ایستگاه خبر

پژو 301 ایرانی بدون حضور پژو!

دنیای اقتصاد: معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگوی اخیر خود، ضمن اعلام سیاست‌های این وزارتخانه و خودروسازان در بخش داخلی‌سازی و رونمایی قریب الوقوع پژو ۳۰۱ ایرانی، تلویحا احتکار خودروها را نیز رد کرده است.


فرشاد مقیمی در گفت‌وگو با خانه ملت، به پروژه داخلی‌سازی پژو ۳۰۱ اشاره و تاکید کرده که این محصول بدون حضور خودروساز فرانسوی در ایران، تولید خواهد شد. پژو ۳۰۱ جزو خودروهای پسابرجامی به شمار می‌رود و تولید آن در قرارداد ایران خودرو و پژو گنجانده شده بود و قرار بود با قیمتی حدودا ۶۰ میلیون تومان روانه بازار شود. با این حال پژو تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا از ایران رفت و تولید ۳۰۱ معلق شد. حالا اما خبر می‌رسد پژو ۳۰۱ در مسیر داخلی‌سازی قرار گرفته و قرار است به تولید انبوه برسد.

پژو 301
آن طور که معاون وزیر صنعت عنوان کرده، نمونه‌سازی پژو ۳۰۱ انجام و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید انبوه این محصول صورت گرفته است. مقیمی گفته که پروژه تولید پژو ۳۰۱ بدون حضور پژو در حال اجراست و این خودرو به زودی رونمایی خواهد شد. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اما درباره ادعای مدیرکل تعزیرات استان تهران مبنی بر ادعای دو خودروساز داخلی مبنی بر واقعی نبودن ماجرای کمبود قطعه تاکید کرده که گزارشی مبنی بر احتکار خودروسازان به وزارت صنعت نرسیده، اما ممکن است برخی افراد سودجو خودرو خریداری و انبار کرده باشند، بنابراین در تلاش هستیم با آنها برخورد کنیم. وی تلویحا از خودروسازان انتقاد و عنوان کرده که اگر آنها تدابیر لازم را برای تامین قطعات موردنیاز پیش از بروز مشکلات انجام و ثبت سفارش صورت می‌گرفت، با مشکلات کنونی درگیر نبودند.
معاون وزیر صنعت اما با تاکید بر داخلی‌سازی قطعات گفته که تولید قطعات خودرو که ظرفیت داخلی‌سازی دارند، در اولویت قرار دارد و مبنای اولویت‌بندی نیز مسائلی مانند توان داخلی، سرمایه‌گذاری کمتر و اشتغال‌زایی بیشتر است. وی ادامه داد که برای استفاده از ظرفیت داخلی، سبد پروژه‌ای در ایران خودرو و سایپا احصا و این پروژه‌ها آغاز شده‌اند؛ برخی از این پروژه‌ها در پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید و صرفه جویی ارزی ۴۰ میلیون دلاری در ایران خودرو و ۳۷ میلیون دلاری در سایپا را به دنبال داشت.
وی به سبد پروژه‌های ساخت داخل سایپا اشاره کرده و گفته که در این سبدها زمان تقریبی ارائه محصولات مشخص شده و تاکنون ۲۰ پروژه برای سایپا تعریف کرده‌ایم و تا اسفند امسال به بهره برداری می‌رسند. به گفته مقیمی، اجرای این پروژه، به‌طور متوسط ۳۴۲ یورو کاهش ارزبری دارد که با توجه به تیراژ خودروها در مجموع ۲۸ میلیون یورو کاهش ارزبری رقم می‌خورد. مقیمی با اشاره به سبد پروژه‌های ساخت داخل ایران خودرو نیز تاکید کرد که ۲۵ پروژه در سبد این شرکت موجود است و به موجب آن ۵۶۸ یورو بابت هر محصول صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد که در نهایت ۱۶۴.۳ میلیون یورو کاهش ارزی رقم می‌خورد. معاون وزیر صنعت تاکید کرده که پروژه‌های ایران خودرو و سایپا برای تعمیق داخلی‌سازی در حوزه خودروهای پرتیراژ است، زیرا این اقدام سبب صرفه‌جویی بیشتر ارزی خواهد شد.

پژو 301
وی اما با بیان اینکه خودروسازان مکلف شده‌اند تا با انعقاد قرارداد با قطعه سازان نیاز خود را از آنها خریداری کنند، تاکید کرده بر این قراردادها مسوول حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت می‌کند تا خودروسازان پس از مدتی نتوانند دست به فسخ آنها بزنند.

مقیمی این را هم گفته که برای حمایت از قطعه‌سازان داخلی تعرفه واردات به‌صورت مستمر تغییر می‌کند. به گفته وی، بیشترین سهم واردات قطعات الکتریکی است و وابستگی کشور به این حوزه برمی‌گردد.

معاون وزیر صنعت اما در پاسخ به اینکه ۱۵۰ هزار خودروی موجود در کف پارکینگ خودروسازان چه زمانی تکمیل و به دست مصرف‌کننده می‌رسد، گفته که برنامه خروج این خودروها از کف پارکینگ تدوین و در یک نمونه، ایران خودرو طی تعطیلات خرداد ۱۶ هزار دستگاه از این محصولات را روانه بازار کرد. مقیمی با بیان اینکه تعداد قطعات مورد نیاز خودروهای موجود در پارکینگ سایپا نیز احصا شده است، گفته که برای تامین کسری قطعات خودروسازان، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و مقرر شده از سرعت تولید مکانیکی کاسته شود و بیشتر تلاش خودروسازان تکمیل خودروهای کف پارکینگ باشد. معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه نگهداری خودرو در پارکینگ خودروسازان هزینه دارد، تاکید کرد اگر خودروسازان برنامه‌ریزی مناسبی در گذشته داشتند، این تعداد خودرو کف پارکینگ آنها باقی نمی‌ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. رها

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (97 ديدگاه)

    به به آفرین !!

    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (10474 ديدگاه)

      در این پروژه ، بوی بابک زنجانیها به مَشام میرسه .

  2. saeed

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (349 ديدگاه)

    خود 301 اصلی طراحیش مزخزفه مخصوصا با اون فرمونش.قشنگ 1 دهه عقبه .در اصل اینو بعنوان یه ماشین ارزون واسه چین زده پژو .اونوقت این ایرانیزه هم بشه….احتمالا موتورشم TU5 تقویته!!!!

    1. sina7

      ۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (436 ديدگاه)

      باید به ایران خودرو بگن مرد باش و tu5 نذار روش
      یعنی شما طرح سوپر اسپرت و هایپرکار بذار جلوی مدیرای ایران خودرو،تنها بررسی ای که میکنن اینه که ببینن tu5 بهش میخوره یا نه
      ازونا بدتر طرفداراشن
      یارو میگه با پرشیا tu5 رفتم s500 رو سوسک کردم :|

    2. NAVID۰۰۹۸

      ۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (10474 ديدگاه)

      اتفاقاً به نظر من طراحی خوبی برای بازار ایران داره و اگر سیاست خدماتی و قیمتی خوبی پشت این قضیه باشه ، میتونه بازار کلاس خودش را به نام خودش بزنه .
      سوار این ماشین نشدم ، ولی تعریف زیادی از سواری راحتش شنیدم و خواندم .
      این را هم در نظر بگیریم که ورود یک خودرو جدید در چنین وضعیت خرابی ، یعنی کورسوی اُمیدی از رنگی تازه هرچند خاکستری در بازار سیاه خودرویی کشور .

      1. SS

        ۴ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (824 ديدگاه)

        مشکل اصلی این خودرو قیمتش در ایران هست
        چون اساسا یه خودروی کاملا اقتصادی در حد داچیا لوگان هست که فقط بازار شرق اروپا رو هدف گرفته و کیفیت طراحی و قطعات اون در حد خودروهای بازار اصلی پژو نیست.
        پس اگر قرار هست کاملا داخلی سازی و عرضه بشه (که در این مورد نظری ندارم) به نظرم بهتر هست تمرکز اصلی روی قیمت گذاری مناسب باشه چون این ماشین نقطه قوت دیگه ای نداره

  3. حمید

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1723 ديدگاه)

    اخه این مدلش خیلی زیبا که نیست
    احتمالا همون موتور پر خرج تی یو فایو پر مصرف رو داره
    الان همه دنیا دارند اس یو وی هیبرید میخرند ما باید این سدان زشت رو

    1. امین

      ۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (464 ديدگاه)

      اگه بتونیم با این قیمتها بخریم.

  4. مهمان

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (28 ديدگاه)

    چرا به تولید خودرو برقی فکر نمیکنن…
    ما از تکنولوژی خودرو بنزینی خیلی عقبیم و سخت بشه برسیم تازه موقعی هم که برسیم دیگه ارزش زیادی نداره چون همه اون موقع خودرو برقی سوار میشن
    و این نکته که هرچقدر هم تولید خودرو برقی و فراهم کردن زیر ساخت های اون زمان بر و با هزینه بالا باشه به هر حال کاریه که باید یه روزی به سمتش بریم و انجامش بدیم ، پس چه بهتر که الان همسو با پیشرفت دنیا اینکارو با تکیه بر جوان های با استعداد و اساتید برتر دانشگاهی و نیرو کار متخصص واقعی انجام بدیم…
    امیدوارم مسئولین به این پلان هم توجه کنن

    1. Majidsh

      ۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (79 ديدگاه)

      بسیار حرف صحیح و درستی میزنید
      ولی با این شرایطی که طی ۴ دهه برای مردم و صنعت درست شده به نظرم کلا با بولدزر کل این صنعن رو ریشه کن کردن گزینه معقول تری باشه
      چون اگر قرار باشه ماشین هیبرید یا برقی ویا هیدروژنی و یا هر تکنولوژی پاکی روش کار بشه مطمعنا فقط به درصد دزدی و چپاولگری تو مملکت اضافه میشه

    2. saeed

      ۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (349 ديدگاه)

      کدوم پلان دوست عزیز.مگه تو موتورهای درون ساز بعد از این همه سال به کجا رسیدیم.یه موتور 1800 پژو بود با میل سوپاپ اضافه کردیم و شد 16 سوپاپ و موتور زانتیایی! یا با کمک چینیا حجمشو به زور رسوندیم به 1900 سی سی که بعد بگیم موتور 2 لیتری داریم!یا موتور پرایدو باز با کمک خارجیا افزایش حجم دادیم و تقویت کردیم شد موتور تیبا و مشتقاتش .یا موتور 1600 پیکانو تقویت کردیم زدیم برای آر دی و آریسون و…موتور EF7 هم که همه میدونن طراحی آلمانه و بعدش چینیا میزدن حتی زمانیکه تحریم شدیم موتور EF4 که 1400 سی سی بود و قرار بود رو رانا نصب شه عقیم شد.بی تعارف موتورای الانمون هیچ کدوممون برای خودمون نیست.الانم که موتور برلیانسو گرفتیم خیلی ریز کم کم تبدیلش داریم میکنیم به موتور ملی!!!

  5. بهراد

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (537 ديدگاه)

    ایرانخودرو روی چهار پا هم موتور tu5 میزاره

  6. یاس ی

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    اگه بدون دخالت فرانسه تولید بشه احتمالا ی چیزی مثل 405 از آب در بیادبا موتور 206.

  7. NAVID۰۰۹۸

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (10474 ديدگاه)

    اتفاقاً به نظر من طراحی خولی برای بازار ایران داره و اگر سیاست خدماتی و قیمتی خوبی پشت این قضیه باشه ، میتونه بازار کلاس خودش را به نام خودش بزنه .
    سوار این ماشین نشدم ، ولی تعریف زیادی از سواری راحتش شنیدم و خواندم .
    این را هم در نظر بگیریم که ورود یک خودرو جدید در چنین وضعیت خرابی ، یعنی کورسوی اُمیدی از رنگی تازه هرچند خاکستری در بازار سیاه خودرویی کشور .

  8. رامتین

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (3266 ديدگاه)

    منم معتقدم طراحی این خودرو بسیار خوبه چون دو سه باری از نزدیک دیدم. ضمن اینکه گفته میشه ممکنه در یک تیپش، موتور ep6 بگذارند. یعنی اگر این اتفاق بیوفته، شما با سدانی مواجه میشید که موتور و گیربکس پژو2008 را داره! حال احتمال این موضوع چقدره خدا میدونه! در تولید این خودرو از صنایع دفاعی هم داره کمک گرفته میشه.
    از همه این مطالب بگذریم: گویا تعرفه هیبریدیها که صفر قرار بود بشه، تصویب نهایی شده و این خبر بسیار خوبیه.

  9. حمیدرضا

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    امیدوارم جواز تولیدشو از پژو داشته باشن وگرنه احتمال شکایت از ایرانخودرو وجود داره
    نمیدونم ولی یه حسی به من میگه پای یک دانگ فنگ در میان است

    1. یاشار کزیلو

      ۵ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (8 ديدگاه)

      پژو نمیتواند شکایت کند چون زیر قراردادش زده است و کافی است علاوه بر خلف وعده در قرارداد این خودرو ، پرونده پژوهای آتش گیر که منجر به مرگ تعلادی از هموطنان شد توسط ایران خودرو به جریان بیفتد. خلاصه اینکه اگر کار به شکایت و دادگاه بکشد در نهایت پژو بازنده بزرگ چند پرونده خواهد بود.

  10. احمدرضا

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (878 ديدگاه)

    تولید 301 بدون پژو مثل زایمان یه خانم بدون دخالت مرده !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا