در حالی که پس از روی کار آمدن دولت جدید، سه بار تحریمهای یک جانبه و غیر انسانی در بخشهای پزشکی و دارویی لغو شده و دادگاه اروپا نیز تحریمهای تعدادی از بانکها و شرکتهای کشتیرانی ایرانی را لغو نموده، زمزمه های لغو تحریمهای صنعت خودروی ایران نیز شنیده میشود.
دولت آمریکا در ابتدای تابستان امسال و با هدف تشدید فشارهای اقتصادی به ایران و در حالی که صنعت خودرو هیچ ارتباطی با غنی سازی اتمی ندارد، دست به تحریم یک جانبه این صنعت زد و باعث خروج کلیه شرکای خارجی از بازار ایران شد. بزرگترین زیان این خروج را ایران خودرو با از دست دادن شریک دیرینه و استعمارگرش یعنی پژو داد! پس از آن رنو نیز که تا آخرین روزها مقاومت کرده بود تا از سرمایهاش در ایران محافظت کند، ناچار به دست کشیدن از این بازار بزرگ شد. ارزش سهام شرکتهای خودرویی در بورس اوراق بهادار با همین امید افزایش یافته و دارای صف خرید سنگینی است که برخی فعالان بورسی دلیل آنرا افزایش احتمال لغو تحریمهای صنعت خودرو میدانند.محمدرضا نجفیمنش، عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان ایران در این زمینه میگوید: «صنعت خودرو ارتباطی با برنامههای هستهای صلحآمیز کشور نداشته و رییسجمهوری آمریکا با استفاده از اختیارات ویژه خود آنرا تحریم کرده است.»
وی با بیان اینکه رییسجمهوری آمریکا میتواند به همان سرعتی که این تحریم را وضع کرد آنرا لغو کند، خاطرنشان میکند: «بنابراین از دولت میخواهیم لغو سریع تحریمهای اقتصادی از جمله تحریم صنعت خودرو را به عنوان یکی از رئوس مطالبات خود در مذاکرات پیگیری کند. البته با توجه به فضای شکل گرفته در هفتههای اخیر این امیدواری وجود دارد که در آینده نزدیک تمام مشکلات و تحریمها در حوزههای مختلف حل و فصل شود.»
به موازات رفع تحریمهای خارجی، دولت باید برخی از قوانین و بخشنامهها مانند عدم ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی دارای بدهی معوق، اخذ ۱۳۵ درصد مبلغ بابت حواله ارز و قوانین گشایش LC را که به نوعی تحریم داخلی است، اصلاح کند.
حالا و در آستانه سفر ریس جمهور به نیویورک، گفته میشود که لغو این تحریمها از جمله خواستهها در مذاکرات احتمالی خواهد بود. در کنار این موضوع باز شدن امکان مبادلات مالی از طریق سوئیفت نیز که دیروز اعلام شد، امکان پرداختهای بدون مشکل برای خریدهای خارجی را میسر خواهد کرد و واردات قطعات تسهیل خواهد شد.
اما آیا با رفع تحریمها و مشکلات واردات قطعات، قیمتها نیز به زمان قبل باز خواهند گشت؟ یا تحریم تنها بهانه خودروسازان برای افزایش بی رویه و شدید قیمتها بود؟
ASHKAN
۱ مهر ۱۳۹۲فورد فستیوا (Ford Festiva) خودرویی است که در سالهای ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۲ تولید شدهاست. یعنی پراید = اولین سال تولید ۱۹۸۶ میلادی برابر 1364 هجری خورشیدی
احسان 16V
۱ مهر ۱۳۹۲شاید تحریمها برداشته بشه ولی عمرا چیزی ارزون بشه ….
Zonda R
۲۱ اسفند ۱۳۹۲هرگز اتفاق نخواهد افتاد
امیرحسین
۱ مهر ۱۳۹۲خدا کنه . . .
بهرام
۱۸ فروردین ۱۳۹۳بردارن هم سایپا ول کن نیس بدنه پورشه کایمن با موتور 1300 پراید چی بشه
hossein
۱ مهر ۱۳۹۲خدا کنه.ولی فک کنم اگه تحریما رفع بشه ما با قدرت به تولید 405 و پرشیا و سمند! اون هم با تیراژ خیلی بالا ادامه بدیم!!!
چون بعیده پیشرفتی تو این صنعت محدود و بی رقیب ایران اتفاق بیفته…
امیر
۱ مهر ۱۳۹۲سلام
من که میگم خدا کنه تحریما برداشته بشه(البته اگر واقعا تحریمی وجود بوده باشه تو این مدت!!!)
که حداقل قیمت موتورسیکلت های منتاژی بکشه پایین منه جوون بتونم به عشق خودم که موتورسواری هست کمکی برسم
به طور مثال قبل از تحریمها قیمت موتورسیکلت هیوسانگ 250 تو بازه ی 8 ملیون بوده حالا شده 19 ملیون..یا قیمت مگلی 250 بوده 6 تومن حالا شده 11 تومن…
امیدوارم امیدوارم…
درباره خودرو هم نظر خاصی ندارم..خوش هم ندارم واسه خاطر یه عده سود جوی بی وجدان(ویران خودرو و…) گند بزنم به اعصاب خودم..ارزش نداره
دوستدار همه ی هموطنان گلم
Zonda R
۲۱ اسفند ۱۳۹۲اینا از تحریما کلی پول به جیب زدن
آرش
۱ مهر ۱۳۹۲آخه صنعت چهارچرخه سازی ایران قبل از تحریمها چه گلی به سر مردم می زد که حالا ما برای رفع تحریمها دعا کنیم و امیدوار باشیم . کاش ریشه این صنعت توخالی خشک بشه …
فرزاد
۱ مهر ۱۳۹۲پژو حقیقتاً شرکت استعمارگر و بی وجدانی بود. و اگر مردم ما کمی به خود بیایند نباید هیچ محصولی با برند این شرکت را بخرند چه تولید داخل باشد و چه وارداتی!
————————————————————————————
اگر مسئولین صنعتی کشور انسان های متخصص و کاردان و وطن دوست و مومنی بودند آیا پژو می توانست 25 سال ایران را استعمار کند؟ آیا خودروسازان داخلی از استعمار پژو جدا بودند و منافعی نداشتند؟ یا آنها هم جیب ملت را خالی کردند؟
————————————————————————————-
ذکر این نکته که اصولاً فرانسوی ها بعلت ضعف در تولیدات صنعتی ، نسبت به کشورهایی مثل امریکا و آلمان و ژاپن و انگلیس و حتی ایتالیا دارند معمولاً بیشترین میزان رشوه را در شراکت با کشورهای دیگه می پردازند.
صفا
۱ مهر ۱۳۹۲به نظر شما اگه الان تحریم خودرو برداشته بشه
و دلار هم به 2400 تومان برسه قیمت خودرو چقدر کاهش پیدا میکنه؟؟
افزایش قیمت ها بین دوبرابر تا سه برابر بوده
در چنین حالتی کاهش قیمت به میزان یک سوم منطقی به نظر میاد
؟
امید
۲ مهر ۱۳۹۲دوست عزیز قیمت دلار الن دقیقا 2400 تومن میباشد-ولی اینا به هیچ وجه حاضر نیستن قیمتارو پایین بیارن-دارن طمع میکنن و این واسشون مثل اب خوردنه
جلال
۲ مهر ۱۳۹۲سلام
دوستان اگر ما در این مدت میتونستیم در صنعت حیاتی خودرو پیشرفتی داشته باشیم
اون وقت نتنها تحریم ها تاثیری بر ما نداشت بلکه خودروسازانی مثل پژو هم نمی توانستند این همه از آب گل آلود بازار ایران ماهی بگیرند!!!
تقصیر از خودروسازان ماست که در این مدت علیرقم این همه حمایت هیچ تکونی به خودشون ندادند و دائم پسرفت کردند…….
امید
۲ مهر ۱۳۹۲هموطنان من-به عرض همکی میرسانم که به هیچ وجه قیمتای خودرو و….پایین نمیاد-الان اخبار 20-30 میگفت که رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته : قیمت دلار اگر بیش از این پایین بیاد به ضرر ایران تمام می شود و قیمت دلار نباید پایین بیاد و نمی اید.
اینم مملکت ما!!!!!بخاطر اینکه تا حالا اینهمه سود کردن و دارن حال میکنن-نمیخوان ضرر کنن و ضد حال بخورن- چرا؟؟؟؟؟واسه اونا این مهمه که خودشون ضرر نکنن با پایین اومدن دلار نه ما مردم بیچاره که با پایین اومدن دلار میتونیم وسایلا و خودرو و دیگر چیزها رو با قیمت کمتر بخریم…واقعا متاسفم برای مملکتمون-چطور شما ضرر کنید انقدر میسوزید و بعد دو روز میاین میگید ضرر داره-بعد ماکه یه عمره داریم بخاطر شماها که اون بالیید ضرر میکنیم هیچ اشکالی نداره و باید دم نزنیم؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
من که مطمئنم اب از اب تکون نمیخوره و قیمتا پایین نمیاد و قیمت دلار هم مثل قیمت طلا که توو بازار جهانی کمتر از اینهاست رو نمیارن پایین و بازهم همان اش و همان کاسه باقی میمااند تا………
atila
۳ مهر ۱۳۹۲عزیزم اگر قیمت ارز دست اینا بود هیچ وقت نمی رسید به بالای 3000 تومن خیالت راحت اگر قرار باشه باید پایین هیچ کی جلوشو نمیتونه بگیره و حتما هم پایین میاد ….
آقای رئیس بانک مرکزی هم چون میلیاردها تومن پول داره معلومه مصلحت نمیبینه پایین بیاد فکر مردم بدبخت ایران نیست که چطوری با یک حقوق کارمندی دارن به بدبختی زندگی می کنن ….
در مورد قیمت خودروها هم بازم میگم اگر می خواین پایین بیاد فعلا نخرید – خدا شاهده واقعا نیاز به ماشین دارم پول هم به انداره کافی دارم که بخرم ولی نمی خرم تا پایین بیاد .
حامد
۷ مهر ۱۳۹۲سلام
خداوکیلی منم خیلی وقت میخوام ماشین بخرم ولی نمیخرم.خیلی زور داره چول مفت بدی به این ماشینای اشغال مثلا ایرانیوخارجیشم که گرونه.نخرین اقا جان نخرین
Zonda R
۲۱ اسفند ۱۳۹۲امیدوارم
نسل های اینده
دیگه این ماشینارو سوار نشن
kiyanoosh
۴ مهر ۱۳۹۲سلام اتیلا خان . با شما کاملا موافقم….. وقتی جنس وارد شده . بر فرض مسال با دلار 1000 تومانی وارد بشه !!!!.. . همون جور که رفت بالا .میاد پایین با یکم تاخیر
محسن
۴ مهر ۱۳۹۲این یه سیاست بود که قیمت ها رو ببرند بالا همین.
حالا چه با تحریم و چه بی تحریم
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۴ مهر ۱۳۹۲درود.
قیمت ها که پایین نمیاد.فقط کیفیت ها پایین میاد.
لغو تحریم دردی را دوا نمیکنه.البته از هیچی بهتره.
ولی ما و مردم ماشین های به روز و با کیفیت میخواهیم.ایمن.کم مصرف.ارزان. یا حداقل با تسلیحات خوب.
ایا این ها خواسته های زیادیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
((( رها شدن از اسارت خاک ، برای درخت ، ازادی نیست )))
رضا
۴ مهر ۱۳۹۲صنعت خودرو تا زمانی که دولتی باشه پیشرفت نمیکنه. یادمه یکی از مسئولین ایران خودرو جایی گفته بود که ما مامور اخذ پول از مردم برای دولت هستیم چرا که حدود 40 درصد از این پول به جیب دولت میره البته به شک غیر مستقیم.
اگر دقت کنید میبینید که دولت یه جورایی این وسط برای خودش کاسبی راه انداخته. چرا رییس بانک مرکزی میگه صلاح نیست دلار بیاد زیر 3000 مگه تا دیروز مدعی نبودن که دلار 2500 تومنه؟
دولت ما منافع ملت رو زیر پا میذاره برای منافع خودش. بیچاره مردم
dWSDASDASDCSD
۵ مهر ۱۳۹۲تحریم در کار نیست ایران خودرو و سایپا دو تا از شرکتهای آشغال ساز مردم شریف و عزیزمونو تحریم کردن. این که معلوم هست مشتی آدم از خدا بی خبر و سود جو اون بالا نشستن واسه ملت نرخ تعیین میکنن.
بهرام
۱۸ فروردین ۱۳۹۳تحریم ها هم برداشته شه فک نکنم ایرنخودرو سایپا محصولات جدید وارد کنن شرکتای دیگه مثل بهمن و اینا وارد میکنن
مجید
۶ مهر ۱۳۹۲به نظر من چیزی که تو ایران قیمتش بالا بره پایین نمیاد می خواد تحریم باشه یا نه قرار بود با پایین اومدن ارز آزاد قیمت ارز مبادله ای هم به میزان همون کاهش پیدا کنه ارز آزاد ارز 3700 تومن رسید به 2900 تومن ولی انگار نه انگار تازه جلوی پایین اومدن ارز آزاد رو هم میگیرن
شسیز
۷ مهر ۱۳۹۲فقط باید طاقت اورد و از سایپا و ایران خودرو ماشین نخرید!
سرسخت
۷ مهر ۱۳۹۲روحانی مچکریم :)
با اشتیاق زیاد پذیرای خودروهای خارجی میباشیم.
Zonda R
۲۱ اسفند ۱۳۹۲روحانیم
نتونست
کاری کنه
.
۸ مهر ۱۳۹۲فقط صفرنمودن تعرفه واردات می تواند باعث خروج صنعت خودرو سازی از انحصار و باعث ایجاد رقابت و بالا رفتن کیفیت و خدمات پس از فروش گردد و بس.
بهرام
۱۸ فروردین ۱۳۹۳نمیخوایم که از انحصار خارج شن میخوایم از خودرو سازی خارج شن اقا بلد نیستی جم کن کاسه کوزتو برو دیگه نمیگیم بهترینا از اول بهترین بودن که اقا این همه پراید و فک میکنیم مثل تراکتور سازی های بعضی برند ها باشه ی کم پیشرفت بد نیس کیسه هوا مه شکن شیشه بالا بر برقی فرمون هیدرولیک اپشن نیس وظیفته
میتی
۸ مهر ۱۳۹۲پایین آمدن دلار به ضرر کسی است که میلیاردها دلار داره. همه تو این مملکت میدونن اگه دلار بیاد پایین به نفع ملته چون ارزش پولشون میره بالا و قدرت خریدشون افزایش پیدا میکنه وبه ضرر دولت وبالاتر از دولت ، برادران…
کاهش قیمت خودرو هم همینطور.
Azarbaycan
۱۰ مهر ۱۳۹۲آقا نخرید از این نامرد ها ماشین نخرید…
رضا
۱۱ مهر ۱۳۹۲تو ایران سابقه نداره ی چی پایین بیاد
مثلا ال90 از 15 به 35 رسیده فوق فوق بیارن پایین که بعید میدونم 30تومنه
دیگه15که نمیشه
سامي
۳۰ دی ۱۳۹۲همین حرفای ما مردمه دیگه . خودمون خواستیم
Zonda R
۲۱ اسفند ۱۳۹۲دعا کن
سال دیگه 50 تومن نشه
فرشید
۱۰ آبان ۱۳۹۲ایا زانتیا باز در ایران تولید میشود
Zonda R
۲۱ اسفند ۱۳۹۲زانتیا
فاجعست
با این قیمت و امکانات صفر
ایمنی زیره صفر
ابراهیم
۳۰ دی ۱۳۹۲سلام .اگه فقط یه روز اختیار خودروسازهای داخلیو به من بدن درستشون میکنم …….همشونو اتیش میزنم نسلشونو منقرض میکنم اخه یکی نیست به اینا بگه چیتون از اون کره ای های چشم بادومی کمتره که ماشیناشون تودنیا طالب داره….. خجالت نمیکشید شما عرضه و لیاقت ندارید ما باید سرمون پیشه اونا پایین باشه
AMIR
۸ دی ۱۳۹۴تحریم ها برین