSeIn
۱۳ تیر ۱۳۹۶قضیه این قیمت گذاری پژو 2008 مشخص کرد که قیمت واقعی این خودروهای از رده خارج وارداتی خیلی پایین تر از این حرفا پای آقایون آب میخوره ولی برای مردم از همه جا بیخبر بستگی به این داره که تا کجا گوششون را میدن به تیغ اینا
ACR VIPER
۱۳ تیر ۱۳۹۶خداوندا شر این مدیران ومسولان نا لایق
وکسانی که این همه گرونی رو روانه سر مردم میکنن هر چه زودتر کوتاه که هیچ قطع بفرما
?
بابک
۱۴ تیر ۱۳۹۶دقیقا این شورای رقابت کارش چیه ؟ میگه ما فقط واسه خودرو های زیر ۵۰ میلیون تصمیم گیری می کنیم ! چینی ها هم که ربطی نداره به شورای رقابت ! اون چندتا خودرو ساز ها دیگه هم هر چی بگن شورای رقابت میگه چشم ٬ خب بودن و نبودن این شورا چه فرقی به حال مردم داره ؟ والا تعطیلش کنن سنگین تره
فرشاد سجادیان
۱۴ تیر ۱۳۹۶شورای وقاحت
نخود آش
۱۴ تیر ۱۳۹۶من که واقعا از این وضع راضیم. خیلی خوبه که بعضیا نمیتونن بیشتر از پراید سوار بشن. با این فرهنگ و وضع رانندگی حتی فکر کردن به این که اینا ماشین بهتر از پراید سوار بشن داغونم میکنه. امیدوارم تا فرهنگ درست نشده پراید سوار کم نشه.
پناه بر خدا
HoSeIn
۱۴ تیر ۱۳۹۶دوست عزیز این مطلبی که شما عنوان کردی دو مقوله کاملا مجزاست و قدری توهین آمیز . زیادن افراد با فرهنگی که جزء اقشار کم درآمد جامعه هستن و توان خرید خودروهای آنچنانی را ندارن و زیادتر از اونها افراد بی فرهنگی که به طرق مختلف یه شبه صاحب خودروهای لوکس شدن و خیابونهای شهر جزئی از مایملک پدریشونه.