طبق اعلام دولت ایالاتمتحده آمریکا، دور نخست تحریمها علیه ایران از امروز آغاز میشود و بر این اساس، خودروسازی کشور با محدودیتهای بینالمللی بهخصوص در حوزه تأمین قطعات مواجه خواهد شد. این در شرایطی است که به نظر میرسد وزارت صنعت، معدن و تجارت و زنجیره خودروسازی کشور برنامهای بلندمدت و دربرگیرنده راهکارهایی اجرایی برای کم اثر کردن تحریمها تدوین نکرده و تنها به ذخیرهسازی قطعات روی آوردهاند.
به گزارش پدال و به نقل از دنیا اقتصاد، این ذخیرهسازی البته اقدامی منطقی به شمار میرود، با این حال ظاهراً تنها تا پایان امسال کفاف تولید را میدهد و مشخص نیست در سالهای آتی قرار است چگونه با تحریمهای صنعت خودرو مقابله کرد. به عبارت بهتر، ظاهراً وزارت صنعت و خودروسازان برنامهای جامع و کامل و بلندمدت که بتواند دومین صنعت بزرگ کشور را در برابر تحریمهای آمریکا مقاوم کند، روی میز ندارد. گفته میشود تحریمهای جدید بسیار سختگیرانهتر از قبل بوده و هدف آمریکاییها از آن، فلج کردن دومین صنعت بزرگ ایران بهواسطه خروج شرکای خارجی، محدود کردن ارسال قطعات به ایران و کاهش شدید تولید و بیکاری کارگران است.
ذخیرهسازی محدود قطعات
با خروج آمریکا از برجام، دونالد ترامپ رئیسجمهوری این کشور اعلام کرد که قصد دارد تحریمها علیه ایران را دوباره فعال کند و با توجه به اهمیت بالای خودروسازی در اشتغال و همچنین تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی، این صنعت بزرگ را در سر لیست تحریمها قرار داد. از همین رو، تحریمهای مربوط به خودروسازی، از امروز رسماً آغاز میشود و در پی آن، چند اتفاق ناخوشایند و مخرب گریبان صنایع خودرو و قطعه کشور را خواهد گرفت.
یکی از تبعات ناگوار بازگشت تحریمها، قطع ارتباطات خارجی در صنعت خودرو کشور است. بر این اساس، آمریکا به شرکتهای خارجی بهویژه برندهای خودروساز هشدار داده که در صورت عدم ترک ایران، آنها را با جرائم مادی و معنوی سختی مواجه خواهد کرد. در پی این هشدار، بیشتر خودروسازان خارجی معتبر که پس از توافق هستهای و برجام در ایران حضور پیدا کرده یا قصد آمدن داشتند، عطای آن را به لقایش بخشیده یا خروج کرده یا از حضور در ایران منصرف شدهاند. بر این اساس تا به امروز شرکتهایی مانند پژو، سیتروئن، رنو، هیوندایی، کیا و مزدا خروجشان از ایران قطعی شده و فعلاً تنها خودروسازان چینی ماندگار هستند.
جدا از خروج خودروسازان خارجی، مشکل دیگری که تحریمها برای صنعت خودروی ایران پدید خواهد آورد، محدود شدن روند تأمین قطعات خارجی است. با اعلام آمریکاییها، از امروز هرگونه تجارت با خودروسازی ایران ممنوع و شرکتهایی که این ممنوعیت را رعایت نکنند، با جریمه و تحریم از سوی این کشور مواجه خواهند شد. با این حساب، خودروسازان کشور عملاً نمیتوانند به قطعات اصلی دسترسی داشته باشند و تأمین قطعه از منابع فرعی نیز با مشکلات و موانع بزرگی (بهویژه محدودیت نقلوانتقال پول) مواجه خواهد شد. این مشکلات، ضربه اصلی را به تولید خودرو در ایران زده و سبب افت شدید تیراژ در آیندهای نهچندان دور میشود. به جز خودروسازان، شرکتهای قطعه ساز نیز حلقه تحریم را بر گردن خود احساس خواهند کرد؛ بهنحویکه به احتمال فراوان نمیتوانند مواد اولیه موردنیاز خود را به راحتی تأمین کنند. اثر مستقیم این ماجرا علاوه بر مختل کردن تولید واحدهای قطعهسازی، به تیراژ خودروسازان نیز خواهد رسید و این موضوع در کنار محدودیت تأمین قطعات خارجی، عرصه را بر خودروسازان و البته قطعه سازان بسیار تنگ خواهد کرد.
در مورد دیگر عوارض تحریمهای جدید اما میتوان به کند شدن روند توسعه محصول، دور ماندن از دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا و همچنین بروز چالشهای جدی در حوزه کیفیت خودروهای تولیدی اشاره کرد.
در مجموع، با توجه به اتفاقات منفی و مخربی که بر اثر اعمال تحریمهای آمریکا رخ خواهد داد، میطلبد تا بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان و حتی قطعه سازان، برنامهای بلندمدت را برای مقابله حداکثری با این ماجرا تدوین کنند. با این حال، طبق آنچه تا به امروز رسانهای شده، برنامهریزیها محدود به ذخیرهسازی قطعات آنهم تا پایان امسال بوده و مشخص نیست آیا برای سالهای بعد نیز فکری شده است یا نه.
اگر نگاهی به روند تولید خودرو در کشور طی دو ماه گذشته بیندازیم، متوجه میشویم اثرات تحریم بهتدریج خود را نشان داده است، چه آنکه در حال حاضر هزاران دستگاه محصول ناقص به دلیل کمبود قطعه در پارکینگ خودروسازان خاک میخورد. طبعاً با آغاز رسمی تحریمها از امروز، شرایط تأمین قطعه برای خودروسازان و خرید مواد اولیه برای قطعه سازان بسیار سخت میشود و این موضوع به کاهش تیراژ و البته تولید بیشتر محصولات ناقص خواهد انجامید.
حتی اگر ادعای مسئولان درباره ذخیرهسازی قطعات را بپذیریم، این اقدام تنها تا پایان امسال میتواند جلوی افت شدید تولید را بگیرد و از سال آینده و با اتمام ذخایر قطعهای، قطعاً شاهد کاهش قابلتوجه و بحرانساز تولید خودرو در کشور خواهیم بود. در این شرایط، کارشناسان معتقدند جدا از تحریمهای خارجی، محدودیتهای داخلی نیز بهنوبه خود اجازه ندادند روند ذخیرهسازی قطعات به خوبی پیش برود و این موضوع خود را در آینده بیشتر نشان خواهد داد.
در این مورد، حسن کریمیسنجری، کارشناس خودروی کشور گفت: با توجه به بازه زمانی سهماهه از اعلام خروج آمریکا از برجام تا آغاز رسمی تحریمها، عملاً فرصت چندانی برای انجام اقدامات پیشگیرانه نبود، با این حال از همین فرصت محدود نیز آنطور که باید، استفاده نشد. وی با بیان اینکه محدودیتهای داخلی بهخصوص در حوزه تخصیص ارز، مشکلات زیادی را برای خودروسازان و قطعه سازان ایجاد کرد، افزود: در بخش ذخیرهسازی قطعات به دلیل محدودیتهایی که بر سر راه تخصیص ارز به وجود آمد، خوب عمل نشد.
کریمی تأکید کرد: بسیاری از قطعات در صف تخصیص ارز ماندند و حالا با آغاز تحریمها، امکان انتقال پول برای تحویل گرفتن آنها سخت شده است؛ از طرفی، به بخش دیگری از قطعات نیز اصلاً ارزی داده نشد و در نهایت، نتوانستیم آنطور که باید، از فرصت سهماهه تا آغاز تحریم استفاده لازم را برده و قطعات بیشتری را ذخیره کنیم.
این کارشناس در ادامه با اشاره به تجربه خودروسازان از تحریمهای قبلی گفت: آغاز تحریمها به این معنا نیست که خودروسازی ایران طی امسال فرومیریزد و تولید متوقف میشود؛ زیرا تحریمهای قبلی تجربههایی را در اختیار شرکتهای خودروساز برای دور زدن و تأمین قطعات به هر شکل ممکن، قرار داده است. وی افزود: با این حال، تحریم سبب بالا رفتن هزینههای تأمین و تولید میشود.
به گفته کریمی، در این شرایط بهتر است با همفکری نهادهای مختلف پولی و بانکی و خودرویی کشور، برنامهای بلندمدت برای مقابله با تحریمها لحاظ کرد و دراینبین، از سیستم بانکی انتظار میرود پتانسیلهای خود را در این ماجرا به کار گیرد.
البته ما در پدال تصور نمیکنیم که تحریمهای جدید بتوانند بازار خودروی کشور را بیش از وضعیت فعلی و به طرز چشمگیری متحول کنند. در واقع بازار خودرو پیش از این تا نقطه اوج و آستانه تحمل خریداران اوج گرفته و اگر بیش از این با افزایش قیمت مواجه شود، دیگر صرفهای برای خریداران نخواهد داشت و سرمایهدارانی که به امید سود نیز وارد دلالی در این حوزه میشوند در نقطهای با زیان ناچار به خروج از این بازار و درنتیجه ریزش آن خواهند شد. بعلاوه این امکان وجود دارد که در هر زمانی، خریداران واقعی نیز دست به تحریمی سفت و سخت زده و قید خرید این خودروهای گرانتر از ارزش آنها را بزنند. همچنین بازار خودروهای خارجی و قطعات نیز میتواند با نوسانی قابل انتظار با تامین غیرمستقیم توسط واردکنندگان همچنان دنبال شود.
moein
۱۵ مرداد ۱۳۹۷((در مورد دیگر عوارض تحریمهای جدید اما میتوان به کند شدن روند توسعه محصول، دور ماندن از دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا و همچنین بروز چالشهای جدی در حوزه کیفیت خودروهای تولیدی اشاره کرد!!!!))
نمیدونستم سایپا و ایرانخودرو دارن رو فناوری خودروهای خودران کار میکنن
اونم از نوع سطح 4 ??
امیدوارم ختم به خیر بشه که میدونم نمیشه و بازم اونی که تاوان اصلی رو میده من و شماییم?
سامان اذری
۱۵ مرداد ۱۳۹۷امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیستند
محمد علی فردین
۱۵ مرداد ۱۳۹۷یادت رفت بگب ما زیر پا میزاریم !! یادت رفت بگی از ما عصبا نی باش یادت رفت خند دار ترین جمله رو بگی اینکه ما هم تحریمش میکنیم
بهراد
۱۵ مرداد ۱۳۹۷تحریم شدن این قشر شعار نیست آرزوی قلبی ماست…
امیر
۱۵ مرداد ۱۳۹۷واقعا متاسفم آخرش قراره چی بشه؟
شاید سر عقل بیان و به خاطر مردم که نه حداقل به خاطر خودشون تصمیم درست رو بگیرند و بشینن پای میز مذاکره
گنجی
۱۵ مرداد ۱۳۹۷تا الان نشستن پای میز مذاکره نتیجش چی شد ؟؟؟!!!
امین
۱۵ مرداد ۱۳۹۷خوب به فرض که مذاکره هم شد بعدش چی؟ یعنی آمریکا میخواد بیاد دست مفسدین اصلی اقتصاد و بعضی از مسئولین بی عرضه کشور که 95 درصد عامل مشکلات اقتصادی و عقب ماندگی صنعتی مخصوصا خودرو هستند رو بگیره و از این کشور پرت کنه بیرون؟ یا خود ما باید این کار رو بکنیم. مذاکره با آمریکا و امتیاز دادن به اونها یعنی فروپاشی و تجزیه مثل شوروی عراق افغانستان لیبی مصر و ….
مهدی
۱۵ مرداد ۱۳۹۷و مذاکره نکردن هم یعنی مثل ونزویلا تورم سیزده هزار درصدی
Ferrari
۱۵ مرداد ۱۳۹۷سیزده هزار درصد؟؟ صندوق بی المللی پول اعلام کرده تا اخر سال میلادی تورم کشور ونزوئلا به یک میلیون درصد میرسه.مردم باید تاوان لج بازی رییس جمهورشون رو بدن
mahdy
۱۵ مرداد ۱۳۹۷مهدی جان شما پنجمین یا ششمین مهدی فعال سایت هستی یه تدبیری برای متمایز کردن خودت بیاندیش خواهشا
امیر
۱۵ مرداد ۱۳۹۷نخیر آمریکا مفسدین رو کاری نمی کنه اون بستگی به مردم و دستگاه قضا داره اما فقط یه ذره درباره این تحریم ها بخونید.طبق تخمین دولت حداقل یک میلیون نفر بیکار میشن و با توجه به کارنامه ضعیف دولت کشور عملا فروپاشیده میشه.یعنی خودِخودِ ونزوئلا
Archi KHAN
۱۶ مرداد ۱۳۹۷دستگاه غذا …
چه واژه ی خنده داری
s.h
۱۵ مرداد ۱۳۹۷نه دوست دارم مذاکره بشه نه دوست دارم نشه
چون یه سری از امریکا خوردیم بسه به نظرم فشار ها رو ما مردم بیشتر شه همین روزا از یه جامیزنه بیرون بدم میزنه بیرون طوری که کسی جلو دار ش نباشه
اونوقت اصلا مذاکره لازم نیست همه چیز از بنیاد عوض میشه که با همه نقص هاش که شاید الان بعضی از بچه ها بگن می ارزه صحبت هم سر جنگ نیست سر هیچ چیز نیست
و اینکه شما میگی به خاطر خودشون خیلی ساده ای داداش چون تا حالا همه از دم 500 برابر چیزی که قراره با مذاکره گیرشون بیاد خارج کشور گذاشتن کنار واسه روز مبادا که احتمالا همینن روزا باشه و خدا کنه که باشه
NAVID۰۰۹۸
۱۵ مرداد ۱۳۹۷خداروشکر .
خودروسازان ایرانی دست داعش رو از پشت بستن .
ایشالاه کارشون برای همیشه یکسره بشه و گورشون از روی کره زمین محو بشه .
در این چند دهه اخیر چند میلیون خانواده رو داغدار ، عزادار و نقص عضو ، معلول کردند .
KING918
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ترامپ عزیزم کاری که تو کردی رویای من بود حالشونو بگیر دمت دمادم
حد اقل این یه کارت مثبت بود ..
حالا فردا سمند و پراید میشن یکی 100 تومن اون وقت حال ایران خودرو سایپا دیدن داره که مردم ساده هم بخوان پول ندارن بخرن
شاهین
۱۵ مرداد ۱۳۹۷مردم ساده هم بخوان پول ندارن بخرن؟!!!!
کلیه دارن در حد نوع فقط غذاهای اورگانیک هضم کرده. میفروشن بازم پراید میخرن. فک کردی کوتاه میان این ملت؟! پراید و پژو به اون دسته گلی نخرن پس چیکار کنن؟ چی سوار بشن؟ اصن فروشنده ها چجوری از این ملت سواری بگیرن اگه ماشیناشون رو ملت نخرن! (الان هم توی سایت دو تا پراید سفارش داده تا گرون نشده)
Vahid evo
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ژووووووووووووووون خخخخخ
مگه ترامپ یکاری برامون بکنه از ما که بخاری بلند نمیشه
اون عکس ترامپ هم که درخودکار رو میخاد بزاره کاملا به مطلب میخوره افرین
tomcat
۱۵ مرداد ۱۳۹۷شاهین دمت گرم داداش امروز دو تا پست خوشحال کننده گذاشتی اگه لطف مردم همیشه در صحنه نصیب ما بشه تا چند وقت دیگه خبر ورشکست شدن شدنشونو میشنویم
بیژن
۱۵ مرداد ۱۳۹۷شما می فرمایید “بازار خودرو کشور بیش از این نمیتونه متحول بشه”…
اما همه میدونن تحریم ها میتونه بلایی سر یک کشور بیاره که اوضاع رو بر گردونه قرن ۱۹. که یه دستگا گوشی ایفون معمولی ۲۴ هزار دلار معامله بشه ( نظیر ونزوئلا) و یا مثل کوبا با وجود دوست خوبشون ، روسیه ، هنوز سوار خودرو های دهه ۵۰ هستن! چه دوست داشته باشین خودرو یا هر کالایی بخرین ،چه دوست نداشته باشین ویا اصلا بخواین تحریم کنین. موضوع اینه که اوضاع داره روبه وخامت میره
ملاحظه بفرمایید ، تمامی ثبتنامی های اخیر مربوط به تحویل سال آیندست.غیر از برخی چینی ها. این چه معنی میده؟!
هیچ کی هم هیچ کار ی نمیکنه! همه دارن نگاه میکنن…!! یه سری هم که از آب گل آلود ماهیشونو میگیرن…
بهراد
۱۵ مرداد ۱۳۹۷روسیه قصدش نابودیه بشره، یه نگاه به هم پیمانانش بندازین ج ا ، کره ی شمالی ، سوریه. ببخشید از قدیم گفتن عن رفیق خاک اندازه
اما شرکای آمریکا رو ببینین چطور هستن یکیش کشور های حاشیه خلیج فارس سنگاپور و چین و کره ی جنوبی و ژاپن
آمریکا قصدش خدمت به بشره و هم سلاح میسازه و هم به تولید علم اهمیت میده اما روس هر چی داره فقط در راستای تولید سلاح و موشک بکار میبره
با این روال از اینم بد بخت تر میشیم مگر اینکه یه حرکتی بزنیم
امین
۱۶ مرداد ۱۳۹۷سلام لطفا چند تا از خدمتهای آمریکا به بشر رو بفرمایین تا ما هم مطلع بشیم. آمریکا اگر به دنبال علم و تکنولوژی هم باشه که هست نه برای خدمت بلکه برای سلطه بر مردم دنیا هست. اگر منظورتون دانشمندانی هستن که توی آمریکا دارن خدمت میکنن که دانسته یا ندانسته در اختیار دولتی هست که تنها هدفشون از بین بردن دو سوم مردم کره زمین هست. تمام این صحبتها هم همش با سند هست که هر کسی دوست داشت اسنادش رو در اختیارش قرار میدم . شما با سرچ ساده در اینترنت چند ساعت وقت بذارین متوجه میشین که کی داره به بشر خدمت میکنه. از جنگهایی که کردن برنامه هایی که برای غذای دنیا دارن . برنامه های برای تنظیم خانواده و ….
Kian70
۱۵ مرداد ۱۳۹۷تا وقتی که دست فاسدان و رانت خواران و سودجویان از دست اقتصاد این مملکت کوتاه نشه آمریکا و اروپا و کل دنیام بیان تو ایران هیچ اتفاق مثبتی برای مردم بیچاره ی ما نمی افته ، خوب شده بذار تحریم کنن
حسن
۱۵ مرداد ۱۳۹۷اگر یک نگاه به تاریخ و سیر زندگیه ملاها بیندازیم متوجه میشیم که تمام راهها ی کسب درامد و مال اندوزی انها از طریق ایجاد تنگناها مناسبتهای بدشگون و عزاداری و خرافه و بدعت بوده . هر راهکار منطبق با منطق ملایی فقط در جهت راحت طلبی و ثروت اندوزی ملاها و دوری از کار و تلاش انهاست.
خمس- صدقه -نذر و عزاداری های مختلف من جمله محرم و عاشورا که برای تمام اجتماع ارزش معنوی و وعده ی بهشت و برای ملاها از قدیم الایام دارای بار بسیار بالای مالی و محل کسب درامد بوده . امروزه هم برخوان بی پایان منابع ملی سوار و از ان متنعم و بهره مندند .
متاسفانه هم امریکا و هم بسیاری از منتقدان داخلی در اشتباه تاثیر تحریم چندین سال دچار دور باطل شده اند. تحریم کشور را به یک گودال پر از اب گنده تبدیل کرده که مناسب رشد و زندگیه زالوهاست .
مهدی
۱۵ مرداد ۱۳۹۷برای قوم مفت خورها هر چی فضا ملتهب تر باشه بهتره
ب ام و سلطان
۱۵ مرداد ۱۳۹۷جناب مهدی خوان استمرار طلب تا حالا از مذاکره برای بقا چی عاید مذاکره ترامپ با اینا یعنی سیلی محکم تویه گوش مردم و کشور ایران
مهدی
۱۵ مرداد ۱۳۹۷البته برادر گرامی بحث اینه که برای ***چندان منافع ملی مطرح نیست و پاش بیفته کفش های ترامپ هم واکس میزنن براش و اما جامعه ایران هم امادگی تغییر نداره و قطعا این وضع شل کن سفت کن هم ادامه پیدا میکنه
جواد
۱۶ مرداد ۱۳۹۷من نمیدونم کدوم قطعه این لگنها غیر چینی یا ایرانی بوده که میگن بخاطر تحریم قطعه نداریم و نمیتونیم لگن بسازیم !! انگار مثلا این پژوها همه قطعاتش فرانسوی اصل بوده ! اینا از تحریم هم فقط میخوان سواستفاده کنن میخوان لگنهاشون گرون بفروشن .
حتی قطعه سازا هم بجای تولید قطعه از چین قطعه بی کیفیت و ارزون وارد میکردن .
Genius
۱۶ مرداد ۱۳۹۷خودروساز کارش هیچوقت گیر تحریم نیست چون یا راهی می یابد یا راهی میسازد؛ولی این مونتاژکارهای بیسواد وطنی که 40 ساله فقط خوردن و خوابیدن زیربار این تحریم ها له خواهند شد و سپس هزینه درمان کمر متلاشی خود را از جیب مردم ایران خواهند ستاند!