برای بیشتر مردم دنیا، خرید خودرو فرآیندی لذتبخش بهشمار میرود و معمولاً با کمترین حاشیه به انجام میرسد، اما در ایران، ماجرایی پرحاشیه و دردسرساز است. چه آنکه ایرانیها باید از هفتخوان رستم بگذرند تا خودرو ثبتنامیشان را تحویل بگیرند.
جدای از اینکه تنوع چندانی در بازار خودرو ایران وجود ندارد و کیفیت نیز از سطح قابلقبول و رضایت بخشی برخوردار نیست و قیمتها هم بالا هستند، موضوع مهم دیگر، نحوه پیشفروش و تحویل همین خودروهای کم تنوع و کمکیفیت و گران است. به عبارت بهتر، خودروسازان کشور نهتنها نتوانستهاند به لحاظ کمی و کیفی، تولیدات مناسبی داشته باشند؛ بلکه در پروسه فروش نیز رضایت عمومی را به دست نیاوردهاند. در حال حاضر بسیاری از مشتریان ایرانی نسبت به شکل و شمایل پیشفروش و قیمت و تحویل خودروهای داخلی معترض هستند و اعتقاد دارند که خودروسازان در حق آنها اجحاف میکنند. مشخص نبودن قیمت نهایی خودرو، تحویل ندادن خودروهای ثبتنامی در موعد مقرر و افزایش قیمت خودروها به بهانه استانداردهایی مانند کیسه هوا و یورو ۴، از جمله مواردی هستند که مشتریان ایرانی همواره به خصوص طی دو سال گذشته (همزمان با افت تولید و رشد قیمت خودروهای تولید داخل) نسبت به آنها گله و شکایت داشتهاند.
به عبارت بهتر، ایرانیها در شرایطی اقدام به پیش خرید خودرو میکنند که نه زمان تحویل خودرو ثبتنامیشان قطعی است و نه قیمت آن؛ از همین رو است که گاهی باید مدتها بابت دریافت خودرو خود انتظار کشیده و دست آخر نیز آن را با قیمتی بیش از آنچه تصور میکردند، تحویل بگیرند.
اولین مسئلهای که مشتریان ایرانی در پروسه خرید خودرو با آن مواجهاند، مشخص نبودن قیمت است، بهنحوی که خودروسازان به آنها نمیگویند محصول ثبتنامی را با چه قیمتی تحویل خواهند داد. توجیه خودروسازان در قبال چنین رفتاری این است که میخواهند خودروها را به قیمت روز (قیمتی که همواره صعودی است) تحویل دهند و این یعنی مشتریان مجبورند خودرو خود را گرانتر از زمان ثبتنام آن، تحویل بگیرند. این در حالی است که گاهی چندین میلیون تومان به قیمت خودروهای ثبتنامی اضافه میشود و مشتریان توان پرداخت این مابهالتفاوت را ندارند. از طرفی، مشتریان با توجه به قدرت خرید و به اصطلاح با نگاه به وضع جیبشان، اقدام به پیشخرید خودرو میکنند، اما خودروسازان با اعلام دیر هنگام قیمت نهایی خودروها، تمام برنامه ریزی و ذهنیت آنها را به هم میریزند، تا جایی که حتی ممکن است از دریافت خودرو خود منصرف شوند.
بهعنوان مثال، یک کارمند عادی با توجه به میزان حقوق دریافتی و سرمایهاش اقدام به پیش خرید خودرو میکند و وقتی ناگهان حداقل دو سه میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه میشود، این کارمند یا باید قرض گرفته و از سایر هزینههایش بزند، یا اینکه کلاً از دریافت خودرو ثبتنامیاش انصراف دهد.
دیگر مسئلهای که مشتریان ایرانی در خرید خودرو باید با آن دست و پنجه نرم کنند، قطعی نبودن زمان تحول خودروهاست. هرچند در فاکتور فروش بازه زمانی تحویل خودروهای ثبتنامی درج میشود؛ اما مشتریان معمولاً موفق به دریافت خودرو خود در آن تاریخ نمیشوند و این کار برای خودروسازان، عادی و تبدیل به رویه شده است.
اوضاع به شکلی است که بیشتر مشتریان از همان زمان ثبتنام این واقعیت را میپذیرند که خودرویشان را در موعد مقرر دریافت نخواهند کرد و گاهی مجبورند چند ماه تأخیر را نیز به جان بخرند. این موضوع نیز به نوبه خود، مشتریان را سردرگم میکند و حتی باعث به هم خوردن برنامهها ریزیهایشان میشود.
بهعنوان مثال، برخی مردم برای مسافرتهای نوروزی و به امید سفر با خودرو شخصی، اقدام به ثبتنام میکنند، اما خودروسازان گاهی با تحویل ندادن محصولات ثبتنامی، کل برنامه آنها را به هم میریزند. جدای از قطعی نبودن قیمت و زمان تحویل، مشتریان ایرانی با مسئلهای دیگر به نام «افزایش قیمت بهدلیل ارتقای استاندارد خودروها» نیز روبهرویند و باید گرانی حاصل از این ماجرا را تحمل کنند. آنهایی که به تازگی دعوتنامه تحویل خودرو برایشان ارسال شده، احتمالاً با افزایش قیمت چند میلیونی روبهرو و از این موضوع گلهمندند، گلهای که بهحق است، اما ظاهراً کسی پاسخی قانعکننده برایش ندارد. ماجرا از این قرار است که در دعوتنامههای ارسالی، چند میلیون تومان بابت استانداردهای یورو ۴ و کیسه هوا به قیمت خودروهای ثبتنامی اضافه شده و مشتریان چارهای جز پرداخت این هزینه اضافی ندارند. حالا این پرسش برای مردم پیش آمده که مگر یورو ۴ و کیسه هوا و امثال اینها، جزو موارد استاندارد نیستند؛ پس چرا خودروسازان آنها را به چشم آپشن میبینند و بابتشان چند میلیون تومان روی قیمت خودرو میکشند؟ بهعنوان مثال، سایپا به تازگی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بهانه استاندارد یورو ۴ به قیمت محصولات پیشفروش شدهاش اضافه کرده که این موضوع برای مردم قابل پذیرش نیست. وقتی این مسائل و چالشها را در کنار هم میگذاریم، متوجه میشویم خرید خودرو در ایران تا چه حد پروسه دشواری است و نه تنها معمولاً لذتی ندارد؛ بلکه حواشی و دردسرهایش سبب ناخشنودی و عذاب مردم میشود و طبعاً تا زمانی که خودروسازان رفتار خود را اصلاح نکنند، این «عذاب» کماکان ادامه خواهد داشت. با این حال گویا فروش خودرو بدون اعلام زمان تحویل و قیمت قطعی و همچنین افزایش قیمت به بهانه ارتقای استاندارد، برای خودروسازان به رویه تبدیل شده و دیگر شکلی عادی و طبیعی به خود گرفته است؛ زیرا نه اقدامی برای اصلاح آن انجام میدهند و نه با پاسخهایی منطقی و عاری از توجیه و بهانه، مشتریان را قانع میکنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به نوع برخورد خودروسازان با مشتریان، نمیتوان صنعت خودرو را صنعتی «مشتریمدار» بهحساب آورد، بهنحوی که بهنظر میرسد «مشتری» در اولویت برنامههای شرکتهای خودروساز داخلی نیست. در واقع بهنظر میرسد خودروسازان ایرانی به همین روند معیوب خو گرفته و وقتی میبینند مردم در هر شرایطی و با همه دشواریها، خودرو میخرند، اقدام چندانی در راستای اصلاح رفتار خود انجام نمیدهند و از طرفی، مشتریان نیز ظاهراً به این اوضاع عادت کردهاند. کارشناسان ریشه این ماجرا را در انحصاری بودن بازار خودرو ایران و نبود رقبایی جدی برای خودروسازان بزرگ کشور دانسته و تاکید دارند که این «بیرقیبی» اصلیترین دلیل برخوردهای نامناسب با مشتریان است. به گفته آنها، هرچند شرکتهای خصوصی نیز در صنعت خودرو کشور فعالیت داشته و روی کاغذ بیش از ۲۰ خودروساز در ایران فعالیت دارند، اما توان همه آنها روی هم به اندازه سه خودروساز بزرگ داخلی (ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو) نیست و بنابراین در این بازار، رقابت معنایی ندارد و حرف اول و آخر را همان سه خودروساز مذکور میزنند. این در حالی است که اگر شرکتهای بزرگ خارجی در ایران حضور داشتند و روشهای نوین فروش را به اجرا میگذاشتند (روشهایی که مبنای آن مشتریمداری است)، خودروسازان داخلی نمیتوانستند محصولات خود را هر وقت که خواستند و با هر قیمتی تحویل مردم بدهند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
امير علي
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ای کاش به کاری که در آن تخصص نداریم اصرار نورزیم . کار را باید به کاردان سپرد . در برنامه مناظره هفته گذشته نماینده خودروسازان در پایان برای توجیه قیمت های خودرو آن را با قیمت سکه مقایسه کرد !! اقای مدیر قیمت طلا در بازار جهانی تعیین می شود اگر اهن پاره تولید شما در بازار جهانی قیمت گذاری شود حتی به قیمت اهن کهنه نزدیک هم نخواهد بود . در کمال بی شرمی و پر رویی فرمودند تنها 3 درصد از کشته شدگان حوادث رانندگی به دلیل نقص فنی بوده . مردک کاش یکی از همین 3 درصد تو و خانواده تو بودند . مدیر عامل تویوتا به دلیل نقص فنی برخی خودروهای تولید شده در برابر دوربین های تلوزیونی تعظیم کرد و عذر خواهی کرد . متاسفم که این افراد نام ایرانی بودن را یدک می کشند .
کافر مقدس
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ما در ایران چالش نداریم. . . .!
وای اون رانا چیه با قالپالق بردن تو این نمایشگاه روسیه! ! !
ASTON MARTin
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳اگه بخواییم در این باره نظره در خوری بدیم تایید نمیشه پس دیه ناچاریم سکوت کنیمو به زبون درازی اون پراید نگاه کنیم!
یه به قول احمد بد جایی افتادیم :|
ناصر5509
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳من سال 91 تیبای صفر خریدم خیلی ماشین آشغالی بود خدا نهلت کنه این خودرو ساز های حروم خور رو…..؟
کیان
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ظرفیتی که یکساعته پُر شد و مردمی که موفق به ثبتنام خودرو نشدند…
خبرگزاری تسنیم: همزمان با آغاز دور جدید فروش محصولات ایران خودرو از دیروز در سایت فروش مانند دفعات قبل مردم با مشکلاتی در ثبتنام مواجه شدند و در همان ساعت ابتدایی، ظرفیت ثبتنام پُر شد یا بهدلیل اخلال در سایت امکان ثبتنام فراهم نشد.
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/367025
ahmad
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳خیلی جالبه. به تصویر خودرو های ایرانی در نمایشگاه خارجی نگاه کنید. مردم حتی حاظر نیستن یه نگاه به محصولات ایران بندازن! همه دارن یه سمت دیگه نگاه میکنن!
سعید131
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳انقد بهشون ارزون میدن که نگاه کنن :/
بهزاد
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳خرم آنروز که ازین منزل ویران بروم
راحت جان طلبم وز پی پیکان بروم
——-
مرتضی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳توی کشورما
این مانیستیم که خودرو میخریم بلکه خودرو به مافروخته میشه وبعدش خودرو مارو میخره وباید هی بدوییم دنبال رفع عیب های فابریکش
باز هم میگم صنعت خودرو ی ما بزرگترین ظلمیه که تو این 30 سال به ما شده امیدوارم مسئولین از این خواب خرگوشی بیرون بیان ویکم به فکر آرزوهای جوانان که داره تبدیل به عقده میشه باشن
کروت
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳پدال، یک خبر هم خبرگزاری فارس در همین مورد گذاشته که بسیار جامع هم هست و در چند خبر گزاری دیگر هم نقل قول شده. آن خبر را هم لطفا بگذارید و به مردم اطلاع دهید که تا جایی که ممکن هست این اخبار را به دیگر مردم انتقال بدهند. شاید پس از سالیان دراز صدای مردم شنیده شد.
مهرداد
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳مطالب پدال کاملا صحیح است . بک پراید ۱۱۱ خریدم که قرار بود مرداد ۹۲ تحویل شود که در اسفند ماه با کلى مشکل و إشکالات فنى زیادى انرا تحویل دادند
جالب اینکه در دیماه کلیه تخلفات سایپا را به وزیر صنعت و معدن نوشتم که انها هم بدون هیچگونه اظهار نظر و باز خواستى عین نامه را به سایپا ارسال و انها فقط بدروغ جواب دادند در بهمن اتومبیل تحویل شده و وزارت صنعت و معدن هم عینا بدون هیچگونه نظرى برایم ارسال نمودند . اینهم نتیجه شکایت بمراجع ایران!?
خانه از پایبست ویران است و دروغ و ریا نهادینه شده است
کاربر 62
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان بیاید واقع بین باشیم
از ماست که بر ماست
اگر مردم تولیدات داخلی را تحریم میکردند و برای مدتی خرید نمیکردند همه چیز درست میشد
و یا اگر واقعا دولت به فکر مردم بود و به مردم کمی احترام میگذاشت و جلوی این حرام خواران را میگرفت
همه چیز درست میشد
سعید
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳بسم حق
من با همه نظر ها موافقم
و اصلا قصد دفاع از دولت و صنعت خودرو سازی را ندارم
اما میخوام کمی این مشلکل و علت اون رو بیشتر باز کنم
ایران خودرو و سایپا دو منبع درامد خوب برای دولت هستند
پس فکر تعطیلی این دو شرکت تقریبا کمی دور از واقعه
اما در مورد تغییر روند تولید
در حال حاضر هم این دو شرکت فقط سر پان
و حتی سود کافی برای خودشون هم ندارن
و اگه تولیدشون کمی کمتر هم بشه
تقریبا میشه گفت با ضرر باید کار کنن تا فقط رو پا بمونن
حال حتی تغییر خط تولید یکی از همین محصولات برای این دو شرکت به محصولی بهتر کاری بی فایده بنظر میرسه که نه تنها در میزان فروششون بی تاثیره
بلکه به علت ایجاد خط تولید جدید هزینه های بالایی رو هم رو دسشتون میذاره
میدونین چرا میگم تاثیری در فروششون نمیذاره
هر محصول جایگزینی بیاد قاعدتا باید از 206 بهتر باشه
در نتیجه هزینه تولید بالاتری داره و بالطبع فروش کمتری و به همراه داره
.
.
و اما سوال اصلی
چرا هزینه تولید خودرو اینهمه در ایران بالا و فرایندی با حداقل سوده ؟؟
جواب ساده و راحته
تیروی بالای کار در این صنعت
تو کدوم کشور دنیا برای تولید میزان مشابهی از تولیدات صنعت خوردو
به این میزان کارگر و کارمند وجود داره ؟
صنعت کشور ما مشکلاتی بنیادین زیادی از این دست داره
مسولینم که همش در فکرن با ایجاد شغل های کاذب و پاره وقت
امار اشتغال رو بالا ببرن !!!
کیهان
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳تو رو خدا گیج شدم..یکی راهنماییم کنه که تو رنج70ای75یا پایین تر بهترین انتخب برای من چیه..ماشین خانواده.
سعید
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳بسم حق
من بودم مزدا 3 دست دوم میخریدم :)
من اسمشو ماشین خانواده میذارم
اگه برات فضای کم صندلی عقب و کمک فنرهای خشک اسپرتش زیاد مطرح نباشه
mustang
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳خیلی جالبه همه از کیفیت وگرانی ماشینا مینالن ولی موقع پیش فروش اولین نفراتی هستند که ثبت نام میکنند.خوب نخرید یا اعتصاب کنید تا شاید شاید یه اتفاقی تو این صنعت تو ایران مضخرف بیوفته.
رضا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳باسلام.شما که منو ترسوندین!!!!!!!!!!!! من یه 111نوشتم (پیش فروش) قراره ابان93 تحویل بدن اینجوری که شما میگید من بیچاره شدم یعنی کی تحویل میدن باچه قیمتی!!!!!!!!!!
mostafa
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳به نظر شما نوشتن این مطالب تاثیری هم داره؟؟؟؟
از دو سال پیش تا حالا همه این چیزا رو می دونستن ولی پارس از 17 میلیون رسید به 42 میلیون!
مردم هم غر زدن و خریدن.
طرف بنزین سرطان زا رو چند سال تولید می کرد اصلا به روی خودش هم نمی آورد کسی هم اعتراض نمی کرد.
ول کنید بذارید این ملت تا می تونن تو بدبختی شون بیشتر غرق بشن.
لیاقت ما بیشتر از این نیست. هر چی سرمون بیاد حقمونه. تا وقتی خودمون به همدیگه رحم نمی کنیم انتظار داریم کی بهمون رحم کنه؟؟!
AMIMAN
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳خدا میدونه این انحصار لگن سازی برای آقایون چه سود بی پایانی رو داره که حاضرن حتی نا رضایتی و تحریم مردم رو هم به جونشون بخرن !!!
لعنت به هرچی دزد و قاتل مردمه !
دلدار
۷ تیر ۱۳۹۳سلام،سعید آقا،گزینه مناسب با حدود ۷۰ میلیون جیلی امگراند است. بررسی بیشترش را به خودت می سپارم،
4MATIC
۲ بهمن ۱۳۹۳ازماست که برماست