دنیای اقتصاد: سه ماه تا آغاز اجرای استانداردهای ۸۵ گانه باقی است؛ این در شرایطی است که خودروسازان به منظور هماهنگی با استانداردهای مصوب، خروج برخی از مدلهای تولیدی را در دستور کار قرار دادهاند. آنطور که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا عنوان کرده قرار است تا پایان امسال یک مدل پراید و یک مدل پژو ۴۰۵ از خط تولید خارج شوند.
در این راستا روز گذشته نیز جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به بیان جزئیات خروج تمام مدلهای پراید از خطوط تولید این شرکت پرداخت. وی در ارتباط با برنامهریزی این شرکت برای توقف تولید پراید گفت: از بهمنماه سال گذشته برنامهریزی برای پایان دادن به تولید این محصول آغاز شد و از ابتدای امسال نیز با افزایش تدریجی سهم سایر محصولات سایپا این برنامه را به مرحله اجرا درآوردیم، اما برای جلوگیری از وارد شدن التهاب به بازار این موضوع را در آن زمان رسانهای نکرده، اما فرآیند اجرایی آن را با جدیت دنبال کردیم؛ اما برنامه زمانی سایپا برای خروج مدلهای پراید چیست؟ آنطور که مدیرعامل این خودروساز میگوید: زمان توقف تولید مدلهای سواری خانواده پراید و در ادامه توقف عرضه به بازار داخلی به این صورت است که تولید پراید مدل ۱۳۲ تا پایان دیماه ۹۸، پراید مدل ۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل ۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید.
بنابراین سه مدل سواری این خودرو به تدریج از دی ماه امسال تا تیرماه سال آینده از مدار تولید خارج خواهند شد. زمانبندی خروج مدلهای پراید بیارتباط با تعداد خودروهای معوق و میزان تقاضای موجود در بازار برای هر یک از مدلهای این خودرو نیست. سلیمانی با اشاره به تعهدات معوق این خودروساز در رابطه با پراید افزود: تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخهای اعلام شده و تحویل خودروهای ثبتنامی انجام خواهد شد؛ بنابراین مشتریانی که در طرحهای پیشفروش و فروشفوری این محصول ثبتنام کرده اطمینان داشته باشند که هیچ مشکلی در تحویل خودروهای آنان پیش نخواهد آمد و تمامی محصولات فروخته شده، تحویل آنها خواهد شد. در شرایطی مدیرعامل خودروسازی سایپا از برنامهریزی این شرکت برای توقف تولید پراید خبر میدهد که بحث جایگزینی این خودرو با توجه به وضعیت حاکم بر تولید و خروج خودروی پرتیراژی مانند پراید وتوانایی برای جایگزین کردن تیراژ آن با سایر محصولات با اما و اگرهایی همراه است. سلیمانی درباره خودروهای جایگزین پراید میگوید: مهمترین نکته در اجرای برنامه کاهش و توقف تولید پراید، موضوع جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است که این بخش از برنامه نیز بهطور کامل در حال اجراست و محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و میشوند.
این اظهارنظر مدیر ارشد شرکت سایپا به نوعی پاسخ به گمانهزنیهایی است که چندی پیش در ارتباط با تولید خودروی جدید در این شرکت به منظور جایگزین پراید، مطرح شده بود. این مدیر خودروساز تاکید میکند: برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد، اما توسعه محصولات روی پلتفرمهای جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد که به زودی جزئیات آن اعلام میشود. سلیمانی با بیان محاسن خودروی پراید و همچنین بازارهای صادراتی این خودرو میگوید محصولات خانواده پراید به دلیل مصرف پایین سوخت، قیمت رقابتی و هزینه پایین نگهداری، استهلاک پایین و خدمات پس از فروش ارزان در مقایسه با محصولات سایر خودروسازان، در برخی بازارهای صادراتی گروه خودروسازی سایپا متقاضی دارد که به همین دلیل تولید محدود این خودرو برای صادرات ادامه خواهد داشت و با قیمت بسیار بالاتر از قیمت فروش این خودروها در ایران به فروش میرسد. سلیمانی به ارزآوری پراید بعد از توقف تولید این خودرو در داخل اشاره میکند و میگوید: محصول پراید بهطور متوسط با قیمت حدود ۷ هزار دلار در بازارهای صادراتی عرضه میشود، بنابراین برنامهریزی شده است که تجهیزات و خطوط فعلی تولید محصولات سواری پراید، پس از توقف تولید در ایران به کشورهای مقصد صادراتی منتقل شود.
ایمان
۵ آبان ۱۳۹۸باورم نمیشه …. دارم خواب می بینم ؟؟؟؟
مزدا
۶ آبان ۱۳۹۸خدایش این جمله منو تو شوک برد:
“محصول پراید بهطور متوسط با قیمت حدود ۷ هزار دلار در بازارهای صادراتی عرضه میشود،”
اقای مدیر گوش های خودت دراز هست
John
۵ آبان ۱۳۹۸بیاید خودمونو گول نزنیم.
پراید هیچ جا نمیره فقط از کالبدی به کالبد دیگه ای منتقل شده: تیبا، کوییک، ساینا
و صد البته که همین پراید ۷ میلیونی با ترفندی شد ۵۰ میلیون که دیگه اون ترفند جواب نداد و حالا با ترفند خیلی زیرکانه تر تا ۹۰ میلیون رسیده?
محسن
۵ آبان ۱۳۹۸دقیقاً
محمد
۵ آبان ۱۳۹۸حرفی از پراید وانت نشد! تولید میشه یا نه؟
405 حذف….. پارس جایگزین
با تغییر سپر و چراغ مشکل حل شد؟
هنوز پیکان در غالب آربسان ادامه حیات میده….. کیو گول میزنن؟ ?
و صد البته لیاقت این ملت چشم و گوش بسته بیشتر از این نیست….
SS
۵ آبان ۱۳۹۸نهایتا تبدیل میشه به تیبا وانت که کارکنان سایپا قبلا زحمتشو کشیده بودن یه تیبای تصادفی رو داخل کارخونه به وانت تبدیل کرده بودن !!
فکر کنم اگه شرکت رو به دست کارگرها بسپارن بهتر اداره بشه و مدلهای بهتری (بدون هزینه های تریلیاردی) تولید کنه تا کسانی که تا الان شرکت رو اداره کردن
Abbas
۵ آبان ۱۳۹۸نهههه تو رو خدااا من طاقت این درد و رنج و دوری از پرایدو ندارمممم،چون قبل از متولد شدن من تو این مرز و بوم بودهه???
استاندارد ۸۵گانه؟؟؟یکی از دوستان دوتاشو بگه بلکه ماهم بفهمیم چین!!?
اگه پراید و ۴۰۵ حذف بشن پس باید تماااام مشتقات این دولگنم از جمله سلطاااان دنا پلاس توربو شاتون زن و اون کوییک بی خاصیتم حذف بشن چون عملا به جز چهارتا چراغ فرقی با ۴۰۵ و پراید ندارن
نوید جهرمی
۵ آبان ۱۳۹۸یکیش داشتن چراغ مه شکن عقب هست، که با این، جلوی ورود تعدادی از ماشین های وارداتی رو تا نصب این مه شکن گرفتند.
یکیش تعریف میزان آلایندگی کربن دی اکسید و خروجی گوگرد و ناکس هست که هنوزم نمیدونم مقدار مشخصی رو مجاز کردن یا فقط دسته بندی کردن که با اون نصب کاتالیزر اجباری شد.
————————
استانداردی که نیسان گاوی میتونه این استاندارد رو بگیره باید فاتحه ش رو خوند. بقیه ماشینا پیش کش.
بهراد
۵ آبان ۱۳۹۸دوتاش فک کنم لاله و لادن باشن چون تعدادشون مشکوکه(شوخی)
نگران حذف نباشید حتی علنا اعلام کنن بازم زیر خاکی تولید میکنن، البته اون موقع بجای بازار ماشین باید تو بازار سیاه ماشین با قیمت بالاتر باشیم.وارداتیا رو ممنوع کردن هم گرونترشون بکنن هم ایجاد فاصله کنن با قیمت داخلی ها،بعدشم نوبت داخلیا بود که به قیمت خارجیا برسن.
مرحله ی بعدیشم حذف ارزونترین هاست که بجاش اون چراغ خوشگلا رو قالب کنن دی:
بهترین خبر برای ما حذف تولید شاسی پژو 405 و شاسی پرایده.اون موقع مجبور میشن یه شاسی دیگه بایه بدنه دیگه تولید کنن اونم شاید چینی نباشه
بی نام
۵ آبان ۱۳۹۸اعتماد مردم به سیستم کلا سقط شده. فقط فساد و حماقت میتونه یک کشور رو نابود کنه
بهراد
۵ آبان ۱۳۹۸آقا ما یه مادر بزرگی داریم ده سال پیش یه دکتری جوابش کرده بود و گفته بود 3 ماهه دار فانی رو وداع میگه(دور از جون)
حالا اون دکتر چن ساله فوت شده ولی مادربزرگ ما سالم و سرحاله.خدا پدر بزرگ و مادر بزرگ هایی که رفتن رو رحمت کنه و اوناییم که موندن سالم و سرحال نگه داره.
استاندارد های 85 گانه رو خدا بیامرزه…
M3csl
۵ آبان ۱۳۹۸دوستان عزیز دقت کنید خداحافظی در کار
نیست،
گفته شده یک مدل پراید و یک مدل پژو،
نگفته پراید و پژو حذف میشن،
یعنی احتمال زیاد فقط مدلهای پایه پراید و پژو حذف میشن و مدلهای ب اصطلاح خودشون لوکس تر!!! و با امکانات بیشتر!!!! و به روز ترشون!!!! و ایمن ترشون!!!
همچنان در سبد فروش خودروسازها باقی میمونن.
اینا استاد بازی با کلمات و جان و سرمایه مردم هستن،،
لطفاً در خواندن و شنیدن گفته های ایشان همیشه دقت کنید و سرسری از مطالب و گفتههای این دغل بازان رد نشوید.
MjM
۵ آبان ۱۳۹۸مثل سالیان متمادی گذشته هیچ اتفاق خوبی در این صنعت برای مردم نخواهد افتاد!
جز شنیدن خبر نابودی مونتاژ کاران که خبر واقعا خوبی میتونه باشه…!
دلخوش به این مقدار نباشید!
سلیمان
۵ آبان ۱۳۹۸متاسفانه جوری برنامه ریزی شده که با افزایش قیمت این لگن ها یارانه رو هم قطع کنند
آخه کی میگه اونی که یه پراید ده سال کارکرد داره جزء طبقه مرفه محسوب بشه تا یارانه اش رو قطع کنن.
روح اله
۵ آبان ۱۳۹۸دلتون خوشه خدایی.چند ساله پیکان ازچرخه تولید حذف شده؟چطور شد پیکان نتوتست استاندارها رو پاس کنه ولی وانت باردو(همون پیکان وانت)تونست این استاندارها رو پاس کنه.جالب اینه که چند ساله وانت کارا(مزدا)با قلب تپنده پیکان رو خط تولیده.از نیسان گاوی نگم براتون که تو پاس کردن استانداردای 85 گانه شاگرد اول کلاس شده.
Behnam
۶ آبان ۱۳۹۸کسایی که کوییک میخرن همون پرایدو خریدن
مسعود
۸ آبان ۱۳۹۸خخخخ این حقه ها همیشه جواب میده، میخوان همین پراید رو بذارن تو جلد قناری رنگ کنن به ملت بندازن. اینو دیگه همه میدونن گفتن هم نداره. حیفه به اینا بگن مسئولین خودرو سازی باید گفت کلاه برداران و خائنین خودروسازی