ایستگاه خبرخودروهای چینی

آینده مبهم خودروسازان چینی در ایران

در روزهایی که خودروسازی کشور با افت تیراژ ناشی از تحریم و مشکلات داخلی اقتصاد، دست به گریبان است، میهمانان چینی این صنعت نیز روند نزولی را در تولید پیش گرفته‌اند.


آخرین آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضع تولید خودروهای سواری منتشر کرده، به وضوح گویای عقبگرد شرکت‌های چینی در صنعت خودرو کشوراست و با ادامه این روند، هیچ بعید نیست طی ماه‌های آینده شاهد خروج چشم بادامی‌ها از ایران باشیم. در حال حاضر چند شرکت چینی در خودروسازی ایران حضور دارند که بیشتر آنها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و برخی نیز میهمان ایران خودرو و سایپا به‌عنوان شرکت‌های وابسته به دولت، هستند. از جمله شاخص‌ترین چینی‌های حاضر در صنعت خودرو ایران می‌توان به «چری»، «جک»، «لیفان»، «FAW»، «BYD»، «جیلی»، «ام جی»، «برلیانس» و «چانگان» اشاره کرد که تیراژ همه آنها در آخرین آمار اعلامی (آمار مربوط به دی‌ماه ۹۷) کاهشی و حتی در برخی موارد صفر بوده است. به‌عنوان مثال، چری که در ایران تحت عنوان «مدیران خودرو» محصولاتش را عرضه می‌کند، طی دی‌ماه امسال حتی یک دستگاه محصول نیز تولید نکرده است. همچنین جیلی نیز که «بم خودرو» میزبان محصولاتش در ایران است، هیچ تولیدی در دی‌ماه نداشته و لیفان نیز همین شرایط را دارد. شرکت‌هایی مانند «BYD» و جک نیز روندی نزولی در تولید داشته‌اند و طبق شنیده‌ها، برلیانس و ام جی نیز ظاهرا چندان تمایلی به ماندن در ایران ندارند.

  • سه عامل افت چینی‌ها

azvico
توقف تولید و نزولی شدن تیراژ خودروهای چینی را در ایران می‌توان از سه زاویه بررسی کرد. در واقع عقبگرد چینی‌ها ریشه در عوامل مختلفی دارد که البته سرنخ بیشتر آنها به تحریم خودروسازی ایران مربوط می‌شود. در این بین، سه عامل اصلی تضعیف فعالیت خودروسازان چینی در کشور عبارتند از «قطع یا کند شدن روند تامین قطعات از خارج»، «ضعف داخلی‌سازی خودروهای چینی» و «تغییر رویکرد خودروسازان چینی در بازار ایران». به جز موضوع «ضعف داخلی‌سازی»، دو مورد دیگر کاملا با تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه خودروسازی ایران در ارتباط است و طبعا تا گشایشی سیاسی رخ ندهد، نمی‌توان امید چندانی به حل آنها داشت. با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی کشور، قابل‌پیش‌بینی بود که روند تامین قطعات از خارج، مختل شود و برخی خودروسازان خارجی، ایران را ترک کنند، با این حال گمان می‌رفت چینی‌ها مانند دور قبلی تحریم (سال‌های ۹۱ و ۹۲) به فعالیت خود ادامه داده و حتی حضورشان را پر رنگ تر نیز کنند. در دور قبلی تحریم‌ها، خودروسازان چینی نه‌تنها از ایران نرفتند و فعالیت خود را کاهش ندادند، بلکه بر تعداد آنها افزوده شد و سهم شان در بازار خودروی کشور رو به فزونی گذاشت. در واقع چینی‌ها از خلأ حضور شرکت‌های معتبر آسیایی و اروپایی در صنعت و بازار خودروی ایران طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ بهره برده و فعالیت‌های شان را توسعه دادند. شرایط به شکلی پیش رفت که علاوه‌بر پررنگ‌تر شدن فعالیت خودروسازان چینی (آنها که از قبل در ایران بودند)، شرکت‌های جدیدی نیز به کشور آمدند و در نتیجه، سهم چینی‌ها در بازار خودروی ایران رشد قابل‌توجهی به خود دید و از مرز ۱۷ درصد نیز رد شد. با توجه به این رویکرد چینی‌ها در تحریم قبلی، گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز چشم بادامی‌ها بمانند و فعالیت خود را گسترش نیز بدهند، با این حال عکس آن اتفاق افتاد. با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران در نیمه مرداد امسال، روند تولید خودروهای چینی در کشور رو به نزول رفت، به نحوی که هم محصولات متعلق به بخش خصوصی افت تولید را تجربه کردند و هم میهمانان چشم بادامی ایران خودرو و سایپا.


مختل شدن روند تامین قطعات از چین، موضوعی بود که برخلاف پیش‌بینی‌ها گریبان خودروهای چینی را در ایران گرفت و سبب شد تیراژ در مسیر افت قرار گیرد. این اتفاق خود ریشه در ماجرایی دیگر داشت و آن، همکاری نکردن بانک‌های چینی با ایران بود. در واقع شدت تحریم‌های آمریکا کار را به جایی رساند که بانکی‌های چینی نیز قید همکاری با ایران را زدند و در این بین، چرخش «کونلون بانک» بدترین اتفاق ممکن برای خودروسازی ایران بود. این بانک چینی در دوران تحریم قبلی همکاری مناسبی با ایران داشت و به نوعی پل ارتباطی برای نقل‌و‌انتقال پول در آن مقطع بود و هرچند گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز نقش قبلی را بازی کند، اما تغییر چهره داد و از ایران به سمت آمریکا چرخید. چند هفته پیش بود که کونلون بانک رسما اعلام کرد تنها در چارچوب اقلام غیر‌تحریمی (دارو و مواد غذایی و…) با ایران همکاری می‌کند و بس. این پیغام بانک چینی معنایش این بود که امکان نقل‌و‌انتقال پول در حوزه خودروسازی وجود ندارد. در نتیجه این اتفاق و البته اتفاقات مشابه دیگر ناشی از تحریم، روند تامین قطعات از محصولات مونتاژی خودروسازی چین در ایران، بسیار کند شد و به تبع آن، تیراژ افت کرد. در کنار این اتفاق، برخی خودروسازان چینی نیز تغییر رویکرد داده و فعالیت خود را در ایران کاهش دادند. برخی از آنها از ترس تحریم‌های آمریکا و برخی نیز به طمع دریافت چراغ سبز برای حضور در بازار خودرو این کشور، به صنعت خودرو ایران پشت کردند. گفته می‌شود برخی خودروسازان چینی تمایلی به ماندن در ایران ندارند و می‌خواهند به‌تدریج خارج شوند.

در نهایت اما ضعف داخلی‌سازی خودروهای چینی مونتاژی در ایران نیز دیگر عاملی به حساب می‌آید که به نوبه خود در کاهشی شدن روند تولید این محصولات در کشور اثرگذار بوده است. چینی‌ها طی سال‌ها حضور در صنعت و بازار خودرو ایران، چندان میلی به داخلی‌سازی از خود نشان ندادند و فشاری هم از ناحیه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مورد روی آنها نبود. نتیجه چنین رویکردی این شد که خودروهای چینی با داخلی‌سازی اندکی طی این سال‌ها مونتاژ شدند و در نهایت دود آن به چشم صنعت خودرو و مشتریان رفت. بدون شک اگر خودروسازان چینی در این سال‌ها داخلی‌سازی را جزو اولویت‌های خود در ایران قرار می‌دادند و نهادهای داخلی نیز آنها را بابت این موضوع تحت فشار قرار می‌دادند، حالا اوضاع تولید چشم بادامی‌ها در کشور بهتر بود. هرچه هست چینی‌ها نیز این روزها متاثر از تحریم‌های آمریکا، با افت تولید مواجهند و افق امیدوارکننده‌ای برای فعالیت آنها در کشور (در صورت تداوم شرایط فعلی به‌خصوص ادامه تحریم‌ها) قابل‌تصور نیست. مرور اوضاع تولید برندهای چینی در ایران طبق آخرین آمار اعلامی، نشان می‌دهد چشم بادامی‌ها هم‌اکنون در چه شرایطی قرار دارند و آیا امیدی به ماندن آنها هست یا باید منتظر رفتنشان باشیم.

  • شرایط دشوار شرکت‌های چینی

چری جزو اولین خودروسازان چینی است که به قصد توسعه بازار خود، در اواسط دهه ۸۰ راهی ایران شد و توانست خیلی زود محصولاتش را در سبد خرید ایرانی‌ها قرار دهد. قیمت پایین و مصرف سوخت مناسب و شرایط فروش متنوع، از اصلی‌ترین دلایلی به‌شمار می‌روند که جای پای چری را در ایران سفت و این شرکت را به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده خودروهای چینی در کشور تبدیل کردند. چری اگرچه در دور قبلی تحریم‌ها ایران را ترک نکرد و توسعه محصول نیز داد، با این حال در تحریم‌های جدید، رفتاری دیگر را در پیش گرفت. بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، چری در دی‌ماه امسال حتی یک دستگاه خودرو را نیز در ایران مونتاژ نکرده است. همچنین آمار تولید ۱۰ ماهه چری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. هرچند ظاهرا چری تمایل به رفتن از ایران ندارد، اما تحریم‌ها کار این شرکت را برای ماندن سخت کرده است.


در کنار چری، لیفان نیز تولید در ایران را کاملا متوقف کرده است، شرکتی که محصولاتش را در کرمان‌موتور مونتاژ می‌کند. آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد حتی یک دستگاه لیفان نیز طی دی‌ماه در ایران مونتاژ نشده و بنابراین سرنوشت این شرکت هم مانند چری در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. لیفان جزو چینی‌های قدیمی خودروسازی ایران به شمار می‌رود که پس از چری وارد کشور شد و حال باید منتظر ماند و دید می‌رود یا می‌ماند.


اما دیگر خودروساز چینی که تولید محصولاتش در کشور متوقف شده، جیلی نام دارد. جیلی ابتدا از مسیر صادرات راهی ایران شد، اما در ادامه تصمیم گرفت وارد فاز مونتاژ شود تا از هموطنانش عقب نماند. میزبان محصولات جیلی در ایران، یکی از خطوط تولید قدیمی بخش خصوصی به نام «بم خودرو» است که طبق آمار وزارت صنعت، در دی‌ماه امسال هیچ تولیدی نداشته است.


به جز جیلی اما «BYD» نیز با افت تولید همراه بوده است. این شرکت که با تبلیغات فراوان و به قصد گرفتن سهمی بزرگ از بازار خودرو ایران وارد کشور شد، گویا سودای حضور در آمریکا را دارد و طبعا ناچار است یکی از این دو (بازار ایران یا بازار آمریکا) را انتخاب کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که «BYD» با چراغ سبز آمریکایی‌ها برای حضور در بازار این کشور روبه‌رو شده و بنابراین فعالیت‌های خود را در ایران به حداقل رسانده است. آمارهای اعلامی نشان می‌دهد «BYD» که در ایران تحت نام کارمانیا فعالیت می‌کند، طی دی‌ماه امسال فقط ۲۵ دستگاه محصول را به تولید رسانده است. جدا از برندهای مذکور، «هاوال» نیز به‌عنوان دیگر خودروساز چینی حاضر در ایران با مشکلاتی روبه‌رو است و گفته می‌شود این شرکت روند تامین قطعات محصولات خود را قطع کرده است.

  • تداوم فعالیت جک و FAW


هرچند «جک» به‌عنوان دیگر خودروساز چینی حاضر در ایران، ظاهرا برنامه‌ای برای رفتن ندارد اما مشخص نیست تحریم‌ها اجازه ماندن را به آن خواهد داد یا نه. جک البته به عکس چری، لیفان و جیلی، تولید محصولاتش در کشور متوقف نشده و آمار دی‌ماه نشان می‌دهد بیش از دو هزار محصول در این شرکت طی دی‌ماه امسال به مونتاژ رسیده است. میزبان محصولات جک در ایران، کرمان موتور است. دیگر خودروساز چینی حاضر در ایران یعنی «FAW» اما گویا اوضاع مناسبی دارد و به‌دنبال رفتن از ایران نیست. این شرکت که محصولاتی تحت عنوان بسترن را در خطوط تولید «گروه بهمن» مونتاژ می‌کند، تولید را در دی‌ماه ادامه داده و توانسته تیراژ ۱۰ ماهه خود را نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد. اطلاعات زیادی در مورد تصمیم «FAW» برای ماندن یا رفتن از ایران وجود ندارد، با این حال آخرین آمار تولید نشان می‌دهد این شرکت فعلا به‌دنبال ترک کشور نیست.

  • برلیانس و دانگ‌فنگ می‌روند؟


اما ماندن و رفتن خودروسازان چینی میهمان ایران خودرو و سایپا نیز در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این بین، گویا برلیانس که با سایپایی‌ها همکاری می‌کند، احتمال دارد تولید محصولاتش را طی ماه‌های آینده کمتر کند. اگر آمار تولید برلیانس را در دی‌ماه امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد افتی حدودا ۵۶ درصدی گریبان محصولات این شرکت را گرفته است.


در کنار برلیانس، چانگان نیز دیگر همکار چینی سایپا محسوب می‌شود که تولید محصولاتش در ایران طی دی‌ماه امسال (نسبت به ماه مشابه سال گذشته) تقریبا به یک‌سوم کاهش یافته است. تا امروز اخباری مبنی‌بر ترک ایران از سوی چانگان منتشر نشده و به نظر می‌رسد این شرکت مایل به رفتن نیست. سایپایی‌ها یک میهمان چینی دیگر به نام «زوته» نیز دارند که محصولی تحت عنوان آریو را در ایران مونتاژ می‌کند و فعلا حرف و حدیثی در مورد رفتن آن به گوش نمی‌رسد.

Dongfeng H30 Cross
از برلیانس و چانگان و زوته که بگذریم، دانگ‌فنگ و ‌هایما نیز دیگر چینی‌های حاضر در خودروسازی نیمه‌دولتی کشور به شمار می‌روند که ظاهرا اولی به‌دنبال محدود کردن فعالیت‌های خود در ایران است و دومی فعلا برای ماندن تلاش می‌کند. آخرین آمار اعلامی نشان می‌دهد تولید دانگ‌فنگ در دی‌ماه امسال به یک‌سوم ماه مشابه سال گذشته رسیده و احتمال دارد این شرکت به تبعیت از همکار فرانسوی‌اش (پژو) ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا ترک کند. این در حالی است که ظاهرا شرکت هایما سیگنالی بابت ترک ایران ارسال نکرده و احتمالا تا اطلاع ثانوی در مشارکت با ایران خودرو باقی خواهد ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. پویا

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (19 ديدگاه)

    هیچ امیدی به خارجی ها نباید داشت .
    اقتصاد مقاومتی تنها راه حل مسئله است

    1. محمد

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      دوست عزیز امروز پرقدرت ترین سلاح دنیا، اقتصاده
      دشمن اول آمریکا، چینه
      اگه آمریکا میتونست، چین رو قبل همه کشورها تحریم میکرد
      اما چین اونقدری سلاح اقتصادش رو تیز کرده در سالهای اخیر،
      که اگه آمریکا دست به بازار چین بزنه، کل اقتصاد دنیا حتی آمریکا ورشکسته میشه
      شاید مرگبارترین سلاح قرن ۲۰ سلاح هسته ای بود
      اما قوی ترین سلاح قرن ۲۱ قطعا اقتصاد قویه
      اقتصادی که دنیا بهش وابسته باشه حتی شده با ۵ تا محصول اما استراتژیک و غیر قابل حذف
      نه حصارکشی دور اقتصادهای کشورها
      .
      در مورد چینی ها هم روزی که میتونستیم حتی با بنز قرارداد مشارکت بنویسیم مثل خود بازار داخلی چین که با خودروسازان مختلف قرارداد داره،
      رفتیم با خودروسازان درجه چندم چینی قرارداد نوشتیم به امید روز تحریم
      حالا همونا هم دور ما خط کشیدن
      البته بعید میدونم هیچ عقل عاقلی از سود بدش بیاد
      و این خودروهای چینی که وارد میکنیم تا ۹۹٪ اونها هنوز غیر قابل صادرات به آمریکاست و ضرری از تحریم مواجهشون نیست
      این عدم عرضه خودروهای چینی بنظر بخاطر گران شدن بیشتره نه ترک چینیهای بازار
      کاری که حتی با پراید دارن میکنن بعضی عزیزان دلال و…

      1. مهدی

        ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (1327 ديدگاه)

        البته قویترین سلاح دنیا تکنولوژی و دانش است که انحصارش دست امریکاست و اتفاقا چین میدنه بدون تکنولژی نمیتونه دوام بیاره در نتیحهه نوعی وابسته است

        1. رامتین

          ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
          سوابق: (3252 ديدگاه)

          من زیاد با حرفتون موافق نیستم. تکنولوژی و دانش بهیچ وجه الان در انحصار آمریکا نیست. این قرن، چین را بالاتر از آمریکا خواهیم دید. کمتر از 10 سال آیننده این اتفاق میوفته. برندی مثل هوآوی در تکنولوژی موبایل در حد glx ایران بود، اما الان جزء 3 برند برتر و تا قبل 2025 شک نکنید با اختلاف از اپل و سامسونگ جلو خواهد زد.

    2. Genius

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      آره تو درست میگی بخاطر همین هم الآن ما ملت دقیقا وسط گود اقتصاد مقاومتی ایستاده ایم اما مشکل اینجاست بخداوندی خدا تمام اعضاء و جوارحمون بعد از 40 سال تحمل فشار مضمحل و از هم گسیخته شده دیگه رمقی به تنمون نیست!!روز خوش نداشتیم تا حالا که الآن بگیم یه موجی اومده و میخوابه و همه چی درست میشه پس تحمل میکنیم!

      1. پویا

        ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (19 ديدگاه)

        نه بخاطر اینه که ملت مثل شما اقتصاد مقاومتی رو اجرا نمی کنن .
        وابستگی خوب نیست .همین اروپا که به خاطر تحریم از ایران رفتن به زودی با اجرای تعرفه واردات به امریکا یه طوری تنبیهشون میکنن که هیچ وقت یادشون نره .
        خانم نیکی هیلی چندوقت پیش گفت به زودی اروپائی ها رو به شدت تنبیه می کنیم

    3. دانیال

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (134 ديدگاه)

      اقتصاد مقاومتی دقیقا همینی که الان توش هستیم. نتیجه اش هم هر روز داریم می بینیم

      1. پویا

        ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (19 ديدگاه)

        چون اجرا نکردی اینطوری شده .
        اگه اجرا بشه همه مشکلات حل میشه .
        میتونیم حداقل 1 میلیون خودرو عالی رو به همه دنیا صادر کنیم .
        همچنین باید سریع به سمت ساخت خودرو برقی بریم .
        این همه معدن لیتیوم داریم .با تولید و صادرات باطری میشه درامد ارزی بالایی داشت .

        1. مهدی

          ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
          سوابق: (1327 ديدگاه)

          هیچ کجای دنیا هیچ کسی نمی تونه تمام یک خودرو خودش تولید کنه همین بی ام و قطعاتش در چین تولید میشه طراحی و دانش فنی در امریکا فرانسه و‌المان انجام میشه بعضی قطعات های تک از ژاپن میاد مگر میشه صفر تا صد چیزی خودت تولید کنی قرون‌وسطی نیست که بری تو روستا شیر و گوشت و نون خودت تولید کنی همون زمان هم مراودات داشتن

    4. محمدامین مقدم

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (94 ديدگاه)

      منظور از اقتصاد مقاومتی خرید اجناس بی کیفیت ایرانی و خرید اجناس خارجی نیست .

      1. مهدی

        ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (1327 ديدگاه)

        دنیای امروز دهکده جهانی تبدیل شده نمیشه بدون تعامل و همزیستی پیش رفت استراتژی دیوار اهنین استالین ده ها سال شکست خورده

    5. ZzZ

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (9 ديدگاه)

      فقط چین لامصب مملکت رو کلی بدن دستش .بعد ایران رو با این همه منابعه می نند ابر قدرت دنیا

  2. Abbas

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (875 ديدگاه)

    اولا چینی های مهمان نه و چینی های غارتگر،دوما کار ما به جایی رسیده که چینی ها هم واسمون ناز میکنن،سوما من که امیدوارم این صنعت خودروسازی فاسد از ریشه نابود بشه شاید بازسازی دوبارش باعث درست شدنش بشه

  3. Mآsكvيch

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (72 ديدگاه)

    وزیر نفت راست میگفت که شرایط فعلی از جنگ ایران و عراق هم بدتره…

  4. حمیدرضا

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    هایما در چین اوضاع خوبی نداره و شاید بمونه لیفانم بیشتر صادرات داره و در کشورهای دیگه بیش از چین میفروشه پس این دو شرکت ممکنه تا حدی برای موندن تلاش کنن ولی باقی خصوصا چری و جیلی و دانگ فنگ حتی بی وای دی و زوتی در بازا رچین انقدر رشد داشتن بعید نیست قید تحریم ها و ایران رو بزنن و بزارن برن
    ما ده سال وقت داشتیم تا یه خودروی خیلی ساده مثل ایکس 60 رو تولید داخل کنیم نتونستیم بعد چطوری می خایم دماغ دنیا رو به خاک بمالیم

  5. حسین

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    وقت قرارداد بستن اشتباه کردن!
    ۱- محصولات را با موتور و … مشترک نیاوردن و داخلی سازی نکردن!
    ۲-با برند هایی قرارداد بستن که از قطعات آمریکایی استفاده میکنند و یا بخاطر صادراتشان به بعضی کشور ها از تحریم شدن میترسن!
    ۳-بجای قرارداد بستن با ۳ شرکت معتبر چینی ، با ۳۰ شرکت مختلف قرارداد بستن و رفتن از بازار ایران برایشان ضرر زیادی ایجاد نمیکنه!
    درست ماشین های چینی خوب نیستن اما اگر نبودن امروز خبری از سمند پر آبشن (دنا) با سانروف و موتور توربو و برنامه ریزی برای نصب گیربکس اتومات و سیستم esp روش ، نبود!
    دولت هم که نمیزاره خودروساز ها جمع بشن ، حتی شده دوباره روا تولید کنن و دولت وام چند هزار میلیاردی بده!
    پس کاش درست قرارداد میبستن و کاش مافیا اجازه میداد رنو قطب سوم و مستقل شود!

    1. مهدی

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1327 ديدگاه)

      هیچ کجای دنیا هیچ کسی نمی تونه تمام یک خودرو خودش تولید کنه همین بی ام و قطعاتش در چین تولید میشه طراحی و دانش فنی در امریکا فرانسه و‌المان انجام میشه بعضی قطعات های تک از ژاپن میاد مگر میشه صفر تا صد چیزی خودت تولید کنی قرون‌وسطی نیست که بری تو روستا شیر و گوشت و نون خودت تولید کنی همون زمان هم مراودات داشتن

  6. ارشک

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (326 ديدگاه)

    به نظرم ما نباید نگران رفتن چبنیها باشیم و بخواهیم راهی پیدا کنیم که چینی ها وارد بازار بشوند بلکه الان مشکل برای خود چینی هاست و خودشون باید حلش کنند.
    فراموش نکنیم در بیشترین حد ممکن ماهی حدود ۱۰۰ هزار خودروی چینی در ایران تولید می شد و اگر هر کدام ده هزار دلار عاید چین بکنه میشه ماهی یک میلیارد و سالی ۱۲ میلیارد دلار درآمد.برای این پول خودشون باید راه حلی پیدا کنند.الان ترامپ برای ۵ میلیارد بودجه دیوار مکزیک، دولت امریکا را تعطیل کرده.

  7. مهدی

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1327 ديدگاه)

    هیچ کجای دنیا هیچ کسی نمی تونه تمام یک خودرو خودش تولید کنه همین بی ام و قطعاتش در چین تولید میشه طراحی و دانش فنی در امریکا فرانسه و‌المان انجام میشه بعضی قطعات های تک از ژاپن میاد مگر میشه صفر تا صد چیزی خودت تولید کنی قرون‌وسطی نیست که بری تو روستا شیر و گوشت و نون خودت تولید کنی همون زمان هم مراودات داشتن

  8. رامتین

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3252 ديدگاه)

    یعنی من اگه وزیر باشم هر جور شده پلتفرم یه محصولی مثل فولکس را میخریدم و روی همون سرمایه گذاری میکنم. همین کاری که شنیدیم فولکس برندی مستقل به عنوان جتا را در چین ایجاد کرد (برند اقتصادی شرکت فولکس) و 4 محصول مختلف را قراره بر اون مبنا تولید کنه. ملت ما نیاز به بی ام و سری8 ندارند، اصلا پولشو ندارند، اما یک سدان با کیفیت اعلی و ایمن با آپشن کاملا متوسط میتونه همه را راضی کنه. ساندرویی که محصول 10 سال پیش شرکت متوسط رنو است، امروزه میگن بسیار با کیفیت و اکثرا راضی هستند ازش (بدون در نظر گرفتن آپشن و..) حال اگه یه سدان اقتصادی، منحصرا فولکس میزد و میومد ایران، چی باید میگفتیم….

  9. مهدی دهقان

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    کار به خوب و بد بودن ماشیناشون ندارم چطور برای انتقال پول خودرو سازا مشکل وجود داره ولی برا واردات این همه اشغال دیگه مثل لوازم تحریر چیزای تزیینی لوازم بهداستی و وسایل فیک و قلابی و… که از چین وارد میشه مشگلی نیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا