شفاف نیوز: حالا خودروسازان از دولت کمک فوری میخواهند و هشدار میدهند که ورشکست خواهند شد. باورش سخت است، صنعتی با حاشیه سود بالا و انحصاری که مردم مجبور به پذیرش آن و محصولاتی با انتخابهای محدود بودند، حالا با کاهش تولید روبهرو شده و کار به جایی رسیده باشد که احتمال ورشکستگی آن شنیده شود…….
خودروسازان مدتهاست که دیگر خوشخبر نیستند، خبرهای تولید همواره از کاهش حکایت میکنند و قیمتها نیز صعودی است. براساس آخرین گزارش دفتر صنایع ماشینسازی و نیرومحرکه وزارت صنعت، تولید خودرو در اردیبهشتماه سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۵/۸درصد کاهش یافته است و از طرفی این کاهش تیراژ و مشکلات تامین نقدینگی، تحویل خودرو با قیمتهای قبل را مقرونبهصرفه نکرد و بر همین اساس تلاشها برای افزایش رسمی قیمت خودروها آغاز شد و قیمت رسمی خودروها را همسو با بازار آزاد افزایش داد، اما افزایش قیمتها با تیراژ تولید پایین تاثیری بر حل مشکلات نداشت.
خبرگزاری مهر در ادامه خبرهای ناخوشی که از وضعیت خودروسازان به گوش میرسد، در گزارشی نوشت: درحالی که آمریکا اخیرا تحریمهای تازهای علیه صنعت خودرو ایران اعمال کرده، خودروسازان درخواست کمک فوری خود را به دولت ارسال کرده است و هشدار دادهاند: درصورتی که به صورت فوری به صنعت خودرو کمک نشود، این صنعت با بحران قطعه و رشد شدید هزینه مواجه شده و ورشکست خواهد شد..
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، دولت آمریکا به این دلیل برای نخستینبار صنعت خودروی ایران را برای اعمال تحریم مناسب دید که این صنعت به دلیل بیتوجهی و سیاستهای غلط دولت دهم بهخصوص در ماههای گذشته در شرایط شکنندهای قرار گرفته و همین شرایط شکننده، به مثابه چراغسبزی برای دولت آمریکا عمل کرده است و آنها تصور میکنند به لطف این بیتوجهی و فشار داخلی بر صنعت خودرو، میتوانند با اعمال فشار بر طرفهای خارجی، ضربه آخر را به صنعت خودروسازی ایران وارد کنند.
در همین ارتباط یک مقام مسئول که خواست نامش در خبر ذکر نشود، نیز با بیان اینکه شرکتهای کرهای در تحریمهای تازه پیشتاز هستند، گفت: شرکتهای کرهای تامینکننده قطعات که باوجود تحریمهای سالهای اخیر همچنان با خودروسازان ایرانی کار میکردند، بهتازگی به خودروسازان ایرانی اعلام کردهاند از اول ماه جولای فروش قطعه به کشورمان را متوقف خواهند کرد.
وی ادامه داد: با این شرایط، جریان خرید قطعات، از طریق کشورها و شرکتهای واسطه و با صرف هزینه و زمان چندبرابری ممکن خواهد بود.
به همین دلیل، خودروسازان با ارائه درخواستی فوری به دولت، خواستار دریافت کمک ارزی وعدهدادهشده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و پرداخت تسهیلات بلاتکلیفمانده خود در شورای پول و اعتبار و بانکمرکزی شدهاند.
داوود میرخانیرشتی، مشاور انجمن خودروسازان، از روندی که وضعیت خودروسازان را به هشدار مبنی بر ورشکستگی رساند، به شفاف میگوید: «خودروسازان در سالهای اخیر با مشکلات مالی روبهرو بودند. در هشت سال گذشته کمیته قیمتگذاری خودرو برای تعیین قیمتگذاری خودروها یا تشکیل نشد یا مصوبهای در اینباره نداشت که این امر به سرکوب مالی خودروسازان منجر و حاشیه سود به حاشیه ضرر تبدیل شد.»
وی ادامه میدهد: «این مشکلات مالی در کارگروه حمایت از تولید مطرح شد و در اردیبهشتماه سال گذشته در کارگروه حمایت از تولید و با حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رییسجمهور، مصوب شد که دوهزارمیلیارد تومان وام بانکی به منظور حل مشکلات نقدینگی خودروسازان، پرداخت شود که تاکنون یک ریال هم برای حل این بحران نقدینگی به خودروسازان پرداخت نشده است.»
مشاور انجمن خودروسازان، با اشاره به نوسانات ارزی و تاثیر آن بر هزینههای تولید خودرو، تصریح میکند: «افزایش قیمت ارز، بر قیمت تمامشده خودروها تاثیر گذاشت و هزینههای تولید را بالا برد. بر همین اساس، قرار شد به صنعت خودرو نیز ارز مبادلهای تخصیص یابد، این در حالی بود که این اتفاق نیفتاد و ارز مبادلهای هم به خودروسازان نرسید.»
میرخانی با تاکید بر اینکه خودروسازان چند سالی است که زیان میدهند، یادآوری میکند: «در سالهای گذشته خودروسازان مجبور شدند بخشی از داراییهای خود را به فروش برسانند تا هزینهها تامین شود و زیان نشان داده نشود.»
وی درباره افزایش قیمت خودروها در سال گذشته که براساس تصمیم کمیته خودرو رخ داد، هم میگوید: «در پایان سال ۹۰، کمیته خودرو بعد از سالها تصمیم گرفت برای خودروها قیمتهای جدید تعیین کند، براساس تصمیم این کمیته اجازه افزایش ۲۰درصدی قیمت خودروها در اسفندماه داده شد، این در حالی بود که رییس سازمان حمایت در آن زمان به خودروسازان گفت که برای جلوگیری از شوک قیمتی در ماه پایانی سال، قیمتها در مرحله نخست ششدرصد افزایش یابد و در مرحله بعدی، یعنی در اردیبهشتماه ۱۴درصد دیگر افزایش یابد، اما ایشان به وعده و حرفی که به خودروسازان زده بود عمل نکرد، خودروسازان تا پایان سال چهارهزارمیلیارد تومان ضرر کردند.»
مشاور انجمن خودروسازان، به اقدام بعدی برای افزایش قیمت خودروها اشاره میکند و یادآور میشود: «با مطرحشدن ضرردهی خودروسازان، محمود احمدینژاد موافقت کرد قیمت جدید خودروها براساس ارز مبادلهای حساب شود و این موافقت قیمت خودروها در ماههای پایانی سال گذشته را به شدت افزایش داد و با گرانیهای بازار خودرو در شب عید، آقای احمدینژاد در گفتوگوی تلویزیونی خود از خودرو کیلویی چند پرسید و گرانیها را زیر سوال برد. پس از آن پای شورای رقابت و ماجراهای قیمتگذاری این شورا به میان آمد.»
میرخانی در ادامه خاطرنشان میکند که «پس از ماجراهای قیمتگذاری و کشمکشهای تعیین قیمت، حالا ماجرای عدم شمارهگذاری داریم. سازمان محیطزیست و موسسه استاندارد هر یک بنا به دلایلی جلوی شمارهگذاری خودروها را میگیرند و مشکلات جدیدی بر سر راه تولید همین چند مدل خودروی پرتیراژی ایجاد میکنند که البته با کاهش تولید روبهرو هستند.»
وی با اشاره به اینکه تولید خودرو با استاندارد یورو۴ که مورد تایید سازمان محیطزیست است، به دلیل نرسیدن قالبهای تولید قطعه با تاخیر مواجه است، ادامه میدهد: «حالا باید مذاکره کنیم تا همین تیراژ محدودی هم که داریم به خاطر عدم شمارهگذاری متوقف نشود. این در حالی است که با توجه به عدم توزیع سوخت یورو۴ در کل کشور، رعایت استاندارد یورو۴ جز نادیدهگرفتن حقوق مصرفکنندگان عایدی دیگری ندارد، زیرا مصرفکننده خودروی یورو۴ را گرانتر میخرد و با استفاده از بنزین یورو۲ پس از ششماه مجبور است کاتالیست کانورتور خودروی خود را عوض کند و کلی هزینه این تعویض را بپردازد.»
مشاور انجمن خودروسازان، درباره اینکه در خبر درخواست کمک فوری خودروسازان از دولت، به تحریمهای جدید ایالات متحده علیه صنعت خودروسازی کشور اشاره شده است، این تحریمها چه سهمی از مشکلات خودروسازان و رسیدن به مرحله هشدار ورشکستگی دارد، پاسخ میدهد که «ما دوباره تحریم شدهایم و با محدودیتهای جدید برای تامین قطعات مورد نیاز و تجهیزات روبهرو هستیم، همین کاتالیست کانورتوری که برای تولید خودرو یورو۴ نیاز است هم باید وارد شود، این قطعات را نمیتوانیم مستقیم وارد کنیم و باید از واسطهها بخریم که هزینهها را به شدت افزایش داده و دسترسی به تکنولوژیها و تجهیزات را سخت کرده است.»
وی تصریح میکند: «در این شرایط ما دیگر نباید با تحریمهای داخلی روبهرو باشیم، باید از تولید حمایت شود، نه اینکه یک روز به دلیل نصب ایربگ و یک روز دیگر به دلیل یورو۲بودن خودروها، جلوی شمارهگذاری و ادامه تولید گرفته شود.»
رییس ایدرو: به سمت بهبود پیش میرویم
در این میان، با وجود این هشدار و آمارهای نگرانکنندهای که از سوی دفتر صنایع ماشینسازی و نیرومحرکه وزارت صنعت درباره تولید انواع خودرو در ماههای نخست سال داده میشود، روز گذشته نیز غلامرضا شافعی، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، از مشاهده علائم مثبت در بازار خودرو خبر داد و گفت: «روند کاهنده تولید اصلاح شده است و به سمت بهبود تولید پیش میرود. علائم مثبتی ظاهر شده است و شرایط موجود موجب میشود، کسانی که منابع مالی را در بورسبازی ارز صرف میکردند، اکنون تبدیل به ریال میکنند و یکی از جاهایی که باید انتظار داشته باشیم تقاضا برای آن افزایش یابد، بخش خودرو است.»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: «با توجه به کاهش نرخ ارز انتظار میرود، قیمت خودرو تا ۲۰درصد کاهش یابد.»
وی در ادامه پیشنهاد داد که دولت دومیلیارد دلار ارز از منابع خارج از کشور را در اختیار خودروسازان قرار دهد.
غلامرضا شافعی، رییس هیات عامل ایدرو، در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد شما برای کمک به صنعت خودروسازی گفت: «قبلا گفته بودیم دولت دومیلیارددلار از منابع ارزی خود را در خارج از کشور در اختیار خودروسازان قرار دهد و خودروسازان معادل ریالی این مبلغ را به دولت بازگردانند.»
وی افزود: «با این دومیلیارد دلار خودروسازان میتوانند چهار برابر کالا بسازند؛ یعنی حدود هشتمیلیارد دلار که میتوان معادل ریالی آن را جذب کرده و صنعت خودرو جانی دوباره بگیرد.»
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: «امروز مشکل نقدینگی یکی از مشکلات اصلی صنعت خودروسازی است و این کار خاصیت ضدتورمی نیز دارد.»
به این ترتیب با وجود مشکلاتی که خودروسازان به شکل پررنگ و نگرانکنندهای از آن یاد میکنند، رییس ایدرو از مشاهده علائم مثبت و کاهش روند کاهنده تولید خودرو خبر میدهد و این اظهارات با خبرهایی که از وضعیت خودروسازان به گوش میرسد متفاوت است؛ وضعیتی که هرچند باور آن به خاطر سالها حاشیه سود بالا و انحصار در بازار کشور، هنوز سخت است، اما سایه روزهای سختتری را بر سر این صنعت انداخته است.
اشكان
۲۰ تیر ۱۳۹۲به امید خدا در سازندگان ارابه مرگ بسته خواهد شد. و اگه این فرغون سازی ها تعطیل بشه کارگران زحمتکش هم بیکار نخواهند شد به شرط این که تمام نمایندگیهای فرغون ساز داخلی به شعبه های خدمات پس از فروش خودروهای با کیفیت وارداتی تبدیل شوند و تعمیرات خودروهای بی کیفیت سابق و همچنین وضعیت زندگی کارگران بسیار بهتر از امروز خواهد بود و حقوق بهتری هم خواهند داشت_ که ان شا الله موفق باشند.
علی85
۲۰ تیر ۱۳۹۲به لطف خدا و دعای مردم ایران انشالله ورشکست شود و نابود شوند کامل
میثم
۲۰ تیر ۱۳۹۲ایشالا این بچه های لوس دولت به زودی ورشکست شن ، واردات هم برای مصرف داخلی آزاد بشه و اونوقت اگر می خوایم صنعت خودرو داشته باشیم ، باید بتونه در بازار رقابت با خارجی ها روی پای خودش بیاسته . بعد 30 سال یکه تازی توی بازار انحصاری و درجا زدن حالا بازم دست گداییشون درازه ؟ این صنعت ضعیف چه ارزشی داره که بخوان نگهش دارن ؟ دروغهای بزرگ خودروی ملی و . . . حالا داره علنی میشه که کوچکترین قطعه هم با بالا رفتن قیمت ارز گرون شد . این چه جور خودکفاییه ؟شما حفظ مشاغل نهایتا 100 هزار نفر رو توی این سالیان به جون و آسایش و حقوق 70 میلیون مشتریتون ترجیح دادید . الهی که ورشسکت بشید و کارخونه های مصادره ای حرومتون به دست صاحبای اصلیش برگرده .
sara
۲۰ تیر ۱۳۹۲این خودرو سازا دیگه واقعآ خیلی پر رو هستن !!!!!!!!!!!
دم دولت دهم گرم که بهشون باج نداد …
امیدوارم ورشکست بشن تا این مافیای مخوف کاملآ نابود بشه
Yas
۲۰ تیر ۱۳۹۲واقعا خیلی دردناکه.نه سرانجام خودرو سازان بی کفایتی که با این همه کم کاری و سو مدیریت دارن حق خریدن خودرو های خوب و با کیفیت رو با خودرو(فرغون) های خود إز خانواده هایی میگرن که حقشونه ماشین های خوب سوار شن.
بلکه این دردناکه که هموطنان ما میرن با هزار خواهش و تمنا خدا تومن رو میدن به ماشین های چینی که البته تقصیری هم ندارن.تقصیر،تقصیر ایران خودرو و سایپای بی لیاقتی که ماشین صفر رو بهت میدن و میگن برو و سپرش رو خودت روش بنداز،ماشینی بهت میدن که تا عمر داری إز خریدنش پشیمون میشی….
فقط به أمید روزی زندگی می کنیم که ابنها سر عقل بیان و لا اقل با هیوندایی و کیا تو یک سطح باشن……
احسان 16v
۲۰ تیر ۱۳۹۲از ته دلم آرزو میکنم که ورشکست بشن ( البته اگه فیلمشون نباشه) و مسئولینش هم تو بدترین شرایط بمیرن یا تا آخر عمر فلج شن که اینهمه ظلم کردن به مردم و مخصوصا جوونا
صابر
۲۰ تیر ۱۳۹۲کدوم ورشکستگی؟؟؟
صنعتی که سی و چند ساله داره با سود بالای 500 درصد ماشین قالب میکنه به مردم هم مگه ورشکست میشه؟؟؟ اینا همه فیلمشونه که بیشتر سود کنن.سودی که از گوشت سگ حرومتره.
سامان
۲۱ تیر ۱۳۹۲سلام به هموطن عزیز جناب احسان
درست است که ظلم کرده اند ومیکنند امااگرورشکست شوند چند میلیون ازهموطنامون تواین بیکاری اسیب میبینند بهتر دعاکنیم که اصلاح شوند وپیشرفت کنند بجای هزینه های بیخودی توتشریفات وسلسله مراتب های بیخودی که روند پیشرفت کاررو بهتعویق میندازه تمرکز برپیشرفت داشته باشند.
احسان 16v
۲۱ تیر ۱۳۹۲سامان جان چند میلیون خیلی زیاده بعدش هم این چند میلیون هم که شما میفرمایید بالاخره سود خودشونو بردن از هر راهی قطعه فروشی کار تو کارخونه یا هرچیز دیکه ای پس ضرری نمیکنن فقط یه چند وقت بیکار میشن،ولی جوونای مردم که مثه گل پر پر شدن یا فلج شدن دیگه هیچوقت برنمیگردن و خوب نمیشن
احسان 16v
۲۰ تیر ۱۳۹۲بعضی از دوستان که اسمشونو نمیارم اینجا احتمالا یا خیلی مولتی میلیاردرن که بعید میدونم اینطور باشه یا اینکه واقعیتا رو چشم ندارن ببینن یا اینکه همه چیزو خوب میدونن فقط بخاطر مخالفت با بقیه و مطرح شدن میان یه حرف چرت میزنن که میرن رو اعصاب بقیه دوست عزیز تو اگه داری برا خودت داری اگه نداری هم بیخودی رو اعصاب بقیه رژه نرو چون با این جینکول بازیا فقط تنفر بقیه رو نسبت به خودت بیشتر میکنی !!!
فامیل دور
۲۵ تیر ۱۳۹۲احسان جون درود بر تو من که حال ندارم جواب چنین شخصیتهای شخیصی رو که احتمالا از کشورهای همسایه جنوب شرقی هستن رو بدم
صابر
۲۰ تیر ۱۳۹۲اینا ورشکست بشو نیستن بخدا.این کارها همه بازیهای سیاسته که ماشینارو با سود بیشتری قالب کنن به مردم.خودشون رو مظلوم نشون میدن و میگن داریم ورشکست میشیم.
من
۲۰ تیر ۱۳۹۲شاید خود خدا رحم کنه این دزدای قاتل رو ورشکست کنه.البته اگه دولت عزیز بزاره!!!!
حسین
۲۰ تیر ۱۳۹۲یکی پرسیده بود چرا دولت اصرار بر ورشکست نشدن این خودروسازان داره?
ممکنه دلایل مختلفی داشته باشه!
مثلا چون دولتی اند یا. شاید بقیه کشور های جهان سومی هم همین حمایت هارو میکنن و …
امین
۲۰ تیر ۱۳۹۲آقایون آقایون
این شرکت ها متاسفانه به این سادگی برشکست نمیشن چون دولتی هستن و مثل الان که تا میخوان برشکست بشن دولت یه پول قلمبه میریزه تو حلقومشون و دوباره روز از نو روزی از نو .
ناسلامتی صنعت خودرو سازی کشورن دیگه ( جون خودشون ) ، باید از شون حمایت بشه !!!!
امین
۲۰ تیر ۱۳۹۲برای این که حال و هواتون غوض شه این کلیپو ببینید ..!!!!!..
http://www.aparat.com/v/AfSkE
خودم
۲۰ تیر ۱۳۹۲به ایرانخودرو پیشنهاد می کنم، شاید تا الان خودشونم همین برنامه رو داشته باشن، وقنی که پولو از دولت گرفتن، اعلام ورشکستگی کنن، برن تو یه شهر دیگه با یه نام تجاری دیگه یه خودروسازی دیگه بزنن، اینجوری نه دیگه لازمه پولی به دولت بدن، نه لازمه پولایی که مردم بابت خرید دادن بدن، نه لازمه پول اون شرکت های قطعه ساز کوچیک داخلیو بدن، زمین و املاک و هر چیزی که مربوط به شرکت میشه هم میفروشن، سهام بورس هم که هیچی، دستگاه ها هم می برن تو شرکت جدیده استفاده می کنن، خلاصه کلی به سودشون می شه.
فرامرز
۲۱ تیر ۱۳۹۲به نظر من دزدی دزدیه چه از مردم چه از دولت دزد!
ما باید فرهنگمون رو درست کنیم تا وقتی خودمون دستمون به بیت المال رسید و حق مردم گردنمون افتاد اون چیزایی که یه عمر تجربه کردیم یادمون نره!
من واقعاً متأسفم واسه این طرز فکر و نمیدونم چرا این که کلاهبرداری کنیم برای دوستان که لایک کردن خوشایند هست.
یک فرهنگی
۲۰ تیر ۱۳۹۲خدایا به حق این ماه رمضان …این صنعت دزد پرور خودروسازی ما رو ورشکست کن تا دیگه اینقدر با خیال راحت به مردم ظلم نکنن …به خدا قسم من 9 سال منتظر وام خودروی 7 میلیونی بودم …حال وقتی که برج 11 پارسال امتیاز وام 7 میلیونی من آماده شد …خودروی پراید شد 17 میلیون …. یا علی (ع) که صاحب حقیقی این ماه تو هستی به حق فاطمه انتقام ما مردم ساده رو از این خودرو سازان چپاولگر بگیر …
امین
۲۰ تیر ۱۳۹۲الهی آمین
نگران نباشید ، گشایش نزدیک است
Yas
۲۰ تیر ۱۳۹۲یعنی جناب آقای مسیح شما با قیمت ۳۵ تومنی پارس و با أون کیفیت موافقید؟
عرفان
۲۰ تیر ۱۳۹۲جون من خط تولیدو نگاه انگار دارن بطری نوشابه تولید میکنن.
خدایا به حق این روز های مبارک بزن داغون کن این دوتا شرکت خودروسازیو.
عرفان
۲۰ تیر ۱۳۹۲جون من خط تولید رو نگاه انگار دارن بطری نوشابه تولید میکنن نه ماشین.
کی میشه اینا ورشکست شن.
فرزاد
۲۰ تیر ۱۳۹۲36 میلیون رای دادن؟باید 36 نفر هم رای نمی دادن……پس امیدوارم ماشین 200 میلیونی بشه 600 میلیون مرغ بشه کیلویی 20 هزار تومن بنزین بشه لیتری 5 هزار تومن.من نه زن دارم خرجی بدم بابام هم کارخونه داره و نه مشکل مالی امیدوارم پدر این مردم در بیاد چون مردم ما خیلی نفهم هستن
رضا
۲۰ تیر ۱۳۹۲بابا کارخونه دار !!! بابا پولدار!! دست تو جیب بابا! زن ندار! همه ما و بقیه دوستان جزیی از این مردمیم. اینکه کی رای داده و کی نداده هم به خودش مربوطه. نفهمم تویی !
milad
۲۰ تیر ۱۳۹۲پسر گل خودت چه نقشی تو این اجتماع داری؟؟فقط قمپز در میکنی؟خیلی از اعضای این سایت ممکنه پدرشون پولدار باشه ولی عقده کلاس گذاشتن ندارن.هنوز خیلی کوچولویی.در ضمن رای دادنشون هم به کسی مربوط نیست.
miladdd
۲۰ تیر ۱۳۹۲بچه قرتی از مال بابات میخوری بعد میایی اینجا چیز تحویل ما میدی ….. فکر کردی فقط بابای تو پولداره منم بنز سوار میشم بابامم پولداره ولی بابام یادم داده همیشه با مردم باشم نه بر ضد مردم احمق ارزش تو هم توهین و فحش مردمه
مهیار
۲۱ تیر ۱۳۹۲فرزاد جان یه خورده رو عقایدت کار کن یه خورده هم رو ادبت
جاوید
۲۰ تیر ۱۳۹۲ورشکست نمیشن هر کدوم یه بانک دارن
حتی یه ماشین هم تولید نکنن ککشون نمیگزه
WoOdian
۲۰ تیر ۱۳۹۲اغا از این به بعد چنین نظر سنجی هایی که مثل صفحه قبل گزاشتم میزارم تو تاپیک های دیگه بهتر میشه نتیجه گرفت
کسی هم تقلید نکنه:[[[[[[[[
اغا این کشور به درد زندگی نمیخوره پولاتونو جم کنین برین عون ور اب
به کسی هم بر نخوره حقیقته!
امیر
۲۰ تیر ۱۳۹۲خـــدا از دهــنــت بــشـــنوه پـــــــدال!
m
۲۰ تیر ۱۳۹۲دعاى ما در شب هاى قدر:خدایا صنایع دزد و قاتل خودرو ایران را از روى زمین محو بکردان
mahdi
۲۰ تیر ۱۳۹۲من فقط دعا می کنم که این دو تا شرکت ورشکست شن یه شرکت از بین همین مردم وبا انتخاب اعضا از طریق همین مردم ساخته بشه. وای اگه بشه چی میشه؟اخه این رئیس ها چی از ماشین میدونن جز کپی کردن؟بعضی مردم هم که با نفهمی میرن پراید میخرن و به قول خودشون اسپرتش می کنن وبا اون صدای مزخرفشون میرن تو خیابون.
یارو
۲۰ تیر ۱۳۹۲اینا برشکست نمی شن چون همون قدر که تولید کم شده قیمت رفته بالا کیفیت هم اومده پاین و سود اونا سر جاشه
یاشار
۲۰ تیر ۱۳۹۲اندکی صبر سحر نزدیک است
علی
۲۱ تیر ۱۳۹۲ورشکست بشن و ان شاالله دیگه هیچ وقت رو پا نایستن که باعث عزاداری و بدبختی خیلی از خونواده های ایرانی شدن. مرگ بر انحصار و انحصارطلبان
فرامرز
۲۱ تیر ۱۳۹۲اینا کی هستن میان طرفداری خودروسازای داخلی رو میکنن؟ از کجا پول میگیرن بیان این جا جو سازی کنن؟ شاید هم دلال همین شرکت ها باشن! دیگه هر ماشین ندیده ای هم اوضاع خودروسازی ایران رو میدونه.
فرامرز
۲۱ تیر ۱۳۹۲یعنی من عاشق نبوغ اون هایی هستم که خنجری که در چشمشون رفته رو نمیبینن و کاردی که به استخونشون رسیده رو حس نمیکنن و تو بدترین شرایط میان میگن همه چی خوبه و وای بر ما که کفر می کنیم!
بله ما از کافرانیم! از کافران قداست دزدان و از کافران کیفیت خودروهاشون! و خدا این گونه کافران رو بر مومنان چشم بسته ترجیح میده!
,نوید
۲۱ تیر ۱۳۹۲وی تصریح میکند: «در این شرایط ما دیگر نباید با تحریمهای داخلی روبهرو باشیم، باید از تولید حمایت شود، نه اینکه یک روز به دلیل نصب ایربگ و یک روز دیگر به دلیل یورو2بودن خودروها، جلوی شمارهگذاری و ادامه تولید گرفته شود.»
میخای فرمون و دنده و ضبط و لاستیک هم رو ماشینات نزار که سودت بیشتر بشه
sunmartin
۲۱ تیر ۱۳۹۲متاسفانه کامنت اول در شب انتشار این مطلب رو بنده به تفصیل گذاشتم از هیات تحریریه و مدیرت خواهش میشه این باگ سایت رو برطرف کنند که گاهی نظرات درج نمیشه و مشکل از سیستم هست نه حذف و نه س ا ن س و ر ، در مورد این گمانه زنی ورشکستگی این آهن پاره سازان دوستان که میان نظر میدن این رو از لحاظ حقوقی متوجه باشن که شرکت های ملیاردی و بزرگی که سالیان دراز در زیر چتر حمایت دولت کریمه مشغول ساخت و مونتاز خودروهای نیم قرن تا یک قرن پیش بوده و در یک شرایط کاملا غیر رقابتی با قیمت های کذایی خودرو ها رو در یک فضای امن و بدور از قیاس و حق انتخاب بدون رعایت کردن حق و حقوق مشتری به فروش میرسونده و گاهی بر خلاف تمامی حقوق معاملاتی ابتدا وجه رو دریافت و سپس خودرو رو تحویل میداد با ماه ها و گاهعی سال ها تاخیر ، اینگونه شرایط رو پیش بینی و با دستیابی به حقوق بیمه ای و قوانین کاملا یک طرفه به سود خود هیچگاه ورشکسته نمیشن این مردم هستند که بازنده اصلی این بازی های زرگری در این بازار آشفته خودرو هستند
مهیار
۲۱ تیر ۱۳۹۲دیروز 206sdمدل v8از ایران خودرو تحویل گرفتیم از همون اول قفل مرکزیش خراب بود کمربندش خوب جمع نمیشد حالا شنبه باید بریم تعمیرگاه تو نوبت بشینیم تا ماشین درست کنن آخه ماشین صفر کیلومتر چرا باید خراب باشه؟
علی
۲۱ تیر ۱۳۹۲بررسی یک کارشناس خودرو؛
راهکارهای کاهش تأثیر تحریم ها چیست؟
پرشین خودرو: عضو دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: هم اکنون خودروسازان با بحران های جدی مواجه هستند و تحریم ها بر شدت این بحران ها می افزاید.
امیرحسن کاکایی در گفت و گو با خبرنگار «پرشین خودرو»، با بیان این مطلب گفت: نوسانات نرخ ارز، کاهش فروش داخلی و بدهی بالای خودروسازان از مشکلات اصلی آنها طی چند ماهه اخیر بوده و تحریم ها نیز مشکلات جدیدی را برای خودروسازان ایجاد کرده است.
وی در ادامه تصریح کرد: کمبود نقدینگی، بی اعتمادی مردم به خودروسازان و عقب ماندن از برنامه ریزی های صورت گرفته در زمینه استاندارد و ایمنی، از جمله مشکلاتی است که خودروسازان پیش از تحریم ها نیز با آن مواجه بودند و آنها را با بحران های جدی مواجه ساخته است.
کاکایی عنوان کرد: در هر شرایطی امکان دور زدن تحریم ها وجود دارد اما این امر موجب افزایش شدید قیمت ها خواهد شد و مردم قدرت تحمل این هزینه ها را ندارند.
این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: هم اکنون خودروسازان با مشکلات بسیاری مواجه هستند و به تنهایی قادر به مقابله با این مشلات نخواهند بود لذا رفع این مسائل نیازمند اقدامات اساسی و برنامه ریزی های جامع توسط دولت است.
وی همچنین اظهار داشت: مردم با صرف هزینه های بسیار و تحمل مشکلات فراوان صنعت خودروسازی را یاری نمودند لذا این صنعت متعلق به مردم است و از بین رفتن آن به ضرر آنها خواهد بود.
عضو دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه افزود: ادامه فعالیت صنعت خودروسازی بحران های فراوانی را در پیش دارد و نیازمند تحمل دشواری های بسیار است و سقوط این صنعت نیز باعث ایجاد خلاً بزرگ در کشور و بروز مشکلات شدید اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
وی با امید به برداشته شدن تحریم ها که منشأ افزایش هزینه ها است، تأکید کرد: قطعه سازان و خودروسازان به تنهایی توانایی مقابله با مشکلات را نخواهند داشت و چنانچه مسئولین بپذیرند که این صنعت نیازمند برنامه نجات ملی است باید مشکلات را آنالیز کرده و راهکارها را به سرعت اجرایی و مسائل مالی خودروسازان را نیز مرتفع نمایند.
عضو دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: این ضرورت وجود دارد که دولت سهام خودروسازان را خریداری کرده و این شرکت ها کاملاً دولتی شوند سپس با برنامه ریزی های دقیق هزینه ها را مدیریت کرده و هزینه های سربار را کاهش دهد و پس از سوددهی مجدد شرکت ها، آنها را به صورت واقعی خصوصی سازی کند.
وی گفت: بایستی نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی توسط کارشناسان محاسبه و به این واحدها تزریق شود به نحوی که امکان جهش وجود داشته باشد زیرا کمبود نقدینگی موجب بالا رفتن توقع مردم و عدم توانایی خودروسازان جهت رقع این توقعات و در نهایت تشدید بحران ها و از بین رفتن سرمایه ها می گردد.
کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: خودروسازان باید بخشی از نقدینگی خود را جهت توسعه و بخشی دیگر را در راستای تولید محصول جدید صرف نمایند، همچنین برخی از اموال اضافی خود را به فروش رسانده و سرمایه به دست آمده را با مدیریت صحیح صرف ارتقاء کیفیت، نوآوری و تحول نمایند.
مهرداد
۲۱ تیر ۱۳۹۲به نظر من این که سرانجام خودرو سازان به این جا رسیده، معلول شرایط زیر است:
1- بسیاری از مدیران این شرکت دولتی هستند و از طریق زدوبند ها به این سمت رسیده اند
2- باج خواهی قیم مآبانی که از همه چیز و همه کس مطالبه دارند. این ها همیشه درصدی از درآمدها این صنعت را حق خود می دانند و خودرو سازان نیز ناچارند از جیب مردم بردارند و به جیب این قیم مابان بریزند
3- هیچ مدیری نمی تواند در این صنعت خدمت کند مگر این که باجی که برخی برای خود قائلند را از این صنعت بگیرند
4- اگر شایسته سالاری جای غوغا سالاری را بگیرید. این صنعت به هیچ حمایتی نیازمند نیست
4- دراز ذستی مافیای زر و زور وتزویر به این صنعت و سیاسی کردن مسائل اقتصادی.
ایرانیان پتانسیل زیادی برای نوآوری دارند و می توانند به همان جایگاه کره جنوبی و ژاپن برسند. امّا متأسفانه دلسوزی نیست و همه به دنبال منافع سریع و بی حد و حساب برای خود می گردند
امید
۲۱ تیر ۱۳۹۲ورشستگی واسشون کمه…………ایشاالله نیستو نابود بشن این……….
و این حرفاشون همش کشکه-اخه شما فرغون سازا که توو این چند ماه کلی سود کردین-حتی به جرات میشه قسم بخورم که توو یک ماه سود یک سالشونو بردن…
ما مردمو با این حرفاشون(یه بار ورشسکستگی-تحریم-ارز-و…)چیز…..فرض کردند-ولی بونن سخت در اشتباهن
ما مردم 10 سال پیش نیستیم که با این چیزا فریب شما……..بخوریم
…..ف…. ح….ش
مرتضی
۲۱ تیر ۱۳۹۲همه قطعات رو که باید وارد کنی عمو جان پس چیه هی می گی صنعت خوردو سازی! صنعت خودرو سازی! واقعا خیلی رو می خواد!!!
حسین
۲۱ تیر ۱۳۹۲اگه یک صدم حمایتی که از خودروسازی داخلی صورت گرفته بود از صنایع د ستی – بخصوص فرش ایرانی – شده بود و ما اصلا تولید خودرو نداشتیم ده ها برابر بیشتر سود عاید این مملکت می شد……
ali
۲۲ تیر ۱۳۹۲خدایا خداوندا ،ایران خودرو را ورشکست بگردان.
الهی امین……………………………………………………………………………………………………..
بابك
۲۴ تیر ۱۳۹۲ایشاله بزودی همشون ورشکست شن حرام خوار ها
فامیل دور
۲۵ تیر ۱۳۹۲باور کنید دولت مهرورز شده از جنرال موتورز وام میگیره تا نذاره عزیزان فرغون ساز زمین بخورن.اصلا کاری میکنه جنرال موتورز محصولاتشو بخرن تا مردم بلاد کفر هم فرغون سوار نشده از دنیا نرن