ایستگاه خبر

لیفان X50؛ یک خرید زیبا ولی به شدت پرریسک

رپورتاژ: درست است که خودروسازان چینی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های شایانی به خصوص در زمینه طراحی ظاهری محصولاتشان داشته‌اند، اما در سال‌های اولیه ورود تولیدات چشم بادامی‌ها به کشور، تنها با کپی‌برداری از برندهای مطرح و ترکیب ناهماهنگ آن در قسمت‌های مختلف بدنه خودروها مواجه بودیم. لیفان X50 که طرحی خوش ترکیب دارد، نه در طراحی کاملاً مستقل است و نه صرفاً کپی‌برداری است. این کراس‌اوور جذاب حاصل ترکیب هماهنگ نبوغ مهندسان شرکت لیفان و تأثیرپذیری از خودروهای اروپایی است. در نمای عقب، شباهت انکارناپذیر آن به هاچبک محبوب ایتالیایی‌ها، آلفارومئو جولیتا و در نمای روبه‌رو، استفاده از زبان طراحی بسیار نزدیک به خودروهای اُپل، کاملاً مشهود است. این کراس‌اوور کوچک علاوه بر ظاهر جذاب بیرونی در داخل کابین هم عملکرد مطلوبی داشته است. کابین X50 ساده، اما در عین حال همه اجزا به طور متناسبی در جای خود قرار گرفته‌اند. فاصله ۲.۵ متری محور خودرو و حداکثر استفاده از فضای داخلی، کابینی با فضای کاملاً آزاد و کافی برای سرنشینان به ارمغان آورده است. جالب‌ترین قسمت در داخل کابین صفحه کیلومتر شمار متفاوت آن است، به این گونه که کیلومترشمار به صورت دیجیتالی و در وسط دورشمار موتور با زمینه نور قرمز قرار دارد.

این خودرو کوچک شهری، که تشخیص بین کراس‌اوور یا هاچبک بودنش چندان ساده نیست، در سال ۱۳۹۴ شمسی توسط شرکت کرمان‌موتور وارد بازار ایران شد و تولید آن تا سال ۱۳۹۷ ادامه یافت. در آن زمان که هنوز پای بسیاری از کراس‌اوورهای امروزی به کشور باز نشده بود، با ظاهر زیبا و جذاب و مشخصات فنی و امکانات رفاهی بروشوری توانست در سال نخست عرضه، فروش چشمگیری را تجربه کند.

Lifan X50

چرا لیفان X50 نخریم؟

قطعاً جذابیت ظاهری تمام ماجرا نیست. اگر نگاه متعصبانه برخی خریداران را در نظر نگیریم، درصد نارضایتی خریداران لیفان X50 به رضایتمندان آن می‌چربد. در ادامه به توضیح برخی از این ویژگی‌های منفی می‌پردازیم.

موتور به کار رفته در این خودرو، موتوری با حجم ۱.۵ لیتری است که قادر به تولید ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۳ نیوتن‌متر گشتاور است. قدرت تولید شده از این موتور با یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. بنابراین این خودرو خصوصاً در نسخه اتومات در شتاب‌گیری اولیه بسیار کند و تنبل عمل می‌کند و این کشش نامناسب پیشرانه می‌تواند در سفرهای جاده‌ای آزاردهنده باشد و فقط برای مسیرهای معمولی کافی به نظر می‌رسد. به همین علت کشوری مانند روسیه تنها اقدام به واردات نسخه دستی این خودرو کرده. اما کشور ما در ۲ مدل آخر صرفاً نمونه اتومات X50 را تولید کرد و همین امر باعث افت بیشتر بازار این خودرو شد!

طبق روال اکثر چینی‌ها، باز هم با متریال بسیار بی کیفیتی در ساخت قطعات کابین مواجهیم.

Lifan X50

علاوه بر متریال، کیفیت مونتاژ و ساخت این خودرو نیز پایین است. استهلاک بالا وخرابی‌های متعدد در قطعات مختلف خودرو، از دیگر نکات منفی X50 است که با سر زدن به یکی از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش و بررسی میزان نارضایتی خریداران خودرو، می‌توان صحه‌ای بر آن گذاشت.

البته به نظر می‌رسد منفی‌ترین ویژگی لیفان X50، به همین شرکت ارائه دهنده خدمات آن بازمی‌گردد، که پاسخگویی نامناسب و وقفه‌های چند ماهه برای تحویل گرفتن قطعات از جمله نارضایتی‌های خریداران است.

بنا بر آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد خرید لیفان ایکس ۵۰، خریدی پرریسک و دردسر باشد و بهتر به جای خرید این خودرو به سراغ گزینه‌های مطمئن‌تری برویم.

 

چه خودروهایی را می‌توان جایگزین خرید لیفان X50 کرد؟

درست است که X50 یک کراس‌اوور محسوب می‌شود، اما ابعاد کوچک آن باعث شده مورد قیاس با هاچبک‌ها نیز قرار بگیرد. با مراجعه به سایت divar.ir و دیگر سایت‌های معرفی و بررسی خودرو و نگاهی به رقبای این خودرو، نظیر رنو ساندرو، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، برلیانس h320 و شاید ام‌وی‌ام ۳۱۵، یک بررسی دقیق با در نظر گرفتن قیمت، مشخصات فنی و امکانات رفاهی هر کدام می‌تواند شما را به سمت انتخابی صحیح سوق دهد. البته که در بین این خودروها رنو کپچر و پژو ۲۰۷ می‌توانند در نسخه‌های کارکرده گوی سبقت را از سایر رقبا بربایند و گزینه‌های مطمئن‌تری برای خرید باشند.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. AMIR-REZA

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (330 ديدگاه)

    چرا نوشتید موتور 5.1 لیتری؟؟؟
    ماشین کندی هست مخصوصا تو نمونه اتومات اگه دنده ایش تولید بیشتری میشد فروشش بیشتر از این میشد …
    بازار بعد از فروشش هم یکی از بد ترین هاست

    موافقم 6
    مخالفم 7
  2. مهرداد كمال

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2000 ديدگاه)

    تیبا۲ از این بهتره

    موافقم 4
    مخالفم 17
    1. نامجو

      ۲۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2876 ديدگاه)

      خیر. سه چرخه های هندی هم از خودروهای ایرانی بهترن

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. مهدی موتورز

        ۲۴ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (1237 ديدگاه)

        ترکیب تیبا و آلفا رمئو

        مخالفم 11
  3. Dna

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    شتر گاو پلنگ?

    مخالفم 12
  4. مهدی

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (141 ديدگاه)

    آخه نامردی نیست این وسط گیر دادین به این بدبخت دوزاری؟
    مردی نبود فتاده را پای زدن

    موافقم 3
    مخالفم 8
  5. hadi

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (11 ديدگاه)

    همچین زیبا هم نیست قربونت !

    موافقم 2
    مخالفم 11
  6. خان

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من داشتم واقعا ماشینای سگ جون و قرص و محکمی هستند شتاب ندارن اما موتور محکمی دارن از نظر زیبایی هم واقعا حرف ندارن فقط حیف که ۴مدل بیشتر نزدن

    موافقم 11
  7. مرتضی

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تعصب ندارم، تجربم رو میگم
    ۴ ساله دستم هست، وقتی خریدم همه میگفتن باید گونی ببندی زیرش پیچ مهره هاش که میفته جمع کنی
    جز سرویس دوره ای و فیلتر و روغن، هیچ خرجی نداشته حتی یک ریال،
    به جرات هیچ خودرو تولید داخلی اعم از ۲۰۶ و ۲۰۷ و برلیانس و‌ اچ‌سی کراس (سایپا رو که کلا ولش) به چرخ و رینگ این ماشین هم نمیرسه حتی، چه برسه رقابت
    ماشین نرم، آسایش رفاه امکانات
    بعله شتاب اولیه نداره، اخه نه که جاده های مملکت پیست فرمول یک هست، همه با تک آف شروع میکنن به حرکت
    داخل شهری عالی جمع و جور
    خارج شهر، ۱۰۲ اسب بخار کمه و ضد حاله یخورده

    موافقم 17
  8. محسن

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به خاطر تولید بیشتر ۲۰۶ و تعداد بیشترشون فکر میکنن مشتری بیشتری داره.ولی بازار اینجوریه که خودش عرضه و تقاضا رو برابر میکنه.منم لیفان ایکس ۵۰ دنده ای داشتم،فوق العاده کم استهلاک و نرم و بی آزار و بی حاشیه بودن ضمن اینکه احساس امنیت میداد و فرمان برقی اش واقعا رانندگی رو لذت بخش میکرد،اشتباهم این بود که فروختمش و اتفاقا یک روزه هم فروش رفت یعنی چون تعدادشون کمه و مصرف کننده آگاه میدونه چقدر سواری و کیفیت بهتری از این ماشین میگیره،مشتریشم به اندازه کافی هست.لوازم مصرفی هم قیمت ۲۰۶ هست ولی باکیفیت تر، به لطف اینترنت هم دسترسی به قطعات خیلی راحت تر از قدیم شده.

  9. کامبیز

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والا من اتوماتشم دارم و خبری از کندی و راه نرفتنش نیست، هیچ احتیاجیم به ریمپ نداره،کولر مشتی، فرمون دنبه، خوشگل و خاص در مقابل دیویس جیش، جادار و ارتفاع بیشتر که حداقل زرت زرت زیرا نمیگیره! اینا هم که دارن دیس میکنن اکثرا ماشین دوزاری سایپا و ایران‌خودرو سوارن، مشتی یه دور بزن باهاش اگه پشت ۲۰۷ نشستی دوباره؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا