سال گذشته همزمان با تغییر مبنای ارز مبادلهای به جای ارز مرجع در محاسبات گمرکی، تعرفه تمامی کالاها کاهش یافت این در حالی است که به تبع آن تعرفه واردات خودرو از ۹۰ درصد به ۴۵ درصد رسید.بر این اساس، اوایل امسال نیز همزمان با کاهش ۵ درصدی تعرفه واردات خودرو بر اساس مصوبه دولت دهم، تعرفه این کالا ۴۰ درصد شد.
هر چند با تعرفه ۴۰ درصدی، واردات خودرو روند صعودی به خود گرفت، اما بسیاری از واردکنندگان نیز از واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی محروم شدند. تغییر تعرفه واردات خودرو در دولت دهم حالا گریبان وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت دولت یازدهم را گرفته به طوریکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد دارند وزیر صنعت ومعدن را به بهانه واردات خودروهای لوکس که مقررات آن در دولت دهم با تغییراتی همراه بود، استیضاح کنند.
در هر حال ظاهرا نعمتزاده نیز از تغییرات تعرفهای دولت دهم راضی به نظر نمیرسد؛ چراکه وی در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو خواستار بررسی میزان تعرفه واردات خودرو برای سال آینده شده است. روز گذشته «ایسنا» گزارش داد که در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو پیشنهادی مبنیبر افزایش پلکانی تعرفه واردات خودرو براساس حجم موتور ارایه شده است.
در این جلسه پیشنهاد شده که خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر تعرفه بالاتری نیز بپردازند علاوهبر آن در این جلسه عنوان شده که هماکنون تناسبی بین تعرفه واردات خودرو به صورت CBU و همچنین تعرفه واردات قطعات خودرو به صورت CKD وجود ندارد بهگونهای که تعرفه واردات خودروی آماده در حد کمی بیشتر از تعرفه واردات قطعات بوده و این موضوع توجیه داخلیسازی خودروها را کمتر میکند. بر این اساس در جلسه مذکور وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشکیل کارگروهی خواسته موضوعات مطرح شده مربوط به تعرفه واردات خودرو را بررسی و نتایج را ارایه کنند تا درباره میزان تعرفهها برای سال آینده تصمیمگیری شود. در خبر دیگری به روایت خبرگزاری تسنیم وزیر صنعت در حاشیه جلسه مجمع کارآفرینان برتر در پاسخ به اینکه پیشنهاد دولت یازدهم برای تعرفه واردات خودرو در سال ۹۳ چیست؟ عنوان کرده که دولت درباره تعرفه واردات خودرو هنوز هیچ نظری در افزایش یا کاهش تعرفهها اعلام نکرده است. البته در حال بررسی این موضوع هستیم.
منبع: روزنامه ی دنیای اقتصاد
مصطفی
۳ دی ۱۳۹۲کم که نمیشه اگه بشه دیگه فرغونا رو دستشون میمونه.
sorena330تحریم شبه خودرو سازان تا پیروزی
۳ دی ۱۳۹۲همون موقع هم که تعرفه از90 به 45 کاهش یافت قیمت خودروها به این اندازه کاهش نیافت،نهایتا10-20 درصد ارزون شد(اونهم یه دوره ی کوتاه تا گرون شدن دلار)
ولی بهتون قول میدم اگه تعرفه فقط 10 درصد افزایش پیدا کنه قیمت خودرو 30 درصد(حداقل)زیاد میشه…
این قانون این مملکته…
شهاب
۴ دی ۱۳۹۲تعرفه گمرکو زمانی بر میدارن که خودروسازهای ما توان رقابت با بقیه برندها رو داشته باشن!!!!!!!! :D
((فکرشم آدمو میخندونه))
saied
۴ دی ۱۳۹۲خاک تو سر کسی که به خاطر منافع جیبش. جان و مال همه رو به خطر میندازه :(
در ضمن یه سوال اساسی ؟ اگه ماشینای وطنی مون خوبه چرا اقایون مسئولمون همشون بهترین برند هارو سوار میشن ؟ مگه چیشون از من لیسانس بیکار زیاد :(
hoseyn
۳ دی ۱۳۹۲دولت که حرفش جلو ریختن حباب رو گرفت!دیگه واسه ما تعرفه 40 درصدی با 10 درصدی(حداقل تعرفه قانونی)فرقی نمیکنه!چون دلار ارزون تر از 2600 نمیشه!
sajad
۴ دی ۱۳۹۲دقیقا دولت به زور ارز رو تا سال بعد تا 3 تومان(به 2600 نمیرسه چونارز ازاد با دولتی باید فرقش 300تومان باشه تا شیتیل برادارن رانت خور باشه اون طور که خودشون اعلام کردن) نگه میداره تازه چون مذاکرات هسته ای خوب پیش رفته این جوری هست در هرصورت به نظرم این برداشتن تعرفه ها قطعا اتفاق نمیوفته چرا چون کشور در تحریم هست دولت حاضر نمیشه که چند کارخونه بزرگ صنعتی ور شکست بشن براشون هم مهم نیست به قیمت جون کسی تموم بشه
sajad
۴ دی ۱۳۹۲راستی یادم رفت بگم اون طور که گفته شده اگر ارزونی هم اتفاق بیفته برای موتورهای با حجم بیشتر از 2لیتر هست نه کمتر پس این خود به خود ماشین هایی شامل میشه که ما ها نمیتونیم بخریم احتمالا این کاهش برای اونایی خوبه که مثلا برای دخترش 206 خریده حالا به خاطر ارزونتر شدن فلان ماشین دیگه 206 نمیخره اینو مطمئنم در اخر به نفع ما نخواهد شد
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۴ دی ۱۳۹۲درود.
خودشون هم نمیدونند که دارند چه غلتی میکنند.
یا میخوان چیکار کنند.
باز هم ضرر برای ما مردم بی زبون.
یک عده پول رو بدون هیچ زحمتی به دست میارند و یک
عده هم به نون و لباس زمستانی محتاج هستند.
((( خدایا خودت به فریادمون برس )))
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۴ دی ۱۳۹۲تصحیح میکنم:
چه غلطی.
((( ایران و المان )))
زیگما
۳ دی ۱۳۹۲مثل همه کشور های دنیا صنایع مهم قدرت لابی دارن.در ایران هم صنعت خودروسازی شاید بزرگترین و توسعه یافته ترین صنعت ایران باشه.قدرت لابی صنعت خودروسازی ایران رو هم خیلی زیاده.با 100 هزار نیروی کار مستقیم .فقط کافیه این لابی اقدام کنه.اون وقته که تعرفه میشه 200 درصد!شک نکنید
sorena330تحریم شبه خودرو سازان تا پیروزی
۳ دی ۱۳۹۲اگه مردم متحد می شدن وبه ورشکستگی این دو فرغون ساز کمک میکردن،به قول شما لابی صنعت خودروسازی نابود می شد و ما محکوم به تحمل این همه ظلم نبودیم…
محسن
۳ دی ۱۳۹۲ما محکومیم که ماشینای اشغال رو سوار بشیم دیگه چه فرقی میکنه تعرفه چقدر باشه.
ahmad
۳ دی ۱۳۹۲خدا میدونه کی از دست این سیاست های ظالمانه در مورد خودروهایی وارداتی و خواروهای داخلی نجات پیدا میکنیم.نمیدونم به خاطر چی زیر بار این ظلم رفتیمو صدامونم در نمیاد .به هر حال این وضعیت باید درست بشه حالا کی و به دست کی خدا میدونه
اشكان
۴ دی ۱۳۹۲کاملا موافقم
سعید از بوشهر
۳ دی ۱۳۹۲چه بگیم والاا…
توفیقی
۳ دی ۱۳۹۲مثلا چقدر میخواد فرق کنه؟1 2 3 4 10 چند میلیون
بازم این ماشینهایی که واسه ما رویاست واسه بعضی ها خاطره هست.
اینه فرق بین یک آدم واقعی وما.
آدم پول جیبش 10 میلیون 100 میلیون 1 میلیارد با بقیه فرق میکنه
نه فرقش بشه از عرش تافرش
محتاج نان روز ما
خسته از ذلخوشی اونا
توفیقی
۳ دی ۱۳۹۲ای کاش پسر امیر قطر بودم
تو پارکینگ متولد میشدم تو پارکینگ هم میمردم.کنار ماشینها
میدونم نمیشه ولی اگه میشد چی میشد
اسمم میشد شیخ توفیق آل پولدان ثانی
محسن.د
۳ دی ۱۳۹۲دلیل اینکه واردات خودروی حجم بالا ممنوع شده واقعا خنده داره! مثلا بخاطر مصرف سوخت !!! یکی نیست بگه بابا ماشین 1800cc داخلی مصرفش از 3000cc وارداتی بیشتره!!! مهم تر از این آلودگیش!
sorena330تحریم شبه خودرو سازان تا پیروزی
۳ دی ۱۳۹۲واقعا من نمیدونم کی ها نشستن و این قوانین مسخره رو وضع کردن،هیچی از خودزو نمیدونن حداقل براساس میانگین تولید آلاینده این تعرفه رو تنظیم میکردن…
تا همین چند وقت پیش یه عالمه غلط املایی تو لیست خودرو های مجاز واردات از طرف گمرک بود. باهمین چیزها میشه تشخیص داد چه بی سواد هایی قانون وضع می کنن…
واقعا که…
اشكان
۴ دی ۱۳۹۲محسن.د کاملا درست میگویی
فقط سری ۳
۴ دی ۱۳۹۲محسن جان اگر جا داشت ۲۰۰لایک برات میزدم چون واقعا باحرفت موافقم
فرامرز
۳ دی ۱۳۹۲کسی میشناسید خودرو شخصی وارد کرده باشه؟ مثلاْ اگه من یه گلف ۳۰۰۰۰ دلاری بخرم چون زیر ۲ لیتر هست ۴۵ درصد یعنی ۱۳۵۰۰ دلار نقد میدم و وارد میکنم یا ۱۰۰۰ تا دردسر دارم؟
یه سوال دیگه این که واردات خودروهای دست دوم هم شامل این قضیه میشه؟ مثلاْ یه نفر یه ماشین دست دوم مثل گلف ۱۰ سال کارکرد بخره ۲۰۰۰ دلار قبول میکنن فقط ۹۰۰ دلار مالیات بگیرن یا میگن این تو ایران اینقدر فروش میره پس باید مابه التفاوت رو بدم؟ چون تو ایران پراید ۱۰ سال کارکرد هم از ۲۰۰۰ دلار گرونتره!
sorena330تحریم شبه خودرو سازان تا پیروزی
۳ دی ۱۳۹۲واردات دست دوم با پلاک ملی ممنوعه…
تو مناطق آزاد دست دوم حداکثر2 ساله میتونی بیاری
فرامرز
۴ دی ۱۳۹۲ممنون سورنا جان. گفتم جرا هیج کی وارد نمیکنه آخه این ور دست دوم خیلی ارزونتره! ۲۰۶ بدون تصادف ۱۰۰۰ دلار گیر میاد که همون رو تو ایران با این قیمت ها بالای ۱۵ میلیون فروش میره!!!
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۴ دی ۱۳۹۲درود.
فرامرز جان چون براشون به صرفه نیست وارد بشه.
من قول میدم اگه ماشین دست دوم هم وارد بشه ، خودروساز
ها فلج میشن.
((( ایران و المان )))
altima3600
۴ دی ۱۳۹۲نه برادر من توی مناطق آزاد ماشین حداقل 2سال قبل را میشه وارد کرد به یک شرط .شرطش هم اینه که ماشین در صفر کیلومتر باید باشهمثلا الان سال 2013 که هستیم میتونیم ماشین 2011 رو وارد کرد اونم صفر کیلومتر باشه نه اینکه 1000 کارکرده باشه بعد وارد کنیم اینو گمرکات کشور قبول نمیکنند باید صفرکیلومتر باشه این طوری که درمنطقه آزاد اروند شنیدم در غیر اینصورت باید مرجوعش کنید
sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
۴ دی ۱۳۹۲ولی 2 سال پیش یکی از آشنا های ما هامر کارکرده سفید اورد(انزلی)
altima3600
۳ دی ۱۳۹۲من نمیدونم کشورما چی کم داره که دیگر کشورها دارنداز منابع معدنی و پالایشگاهی پتروشیمی گرفته تا فنی کاران حرفه ای و متخصص ولی نمیدونم ملت ماو دولتمون کجا فکر میکنند که بیگانگان نمیکنند اصلا فرق دیدگاه ما با اونا در چیست هدف ما در تولید صنایع و مایحتاج مردم چیست اصلا نمیدونم مردم ما با مردم خارج چه فرقی داره چرا اونا برای مردمشون اهمیت میدن تا خودمون.ما که کشورمون سرشاراز فرآوردههای معدنی و نفتی و پتروشیمی به حدی وجود دارد که اغلب کشورهای دنیا وجود ندارد حالا تمام دنیا دارند مارو تحریم میکنند از هر لحاظ که دلشون بخواد ولی با اینکه خودمون همه چیز بی نیازیم,داریم به خودمون و کشورمون خیانت می کنیم من نمیدونم ونمیفهمم که چرا این اتفاقات باید بیفتد وقتی آقای وزیر داره زباله هایی که دو خودروساز به تولید میرسونه و از آنها حمایت میکنه پس بدون که ایشون در عهد قاجار زندگی میکرند و حالا که به قرن بیست ویک تشریف آوردند براشون جالب وتعجب آور هستند وفکر کنم به سه قرن دیگه بروند فکر کنند که الانه توی بهشت وارد شدن یا وزیر عقب مونده یا ما(مردم)واقعا داریم به عقب حرکت میکنیم
زیگما
۳ دی ۱۳۹۲آقا جان از این حرفا گذشته.وقتی کشور دست بابک زنجانی هاس وزیر کبلو چنده؟
altima3600
۴ دی ۱۳۹۲بابک زنجانی داره بهترینهارو ارایه میده بزرگترین هتلهای ایران رو داره کنترل میکنه باید به اینجور اشخاص نیاز پیدا کرد بنظرم بابک زنجانی بخوادمیتونه ایران خودرو وسایپا بخره و بهترین مهندسین رو وارد کارخانه کنه وبه رقابت بپردازه ولی کی از اونها میخواد حمایت کنه وقتی خصوصی باشه مدیر مجبوره کنترل بازار رو به دست بگیره چون نمیخوان ضرر کنند یا مشتریهاشون رو از دست بدند
مهران
۴ دی ۱۳۹۲به خاطر اینه که اونا هم فهمیدن بیشتر ما به انسان بودنمون و سلامتی احترام نمیزاریم
احسان(احسان سابق)
۳ دی ۱۳۹۲cbu و cdk و … این مضخرفات سرم نمیشه تعرفه واردات رو کلا بردارید دیگه نمی خواد فکر…تون رو صرف تنظیم نرخ تعرفه کنید
masoud v12
۴ دی ۱۳۹۲سوالی داشتم خدمتتون ببخشید تعرفه واردات خودرو چطوری حساب میشه که یک فراری458 ایتالیا با حداکثر 300 هزار دلار قیمت در دبی در اینجا هشت و نیم میلیارد تومان قیمت پیدا میکنه؟ تعرفه بالای هزار درصدی؟!
ahmad
۴ دی ۱۳۹۲اون که یه حرف خنده دار بود.چون فقط یه فراری پلاک شده تو ایران هست مثل این شماره های رند اپراتورا که قیمتشون بالاست اونم واسه تک بودنش البته صاحبش همچین قیمتی روش گذاشته بود.وگرنه تفاوت قیمت واقعیش با یه پورشه 911زیاد نیست فوقش 2 میلیارد
ساسان.م
۴ دی ۱۳۹۲من نمیدونم چجوری این پولا از حلقوم اینا پایین میره و عین خیالشون هم نیست
altima3600
۴ دی ۱۳۹۲سکوت میکنم:نه اینکه دردی نیست گلویی نمانده برای فریاد…!!!!
فقیر
۴ دی ۱۳۹۲دوست عزیز توبه گویان خود توبه کمتر میکنند…….گویا بهشت و جهنم و درستی و انصاف و قانون فقط برای فقرا بوده و بس
اشكان
۴ دی ۱۳۹۲تعرفه واردات خودرو باید بر داشته شود این خواسته اکثریت مردم است مسوولان بشنوند
توفیقی
۴ دی ۱۳۹۲اینجا باید از اینا
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Unlimited or infinity or extreme
داشته باشی تا بتونی از اونا بگیری
MBS
۴ دی ۱۳۹۲چرا باید این همه گمرکی بدیم مگه ما پول چاپ کنیم مثال تو دبی النترا فول 60 ملیون تو ایران 100 ملیون یا کیا اپتیمای فیس لیف 2014 تو دبی 80. ملیون تو ایران 135 138. این ماشین هارو گمروکیشو زیاد میگیرن که ما بریم ال 90 اتومات لگن رو 50 ملیون بخریم یا 206 خز رو بفروشن 50 ملیون
MBS
۴ دی ۱۳۹۲چرا خودرو های داخلی به درد نمیخوره چون طراحی ان ها برای اهد بوقه کیفیت نداره سواری خوبی نداره از نا جاریه به خدا
توفیقی
۴ دی ۱۳۹۲زیگما تو هم به بابک زنجانی گیر دادی ها…
بیا زیگما ما هم یه اختلاس کنیم فرار کنیم آمریکا بعد از VOA بگیم مردم ما خوردیم شما هم نخورید اشکالی نداره ما پولهاتونو واستون نگه میداریم.
خیلی دوس داشتم یه درگ ریس با زیگما(jesus christ) داشتم.[…]
منظورمو فهمیدی زیگما؟؟؟
توفیقی
۴ دی ۱۳۹۲زیگما ما هم میتونیم سرباز بسیجی جبهه اقتصادی باشیم.اون وقت این تعرفه های ماشین رو انقدر بالا ببریم تا آرزوی سوار شدن به ماشین مورد علاقشون از آرزو به یک رویای تلخ تبدیل شه؟؟؟
من و تو پتانسیلشو داریم زیگما.
واقعا آیندمون روشنه اگر چراغ ها خاموش نشه.
اینم شمارم
[…]
زیگما
۴ دی ۱۳۹۲لطفا شمارتونو نذارین .خطریه هاااااا
SAEED
۴ دی ۱۳۹۲سلام.
اگه تعرفه کم بشه ک دیگه کی بره 20 میلیون بده پراید سوار شه!!!!!!!اصلاً امکان نداره کم کنن،حالا شابد دنبال بهانه میگردن زیادش کنن!!!اینطوری بگیم بهتره و با جو حاکم ب خودرو سازی کشور عزیزمون بیشتر جور درمیاد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جواد
۴ دی ۱۳۹۲پایین اورن تعرفه واردات قبل ا انکه به زیان ماشین سازان ایران باشد قدرت رقابت انها را افزایس میده
اشكان
۴ دی ۱۳۹۲موافقم با شما و باعث رشد و پیشرفت میشه
اميرعلي
۴ دی ۱۳۹۲بچه که بودم همیشه برام سوال بود مافیا یعنی چی ؟ چرا پلیس رئیس ادم بدها را دستگیر نمی کنه با وجود اینکه می دونه رئیس کیه و خونش کجاست ؟! با مروری بر تصمیماتی که در حوزه خودرو گرفته میشه و همه تصمیمات یکطرفه به نفع لگن سازان هست ، الان یه بچه 4 ساله هم می فهمه مافیا یعنی چی ؟ اما یک چیز باعث خوشحالیه ، اگر قیمت این جعبه حلبی ها دوباره افزایش پیدا کنه ورشکستگی شرکت هاشون حتمیه . یکی از دلایل کاهش تولیدشون کاهش تقاضای مردمه که دیگه هیچ کس پول گزاف بابت حلبی کهنه نمی ده .
زیگما
۴ دی ۱۳۹۲ورشکستگی غیر ممکنه
من قبلا ها فکر میکردم ورشکستگی خیلی ساده امکان پذیره.در صورتی که این طور نیست.با وجود این همه کاهش تولید خودرو باز هم خودروساز ها سود ده هست.دولت پشت خودروساز ها هست و خواهد بود.ورشکستگی امکان پذیر نیست…..
sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
۴ دی ۱۳۹۲در دو سال گذشته خودروسازی ما فقط زیان ده بوده زیگما عزیز…
تا 4 سال پیش سمند هنوز به سوددهی نرسیده بوده و کماکان ضرر پس می داده…
این شبه خودرو سازان نه برای دولت سود داره نه واسه مردم…
اون چیزی که وحشتناک برای دولت سود داره تعرفه ی گمرکه…
e36
۴ دی ۱۳۹۲به جای اینکه بیارنش پایین کم کم برش دارن باز میبرن بالا ، اصلا نمیخان صنعت خودرو رونق بگیره تا کی باید آشغالای ایران خودرو و سایپارو سوار شیم؟؟؟
اشكان
۴ دی ۱۳۹۲ایولله
mory
۴ دی ۱۳۹۲ماشین نخرید چون در گناه این …ها شریکید اگه خیلی هم لازم دارید دست دوم بخرید.
اشكان
۴ دی ۱۳۹۲دقیقا
سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
۴ دی ۱۳۹۲بسمه تعالی
چرا دست دوم می خرید.
بیاین تبریز زندگی کنین ماشین ارس پلاک بخرین،گمرکی هم ندین.بعدشم برید حالتونو بکنین.
sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
۴ دی ۱۳۹۲“mory” عزیز شما فکر میکنی کسی که میره از سایپا(پارس خودرو) کولئوس جدید ثبت نام میکنه 167 میلیون اصلا چیزی از خودرو میدونه؟
اصلا تحلیلی راجع به صنعت خودرو داره؟این جور آدما اگه قدرت تفکر داشتن میرفتن خیابون سورنا یه صفر فول آپشن میخریدن 145 میلیون همون موقع هم سوارش می شدن…
تعداد زیادی از کسایی که الآن ماشین صفر میخرن دلال و واسطه اند و به خاطر همین ها این شرکت ها سال ها پابرجا خواهند ماند
حامد MASERATI GT
۴ دی ۱۳۹۲ی چیز عجیب و غریب اینه تعرفه که میاد پایین قیمت میره بالا تو دنیا فقط تو ایران چنین چیزی میبنیم . بی ام و M6 2013 با احتساب تعرفه و دلار حداکثر 700 ملیون قیمت میخوره اما 1 و 400 میفروشن بی صحابی یعنی همین هرکی هرکی شده
esi
۴ دی ۱۳۹۲ما اخر نفهمیدیم این همه تعرفه میدن بیرون که چی بشه
e.scamp
۴ دی ۱۳۹۲بابا این با خودشون درگیرن یه روز کم میکنن یه روز افزایش میدن یعنی چی آخه