پس از آنکه دولت طی چهار سال گذشته به درخواست متقاضیان واردات خودروهای ۲۵۰۰ سیسی به بالا، پاسخ منفی داد اما دیوان عدالت اداری کشور با ۵۷ رأی، ممنوعیت واردات خودروهای باقیمانده در گمرک، پیش از این مصوبه را باطل اعلام کرد.
دولت در پی اجرای سیاستهای کلان کشور مبنی بر جلوگیری از واردات کالاهای لوکس، از ورود خودروهای مذکور ممانعت میکرد. اما معلوم نیست که چرا کسی در دولت و یا مجلس، نسبت به تغییر این معیار عجیبوغریب اقدامی انجام نمیدهد.
پیش از این گمرک کشور و همچنین اعضای انجمن واردکنندگان خودرو و کارشناسان این حوزه پیشنهاد تغییر معیار واردات خودروهای لوکس بر اساس معیارهای جهانی را ارائه کرده بودند که در این طرح ملاک تعریف کالای لوکس در مرحله اول قیمت و در گام دوم میزان مصرف سوخت بود بااینحال دولت با رد این پیشنهاد همچنین بر ممنوعیت خودروهای یاد شده تأکید میکرد.
بر اساس شکایاتی از سوی برخی افراد، دیوان عدالت اداری رأی بر ابطال مصوبه دولت داد. توجیه مطرح در مورد ابطال این مصوبه آن است که حجم موتور دلیلی بر لوکس بودن خودرو نیست و ممکن است خودرویی با حجم موتور پایینتر از ۲۵۰۰ سیسی تولید شود، اما از نظر آپشنهای موجود در حد خودروی لوکس بهحساب آید.
طبق رأی دیوان عدالت اداری، خودروهای توقیف شده در گمرک باید آزاد شوند. این رأی دیوان عدالت اداری برای همه سازمانها لازمالاجرا است و تصویب ممنوعیت واردات این نوع خودروها توسط دولت مغایر با قانون تلقی شده است. نوبخت سخنگوی دولت در ۱۹ شهریور ۹۳ اعلام کرد که دولت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی را ممنوع کرد.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
بهروزرسانی:
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو گفت: بر اساس رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، همچنان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی ممنوع است.
میثم رضایی با اشاره به اینکه روز گذشته شاهد اعلام رأیی از سوی دیوان عدالت اداری بودیم که برداشت اشتباهی از آن صورت گرفته است، اظهار داشت:
بر اساس رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری فقط خودروهایی که پیش از تصویب مصوبه دولت مبنی بر عدم ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی.سی به گمرک رسیده است میتواند مجوز ورود به کشور را دریافت کند.
وی گفت:
بر اساس رأی دیوان آن دسته از واردکنندگانی که خودروهای خود را پیش ابلاغ این مصوبه وارد کرده و در گمرک قرار داشتند شکایاتی را برای ترخیص خودروها به دیوان مطرح کرده بودند که دیوان با بررسی این موضوع امکان ترخیص این خودروها را فراهم کرده است. رأی دیوان بههیچعنوان به معنای لغو ممنوعیت واردات تمام خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی نیست.
رئیس انجمن صفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با بیان اینکه ما مطیع قوانین جاری کشور هستیم، افزود:
برای شناسایی و جلوگیری از واردات خودروهای لوکس باید یک تیم کارشناسی تشکیل و در این خصوص تصمیمگیری و اظهار نظر کند.
وی افزود:
میزان حجم موتور و یا قیمت خودروهای وارداتی نمیتواند معیار مناسبی برای شناسایی و جلوگیری از واردات خودروهای لوکس باشد.
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، با ذکر مثالهایی معیار حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی و همچنین پیشنهاد قیمت تا ۱۰۰ هزار دلار را نقد کرد و افزود: متأسفانه از شهریور ۹۳ تاکنون که خودروهای بالای حجم ۲۵۰۰ سی.سی لوکس محسوب میشود و واردات آن ممنوع است شاهد ورود پورشه ماکان، بنزهای E 250 و E 300، BMW 528 و X4 با حجمهایی زیر ۲۵۰۰ سیسی و BMW i8 با ۲۰۰۰ سیسی حجم موتور بودیم که متأسفانه باید بگویم همگی لوکس هستند!
بهروزرسانی ۲: توضیحات دیوان عدالت اداری در مورد ورود خودروها
1- هیئتوزیران در تاریخ ۱۹/ ۶/ ۹۳ بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که خودروهای سواری با حجم بالای ۲۵۰۰ سیسی و مشمول مقررات متروکه قابلعرضه به بازار نبوده و صرفاً امکان مرجوع کردن به خارج کشور را دارند و ورود و ترخیص هرگونه خودرو سواری از محل تصویبنامههای قبلی صرفاً برای خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی و پایینتر مجاز است.
2- بر اساس مقررات امور گمرکی خصوصاً مواد ۲۴، ۳۳ و ۳۵ قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۰ درصورتیکه صاحب کالا ظرف مهلتهای مقرر برای انجام تشریفات گمرکی و پرداخت وجوه متعلقه اقدام نکند کالا متروکه میشود و چنانچه از کالاهای ممنوعه نباشد توسط سازمان جمعآوری و اموال تملیکی به فروش میرسد و چنانچه از نوع کالاهای ممنوعه باشد برای آن صورتجلسه ضبط تنظیم میشود البته صاحب کالا در صورت اعتراض میتواند به مرجع قضایی شکایت کند.
3- از تصویبنامه مذکور شکایاتی به دیوان عدالت اداری واصل شد که مفاد آن حاکی است افرادی قبل از تاریخ تصویبنامه مورداشاره با اخذ مجوز از مراجع رسمی اقدام به ثبت سفارش و وارد کردن خودرو به کشور کردهاند لیکن گمرک از ترخیص خودروی آنها به استناد تصویبنامه مذکور خودداری کرده است و لذا شکات خواستار ابطال این تصویبنامه به جهت نقض حقوق آنها در مغایرت با قوانین و مقررات کشور شدهاند. شکایات واصله پس از انجام تشریفات قانونی و اخذ توضیحات طرفین، در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مورخ ۱۶/ ۶/ ۹۵ مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت.
در ادامه این اطلاعیه آمده است که برابر نظر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، تصویبنامه مذکور صرفاً در حدی که با حق مکتسب آن دسته اشخاصی که با مجوزهای قبلی نسبت به واردات خودرو اقدام کردهاند ولی موفق به ترخیص آن نشدهاند، به جهت عدم رعایت ماده ۴ قانون مدنی از حیث عطف به ماسبق نمودن مقررات قانونی و ماده ۴ قانون صادرات و واردات مصوب ۱۳۷۲ به جهت عدم رعایت حقوق مکتسبه افراد و مغایرت با قوانین و مقررات گمرکی ابطال شده است.
امير علي
۱۷ شهریور ۱۳۹۵خدا رو شکر این قانون مسخره هم برداشته شد اما خدا کنه گمرکی ها رو افزایش ندن و مثل قبل بمونه
رضا
۱۷ شهریور ۱۳۹۵همه اینقدر ذوق زده شدن اصلا متن خبر متوجه نشدن
اتفاق خاصی نیوفتاده فقط چند تا ماشین ماله از ما بهترون پلاک میشه
امير علي
۱۸ شهریور ۱۳۹۵خدا لعنت کنه قوم ظالمو
ارش
۱۸ شهریور ۱۳۹۵بابا همش حقه بازیه خودشون ماشین وارد کردن چون بالای ۲۰۰۰سی سی بود مخواستن به کشور مبدا برگرده ولی خودشون قانون رو عوض کردن پلاک بخوره بعد میگن ارز از کشور خارج شد.اگه پاگانی و بوگاتی هم وارد کنن قانون رو عوض مکنن شماره بخوره.عزیزم دلش واسه من و تو نسوخته اگه دلسوز بودن حلبی دستمون نمیدادن.مملکت دستشونه دیگه هرکاری دلشون بخواد میکنن
ali
۱۷ شهریور ۱۳۹۵جانم new X6
AKBAR
۱۷ شهریور ۱۳۹۵کشور یک بام و دو هوا ، همیشه پول خرج کردن افتخار نیست . تهرانی ها ، امسال شما باید چهل درصد درآمد مالیاتی کشور رو پرداخت کنید ، اما تو بعضی استانهای مرزی ، نصف شما هم پول نمی دهند و با خودروهای پلاک منطقه آزاد خوش می گذرانند ، الان هم که پرحجمها هم آزاد شد و دیگه به به حالشو می برند .
Developer
۱۷ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز چه اصراری داری کشور رو به دو قسمت تهرانی و شهرستانی تقسیم کنی؟ یه تهرانی با یه غیر تهرانی ذاتا چه فرقی داره مگه ؟ یه ذره دیدتون رو باز کنید ، یه جوری میگی بقیه حالشو میبرن انگار فقط تهران منطقه آزاد نیست و تو اصفهان و شیراز همه سوار BMW X6 هستن! خب فقط یه تعداد محدود منطقه آزاد وجود داره تو هر کشوری.
در ضمن این قانون آزادسازی 2500 سی سی هم واس همه کشوره نه فقط منطقه آزاد
در مورد مالیات هم دلیلش وجود جمعیت و مشاغل بیشتر در تهرانه و اگه مالیات هر فرد رو جدا حساب کنیم تو تمام کشور تقریبا مساوی درمیاد ، دولت که نمیاد منافع خودش در بحث مالیات رو قربانی حب و بغض تهرانی غیر تهرانی کنه.
ممنون که تا آخر خوندین
lmbx
۱۷ شهریور ۱۳۹۵ای جااان اولین خبرخوش خودرویی بود که بعد از چند سال شنیدم.البته خودم پول پراید هم ندارم!ولی همین که تو شهر یه پانامرا توربو s یا s65 AMG زیارت کنی خودش یه توفیقه و برای عشق ماشین ها ممد حیات! بنده خودم هروقت ماشین لوکس میبینم با این که میدونم شاید خیلی ها از راه نامشروع و یا از پاپا دارند ولی میدونم خیلی ها با تلاش بهش رسیدند و برای طرف ارزوی خرید بهترش رو میکنم و تو دلم میگم نوش جونت!ضمن این که به عنوان یه محرک برای تلاش بیشتر میتونه باشه البته اگر ادم حسود و بخیلی نباشی!
…
Developer
۱۷ شهریور ۱۳۹۵داداش نگفتن که کلا قانون ممنوعیت لوکس بودن رو برداشتن ، میگه که معیار قانون لوکس بودن خودرو از حجم موتور به قیمت خودرو و مصرف سوخت تغییر کرده ، یعنی اگه اون پورشه یا بنز که گفتین قیمت 100 هزار دلاری داشته باشه وارداتش همچنان ممنوعه(البته به جز موارد خیلی خاص!!). توجیهشون هم اینه که تو این وضعیت اقتصادی نباید مقدار زیادی ارز بابت کالاهای لوکس و غیر ضروری از کشور خارج بشه.
حالا درست نادرستش پای خودشون
lmbx
۱۷ شهریور ۱۳۹۵البته چیزی بابت قیمت 100 هزار تو متن نسیت!ولی بازم همینم برای این اشفته بازار خوبه خیلی از ماشین ها زیر 100 هزار دلارن مثل m3 -پرادو-مرسدس e350-audi -هیندا جنسیس و … البته حیفش که ورود امریکایی ها ممنوع است
Developer
۱۷ شهریور ۱۳۹۵درسته دوست عزیز ، البته این صد هزار دلار که گفتم رو خبرشو قبلا خود پدال گذاشته بود ، وگرنه بله تو این متن نیست
amin
۱۷ شهریور ۱۳۹۵این خبر مسرت بخش رو به همه ایرانیها تبریک میگم درسته این اتفاق برای 70% مردم ایران از جمله خودم هیچ توفیقی نداره ولی قدم کوچکی در راه آزادی و اصلاح قانون های بدون کارشناسی و من درآوردیه این کشور هست
وحید
۱۷ شهریور ۱۳۹۵کاش در ادامه این آزاد سازی های واردات خودرو های لوکس زمینه ای ایجاد میشد برای رقابت خودروسازان داخلی با وارداتی ها که تولیدات روز به روز بی کیفیتشان را روز به روز گران تر نکنند.
واقعا جای تاسف داره به قیمت تویوتا یاریس یا میتسوبیشی میراژ ما پراید 111 و تیبا سوار میشیم.
سیاوش
۱۷ شهریور ۱۳۹۵حالا فقط باید منتظر قیمت های نجومی ماشین های بالای 2500 باشیم ماشین هایی که مدل های 2013 و 2014 توی ایران با یک رنج قیمتی شناخته می شن وقتی مدل های 2016 و 2017 بیاد تفاوت سطح قیمت غیر قابل باور میشه.
امیرحسین
۱۷ شهریور ۱۳۹۵این دولت هر جا پول کم بیاره قانون هاش رو لغو میکنه مثل واردات خودرو.. خرید سربازی و…
HoSeIn
۱۷ شهریور ۱۳۹۵بیخود به دلتون صابون نزنید
?رئیس انجمن واردکنندگان خودرو: ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500CC لغو نشده/ حکم دیوان عدالت مربوط به خودروهای واردشده قبل از مصوبه دولت است
Mortrza
۱۷ شهریور ۱۳۹۵خدا لعنت کنه یه کشوری رو که فقط تهدید میکنه
بابا یه اتم بزن راحتمون کن
این چه وضعشه
من میخوام بدونم این بنده خداهایی که دارن برای وارد شدن یا وارد نشدن این ماشینا تصمیم میگیرن چیزی از ماشین سرشون میشه یا نه؟
اصن میدونن ماشین یعنی چی؟ حالا لوکس بودن و حجم موتور و غیره بماند که مشخصه نمیدونن یعنی چی
حالا اصن وارد نشدن ماشین لوکس یعنی چی؟ ماشین لوکس به کسی شاخ میزنه؟
من نمیفهمم دلیلشون چیه واقعا
هر کی داره سوار شه چه اشکالی داره نوش جونش
به والله تو بقیه کشورا هم همینه. یکی رولزرویس اخرین مدل سوار میشه یکی هم میره یه ماشین از اسقاطی ها میگیره سرپاش میکنه و سوار میشه
hvypnzr
۱۷ شهریور ۱۳۹۵ولی حتماً باید یه قانون باشه که یه حدی واسه واردات تعیین کنه وگرنه این کله گنده ها و مافیا دوباره قدرت میگیرن البته الانم هستن ولی برای کشوری که خودش تولید خودرو داره ورود ماشینای لوکس باید محدودیت داشته باشه چون به همین بهانه قیمتای ماشینای وارداتی انقدر گرون تر از ارزششون هستن که از تولید داخل حمایت شه(مثلاً) امیدوارم که قانون درستی تصویب شه که همه مردم بتونن ماشین خوبی داشته باشن و اینقد گرون فروشی نباشه.
پرسپولیس
۱۷ شهریور ۱۳۹۵معلوم نشدمربوط به سفارش قبل هست یا قانونش لغوشد رئیس انجمن صنفی واردکنندگان دراخرگفته خودروهایی واردشده بی ام دبلیو527بنزE250متاسفانه همه گی لوکس هستندفقط این قسمت داشته باشید(متاسفانه)یعنی چی این واژه خوب درخ اشت گاری بدهیدوراحت چنان اه ازنهادش برامده انگار زلزله 12ریشتری خدای ناکرده جای زده شودخ ب درنبود خودروهای بالای2500سی سی بقیه قیمت نجومی گرفته بودندانتظارداشتیم استون مارتین ومابیاخ وبنتلی لوکس باشندنه انهایی که نامبرده خوب کسی پول داره میخره شماچرا ناراحتی
سروش
۱۷ شهریور ۱۳۹۵بیشتر اقتصاد ی کشور دست پولدارهاست، وقتی ی آدم پولدار نتونه پولش رو خرج کنه و لذتش رو ببره ، خودش و سرمایه ش از کشور خارج میشن ، بخاطر همین قانون های الکی دبی پر شده از سرمایه گذار ایرانی، بیشتر کسانی که ماشین های چن میلیاردی سوار میشن چندین یا چنصد کارگر و … براش کار میکنن و کسب درآمد میکنن واسه خانواده شون ، این قانون های دست و پاگیر غیر مستقیم رو بقیه جامعه هم تاثیر منفی میذاره،
pooriya
۱۷ شهریور ۱۳۹۵اقا اصن لوکس مگه مردم ایران آدم نیستن که ماشین لوکس سوار نشه مگه می خای تو پولش بدی که میگی لوکس سوار نشین ی تاجر بدبخت که همه عمرش جون کنده پول در آورده نباید سوار ماشین لوکس بشه این قانون باید واسه آقا زاده ها و مسئولان دلسوز و خادم ملت بزارن اونا نباید سوار بشن نه مردم خودشون سوار بهترین ماشینا میشن
بعد مردم نباید سوارشن ی دکتر یا مهندس یا تاجر با کارخونه دار یا ساختمون ساز چرا نباید ماشین خوب و لوکس سوار نشه؟؟؟
پرسپولیس
۱۷ شهریور ۱۳۹۵میگویندارز ازکشورخارج میشه ولی چندبرابرپولی که به نمایندگی یاشرکت مادرطرف داده میشود اینور تو گمرک روخودرو میکشنددوبرابرارزاولیه خودرودرگمرک پیاده میشودبرای اسقاط وحجم ومصرف تابرسه دست مشتری قیمت جت میگیره یعنی طرف تاحد باخت کل دارایی اش میرود خوب پول طرف همان نمایندگی خودمان تمام میشود طرف سازنده که پول ساخت وتولید وهزینه اش رامیگیردچیززیادی نگرفته
javanmard
۱۷ شهریور ۱۳۹۵داداشای گلم برادرا ماشینبازا متخصصین قانون برداشته نشده که!!! فقط کسانی که قبل از تصویب این قانون ماشیناشون تو گمرک گیر بوده میتونن بیارن تو. قانون همچنان پا برجاست. حداقل اینطور که رییس وارد کنندهها گفته.
محمد زمانلو
۲۱ شهریور ۱۳۹۵بیشتر از همه به حال خود خودروهایی که تو گمرک داشتن خاک و دود می خوردن دلم می سوخت که گویا حل شد!
احسان(احسان سابق)
۱۷ شهریور ۱۳۹۵به سلامتی. ولی رشد کردن و پیشرفت در این مملکت فقط با تلاش خود ما امکان پذیره. تاریخ نشون سازمان های دولتی و فرا دولتی کشورمون کاری برای ما انجام نمیدن. حتی سال دیگه دولت بعدی هم بیاد باز هم اوضاع ما تغییری نمی کنه. متاسفانه بهمون یاد دادن که به خودمون ایمان نداشته باشیم و چشم انتظار کمک بزرگترها باشیم. بزرگترهایی که خودشون نیاز به کمک دارن چطور می خوان به ما کمک کنن؟ من که نسبت به مسئولین کشور هیچ امیدی ندارم و می دونم در حدی نیستن که تو دنیای امروز ما رو حمایت کنن
مهدی drift
۱۷ شهریور ۱۳۹۵من که نفهمیدم ممنوعه یا ازاد ؟؟؟
م.ر
۱۷ شهریور ۱۳۹۵دوستان واقعا زحمت خوندن مطسب را تا انتها به خود میدهید و نظر میدین یا…
چون نظر99 درصد طوریه انگار واقعا مطلبو نخوندن. هیچی برداشته نشده ها. یه عده قبل از اعمال محدودیت ماشین وارد کردندولی بعد از اعمال محدودیت ماشینشونو تو گمرک خوابوندن. حالا ماشین اونا رو بهشون میدن همشن. هیچی درست نشده
احمد باقری
۱۷ شهریور ۱۳۹۵در هر صورت، فقط بعضی ها میتونن سوار شن.
رحیم
۱۸ شهریور ۱۳۹۵بنده بعنوان فردی حقوقدان متن رای دیوان را بررسی کردم و با قانون مطابقت دادم . هیچ منعی من بعد واسه ورود خودروهای با حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی وجود نداره .
محمد۲۰
۱۸ شهریور ۱۳۹۵مگه نمیگه “با رأی این مرجع، مصوبه واردات خودروهای بالای 2500 سیسی که طی چهار سال پیش برای صرفهجویی ارزی و در اوج تحریمهای بینالمللی متوقف مانده بود ابطال شد”؟
پس چرا اون آقا فرمودند که مربوط به خودرو های قبلی است؟!
باطل شد یعنی باطل شده دیگه! نیاز به تفسیر نداره که!
پرسپولیس
۱۸ شهریور ۱۳۹۵رییس صنفی واردکنندگان شب تواخبارشبکه یک حاضرشدوگفت این خبر اشتباهی تورسانه ها درج شده ما میخوایم تجمل گرایی راکناربگذاریم وبا معیاردیگه خودرو واردکنینم باعدالت ودوری ازتجمل ولوکس گرایی مخالفت کردولی بنده خدا عقل ندارد که تجمل چیه نادان وقتی علم پیش رفت میکند چراغ خودرو هم زمان با چرخش فرمان میچرخدیاصندلی برقی یاخودروایمن برای خانوادهایایک داشبوردنو بامانیتوربزرگتر همه اینها برای آسایش امنیت وراحتی ویک لحظه های ایده ال بشری پشت فرمان هست اینها پیشرفت علم هست کجاش تجمل گرایی خوب اصلا تجمل گرا مگه بده خوب کاش این یک فرهنگ میشد
محمد زمانلو
۱۸ شهریور ۱۳۹۵آی خدا فدات شم کاشکی دوباره ورود آمریکایی ها به ایران آزاد بشه. حداقل ش که عده ی بیشتری از مردم می تونن اونارو بخرن و نصف قیمت همتایان اروپایی شون هستن و لذت سواری فوق العاده ای هم دارن. البته توجه کنید که «خود آمریکایی ها هیچ رغبتی برای خرید آن ها ندارند» و ما تنها افرادی در این کهکشان هستیم که خواستار خریدشان هستیم.
مهدی
۲۰ شهریور ۱۳۹۵واقعا باعث تاسفه، بعضی از تصمیم گیرنده های نالایق خودشون یه مشکل بزرگ محسوب میشن واسه کشور و مردم
ممنوعیت لوکس گرایی، مضحکه!
پرسپولیس
۲۰ شهریور ۱۳۹۵امروز بیستم تویکی از مجله های خودرویی خوندم واردات بالای2500سی سی ازادشده با رای دیوان عدالت اداری شاید خبردرست باشدمنتظرقیمت های میلیاردی این خودروها باشید
علی
۲۳ شهریور ۱۳۹۵در این مرز پر گوهر
ما بدون جنگ هم تلفات می دهیم.
طاقت ندارم
باید بگویم:
خاک بر سرت سیاست!
nima
۲۳ شهریور ۱۳۹۵سلام من یه سوال داشتم و خواهش میکنم کمکم کنید:من وقتی ماشینم خاموشه چراغش به راحتی روشن میشه ولی وقتی روشنش میکنم چراغا تیک میخورنو بعدش خاموش میشن.میخوام بدونم مشکلش چیه.بسیار ممنون.لطفا دوستانی که تجربه دارن و مشکل رو میدونن پاسخ بدن ممنون
داوود
۷ مهر ۱۳۹۵داریم روز به روز پس رفت میکنیم /وزیر صنعت خلیلی بد داره عمل میکنه
میثم
۱۹ مهر ۱۳۹۵رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، با ذکر مثالهایی معیار حجم موتور 2500 سیسی و همچنین پیشنهاد قیمت تا 100 هزار دلار را نقد کرد و افزود: متأسفانه از شهریور 93 تاکنون که خودروهای بالای حجم 2500 سی.سی لوکس محسوب میشود و واردات آن ممنوع است شاهد ورود پورشه ماکان، بنزهای E 250 و E 300، BMW 528 و X4 با حجمهایی زیر 2500 سیسی و BMW i8 با 2000 سیسی حجم موتور بودیم که متأسفانه باید بگویم همگی لوکس هستند!!!
یعنی یک عده بی سواد شدن مسئول و دارند تصمیمای بانمک میگیرند برا صنعت خودروی این مملکت !!!
واقعا متاسفم .