دنیای اقتصاد: با اعلام قیمت جدید چهار محصول ایران خودرو، قیمتگذاری خودروهای داخلی با فرمول جدید (پنج درصد زیر بازار) رسما کلید خورد. به گفته منابع آگاه، قیمت دیگر خودروهای داخلی شامل باقیمانده محصولات ایران خودرو و همچنین تولیدات سایپا و پارس خودرو نیز بهزودی و طبق فرمول موردنظر اعلام خواهد شد.
براساس این فرمول، قیمت خودروهای داخلی تا پنج درصد زیر بازار تعیین میشود تا عملا شبهآزادسازی در بازار خودرو کشور به جریان بیفتد. این تصمیم در وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شده و ظاهرا رئیسجمهوری نیز با آن موافقت کرده است و به تبع آن، حداقل ۱۰ میلیون تومان به قیمت کارخانهای خودروهای داخلی اضافه میشود. زمزمه موافقت دولت و مجلس شورای اسلامی و خودروسازان بر سر تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، از هفته گذشته شنیده شد و حالا با توجه به اقدام ایران خودرو در اعلام قیمت جدید چهار محصول خود، به نوعی پروسه لغو قیمتگذاری دستوری آغاز شده است. بنابر خبری که سایت رسمی ایران خودرو چهارشنبه شب روی خروجی خود قرار داد، این شرکت با ارسال بخشنامهای به نمایندگیهای خود، قیمت جدید چهار محصول را ابلاغ کرده است.
نرخهای جدید نشان میدهد ایران خودرو رسما شبهآزادسازی قیمت را براساس فرمول حاشیه بازار، کلید زده است. طبق بخشنامه ایران خودرو، وانت آریسان، تندر پیکاپ، دانگفنگ کراس صندوقدار و پژو پارس اتومات رسما در حاشیه بازار قیمتگذاری شدهاند. در این بین، قیمت پژو پارس اتومات چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته و به ۸۳ میلیون تومان در کارخانه رسیده است. این محصول در بازار ۸۸ میلیون تومان به فروش میرسد. با توجه به قیمت پژو پارس اتومات در بازار (۸۸ میلیون تومان) و قیمت اعلامی از سوی ایران خودرو (۸۳ میلیون تومان)، مشخص است ایران خودروییها قیمت این محصول را طبق فرمول پنج درصد زیر بازار، محاسبه کردهاند.
پیشتر نیز خبری مبنیبر افزایش قیمت رسمی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۵۷ میلیون تومان منتشر شد و اتفاقا قیمت جدید این محصول نیز دقیقا با فرمول حاشیه بازار همخوانی داشت. ایران خودروییها تا به امروز قیمت ۵۷ میلیونی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را نه تایید کردهاند و نه تکذیب.
در مورد دو محصول دیگر ایران خودرو یعنی وانت تندر و وانت آریسان نیز فرمول حاشیه بازار کاملا صدق میکند. بهعبارت بهتر، قیمت جدید این محصولات نشان میدهد ایران خودرو آنها را پنج درصد زیر نرخ بازار تعیین کرده است. نکته ریزی که در این بخشنامه وجود دارد، این است که ایران خودروییها اعلام کردهاند محصولات عرضه شده در این طرح، تعهد معوق یا تامین نشده ندارند. در واقع، چهار محصول موردنظر قرار است با قیمت قطعی و بهصورت فروش فوری عرضه شوند و ۱۵ روزه نیز تحویل میشوند.
این در شرایطی است که در حال حاضر بسیاری از ثبتنامکنندگان خودروهای داخلی، بلاتکلیف مانده و نمیدانند در نهایت خودروهای خود را با چه قیمتی تحویل خواهند گرفت. در قرارداد پیشفروش این خودروها قید شده که قیمتها بهروز محاسبه خواهند شد؛ بنابراین قیمتگذاری در حاشیه بازار سبب میشود ثبتنامکنندگان با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه تصور میکردند، خودروهایشان را تحویل بگیرند. پرسش مهمی که در حال حاضر مطرح میشود این است که منظور از «قیمت روز» دقیقا کدام روز است؟ روزی که قرار بوده خودروهای ثبتنامی تحویل شوند یا روزی که خودروساز اقدام به تحویل میکند؟ بهعنوان مثال، مشخص نیست مشتریانی که قرار بوده خودرو خود را در مهر امسال تحویل بگیرند، اما خودروساز تاخیر کرده و قصد تحویل در آذر را دارد، کدام قیمت مبنا قرار خواهد گرفت؛ قیمت روز مهر یا قیمت روز آذر؟
بهنظر میرسد اگر قرار باشد خودروسازان قیمت محصولات ثبتنامی تاخیری خود را نیز طبق روز تحویل حساب کنند، این موضوع با اعتراض مشتریان مواجه خواهد شد؛ زیرا طبعا آنها نباید تاوان تاخیر خودروسازان را بپردازند.
هرچه هست، با توجه به ابلاغ بخشنامه ایران خودرو به نمایندگیها، بهنظر میرسد طی روزهای آتی، قیمت سایر خودروهای داخلی نیز براساس حاشیه بازار اعلام شود. باید منتظر ماند و دید پس از ابلاغ تمام قیمتها، خودروسازان چه شرایطی را برای محصولات ثبتنامی خود در گذشته، در نظر خواهند گرفت و واکنش مشتریان چه خواهد بود. بهنظر میرسد وزارت صنعت، معدن و تجارت ترتیبی اتخاذ کرده تا قیمت جدید خودروها بهصورت قطرهچکانی ابلاغ شود نه یکباره و ناگهانی. بهعبارت بهتر، ظاهرا وزارت صنعت و خودروسازان، سیاست محصول به محصول را برای لحاظ کردن قیمتهای جدید در نظر گرفتهاند تا از اثرات روانی آن بکاهند. به هر حال افزایش قیمت چند ۱۰ میلیون تومانی خودروها موضوعی نیست که به راحتی برای مشتریان قابل هضم باشد، از همین رو سیاست افزایش قیمت فعلی بهزعم خودروسازان و وزارت صنعت میتواند تا حدی زهر قیمتگذاری در حاشیه بازار را بگیرد.
افزایش قیمت همواره مورد اعتراض مشتریان بوده و آنها توقع داشته و دارند با توجه به سطح کیفی نه چندان مناسب خودروهای داخلی، قیمتها پایین نیز بیایند. با این حال، مجموعه اتفاقاتی که طی سال جاری رخ داد (از تحریم گرفته تا افزایش قیمت مواد اولیه)، هزینه تولید خودروهای داخلی را افزایش داد و بازار نیز قیمتهای نجومی را به خود دید. با توجه به اصرار زنجیره خودروسازی کشور به لغو قیمتگذاری دستوری و آزادسازی قیمت از یک سو و ایجاد شکاف عمیق میان قیمت کارخانه و بازار خودروها از سوی دیگر، در نهایت دولت تصمیم گرفت قیمتگذاری خودرو، در حاشیه بازار انجام شود. خودروسازان وعده دادهاند با فرمول جدید، قیمت خودروهای داخلی در درازمدت کاهش خواهد یافت و سطح کیفی نیز بالا خواهد رفت.
- کلید شبه آزادسازی قیمت خودرو
کلید خوردن شبهآزادسازی قیمت خودروهای داخلی اما در شرایطی است که اواخر هفته گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر کاهش قیمت تاکید کرد. رضا رحمانی در گفتوگو با «ایرنا» عنوان کرد که باید قیمت خودروها را پایین بیاوریم. وی پیشتر تاکید کرده بود که قیمتگذاری در حاشیه بازار، در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار ندارد، اما «افزایش قیمتی معقولانه» در خودروهای داخلی خواهیم داشت. حال با توجه به آغاز قیمتگذاری خودروها براساس فرمول حاشیه بازار، مشخص نیست وزیر صنعت چرا همزمان صحبت از کاهش قیمتها به میان آورده است.
هفته گذشته در همین صفحه و از قول منابع آگاه اعلام شد که دولت و مجلس شورای اسلامی و خودروسازان بر سر قیمتگذاری خودروها پنجدرصد زیر نرخ بازار، به توافق رسیده و قیمتهای جدید بهزودی اعلام خواهد شد. با این حال، به فاصله کوتاهی، یکی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با خبرگزاری مهر، این موضوع را تکذیب و هرگونه افزایش قیمت را منوط به مجوز رئیسجمهوری دانست. وی تاکید داشت که سازمان حمایت در حال بررسی قیمت جدید خودروهاست و مسوولان هنوز تصمیم قطعی درباره روش قیمتگذاری اتخاذ نکردهاند. با این حال، بخشنامه جدید ایران خودرو مبنیبر افزایش قیمت محصولات خود متناسب با حاشیه بازار، نشان میدهد تصمیم نهایی درباره قیمتگذاری خودروها گرفته شده، منتها مسوولان بهدلیل کاستن از اثرات روانی این ماجرا، قصد ندارند آن را علنی کنند. این رفتارها و اظهارات متناقض در وزارت صنعت، معدن و تجارت، احتمال مستقل نبودن وزارتخانه را در ماجرای قیمتگذاری خودرو به ذهن متبادر میکند. شاید اصلا وزارت صنعت تصمیمگیرنده نهایی در مورد قیمت خودرو نیست و دستور شبهآزادسازی از جایی دیگر صادر شده است. در این مورد، پیشتر نیز گفته میشد که رئیسجمهور تمایلی به افزایش قیمت خودرو ندارد، اما وزیر صنعت همین هفته گذشته این موضوع را تکذیب کرد. حالا نیز بهنظر میرسد در نهایت موافقت رئیسجمهوری با شبه آزادسازی قیمت خودرو، تردید وزارت صنعتیها را از بین برده و آنها به خودروسازان اجازه دادهاند تا رسما تعیین قیمت در حاشیه بازار را کلید بزنند.
مصوبه مهمی که خریداران از آن بیاطلاعند!
در سال ۱۳۹۵ دولت مصوبه بسیار مهمی برای تعیین ضوابط و روشهای مختلف فروش و پیش فروش خودرو را ابلاغ نمود. شاید مهمترین قسمت این مصوبه، همان سطر قیمت خودروها باشد. در این قانون، قیمت خودروی تحویلی باید بر اساس قیمت آن خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد باشد. برای پیش فروشهای کمتر از ۱۲ ماه نیز تنها قیمت قطعی و نه قیمت روز باید لحاظ گردد. بنابراین حتی درصورت اعطای مجوز افزایش قیمت به خودروسازان، تمامی خودروهایی که زمان تحویل آنها قبل از افزایش یادشده باشند باید حتما با همان قیمت قبل محاسبه گردند.
اجرای صحیح این قانون باعث خواهد شد تا خودروهایی که اکنون در انبارها دپو شدهاند و تحویل آنها منتظر افزایش قیمتهاست، ناچار تحویل خریداران منتظر آنها شوند و حتماً تاثیر بسیار مثبتی نیز روی قیمت بازار خودروها خواهند داشت.
NAVID۰۰۹۸
۱۸ آذر ۱۳۹۷عکس اول ، گویای همه چیزه .
اصلاً دیگه حرفی برای گفتن نمونده .
Archi KHAN
۱۸ آذر ۱۳۹۷البته ( در عکس اول )
بجای کارکتر اون ماشین باید ، تصویر مسئولین قرار داده میشد نه ماشین بی گناه !!!
مزدا
۱۸ آذر ۱۳۹۷“خودروسازان وعده دادهاند با فرمول جدید، قیمت خودروهای داخلی در درازمدت کاهش خواهد یافت و سطح کیفی نیز بالا خواهد رفت.”!!!
این جمله کلا به زندگی منو امیدوار کرد!!! مگه دلالان بازار خودرو کی هستن!؟خود خودروسازا هستند که به واسطه دلالاشون قیمت حاشیه بازار رو تعیین مکنن.
خدایش دلار به هزارتومن هم برسه این خودروسازا قیمت رو پایین نمیارن
مزدا
۱۸ آذر ۱۳۹۷کاش از مردم فرانسه یاد بگیرم به خاطر افزایش قیمت سوخت پدر دولت رو در اوردن.
خوایش این تورمی که تو ایران هست جای دیگه بود دولتمردان رو به اتش مکشیدن
نوید جهرمی
۱۹ آذر ۱۳۹۷فرقش این بود که اگه ماهم دنبال حقمون بودیم میشدیم عامل استکبار و دسیسه امریکا و اسرائیل.
John
۱۸ آذر ۱۳۹۷خوش بحال اون هموطنانی که سر و دست شکنان هجوم بردند به سایت های گاری سازان و خوشحال و خرم به خیال سود بردن از شرایط گاری ثبت نام کردند و الآن باید به قیمت بازار آن را تحویل بگیرند??
Sajjad
۱۸ آذر ۱۳۹۷خریداران کاملا بی خبرند!
کسی که آشغالی رو بخاطر آپشن میخره از همه چی بی خبره
چون یه انسان با سواد و آکاه کوییک و امثالهم رو نمیخره
Am21
۱۸ آذر ۱۳۹۷اونای که قبل سال90مردن اگه زنده بشن هزار بار خدا رو شکر میکنن که نیستن…..
امیر
۱۸ آذر ۱۳۹۷مثل اصحاب کهف میشن :)
امیر.عارف
۱۸ آذر ۱۳۹۷اگر ما مردم مثل تمام مردم دنیا به این بلوغ فکری برسیم که نخریدن بزرگترین تنبیه برای گران فروش است بخش اعضمی از مشکلات بدون هیاهو برطرف خواهد شد
مهدی
۱۸ آذر ۱۳۹۷داستان غم انگیز تر از نخریدن است شما نخری چی میخوایی بخری ارزانترین خودروی هندی با دلار امروز دست کم پنجاه تا هشتاد میلیون فی میخوره به غیر از اینکه خروج ارز در این شرایط منجر به بالاتر رفتن قیمت دلار میشه دوستان توجه کنند شرایط امروز محاصره کامل اقتصادی هست و نخریدن یا خریدن هیچ مشکلی حل نمیکنه
روح اله
۱۸ آذر ۱۳۹۷اگه مسئولین مربوطه حسن نیت دارن لطف بکنن با آزادسازی قیمتا واردات خودروروهم آزادبکنن.
UNAS
۱۸ آذر ۱۳۹۷گل پسرخان
اصن واردات آزاد
مالیات و کوفت و زهرمار هم صفر درصد
با این قیمت دلار میتونی بخری ؟!
دوما ، اصن کشوری بهمون ماشین میفروشه ؟!!
در تعجبم بعضی ها یه چیزی را هی تکرار میکنن ………………
جهان
۱۸ آذر ۱۳۹۷ای داد از این قیمتهای بیخود
metti
۱۸ آذر ۱۳۹۷عیب نداره، ملت اگه عرضه داشته باشن و هاقلانه عمل کنن ایشالا به سرعت از دست این فرغون سازهای قاتل راحت میشیم
عروسک خیمه شب بازی هم که همیشه با این قاتلاست
Vahid
۱۸ آذر ۱۳۹۷حالا پرو پرو میگن شبه آزاد
عجب رویی دارن واقعا
ی منتی هم سر خریدار میذارن با این حرف
ALI
۱۸ آذر ۱۳۹۷اخه ازادسازی خودرو یه سری شرایط اولیه داره که باید انجام بشه
1- آزاد سازی واردات جهت رقابت با تولید داخل (مافیای خودروسازی اجازه همچین چیزی رو نخواهد داد)
2- تعیین قیمت بازار توسط چه کسانی و چه مبانی انجام میگیره( شما بدون که دلالهای گرامی از خود خودروساز هستن و اجازه کاهش قیمت بازار نمیدن)
ما مردم خودمون تیشه به ریشه خومون میزنیم.چقد گفتیم نخرین اما صفوف طویل تر شد
Genius
۱۸ آذر ۱۳۹۷اگر اینا دست از غصب مال غیر میکشیدن و این کارخونه ها رو به مالکین اصلیشون برمیگردونن یقینا الآن این اوضاع خفت بار رو نداشتن!بخدا همین امروز محمود خیامی که پیرمرد شده با عصا و واکر برگرده جای یکه زارع بشینه رو صندلی مدیریتی ایران ناسیونال چون به اون مثل بچش علاقه داره تحولات اساسی ایجاد خواهد کرد!
محمود
۱۸ آذر ۱۳۹۷سلطان سکه اعدام شدحالا سلطان خودرو کی اعدام میشه!؟؟؟
جواب … وقتی هیچکس ماشین نخره
sina7
۱۸ آذر ۱۳۹۷هرچند اصلا درست نیس ولی اگه به قیمت روز بدن به مردم خوشحال میشم
چون دلیل این همه گرونی و بدبختی خود همونا هستن که موقع ثبت نام طمع کردن
99 درصدشون به ماشین نیاز نداشتن و به فکر سودش بودن
آرمان
۱۸ آذر ۱۳۹۷کاش ما هم آگاهی و جرات مردم فرانسه رو داشتیم.
ببینید برای یک افزایش اندک تنبون دولت رو به کلش کشیدن.
ونوم اف ۵
۱۸ آذر ۱۳۹۷اگاهی هست جرات نیست
farzad
۱۸ آذر ۱۳۹۷بعد تو فلان کشور بنزین ۶ سنت گرون شد ببین چجوری کشورو ریختن بهم
اسماعیل
۱۹ آذر ۱۳۹۷هیئت دولت همچین مصوبه ای نداره
ASIMO
۲۶ آذر ۱۳۹۷“هیئت وزیران” نه هیئت دولت
یکم بگردی بد نیست
###############
طبقه بندی: آیین نامه ها
مرجع صادر کننده: هیئت وزیران
تاریخ تصویب: ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
تاریخ ابلاغ: ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
شماره: 7415/ت51681هـ
کلمات کلیدی: آیین نامه، اجرایی، قانون ،حمایت ،از حقوق ،مصرف کنندگان ،خودرو
هیئت وزیران در جلسه مورخ 22/1/1395 به پیشنهاد شماره 255385/60 مورخ 9/12/1393 وزارت صنعت معدن و تجارت و به استناد ماده 10 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب 1386 آیین نامه اجرایی قانون مذکور را تصویب کرد.
جزئیات قانون
تاریخ تصویب : 1395/01/22 مرجع تصویب : مصوبات هیات وزیران
ادوار
دوره : 9
سالانه
سال : 1395 شماره ابلاغیه : ۷۴۱۵/ت۵۱۶۸۱هـ تاریخ ابلاغیه : 1395/01/28
################
علی
۲۰ آذر ۱۳۹۷یعنی آدم نمیدونه بخنده *** یا به حال کشورش گریه کنه
خب بز بز قندی یارو نمیاد ثبت نام کنه پیش تو ۶ماه صبر کنه بعد ۵ درصد زیر قیمت بازار گیرش بیاد که
میره دنبال بازار آزاد، بعد اون بازار آزادیه که مغزش*** شکل گل کلم نیست که واسطه نگاه کنه تو قیمت میبری بالا اونم ثابت بمونه چون ایران مهد دلیرانه اون ۴۰درصد میبره بالا چون ماشینش نقده و نسیه نیست، باز خودروساز میگه إ دلال زرنگه ماهم میبریم باز ۵ درصد زیر قیمتش
این دوتا اینقدر میدوان دنبال هم که چانگان میخریم ۴ میلیارد
آقا من راضیم به عنوان برده منو بفروشید به هر کشوری که شد :)))