طی سالهای اخیر و با توجه به رشد نسبی صنعت خودروی کشور، روشهای فروش جدید و مختلفی توسط سازندگان داخلی ارائه شدهاند تا مشتریان بتوانند با آزادی عمل بیشتری نسبت به خرید خودروی مورد علاقه خود اقدام کنند. اما به طور کلی همچنان بخش عمده معاملات خودرویی کشور به صورت نقد است ( به خصوص در مورد خودروهای دست دوم). در مورد شرایط فروش خودروهای صفر و نو، سازندگان داخلی تسهیلات فروش مختلفی را ارائه کردهاند که البته بارها دیده شده است که این تسهیلات خرید قسطی محدود به برخی مدلها شده است. در این مطلب بر آن شدیم تا به صورت مختصر نحوه فروش خودروها در دیگر کشورها را با کشور عزیزمان مقایسه کنیم و به معرفی برخی سیستمهای فروش مورد استفاده در دیگر نقاط جهان بپردازیم.
همان طور که گفته شد بخش عمده معاملات خودرویی کشور به صورت نقد انجام میشود. درست است که شرکتهای داخلی اکثر محصولات خود را به صورت قسطی نیز به فروش میرسانند اما نحوه فروش قسطی در کشور ما با کشورهای بزرگ دیگر مانند آمریکا تفاوتهایی دارد که به آنها میپردازیم. در اولین گام همان طور که گفته شد معمولاً فهرست محصولاتی که شامل تسهیلات فروش میشوند محدودتر از فهرست تمام تولیدات سازندگان داخلی است که دلیل آن را نیز میتوان در سیاستهای فروش هر تولید کننده دانست.
در ثانی شرایط فروش فراهم شده معمولاً مشخص بوده و یا نهایتاً در دو فرم مختلف هستند. بدین معنی که مبلغ پولی که شما در ابتدا باید پرداخت کنید با مبلغ هر قسط، فاصله زمانی هر قسط، طول دوره اقساط و میزان سودی که باید شما بپردازید از پیش توسط خود سازنده مشخص شده و برای تمام افراد واجد شرایط یکسان است.
این مسئله در کشورهای دیگر مانند آمریکا کمی متفاوت است. بدین صورت که اولا شما هر خودرویی را میتوانید به صورت قسطی بخرید. به این معنی که حتی خودروها دست دوم، کم کارکرد و یا خودروهای هفت و یا هشت ساله را نیز میتوانید با شرایط اقساط خریداری کنید. در ثانی در بیشتر موارد خود شما میتوانید شرایط اقساط خرید خودرویتان را تعیین کنید؛ به عنوان مثال این که به چه میزان در ابتدا پول بدهید و در چند ماه بعد پول را پرداخت کنید و یا این که هر قسط شما چقدر باشد (که البته این به صورت مستقیم وابسته به تعداد ماههایی است که قرار است قسط دهید) توسط خود شما تعیین میشود. مسئله ای که در این جا وجود دارد، این است که این شرایط به هیچ وجه برای افراد مختلف یکسان نیست و کاملا به اعتبار مالی هر فرد بستگی دارد. بدین معنی که شرکتهای مختلف هنگامی که میخواهند شرایط اقساط را برای شما مشخص کنند از ادارات اعتبار سنجی درخواست تاریخچه اعتبار و میزان اعتبار شما را میکنند و با توجه به آن میزان سودی که شما باید بپردازید را محاسبه میکنند.
در این سیستم، قانون بدین صورت است که هرچه امتیاز و اعتبار مالی شما (با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند تعداد کارتهای اعتباری شما، میزان محدودیت اعتبار مالی شما، خوش حساب بودن شما در گذشته و یا طول مدت اعتبار بانکی شما) بیش تر باشد، میزان سودی که پرداخت خواهید کرد کمتر خواهد بود و شاید در مواردی این میزان به اعدادی نزدیک به صفر نیز برسد! اما اگر اعتبار شما مناسب نباشد باید سودهایی با درصدهای بالایی بازپرداخت کنید. پس در این جا به دو تفاوت عمده میتوانیم برسیم. اولا کسی از شما چک تضمین، ضامن و … نمیخواهد و تقریباً تمام افراد میتوانند اقدام به خرید خودرو به صورت قسطی کنند( البته در صورتی که میزان موجودی حساب شما و مجموع اعتبارتان نسبت منطقی با رقم خودرویی که قصد خرید آن را دارید داشته باشد). به علاوه این میزان اعتبار شماست که شرایط خریدتان را مشخص میکند.
نکته دیگر این است که همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم شما حتی امکان انتخاب درصد میزان پول اولیه از کل قیمت خودرو که در ابتدا باید پرداخت کنید را نیز دارید؛ به عنوان مثال اگر قیمت خودرویی ۲۰ هزار دلار است، میتوانید با پرداخت اولیه هزار دلار خودرو را خریداری کنید و مابقی ۱۹ هزار دلار را به صورت قسطی بپردازید. حتی پرداخت اولیه صفر نیز در شرایط فروش بسیاری از شرکتها وجود دارد. البته این مسئله نیز به میزان اعتبار مالی شما بستگی دارد. اگر امتیاز مناسب را داشته باشید میتوانید تمام پول خودرو را بهصورت اقساط بلندمدت و مثال با ماهی تنها ۳۰۰ یا ۴۰۰ دلار)بسته به قیمت خودرو ( پرداخت کنید. اگر اعتبار مالی شما چندان خوب نباشد همچنان شما میتوانید انتخاب کنید که چه مقدار حاضر هستید تا در ابتدا پرداخت کنید اما هر چقدر مبلغ پرداختی شما کم تر باشد)به اصطلاح Down Payment(سودی که باید پرداخت کنید افزایش پیدا میکند. البته در تمام این حالتها شرایط خاصی نیز حاکم است که بیشتر آنها به چانهزنی شما با فروشنده بستگی دارد.
از همه مهمتر این مسئله است که تقریباً سهم بسیار بالایی از افراد در آمریکا به صورت قسطی خودرو میخرند و عملا خرید خودرو به معنای خرید قسطی آن است و کمتر کسی پیدا میشود که به عنوان مثال یک جا ۶۰ هزار دلار پول یک خودرو بدهد! شرایط دیگری نیز برای خرید خودرو در کشورهای بزرگ وجود دارد که از جمله آنها میتوان به اجاره یا کرایه کردن خودرو اشاره کرد.
اجاره خودرو در آمریکا مفهومی کاملا متفاوت با کشور ما دارد. بدین صورت که شما میتوانید هر خودروی صفری که به خرید آن تمایل دارید را با پرداخت مبلغی به صورت ماهانه اجرا کنید. شاید سؤال شما این باشد که تفاوت این روش با خرید اقساطی در چیست؟ تفاوت خرید کرایهای با خرید اقساطی این است که شما به عنوان مثال خودرویی را با یک قرارداد دو ساله اجاره میکنید. اولا در این جا نیز تمام مبلغی که شما باید پرداخت کنید و از این قبیل موارد بسته به اعتبار مالی شما دارد. در ثانی میزان اقساط ماهانه شما در این حالت برای خودروهای یکسان بسیار کمتر است. (پس شما میتوانید خودروهای به نسبت گران قیمت را نیز اجاره کنید.) اما نباید فراموش کنید که در پایان دو سال باید خودرو را پس دهید! در این جا دو حالت وجود دارد، اول این که شما خودرو را پس میدهید و قرارداد تمام میشود. حالت دیگر این است که شما از خودرو در طی این مدت راضی بودهاید و اکنون از لحاظ مالی نیز توانایی پرداخت هزینه آن را دارید. حال شرکت مربوطه با محاسبات و قوانین خودش با توجه به قیمت خودرو میزان مبلغی که شما تاکنون پرداخت کردهاید را از کل قیمت کم میکند و سپس بسته به این که شما تمایل دارید مابقی پول را به صورت قسطی یا نقد پرداخت کنید، قرارداد جدیدی برای شما تنظیم میکند. این روش اجاره کردن نیز مشتریان بسیار زیادی در کشور آمریکا دارد. شرایط دیگری نیز در آمریکا و یا دیگر کشورها وجود دارد که بیش تر آنها کم و بیش مشابه با روشهایی هستند که در بالا به آنها اشاره کردیم. شاید تصور بر این باشد که آزادی عمل برای خرید خودرو با شرایط دلخواه در خارج از کشور بسیار زیاد است. اما نباید فراموش کرد که تمام این شرایط تنها و تنها به اعتبار مالی شما و حسابهای بانکیتان بستگی دارد! اگر طول اعتبار مالی شما، امتیازتان و یا قدرت مالی شما کم باشد یا شرکت شما را قانع خواهد کرد که شما توانایی خرید این خودرو را ندارید و یا از شما درصد سودهای بالایی طلب خواهد کرد.
امید
۱۳ فروردین ۱۳۹۳بله اونها هر خودرویی که دلشون بخاد میخرن حتی میتونن تمام قسط و با کمترین پیش پرداخت تو کشور خودمون همین پراید اشغالو بیشتر پولو میگیرن ماشینو هم تا چند ماه نمیدن و بعد چند ماه موقع تحویل بقیه پولو ازت میگیرن هر عیبی هم که داشت داشت مهم نیست براشون همین که بهت تحویلش دادن باید خداتو شکر کنی
حالا اونا اجاره میدن اگه راضی بودی میخریش ای خدا یه اب خوش از دست این نمیدونم کی هست چه کسانی هستن نمیتونیم بخوریم حالا خودرو بماند که چقد گرانتر نسبت به دیگر کشورها دارن به ما میدن بماند کیفیت در حد فرغون بماند ایمنی و اصلا در یک کلام همون گاری تا خودرو
خدایا تو به دادمون برس
رضا احمدى
۱۳ فروردین ۱۳۹۳عجب! اونجا قسط بندى قیمت ماشین به دلخواه مشتریه اینجا باید با قرض و قوله و بدبختى ماشین خرید.اونجا کارى میکنن که از خدمات پس از فروش لذت ببرى اینجا طرفو بعد از 5ماه دوندگى تیلیت میکنن و بهش میگن ماشین گرون شده باید مابه التفاوت بدى.اونجا ماشین بدون ایربگ پلاک نمیشه اینجا تو خیابون ریخته.واقعا جاى تاسف داره.
محمد
۱۳ فروردین ۱۳۹۳چکار به کیفیت فرغون داری … داری با اشغال مقایسه میکنی
سعید
۱۵ فروردین ۱۳۹۳بله دیگه اینام از کافر بودنشونه که اینقد هوای مردمشونو دارن نه!؟
ahmad
۱۵ فروردین ۱۳۹۳البته این کار جلوی خیلی از دلالی های که تو کشور ما فراون پیدا میشه میگیره
محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
۱۳ فروردین ۱۳۹۳والا تو ایران ماشین وطنی بخری ، پشیمون میشی که آشغال خریدی ، نخری هم پشیمون میشی که بعدش گرون میشه … اگه ماشین وارداتی بخری مثلا یاریس ، پشیمون میشی که اینهمه پول رو دادی به یک ماشین ، نخری هم مجبور میشی ماشین وطنی بگیری دیگه که اکثرا آشغالند … کلا آدم نمیدونه چیکار کنه تو این مملکت
سینا
۱۴ فروردین ۱۳۹۳آره به خدا
حرف حق رو زدی
محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
۱۳ فروردین ۱۳۹۳راستی 13 به در مبارک ، به غروب این جمعه فکر کنید ؛ همه یکصدا جمعه شب بگید مکن ای صبح طلوع
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ فروردین ۱۳۹۳درود .
محمد یادت رفت اخرش بنویسی :
ستاد زهرمار سازی سال جدید 93 .
راستی محمد میخوام در لباس یک ژاپنی مطلب بذارم تو پدال .
با خوندنش میری فضا . از لکسسه .
Zonda R
۱۳ فروردین ۱۳۹۳@.F
کشور جهان سومی
با تفکر و… خاص
امکاناتشم همون اندازست دیگه
مقایسه ایران با امریکا
کاملا اشتباهه
ما حتی تو ریزترین نکات هم ذره ای شبیه هم نیستیم
محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
۱۴ فروردین ۱۳۹۳اینم بخاطر میلاد گل
(( ستاد زهر مار سازی سال جدید 93 ))
خاوری مزراتی
۱۳ فروردین ۱۳۹۳متاسفانه ما مواهب اقتصاد آزاد و سیستم بازار بی بهره ایم… تو این سیستم مردم خودشون خلاقن و درقالب سهامی ها و شرکتهای مختلف روشهای جدیدی برای فروش بیشتر پیدامیکنن… اینجا اما ازشیرمرغ تا پیاز تا داروی انسولین با دخالت دولت به فروش میرسه…
جالبه پارسال تو مجلس تصویب شد خدمات پس از فروش خودروسازان افزایش پیداکنه…
عایا این دوتا خودرونساز ایرانی تو کل مجموعه شون 4تا کارشناس زنجیره تامین و کنترل کیفی ندارن بگن چقد محصولاتشون کیفیت داره
این یعنی توهین به شعور مردم و بچه بارآوردن صنایع داخلی
اینجوری اینها تا ابد بچه میمانند و توان تصمیمگیری نخواهن داشت…
برا کارشناسای این دو شرکت متاسفم
رضا
۱۳ فروردین ۱۳۹۳پدال داری مارو با این مطالب عذاب میدی… چرا از بلاد کفر مطلب مینویسی!؟
درتمام دنیا خودروهایی که اول پولشون رو میدی و باید در صف بمونی نسخه های تیراژ محدود و سوپر اسپرت ها مثل لامبو فراری و بوگاتی هستن که بعد بهت تحویل میدن ولی ما سالهاست با این روش ماشین(پراید و حتی سالها قبل پیکان) میخریم که نشون میده چقد از امریکای جهانخوار! و اروپای ددمنش جلوتریم…
بله ما اینجوریم دیگه
Zonda R
۱۳ فروردین ۱۳۹۳@.F
خاورای عزیز
شما بستنی پریما میهن که 2000 تومن شده
بگیر
یه گاز بزن
بعد یه کم بعدش اب بخور
عینه روغن میماسه رویه سق دهنت
این کوچک ترین مثال از دزدی و عدم توانایی
و
بی اهمیتی و بی احترامی و……هست
اونوقت شما دنبال اقتصاد ازاد هستی؟؟؟؟؟؟؟
خاوری مزراتی
۱۳ فروردین ۱۳۹۳تجربه مشترکیه زیگماجان….
***
اما اگه گستاخ یا خودبین ندونیم من بعنوان یک اقتصادخونده موظم همه جا از واقعیتها و حقایق اقتصادی که به نفع مردم و ملتمه دفاع کنم
امیدوارم روزی ماهم شاهد حضور وبروز توانایی های اقتصادآزاد در ایران زیبا باشیم
به جداعتقاد دارم راهی جز متکی بودن به تواناییهامون درقالب بازار نداریم اما این در افق نیم قرن دیگه امکان پذیره!!!
فرید
۱۳ فروردین ۱۳۹۳یک نمونه واقعی از نحوه محاسبات اقساط به دلخواه خریدار
http://www.toyota.com.au/finance/calculateEstimate/summary?postcode=2002&type=6&model=28&interestRate=4
AndromdedA
۱۳ فروردین ۱۳۹۳چقدر تلخه هروخت بحث خودرو به میون میاد ، افراد کشوری که به گفته ی بالاترین مقام های خودشون دارای رتبه ی اول در ذخایر ترکیبی نفت و گاز جهان هستن باید “آه” بکشن و فقط غصه بخورن !
واسه استفاده از ساده ترین خدمات و امکانات اینترنتی باید از قندشکن استفاده کنن
واسه داشتن نرمال ترین دستگاه های الکترونیکی ، بخش بزرگی از حقوقشونو بدن
و بازهم فقط و فقط امیدوار به آخرت باشن !!!!
زیگما
۱۳ فروردین ۱۳۹۳نمیدونم نویسنده به نظرات دسترسی داره یا نه ولی بهتر بود از لیس یا لیز کردن هم مطلب میذاشت
لیس فقط برای خودروی نو هست
فقط هم به صورت 4 ساله است. محدودیت پیمایش هم وجود داره.مثلا میگن 4 سال و ایکس مقدار مایل.
به این صورت که کمپانی برای شما قیمت خودرو رو زمانی که عمر ماشین 4 سال شد پیش بینی میکنه
مثلا قیمت ماشین ایکس 70000 دلاره و بعد از 4 سال بر فرض مثال میشه 45 هزار تا .
بعد از 4 سال در لیس کردن باید ماشین رو به کمپانی پس بدی
حالا چه فرقی با قسط بندی داره?
در واقع در لیس شما باید 25 هزار دلار رو که از کسر 70 هزار دلار قیمت اصلی ماشین و قیمت 4 سال بعد اون ماشین بدست میاد رو پرداخت کنی.70000-45000=25000|قیمت اصلی-قیمت 4 سال بعد =قیمت 4 سالی که شما از ماشین مصرف کردی
در واقع با این کار
1.به شما فشار مالی کمتری میاد چون فقط پول دوران مصرف از ماشین رو پرداخت میکنی. برای مثال بالا به این صورت میشه که اگر قسطی میخواستین بخرین میشد ماهی 1000 دلار حدودا. چون باید 70 هزار دلار رو پرداخت کنین. ولی در لیس باید 25 هزار دلار رو قسطی بدین.
2.دغدغه فروش ماشین بعد از 4 سال رو نداری چون کمپانی ماشین رو ازت میگیره و خودش میفروشه
3. هر اتفاقی برای ماشین بیوفته حتی اگر گارانتی هم نباشه در لیس کمپانی هزینه اتفاق رو باید بپردازه
4. در امریکا قسطی ماشین خریدن شامل مالیات هایی میشه ولی لیس کردن کم تر مالیات میخوره
5.مفهوم لیزینگ خودرو در ایران ربط چندانی به لیس کردن خودرو نداره.
سوالی داشتید بپرسید چون دوست دارم همه در پدال متوجه این مفهوم بشن
زیگما
۱۴ فروردین ۱۳۹۳اصلاحیه
لیس فقط 4 ساله نیست بلکه از 20 ماهه تا 60 ماهه هم هست.فقط محدودیت مایل وجود داره که معمولا سالانه حداکثر 15 هزار مایله.
در هر حال فرمول محاسبش همون جوره.
یه مثال کلی
فرض میکنیم شما یه کشاورز امریکایی هستی و میخوای یه وانت مثلا شورلت سیلورادو بخری(من سیلورادو رو مثال زدم چون اطلاعاتم در موردش زیاده و گرنه هر ماشین دیگه ای میشه)با در نظر گرفتن اینکه درآمد ماهیانه هر کشاورز در امریکا پس از کسر مالیات 8000 دلاره
سیلورادو 1500 سال 2014
مدل های کانتری
امکانات این مدل در حد یه ماشین لوکس متوسط هست!!
4 چرخ متحرک
با رینگ و رنگ چرم و رنگ بدنه همگی ویژه
گرمکن سردکن
هشدار جلو عقب
هشدار خروج از لاین
نویگیشن سانروف
8 یا 9 تا ایربگ
موتور 6.2 لیتری 8 سیلندر با 420 اسب بخار!
قیمت 50 هزار دلار
لیس بکنی برای 4 سال با پیش پرداخت 2500 دلار
ماهی میشه 500 دلار
قسطی با همون مدت و همون پیش پرداخت میشه 750 دلار
ماهی
طیبه ک
۲ آبان ۱۳۹۶با سلام اگه امکانش هست اطلاعات بیشتری تو زمینه شرایط فروش خودرو می خواستم
کافر مقدس
۱۳ فروردین ۱۳۹۳ب جاش ما ملتی داریم که در دنیا تَک هستن! 8 برابر ارزش یک ماشین بهش پول میدن . . ..
لیکن از ماست ک بر ماست موسیر با چیپس . . .
ای کاش ماهم نفت و گاز و کلی منابع طبیعی داشتیم:(
احسان(احسان سابق)
۱۳ فروردین ۱۳۹۳قرارداد بستن با خودروسازای داخلی همون قرارداد بستن با شیطانه.با این تفاوت که شیطان ذاتش مشخصه و دورو نیست
Zonda R
۱۳ فروردین ۱۳۹۳@.F
تو قران
کم فروشی
دروغ
گناه کبیرست
اینا نه دین دارن نه ازاده اند
هنوز کشف نشده چی هستن
اشکان
۱۳ فروردین ۱۳۹۳[…]
یکی از دلایل گرونی خودرو همین سود 20٪ بانکهاست میگی نه یه 2تا2 4 تا کن میفهمی
بهزاد
۱۳ فروردین ۱۳۹۳قیاس کشورهای پیشرفته ی صنعتی با وضعیت فعلی ایران کاملا اشتباهه و همین امر موجب ایجاد آفاتی در ذهن جوانانی هست که به جای تلاش و کوشش و مطالعه ی دقیق در مورد پیشرفت کشورهای صنعتی فقط به وضعیت حال توجه کنند و افت انگیزه و همت نهادن در مسیرهایی که ثروتمند شدن در سریع ترین زمان امکان پذیر باشد…
تمامی شرکتهای بزرگ و مدرن امروزی که باعث ثروتمند تر شدن مردمان کشورهای صنعتی شده اند همگی توسط بخش خصوصی و کارفرماها ایجاد شده و دولتها به عنوان قانون گذار و تامین کننده زیرساختها و امنیت راه شکوفایی رو برای کارفرماها هموار میکنند.
فکر کنم دوستان زیادی بدونند که برخی شرکتهای پول ساز کنونی در گذشته ای نچندان دور وضعیت بحرانی داشتند اما با روی کار آمدن مغزهای متفکر و باهوش آینده رو مال خودشون کردند مثل فولکس و پورشه و نیسان و مزدا و هیوندای و …
کشورمان به کارفرماها نیازمنده افرادی که در سطح کارلوس گوسن یا دیترزچه و… باشند تا جهش صنعتی در کشورمان رخ بده البته اگر قوانین هم تغییری اساسی بکند.
خاوری مزراتی
۱۳ فروردین ۱۳۹۳بهزادجان احتمالا میدونی افرادی چون کارلوس گوسن و دیترز چه تو دامان پرمهر… چون آنچه درایران وجود داره تولید نشدن … نظام اقتصادی آزاد فقط تو صنعت و ثروت خلاصه نمیشه
اصل اساسی کشورهایی همچون آلمان ژاپن و آمریکا نه خودروهاشون که پشتوانه محکم آزادی حقوقی و سیاسی دارن و حاکمان ناتوان از انجام امور برخلاف نظر عموم مردم هستن… و یه شبه بخاطر گندکاریهای خودشون دلار رو سه برابر افزایشو پول ملی رو سه برابر کاهش نمیدن…
ممنون
سارا
۱۴ فروردین ۱۳۹۳سخنرانی جالبی بود .. فقط بر اساس چی بود من نمیدونم … برو یکم تاریخ بخون یکم اقتصاد بخون یکم مفهوم صنعت و مدیریت یاد بگیر … سخنرانی الکی هم نکن … اولین خودرو سار خاورمیانه بودیم و جزو معدود تولید کننده های آسیا … ار اون دوران طلایی راست یه پیچ و مهره پیشرفت نکردیم … مردم نمیتونن بمیرن و هیچ جیز نخوان … سخنرانی های اینچنینی هم فقط به درد بی بی سی میخوره و اینکه یه چند تا روش عن فکر بعدش بگن به به چه چه
حامد
۲۷ فروردین ۱۳۹۳عزیزم
بچه ایرانی؟ ایران زندگی میکنی؟ نصف بچه های پدال (حداقل) هرکدوم برن مدیرکارخونه ایران خودرو و سایپا بشن بهتر از این مدیرای فعلی میفهمن
اونا هم میدونن دارن چیکار میکنن کاملا عالم به قضیه هستند اما نمیخوان
فعل نخواستن در آنها شدیدا قویه
کارلوس گوسن و دیترزچه و … هم که باشی اینجا نمیتونی
از آسمون هم به اندازه یه کارخونه خودرو سازی پول بفرستند بازم نمیتونی ماشین ارزون دست مردم بدی اگر خودت خودرو تولید کنی قیمت تمام شده 5میلیون تومان بشه نمیتونی 10 تومن به مردم بفروشی باید بری بالای 18-20 تومن که یه وقت تو سره پراید نخوره
اینجا ایران است – ماهم که نقد میکنیم چون کشورمون رو دوست داریم و مردمانشو که مجبورن تحمل کنند
سارا
۱۳ فروردین ۱۳۹۳دوست من در انگلستان با حداقل حقوق کارگری توی 3 ماه یه بی ام و z4 دست دوم خرید … حتی با حداقل حقوق هم میشه ماشین خیلی خوب و البته نو خرید میزان اعتبار و سنجش حساب برای ماشین های بالای 50 هراز پوند هست
اینترسپتور
۱۳ فروردین ۱۳۹۳عوضش تو ایران پول نقد می دی برای 206 و پارس 7 یا 8 ماه هم تاخیر دارن تو تحویل…قسطی هم که نگو
ما شرایط اختیاری برا خرید نمی خوایم همین به موقع تحویل بدن و همیشه فروش نقدی برقرار باشه(نه فقط برا رانا و سمند و باردو) ما راضی هستیم!
امین
۱۴ فروردین ۱۳۹۳بله اینجوری تو دنیا خودرو میفروشن.
اونوقت تو کشور ما…
خدایا چقدر این خودروسازای ما بی شرف و بی انصاف و بی وجدانن.
ماشینا که بی کیفیت مثل گاری..
گرون مثل فراری…
بعد تازه اول پول میدی و اونا هر وقت دلشون خواست گاری رو بهت میدن…
نهایتا از عالم و ادم هم طلبکار هستن و میگن داریم ضرر میکنم
آرش
۱۴ فروردین ۱۳۹۳آقا هر جور که حسابش کنی تقصیر خود ملته که این آشغالای ایران خودرو و سایپا رو میخرن،مرد باشین و نخرین تا حسابی حالشون جا بیاد،حتی اگه صد سال هم طول بکشه.دوستان بنظرتون نمیشه یه کمپین راه اندازی کرد مثلا تو فیسبوک برای تحریم خرید از ایران خودرو رو و سایپا،بالاخره برای هم صدایی باید از یه جایی شروع کرد.
حسین
۱۴ فروردین ۱۳۹۳یک فیلم امریکایی بود در باره زندگی مردم در امریکا!!خیلی جالب بود تا کار به دست اورد بهترین خونه و ماشین و لباس رو همه مردمشون میخریدن و تا کار رو از دست میدادن با یه ساک لباس از اون خونه میرفتن!!
اینجوری که خود اونا میگن با توجه به تورم و… مبلغ اقساط افزایش پیدا میکرد و صاحب نمی شدن!!!
خودشون الان ناراضی اند!!!
تو ایران یارو یه ساله از کارش زده بیرون بازم تو عید باید بره مسافرت!!!اونا کل سال قسمتی از حقوقشان را کنار میزاشتن تا یه بار برن مسافرت!!!!و…
سارا
۱۴ فروردین ۱۳۹۳شما مسافرتی که اونا میرن رو با مسافرتی که ما میریم مقایسه میکنی ؟ الآن زندگی سطح متوسط ما جمع کلش از قیمت اون ساکی که گفتی کمتره …
سارا
۱۴ فروردین ۱۳۹۳مسافرت های در پیتی ما با یه پراید 8 نفر سوار کردن و چادر زدن توی حیاط مدرسه و کنار پارک کجا … سفر با هواپیما و ماشین های استیشن و کاروان و اقامت توی هتل های آنچنانی کجا … بعضی ها اصلآ هیچ ایده ای ندارن که چی میگن
سجاد
۱۴ فروردین ۱۳۹۳دوستان ناشکری نکنید ماشین های یران خیلی تکه مثلا نیسان وانت که سوارش میشی احساس قدرت میکنی یعنی هیچ چیز جلو دارِت نیست.
علی دادا
۱۵ فروردین ۱۳۹۳به نویسنده متن دقت کنید!
nader
۱۵ فروردین ۱۳۹۳آخه حسین آقا جان چرا حرف بیخود میزنی!
میخوای ما حصرت اونارو نخوریم چرا هزیون میگی!
اینجوری که آدم به فهمت از کل زندگی شک میکنه!!
مسلم
۱۵ فروردین ۱۳۹۳اگه اشتباه نکرده باشم تو یکی از سری های سریع و خشن وقتی رفته بودن ماشین خاصی رو بخرن فروشنده که از ظاهرشون فکر کرد فقیرن گفت شما باید کارگر موقت باشید با حقوق سالی 50000 دلار ! و نمی تونید این ماشینهارو بخرید
خوبه. تو ایران کارگر و مهندس و دکتر که سهله خیلی از کارخونه دار های کوچیک هم این درآمد براشون رویاست.درآمد یه کارگر موقت تو آمریکا
حالا بازم مقایسه کنید
امین
۱۶ فروردین ۱۳۹۳من تازه به نویسندش دقت کردم!
عجیبه خیلی عجیب
طوفان
۱۶ فروردین ۱۳۹۳من که تا وقتی پول نقد نداشته باشم ماشین نمی خرم یک بار ماشین ثبت نام کردم یک عمر پشیمون شدم . معلوم نیست ماشینو کی تحویلت میدن میگن دی 92 فروردین 93 تحویل میدن تازه با وجود اینکه پولت دست شرکت خوابیده و داره با هاش کار میکنه تازه باید ما به التفاوت رو به قیمت روز بپردازی . اون وقت اینجا نوشته تو خارج اصلا کسی نقد نمی خره . یعنی گناه ما افقط اینه که اینجا به دنیا اومدیم نه چیز دیگه
سینا
۲۰ فروردین ۱۳۹۳تو عربستان با 30000 رسال یعنی معادل 24 ملیون خودمون میشه سوناتا خرید اینجا پول یه 405 لگنه
علی
۲۷ فروردین ۱۳۹۳پراید اقساط ثبت نام کردم …. پیش پرداخت 9 ملیون … تحویل تیر 93 … قیمت نامعلوم …. تعداد 4 چک و مبلغ چک نامعلوم
mas
۲۷ فروردین ۱۳۹۳آقا هر چی بگی تو ایران پیدامیشه اون موقع میگن تحریم!ما داریم از تحریم داخلی رنج میبریم من انقدر خرج پرایدم کردم خرج خودم نکردم
مرتضی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳یکی نوشته بود کیفیت خودرو وطنی در حد فرغون………………… بابا به فرغون توهین نکنید فرغون برا خودش ابهتی داره ……..جناب فرغون من از طرف همه بچه ها ازت معذرت میخوام …
فافا
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳خداییش پراید سالاره ، هزار تا ماشین خارجی به گرد پاش نمیرسه ، قیمتش هم عادلانه است .
محسن
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳از ماست که بر ماست آقا فقط خودمون مقصریم اون کمپینی که دوستمون گفته بود باید تو فیس بوک راه بیفته جهت تحریم محصولات ایران خودرو وسایپا فکر جالبیه
saman
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ما هم ماشین رو اینجا پیش فروش میکنیم بعد از 12 ماه
و بعد از 12 ماه قیمت ماشین افزایش پیدا میکنه اون موقع باید دوباره پول بدی.
آخه این هم شد پیش فروش، خودشم تو کشوری که قوانینش اسلامی هستش