در شرایطی که هزینه تولید زنجیره خودروسازی کشور به دلایلی از جمله قطع یارانه ارزی و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، افزایش شدیدی را به خود میبیند، خودروسازان بزرگ داخلی با ارسال نامهای به رئیسجمهوری، خواستار آزادسازی قیمت خودرو شدهاند.
به گزارش پدال و به نقل از دنیای اقتصاد، آنطور که در نشست خبری دیروز انجمن قطعهسازان ایران عنوان شد، مدیران عامل ایرانخودرو و گروه خودروسازی سایپا، در این نامه از رئیسجمهوری درخواست کردهاند با توجه به آزادی نرخ ارز و تورم مواد اولیه داخلی، اجازه دهد قیمت محصولات این دو شرکت در حاشیه بازار تعیین شود. این نامهنگاری در شرایطی انجام شده که چندی پیش نیز خودروسازان بهواسطه مسئولان ارشد دولت، از رئیسجمهوری خواسته بودند مجوز آزادسازی قیمت خودرو را صادر کند. بااینحال، گویا روحانی با استناد به اثرات تورمی شدید آزادسازی قیمت خودرو، با این موضوع مخالفت کرده است.
این مخالفت اما خودروسازان را ناامید نکرده و آنها در جلسهای که حدوداً دو هفته پیش با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتهاند، بازهم درخواست آزادسازی قیمت خودرو را مطرح و از شخص وزیر خواستهاند مراتب این درخواست بار دیگر به رئیسجمهوری اعلام شود. طبق شنیدهها، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز این درخواست را پذیرفته و قول مطرح کردن آن را با روحانی داده است. حالا نیز آنطور که قطعهسازان میگویند، مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور با ارسال نامهای به رئیسجمهوری، خواستار آزادسازی قیمت خودرو شدهاند. هرچند با توجه به مخالفت اولیه روحانی با آزادسازی قیمت خودرو، خیلیها معتقدند درخواست خودروسازان موردقبول واقع نمیشود، بااینحال شرایط خودروسازی و قطعهسازی نیز به گفته فعالان این صنایع، بسیار حاد شده و بیم زمین خوردن آنها در صورت تداوم قیمتگذاری دستوری میرود.
در حال حاضر، شورای رقابت با استناد به اینکه بازار خودروی کشور انحصاری است، قیمتگذاری خودرو را حق خود دانسته و معمولاً سالی یکبار محدوده مجاز افزایش قیمت را مشخص میکند. اگرچه شورای رقابت میگوید قیمتها را با لحاظ کردن هزینه تولید (طبق مستندات ارائه شده از سوی خودروسازان) تعیین و به اصطلاح جانب انصاف را در این ماجرا نگه میدارد، اما خودروسازان معتقدند افزایش قیمتهای اعلامی توسط شورا، با هزینه تولید آنها یکی نبوده و منصفانه نیست.
خودروسازان و البته قطعهسازان، این را هم میگویند که نتیجه دخالت شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو، زیان خودروسازان، نارضایتی مشتریان و داغ شدن پدیده دلالی در بازار خودرو بوده و بس. به اعتقاد فعالان صنعت خودرو، شورای رقابت نباید به قیمتگذاری خودرو ورود کند و بهتر است تعیین قیمت در حاشیه بازار صورت گیرد تا ضمن قطع دست دلالان و واسطهها، شرکتهای خودروساز کشور متحمل ضرر و زیان نشوند.
در مقابل البته شورای رقابت نیز هیچگاه بابت خروج از قیمتگذاری کوتاه نیامده و اعلام کرده تا وقتی بازار خودرو در انحصار قرار دارد، این شورا در تعیین قیمت خودروهای داخلی اعمالنظر خواهد کرد. این در شرایطی است که مطابق اصلاحیه اصل ۴۴ قانون اساسی، جایگاه شورای رقابت تغییر و این شورا دیگر نمیتواند بهطور مستقیم در قیمتگذاری خودرو دخالت کند.
بر این اساس، این شورا مجاز است در صورت مشاهده انحصار در بخشهای مختلف از جمله بازار خودرو، خواستار تشکیل رگلاتوری (تنظیمگر) بخشی از سوی وزارتخانهها شود و دیگر خود امکان ورود مستقیم به ماجرای قیمتگذاری را ندارد. با توجه به این اقدام مجلس شورای اسلامی و همچنین تلاش کمسابقه زنجیره خودروسازی کشور برای متقاعد کردن دولت به آزادسازی قیمت خودرو و همچنین قطع یارانه ارزی و مشکلات به وجود آمده بر سر راه تولید، گمان میرود تحقق آزادسازی چندان دور از دسترس نیست. آزادسازی قیمت خودرو البته یک پیششرط بزرگ دارد و آن، خروج نام «خودرو» از لیست کالاهای انحصاری است و ظاهراً تنها رئیسجمهوری میتواند امکان آن را فراهم بیاورد.
بههرحال زنجیره خودروسازی کشور هماکنون در انتظار اعلام نظر نهایی رئیسجمهوری در مورد آزادسازی قیمت خودرو است و اگر نظر روحانی مثبت باشد، پس از حدود یک دهه توقف، بازهم قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار تعیین خواهد شد. طبق طرحی که خودروسازان به وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیسجمهوری ارائه دادهاند، در صورت موافقت با آزادسازی، قیمت خودروها بین ۳ تا ۵ درصد حاشیه بازار تعیین خواهد شد، بنابراین، بازار خودرو کشور در ابتدا شوکی بزرگ را در قیمت تجربه خواهد کرد.
البته فعالان صنعت خودرو بر این باورند که این شوک، مقطعی بوده و بین ۶ ماه تا یک سال، قیمتها در بازار خودرو کشور رو به تعادل خواهد رفت. خودروسازان البته تأکید میکنند که آزادسازی سبب افزایش قیمت خودروها خواهد شد، بااینحال آنها تلاش خواهند کرد تا با اقداماتی از جمله احیای لیزینگهای وابسته به خود و همچنین انعطاف هرچه بیشتر در روشهای فروش، افزایش قیمتها را تا حدی جبران کرده و مانع فشار حداکثری به مشتریان شوند. این ادعای خودروسازان در شرایطی است که با توجه به آغاز تحریم صنعت خودرو ایران و مشکلات اقتصادی در داخل، قطعاً کاهش تیراژ قابلتوجهی در این صنعت رخ خواهد داد و در چنین شرایطی و با در نظر گرفتن آزاد بودن نرخ فاکتورهای اثرگذار بر هزینه تولید به خصوص ارز، کنترل قیمت تمامشده محصولات به این راحتیها نیست. هرچه هست، باید منتظر ماند و دید آیا رئیسجمهوری در نهایت با درخواست خودروسازان موافقت و قیمتگذاری را آزاد میکند، یا شرکتهای خودروساز کشور مجبورند همچنان با قیمتهای دستوری ادامه حیات دهند.
دلایل اصرار بر آزادسازی قیمت خودرو
اما چه شد که زنجیره خودروسازی کشور این بار بسیار جدیتر از گذشته به دنبال آزادسازی قیمت خودرو رفت و حتی پای رئیسجمهوری را نیز وسط کشید. جدا از مسائل کلی مانند نارضایتی از عملکرد شورای رقابت و کاهش نقدینگی و بدهکاری خودروسازان به قطعهسازان، بروز تحریمهای خارجی و در کنار قطع یارانه ارزی و رشد قیمت مواد اولیه داخلی، اصلیترین دلایل اصرار خودروسازان و قطعهسازان بر آزادسازی قیمت خودرو در مقطع فعلی به شمار میرود.
این موضوع اتفاقاً محور اصلی نشست خبری دیروز قطعهسازان را تشکیل میداد، چه آنکه آنها هشدار دادند در صورت ادامه روند فعلی و آزاد نشدن قیمت، موجی از بیکاری صنایع قطعه و خودرو کشور را در بر خواهد گرفت. مشکل بزرگی که قطعهسازان در حال حاضر با آن دستوپنجه نرم میکنند، محدودیتها یا به قول خودشان تحریمهای داخلی است. به گفته آنها، طبق تصمیماتی که در مجموعه دولت اتخاذ شده، قطعهسازان و خودروسازان باید مابهالتفاوت نرخ رسمی و آزاد ارز را پرداخت کنند و در غیر این صورت، امکان ترخیص کالا از گمرک را ندارند.
در این مورد، نایبرئیس انجمن قطعهسازان با بیان اینکه گمرک مابهالتفاوت موردنظر را درخواست کرده، گفت: ما اجناس موردنیاز خود را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کردهایم، بااینحال در آییننامه جدید، قیمت ۹هزار تومان برای ارز لحاظ شده است.
شاپور سامعی افزود: طی یک هفته گذشته هیچکدام از قطعهسازان نتوانستهاند نسبت به ترخیص اجناس خود اقدام کنند؛ زیرا گمرک به آنها گفته ابتدا باید به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مراجعه و پس از انجام امور مربوطه و پرداخت مابهالتفاوت نرخ رسمی و آزاد ارز نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند. وی در ادامه با بیان اینکه قطعهسازان هنوز موفق به دریافت ارز (از بازار ثانویه) نشدهاند، گفت: وقتی قرار باشد قیمت قطعات وارداتی با نرخ آزاد ارز محاسبه شود، نتیجهاش رشد شدید قیمت خودروها خواهد بود و هیچ بعید نیست مشتریان با پراید ۴۰میلیونی و پژوی ۷۰ میلیونی مواجه شوند؛ اما در ادامه نشست خبری دیروز، دبیر انجمن قطعهسازان هشدار داد که در صورت تداوم وضع فعلی، ۴۵۰ هزار نفر در صف بیکاری قرار خواهند گرفت. مازیار بیگلو با اعلام بیکاری ۱۴ هزار نفر در زنجیره خودروسازی کشور تا به امروز تأکید کرد: با ارسال نامههایی به خودروسازان اعلام کردهایم که با تداوم شرایط فعلی امکان تأمین قطعات موردنیاز آنها را از ابتدای شهریور نداریم و پیشبینی میشود کاهش تیراژی ۸۰ درصدی گریبان خودروسازی را بگیرد.
وی گفت: خریدهای خارجی متوقف شده و بانکها به ما حواله نمیدهند و بهانه تحریم را مطرح میکنند؛ شرایط به شکلی است که امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای کمک به تولیدکنندگان خودرو، دست آنها را بستهاند. دبیر انجمن قطعهسازان به پیشنهادهای انجمن برای رفع مشکلات پیش روی قطعهسازان اشاره کرد و افزود: دولت باید ارز موردنیاز صنایع خودرو و قطعه را که حدود ۳ میلیارد دلار است، تأمین کند و علاوه بر آن، قیمت خودرو هم باید آزاد شود تا تأثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش محصولات در حاشیه بازار برطرف شود. وی در ادامه تأکید کرد: علاوه بر اینها، باید ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیز به زنجیره خودروسازی کشور تزریق شود.
بیگلو با بیان اینکه بهواسطه این سه راهکار میتوان بحران پیش روی خودروسازی و قطعهسازی را کنترل کرد، گفت: خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به همراه آنالیزهای قیمتی به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه کردهاند و قرار است این موضوع موردبررسی قرار گیرد. وی تأکید کرد: البته یک راهکار دیگر نیز این است که دولت اگر نمیخواهد قیمتگذاری را آزاد کند، مانند گذشته ارز رسمی (۴ هزار و ۲۰۰ تومانی) در اختیار خودروسازان و قطعهسازان قرار دهد تا شاهد افزایش قیمت شدید خودروها نباشیم. بیگلو اما در واکنش به اینکه چه فکری باید به حال افزایش قیمت خودروها در صورت آزادسازی کرد، گفت: پیشنهاد ما این است که دولت بابت مواد اولیه مورداستفاده خودروسازان و قطعهسازان، به آنها یارانه پرداخت کند که در این صورت، افزایش قیمت خودرو (در صورت آزادسازی) از حدود ۷۰ درصد به ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.
در ادامه نشست اما محمد شهپری عضو انجمن قطعهسازان نیز با بیان اینکه تأمینکنندگان داخلی مواد اولیه، قیمتها را بالا بردهاند و هیچ نظارتی بر آنها نیست گفت: همه فاکتورهایی که از تولیدکنندگان داخلی فولاد و مس و… دریافت کردهایم، موجود است و این فاکتورها نشان میدهند آنها طی کمتر از یک سال گذشته تا چه حد افزایش قیمت داشتهاند. وی همچنین در مورد آزادسازی قیمت خودرو نیز تأکید کرد: خودروسازان محصولات خود را تا اواسط سال آینده پیشفروش کردهاند و اگر قیمت آزاد شود، چگونه میخواهند اینهمه مابهالتفاوت را از آنها دریافت کنند.
رانت در خودروسازی باید حذف شود
نشست خبری دیروز اما یک میهمان از وزارت صنعت، معدن و تجارت داشت و آن، اصغر خسروشاهی مشاور وزیر صنعت بود. وی با بیان اینکه وزارت صنعت در جریان تمامی اطلاعات ارزی و خرید قطعات و مواد از قطعهسازان و خودروسازان است، گفت: نامه انجمن قطعهسازان (در راستای حل مشکلات فعلی و آزادسازی قیمت خودرو) به هیئت دولت ارسال شده است و به نظر بنده بهتر است قیمتگذاری خودرو آزاد شود. خسروشاهی در پاسخ به پرسشی مبنی بر درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان تأکید کرد: درخواست آزادسازی قیمت از سوی دو خودروساز بزرگ داخلی به رئیسجمهوری رسیده و ما منتظر اعلام نظر آقای روحانی در این مورد هستیم. وی اضافه کرد: خودروسازان در نامه خود، خواستار آزادسازی قیمت خودرو و فروش محصولاتشان بین ۳ تا ۵ درصد زیر قیمت بازار شدهاند.
خسروشاهی با اعلام اینکه وزارت صنعت موافق آزادسازی قیمت خودرو است، تأکید کرد: هرگونه یارانه دولتی به خودروسازان و قطعهسازان که رانت و فساد ایجاد میکند، باید حذف شود. به گفته مشاور وزیر صنعت، در حال حاضر که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار قطعهسازان گذاشته نمیشود، شاهد آشفتگی در بازار و روند تولید هستیم، اما طی یکی، دو هفته آینده و پس از انجام اصلاحیههای لازم، این شرایط بهبود خواهد یافت.
به هر حال خودروسازی ما به حدی از بلوغ رسیده که با هر مشکل یا بهانهای در کشور فوراً دست نیاز برای افزایش قیمت دراز میکند یا مشتریان و خریداران نگون بختی که ناچار به خرید از آنهایند را تا حد ممکن تیغ میزند! وااسفا بر این صنعت و تاسف بر ما که اسیر این به اصطلاح خودروسازان دلال صفت و کارنابلد شدهایم که با کوچکترین تحریمی از مونتاژ خودروهای چهاردهه پیش نیز باز میمانند اما ادعای خودروسازی جهانی آنها گوشهایمان را کر میکند.
میثم
۲۴ مرداد ۱۳۹۷.
مرگ یه بار و شیون هم یه بار.
ایشالاه درشون بسته بشه.
منفعت بسته شدن این فرغون سازای دزد خیلی بیشتر از ضررشه.
پیکان جوانان گوجه ای
۲۴ مرداد ۱۳۹۷خوبه دیگه هر بار عرضه کم میکنن دلال قیمت میبره بالا اینها هم در کمال پرویی میگن باید در حاشیه بازار بفروشیم پس گرون میکنن چون رقابتی وجود نداره
علیرضا
۲۴ مرداد ۱۳۹۷هه
میگفتن در سال جدید 900 هزار شغل جدید ایجاد میکنیم…
حالا دست کم باید منتظر بیکاری 450 هزار نفر بود…
مصطفی
۲۴ مرداد ۱۳۹۷فکر میکنن عصر حجر هست آمار سازی مکنن
فرامرز
۲۴ مرداد ۱۳۹۷تو مملکت 30 میلیون بیکار و ۳۰ میلیون دیگه علاف داریم. این نیم میلیون هم روش!!! تا کی پراید و ۴۰۵ سوار شیم اندازه یه جنگ کشته بدیم
lmbx
۲۴ مرداد ۱۳۹۷دوستان من یه چیزی رو نمیفهمم، الان که خودرو در بازار آزاد سر به فلک کشیده و قطعا کسی هم از نمایندگی نمیتونه خودرو تهیه کنه(در غیر این صورت تفاوت قیمت بازار و کارخونه بی معنی بود) و مشخصا خود نمایندگی ها و خودروسازها این وسط دلالی میکنن، یعنی شما اگه همین الان بری نمایندگی ماشین بهت میدن ولی به قیمت بازار، پس الان برای چی میخوان قیمت رو قانونی بالا ببرند همین الانش که دارن به قیمت گزاف میفروشن پس دردشون چیه؟
فرامرز
۲۴ مرداد ۱۳۹۷خب با بالا بردن قیمت طرح های پیش فروش دلال ها (بخونید نمایندگی ها) حاشیه سودشون رو بالا نگه میدارن و قیمت بازار به همون نسبت بالا میره. تنها راه حل اینه که نه فقط قیمت بلکه واردات شخصی خودرو آزاد بشه و تعرفه گمرک صفر بشه. اون وقته که ایران خودرو و سایپا برای حفظ مشتری مجبورن قیمت هاشون رو نصف کنن. شما وقتی بتونی رنو سیمبل رو با ۸۰۰۰ دلار یعنی زیر ۱۰۰ میلیون (شامل مالیات و سایر هزینه ها) وارد کنی مگه دیوانه ای برای نسل قدیم ساندرو بالای ۱۰۰ میلیون پول بدی
NAVID۰۰۹۸
۲۴ مرداد ۱۳۹۷مملکتی که ۴۰ ساله بر روی دروغ بَنا شده .
مملکتی که ۴۰ ساله کینه دروغین در دل مردمش پرورش داده به جای عشق حقیقی ، مردمی که دیگه نه سواد واقعی دارند و نه فرهنگ متمدن .
مردمی که ۸ سال خون دادن بدون اینکه وجبی از خاکشون دست اَجنَبی نیوفته و در تابستان ۹۷ خیلی شیک و ساکت میان دریای خزرشو میفروشه به روس و کشورهای سابق شوروی و مردم هم اینقدر بی حِس شدن که دیگه همه چی به …..
اصلاً فنری نبوده که دَر بره .
فنر من و شماهایی هستیم که با خریدمون تحت هر شرایطی تائید میکنیم کار مسئولان*** رو .
من پژو مدل ۸۸ دارم (( صفر کیلومتر خریدم،۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومن))که تحت هر شرایطی نگهش میدارم ولی دیگه پول بابت خرید خودروصفر داخلی و خارجی نمیدم تا ببینم در آخر چی پیش میاد .
۴۰ ساله تراژدیه کره زمین شدیم .
نوید
۲۴ مرداد ۱۳۹۷سلام دوستان لطفا کسایی ک دقیق میدونن جواب بدن
اینا منظورشون از ازاد سازی قیمت چیه ینی میخوان خودشون قیمت رو روی ماشیناشون بزارن؟؟؟
خب من چند وقت پیش ینی دو هفته یه 207 دنده ای ثبت نام کردم برا سال دیگه همین موقع
ینی 12 ماه دیگه
الان قیمت تموم شدش 47 میلیون و خوردی هست که قیمت به روز حساب میشه قیمت کارخونش
بازار ک 75 میلیونه ک کاری نداریم
حالا من سوالم اینه اگر قیمت ازاد بشه این قیمت 47 تومنی کارخونه چقد رشد میکنه مثلا؟؟
این قیمت در حاشیه بازار تایین میشه ینی چی؟؟
بخدا دیگه خسته شدم از خودم بعد یه عمر پول جور کردیم اینم تازه من واس سال دیگه راضی شدم الان این اخبار میشنوم نمیدونم ینی چی
اقا لطفا اگر کسی منو راهنمایی کنه خیر بببینه
اگر میخوان قیمت خیلی بالا ببرن من همین الان انصراف بدم پولمو بگیر تا اینکه سال دیگه انصراف بدم از پسش برنیام حداقل الان پولمو میگیرم میرم باهاش کار میکنم اونجوری باید همون سال دیگه انصراف بدم با کلی ضرر
حالا منو راهنمایی کنید ازاد سازی ینی چی؟؟ اگه بشه قیمت یه دویستو هفت 47 میلیونی چقد رشد میکنه؟؟
با تشکر ببخشید سوالمم زیاد شد چون من سایت دیگه ای جز پدال بازدید نمیکنم
درسته من کامنت نمیزارم ولی هر صبح الان 2 ساله سر میزنم فداتون
سروش
۲۴ مرداد ۱۳۹۷دلار سه برابر شده. ۲۰۷. ۴۷ میلیونی به خاطر دستمزد پایین کارگر و کم کردن هزینه ها هم لطف کنند زیر ۱۰۰ میلیون نمیدن. در معامله همیشه یک نفر برنده ست. در معامله ماشین کسی شانسی در برابر خودروساز نداره. شما چرا فریب اینا رو میخورید؟
شاهین
۲۴ مرداد ۱۳۹۷به زبان ساده یعنی رسیدن قیمت کارخانه به همون قیمت های عجیب و غریبی که می بینیم.
یعنی رسمی شدن ساندرو 100 تومنی
و احتمالا پرواز پراید به مرز 40 تومن
الانم همه خودروسازا سایت فروش خودشونو بستن یا هم به قیمت روز پیش فروش می کنن. معلوم نیست چی میشه اخرش فقط می دونم که بدجور گرون میشه…
فرامرز
۲۴ مرداد ۱۳۹۷زیاد نگران نباش چون معلوم نیست سال بعد دلار و … چند باشه. همینجوری پیش بره میگن با پیش پرداختی که داشتید یه جفت قالپاق ۲۰۷ میتونید بردارید یا دو سه میلیارد بدید و ماشین رو بردارید (اغراق کردم ولی احتمال رسیدن قیمت ۲۰۷ تا ۱۲ ماه دیگه به ۲۰۰ میلیون اصلاْ عجیب نیست چون ۱۸ ماه پیش وقتی مزدا ۳ رسید به ۸۵ میلیون خیلی از ما اینجا حرص میخوردیم و الآن حدود ۲۰۰ میلیون شده)
Reventon
۲۴ مرداد ۱۳۹۷سلام نوید
تو طرح پیش فروش قیمت قطعی خورده ؟
و سود لغو و مشارک در تولیدش چقدره؟
مرتضی مقدم
۲۴ مرداد ۱۳۹۷دروغ و خیانت و تقلب.پایانی هم در کار نیست.بیکاری شده اهرم فشار خودروسازان به افکار عمومی.اگه اینا نیتشون ایجاد اشتغال و رونق صنعتی بود چرا تا حالا نتونستن از توان داخلی در طراحی و تولید استفاده کنن؟چرا هنوزم قطعات حتی پراید هم از چین میاد؟چرا خودرو نمیدن بازار که حاشیه سود دلال ها بیاد پایین و مردم یه نفس بکشن؟تمام این حرف ها و بهانه ها دروغ و منفعت طلبیه فقط همین.ی روزی بود بخاطر اشتغال و تولید داخل از خودروسازا حمایت می کردم اما الان امیدوارم درشون گل گرفته بشه و هرگز نشونی از اینجور تولید خودرو در داخل نمونه.چینی ها شرف دارن به اینا.همون بهتر پول ب چینی ها بدیم به این خاینین ندیم.میبینن ملت دارن خفه میشن از تورم و فشار و بدبختی این وسط دارن ماهی گیری می کنن.
ناشناس
۲۴ مرداد ۱۳۹۷هر کاری کردم نتونستم تا آخر بخونم. :(
عارف
۲۴ مرداد ۱۳۹۷به نظرم فقط آخرش خوندن داشت. فقط پاراگراف آخر که خود پدال اضافه کرده.
Landscape
۲۴ مرداد ۱۳۹۷حس میکنم تا یکی دو سال دیگه این دو تا نابود میشن امیدوارم این اتفاق بیفته
فقط یه نکته اینایی که میگن قطعه نیست مثل چی دروغ میگن یعنی من شک ندارم برای 10 سال دیگه هم انباراشون پر برای اینکه قیمت ببرن بالاتر
مصطفی
۲۴ مرداد ۱۳۹۷امیدوارم فرغون سازهای داخلی نابود شم با این آشغالها هوا برای تنفس نداریم هزینه ای بسیار زیادی که به خاطر این آشغالها که به کشور تحمیل میشه بماند .جالب ترین قسمت بیکاری 450000 نفری آمار میدن این آمار سازی بر چه اساسی شکل میگیره بماند کمپانی تو یوتا بنز فولکس واگن ….آمار اشتغال کارکنان سراسر جهان تو نت وجود دارد . چطور با یک ملیون فرغون که نصف قطعات از کشورهای چین و هند تازه وارد میشه این همه اشتغال در این صنعت ما قبل تاریخ داریم .مخاطب چهار پا نیست که اینطور فرض میکنید .
مصطفی
۲۴ مرداد ۱۳۹۷تویوتا با ده میلیون تولید 350000 کارمند داره چطور ما با تولید یک میلیون دو برابر تویوتا کارمند داریم ؟
امین
۲۴ مرداد ۱۳۹۷تصمیم درست الان ازاد سازی واردات و بدون هیچ گمرکی ولی خواهیم دید تصمیم هایی سودجویانه ای نظام رو خودروسازا هم از دولت دلار میخوان هم میگن پول بدن بشون هم میخوان قیمت ازاد بشه یعنی با سه درصد زیر قیمت بازار ماشیناشون رو بفروشن که جای دلال تغییر کنه خودشون بشن دلال که بودن تا الان
گذشته از اون هنوز مفهوم پیش فروش رو اینا نفهمیدن و ما ایرانی ها رو نفهم گیر گیر اوردن اگر قراره کسی بعد یک سال ک پولش داده ب اینا بازم بخاطر افزایش قیمت پول بده بشون دیگه پیش خرید نمیکرد این اصلا پیش خرید نیست کاش قوانین تجارت رو هم میدونستن اقایون ربطی به این یا اون دولت هم نیست
مهران
۲۵ مرداد ۱۳۹۷آقا ول کن. خود خودروسازها دارن قیمت ها رو میبرن بالا. رفتم سایپا میگه بیا برلیانس ببر همین الان 55 میلیون اونم H230. قیمتش توی بازار کمتر از ایناست. اینا خودشون قیمتا رو بالا میبرن بعدا میگن قیمت کارخونه هم ازاد بشه.تازه خودشون هم احتکار کنندن.خدا لعنتشون کنه. درها رو بستین و ما رو توی جهنم اسیر کردین. خدا خودش نجاتمون بده از دست این همه مشکل و استرس و زندگی جهنمی که برامون ساختن.
ب
۲۷ مرداد ۱۳۹۷خداخراب کنه خودروسازهارو اگه رییس جمهورقبول کنه ازبی انصافیشه مگه مردم چقد تحمل دارن یه مشت لگن میدن مردم پول خون باباشونو میگیرن