بیش از دو ماه از آغاز تحریمهای صنعت خودروی کشور توسط ایالاتمتحده آمریکا میگذرد. این تحریمها همانطور که پیشبینی میشد، زنجیره خودروسازی کشور را تحتتاثیر قرار داد و از خردادماه گذشته نمودار خودروسازان در خطوط تولید نزولی شد. حال به نظر میرسد تأثیر تحریمها روی شرکای بینالمللی زنجیره خودروسازی کشور هم تأثیر منفی گذاشته است.
آنطور که دنیای اقتصاد میگوید در میان شرکتهایی که بعد از امضای توافقنامه برجام، بار دیگر به مشارکت با شرکتهای خودروساز داخلی پرداختند، شرکت پژو-سیتروئن و رنو جایگاه ویژهای داشتند. حال آمارهای ارائه شده از سوی این دو شرکت گویای این مسئله است که فروش جهانی هر دو شرکت تحتتاثیر خروج از بازار ایران قرار گرفته است. شرکت رنو پیشتر اعلام کرده بود، در سه ماه سوم سال جاری میلادی، فروش جهانی این شرکت با افت ۶ درصدی روبهرو شده است. حال خبرگزاری تسنیم به نقل از شرکت رنو خبر داده، این شرکت توقف فروش محصولات خود در بازار ایران را اعلام کرده است. بر اساس این خبر در ماه گذشته میلادی فروش محصولات این شرکت در ایران به صفر رسیده است. این در حالی است که شرکت رنو در سپتامبر سال گذشته، تعداد ۱۰ هزار و ۹۳۲ دستگاه از انواع محصولات خود را در بازار ایران به فروش رسانده بود. رنو در آگوست ۲۰۱۸ یعنی نخستین ماه بازگشت تحریمهای آمریکا نیز فروش خود در بازار ایران را به نصف کاهش داده و به ۷ هزار و ۶۲۶ دستگاه رسانده بود.
بر این اساس مجموع فروش رنو به ایران در ۹ ماهه ۲۰۱۸ نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱۳ درصدی داشته و به ۹۶ هزار دستگاه رسیده است. رنو در ۹ ماهه سال قبل ۱۱۰ هزار و ۵۴۹ دستگاه خودرو روانه بازار ایران کرده بود. رنو در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۶۲ هزار و ۷۹ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرد. فروش رنو فرانسه به ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد ۳/ ۴۹ درصدی داشت. ایران هشتمین بازار مهم برای شرکت رنو محسوب میشد. دیگر خودروساز فرانسوی، پژو-سیتروئن نیز آمارهای فروش خود را برای ماه گذشته میلادی اعلام کرده است. البته آمارهای پژو-سیتروئن به تفکیک مناطق جهان که در آنها فعال است اعلام شده است. ایران در تقسیمبندی مناطق این شرکت در منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار میگیرد.
بر اساس آمارهای اعلامی این شرکت، در سه ماه سوم سال جاری میلادی این شرکت در منطقه خاورمیانه و آفریقا، تنها توانسته تا ۱۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو را به فروش برساند. این در حالی است که در سه ماه سوم سال گذشته میلادی، پژو در این منطقه ۱۳۱ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را عرضه کرده بود. این کاهش ۳/ ۹۰ درصدی بیتردید تحتتاثیر خروج این خودروساز فرانسوی از بازار ایران به وجود آمده است. اگر آمار فروش ۹ ماه این شرکت در سال ۲۰۱۸ را با مدت مشابه در سال گذشته مقایسه کنیم، شاهد افت فروش ۷/ ۴۷ درصدی این برند در منطقه خاورمیانه و آفریقا خواهیم بود. در ۹ ماه ابتدای سال جاری میلادی این شرکت در مجموع ۱۹۸ هزار و ۴۰۰ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار خاورمیانه و آفریقا کرده است. این در حالی است که در ۹ ماه ابتدایی سال گذشته میلادی این برند توانسته در مجموع ۳۷۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه از انواع محصولات خود را در این بازار به فروش برساند. این آمار گویای آن است که افت ۷/ ۴۷ درصدی فروش این شرکت منجر به افت فروش ۱۸۱ هزار دستگاه عنوان محصولات پژو در بازار خاورمیانه و آفریقا شده است.
Muty
۷ آبان ۱۳۹۷تبعاتی نداره ، اینجا ایران است
سرزمین شیران بی یال و کوپال !
Genius
۷ آبان ۱۳۹۷تو رو قرآن دوستان دست از رویاپردازی بردارید و از هفت آسمان تخیلات خود مجددا گام بر زمین بگذارید!هیچ تبعاتی گریبانگیر پژو و رنو و توتال و بوئینگ و ATR و….. که از ایران رفتن نخواهد شد؛این وسط فقط ما 80 میلیون محکوم به زندگی در ایرانیم که باید بریم 206 چینی هندی و اسما فرانسوی رو به جای 35 میلیون دوبرابر یعنی 70میلیون بخریم درحالیکه درآمدها به هیچ وجه همچین رشد سرسام آور نداشته!
بعضیا که دیگه پا رو از این هم فراتر میذارن و میگن 4نوامبر در ایران نه تنها مشکلی نخواهیم داشت بلکه جشن و پایکوبی خواهد بود اما خوب زمان زودگذار است و نتیجه کارها عیان خواهد شد
سورنا
۷ آبان ۱۳۹۷اینا نشون میده این آشغالسازا فقط تو ایران خوب میفروشن
تو ایران میگن فلان ماشین پژو یا رنو عالیه و …
آره تو ایران عالیه چون طرف از پشت پراید میره تالیسمان سوار میشه معلومه میگه عالیه
بعضیا جالبه از پژو دفاع میکنن خب آره مشکل ما اینه کاشین درست حسابی سوار نشدیم مجبوریم اینارو بگیریم و به اینا میگیم خوب چون خوب اصلی رو ندیدیم انواع بنز و بی ام و و فولوکس و تویوتا و … رو اگر داشتیم اونوقت متوجه میشدیم اینا واقعا آشغالن :)
مزدا
۷ آبان ۱۳۹۷داداش خودتو عصبانی نکن دیگه از این آشغالا هم محروم شدیم هیچ سوپرآشغالای داخلی هم خدا تومن شدن …
خلاصه بدبخت شدیم
سورنا
۷ آبان ۱۳۹۷من عصبی نیستم چون هیچوقت سمت این آشغالای داخلی نرفتم
تاره باید خوشالم باشی که محروم شدیم چون بالاخره تا یه جایی دووم میارن
کاش این دفعه که اوضاع تا این حد خراب شده مردم یه کم از خواب بیرون بیان و چشماشون باز بشه و بیخیال خرافات ۱۴۰۰ ساله بشن تا یه کم بتونن زندگی کنن
بهراد
۷ آبان ۱۳۹۷یکی ۱۴۰۰ یکیم ۲۵۰۰ رو اعصابم بود
الان ۴۰ هم بهشون اضافه شد
قراره جشن هم براش بگیرن
خیلیم به شرایط میاد
مهدی
۷ آبان ۱۳۹۷غیر ممکنه کسی از پشت پراید یه دفه تالیسما سوار بشه مگه اینکه …
بهراد
۷ آبان ۱۳۹۷گل بود و به سبزه نیز آراسته شد،
بیخیال به مناظر بنگریم به تبلیغات و به گذر عمر عمر عمر
سه بار نوشتم ولی اونقدر کوتاهه که فردا روز آخریش میرسه
Achtung
۷ آبان ۱۳۹۷من موندم تاکسیها و مسافرکشا با این هزینه های لاستیک و جلوبندی و …و خرج خودشون چطور هنوز با کرایه های قبل کار میکنن؟ فکر کنم بنده خداها فقط میخوان تا موقع تموم شدن لاستیک زنده بمونن دیگه فکر بعدشو نمیکنن
amin
۷ آبان ۱۳۹۷ما ماندیم و 60 میلیون تومان پول بی زبان که بابت ثبت نام سیتروئن پرداخت کردیم و هیچ خبری هم از تحویل نیست
مهدی
۷ آبان ۱۳۹۷ظاهرا امریکاا این سری دنبال تحریم های فلج کننده هستش و احتمال زیاد بصورت تدریجی اقتصاد ایران به سمت رانت و فساد بیشتر هدایت کنه تا الان موفق بودن باید ببینیم بعد چی میشه البته پژو هم تا الان سودش برده ماندن بیشتر ممکن بود براش گران تمام بشه
حمیدرضا
۷ آبان ۱۳۹۷چرا همه از ضرر پژو و رنو حرف میزنن یه جوری میگیم انگار این اونان که ضرر کردن اونا نهایتا ده درصد به درامدشون ضربه خورده ما کارخونه هامون تعطیل میشن بازنده واقعی خروج فرانسه کل خودروسازی ماست
بهراد
۷ آبان ۱۳۹۷چرا ، هند هست چین هست، این دفعه میرن یه ماشینی میارن که اسمشم نشنیدیم
حتی کارخونش هم جدید باشه تمامی قابلیت های کشتار در لحظه رو هم داشته باشه و زه هاشم آپشن باشه