دنیای اقتصاد: آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ بدون مجوز خودروساز فرانسوی، نگرانیهایی را بابت اقدام حقوقی علیه ایران خودرو پدید آورده، این در حالی است که یک مقام مسوول در ایران خودرو میگوید قرار نیست اتفاق بدی در این ماجرا رخ بدهد. وی همچنین تاکید میکند که ممکن است ایران خودرو داخلیسازی و تولید پژو ۲۰۰۸ را نیز کلید بزند.
ایران خودرو هفته گذشته خط تولید پژو ۳۰۱ را افتتاح کرد تا ساخت آزمایشی آن کلید بخورد. آن طور که مسوولان این شرکت اعلام کردند، تولید پژو ۳۰۱ بدون حضور پژوییها انجام میشود، چه آنکه در حال حاضر داخلیسازی این خودرو به بالای ۶۰ درصد رسیده و تا پایان سال نیز به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت. با توجه به آنکه مسوولان پژو به مدیرعامل ایران خودرو اعلام کردهاند این شرکت حق ندارد ۳۰۱ را بدون مجوز تولید کند، احتمال میرود خودروساز فرانسوی علیه آبیهای جاده مخصوص (بابت تولید بدون مجوز برند پژو) اقدام حقوقی انجام دهد. آنطور که مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده، مسوولان پژو در جلسهای مشترک با وی هشدار دادهاند چون پژو از ایران رفته، ۳۰۱ نباید توسط ایران خودرو تولید شود.
این در حالی است که یک مقام مسوول در ایرانخودرو به «دنیایاقتصاد» گفت: خطری در این مورد ایران خودرو را تهدید نمیکند؛ زیرا ما طبق قرارداد عمل کردهایم و تازه از پژو بابت خروج یک طرفه از قرارداد همکاری مشترک شاکی هستیم. وی با بیان اینکه بابت تولید پژو ۳۰۱ حتی حق رویالیته نیز به طرف فرانسوی پرداخت نخواهد شد، تاکید کرد: پژو باید طبق قرارداد با ایران خودرو، تولید ۳۰۱ را در ایران راهاندازی میکرد، ولی بهخاطر تحریمها رفت؛ بنابراین ما خود این محصول را تولید خواهیم کرد.
این مقام مسوول همچنین در پاسخ به این پرسش که قیمت پژو ۳۰۱ چقدر خواهد بود، گفت: این محصول اردیبهشت سال آینده روانه بازار میشود؛ بنابراین باید تا آن زمان صبر کرد و دید هزینههای تولید و قیمت تمام شده چقدر از آب در خواهد آمد.
اما تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ در حالی کلید خورده که ایران خودرو پیشتر تولید مدل ۲۰۰۸ را آغاز کرده است. اینکه تولید پژو ۲۰۰۸ پس از اتمام تعهدات ایران خودرو ادامه خواهد داشت یا نه موضوعی است که ظاهرا ایران خودروییها هنوز تصمیم قطعی در مورد آن نگرفتهاند. به گفته مقام مسوول در ایران خودرو، ۴۰ درصد از قطعات پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ مشترک است، ولی فعلا تصمیمی جدی و قطعی در مورد تولید مدل ۲۰۰۸ پس از اتمام تعهدات این خودرو اتخاذ نشده است. وی گفت: تا به امروز ۱۳ هزار دستگاه پژو ۲۰۰۸ ثبتنامی تحویل مشتریان شده و تنها سه هزار دستگاه دیگر باقی مانده است که آنها را نیز تحویل خواهیم داد. این مقام مسوول تاکید کرد: شاید پس از اتمام تعهدات و البته آغاز تولید انبوه پژو ۳۰۱، داخلیسازی و تولید ۲۰۰۸ را نیز در دستور کار قرار دهیم.
پژو ۲۰۰۸ جزو محصولات قید شده در قرارداد همکاری مشترک ایران خودرو و پژو به شمار میرود که ۱۶ هزار دستگاه از آن پیشفروش شده است.
امیر
۲ مرداد ۱۳۹۸به به
یه ef7 یا tu5 ناب چینی بزارن روش مردم صفاااااا کنن
شاید هم موتور تیبارو یه توربو بهش اضافه کنن و بزارن اون زیر!!
Genius
۲ مرداد ۱۳۹۸فعلا که خبر میرسه پژو بخاطر کپی ناشیانه 301 داره میره تا در مراجع قانونی از ویرانخودرو شکایت کنه!درستش هم همینه شما حق ندارید با بروز رفتارهای تهاجمی محصول یک کمپانی دیگه رو بدون اخذ لایسنس بنام خودتون مونتاژ کنید اونهم با کیفیت نازل و مشخصات فنی پایین که آبروی کمپانی مادر رو خواهد برد
علی
۲ مرداد ۱۳۹۸منتظر بودیم شما بیای راه و روش درستش رو بگی!!!
Hami
۲ مرداد ۱۳۹۸کدوم مراجع قانونی؟؟؟
شکایت در دادگاههای خارجی که فایدهای نداره
شکایت در دادگاههای داخلی هم که به جایی نمیرسه
پس شکایت نمیکنه، موقعی شکایت میکنه که ایرانخودرو تو اروپای غربی یعنی بازار اصلی پژو ماشینهای بی کیفیتش رو با برند پژو بفروشه و قانون اون کشورها این اجازه رو به کمپانی مادر میده که مانع فروش این محصولات در خاک اروپا بشه…ولی در شرایط فعلی اتفاقی نمیافته، احتمالاً در آینده کارلوس تاوارس از این حرکت ایرانخودرو اظهار نارضایتی مکنه و به احتمال بسیار زیاد مدیران ایرانخودرو در جوابش میگن: خوب کردیم ۳۰۱ زدیم، ۲۰۰۸ هم میزنیم
مهدی
۲ مرداد ۱۳۹۸پژو میره امریکا از ایران خودرو شکایت میکنه ودولت امریکا به خاطر اینکه ایران لگن یک شرکت دولتی هستش از محل اموال توقیف شذه خسارت پژو نقدا میده اونام خوشحال از اینکه محصول قدیمی از بغش چند میلیون یا میلیارد دلار دراوردن بشکن زنان میرن و ما میمونیم با یک قوطی حلبی که فقط ارمش پژویه
دانیال
۳ مرداد ۱۳۹۸آمریکا بیکار نیست از اموال توقیف شده بده به پژو، برای خودش نگه میداره استفادشو میکنه، به وقتشم باهاش گرو کشی میکنه، چرا ببخشه؟!
مهدی
۴ مرداد ۱۳۹۸دنیای امروز دنیای تعاملاته فرانسه برای امریکا منافع زیادی داره هم در سیاست هم اقتصاد بخشیدن ازجیب ایران هم کاری نداره تا فرانسه هم به جای جاش خدمت لازم به امریکا انجام بده
ADAK
۲ مرداد ۱۳۹۸پژو تو ایران آبرویی هم براش مونده البته ؟!
محمد
۲ مرداد ۱۳۹۸گزینه های احتمالی موتور
1.tu 5
2.tu3
3.m13 موتور تیبا
farhad
۲ مرداد ۱۳۹۸به به یک 405 دیگه متولد میشه و در 40 سال اینده انواع شتر پلنگ مرغ ها از قبیل RD و موتور پژو روی پیکان و موتور پیکان روی اتاق پژو و Roa و سریال انواع اقسام تولیدهای بی کیفیت را شاهد خواهیم بود مبارک خودمون و 2 نسل بعدی انشاله!!!!!!
نوید جهرمی
۲ مرداد ۱۳۹۸هنوزم متوجه نمیشم. چه اصراریه آخه. شما ک میگی داخلی سازی میکنی. پس لاقل آرم پژو رو بردار آرم خودتو بچسبون بگو اینم کار منه.
تحقیق و توسعه و قطعات داره به کمک شرکای پژو و دانگ فنگ انجام میشه. شیتیلشون رو هم لابد داریم میدیم و بعدا صداش در میاد.اینایی که از پس پژو بیست سی سال پیش بر نیومدن چطور یهو موفق به داخلی سازی این ماشین هایی شدن که حتی مونتاژ هم نشده.یکم با مردم صادق باشین.
بعدم مشکل مردم این نیست که چرا 301 یا 2008 رو تولید نمیکنین. مشکل اصلی مردم عدم توان خرید حتی کم ترین ماشین هاست. بازار محدود شده. قطعات کم یاب و بسیار گرون شده. خدمات مکانیکی هر جا به یه قیمتی ارائه میشه. مشکلات ریشه ای که حل نشدن اینا چسبیدن به شاخه.
Genius
۲ مرداد ۱۳۹۸فقط الکی میگن پژو رفته بیرون تا امریکا نتونه پژو رو تحت فشار بذاره وگرنه تمام قطعاتش داره از شریک چینی پژو یعنی دانگ فنگ تامین میشه.دنیا دنیای پوله ما هم که تا دلت بخواد نفت و گاز داریم نصف قیمت میدیم به چین و تمام
L-H-P-TT
۲ مرداد ۱۳۹۸هر دم از این باغ بری میرسد …………………………………………………………..
بهراد
۲ مرداد ۱۳۹۸خوبه کارشونو خوب انجام دادن ؛ منظور .. زدن تو ذات برند پژو و محصولاتش.من نمی دونم این برند فرانسوی نبود کودوم کمپانی اروپایی یا آسیای شرقی بجز چین حاضر بود محشولاتش تو ایران به این روز در بیان و ازشون برای تست کیفیت توسط مشتری استفاده بشه؟
اینا که توان یا اراده ی تولید محصول با پلتفرم جدید رو ندارن می رفتن یه محصول ارزون قرار داد میبستن که روش TU5 بزارن و تو این دور و زمونه ای که هر کمپانی اصیل بایه کمپانی چینی همکاری می کنه و یه زیرشاخه جدید تاسیس می کنه(بخاطر بازار پر رونق چین) مثل بریلیانس برای بی ام و ،حتی اون زیرشاخه ی چینی الان بازار ایرانو ترک کرده دیگه کی مونده؟یعنی بازار ایران کشک هم محسوب نمیشه!!! یاد اون آهنگه ” همه رفتن کسی با ما نمونده ” افتادم.وای به حال ما که مدرنترین خودروی تولیدیمون 2008 باشه.
Hami
۲ مرداد ۱۳۹۸کدوم مراجع قانونی؟؟؟
شکایت در دادگاههای خارجی که فایدهای نداره
شکایت در دادگاههای داخلی هم که به جایی نمیرسه
پس شکایت نمیکنه، موقعی شکایت میکنه که ایرانخودرو تو اروپای غربی یعنی بازار اصلی پژو ماشینهای بی کیفیتش رو با برند پژو بفروشه و قانون اون کشورها این اجازه رو به کمپانی مادر میده که مانع فروش این محصولات در خاک اروپا بشه…ولی در شرایط فعلی اتفاقی نمیافته، احتمالاً در آینده کارلوس تاوارس از این حرکت ایرانخودرو اظهار نارضایتی مکنه و به احتمال بسیار زیاد مدیران ایرانخودرو در جوابش میگن: خوب کردیم ۳۰۱ زدیم، ۲۰۰۸ هم میزنیم
پاشایی
۲ مرداد ۱۳۹۸درسته که ما خودروهای بی کیفیت تولید میکنیم ولی انصاف نیست با خودمون اینجوری برخورد کنیم بالاخره ما ایرانی هستیم چرا نمیگیم پژو به تعهداتش عمل میکنه و فقط خودمون رو مسخره میکنیم چه فایده ایی داره این غلطه که اروپاییها ر طوری دلشون بخواد باما رفتار کنن این نهایت بی انصافیه متاسفانه ایران خودرو راه دیگه ایی نداره رابطه خوب نداشتن با غرب و جلوی زورگویی غربیها ایستادن همین تبعات رو داره ایرانخودرو چاره ایی نداره
MjM
۲ مرداد ۱۳۹۸امیدواری و نظر مثبت من به خودروسازی ایران(خدایا منو ببخش به خاطر بی حرمتی به کلمه خودروساز!) منفی 200 درصده!
این مونتاژ کارا اگه گفتن پژو مال فرانسه هست بدونید که دروغ میگن و پژو مال ایتالیاست!
حسین دهمرد
۳ مرداد ۱۳۹۸کی میخره اینا رو؟