دبیر انجمن خودروسازان در گفتوگو با روزنامه شرق مطرح کرد:
پژو را نبش قبر نکنیم!
شرق، زهرا مهدور: توافق، پای برندهای معروف خودروسازی دنیا را به ایران باز کرد. اگرچه هنوز مُهر توافق هستهای ما با غرب خشک نشده اما بزرگان خودروسازی دنیا خیلی زود با خودروسازان داخلی به توافق رسیدند. آخرین خبرها حکایت از آن دارد که خودروساز آلمانی بنز با شرکت ایرانخودرو به توافق رسیده و قرارداد پروپیمانی را با ایران به امضا رسانده است. اگرچه تحریم موجب شد تا بنز با ایران قطع رابطه کند اما براساس گفتههای مدیرعامل ایرانخودرو، بنز از شرکای قدیم ایرانخودرو است و حالا قرار است بهزودی دفتر شرکت بنز در تهران گشایش یابد و البته یک قرارداد ۱۰ ساله با بنز برای تولید کامیون، اتوبوس و ون با ساخت داخل مناسب خواهیم داشت. اینطور که یکهزارع، مدیرعامل ایرانخودرو، میگوید: شرکت بنز قرار است ۳۰ درصد سهام شرکت ایدم را هم خریداری کند و علاوه بر اینها امضای قرارداد پنجساله عرضه و تولید سواری نیز یکی دیگر از جزئیات قرارداد بنز با ایران است.
اگرچه پس از توافق هستهای، قدرتمندان خودروساز دنیا با خودروسازان داخلی وارد مذاکره شدند اما اینروزها با حضور فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، همه نگاهها به شرکت پژو است؛ شرکتی که پس از تشدید تحریمها، با ترک یکشبه بازار، زیان ۸۰۰میلیون یورویی روی دست ایران گذاشت. رئیس هیأت تحقیقوتفحص از خودروسازان دل پری از حضور شرکت پژو در ایران دارد، بهطوریکه به تاریخ استناد میکند و بدذاتی را از ماهیتهای رفتاری فرانسویها میداند. او در آخرین اظهارنظر خود گفته است که فرانسه در دوره قاجار نقشی جدی در تحمیل قرارداد ترکمانچای به ایران داشته است؛ در زمان پهلوی نیز این کشور قرارداد هستهای بوشهر را با ایران منعقد اما آن را نیمهکاره رها کرد و به تعهدات خود عمل نکرد. بعد از انقلاب اسلامی نیز ایران در قراردادهای مختلف آسیبهای جدی از فرانسه دیده است و حالا شرکت پژو فرانسه نیز از بابت تخلفات و زیانهای تحمیلی به ایران باید در مجامع قضائی پاسخگو باشد.
با تمام اینها اگرچه مدیران خودروسازان ایرانی عنوان میکنند که برای شرکت پژو فرش قرمز پهن نمیکنیم اما پشتپردهها حکایت از این دارد که قرار نیست تا ابد با این شرکت در قهر و جدایی بمانیم. احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان، طی گفتوگویی با «شرق» این مطلب را با گفتن این جمله که قرار نیست نبشقبر کنیم، تأیید میکند. او میگوید ما در شرایطی هستیم که فقط باید اقتصادی فکر کنیم نه سیاسی… .
- در دنیا ظرفیت مازاد خودروسازی وجود دارد بنابراین خودروسازی دنیا در تلاش است تا از همه ظرفیت خود برای این امر استفاده کند تا قیمت تمامشده محصولاتش نیز پایین بیاید. ایران حداقل ظرفیت جذب یک میلیون دستگاه سواری را دارد ضمن اینکه جمعیت اطراف ایران در کشورهای همسایه مثل آسیای میانه، پاکستان، افغانستان، عراق و… حدود ۳۰۰ میلیون نفر میشود که این جمعیت ۳۰۰ میلیونی تمایل دارند خودرو خود را از ایران خریداری کنند بههمیندلیل خودروسازان جهان بهخوبی میدانند که با احتساب ایران با یک جمعیت ۴۰۰ میلیونی مواجهند و بههمیندلیل در تلاشند تا نیازهای این ۴۰۰ میلیون نفر را از طریق ایران تأمین کنند.
دراینمیان ایران تمایل دارد که با کدام خودروسازان جهانی وارد کار شود؟
- با هر کمپانیای که بیشترین امتیاز را در مناقصه به ما بدهد، ما با آن قرارداد میبندیم.
چه شروطی را برای انعقاد قرارداد با خودروسازان معروف در نظر دارید؟
- شرط اول ما این است که خودرو باید بهروز باشد و خودرو قدیمی مورد پذیرش ما نیست ضمن اینکه باید حداکثر دو سال از تاریخ عرضه آن در دنیا گذشته باشد. شرط دیگر ما هم این است که با ما شریک شوند. بهطوریکه قطعهسازان خود را به ایران بیاورند و ضمن انتقال دانش فنی خود، با ما وارد همکاری در تولید خودرو مشترک شوند. درواقع یکی از شروط ما برای خودروسازان خارجی این است که ۴۰ درصد ساخت خود و در داخل ایران باشد تا خودرو جدید ارزبری کمتری برای ما داشته باشد. یکی دیگر از شرایط ایران برای همکاری با خودروسازان جهان این است که خودرویی با قیمت مناسب و کیفیت خوب به ما عرضه شود. همچنین باید ۳۰ درصد خودرو مشترک تولیدی در بازار هدف صادرات کمپانی خارجی باشد.
با این شرایط فکر میکنید که کدام کمپانی بیشترین امتیاز را به ایران بدهد؟
- علم غیب که ندارم ولی قاعدتاً به مناقصه میرویم و آنجا معلوم میشود.
در خبرها آمده که ممکن است دوباره با شرکت پژو که روزگاری در زمان تشدید تحریمها علیه ایران، بازار ایران را با تحمیل خسارت سنگین ترک کرد، وارد همکاری شویم. درست است؟
- اولاً باید اقتصادی فکر کنیم نه سیاسی. دوما وقتی وزیر خارجه این کشور به ایران میآید پس قرارومدارها بر این است که با این کشور رابطه برقرار کنیم. اگر در مناقصه، شرکت فرانسوی به ایران بیشترین امتیاز را بدهد، قاعدتاً ما نبشقبر نمیکنیم ضمن اینکه در نظر داریم خسارت خود را از این شرکت بگیریم.
اگر خسارت ما را پرداخت نکردند، آنوقت باز هم با شرکت پژو وارد همکاری میشویم؟
- هیأتمدیره باید اقتصادی فکر کند یا حداقل در قرارداد جدید جبران خسارتها را هم در نظر بگیرد.
شرکت خودروساز بنز هم برای همکاری اعلام آمادگی کرده بهگونهای که خیلی محتمل است وارد قرارداد با ایران شوند.
- بله. درست است؛ عنقریب است که قرارداد با بنز بسته شود. بنز زودتر از بقیه اظهار تمایل کرد و وارد مذاکره با ایران شد؛ بههمیندلیل است که بهزودی قرارداد بنز بسته میشود.
بنز با کدام خودروساز داخلی به توافق رسیده است؟
- با ایرانخودرودیزل یا همان خاور سابق. البته اظهار تمایل کرده که سهام ایدم (تولید موتور خودروهای دیزل) را خریداری کند و طبق توافقی که انجام شده، بنز قرار است آخرین فناوری موتور خود را به ایران بیاورد و در ایدم شروع به ساخت کند.
یعنی تولید ماشینهای سنگین؟
- بله. ممکن است که مونتاژ ماشینهای سواری هم از طریق بنز، آنهم با تیراژ سالانه حداکثر ۱۰ هزار دستگاه نیز انجام شود.
خودروساز معروف فولکس هم با ایران وارد مذاکره شده است؟
- بله ولی هنوز قرارداد آن نهایی نشده تا جایی که من میدانم، با ایرانخودرو وارد مذاکره شده است.
حالا در صورتی که مذاکرات ایرانیها با خودروسازان معروف دنیا به نتیجه برسد، چقدر طول میکشد تا خودرو جدید مشترک آنها وارد شود؟
- حداقل دو سال زمان میبرد تا خودروهای جدید به بازار بیایند.
چرا دو سال؟
- باید مجلس دو کشور این مسئله را تصویب کنند ضمن اینکه به گفته آقای دکتر نیلی در خوشبینانهترین حالت، سال آینده تحریمها برداشته میشود بنابراین بعد از رفع تحریمها، به مناقصه میرویم و دو، سهماه بعد قرارداد منعقد میشود. دو، سهماه هم طول میکشد تا اطلاعات بین ما و آنها ردوبدل شود. پس از آنکه برنده مناقصه معلوم شد، چندماه درگیر انعقاد قرارداد با آنها خواهیم بود. بعد از انعقاد قرارداد هم چندین ماه باید در مورد همخوانی قطعات وارد مشورت و کار با یکدیگر شویم و بعد هم حدود هشت ماه قالب قطعات باید ساخته شود.
آیا قرارومداری برای واردات خودرو خارجی به ایران هم داریم؟
- خیر؛ اصلاً قرار نیست که بازار ایران به بازار مصرف آنها تبدیل شود. آنها باید در ایران خط تولید بزنند و سرمایهگذاری برای تولید خودروهای مشترک داشته باشند.
کدام خودروسازان هنوز به ایران نیامدهاند؟
- اطلاعات دقیقی ندارم. انجمن از جزئیات تماسهای شرکتهای خودروساز خارجی با داخلی خبری ندارد اما آنطور که ما شنیدیم، بعد از توافق هستهای، اکثر خودروسازان خارجی برای ورود به بازار ایران اظهار علاقهمندی کردند.
آیا تویوتا هم به ایران میآید؟
- تا جایی که میدانم سیاست ژاپن این است که خودرو ساختهشده به ایران بیاید؛ فکر هم نمیکنم که برنامهای برای ورود به ایران داشته باشد، اما قرار است شرکت نیسان در ایران خطوط تولیدی بزند.
به جز بنز، فولکس، رنو و پژو دیگر کدام کشور برای همکاری با صنعت خودرو ما وارد مذاکره شده است؟
- برزیل؛ شرکت مارکوپولو این کشور که تولید اتوبوسهای شهری و بین شهری را در کار دارد، با ایران وارد مذاکره شده است.
بهترین برندهای خودرو که در شرایط فعلی صنعت خودروسازی به درد کشور میخورند، کدامیک هستند؟
- خودروسازان معروف دنیا، بنز، فولکس، رنو، پژو، جنرال، فورد، کرایسلر، آ او دی و ولوو هستند که بستگی دارد آنها با چه شرایط و امتیازهایی با ما وارد همکاری شوند. قاعدتاً هر شرکت خودروسازی با یکی دو کمپانی خارجی میتواند قرارداد داشته باشد.
از شرکتهای خودروساز امریکایی خبری نیست؟
- آنها هم چراغ سبز نشان دادند.
کدام شرکتها؟
- جنرال موتورز و فورد
مشکل قانونی وجود ندارد؟
- خیر فقط مستلزم رفع تحریمهاست.
از ایران طبق آمارهای موجود بهعنوان یکی خریداران به نام پورشه در دنیا نام آوردند. درست است که پورشه خودروی گرانقیمتی است و حداقل خرید این خودرو برای عامه مردم و قشر متوسط کشور مقدور نیست، اما در کشورهای دیگر مثل امارات قیمت این خودرو حدود ۳۳۰ میلیون تومان است. ممکن است شرکت پورشه و حتی بیامو نیز با ایران و خودروسازان ما وارد مذاکره شوند؟
- بعید است. برخی شرکتها فقط یک تیپ خاص از خودرو را تولید میکنند، درحالیکه ما به دنبال تولید انبوه و تیراژ بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه هستیم. این خودروها گران هستند مگر اینکه قرار باشد بیامو خودرو ارزانقیمت تولید کند که آن هم بعید است.
کدام کشور تیراژ بیشتری از خودرو را تولید میکند؟
- چین که حدود ۲۰میلیون دستگاه را تولید میکنند.
پس چینیها خیال رفتن از بازار ایران را ندارند؟
- به هر ترتیب چین در نظر دارد که بازار ایران را حفظ کند و با این شرایط سعی هم دارند که کیفیت و قیمت خودرو را رقابتی کنند.
با ورود بهترین خودروسازان دنیا به ایران، آیا قیمت خودروهای ایرانی کاهش پیدا میکند؟
- خیر، بههیچوجه کاهش قیمت نداریم بلکه افزایش قیمت داریم، چون هزینههای تولید افزایش پیدا کرده است.
amir
۱۰ مرداد ۱۳۹۴یعنی هنوز هم خودرو وارد نمیکنند یعنی ما باید دوباره بدبختی بکشیم تازه حاضرم شرط ببندم اگر کیفیت خودرویی مثل پراید افزایش بدن قیمتش رو دو برابر میکنند
قاقالی
۱۱ مرداد ۱۳۹۴امیرجان من قبلا چندبار توهمین سایت گفتم بازم میگم تازمانی که نهادهای قدرت ومافیای قوی ای که ازخودروسازی سودمیبرند دستشون تو کاره هیچ تغییرمثبتی به سود مصرف کننده ایجاد نمیشه تنها راه ، تحریم خودروسازی داخله ، خداکنه این رکود خرید خودرو حداقل یکسال طول بکشه ومردم نه به امید کاهش قیمت بلکه به امید برچیده شدن بساط این ***باهم خودروسازی داخل رو تحریم کنن.
ژاپنی اصیل
۱۳ مرداد ۱۳۹۴گروه خودروسازی سایپا از افزایش قیمت 8 تا 10درصدی!!!!!
معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا از افزایش قیمت 8 تا 10 درصدی محصولات این شرکت در صورت تصویب خبر داده و گفت: مرحله بعدی تغییر قیمتها براساس نرخ تورم و بر مبنای فرمول مشخص شده و تایید مراجع ذیصلاح خواهد بود.
رضا تقیزاده اظهار کرد: پیگیری 16 ماهه گروه خودروسازی سایپا در حال به نتیجه رسیدن است و مجوزهای لازم برای افزایش 8 تا 10 درصدی قیمت خودرو صادر خواهد شد!!!!
وی ادامه داد: با توجه به تورم بخشی صنعت خودرو براساس فرمول شورای رقابت، این افزایش قیمت با کمترین میزان ممکن و برای جبران بخشی از زیانهای انباشته شرکتهای خودروسازی در سالهای گذشته است
تقیزاده با اشاره به سیاست ضد تورمی دولت مبنی بر عدم افزایش یک باره قیمتها، خاطرنشان کرد: در صورت تصویب، افزایش قیمت 8 تا 10 درصدی اعمال و در مرحله بعدی تغییر قیمتها براساس نرخ تورم، بر مبنای فرمول مشخص شده و تایید مراجع ذیصلاح خواهد بود.
وی اظهار کرد: این افزایش قیمت برای پرداخت افزایش هزینههای سال جاری به نسبت سال گذشته است بنابراین باعث افزایش درآمد خودروسازان نخواهد شد!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
yahya
۱۰ مرداد ۱۳۹۴دبیر انجمن خودروسازان :
شرط اول ما این است که خودرو باید بهروز باشد و خودرو قدیمی مورد پذیرش ما نیست .
یکی دیگر از شرایط ایران برای همکاری با خودروسازان جهان این است که خودرویی با قیمت مناسب و کیفیت خوب به ما عرضه شود .
هیأتمدیره باید اقتصادی فکر کند یا حداقل در قرارداد جدید جبران خسارتها را هم در نظر بگیرد.
اصلاً قرار نیست که بازار ایران به بازار مصرف آنها تبدیل شود. آنها باید در ایران خط تولید بزنند و سرمایهگذاری برای تولید خودروهای مشترک داشته باشند.
انجمن از جزئیات تماسهای شرکتهای خودروساز خارجی با داخلی خبری ندارد .
بههیچوجه کاهش قیمت نداریم بلکه افزایش قیمت داریم .
.
.
.
متاسفم برای خودرو سازای خارجی ، یعنی اومدن با *** قرارداد ببندن .
adel
۱۰ مرداد ۱۳۹۴من کلا با این نعمت بخش مشکل دارم … فقط به دنبال منافع خودروسازهاست و …
متاسفم برای ملت ایران که این چنین خون مردم را درشیشه دارند. خودرویی که قیمت تمام شده آن بین 10–12 میلیون درمیاید رو تا 35 توی پاچه مردم میکنن بعد میگن افزایش قیمت هم داریم …
آخه تا کی خودرویی که مثلا سال 1998 تولیدش در خود کشور سازنده متوقف شده اینها باید تولید کنن با استانداردهای اون زمان اونم با این قیمت های فضایی…
تا خودروسازی انحصاری و دولتی باشه هیچ چیز درست نخواهد شد…مطمئن باشید…
شایان
۱۰ مرداد ۱۳۹۴یعنی من تا دو ساله دیگه بنز سوار میشم به جای پژو!!!!!!! بی خیال این قدر مردمو هویج گیر نیارین
فرامرز
۱۰ مرداد ۱۳۹۴بابا گفته که بنز به ما ماشین سنگین میده و از اونجایی که گفته بی ام و گرونه و بنز هم میدونیم کمی از بی ام و گرونتره باید دور تولید یا مونتاژ خودروهای سواری بنز رو خط بکشیم هر چند که در صورت تولید هم اختلاف چندانی از نظر قیمت با نمونه وارداتی ندارن. نمونش این که کسی که سمند میخره با مونتاژ سراتو (چه برسه به بنز) دو نسل قبل و علیرغم حذف کلی از امکانات استاندارد هنوز فقط همون سمند رو میتونه بخره.
شایان
۱۰ مرداد ۱۳۹۴منم شوخی کردم همه چیزو میدونم ولی فقط میخوام بدونم نویسنده محترم تا کجا می خواد بره جلو
saeed.shariati
۱۲ مرداد ۱۳۹۴دوست من شایان جان مگه بنز سوار شدن کار شاقیه؟
بله ک بنز سوار میشی مگه دوره خاتمی بنز کلاس E تو تاپ خودرو مونتاژ نمیشد؟
خیلیا از بنز های مونتاژی خریدند خیلی هم از اونا رفتن او ناوگان پلیس راهنمایی رانندگی
RETOLEX
۱۰ مرداد ۱۳۹۴خداااااااااااااااااااااااااااا
مهدی نیک سیرت
۱۰ مرداد ۱۳۹۴چین در نظر دارد که بازار ایران را حفظ کند و با این شرایط سعی هم دارند که کیفیت و قیمت خودرو را رقابتی کنند.
حالا خود خودروسازان ایرانی هم قصد چنین کاری رو ندارند.
HILUX
۱۰ مرداد ۱۳۹۴((خیر، بههیچوجه کاهش قیمت نداریم بلکه افزایش قیمت داریم، چون هزینههای تولید افزایش پیدا کرده است.))
دیگه چه خبر؟!؟!؟
عباس
۱۰ مرداد ۱۳۹۴یکی سوال من رو بده،چرا قبل تحریم ها هیچ کارخونه ایی با ما همکاری نداشت غیر خودروسازهای فرانسوی؟؟؟که بعد از تحریم ها اونا پاشون رو بکشن بیرون!بشه این وضعیت؟؟؟یعنی اگه با آلمان قرارداد بسته بودیم مارو تو تحریم تنها نمیذاشتن،شاهد بودین که آلمان قطعات موتور EF7 رو به ایران نداد،موتور ملی بعد از تحریم ها چقد سمند با این موتور سرازیر شدن به نمایندگی ها برای رفع نقص که ماه ها باید منتظر قطعه میموندن!پس الکی تقصیر رو گردن خودروساز فرانسوی نندازین!زیاده خواهی شما زیاد بوده که به این وضع افتادیم لگن سازها عزیز
عباس
۱۰ مرداد ۱۳۹۴یک.جای کار میلنگه اگه مقصر فرانسوی هان چرا تنبیه نمیشن،اصلا مشخصه این لگن سازها اینقد دنبال سودجویی،تیغ زدن بودن که فرانسوی ها خودشون خجالت کشیدن،باور کنید با رفتنشون در حق ما خوبی کردن خدا پدر و مادرشون رو بیامرزه!اونا بیشتر به پدر لعنتی اعتقاد دارن!این لگن سازها هنوز دنبال کور سویی هستن ببینن میتونن همین اشغال هارو با عوض کردن رنگ کلیومتر با قیمت گزاف به مردم بندازن!نمیدونم این چطوریه با این همه مدل که هر سال پژو رنو میدن بیرون،باز خط تولید قطعات ماشین سی سال قبل تو فرانسه هست؟؟؟یکم قضیه مشکوک نیست؟؟آخه این خارجی هر روز با به روز کردن خودشون دنبال کم کردن هزینه ها هستن!الان آلمان اومده از فردا دیگه همه بنز سوارن،اگه به زور یک درصد مردم بتونن بنز سوار بشن اینا دنبال سود خودشونن!ژاپنی ها فهمیدن اگه بیان ایران بلایی که این خون آشام ها سر فرانسه در آوردن سر اون ها هم درمیاد!چند سال بعد مردم تویوتا،نیسان،مزدا رو مثل پژو میشناسن!نکنید به خدا زشته اعتبار یک برند رو خراب نکنید!!!!
سام
۱۰ مرداد ۱۳۹۴با سلام
سخن شما تا حد زیادی درست است عباس عزیز،مشکل اساسی این است که بیشتر این مدیران نمی خواهند و مایل نیستند که خودروهای مدرن و به روز و با قیمتی معقول به دست مصرف کننده ایرانی برسد، چون هر خودروی جدیدی تا مدت ها تحت نظارت سفت و سخت شرکت مادر قرار گرفته و نمی توان به همین راحتی هر قطعه بی کیفیتی را بر روی آن مونتاژ کرد،همین افراد بودند که در برابر مونتاژ خودروهای جدید پژو سنگ اندازی می کردند چون سودشان در ارائه 405 بود وگرنه خود پژو به راحتی حاضر بود که خودروهای جدیدش از جمله 406 ، 407 ,و 307 و ,…. را در ایران تولید کند، همانطور که خودروهای جدیدش را در چین،برزیل و….تولید می کند اما اینها مانع وقوع این امر شدند. در این مورد گفتنی هابسیار است و مقررات سایت هم اجازه نمی دهد که موضوع بیشتر از این شکافته شود، تنها این را می توان گفت که برای این دسته از افراد منصب، موقعیت و درآمد ولو ناحق خیلی مهم تر از رفاه و آسایش و راحتی هموطنانشان است و در این میان تحریم ها و…. تنها بهانه ای بوده برای کم کاری ها و احجاف های بیشتر، مشکل از این مدیران ناشی می گردد و نه فرانسوی ها و یا کره ای و چینی ها و……..
ARASH
۱۱ مرداد ۱۳۹۴نازه قلمت مرد
AHMADREZA
۱۰ مرداد ۱۳۹۴خدا کنه ارزون بشوند
Kianoosh
۱۱ مرداد ۱۳۹۴رابطه خودرو سازها و مردم واقعا هر روز داره جالب تر میشه. البته منظورم از جالب تر شدن به هیچ وجه بهتر شدن نیست. اول از همه باید در نظر داشت که صنعت خودرو سازی در شرایط فعلی دچار رکود شده. از این طرف هم خودرو سازا دارن به هر دری میزنن که وضعیت رو به حالت سابق برگردونن ولی رونق گرفتن این بازار اصلا براشون به این معنی نیست که بخوان قیمت رو کاهش بدن یا اصلاحات زیربنایی توی صنعت خودرو داشته باشن. طبق خبری که توی وبسایت car.ir منتشر شده قراره شورای رقابت کاری کنه که شکایت کردن مشتری از خودرو ساز تسهیل بشه و یا با تغییر قراردادهای فروش به نفع مشتری یه خورده شرایط رو برای خرید اتومبیل راحت تر کنه. یعنی امتیازاتی از این دست که بیشتر جنبه فرمایشی و سطحی داره و در عمل تحولی به وجود نمیاره. باز این در حالیه که شورای رقابت تا قبل از این رکود، حتی همین مقدار کم هم برای مصرف کننده ارزش قائل نبود. به یه عبارت دیگه خودروسازا وقتی دیدن که فشار این رکود داره بیشتر میشه و دورنمای آینده هم برای بیرون اومدن از این شرایط چندان مساعد نیست برادرشون (شورای رقابت یا همون “سگ زرد”) رو جلو فرستادن تا یه خورده دل مردم رو نرم کنن و با دادن وعده و وعیدها بتونن بدون اینکه در عمل امتیازی به مصرف کننده داده باشن بازار خودشون رو دوباره رونق بدن. چون حتی تله تکراری قبلیشون هم که شعار “قیمت ها کاهش پیدا نمیکنه بلکه افزایش هم پیدا میکنه” برای اینکه مردم رو با تهدید دوباره به پای میز معامله با خودروسازها برگردونه خیلی جواب نداد. از یه طرف از این رکود خوشحالم که داره خیلی آهسته خودروسازها رو به سمت توجه بیشتر به خواسته های مصرف کننده سوق میده چون بالاخره برای اولین بار استراتژی های تهدید داره تبدیل میشه به استراتژی های مردم مدارتر و انعطاف پذیرتر ولی از طرف دیگه تازه اول راهیم و باید دید که هوشیاری و واکنش مردم در مقابل حربه های خودروسازها چطور خواهد بود.
ARASH
۱۱ مرداد ۱۳۹۴قفل ها همه کلید دارند ..میخواهید بدانید کلید قفل خودروسازا دست کیه دست شماهاست نخرید تا برای همیشه قفل شن
مروت
۱۱ مرداد ۱۳۹۴دوستان اگه یادتون باشه این همون آقای محترمی هستند که در جواب خبرنگاری که از ایشون سوال کرد “شما هم خودروی داخلی سوار می شوید؟” بیان فرمودند:”توقع دارید من مثل شماها ماشین سوار شم؟ جمعش کن آقا”
من دیگه حرفی ندارم.
ARASH
۱۲ مرداد ۱۳۹۴مرسی مروت …نمیخواد بیشتر بگی با همین متنت یادمون میندازی با چه آدمایی طرفیم بازم ممنونم..
امین
۳۱ مرداد ۱۳۹۴داداش نظرت رفت رو تلگرام…. خیلی حال کردم… به موقع و به جا فرمودی
حمید
۱۲ مرداد ۱۳۹۴دوستان هرچی باشه بازهم بخیر و صلاح صنعت خودرو مملکته.یادمون نره که الان ایران بزرگترین بازار خارجی خودرو برای چین هستش.یعنی کشوری مثل هند با جمعیت بیش از یک میلیارد بزرگترین بازار برای خودروهای چینی نبوده و ایران 78میلیونی این افتخار(!!!) رو داشته.
آلمانیها و حتی همین فرانسویهای بی معرفت اگه تکنولوژی بروز و خط تولید بیارن فک نمیکنم بضررمون باشه.هنوزم باید تاوان 8سال بیکفایتی ***رو بدیم.چندین سال اشتغال جوونامون رو با اشتغال چینی ها و هندی ها عوض کردن و باید به عقب برگردیم و قطعا این عقب گرد با خودش افزایش هزینه برای من و شمای خریدار خودرو رو میاره!
sunmartin
۱۲ مرداد ۱۳۹۴در افاضاتی مملو از سفسطه عرضیدند که دوسال بعد خودروهای جدید تولید و مونتاژ میشن این خودش گویای این مطلبه که دوسال زمان لازمه که انبارهای قطعات چینی و یا برجسب ایساکو و سایپا بیاد و وارد چرخه مونتاژ و مصرف بشه سال ها گذشت و ما چیزی جز پراید و تی پا و رانا و دنا و اخیرا دنارت (دنای اتومات در راه است قبر تورو میخواند ویران خودرو) ندیدیم سایه بان هم که دندون تیز کرده واسه فروش چینی های من درآوردی جدیدش اما این شخص شخیص با حمایت های بی شائبه از دو آهن پاره ساز تذکر داده ملت بی خودی منتظر ارزانی هستند بلکه بیاین بخرین تا گران نشده
امین
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ببینید هموطنان عزیزم خود بنده بعد از چند سال میخواستم ماشین بگیرم . عاشق 206 هم بودم هر چه قدر به من گفتن که نو بخر تو گوش من نرفت که نرفت رفتم یه مدل 90 تر و تمیز پیدا کردم و خریدم الان هم راضی هستم الان همسایه من نو خریده به خدا بیست بار رفته نمایندگی از تعویض کامل گیربکس تا مشکلات دیگه…من نو نخریدم چون از کیفیت پایین مدل جدیدا خبر داشتم . خیلی از مردم هم نمیدونن و بعد از خریدن اونوقت متوجه میشن که کلاه رفته سرشون. فقط باید اطلاع رسانی بشه.
Reymond
۱۲ مرداد ۱۳۹۴هه اگه گمرک و این داستانا نبود با 100 تومن دوج یا موستانگ سوار میشدیم..آخه تا کی میخوان این کار کنن..بخدا ما هم جوونیم میخوایم ماشین خوب سوار بشیم..آقای ایران خودرو و سایپا میتونی خودرو خوب تولید کن نمیتونی بکش کنار..به اون قرآن این کارا ظلم
افشین
۱۲ مرداد ۱۳۹۴هر جا سخن از تو پاچه کردن و دزدی و آشغال سازی است نام ایران خودرو و سایپا می درخشد…..
محسن آبادان
۱۳ مرداد ۱۳۹۴من که لاستیکای ماشینم تمام شده خدا شاهده حتی حاضر نیستم لاستیک بخرم چه برسه بخوام ماشینو عوض کنم امیدوارم همه مردم ایران تحریم کنن چون اگه جنس خارجی بخریم باز همین باند مافیا سود میکنن
ارش
۱۵ مرداد ۱۳۹۴هر غلطی میخواید بکنید ازتون که خیری ندیده ایم
reza
۱۵ مرداد ۱۳۹۴%با ورود بهترین خودروسازان دنیا به ایران، آیا قیمت خودروهای ایرانی کاهش پیدا میکند؟
خیر، بههیچوجه کاهش قیمت نداریم بلکه افزایش قیمت داریم، چون هزینههای تولید افزایش پیدا کرده است%
هزینه های تولید غلط اضافی کرده که افضایش پیدا کرده. ***قبلا تحریم هارو بهونه میکردید الان میخواید چه چیزو بهونه کنید؟حاضرم شرط ببندم قیمت تمام شده پراید131برای کارخونه بیشتر از 4 میلیون تومن نیست(تازه من زیاد گفتم).حالا میان میفروشن 20 میلیون تومن!!!!حالا اگه فرض کنیم هزینه های فروش و کارکنان و مالیات و ارزش افزوده و … بشه 6 میلیون تومن میمونه 10 میلیون تومن.با کسر 4 میلیون هزینه تولید میمونه 6 میلیون تومن سود خالص که انشلاه از قلوشون پایین نره.
solat
۱۶ مرداد ۱۳۹۴هر چی میکشیم حقمونه / وقتی واسه پراید و تیبا صف میبندیم کنار نمایندگی های سایپا و همچنین واسه خرید پژوهای ساخت چین کنار ایرانخودرو / الانم باید چوبشو بخوریم / چهار نفر نره اینا رو بخره یه جا تلمبار میشه و مجبور میشن به قیمت هندوونه بفروشنش و یا ببندنش خیال خودشون و مردمو راحت کنن / مردیم بسکه این لگنا رو دیدیم و سوار شدیم
baran
۱۸ مرداد ۱۳۹۴اگه ما خودروی ۴۰ تومنی ایرانی رو نگیریم خودروی باکیفیت خارجی رو هم باید با ۱۴۰ تومن حداقل بگیریم ، پس چیکار باید بکنیم
حسین
۲۰ مرداد ۱۳۹۴باید انقدر نگیریم تا با التماس بهمون 20 تومن بدنش.
solat
۱۵ شهریور ۱۳۹۴مردم 6 ماه خودشونو بگیرن و نخرن ببین چی میشه اگه رو دلشون باد نکرد که جار بزنن بیا به شرط خودت بهت میدم بدون من و امثال من که این حرفا رو میزنیم فاقد شعور هستیم
hosein
۱۹ مرداد ۱۳۹۴مژده مژده به هموطنان عزیز: دو سال دیگه پراید با مارک بنز پژو هم با مارک بی ام دبلیو با قیمت … تولید خواهد شد!
نیما سعادت
۲۱ مرداد ۱۳۹۴واقعا امروز بدجوری حالم گرفتس یکی از همسایه های ما به علت باز شدن بدون دلیل ایربگ خودرو صفرش که 405بود کشته شد لعنت به این قاتلان ایران خودرو بیچاره همسرش و بچه هاش واقعا ادم پول بده برای نابودی جونش این خودروها همشون به دلیل کیفت پایین خطرات زیادی دارن
saeedjafari
۲۱ مرداد ۱۳۹۴واقعا که خیلی پررو هستن به قول خودشون میگن برند خوب میخواد تولیدبشه بعد آشغالهای ایران افزایش قیمت دارن خیلی روشون زیاده ***
بیژن دولت سرایی
۲۸ مرداد ۱۳۹۴حالا گیریم که خسارت هم دادن…
چیش به این مردم میرسه که تو این مدت هم ماشین رو به قیمت چند برابد خریدن تا خودرو ساز ها ضرر نکنن، هم خودروهای بی کیفیت رو با قطعات چینی سوار شدن و خیلیاشون جونشونم از دست دادن….
:(
solat
۱۵ شهریور ۱۳۹۴دمت گرم اقا بیژن احسنت به شما عزیز
صادق
۱ شهریور ۱۳۹۴سلام دوستان می خواستم خدمتتون عرض کنم اولا عاقلانه نیست خودروسازا بخوان کیفیتو بالا ببرن و قیمت و کاهش بدن ، خودتونو بذارید جای اونا حاضرید ماشینی مثل پراید که برا تولیدش یکی دو تومن اب میخوره بعد میشه به قیمت 20 فروخت رو با یه ماشین با کیفیت تر که برا تولیدش باید15 هزینه کنی بعد بدی 20 عوض کنید با توجه به اینکه مردمم می خرن؟؟؟؟
در ثانی حالا که میگن پای خودرو سازای خارجی به کشور باز شده به نظرتون چه کسایی باهاشون قرارداد میبندن؟؟؟ مردم یا باز هم همین خودروسازا؟؟؟ اونوقت چه اتفاقی میفته مگه غیرازاینه که دوباره تعیین قیمت دست خودشونه مطمئن باشید اینقدری فاصله قیمتهای خودرو های داخلی و خارجی رو قرارمیدن که دوباره مردم مجبورن برن سراغ خودروهای داخلی!!!!!
خدایا به دل بی رحم اینا رحمی بنداز تا اینقدر مردم ما زجر نکشن امین (اینقدر از این صنعت ناامیدم که چاره ای جز دست به دامن خداشدن نیست)