رفوزه!
با اعلام آمار تولید خودروسازان در نیمه نخست امسال، مشخص شد تولید محصولات سواری در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی حدودا ۱۸ درصدی را تجربه کرده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، آنطور که آمار وزارت صنعت نشان میدهد، ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو بهعنوان سه خودروساز اصلی کشور، در مجموع ۴۸۱ هزار و ۹۶۷ دستگاه انواع محصولات سواری را طی شش ماه ابتدایی امسال تولید کردهاند. در این بین، ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز داخلی، با تولید ۲۴۷ هزار و ۱۶ دستگاه انواع خودروی سواری، کاهش تیراژی ۲/ ۲۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که ۱۴۹ هزار و ۳۴۲ دستگاه انواع محصولات سواری را در شش ماه نخست امسال به تولید رسانده، کاهشی ۱/ ۶ درصدی را به خود میبیند. همچنین از پارسخودرو نیز خبر میرسد این شرکت با تولید ۸۵ هزار و ۶۰۹ دستگاه انواع خودروهای سواری تا پایان شهریور امسال، ۲/ ۱۸ درصد کاهش تولید را نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته تجربه کرده است.
طبق آمار اعلامی، تیراژ ماهانه خودروسازان نیز روندی کاهشی داشته است. بر این اساس، سه خودروساز بزرگ داخلی در مجموع ۴۷ هزار و ۲۶۰ دستگاه انواع محصول سواری را در شهریور امسال به تولید رساندهاند که در مقایسه با مرداد، ۴/ ۳۵ درصد کاهش را نشان میدهد. در حالت تفکیکی نیز، ایرانخودرو با تولید ۲۴ هزار و ۲۳۷ دستگاهی در شهریور، ۴۰ درصد کاهش تیراژ نسبت به مرداد داشته است. گروه خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارسخودرو) هم کاهش تیراژی حدودا ۳۰ درصدی را به خود میبیند. این گروه خودروسازی در شهریور امسال ۲۳ هزار و ۲۳ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده، حال آنکه در مرداد، ۳۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه تیراژ داشت.
با توجه به آمار مربوطه، کاملا مشخص است که روند نزولی تولید در خودروسازی کشور متاثر از تحریمهای خارجی و مشکلات داخلی، شکل گرفته و طی ماههای آتی نیز در صورت تداوم شرایط خارجی و داخلی، ادامه خواهد داشت. تحریمها، عملا دسترسی خودروسازان به قطعات خارجی را مختل کرده و از همین رو ایرانخودرو و گروه سایپا با کلی تولیدات ناقص (دارای کسری قطعه) مواجهند. در کنار این موضوع، کندی روند ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک (به ادعای فعالان صنعت خودرو) نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که روند تولید را به نوبه خود دچار اختلال کرده است. با توجه به این روند نزولی تولید که از خرداد آغاز شده، به احتمال فراوان تیراژ امسال خودروسازان در مقایسه با سال ۹۶ با افتی فاحش مواجه خواهد شد.
- روند نزولی تولید
نگاهی به جزئیات آمار تولید محصولات سواری در شش ماه ابتدایی امسال نشان میدهد غولهای جاده مخصوص چه افتوخیزی در این بازه زمانی داشتهاند. طبق آمار اعلامی، ایرانخودروییها در تولید بیشتر محصولات خود حتی مدلهای چینی با کاهش تیراژ مواجه شدهاند. آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد در بین محصولات ایرانخودرو، پژو ۲۰۶ تیراژی ۶۷ هزار و ۷۶۷ دستگاهی را طی شش ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵/ ۱۶ درصد کاهش را تجربه کرده است. در آمار مربوطه، تولید ۹ هزار و ۷۴۷ دستگاه پژو ۲۰۶ اتومات نیز به ثبت رسیده و این در حالی است که ایرانخودرو مدتهاست ۲۰۶ اتومات تولید نمیکند؛ بنابراین بهنظر میرسد این آمار به پژو ۲۰۶ پلاس یا همان پژو ۲۰۷آی مربوط است که در مدل اتومات تولید میشود. با این فرض، ایرانخودرو توانسته تولید پژو ۲۰۷ را در شش ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۱۷ درصد افزایش دهد.
در بین دیگر محصولات پژویی ایرانخودرو پژو ۴۰۵ هم با کاهش تولید در شش ماه نخست امسال مواجه شده است. بر این اساس، ۴۰۵ با تیراژی ۴۴ هزار و ۲۲۶ دستگاهی، ۳/ ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید داشته است. ۴۰۵ در حال حاضر تنها در سایت خراسان ایرانخودرو به تولید میرسد و تولید آن در تهران متوقف شده است.
در کنار ۴۰۵، دیگر محصول پژویی ایرانخودرو به نام پارس نیز در شش ماه نخست امسال با کاهش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی ۴۴ هزار و ۵۲۷ دستگاهی را تا پایان شهریور به خود اختصاص داده و نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته ۸/ ۲۲ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. از پارس که بگذریم، آبیهای جاده مخصوص در تولید سمند هم با کاهش تولید مواجه شدهاند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی شش ماه نخست امسال، ۳۳ هزار و ۱۴۴ دستگاه سمند را به تولید رسانده، بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۳۴ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. در حال حاضر سمند تنها در سایتهای مرکزی و مازندران ایرانخودرو تولید میشود، هرچند تیراژ در سایت مرکزی طی پنج ماه ابتدایی امسال، فقط ۸۸ دستگاه بوده است؛ اما آنطور که آمار تولید منتشره روایت میکند، ایرانخودرو همچنان روندی صعودی را در تولید دنا دارد. طبق آمار منتشره، در شش ماه ابتدایی امسال، ۲۲ هزار و ۵۲۹ دستگاه دنا به تولید رسیده و بنابراین تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۳ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که دیگر محصول ایرانخودرو یعنی رانا، کماکان با افت تولید همراه بوده و تیراژ آن تا پایان شهریور امسال، ۳/ ۵۳ درصد نزول را نشان میدهد. بنابر آمار منتشره، ایرانخودروییها در شش ماه ابتدایی امسال یک هزار و ۷۹۶ دستگاه رانا را به تولید رساندهاند. نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایرانخودرو، محصولاتی که با آغاز تحریمها، سرنوشتشان برای ادامه تولید طی ماههای آتی مشخص نیست. آنطور که آمار میگوید، آبیهای جاده مخصوص تا پایان شهریور امسال ۲ هزار و ۱۵ دستگاه سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ کردهاند. این آمار نشان میدهد شاسیبلند مونتاژی و ژاپنی ایرانخودرو در مقایسه با شش ماه ابتدایی سال گذشته، ۵/ ۳۰ درصد کاهش تولید داشته است.
ایرانخودرو همچنین توانسته هشت هزار و ۶۳ دستگاه هایما را نیز مونتاژ کند و با این حساب، شاسیبلند چینی ایرانخودرو نسبت به شش ماه نخست سال گذشته، ۷/ ۴۷ درصد رشد تیراژ را تجربه کرده است. این در شرایطی است که دیگر محصول چینی ایرانخودرو به نام دانگفنگ، کاهش تولید را در بازه زمانی تحتبررسی به خود میبیند. دانگفنگ آماری ۱۲ هزار و ۶۸ دستگاهی را تا پایان شهریور امسال از خود بهجا گذاشته و بر این اساس، ۴/ ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تیراژ را به ثبت رسانده است.
سری هم به پژو ۲۰۰۸ بزنیم، خودرویی که فعلا در مدار رشد تولید قرار دارد، اما با رفتن پژو، مشخص نیست تولید آن چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. این محصول که اولین خودرو پسابرجامی پژو در ایران بهشمار میرود تا پایان شهریور امسال تیراژی ۳ هزار و ۹۲۷ دستگاهی داشته است؛ با این حساب، ۲۰۰۸ نسبت به شش ماه نخست سال گذشته، رشد ۵۵۰ درصدی را به خود میبیند.
- الاکلنگ تولید پراید و تیبا
به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی شش ماه ابتدایی امسال بهجا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپاییها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحتلیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش تولید مواجه شدهاند. بر این اساس تا پایان شهریور امسال ۹ هزار و ۲۷۰ دستگاه سراتو به مونتاژ رسیده و این به معنای کاهش ۵/ ۲۵ درصدی تیراژ این محصول نسبت به شش ماه نخست سال گذشته است. بهنظر میرسد مشکلات موجود بر سر راه نقل و انتقال پول، تامین قطعات سراتو را با اخلال مواجه کرده، از همینرو تیراژ آن سیری نزولی به خود میبیند. در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا که با رشد قابلتوجهی در حال تولید است، تیراژی ۸۱ هزار و ۸۱۶ دستگاهی را طی شش ماه نخست امسال داشته است. با توجه به این آمار، تیبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱/ ۱۹ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است.
این در شرایطی است که براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید پراید در شش ماه ابتدایی امسال نزول کرده و سایپاییها تنها ۸۲ هزار و ۱۲۷ دستگاه از این محصول را به تولید رساندهاند. این رقم نشان میدهد تولید پراید نسبت به شش ماه نخست سال گذشته، ۷/ ۲۳ درصد کاهش پیدا کرده است. در حالحاضر پراید همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل بهشمار میرود و پشتسر آن، تیبا و پژو ۲۰۶ قرار دارند.
از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، پارسخودرو بهعنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته ۲۳ هزار و ۶۱۸ دستگاه برلیانس را در شش ماه ابتدایی امسال مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۸/ ۲۲ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سایپاییها، اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ میرسانند که در این بین، چانگان تیراژی هفت هزار و ۲۶۴ دستگاهی را تا پایان شهریور امسال از خود بهجا گذاشته است. بر این اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۷/ ۶۵ درصدی را به خود میبیند. دیگر محصول چینی سایپا، اما آریو نام دارد که فعلا در سایت بنرو به تولید میرسد و آمار اعلامی از تیراژ سه هزار و ۹۶۷ دستگاهی آن حکایت میکند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته، ۶/ ۱۴ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.
- تندر نصف شد
نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده ال ۹۰ تا پایان شهریور امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت وخیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آنطور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت میگوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر ۹۰ (شامل تندر معمولی، پارستندر، تندر اتومات و ساندرو) طی شش ماه نخست امسال به ۳۳ هزار و ۸۱۳ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته، بیش از ۵۱ درصد کاهش را به خود میبیند. اگر آمار تولید خانواده تندر۹۰ را بهصورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص میشود هر دو شرکت ایرانخودرو و پارسخودرو با کاهش تولید این محصول مواجه شدهاند. بر این اساس، ایرانخودروییها با توجه به تیراژ شش هزار و ۹۲۴ دستگاهیشان در تولید تندر ۹۰، با کاهش ۸/ ۶۸ درصدی مواجه شدهاند. این خودروساز، تندر ۹۰ را در مدلهای معمولی و اتومات به تولید میرساند. با توجه به آمار، ایرانخودرو در شهریور تنها ۲۶۳ دستگاه تیراژ داشته است.
در پارسخودرو نیز آمارها خبر از کاهش تیراژ خانواده تندر ۹۰ میدهند. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۲۶ هزار و ۸۸۹ دستگاه انواع این محصول در این شرکت به تولید رسیده که نسبت به شش ماه نخست سال گذشته، ۶/ ۴۲ درصد کاهش را نشان میدهد. در این بین، پارسخودروهاییها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر ۹۰) را در شش ماه امسال به ۱۳ هزار و ۶۳۹ دستگاه رساندهاند که این آمار از کاهش تولید ۴۱ درصدی این خودرو حکایت دارد. در بین دیگر محصولات، پارستندر تیراژی شش هزار و ۴۱۵ دستگاهی را تا پایان شهریور امسال به ثبت رسانده که از کاهش تولید حدودا ۴۰ درصدی نسبت به شش ماه نخست سال گذشته حکایت میکند. تندر معمولی هم با تیراژی شش هزار و ۶۴۳ دستگاهی، ۴۹ درصد کاهش تولید را در شش ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود میبیند. پارسخودرو در مجموع طی شهریور ۹۸۷ دستگاه تندر و پارس تندر و ساندرو را تولید کرده است.
مزدا
۲۹ مهر ۱۳۹۷من نحونده بهشون ۲۰ میدم !!البته تو حقه بازی و کلاه برداری
نوید جهرمی
۲۹ مهر ۱۳۹۷اونا که باس تولید کنن.خریدارا رفوزه ان. کسی که نیاز نداره میتونه یکم صبر کنه و نخره. ولی این همه خریدار همشون ماشین لازمن که باید هر چیزی تولید شد بخرن؟
پوريا
۲۹ مهر ۱۳۹۷به امید به صفر رسیدن تولیداتشون…
بهروز
۷ آبان ۱۳۹۷تو رو خدا نگین خودرو سازان – بگی فرنگی سازان خودتون قبل فرنگی کلمه مورد نظر رو بگذارید