روزنامه ایران: از اسفندماه سال گذشته وضعیت بازار خودروهای وارداتی با نوسانات شدیدی مواجه شد که در تاریخ خرید و فروش خودروهای خارجی سابقه نداشت. اوایل اسفندماه به دلیل افزایش نرخ ارز، بازار خودروهای خارجی تحت تأثیر قرار گرفت. البته این تغییرات قیمتی توسط واسطه ها و دلالان و برخی از شرکت های واردکننده رخ داد. شرکت های واردکننده خودرو آن زمان با ارز هزار و ۱۱۲ تومان خودروهای خود را وارد می کردند و از هرگونه نوسانات ارزی در امان بودند اما زمانی که قیمت ارز بالا رفت با احتکار خودرو در بنادر نسبت به افزایش قیمت خودروها اقدام کردند و متأسفانه در بازار قیمت ها بیش از ۴۰ میلیون تومان بالا رفت.
یکی از شرکت های واردکننده خودرو سال گذشته با سه کشتی بین ۷ تا ۸ هزار خودرو وارد بندرعباس کرد اما خودروهایی را که با ارز دولتی (هزار و ۱۱۲ تومان) وارد کرده بود در بنادر نگه داشت تا قیمت ارز که به بالاترین حد خود رسید در سطح بازار توزیع کند. این احتکار خودرو توسط شرکت های معروف واردکننده سبب شد قیمت خودروهای خارجی با شیب تندی بالا رود.
متأسفانه سازمان حمایت نیز نتوانست قبل از سال جدید بازار را کنترل کند و اکنون نیز قیمت ها حکایت از آن دارد که خودروهای خارجی به رغم آن که با ارز هزار و ۲۲۶ تومان در شرایط فعلی وارد می شود، پائین نیامده است و شرکت های واردکننده در این مدت سود صددرصدی برده اند. واردکنندگان خودرو که از ارز دولتی استفاده می کنند، خودروهای خود را با شرایط ارز آزاد به فروش می رسانند و حتی مجوزهای ثبت سفارش واردات خودرو را با قیمت های بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان می فروشند.
تخلف های یادشده، بازار خودروهای خارجی را با تنش های متعددی روبه رو کرده است و مشتریان خودروهای وارداتی دچار سردرگمی شده اند که چه زمانی را برای خرید خودرو انتخاب کنند. یکی از نمایشگاه داران خودروهای وارداتی که واردکننده خودرو نیز هست، در این باره گفت: خودروهای خارجی که توسط نمایشگاه داران وارد می شود با ارز دولتی نیست و ما با قیمت روز ارز، نسبت به واردات خودرو اقدام می کنیم.
اما شرکت های واردکننده که تعداد محدودی هستند ارز دولتی استفاده کرده و حتی قیمت خودروهای خود را بالاتر از نمایشگاه داران به فروش می رسانند و این در شرایطی است که خودروهای نمایشگاه داران آپشن های متعددی دارد.
وی گفت: در گذشته واردکنندگان حدود ۱۰ درصد از خودروهای خارجی منتفع می شدند و اکنون این عدد به کمتر از ۵ درصد رسیده است اما شرکت های واردکننده با سود ۱۰۰ درصدی نسبت به واردات خودرو اقدام می کنند. وی با بیان این که سازمان حمایت باید بر واردات خودروها توسط شرکت های واردکننده نظارت بیشتری کند تا بازار خودرو دچار تنش نشود، افزود: از سال گذشته که قیمت خودروهای خارجی دچار نوسان شد، سازمان حمایت برای حل این مشکل کاری انجام نداده است.
وی یادآور شد: واردات خودرو با ارز آزاد هیچ مشکلی ندارد و واردکنندگان از هر کجای دنیا می توانند خودروهای مورد تقاضا را وارد کنند.
حسین اردوخانی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران نیز با تأیید خبر احتکار خودرو توسط برخی از شرکت های واردکننده خودرو با هدف گران کردن خودروها اظهار داشت: اگر شرکت های واردکننده خودروهای خود را اسفندماه وارد بازار می کردند، قیمت ها تا ۱۰۰ میلیون تومان بالا نمی رفت، اما متأسفانه این شرکت ها با ارز دولتی خودرو وارد کرده و در نهایت با قیمت های بسیار بالا در سطح بازار توزیع کردند.
وی گفت: افزایش نرخ ارز هیچ تأثیری بر قیمت ها نداشت چرا که واردکنندگان از ارز دولتی استفاده کردند. این امر سود کلانی برای شرکت ها و ضرر بسیار بزرگی برای دولت داشت چرا که از منابع ارزی دولت به ضرر مردم استفاده شد.
اردوخانی متذکر شد: به دلیل گسترش تحریم ها برای واردات خودرو با ارز دولتی خودرو ها از کشورهای عراق و کویت وارد بندرعباس، چابهار و بوشهر می شود، اما این خودروها به دلیل آن که برای برخی کشورها ساخته شده است، آپشن بخاری را ندارد لذا مردم در خرید خودروها باید دقت کنند تا خودروهایی را خریداری کنند که آپشن های مدنظرشان لحاظ شده باشد. وی تأکید کرد: برخی از شرکت های وارد کننده خودرو مجوز ثبت سفارش خودرو را به افراد غیرمتخصص فروخته اند و این امر سبب شده تا خودروهای کارکرده به نام صفر وارد بازار ایران شود و این خودروها تنها با دیاگ زدن قابل شناسایی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تقاضا برای خرید خودرو افزایش نیافته است و معمولاً در نخستین ماه از سال چنین شرایطی رخ می دهد. با این اوصاف دولت می تواند قبل از رشد تقاضا ها نسبت به ساماندهی بازار اقدام کند و اجازه ندهد شرکت های وارد کننده سود های بسیاری ببرند.
وی با بیان این که در سال جدید ۵ هزار دستگاه خودرو با ارز دولتی وارد شده است خاطرنشان کرد: اگر احتکار خودرو به بهانه افزایش نرخ ارز صورت نگیرد بازار خودرو های خارجی دچار مشکل نمی شود و بازار آرام خواهد شد.
به هر ترتیب افزایش کاذب قیمت خودرو باعث شد خودروهای خارجی خیلی گران تر از قیمت واقعی شان به دست مردم برسد و این امر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. از این رو برخی از کارشناسان می گویند دولت نباید به خودروهای وارداتی که در زمره خودروهای لوکس هستند، ارز دولتی دهد.
احمدرضا خدمتگزار استاد دانشگاه در این باره می گوید: پرداخت ارز دولتی برای خودروهای وارداتی درست نیست. دولت می تواند این ارز را در بخش تولید هزینه کند. وی افزود: مشتریان خودروهای خارجی افراد خاص هستند و اکنون که با نرخ های آزاد خودروها به فروش می رسد دلیلی ندارد که ارز دولتی پرداخت شود.
وی تأکید کرد: واردکنندگان خودرو که از ارز دولتی بهره مند می شوند در قیمت های خود هیچ تغییری ندادند و همواره قیمت های خودرو با ارز دولتی و آزاد یکسان است. وی گفت: ارز دولتی را می توان در بخش تولید و یا خرید ماشین آلات هزینه کرد که ضمن افزایش اشتغالزایی، سبب توسعه صنعتی نیز می شود.
mohammad
۲۱ فروردین ۱۳۹۱این حرفا رو ول کن عجب نمایشگاهی
usa
۲۱ فروردین ۱۳۹۱اقا محمد راست میگه ول کنید به خدا اینا که ادم بشو نیستن ولی عجب نمایشگاه توپیه
اشکان
۲۱ فروردین ۱۳۹۱!Like
سعید
۵ فروردین ۱۳۹۴عجب
admin
۲۱ فروردین ۱۳۹۱کاری از دلالی در ایران پرسودتر و کم دردسرتر وجود نداره درحالیکه یه مهندس با مدرک فوق لیسانس باید کلی بگرده تا شاید شغل مناسبی پیدا کنه. البته متاسفانه
شایان
۲۲ فروردین ۱۳۹۱قبل از عید یه 206 اتومات خریدم 2 3 نومنی سود کردم
الانم قرض و قله کردم دارم میرم یه چیزی از هیوندا بردارم
مطمءن هستم ضرر نداره ک هیچ یه 10 تومنی توش داره اگر داشتم 10 تا میخریدم اشتباه کردم سکه خریدم بدبخت شذم
سعید
۲۲ فروردین ۱۳۹۱بله آقا
وقتی میزن تو بوق و کرنا میگن واردات آسون شده و موقع ثبت سفارش دهنشونو آسفالت میکنن تا با کلی مکافات ماشین وارد کنن احتکار که هیچی…
یک ایرانی
۲۳ فروردین ۱۳۹۱وقتی یک عده ، چشمشان را به روی همه چیز می بندند ، میشود همین
مگر دستگاه های دولتی نمی توانند با اقداماتی مانند اعمال جریمه های سنگین و یا لغو مجوز فعالیت این گونه شرکت های محتکر ظالم ، جلوی این اتفاقات و نابه سامانی ها رو در کشور بگیرند!!!
momo
۱۹ مهر ۱۳۹۱نه عزیزم چون بیشتره همین واردکننده ها خودشون از دستگاههای دولتی اند
سید
۲۳ فروردین ۱۳۹۱همه شاهد باشید دوبله میاد پایین چون اول انقلاب هم اینجوری شد بعدش ماشین خارجی رو خفه کردن.مثل گلف92 اپل کورسا و…
sMi
۲۳ فروردین ۱۳۹۱والا اینجوریهام که میگن نیست من سانتافه دارم الان 18میلیون بالاتر میخرن اما من در اصل ضرر کردم چون ماشین دلخواهمو الان باید 50تومن بالاتر بگیرم .
ژيان
۲۴ فروردین ۱۳۹۱حالا که شیر تو شیره
منم بنزم
م م
۳۰ فروردین ۱۳۹۱دمشون گرم که با مغز متفکرشون درامد چهل سال یه کارگر رو تو یک ماشین در میارند.
م م
۳۰ فروردین ۱۳۹۱ولی خدا وکیلی هم نامردیه هم بیرحمیه.چون همه این ماشینها رو مایه دارها نمیخرند .بین خریدارها شاید کسایی هم باشند که یه عمر سرفه جویی کردن از گلو بریدند تا حسرت به دل نمونند که اخر سربولشون نصیب گردن کلفتها میشه
میثم
۶ اردیبهشت ۱۳۹۱من نمیدونم آخه به استاد دانشگاه چه ربطی داره که برای واردات ماشین ارز دولتی بدن یا ندن.همه بدبختی ما اینه که همه تو تمام زمینه ها متخصصن.چون که ماشینای وارداتی برای پولداراست نباید بهشون خدمات بدی.بگی چون پولدارن چشمشون کور پول خرج کنن.آقاجون پولدارا دارن کشورو میچرخونن چه بخوای چه نخوای.
hadi
۲۳ خرداد ۱۳۹۱راستی گفتن بشر سیر ناپذیر مگه واردان ماشین
کم سود داره براشون دست به این کار زدند
آدمی که قناعت نداشته باشه فقط خاک گور طمعش رو پر
میکنه 8000خودرو وارداتی کسی با همچین سرماییه
بازم دنبال…
حمید
۱ آبان ۱۳۹۱چه انتظاری داریم وقتی سایپا برای گرون کردن خودرو مثلا پراید احتکار کرده نمیفروشه و فیمتشو نجومی بالا برده
MAdE IN CHINA
۱۶ آبان ۱۳۹۲بعید نیست این خودرو سازان داخلی با وامهای سرسام آوری که میگیرن نرن خودرو وارد کنند و احتکار کنند و دستهایی پشت پرده حمایت کنند و مردمو دور بزنن این دزدیها تا وقتی جیب همشون پر بشه لو نمی ره مث 3 هزار میلیارد و …
پسر رئیس جمهور کره یک اختلاص کوچیک انجام داد خودشو اعدام کردن و رئیس جمهور رو از مسئولیتش خلع کردند حالا اگه این اتفاق تو کشور ما بیفته فکر کنم برای 99% پستهای مدیریتی تو روزنامه آگهی استخدام بزنن یا یک نفر هم بشه رئیس پلیس هم بشه رئیس مدیریت سوخت و هم مدیر عامل باشگاه پرسپولیس
ای بابا بی خیال
گوشت قربونی هر کی دستش رسید کند و رفت
ولی بدونین همه یک تیکه پارچه بیشتر همسفرمون نیست بعضی آدما یادشون رفته که باید برن حالا 10 سال این ور و اون ور
به قول شاعر می گه دیر و زود داره سوخت و سوز نداره
یا حق
ali
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳واقعا خدا خیرشون بده. جز خدمت صادقانه هیچ کار دیگه ای نمیکنن
این مدیران!!!!!!!!!!!
بیجاره مردم………….
سعید
۱۴ تیر ۱۳۹۳من ی پیکان دارم قبلا 1.5 ملیون میخریدند الان 3.2 میلیون،یعنی 1.7 میلیون بیشتر بعد نشستم فکر کردم خوب شد که نفروختم چون اگه الان بفروشم میتونم باهاش ی بلیت رفت به استانبول بگیرم ی کباب ترکی ام بخورم و بعدش با اتوبوس واحد برگردم ایران. خدایا ممنون از این همه خوشبختی!!!!!