سازمان توسعه تجارت طی هفته گذشته در حالی جدیدترین فهرست خودروهای مجاز وارداتی امسال را اعلام کرد که در فهرست مذکور از دو خودروی پورشه و مازراتی خبری نیست. بنابراین خودروهای مذکور تا پایان سالجاری اجازه ورود به ایران را نخواهند داشت .
در این فهرست تعدادی از خودروهای کرهای، آلمانی، ایتالیایی، چینی، ژاپنی، فرانسوی و سوئدی مجوز ورود به ایران را در سالجاری بهدست آوردهاند، حال آنکه برندهایی همچون بیامو، هیوندای موتور، آلفا رومئو، ایبیتی، سایک موتور، سانگ یانگ، دایملر، کیا موتورز، تویوتا موتور، جیلی، رنو، فولکس واگن، میتسوبیشی، هوندا، دانگ فنگ و ولوو در فهرست یاد شده به چشم میخورد.
بر اساس فهرست خودروهای مجاز که سازمان توسعه تجارت منتشر کرده تا پایان سالجاری، ۱۰۲ خودرو مجوز واردات به بازار ایران را بهدست آوردهاند و واردکنندگان تنها میتوانند نسبت به واردات خودروهای یاد شده اقدام کنند.
# اما علاوه براین خودروها ، در بین لیست براساس مجوزی که ورزشکاران دریافت کردند نام های معتبری ثبت شده است .
دولت دهم در ماههای پایانی کار خود، مجوزی طلایی و با قیمت میلیاردی را به عنوان تشویق به ورزشکاران و مدال آوران المپیک و سایر مسابقات ورزشی داد تا در مقابل مدالی که برای کشور به ارمغان آوردهاند، خودرویی لوکس وارد کنند، مجوزی که کمتر کسی به آن دسترسی دارد. نکته حائز اهمیت در این مصوبه آن است که برخلاف شرایط واردات خودرو از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی که باید شرایط خاصی را رعایت کند، ورزشکاران دارای این مجوز، می توانند خودروهایی را وارد کنند که می تواند در ایران نیز نمایندگی فروش و ارایه خدمات پس از فروش نداشته باشد.
بار اولی که این مصوبه از سوی دولت صادر شد، در آن فهرست خودروهایی جای داده شده بود که حجم موتور آنها بالای ۲۵۰۰ سی سی بود، یعنی همان شرطی که واردات خودرو را آزاد می کند، به این معنا که هم اکنون تنها واردات خودروهایی به کشور مجاز است که حجم موتور آنها کمتر از ۲۵۰۰ سی سی باشد. اما در گام بعد، وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعتراض به این مصوبه برای مجاز بودن واردات خودروهایی با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی، دولت این مصوبه را اصلاح کرد و تنها واردات خودروهایی را مجاز دانست که حجم موتور آنها کمتر از ۲۵۰۰ سی سی باشد که البته این اصلاحیه تنها شامل ورزشکاران دارای امتیاز ویژه دو شد.
بنابراین ورزشکاران امتیاز ویژه یک اجازه ورود خودروهای 2500-۳۵۰۰ سی سی و ورزشکاران امتیاز ویژه دو اجازه ی ورود خودروهای پایین ۲۵۰۰ سی سی را دارند .
البته زمزمه هایی مبنی بر ابطال این مصوبه از سوی دولت جدید نیز به گوش می رسد، به نحوی که دولت جدید قصد دارد این مجوز را باطل کند، اما نکته حائز اهمیت این است که خبرها از بخش ثبت سفارش واردات حکایت از آن دارد که بیشتر ورزشکاران ثبت سفارش خودروی وارداتی خود را انجام داده اند و شاید زمانی که دولت بخواهد این مصوبه را ملغی اعلام کند، دیگر خیلی دیر باشد.
فهرست خودروهای مجاز وارداتی ورزشکاران ویژه یک
فاقد نمایندگی فروش: الدزموبیل، دایملر، کرایسلر، پنتلی، داج، فراری، لندرور، فورد
دارای سابقه نمایندگی فروش: سوبارو، بنز، بی ام و، تویوتا، هیوندایی، لکسوس، نیسان، اپل، کیا، هیوندا، رنو، آئودی، فولکس
فهرست خودروهای مجاز وارداتی ورزشکاران ویژه دو
فاقد نمایندگی فروش: الدزموبیل، دایملر، کرایسلر، پنتلی، فراری، داج، فورد، لندرور
دارای سابقه نمایندگی فروش: بنز، بی ام و، تویوتا، هیوندایی، کیا، هوندا، جیلی، سانگ یانگ، رنو، فولکس
براساس آمار گمرک در سال گذشته، معادل ۴۴ هزار و ۳۴۱ دستگاه خودروی سواری به ارزش یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلار وارد کشور شد. در چهار ماهه نخست امسال هم واردات خودرو به کشور از نظر تعدادی و ارزشی به ترتیب پنج و ۹/۱ درصد افزایش یافته و به ۱۲ هزار و ۶۴۰ دستگاه و ۲۶۶ میلیون دلار رسید.
حسین
۹ شهریور ۱۳۹۲پس فراری هم می یاد!!!
به عشق فراری بکوببببببببببببببببببببببببببب لایکو!!
slr722
۹ شهریور ۱۳۹۲نمیدونم خبر دارید یا نه…
تو کیلومتر 38 جاده ساوه دقیقا نزدیک شهر پرند دارن پیست فرمول 1 میزنن…
البته الان زیر سازی شده…هنوز اسفالت نشده…
پس به خاطر همین دیگه باید مجوز ورود خیلی دیگه از ماشین ها کم کم بدن…
مهیار
۹ شهریور ۱۳۹۲حالا فرض کنیم فراری هم اومد خود همون فوتبالیست هایی که وارد کردن سوار میشن دیگه اگر هم بخوان بفروشنش به خاطر تک بودنش با قیمت میلیاردی میفروشن این وسط فوتبالیستان که میتونن بدون گمرک ماشینهای خاص وارد کنن ولی مردم عادی باید کلی پول به گمرک بدن بعدشم اون ماشینی رو که دلشون میخواد به خاطر محدودیتها نمیتونن وارد کنن این ظلمه
سعید131
۱۰ شهریور ۱۳۹۲مچکریم روحانی…
km
۹ شهریور ۱۳۹۲دوستان ما فراری زیر ۲۵۰۰ سی سی داریم؟؟؟!!!
ناشناس
۱۲ شهریور ۱۳۹۲بله فراری مدل نسیم! با رادیو پخش سی دی دار و فرمان هیدرولیک و ایربگ راننده!!!
jaguar
۹ شهریور ۱۳۹۲یعنی دایملر و BMW همه مدلاش میتونه بیاد؟
آخه یه زمانی توی لیست محدودیت ها اینجوری نوشته بودن:
بنز کوپه
بنز سدان
بنز کلاس S
بنز!!!!! o.O
بعد تو بگو بدون تعرفه بیاد اصلا
ما که دستمون نمیرسه
حالا مگه اینکه بخواد هیوندای i10 بیاد
اونم بدون تعرفه(چه فانتزی شاخی!!!!)
شاید بتونیم بخریم!
محسن.د
۹ شهریور ۱۳۹۲اینا همش حرفه،قبلا هم مثلا ممنوع شده بود مگه پورشه و مازراتی و…نمیومد؟؟!! خیلی جالبه برام بدونم چه مشکلی با پورشه دارن که تو لیست نیاوردن درحالی که حتی ماشینهای امریکایی و فراری و… هست!!!
slr722
۹ شهریور ۱۳۹۲اره قبول دارم…اینا همش حرفه…واردات بیشترم میشه…
درضمن مملکت ما هر روز یه قانون میاد درست میشه…
Sepehr
۹ شهریور ۱۳۹۲پورشه ها و مارزاتی ها قبل از تصویب این قانون کزایی سفارش داده شده بودن که نتونستن جلوی ورودشون رو بگیرن
حسین
۱۰ شهریور ۱۳۹۲آقا امین ما آخر نفهمیدیم طرفدار کدوم شرکتی؟
امین
۹ شهریور ۱۳۹۲پس چرا اصلا اسمی از آئودی تو این لیستا نبود ؟
یعنی آئودی کمتر از سانگ یانگه؟؟؟؟
کافر مقدس
۹ شهریور ۱۳۹۲باووو هر چی سی سی هست تو حلقتون…..
چه فایده که هر چی باشه باید 9برابر قیمتش بخری!
تا گوساله گاو شود بسی جان کندم در این سال 30
VAHID JINPACHI
۹ شهریور ۱۳۹۲خدایا یک امضای طلایی به تمامه طرفدارانه سایت پدال و سردبیر پدال و دیگر دوستان بده تا بتونن یک ماشین بدون گمرک وارد کنن.
Reza
۹ شهریور ۱۳۹۲وقتی فراری 458 2012 زدن برای فروش 8500000000 دیگه…
پويا
۹ شهریور ۱۳۹۲بابا ماشینا بیاد فقط هرچى میخواد پول گمرکیش بشه بخد اباشه قیمتش بالو باشه بهتر از اینه که نباشه.الان ىه فرارى 458 2012 پلاک ملى هم برا فروش موجوده رنگشم قرمزه
رامتین
۹ شهریور ۱۳۹۲بنظرم خودروهای جالبی نمیتونن وارد کنند. در این بین تنها و تنها فراری میتونه جالب باشه، چون بقیه اتومبیلهای ذکرشده، بوفور در ایران یافت میشه و یا اگرم ندیده باشیم (مثه دوج یا کرایسلر) بهتر از اون (یا هم خانواده آن) مثه کادیلاک یا فورد در تهران زیادند. نکته بعد آنکه فراری اتومبیلاش حجم موتور زیر 3500 ندارند! فراری 458 میتونست یه گزینه فوق العاده و منحصر بفرد باشه که 4500cc هست! بنابراین نیازی نیست خبرهای دیگشو دنبال کنیم. همه میگفتن بوگاتی یا آوانتادور در راهه! البته حقشون پراید هم نیست با این بازیهاشون.
javad
۹ شهریور ۱۳۹۲والا چیزی که تو کشور برای فروش زیاده همین ماشینایی هستن که مردم عادی میتونن وارد کنن.آقایون من از شما میپرسم آیا مخترعین نباید حق وارد کردن خودروهای خاص رو داشته باشن؟؟؟؟؟
سامان
۹ شهریور ۱۳۹۲ما تبریزی ها یه چند وقتی میشه که با این ماشینا حال می کنیم
هر چی بخوای میتونی تو ارس و تبریز سوارش بشی.
جلال
۹ شهریور ۱۳۹۲سلام
حتی اگر (بنا به فرض محال) با تعرفه صفر در صد هم وارد بشه با این نرخ ارز همه میتونن ماشین خوب سوار بشن؟
مشکل اصلی اینجاست که درآمد مردم به ریاله ولی خرجشون به دلار
تعرفه های بالا هم که مزید بر علت شده
پس اکثر مردم نباید امیدی به سوار شدن ماشین خوب داشته باشن
با این حال امیدوارم همه یتونن ماشین خوب سوار بشن…………..
امین
۹ شهریور ۱۳۹۲مازراتی دیگه نیست؟
محمد
۱۰ شهریور ۱۳۹۲کاشکی یکیشون لندکروز 2013 هشت سیلندر وارد کنه با اینکه 5700 سی سی هستش و ال ایکس 570 هم 5700 سی سیه ولی نمیزارن لندکروز 8 سیلندر وارد شه …. من لندکروز 8 سیلندر مدل 2013 میخوام چی میشد اگه وارداتش آزاد بود
همایون
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵لندهور 2013
محمد
۱۰ شهریور ۱۳۹۲دلیل اینکه خودرو با حجم بالاتر از 2500 نمتونه وارد بشه چیه ؟
1-مصرف سوختش بالاست : فکر نکنم از تولیدات داخل با حجم کمتر مثل سمند مصرفشون بالا تر باشه
2- حجم موتور با لاتر از تولیدات داخل نباشه تا خدانکرده دو خوردوساز !! عزیز مشتری از دست ندهند که البته این دلیل قانع کننده تر بنظر میرسه :)
نظر شما چیه ؟ 1 : like
2 : unlike
احمد.ف
۱۰ شهریور ۱۳۹۲به نظرم باید مغز اون کسی رو که این قانون رو وضع کرده اسکن کنن بلکه معلوم شه تفکراتش متعلق به چه قرنی است؟
فقیر
۱۰ شهریور ۱۳۹۲ایکس 100 سایپا پرطرفدارترین خودرو در عراق
پرادو تو کردنشین عراق 25میلیونه…
تابه کی ملت باید تحقیر بشن
فقیر
۱۰ شهریور ۱۳۹۲تعدادی از خودروهای بالای 2500 سی سی که شب عید وارد گمرک شده بودند اما امکان ترخیص نداشتند، سرانجام بنا به دلایل نامشخص و مبهم مجوز ترخیص آنها از گمرک صادر شده است.
دلایل مبهم و نامشخص!!!!!!! اینها همون حضرات مافیا و نفوذیها هستند من مبهمشو نمیفهمم
امیر
۱۰ شهریور ۱۳۹۲به نظر من وقتی ایران خودرو با تولیدوصادرات سمند که موترش ۲۰سال پیش از رده خارج شده داره مثلاکشورو پولدار میکنه واظحه که تا ده سال دیگه هم تولیدات سمند ایکس ایکس ال هم با موتور ۱۸۰۰پژو ادامه خواهد داشت!!
پیکان خ
۱۴ شهریور ۱۳۹۲اگرواردات پیکان آزاد شد به من خبر بدین….
irani
۱۴ شهریور ۱۳۹۲نه اینکه فوتبالیستها همیشه گل می کارن, باید بهترین ماشینها رو هم سوار شن…
معلومه که پولشو باید از جیب مردم بدبخت تحت عنوان مالیات و عوارض و … بگیرن تا اینا فراری یا پورش یا بنتلی یا … سوار شن
مهدی
۱۴ شهریور ۱۳۹۲سلام به همه دوستان
من فکر میکنم هدیه هم باید در چارچوب قانون باشه اگه ورود خودروهای خاص به دلایلی محدوده تو ایران، این محدودیت باید مال همه ایرانی ها باشه نه یک عده خاص!
و تا زمانی که اون دلایلی که بخاطرش ورود این ماشینها رو محدود کردن رفع نشه هیچکس نباید وارد کنه ولو شخص ریس جمهور!!!(شاید خیلی ایده آل فکر می کنم!!)
مح ا
۱۵ شهریور ۱۳۹۲تا کی مردم باید آشغال سوار شن.هر روز قیمتشو میبرن بالا بدون اینکه کیفیت بره بالا.این دوتا خودرو ساز و دولت در حق مردم اجحاف میکنن.اگر قیمت و کیفیت خودرو داخلی خوبه چرا جرات حذف گمرک رو ندارن.بابا مردم از این فرقونا خستن دیگه
میثم
۱۶ شهریور ۱۳۹۲خیلیا اینجا دارن خودشونو خسته میکنن.همه کاره دولته که باید کاری کنه مردم اسایش داشته باشن نه سختی
مریم جعفری
۲۰ شهریور ۱۳۹۲آیا کسی اطلاعاتی مبنی بر این که دانشجویان مقیم خارج از کشورمی توانندخودرو مانند ورزشکاران واردکنند داره؟ ممنون می شم اگه به اشتراک بذارید.
رضا
۲۲ شهریور ۱۳۹۲کشور ما به دلیل عدم خود کفایی در تولید و تکیه بر درامد نفت و سو مدیریت اقتصادی و از طرفی روابط بسیار بد سیاسی و اقتصادی با دنیا آرام آرام داره تو دردسر میافته. افت ارزش ریال باعث شد درامد ایرانیان به شدت کاهش پیدا کنه و نیازهای مردم که بیشتر خارجی بودند و با دلار تهیه میشد گران تر شود. به عنوان مثال حادثه اتوبوس قم نمونه ای است که از گران بودن لوازم خودرو و ناتوانی در خرید توسط مردم حکایت میکند. از قبیل این اتفاقات که منشا آن ناتوانی مالی مردم می باشد بعد از این بیشتر به چشم خواهد خورد. حال واردات خودروهای لوکس که در این گیرو دار بیشتر به جک شبیه است
sunmartin
۲۲ شهریور ۱۳۹۲من نمیدونم ورزشکاران سوار خودروهای ملیاردی و بالای ملیون ها ملیون بشن چه افتخاری برای م شما داره ماهایی که نمیتونم حتی خودروی خودمون رو بدلیل کمبود قطعات و قیمت های نجومی تعمیر کنیم چه برسه به تعویض من برای سوار شدن خودروی دیگران نه ذوق میکنم و نه …زمانی خوشحال میشم که ببینم تمامی دوسداران و نیاز مندان خودرو بتونن براحتی خودرو بخرن درست 34 سال پیش کارمندی با حقوق ماهیانه 1500 تومان میتونست بصورت اقساط خودروهای روز دنیا رو در داخل کشور سوار بشه ولی الان شرایط به گونه ای شده که اگه این مثل حتی مثل خواب هم نمیمونه و تصور کردنش سخته بهر حال من آینده روشنی برای صنعت خودرو نمیبینم و تا این باند و باند بازی ها و زد و بند ها در کار باشه همینه که هست و گرایش مردم برای خودرو های بسیار بی کیفیت چینی بالاتر میره کی فکرش رو میکرد خودروی چینی بشه 60 تا 100 ملیون؟؟ اما این اتفاق افتاد پس منتظر اتفاق های بیشتری باشیم با واردات خودرو های ملیاردی چیزی عاید من و شما نمیشه چرا اجازه ورود خودروهای متوسط و کلاس c /b رو نمیدن با تعرفه مثلا 10 درصد خوب مشخصه..
امیر
۲۷ شهریور ۱۳۹۲سلام من در نظر دارم یکدستگاه تویوتا کرولا اتاق جدید با حجم موتور 1600 سی سی از ترکیه جهت استفاده شخصی با پرداخت عوارض قانونی وارد کنم بیش از یکماه است با گمرک و شرکتهای مختلف ایمیل می زنم و راهنمایی می خواهم کسی پاسخ نمی دهد یکنفر از یکی از شرکتها گفت چون مجوز با حجم 1800 سی سیس داده اند بالاتر و یا کمتر نمی توان آورد بالاتر قابل قبول است چون مصرف بیشتر دارد ولی کمتر چرا ؟ شاید به دلیل مصرف کمتر موافق نمی باشند به هرجهت کسی اگر بتواند به من کمک و راهنمایی کند سپاسگزارم
amir.t.
۱۶ آبان ۱۳۹۲یکی از یکی بهتر …