شفاف نیوز: حالا خودروسازان از دولت کمک فوری میخواهند و هشدار میدهند که ورشکست خواهند شد. باورش سخت است، صنعتی با حاشیه سود بالا و انحصاری که مردم مجبور به پذیرش آن و محصولاتی با انتخابهای محدود بودند، حالا با کاهش تولید روبهرو شده و کار به جایی رسیده باشد که احتمال ورشکستگی آن شنیده شود…….
خودروسازان مدتهاست که دیگر خوشخبر نیستند، خبرهای تولید همواره از کاهش حکایت میکنند و قیمتها نیز صعودی است. براساس آخرین گزارش دفتر صنایع ماشینسازی و نیرومحرکه وزارت صنعت، تولید خودرو در اردیبهشتماه سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۵/۸درصد کاهش یافته است و از طرفی این کاهش تیراژ و مشکلات تامین نقدینگی، تحویل خودرو با قیمتهای قبل را مقرونبهصرفه نکرد و بر همین اساس تلاشها برای افزایش رسمی قیمت خودروها آغاز شد و قیمت رسمی خودروها را همسو با بازار آزاد افزایش داد، اما افزایش قیمتها با تیراژ تولید پایین تاثیری بر حل مشکلات نداشت.
خبرگزاری مهر در ادامه خبرهای ناخوشی که از وضعیت خودروسازان به گوش میرسد، در گزارشی نوشت: درحالی که آمریکا اخیرا تحریمهای تازهای علیه صنعت خودرو ایران اعمال کرده، خودروسازان درخواست کمک فوری خود را به دولت ارسال کرده است و هشدار دادهاند: درصورتی که به صورت فوری به صنعت خودرو کمک نشود، این صنعت با بحران قطعه و رشد شدید هزینه مواجه شده و ورشکست خواهد شد..
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، دولت آمریکا به این دلیل برای نخستینبار صنعت خودروی ایران را برای اعمال تحریم مناسب دید که این صنعت به دلیل بیتوجهی و سیاستهای غلط دولت دهم بهخصوص در ماههای گذشته در شرایط شکنندهای قرار گرفته و همین شرایط شکننده، به مثابه چراغسبزی برای دولت آمریکا عمل کرده است و آنها تصور میکنند به لطف این بیتوجهی و فشار داخلی بر صنعت خودرو، میتوانند با اعمال فشار بر طرفهای خارجی، ضربه آخر را به صنعت خودروسازی ایران وارد کنند.
در همین ارتباط یک مقام مسئول که خواست نامش در خبر ذکر نشود، نیز با بیان اینکه شرکتهای کرهای در تحریمهای تازه پیشتاز هستند، گفت: شرکتهای کرهای تامینکننده قطعات که باوجود تحریمهای سالهای اخیر همچنان با خودروسازان ایرانی کار میکردند، بهتازگی به خودروسازان ایرانی اعلام کردهاند از اول ماه جولای فروش قطعه به کشورمان را متوقف خواهند کرد.
وی ادامه داد: با این شرایط، جریان خرید قطعات، از طریق کشورها و شرکتهای واسطه و با صرف هزینه و زمان چندبرابری ممکن خواهد بود.
به همین دلیل، خودروسازان با ارائه درخواستی فوری به دولت، خواستار دریافت کمک ارزی وعدهدادهشده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و پرداخت تسهیلات بلاتکلیفمانده خود در شورای پول و اعتبار و بانکمرکزی شدهاند.
داوود میرخانیرشتی، مشاور انجمن خودروسازان، از روندی که وضعیت خودروسازان را به هشدار مبنی بر ورشکستگی رساند، به شفاف میگوید: «خودروسازان در سالهای اخیر با مشکلات مالی روبهرو بودند. در هشت سال گذشته کمیته قیمتگذاری خودرو برای تعیین قیمتگذاری خودروها یا تشکیل نشد یا مصوبهای در اینباره نداشت که این امر به سرکوب مالی خودروسازان منجر و حاشیه سود به حاشیه ضرر تبدیل شد.»
وی ادامه میدهد: «این مشکلات مالی در کارگروه حمایت از تولید مطرح شد و در اردیبهشتماه سال گذشته در کارگروه حمایت از تولید و با حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رییسجمهور، مصوب شد که دوهزارمیلیارد تومان وام بانکی به منظور حل مشکلات نقدینگی خودروسازان، پرداخت شود که تاکنون یک ریال هم برای حل این بحران نقدینگی به خودروسازان پرداخت نشده است.»
مشاور انجمن خودروسازان، با اشاره به نوسانات ارزی و تاثیر آن بر هزینههای تولید خودرو، تصریح میکند: «افزایش قیمت ارز، بر قیمت تمامشده خودروها تاثیر گذاشت و هزینههای تولید را بالا برد. بر همین اساس، قرار شد به صنعت خودرو نیز ارز مبادلهای تخصیص یابد، این در حالی بود که این اتفاق نیفتاد و ارز مبادلهای هم به خودروسازان نرسید.»
میرخانی با تاکید بر اینکه خودروسازان چند سالی است که زیان میدهند، یادآوری میکند: «در سالهای گذشته خودروسازان مجبور شدند بخشی از داراییهای خود را به فروش برسانند تا هزینهها تامین شود و زیان نشان داده نشود.»
وی درباره افزایش قیمت خودروها در سال گذشته که براساس تصمیم کمیته خودرو رخ داد، هم میگوید: «در پایان سال ۹۰، کمیته خودرو بعد از سالها تصمیم گرفت برای خودروها قیمتهای جدید تعیین کند، براساس تصمیم این کمیته اجازه افزایش ۲۰درصدی قیمت خودروها در اسفندماه داده شد، این در حالی بود که رییس سازمان حمایت در آن زمان به خودروسازان گفت که برای جلوگیری از شوک قیمتی در ماه پایانی سال، قیمتها در مرحله نخست ششدرصد افزایش یابد و در مرحله بعدی، یعنی در اردیبهشتماه ۱۴درصد دیگر افزایش یابد، اما ایشان به وعده و حرفی که به خودروسازان زده بود عمل نکرد، خودروسازان تا پایان سال چهارهزارمیلیارد تومان ضرر کردند.»
مشاور انجمن خودروسازان، به اقدام بعدی برای افزایش قیمت خودروها اشاره میکند و یادآور میشود: «با مطرحشدن ضرردهی خودروسازان، محمود احمدینژاد موافقت کرد قیمت جدید خودروها براساس ارز مبادلهای حساب شود و این موافقت قیمت خودروها در ماههای پایانی سال گذشته را به شدت افزایش داد و با گرانیهای بازار خودرو در شب عید، آقای احمدینژاد در گفتوگوی تلویزیونی خود از خودرو کیلویی چند پرسید و گرانیها را زیر سوال برد. پس از آن پای شورای رقابت و ماجراهای قیمتگذاری این شورا به میان آمد.»
میرخانی در ادامه خاطرنشان میکند که «پس از ماجراهای قیمتگذاری و کشمکشهای تعیین قیمت، حالا ماجرای عدم شمارهگذاری داریم. سازمان محیطزیست و موسسه استاندارد هر یک بنا به دلایلی جلوی شمارهگذاری خودروها را میگیرند و مشکلات جدیدی بر سر راه تولید همین چند مدل خودروی پرتیراژی ایجاد میکنند که البته با کاهش تولید روبهرو هستند.»
وی با اشاره به اینکه تولید خودرو با استاندارد یورو۴ که مورد تایید سازمان محیطزیست است، به دلیل نرسیدن قالبهای تولید قطعه با تاخیر مواجه است، ادامه میدهد: «حالا باید مذاکره کنیم تا همین تیراژ محدودی هم که داریم به خاطر عدم شمارهگذاری متوقف نشود. این در حالی است که با توجه به عدم توزیع سوخت یورو۴ در کل کشور، رعایت استاندارد یورو۴ جز نادیدهگرفتن حقوق مصرفکنندگان عایدی دیگری ندارد، زیرا مصرفکننده خودروی یورو۴ را گرانتر میخرد و با استفاده از بنزین یورو۲ پس از ششماه مجبور است کاتالیست کانورتور خودروی خود را عوض کند و کلی هزینه این تعویض را بپردازد.»
مشاور انجمن خودروسازان، درباره اینکه در خبر درخواست کمک فوری خودروسازان از دولت، به تحریمهای جدید ایالات متحده علیه صنعت خودروسازی کشور اشاره شده است، این تحریمها چه سهمی از مشکلات خودروسازان و رسیدن به مرحله هشدار ورشکستگی دارد، پاسخ میدهد که «ما دوباره تحریم شدهایم و با محدودیتهای جدید برای تامین قطعات مورد نیاز و تجهیزات روبهرو هستیم، همین کاتالیست کانورتوری که برای تولید خودرو یورو۴ نیاز است هم باید وارد شود، این قطعات را نمیتوانیم مستقیم وارد کنیم و باید از واسطهها بخریم که هزینهها را به شدت افزایش داده و دسترسی به تکنولوژیها و تجهیزات را سخت کرده است.»
وی تصریح میکند: «در این شرایط ما دیگر نباید با تحریمهای داخلی روبهرو باشیم، باید از تولید حمایت شود، نه اینکه یک روز به دلیل نصب ایربگ و یک روز دیگر به دلیل یورو۲بودن خودروها، جلوی شمارهگذاری و ادامه تولید گرفته شود.»
رییس ایدرو: به سمت بهبود پیش میرویم
در این میان، با وجود این هشدار و آمارهای نگرانکنندهای که از سوی دفتر صنایع ماشینسازی و نیرومحرکه وزارت صنعت درباره تولید انواع خودرو در ماههای نخست سال داده میشود، روز گذشته نیز غلامرضا شافعی، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، از مشاهده علائم مثبت در بازار خودرو خبر داد و گفت: «روند کاهنده تولید اصلاح شده است و به سمت بهبود تولید پیش میرود. علائم مثبتی ظاهر شده است و شرایط موجود موجب میشود، کسانی که منابع مالی را در بورسبازی ارز صرف میکردند، اکنون تبدیل به ریال میکنند و یکی از جاهایی که باید انتظار داشته باشیم تقاضا برای آن افزایش یابد، بخش خودرو است.»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: «با توجه به کاهش نرخ ارز انتظار میرود، قیمت خودرو تا ۲۰درصد کاهش یابد.»
وی در ادامه پیشنهاد داد که دولت دومیلیارد دلار ارز از منابع خارج از کشور را در اختیار خودروسازان قرار دهد.
غلامرضا شافعی، رییس هیات عامل ایدرو، در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد شما برای کمک به صنعت خودروسازی گفت: «قبلا گفته بودیم دولت دومیلیارددلار از منابع ارزی خود را در خارج از کشور در اختیار خودروسازان قرار دهد و خودروسازان معادل ریالی این مبلغ را به دولت بازگردانند.»
وی افزود: «با این دومیلیارد دلار خودروسازان میتوانند چهار برابر کالا بسازند؛ یعنی حدود هشتمیلیارد دلار که میتوان معادل ریالی آن را جذب کرده و صنعت خودرو جانی دوباره بگیرد.»
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: «امروز مشکل نقدینگی یکی از مشکلات اصلی صنعت خودروسازی است و این کار خاصیت ضدتورمی نیز دارد.»
به این ترتیب با وجود مشکلاتی که خودروسازان به شکل پررنگ و نگرانکنندهای از آن یاد میکنند، رییس ایدرو از مشاهده علائم مثبت و کاهش روند کاهنده تولید خودرو خبر میدهد و این اظهارات با خبرهایی که از وضعیت خودروسازان به گوش میرسد متفاوت است؛ وضعیتی که هرچند باور آن به خاطر سالها حاشیه سود بالا و انحصار در بازار کشور، هنوز سخت است، اما سایه روزهای سختتری را بر سر این صنعت انداخته است.
عليرضا
۲۰ تیر ۱۳۹۲آرزو برای ورشکست شدن خودروسازان +
آرزو برای زنده شدن این صنعت –
sara
۲۰ تیر ۱۳۹۲“تولید خودرو با استاندارد یورو ۴”
سالمندان، کودکان و بیماران قلبی بزرگترین گروه قربانیان آلودگی هوا هستند
خودروها در ایران بزرگترین منابع آلاینده هوا هستند. با آغاز تابستان اعلام شد که شمارهگذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو ۴ متوقف شده است. به نوشته پایگاه اینترنتی فرارو، اما صنعت خودروسازی بهعنوان بزرگترین صنعت غیر نفتی ایران “لابیگری” کرد و دوباره مجوز گرفت تا “هر چه میخواهد تولید کند”.
این وبسایت به نقل از “عدهای” مینویسد که تعیین ضربالعجل بیفایده است و محصولاتی مانند سمند، پراید و پژو ۴۰۵ قادر به اخذ استاندارد یورو ۴ نیستند. به نوشته فرارو، «هرچند برخی خودروسازان برای خالی نبودن عریضه تعدادی خودروی یورو ۴ پیشفروش کردند، اما آنچه که بیشتر به مردم دادند، همان چیزی بود که در چند سال گذشته تولید شده است».
پایگاه اینترنتی فراور در گزارش خود مینویسد که نه کیفیت خودروهای داخلی بهبود یافته و نه کیفیت بنزین تولیدی؛ این تنها “باد” و “باران” هستند که به کاهش آلودگی هوا کمک میکنند و آلودگی با رسیدن فصل سرما بار دیگر محسوس خواهد شد. این وبسایت در مورد “پاییز و زمستانی مرگبار” هشدار میدهد.
feri 007
۲۰ تیر ۱۳۹۲ای کاش به جای تیتر این خبر مینوشتین:
” انشالله خودروسازان ورشکست میشوند “
حسین
۲۰ تیر ۱۳۹۲هر چی زودتر بهتر.به امید نابودیشون.
m
۲۰ تیر ۱۳۹۲إنشاء الله که ورشکست بشن از شرشون راحت شیم
Ali.N
۲۰ تیر ۱۳۹۲خدا از دهنت بشنوه
بهترین خبر همینه……
WoOdian
۲۰ تیر ۱۳۹۲اونایی که میگن ورشکست بشه مثبت عونایی که نه منفی
اگر مثبتا بالای ۳۰۰ بشه احتمالا برشکسته:[[[[
sunmartin
۲۰ تیر ۱۳۹۲صنعتی که به ظاهر شکم ملیون ها کارگر را سیر میکرد و هزاران شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم تولید کرده بود ، صنعتی که سی و اندی سال خون به جگر مردم ناچار کرده بود ، شرکت های مونتاژکاری که بانام صنعت خودروسازی ایران سالیان سال در چتر حمایت بی چون و چرای دولت کریمه بودند و در یک بازار انحصاری و امن آهن پاره های سرگردان خود را با نام خودرو و اتومبیل به ملت همیشه در صحنه اجبار میکردند با این همه حمایت و تبلیغ و بوغ و کرنا و ..بالاخره سزای این همه گردن کشی و بها ندادن به خواست مردم را داد البته این ساده اندیشی محض است که بگوییم فلان شرکت ورشکسته شده چرا که با اندوخته های ملیارد دلاری طی سالیان سال و فروش خودروهای قرن گذشته با قیمت خودروهای روز و حمایت و پوشش کامل بیمه از آنها در صنعت کلمه ورشکستگی را نباید به این شرکت ها اطلاق کرد در واقع برگ زرین دیگری برای افزایش مجدد قیمت و بهانه ای برای مجاب کردن یاوران همیشگیشان جهت اعطای وام های بلاعوض و سود سرشار دیگریست هدف نهایی خالی کردن جیب مشتری و سود دهی بیشتر است و لاغیر ، چگونه است که اکنون دل سوز ثبت نام شوندگان خودرو شدند زمانیکه با یک قرارداد یکطرفه که در هیچ کجای جهان مرسوم نیست :ابتدا هزینه تمام شده خودرو را به چندین برابر ارزش واقعی خودرو گرفته و چندین سال بعد خودرو را تحویل میدادند اکنون دایه عزیز تر از مادر شده اند اینان در یک بستر نابرابر به فروش آهن پاره های بی کیفیت در حاشیه امن و غیر رقابتی ادامه میدهند تا زمانیکه تعرفه واردات به صفر نرسد آش همین آش و کاسه همان
sajjad
۲۰ تیر ۱۳۹۲خیلی نظر جالب و جمله بندی کاملی بود
ممنون
پدرام
۲۰ تیر ۱۳۹۲ورشکست نمیشن این صنعت پیشرفت میکنه
امید
۲۰ تیر ۱۳۹۲بله.با همت و حمایت افراد همیشه در صحنه ای مثه شما اینا ممکنه تا 100 سال دیگه هم مردمو بفرستن تو قبر
پدرام
۲۰ تیر ۱۳۹۲من که ماشین ایرانی نخریدم و نخواهم خرید.ولی امیدوارم پیشرفت کنه
sunmartin
۲۰ تیر ۱۳۹۲بازهم بازی با احساسات مردم و دروغ و گزافه گویی
صنعتی که به ظاهر شکم ملیون ها کارگر را سیر میکرد و هزاران شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم تولید کرده بود ، صنعتی که سی و اندی سال خون به جگر مردم ناچار کرده بود ، شرکت های مونتاژکاری که بانام صنعت خودروسازی ایران سالیان سال در چتر حمایت بی چون و چرای دولت کریمه بودند و در یک بازار انحصاری و امن آهن پاره های سرگردان خود را با نام خودرو و اتومبیل به ملت همیشه در صحنه اجبار میکردند با این همه حمایت و تبلیغ و بوغ و کرنا و ..بالاخره سزای این همه گردن کشی و بها ندادن به خواست مردم را داد البته این ساده اندیشی محض است که بگوییم فلان شرکت ورشکسته شده چرا که با اندوخته های ملیارد دلاری طی سالیان سال و فروش خودروهای قرن گذشته با قیمت خودروهای روز و حمایت و پوشش کامل بیمه از آنها در صنعت کلمه ورشکستگی را نباید به این شرکت ها اطلاق کرد در واقع برگ زرین دیگری برای افزایش مجدد قیمت و بهانه ای برای مجاب کردن یاوران همیشگیشان جهت اعطای وام های بلاعوض و سود سرشار دیگریست هدف نهایی خالی کردن جیب مشتری و سود دهی بیشتر است و لاغیر ، چگونه است که اکنون دل سوز ثبت نام شوندگان خودرو شدند زمانیکه با یک قرارداد یکطرفه که در هیچ کجای جهان مرسوم نیست :ابتدا هزینه تمام شده خودرو را به چندین برابر ارزش واقعی خودرو گرفته و چندین سال بعد خودرو را تحویل میدادند اکنون دایه عزیز تر از مادر شده اند اینان در یک بستر نابرابر به فروش آهن پاره های بی کیفیت در حاشیه امن و غیر رقابتی ادامه میدهند تا زمانیکه تعرفه واردات به صفر نرسد آش همین آش و کاسه همان
حامد
۲۰ تیر ۱۳۹۲این مردمی که من میبینم خدایی اگه کارخانه قیمت خودروش 10 برابر هم که بشه باز واسه ثبتنام و خرید وفروش سر و دست میشکونن
مثلا همین پارسال یادم میاد مرغ گرون شده بود طرف میرفت 6 ساعت تو صف وامیستاد تا دو تا مرغ بهش برسه
مشکلمون اینه که اصلا باهمدیگه متحد نیستیم
روز سه شنبه ایرانخودرو پیش فروش پارس (تعداد نامحدود) از طریق سایت داشت امروز رفتم تو سایت دیدم اخطار داد مشتری گرامی تمامی ظرفیت خودروها به اتمام رسیده است
فکرشو بکن تو دو روز تمام خودرو هاشون فروش رفته بعد ورشکست میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟/
sunmartin
۲۰ تیر ۱۳۹۲بیایید عوام نباشیم:صنعتی که به ظاهر شکم ملیون ها کارگر را سیر میکرد و هزاران شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم تولید کرده بود ، صنعتی که سی و اندی سال خون به جگر مردم ناچار کرده بود ، شرکت های مونتاژکاری که بانام صنعت خودروسازی ایران سالیان سال در چتر حمایت بی چون و چرای دولت کریمه بودند و در یک بازار انحصاری و امن آهن پاره های سرگردان خود را با نام خودرو و اتومبیل به ملت همیشه در صحنه اجبار میکردند با این همه حمایت و تبلیغ و بوغ و کرنا و ..بالاخره سزای این همه گردن کشی و بها ندادن به خواست مردم را داد البته این ساده اندیشی محض است که بگوییم فلان شرکت ورشکسته شده چرا که با اندوخته های ملیارد دلاری طی سالیان سال و فروش خودروهای قرن گذشته با قیمت خودروهای روز و حمایت و پوشش کامل بیمه از آنها در صنعت کلمه ورشکستگی را نباید به این شرکت ها اطلاق کرد در واقع برگ زرین دیگری برای افزایش مجدد قیمت و بهانه ای برای مجاب کردن یاوران همیشگیشان جهت اعطای وام های بلاعوض و سود سرشار دیگریست هدف نهایی خالی کردن جیب مشتری و سود دهی بیشتر است و لاغیر ، چگونه است که اکنون دل سوز ثبت نام شوندگان خودرو شدند زمانیکه با یک قرارداد یکطرفه که در هیچ کجای جهان مرسوم نیست :ابتدا هزینه تمام شده خودرو را به چندین برابر ارزش واقعی خودرو گرفته و چندین سال بعد خودرو را تحویل میدادند اکنون دایه عزیز تر از مادر شده اند اینان در یک بستر نابرابر به فروش آهن پاره های بی کیفیت در حاشیه امن و غیر رقابتی ادامه میدهند تا زمانیکه تعرفه واردات به صفر نرسد آش همین آش و کاسه همان
پدرام
۲۰ تیر ۱۳۹۲آقا ما بریم خیابونو ی دوری بزنیم بیایم
fleetwood
۲۰ تیر ۱۳۹۲علیرضا و woodian شماها عشق لایک هستید آره ؟
siavash
۲۰ تیر ۱۳۹۲عجب رویی هم دارن میگه حالا که آمریکا تحریم کرده دیگه به ایربگ و یورو4 گیر ندید بذارید قوطی حلبی بدون امکانات ایمنی به مردم بدیم برن تو جاده بمیرن من موندم جون مردم و آلودگی هوا مهم تره یا ورشکستگیه اینا از تحریمم دارن به سودشون استفاده میکنن یکی نیست بگه تو این سی و چند سال که اینقدر شعار می دادید چه غلطی می کردید که حالا تا آمریکا تحریم کرد میگید ایربگ نداریم کمک کنید داریم برشکست می شیم بخدا اگه پیشرفتی تو این سی و چند سال داشتند و فکر مردم بودن الان مرذم حمایتشون می کردن ولی سابقه اینا خرابه!من که دعا می کنم زودتر برشکست شن تا هم هوا کمتر آلوده شه هم مردم کمتر تو حوادث رانندگی جون خودشون و عزیزاشونو از دست ندن از دست ندن.
حلا هرکی هوای پاک و جون عزیزاشو دوست داره لایک کنه که ورشکست شن.
هرکسی هم می خواد عزیزاش از دست برن و هوا آلوده شه منفی بده.
امید
۲۰ تیر ۱۳۹۲از این که نقدینگی این 2 فرغون ساز به خاطر کاهش شدید فروش به شدت کم شده شکی نیست و این موضوع هم جز با همدلی و اتحاد مردم به دست نیومده.هرچند این اتحاد میتونه خیلی قوی تر از این باشه.
تواین شرایط که داد خودشون هم درومده خیانت اصلی رو کسی میکنه که بره از اینا فرغون بخره
پدرام
۲۰ تیر ۱۳۹۲چقدر ساده این اینا دارن فروششونو میکنن این ها همش فیلمه تا مردم باز بیان
پدرام
۲۰ تیر ۱۳۹۲خوب حالا که میگین ماشینای ایران گرونه برین ماشین خارجی بخرین از ایران خودرو سایپا ماشین نخرین به اینا هم گیر ندین
VAHID JINPACHI
۲۰ تیر ۱۳۹۲با این تعرفه ای که شما روی این ماشین های خارجی گذاشتین مگه میشه یک ماشین خارجی خرید اقا پدارام.
ما داریم چوب امثال شما رو می خوریم.
مگه تو رئیس ایران خودرو هستی ؟؟ که همش حرف مفت و اب دوغی می زنی؟
این صنعت به لطف مردم چون ماشین نخریدن داره ورشکست میشه .
ضمنا این قدر از خودرو سازان دفاع نکننننننننننن؟.
VAHID JINPACHI
۲۰ تیر ۱۳۹۲ببخشیدا ماشین خارجی با این تعرفه ای که شما گذاشتین روش از ماشین ایرانی گرون تره؟
تو مثل این که یه تختت کمه؟؟؟؟؟؟؟
پدرام
۲۰ تیر ۱۳۹۲این قانون کشور که تصویب شده پول بده ماشین خوب سوار شو
Cobain
۲۰ تیر ۱۳۹۲آقای پدرام . مردک ! لطفا این چقدر چرند نگو . دهن ما رو هم باز نکن :| . حرفی بزن که ارزش داشته باشه بچه ی دو ساله هم می تونه چرت و پرت بگه . کی می تونه با ماهی 600-700 تومن حقوق ، 100 ملیون ماشین خارجی بخره ؟ تازه نه ماشین روز دنیا !! مگانی که مال 7 سال پیشه . ماکسیمایی که مال 10 سال پیشه . :| :| :|
حسین
۲۰ تیر ۱۳۹۲همه میدونید که چقدر از پول ایران در چین و هند بلوکه است!!
پس یعنی قطعات از اونجا تامین میشه یا ماشین های اونا مونتاژ داخل میشه!!
که دومی زیاد خوب نیست!!
چون mvm110که قیمتش 4000و خورده ای دلاره شده 20 میلیون!!!وای به بقیه!!!
ولی من مطمئن هستم بعضی از این قطعات که وارد میشه حالا که تحریمیم اگر داخل تولید شه صرفه داره و توان علمی شو هم داریم!!!!!!!!!!
هر کی با این جمله اخر موافقه لایک کنه!!
مسعود
۲۰ تیر ۱۳۹۲توان علمی یه چیزه و توان عملی(تولید) همون چیزی است که ما نداریم . الان به یه دانشجوی فیزیک بگی یک ماهواره باید در چه فاصله ای از زمین با چه سرعتی بچرخه که سقوط نکنه ممکنه جوابشو راحت بهت بگه ولی توان ساختشو تعداد معدودی کشور دارن
حسین
۲۰ تیر ۱۳۹۲آنچه که مانع از رشد وشکوفایی صنعت قطعه سازی و وابستگی بیشتر خودروسازان به خارج شد وجود افراد خاص با امتیازات خاص انحصاری برای واردات قطعات بود که البته احتمالا با سردمداران صنعت به اصطلاح خودروسازی روابطی داشتند این عامل و بسیاری عوامل منفعت طلباته خودروسازان باعث شد صنعت قطعه سازی به حفظ وضع موجود وتلاش برای از دست ندادن آن بیندیشد و تلاشی برای بکار گیری توان علمی موجود در کشور و توسعه وارتقای وضعیت خود انجام ندهد و اینها همه ناشی از عملکرد ناصحیح و البته توجه به منفعت زیاد در کوتاه مدت ونداشتن برنامه راهبردی برای ارتقای واقعی خودروسازی کشور توسط شرکت های خودروسازی بزرگ است.
پدرام
۲۰ تیر ۱۳۹۲این قانون کشور که تصویب شده پول بده ماشین خوب سوار شو…
آرش
۲۰ تیر ۱۳۹۲بابا بنده خدا راست میگه آخه چرا سازمان محیط زیست و یه مشت سازمان بی مسئولیت دیگه اینقدر به خودرو سازا گیر می دن آخه سازمان محیط زیست مگه مفتش حقوق ملت و محیط زیسته که الکی دخالت می کنه تو رو خدااااااا اینکارو نکنین بذارین خودرو سازای عزیز هر آشغالی که می خوان تولید کنن ما هم که می خریم ایربگ و ای بی اس و استاندارد سوخت و امکانات رفاهی دیگه همش حرف مفته ، بابا همین که چهار تا چرخ داشته باشه راه بره خوبه دیگه اصلا سه تا چرخ هم داشته باشه مهم نیستا مهم انرژی هسته ایه که حق مسلم ماست
VAHID JINPACHI
۲۰ تیر ۱۳۹۲بنده می دم 60 میلیون جیلی می خرم با 60 میلیون تو خارج چی میشه خرید بنز e_ بی ام و سری 5_ اینفینیتی m_ائودی a6 و…
به جیلی میشه گفت ماشین متوسط البته از پراید و پارس و… بهتر هست ولی این ماشین متوسط هست و نه ماشین خوب.اقا پدرام .
تو عمرا فرق ماشین رو با خر بدونی .
این کارها چوب تو گو پردادنه .
امین
۲۰ تیر ۱۳۹۲** خدایا خدایا
** در این تابستان گرم ، کام خشکیده ما را …
**با خبر:
آزاد شدن تعرفه واردات خودرو شیرین و تر بفرما*
اگه این درد دل شماست +++++
و اگـــــــــــــــــــــــــــــــر نه ——-
رامین
۲۰ تیر ۱۳۹۲واقعا چرا دولت اصرار بر نگه داشتن صنعت خودرو دارد؟ لطفا اگر دوستان میدونند جواب بدند؟
اصلا کاملا این 2 خودروساز ورشکست شوند و بجاش واردات هر نوع خودرو بدون تعرفه وارد کشور بشه چه اشکالی ایجاد میکنه؟؟
فقط تعدادی بیکار میشند. همین! یعنی نمیتونند در کشور، کار ایجاد کنند و این جمعیت نسبتا محدودی که در خودروسازی فعالیت دارند، در جای دیگر مشغول شوند؟
آخه چرا ایتقد بدنبال سود برای خودشان هستند؟؟
دقیقا یادمه 5 سال پیش وارد سایت لکسوس شده بودم، قیمت لکسوس مدل IS 2008 برابر 34000 دلار بود و الان بعد 5 سال IS 2014 که قراره چند ماه دیگه وارد بازار بشه و از نظر ظاهری و فنی بسیار بهتر شده در سایت رسمی لکسوس زده 35500 دلار! این یعنی تورم 0%.
والا زمانیکه دلار 1220 تومن بود (همین پارسال) اگه تعرفه گمرک نباشه، همین لکسوس زیر 50 تومن در میاد، در حالیکه یه ماشین چینی آشغال مثه X60 یا جیلی را باید الان 60 تومن داد!!
باید یه تغییری ایجاد شه. انشاللههههههه
feri 007
۲۰ تیر ۱۳۹۲من میدونم چرا دولت اصرار بر نگه داشتن صنعت خودرو داره… چون با یه تیر دو نشون میزنه…
1) به گفته خودشون حدود 2 ملیون نفر از کار بی کار نمیشن…
2) با وجود چنین آهن پاره هایی هر ساله هزاران جوان جون خودشونو از دست میدن که دیگه نگرانی واسه تامین مسکن و ازدواج و بیکاری و… هم پیش نمیاد… درواقع یه جورایی دارن جمعیت جوانان رو کنترل میکنن!!!
جاوید
۲۰ تیر ۱۳۹۲اینا یه ماشین هم تولید نکنن ورشکست نمیشن
هر کدوم یه بانک خریدن از همونا پول در میارن
اگه قرار بود ورشکست بشن که هی تو اخبار سایت ها نمی خوندیم که فلان جا کارخونه جدید زدن و فلان جا سایت جدید تولید خودرو زدن
کسی که قراره ورشکست بشه آخه میره هی شعبه جدید بزنه؟؟؟
پدرام
۲۰ تیر ۱۳۹۲شما ه جیلی میگی ماشین خوب اگی میتوین ماشین خوب بگیرین اگه نمیتونین به همینی که دارین قانع باشین و به دیگری حسودی نکنین
aryamehr
۲۰ تیر ۱۳۹۲تا وقتی دزدایی مثل تو که اجیر شدن اینجا کامنت بذارن وضعمون همینه آقا یا خانم مسیح که به اسم پدرام اومدی من که میرم مغازه بر میگردم میبینم همش کامنت گذاشتی بعد میگی نون بازومو میخورم آره نون بازوت با تایپ کردن و دفاع از اونایی که بهت میدن امدوارم تو وصنعت خودروسازی همون جایی برید که بقیه ظالمای دنیا رفتن به درک
سعید
۲۰ تیر ۱۳۹۲الهی آمیییییین!
نیما
۲۰ تیر ۱۳۹۲تعرفه واردات از 40 به 28 درصد کاهش یافت .
sara
۲۰ تیر ۱۳۹۲این ها همه عدد و رقمه یه چیز نمایشیه … اگه بخوای عدد دقیق بدی حدود 200% هست
اگه کشور های دیگه میدونستن با دلالی میشه یه همچین سودی کرد دیگه ماشین تولید نمیکردن
arash.cc
۲۰ تیر ۱۳۹۲به نظر من اگه از نخبگان دانشگاهی که تو رشته هایی مثل مکانیک و طراحی صنعتی و …استفاده نشه دیر یا زود این صنعت محکوم به شکسته.البته به نظر من تا وقتی که خودروسازی های ما دست دولت باشن و چند نفر که هیچ اطلاعاتی در مورد خودرو و حتی مدیریت شرکت ها نمیدونن هیچ گشایشی در این زمینه اتفاق نمیفته.
نیما2
۲۰ تیر ۱۳۹۲از شنیدن این خبر بی نهایت خوشحال شدم به خدا با زبون روزه می خوام از خدا این 2 کمپانی عقب مونده از نظر علمی و خالی از هر گونه وجدان و انصاف به بدترین شکل ممکن ورشکست شوند و دیگر شاهد تولید هیچ خودروی سمند و 206 و پراید و این دسته ماشینا نباشیم مگه چیمون از عربا کمتره که سوار بهترین ماشینا می شند؟
Hitler
۲۰ تیر ۱۳۹۲خود کرده را …. نیست
بیاین یکم نگا کنیم به ایران در سی سال گذشته
خودروسازی نابود شد
مردم از خدا زده شدن
دزدا دستشون به کمک خدا کوتاه شد :D
نفت بیشتری استخراج کردیم عوضش بدترین بنزینو دادن دست مون
وووووووووووووووو
من موندم ما قاهر 313بومی زدیم ذوالفقار زدیم شهاب 8888888888888888888888زدیم ولی …..
آقا ماشین مگه آهن و پلاستیک نیس؟ما که همشو داریم ولی چرا در 2013سوار تندرمی شیم؟
این برمی گرده به خود ما.مردمی که خائن باشن (ناراحت نشین کلی می گم اینم واسش زیاده)
مهران
۲۰ تیر ۱۳۹۲ایشالا که ورشکست میشن !!!!
VAHID JINPACHI
۲۰ تیر ۱۳۹۲اول شما برو یاد بگیر که چطوری نظر می دن این قدر نظرات مسخره ی خودت رو دو بار دوبار ننویسی؟؟
تمام مردم ایران حتی اگر کل جهان رو بهشون بدی باز هم کمشونه .
بنده از جیلی با این قیمت راضی نیستم شاید تو دوست داشته باشی یه چوب دوسر بره {…}و بعد بگی اجب ماشینی هست و نفهمی. ولی ما این چوری نیستیم .
ضمنا نه خیلی خودت حسودی نمی کنی؟
بنده تو خیابون یک لندروور 2010 دیدم پلاک ملی دیدم حسودیم شد چاره نداشتم بگیرن بزنمش چون 100 درصد اقازاده بود.
چرا ما نتونیم بدون تعرفه ماشینی رو وارد کنیم؟؟؟؟؟
محمد
۲۰ تیر ۱۳۹۲ای کاش ورشکست بشه راحت شیم
ایران فرغون لعنتی ماشین هاشون میده ب کشورای دیگه ب قیمت مفت بعد همون ماشین هارو میده ب مردم ایران با قیمت خداتومن
ای خدا زود ورشکست بشه درش تخته بشه راحت شیم
اخ جووون
محمد
۲۰ تیر ۱۳۹۲خدایی ما از عربا کمتریم که اونا دارن کیف دنیا رو میکنن ما هنوز تو خودروی 20 سال پیش موندیم
ایشالله زودتر ورشکست میشن راحت شیم تعرفه رو هم بردارن !ای خدا هرچه زودتر بهتر
اقا پدرام زشته هموطن خودتو ب پول نفروش !
پدرام
۲۰ تیر ۱۳۹۲کارگرو واسه این میگیرن که کارارو انجام بده . چون زیاد تو اینترنتم واسه اینکه تو این 2.3 روزه پول داره به حسابم وارد میشه