سه هفته از سانحه مرگبار و وحشتناک اتوبان تهران – قم میگذرد؛ حادثهای که طی آن در اثر برخورد دو دستگاه اتوبوس اسکانیا با یکدیگر ۴۳ نفر از مسافران در آتش سوختند. در همان ساعات اولیه پس از سانحه، پلیس اعلام کرد: شرکت سازنده اتوبوسهای اسکانیا ۵۰ درصد در رخ دادن این حادثه تلخ مقصر است و از این واکنش سریع پلیس مشخص بود که باز هم خودروسازان سیبل خواهند شد و به اصطلاح تمام کاسه کوزهها بر سر آنها خواهد شکست.
دیروز هم احمدرضا رادان جانشین فرمانده ناجا با تشبیه خودروهای داخلی به «ارابههای مرگ»، به نوعی خودروسازان را مقصر اصلی سانحه اتوبان تهران – قم دانسته است. به گفته رادان، چهل و سه تن در یک سانحه رانندگی کشته میشوند و میسوزند، اما جایی که اشکال هست، آن را نمیپذیرد، حال آنکه سازندههای خارجی هم گاهی دچار اشکال میشوند و شجاعانه عذرخواهی میکنند و برای اصلاح نقصها گام بر میدارند. وی با طرح این پرسش که تا کی باید ارابه مرگ بسازیم و تحویل مردم بدهیم، تاکید کرده که وقتی پلیس در مورد حوادث رانندگی اطلاعرسانی میکند، از «جاهای مختلف» تماس میگیرند و نسبت به این موضوع اعتراض میکنند. جانشین فرمانده ناجا نامی از این «جاها» نبرده، اما به نظر میرسد منظور وی، وزارت «صنعت، معدن و تجارت» و شاید هم «خودروسازان» باشد.
هر چند کیفیت پایین خودروهای داخلی و نقش بسزای آنها در تصادفات رانندگی را نمیتوان انکار کرد، اما اینکه همه تقصیرها را بر گردن خودروسازان بیندازیم، قطعاً به دور از انصاف است. در تصادفات رانندگی همواره سه عامل «وسیله نقلیه»، «خطای انسانی» و «جاده» را لحاظ میکنند و گاهی واقعاً نمیتوان خودروها را مقصر یا تنها مقصر سانحه دانست. به طور مثال، در همین تصادف اخیر اتوبان تهران – قم، علاوه بر وسیله نقلیه، باید از جاده و امکانات آن و همچنین رفتار پلیس نیز به عنوان عوامل تأثیرگذار، یاد کرد. در شرح تصادف آمده که یکی از اتوبوسها با رد شدن از گاردریل اتوبان، به لاین دیگر رفته و با اتوبوس دوم تصادف کرده است؛ با این حساب اگر گاردریلها از استحکام لازم برخوردار بودند، این دو اتوبوس هیچگاه با هم برخورد نمیکردند و آتشی هم به جان مسافران نمیافتاد. از طرفی، گفته شده راننده اتوبوس اولی، خواب آلود بوده و سرعت زیادی داشته که در این شرایط باید از پلیس پرسید چرا نسبت به سرعت زیاد خودرو بی تفاوت بوده؟
با این توصیف، به نظر میرسد همزمان با ارتقای کیفی خودروهای داخلی، باید ایمنی جادهها نیز افزایش یابد و پلیس نیز آموزشها و سختگیریهای بیشتری را چه برای نیروهایش و چه برای رانندگان متخلف، اعمال کند.-روزنامه دنیای اقتصاد
بنظر شما مقصر اصلی در میزان تصادفات بالای کشور ایران چیست؟! خودروهای بی کیفیت و نا امن، جاده های غیر استاندارد یا خطای رانندگان؟
km
۱۴ مهر ۱۳۹۲رانندگی بعضیام تاثیر داره ولی اگه کلمه ی امنیت برای فرغون سازان معنی داشت انقد تلفات نداشتیم
محمدرضا
۱۴ مهر ۱۳۹۲همه مقصر هستیم . . .
هم خودرو سازها،هم مسئولین راه،هم پلیس،هم مردم . . .
اگه مسافرا به اون راننده اتوبوس گوش زد میکردن که سرعت مطمئن رو بره ممکن بود
این طور نشه . . .
اگه جاده و گارد ریل استاندارد بود مکن بود این طور نشه . . .
و خیلی اگه و اگه های دیگه که ممکن بود این طور نشه . . .
slr722
۱۴ مهر ۱۳۹۲خداوکیلی تو جاده تهران قم وقتی میری دقیقا محل تصادف اسفالت سوخته…کملا هم مشخصه…
بیچاره کسایی که بی گناه تو این ماشین ها بودن…و سوختن…
خداوند رحمت کنه…
yakan
۱۴ مهر ۱۳۹۲امروز رئیس استاندارد از انحصارو کیفیت پایین ماشینا اساسی گله گردو همه پته هارو ریخت رو آب. فردا اگه عوضش نکردن هرچی دلتون خاست بهم بپین
محسن.د
۱۴ مهر ۱۳۹۲ازبین اون سه عامل موثر که شما فرمودین، آیا در ایران سهم ایمنی خودرو کمتر از 70درصده ؟
aryamehr
۱۴ مهر ۱۳۹۲خدا عامل هاشو ب درک واصل کنه
FLEETWOOD
۱۴ مهر ۱۳۹۲چرا یک ماه پیش توی اروپا 34 خودروی سبک و سنگین به دلیل هوای مه آلود در یک بزرگراه با هم برخورد می کنند و تنها 7 نفر می میرند و در ایران دو اتوبوس 43 نفر یا همین دیروز در یکی از شهرستانهای استان اصفهان یه پیکان و یه پژو 8 نفر کشته داشته ؟؟؟
Kayhan
۱۴ مهر ۱۳۹۲به نظر من عامل این تصادف به ترتیب راننده، پلیس و نیروهای امدادی، جاده و در نهایت خودروساز هست. راننده مقصر اصلی هست چون از لاستیک های کهنه استفاده کرده که باعث ترکیدن لاستیک و انحراف ماشین شده. دومین عامل نیروهای امدادی هستن که پس از مدت زیادی به صحنه حادثه رسیدن عملا موقعی که دیر شده بود و دارن اینجوری گناه خودشون رو کمرنگ نشون میدن. جاده هم مقصر بعدی هست که گاردریل غیر استاندارد داشته و از کمترین امکانات امداد رسانی بهره می برده در حالی از پر ترددترین جاده های کشوره. عامل آخر هم اتوبوس بوده که بر اثر برخورد آتش گرفته. دقت کنید راننده و جاده عامل تصادف بودن. همجنین فراموش نکنید اسکانیا برند معتبری در سطح جهانه و تولیداتش به کشورهای زیادی صادر میشه اینکه خودروساز رو به این راحتی مقصر بدونیم یه اشتباه بزرگه و به نظر تبلیغاتی میاد. اونهم اسکانیا که به عنوان یک خودروساز سوئدی از ایمن ترین برندها به شمار میره در کنار ولوو.
آرش
۱۴ مهر ۱۳۹۲من تجربه مسافرت با اتوبوس توی یکی از پرخطرترین جاده ها یعنی اصفهان به اهواز را زیاد دارم . با توجه به اینکه اتوبوسها از نظر کیفیت زیاد هم بد نیستن ولی عامل جاده و راننده واقعا تو این مسیر در حد صفر هستش . مسیر پر پیچ و خم و پر خطریه . یه دفعه یادم هست راننده برادر کوچیکش رو آورده بود بهش آموزش بده یعنی با پررویی هر چه تمام جون 40 تا مسافر را به خطر انداخته بود متاسفانه مسافرین هم حقوق قانونی خودشون رو نمی دونن و نسبت به خیلی از این مسائل بی تفاوتن . چندین بار به خاطر صعب العبور بودن جاده 5 یا 6 ساعت با تاخیر می رسیدیم . خیر سرشون مثلا این جاده ترانزیتیه ولی واقعا افتضاحه .
علی
۱۴ مهر ۱۳۹۲تو مملکتی که برای ورود خودروهای ایمن باید جیب دولت رو پر کنی باید فاتحه مردم خونده شه
آقایونی که دنبال مقصر حادثه میگردید مقصر اصلی خود شماها هستید که 20 ساله اجازه تولید نا امن ترین خودروها رو میدید و در کنارش کلی سود میگیرید. شما مقصرید که توانایی خرید لاستیک میشیلن،برجیستون و .. رو از مردم گرفتید و با وارد کردن لاستیک ها(خودرو و…) به چین باج میدید تا همیشه حمایتتون کنه و جیبتون رو پر پول کنه
مقصر اصلی سیاست های غلط شماست،لطفا خودتون رو در دادگاه محاکمه کنید
محمد
۱۴ مهر ۱۳۹۲قطعا کمترین مقصر خودرو ساز است(در این حادثه) این اتوبوسها ساخت یکی از معتبرترین شرکت های خودروسازی دنیا توزمینه خودروهای حمل و نقل و تو همه دنیا هم ازشون استفاده میشه!
خطای انسانی، ایمن نبودن جاده های ایران، وبی کیفیت بودن قطعات یدکی( چینی یا ارزون) که همه اینا بر میگرده به بی کفایتی مسئولین!
mojtaba..designer
۱۴ مهر ۱۳۹۲من نمیدونم این اتوبان چرا یه جورایی مشکوکه و طلسم شده!!!!!! شاید خرافات باشه و منم به خرافه اعتقادی ندارم ولی…….
من همین عید 92..6فروردین تو اتوبان تهران-قم میرفتم از تهران به اصفهان که اتفاقا تو اتوبوس بودم…یوهو دیدیم از دور یه ماشین داره میسوزه که یه پژو405 بود که داشت میسوخت خوشبختانه بلایی سر آدما نیومد..
برگشتنی هم خیلی جالب بود درست همون جا قبلی که پژو سوخته بود یه وانتی داشت میسوخت…
در کل در این مورد هم طبق گفته های همه دوستان همه عوامل از ماشین گرفته تا راننده و جاده مقصرند..
من واقعا خیلی ناراحت شدم..امیدوارم دیگه همشین اتفاقی نیوفته!!!؟؟؟؟
از صمیم قلب به خانواده هاشون تسلیت میگم.
mojtaba..designer
۱۵ مهر ۱۳۹۲مسیح جان میشه خوتو یکم کامل تر معرفی کنی؟؟
از اسم و سن گرفته تا شغل و تحصیلات
سارا
۱۵ مهر ۱۳۹۲عامل انسانی درسته … جاده هم میشه … اما برید یه نگاه به این اتوبوس های “عقاب” که مارک “اسکانیا” داره بندازید بعد با هر اتوبوسی که خواستید مقایسه کنید تا بفهمید چقدر مذخرفه چقدر آشغاله … مثل این مینی بوس های رسول ماشین که دو ریال نمیرزه
جلال
۱۵ مهر ۱۳۹۲سلام
واقعا حادثه دلخراشی بود
خدا بیامرزتشون………
بگذریم
متاسفانه نه جاده هامون درسته
نه خودرو هامون
نه پلیسمون
و نه رانندگیمون……
هر کسی که در کار خودش سهل انگاری کنه مقصر هست
چه خودرو ساز باشه
چه پلیس
چه راه و ترابری (گاردریل غیر مستحکم)
وچه راننده…….
به امید روزی که همه وظایف شونو درست انجام بدن
ودیگه هرگز شاهد چنین حوادثی نباشیم………..
احمد.ف
۱۵ مهر ۱۳۹۲مشکل خیلی از ما ها اینه که سریع جو گیر میشیم و نظرات ایدهآل گرایانه زیاد میدیم.
آخه دوستان محترم چه جور گاردریلی در سطح جهان داریم که یک اتوبوس ۴۰ تنی با سرعت ۱۴۰ کیلومتر (بر طبق اظهار نظر اخیر پلیس) بهش بزنه و اون بتونه اتوبوس رو در کمال آرامش متوقف کنه؟! بابا همچین چیزی نمیشه ساخت! اگر منظور اون بلوکهای بتنیه که اونها خیلی خطرناکترند چون برعکس گاردریل آهنی ضربه رو مستقیم به ماشین وارد میکنه و درجا ماشینو له میکنه
ضمنا اتوبان قم نه پیچ عجیب غریبی داره نه هوا مه میشه، نه برف میاد و نه چیز دیگه، اکثرا جاده کفی بیابونیه، البته شیب داره ولی زیاد نیست.
ضمنا طبق نظرات اخیر پلیس آتش سوزی از اتوبوس منحرف شده شروع شده و به اتوبوس دیگه سرایت کرده.
به نظرم راننده یا خواب بوده یا داشته حرکات محیر العقول انجام میداده که تو اتوبان قم کم از این جور راننده ها نداریم که میان پشت ماشینت با فاصله ۲۰ سانت بعد هی بوق و چراغ می زنن و باعث خطر میشن. این راننده ها اون اتوبوس بنز قدیمیا هم واسشون زیاده.
مهيار
۱۵ مهر ۱۳۹۲به همه راننده ها توهین نشه ولی خدایی بعضی هاشون اصلا رعایت نمی کنند. من خیلی مواقع خودم دیدم که راننده از فرط خستگی پشت فرمان چرت می زنه. وقتی بهشون هم میگی بدشون میاد. چون کنترل واقعی از سوی مأمورها اتفاق نمی افته و یه راننده چند سرویس پشت سرهم تو جاده ست و خیلی وقتها یکی دیگه به جای راننده اصلی پشت فرمون میشینه یعنی از کارت و دفترچه یکی دیگه استفاده میکنه.
جاوید
۱۵ مهر ۱۳۹۲همه عوامل مقصر هستند
اتوموبیل های نامرغوب
راننده های بی مسئولیت
جاده های نا امن
قوانین راهنمایی رانندگی عقب افتاده
پلیس های خلاف کار
مسئولین بی صلاحیت
FLEETWOOD
۱۵ مهر ۱۳۹۲مسیح تو بیخود کردی که لاستیکهاش گودیر بوده، دوستان ختما توی برنامه شوک شبکه 3 دیدید که مجری و همکاراش رفتند توی پارکینگی که لاشه هر دو اتوبوس افتاده بود ، روی لاستیکه نوشته بود MADE IN CHINA و مدیر عامل شرکت عقاب ( نماینده اسکانیا در ایران ) گفت : اتوبوس هایی که از نمایندگی تحویل گرفته میشود همگی با لاستیکهای میشلن هستند ، و میشلن را هم میدونیم که بین لاستیکها واسه خودش خدا است
FLEETWOOD
۱۵ مهر ۱۳۹۲سارا خانم درسته ستونهای سقف اسکانیا نسبت به ولوو ضعیف تره، باتری ها جلوی باک گازوییل هستند که اینم اشتباهه ، ولی راننده و لاستیکهای چینی و گارد ریل ضعیف ( با آهن 12 بوده به جای آهن 14 یا 16) مقصر بودند ، وگرنه اسکانیا که بنز اس کلاس نیست که هوشمند باشه ،اسکانیا هم یه ماشین معمولیه
ehsan
۱۵ مهر ۱۳۹۲سلام
من نمیدونم چرا ما خودمونو میزاریم سر کار این حادثه به تنهایی که نمیتونه تعیین کننده باشه به نظر من مقصر اصلی خودرو سازان و ایمنی جاده هاست اما نه فقط در این تصادف که راننده …. در همه ی تصادفات
یه پسل باهوش
۱۵ مهر ۱۳۹۲با همه ی این تفاسیر بازم ها خودرو سازها بیشتر مقصرند
سارا
۱۵ مهر ۱۳۹۲فلیتوود جان سیستم کنترل پایداری و سیستم هشدار انحراف از مسیر اصلی و هزار جور سیستم دیگه هست که اتوبوس ها چندین ساله ازش استفاده میکنن … اینایی هم که شما گفتی برای اسکانیا عیب کوچیک نیست اینا فاجعست … برای هر کدوم از این معایب میشه کل مجموعه خودروسازی رو تعطیل کرد همه مسئولینش رو انداخت زندان … جهت اطلاع همین یکی دو روز پیش یه اسکانیا دیگه تو جاده اصفهان تهران تصادف کرد … البته من راننده و جاده رو هم مقصر میدونم … دیگه همه میدونن که بدترین رانندگی ها توی ایرانه
Kayhan
۱۵ مهر ۱۳۹۲دیگه یه چیز بدیهی هست که گاردریل، عملکردش صرفا مثل سیخ کباب می مونه و از عاملای اصلی کشته شدم مردم در تصادفات همین گاردریل هست. حصار جاده باید ماشین رو متوقف کنه نه اینکه مثل تیرکمون پرتش کنه طرف مقابل که! بعد چرا یک جاده ترانزیتی بین المللی و پرتردد نباید چند تا ایستگاه آتش نشانی در طولش داشته باشه؟ چرا باید در یه همچین مواقع اضطراری خودروهای امداد از شهرهای دور بیان به صحنه حادثه؟ همچنین اینکه باتری های یه اتوبوس جلوش باشه اصلا چیز عجیبی نیست و تقریبا بیشتر اتوبوسها باطریشون جلوشونه و همچنین انتظار نداشته باشین دو اتوبوس چند ده تنی با سرعت 100-110 کیلومتر بر ساعت بخورن به هم و هیچ اتفاقی برای هیچکدوم نیوفته. می تونین تست های تویوتا کمری رو در این رابطه تصادف از جلو ببینین که به چه وضعی درمیاد چه برسه به اتوبوس! برای همین من مقصرهای این سانحه رو راننده، جاده، نیروهای امدادی و در نهایت خودروساز میدونم. همچنین اگر ادعا دارین تقصیر خودروساز هست چرا به این اتوبوس ها استانداردهای 51 گانه رو دادید؟ اگه این ماشین ناامنه پلیس نباید جلوی تولیدش رو بگیره؟
حمادی
۱۵ مهر ۱۳۹۲چه ربطی داره عراق که جاده هاش اشغال تر از ماست تصادف اونجا ازما کمتره پس زایس که تخسیر اتومبیل هاوتخسیر پلیس است
امیر
۱۵ مهر ۱۳۹۲اول از همه جاده ها کاملا غیر استاندارد هستند.
دوما ماشین ها از امنیت بسیاری پایین برخوردار هستند.
سوما اکثر رانندگان بدون احتیاط میرانند خصوصا درنیمه شب.
RmanaK
۱۵ مهر ۱۳۹۲دس رو دلمون نذار که خونه…
sorena330
۱۶ مهر ۱۳۹۲بیچاره خودروسازها؟!ایران خودرو دیزل:تولید یه عالمه هوو بعداز تجربه موفق مرسدس کشته شدن چندین انسان بی گناه و راننده های زحمت کش هیچ کس هم محاکمه نشد چون شرکت دولتی بود آقایون حتی یه عذر خواهی نکردن الان هم نسل جدید هوو وارد شده و پلاک هم میشه…انصافا هیچکس به فکر مردم نیس چرا اینقد این تصادف گنده شد؟چون عقاب افشان خصوصیه…انصافا پراید و هوو و… بیشتر کشته دادن یا اسکانیا؟
مجید
۱۶ مهر ۱۳۹۲اگر گاردریل مستحکم بود….. بله اگر که اینطور بود اتوبوس به گارد میخورد و 500 متر 600 متر 1000 متر اصلا کشیده میشد و در آخر وایمیساد. بدبختانه نه گارد سمت خودش محکم بوده نه گارد مخالف. پس ببخشید وظیفه گاردریل چیه؟ شما فک کن داری با سرعت مجاز خیلی آروم و خوب رانندگی میکنی میبینی یکی اومد تو دلت چیکار میشه کرد؟ اطلا من میگیم ماشین خراب پلیس خواب تصادف توی اتوبان وظیفه نگهدارنده ماشین گاردریله. پس گار چه نقشی ایفا میکنه؟ دقت کردین خیلی از گاردا تو جاده فقط ظاهر دارن بیشترشون کج و کولن یا اینکه به یه پیچ وصلن باد که میاد تکون میخورن اونوقت میخوان اتوبوسو نگهدارن؟؟
فقیر
۱۶ مهر ۱۳۹۲دیشب از تهران عازم یکی از شهرهای شمالی بودم با اتوبوس اسکانیا شب متوجه شدم به طرز فجیعی داخل ماشین باد و اب نفوذ میکنه که مسافرا از سرما سروصداشون در اومده بود.وضعیت لاستیکها هم چیزی در حدود10%بود.خلاصه فقط را میرفت.جالب اینه که وقتی زنگ زدم به پلیس گزارش بدمکه چرا مجوز تردد به این قاتلا میدین با طرز تمسخر و بی ادبی گفت ایشاا… درست میشه…
حالا از نظر شما کی مقصره؟؟