محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، قیمت خودروهای داخلی را کف قیمت اعلام کرد تا بدین ترتیب از گرانی آنها دفاع کرده باشد. خودروهای ارزانی که جناب وزیر از آنها صحبت میکند و افزایش اندک قیمت آنها را هم جایز میداند، همان خودروهای قدیمی، بی کیفیت، نا امن، پر مصرف و پر هزینه ای هستند که حتی با احتساب ارز آزاد، در بازارهای جهانی کسی به آنها نگاهی نخواهد کرد و تنها با یک سوم قیمت قادر به فروش خواهند بود.
ارز آزاد، توجیه یا دستمایه گرانی.متهم شماره یک تمام گرانیهای این چند سال اخیر، گرانی ارز ناشی از تحریمها بوده است. اما وقتی بانک مرکزی به صورت علنی و رسمی جلوی کاهش قیمت ارز را میگیرد، دفاع از گرانی همه کالاها در مورد صنعت خودرو نیز توجیه میشود. گفته میشود که خودروسازان تاکنون از ارز مبادله ای سهم کمی دریافت کردهاند و نیازهای وارداتی خود را بیشتر با ارز آزاد تأمین میکنند. این در حالیست که شورای رقابت برای تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو، مبنا را ارز مبادله ای در نظر گرفته است. وقتی چانه زنیها برای خارج کردن شورای رقابت از گود قیمت گذاری موثر نشد، یک راه جدید باز شد. با ساست جدید وزارتخانه صنعت، بهانه از شورای رقابت نیز گرفته شده و باید فرمول خود را با ارز آزاد اصلاح کند.
شورای رقابت، ارزان میشود، گران شود.
از ابتدای ورود شورای رقابت به بازی قیمت گذاری خودرو، رئیس و اعضای این شورا با مصاحبههایی آتشین قیمت خودروهای داخلی را بسیار گران توصیف میکردند و گاهی از کاهش ۵۰ درصدی قیمتها نیز خبر میدادند. این صحبتها در جامعه و بازار به التهابی انجامید که در انتهای سال ۹۱ بازار خودرو را در رکودی بی سابقه فرو برد و این انتظار در جامعه به وجود آمد که شورای رقابت، ترمز قیمت خودروها را کشیده و افسار را برگرداند! اما چیزی که در عمل و پس از ماهها تأخیر اتفاق افتاد، نرمش پله به پله شورای رقابت با خودروسازان و وزارت بود تا آنجا که قیمتهای این شورا دست کمی از قیمتهای خود خودروسازان نداشت و حتی از قیمتهای بازار آزاد نیز فراتر میرفت! ظاهراً شورای رقابت برای ماندن در جایگاه قیمت گذاری خودرو، به دست و پا زدن افتاده و سعی دارد دل خودروسازان را به هر نحوی بدست آورد. اما این ضعف باعث نشده تا خودروسازان و وزارت صنعت، برای کندن این موی دماغ تلاش نکنند.
قیمتها چقدر گران میشوند.
جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت بر افزایش قیمت خودروها مهر تایید زده و گفته که این افزایش قیمت، جزئی خواهد بود. وی با بیان اینکه ارز آزاد و مبادله ای در حال حاضر تفاوت اندکی با هم دارند، پیش بینی افزایش اندک در قیمت ها را کرده است.
جمشید پژویان: با توجه به گفته وزیر صنعت، از خودروسازان خواستهایم آنالیز قیمت محصولات خود را بر حسب ارز آزاد، به ما اعلام کنند و اگر وزارت صنعت، بر این آنالیز صحه بگذارد، مبنای قیمتگذاری از ارز مبادلهای به ارز آزاد تغییر خواهد کرد.
دبیر انجمن خودروسازان نیز از زیان ۴ هزار میلیارد تومانی این شرکتها به دلیل سیاستهای دولت قبل خبر داد. محمد رضا نعمت بخش افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودروها را اجتناب ناپذیر میداند.
نعمت بخش: شورای رقابت باید علاوه بر اعمال نرخ آزاد ارز در فرمول قیمتگذاری، تورم سه ماهه و ۶ ماهه امسال را نیز حساب کند.
نعمت زاده: ضرب و تقسیم وزارت صنعت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نشان میدهد قیمتهای جاری خودرو، کف قیمت است و مردم منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند، زیرا از این پس قیمت با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.
به قول یکی از خوانندگان پدال، خدا این «نعمتها» را از صنعت خودروسازی ایران نگیرد!
شیب کاهشی قیمت خودرو با تلاشهای بی وقفه خودروسازان، شورای رقابت، انجمن خودروسازان، وزارت صنعت و سایر دوستان و وابستگان، به سمت بالا خواهد رفت. اما سؤال بزرگ اینجاست که آیا این خودروها ارزش بهای تعیین شده را دارند؟ اگر خودروسازان ما قادر به تولید خودرویی روزآمد و در حد خودروهای متوسط دنیا و با قیمتی در حد آنها نیستند، چه لزومی به اجبار مردم برای خرید چنین محصولات بنجل، قدیمی و گرانی وجود دارد؟ آیا مصرف کنندگان می توانند در برابر این اتحاد همه جانبه برای افزایش قیمت ها، مقاومت کنند؟
داریوش
۷ آبان ۱۳۹۲خیلی خوبه که اومدن این حرفو زدن!!! این یعنی اینکه بدجور کم آوردن میخوان با جو سازی بازی باخته رو ببرن.اما زیاد موفق نمیشن،دلیلشم اینه که بیشتر مردم از سر اتحاد و مبارزه خرید خودرو رو تحریم نکردن،اصلا یه همچین روحیه ای تو خون ایرانی جماعت نیست.بی پولی علت نخریدن مردم هستش.اطمینان دارم رکود نخریدن خودرو همچنان ادامه داره.
پویا
۱۴ آبان ۱۳۹۲باور کن خیلی هام دارن بخرند یکیش خود من اما اگه کسی واسه پولش زحمت کشیده باشه به این قیمت ماشین نمی خره
سارا
۷ آبان ۱۳۹۲لعنت به هرچی دزد کثیفه … لعنت … کی پول میده تندر 90 و 206 رو 50 میلیون بخره ؟ یا اینجوری بپرسم : کی داره که بخره ؟
کاوه
۸ آبان ۱۳۹۲جریان چیه وقتی اسمی از خودرو خاصی نیست همه میان از آشغال بودن و گرون بودن خودروهای موجود در ایران صحبت میکنند.بعد وقتی در مورد خود خودروها بحث میشه دارندگانش از پراید گرفته تا سمند و ال90 و خودروهای چینی همه از ویژگیهای عجیب و غریب و به روز بودن و با توجه به امکانات ارزش داشتن خودروها صحبت میکنند. همین الان برید داخل تایپیکهائی که در همین پدال است.پراید کم مصرف ترین,ال90 بالاترین تکنولوژی,سمند سلطان جاده,x33سالار شانسی بلندها ببخشید شاسی,206 تیزترین,تیبا زیبای ایرانی ووو.واقعا اگر کوروش بزرگ که 7آبان روز گرامیداشتش هست روحش از این روحیه ما نوادگانش با خبر بشه عرق شرم بر پیشونیش مینشینه.کسی که گفت همانا ملتی که را ناراستی و دروغ پیش گرفت نابود خواهد شد.
کاوه
۹ آبان ۱۳۹۲زنده باد,زنده باد,روشنه هنوز اون گوهر پاک راستی در درون همه هست که این انتقاد از خود را پذیرفتید.گمان میبرم اون عزیزی که مخالف زده متوجه بن و پی گفته من نشده و الا مطمئنم اون هم گوهر راستی در درونش هست.و فقط باید تلاش کنیم به هستی برسانیمش.سپاسگذار همه.
mahmood
۸ آبان ۱۳۹۲چی خواستیم چی شد!!!!
خوب شد تو دولت ۱۰ یه موتور خریدم با این وضعیت فکر کنم دیگه همین موتور وسیله اولو آخرم شد!
علی
۸ آبان ۱۳۹۲همه جای دنیا شما با 6 برابر حقوقت باید بتونی حداقل ماشین رو بخری حالا با حقوق 503000 تومان چند سال طول میکشی یه ماشین بخری)پراید( که تازه اونم از اشغالترین ماشین های اروپا 100درصد اشغالتره من حساب کردم 36 ماه طول میکشه اگه هیچی نخوری و هیچ خرجی نکنی و ماشین بعداز سه سال گرون نشه میتونی بخری به این میگن که رفاه اجتماعی. اخبار خوندم کویت بعد از 12 سال داره حامل های انرژی شو گرون میکنه اونم مملکته ماهم مملکت داریم
سعىد از بوشهر
۸ آبان ۱۳۹۲چى فکر مىکردىم چى شد؟؟
ارسلان
۸ آبان ۱۳۹۲خوب مگه مجبوریم ماشین بگیریم؟؟ 1 ماه ملت اعتصاب کنن و ماشین نخرن..ببینین چجور ماشین میاد پایین..فقط 1 ماه…
پویا
۱۴ آبان ۱۳۹۲مشکل اینه اون یک ماهه نمیاد برا اینکه هر کی به فکر خویشه اصلا روجیه همکاری همدلی بینشون نیست همه باید منفعتشون رو توی منفعت جمع ببینند
دهه 60تی
۱۰ آبان ۱۳۹۲این نوع صحبت ها فقط باعث می شه اشخاصی که منتظر بودن قیمت ماشین (چهارتا چرخ +روکشی از آهن) پائین بیاد هرچه زودتر پولهاشونو دو دستی تقدیم خودرو سازان در حاله ورشکست شدن بکنند
خبر که روز 3 شنبه پخش شود روز 4 شنبه ایران خودرو پوله تمامه ماشین های مونده رو دستشو نقدی گرفت که 30 روز دیگه آهن پاره تحویل بده
حجت
۲۵ آبان ۱۳۹۲هردم از این بار بری میرسد دیگه عادت کردیم ایکاش کمی عاقل تر میشدیم به پند گذشتگان عمل می کردیم که نخریم و نخوریم تاگران نشود اما امان از حرص انسان
مرتضی
۱۸ آذر ۱۳۹۲نظر به تلفات جاده ای گزارش شده از سوی پلیس راه کشور،شرکت سایپا،همپایه جنگ تحمیلی از مردم عزیزمان غرامت جانی گرفته است
به کدام منطق و طبق کدام اصول اخلاقی !!! هنوز مشخص نیست
افزایش تورم
بی ثباتی بازار خودرو سازی
آمار چشمگیر تلفات جانی همه و همه فقط محصول یه شرکت خودرو سازی میباشد که برای زنده ماندن روزانه جان 50 انسان! را در جاده های ایران میگیرد
این است غرور ملی!!!!! که همه مدیران این شرکت دم از آن میزنند
م-صدقی
۱۹ آذر ۱۳۹۲باارائه سوبسیدبه خودروسازان ریشه دارامیداست مشکلات عدیده رفع گردد
رضا
۲۶ آذر ۱۳۹۲یه سری اشغال تولید میکنن بعد ادعا میکنن تولید داخل دارن.کشورای دیگم ماشین میسازن اینام ماشین میسازن.اونا قیمت گذاری میکنن اینام قیمت گذاری میکنن.بابا بست کنید این همه دزدی رو از جیب مردم بدبخت